Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten käytännössä toimitaan, kun päiväkodista soitetaan, että lapsi sairastunut ja hänet pitää hakea kesken päivän?

Vierailija
03.02.2019 |

Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).

Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?

Kommentit (385)

Vierailija
181/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat ap sinne päiväkotiin, että asia selvä, lähden heti hakemaan, kun saan koneen kiinni/ilmoitettua pomolle/tämän asiakkaan asiat hoidettua tms. jotain riittävän epämääräistä. Harva meistä on töissä päiväkodin vieressä, joten joka tapauksessa menee tunti tai toinenkin, että pääsee paikalle.

Sitten sovit pomon kanssa, koska voit lähteä ja teet työsi siihen malliin, että lähtö onnistuu.

jos soitto tulee lounaan jälkeen, haet lapsen päiväkodista suunnilleen siihen aikaan kuin hakisit muutenkin ja valittelet sitä, kun bussivuorot ei osu yksiin jne. Jos päiväkodissa ollaan tuohtuneita, kun et päässyt heti, syytä liikennettä, esimiestä tai mitä tahansa muuta seikkaa kuin itseäsi. Sinä lähdit heti kun pääsit, tätä kannattaa korostaa.

Lapsesi tuskin on kovin sairas, yleensä eivät päiväkodista noudettaessa ole, mutta muista siellä korostaa sitä,miten kamalaa on, kun lapsi on niin kipeä. Et ole jaksanut leikkiä tms. jolloin lapsi kyllä kertoo, että on leikkinyt ja ulkoillut eikä edes huomannut olevansa sairas. Sinä korostat hoitajille, miten kurjaa on, kun lapsi on ollut koko päivän näin kipeä!

Syvällä sisimmässäsi kiroat koko nykysysteemin, mutta esität reipasta. Ja sitten menet sen aika lailla terveen lapsen kanssa kotiin ja mietit, että mikä on se sairaus, joka oireilee vain päivähoidossa.

Itse pääsin aikoinani valtion virassa päällikkölääkärinä lähtemään itse pois helposti töistä melkein koska vain, kerran soittivat päiväkodista kun lapsi oli ulkona vähän liukastunut ja loukannut alaetuhampaiden ikenet johonkin pihaporttiin tms. Soittivat sieltä jä suorastaan määräsivät viemään lapsen hammaslääkäriin. No veinhän minä, ihme että saikin ajan heti kunnalliseen päivystykseen mutta onhan siellä toki päivystävä hammaslääkäri näitä akuutteja hätätapauksia varten. Vähän siinä hammaslääkärin kanssa naureskeltiin tilanteelle että tuodaan nyt sitten näytille vaikka olisin minä itsekin sinne suuhun osannut vilkaista kyllä. Jonkun verran on joutunut ikeniä ja suuta aikoinaan yleislääkärinäkin päivystyksissä katsomaan ja ompelemaankin, joskin selvät hammasvammat toki hammaslääkärille kuuluvat. Mutta onpa niinkin tyhmiä potilaita terveyskeskuksissa tullut vastaan että ovat luulleet että hammaslääkärillekin tarvitaan jokin lähete terveyskeskuslääkäriltä. Toki lastenhoitajakin asiassa silloin noudatti vain työpaikan ohjeistusta ja oli ottanut valmiiksi esiin johtavan hammaslääkärin numeronkin

Jännä, ettet lääkärinä tiedä, että hammaslääkärissä käydään päiväkodissa tulleiden haavereiden takia vakuutusten vuoksi. Jos lapselle tulee myöhemmin jotain vaurioita hammaskalustoon tuon päiväkodissa sattuneen kolauksen takia, hammashoito korvataan päiväkodin vakuutuksesta.

Meillä oli vuosi sitten hammastapaturma mutta kaupunkimme päiväkodissa ei kuulemma sellaista vakuutusta ole! Kertokaapa lisää. Onko se kaupunkikohtaista?

Ei ole.

Vierailija
182/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelykysymyksiä

Sairaalassa työskentelevä kaveri on antanut päiväkodille osastonhoitajan numeron. Osastonhoitaja sitten tavoittelee hänet tarvittaessa. Toki päiväkodille on painotettu, että tähän numeroon soitetaan vain oikeasti hätätilanteissa (sairastumiset, loukkaantumiset)

Itse työskentelen  myyntityössä, jossa omaa pyhelinta ei sallita. Itse olen antanut päiväkodille aspan numeron, joka sitten kääntää puhelun minun  työpisteelle tai ottaa soittopyynnön (joka läjähtää tietokoneen näytölle pikaviestinä). Tai jos olen myymälän puolella, niin kuuluttaa minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidossa olevilla lapsilla on myös oikeus pysyä terveinä, sairastuneella oikeus päästä kotiin sairastamaan. Kukapa meistä aikuisistakaan haluaa kipeänä töitä paiskia. Kyllä omaan petiin on silloin ikävä.

Joskus ollut oksenteleva lapsi eristettynä johonkin huoneeseen, odotellaan vanhempaa hakemaan. Aina ei vanhempia saada kiinni puhelimella. Useimmiten sairastuneet lapset kuitenkin haettu piakkoin pk.sta.

Vierailija
184/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestelykysymyksiä

Sairaalassa työskentelevä kaveri on antanut päiväkodille osastonhoitajan numeron. Osastonhoitaja sitten tavoittelee hänet tarvittaessa. Toki päiväkodille on painotettu, että tähän numeroon soitetaan vain oikeasti hätätilanteissa (sairastumiset, loukkaantumiset)

Itse työskentelen  myyntityössä, jossa omaa pyhelinta ei sallita. Itse olen antanut päiväkodille aspan numeron, joka sitten kääntää puhelun minun  työpisteelle tai ottaa soittopyynnön (joka läjähtää tietokoneen näytölle pikaviestinä). Tai jos olen myymälän puolella, niin kuuluttaa minua.

Annoin ensin oman numeroni päiväkodille ja huomasin, että lasta pitää mennä noutamaan todella usein kesken päivän (2-4 kertaa kuukaudessa). Sitten annoinkin esimiehen numeron ja yllättäen noutopyynnöt on vähentyneet. Pomo kun kyselee huomattavan tarkasti tilanteesta ja ilmoittaa, että hän tarkistaa, koska pääsen lähtemään.

Vierailija
185/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista selittelyn makua. Olen ollut useissa eri työpaikoissa ja on ihan normaalia että ihmisille tulee puheluita mitkä on oakko ottaa vastaan.

Talletat päiväkodin numeron puhelimeen ja kun näet että sieltä soitetaan, pahoittelet ja otat puhelun vastaan tai soitat takaisin hetken päästä.

Kukaan normaali aikuinen ei pahasta jos vastaat päiväkodin soittoon, jokainen ymmärtää että ne must do -asioita.

En ole kirurgi, vaan potilas ja voi jumalauta jos lekuri alkais kesken leikkauksen räplätä puhelintaan. Ou jeah🤪

Salissa olevat hoitajat vastaavat steriiliksi puetun henkilöstön puhelimiin leikkauksen aikana tarvittaessa, välittävät viestin tai pitävät luuria tohtorin korvalla jos tilanne sallii.

Juu ja alat sitten siinä kesken vaativan sydän/aivo tai mikälie leikkauksen aikana hommaamaan hakijaa päikkäristä. Just just.

Vierailija
186/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helvetin avuttomia ne päiväkodin työntekijät ovat?

Kauhea paniikki jos lapsella nousee kuume tai aivastaa.

Vierailija
187/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on sairaalassa töissä ilman mahdollisuutta katsoa omaa puhelintaan koko ajan. Itselläni on pitkä matka päiväkotiin ja osan päivistä olen ulkomailla reissussa. Päiväkotiin on ilmoitettu meidän henkilökohtaisten numeroiden lisäksi miehen työpaikan eri numeroita, lapsen mummin numero ja lapsen tätien numerot. Tädit ovat työelämässä, mutta jos olisi todellinen hätä niin varmaan pääsisivät lähtemään kesken työpäivänkin ja niin minäkin heidän lasten hätätilanteissa, jos vain olen kaupungissa.

Vierailija
188/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap on tehnyt lapsia jos oma työ on tärkeämpää?!? Mitä helvettiä sinun päässä liikkuu? Yhisä

Ai ap on vaan itsekäs eikä sen mies? Ja ap tehnyt yksin lapsen? Mitä ihmettä? On sitovia töitä. Voin hyvin kuvitella, ettei esim. lääkäri päivystyksestä lähde tuosta noin vaan lapsen hakuun.

Vierailija
189/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joskus vähän turhan äkkiä soittaa. Mutta omalle kohdalle sattui niin että lapsi oli 39 asteen kuumeessa kun hain eikä kukaan ilmoittanut mitään. Sanoivat vain että ollut vähän vaisu eikä syönyt. Ja koko päivän raukka oli kävellyt siinä kuumeessa sitkeästi metsäretkillä. Nukahti syliin kun hain.

Vierailija
190/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen leikkaussalihoitaja ja aina olen päässyt hakemaan lapsia pois päiväkodista tarvittaessa. Leikkaussalissa voi useimmiten pitää omaa puhelinta mukana ja monesti salin pöydällä on useampi puhelin rivissä, niin omat kännykät kuin talon puhelimet. Leikkaussalissa soi puhelimet jatkuvasti, kun vuodeosastolta kysellään jatkohoito-ohjeita, tai kokemattomampi lääkäri konsultoi kokeneempaa lääkäriä jne. Kun leikkaus on käynnissä niin kesken kaiken harvemmin pääsee omaa puhelintaan käyttämään. Jos kuitenkin tiedän että lapsi saattaa sairastua kesken työpäivän pyydän kollegaa menemään instrumenttihoitajaksi, jotta voin vastata puhelimeen tarvittaessa.

Jos joudun lähtemään kesken päivän hakemaan lasta kotiin, ilmoitan asiasta esimiehelle ja on hänen tehtävä miettiä miten leikkaustoiminta jatkuu. Jos kirurgi tai hänen lapsensa sairastuu niin päivän loput leikkaukset voidaan yleensä peruuttaa tai siirtää kiireellisimmät toiseen leikkaussaliin. Kukaan ei ole korvaamaton.

Olen kertonut päiväkotiin ja kouluun työni luonteesta ja etten aina pysty vastaamaan puhelimeen. He ovat tämän ymmärtäneet. Meillä ei ole tukiverkkoja lähellä, joten mitään varahakijoita ei ole olemassa. Olen myös kertonut esimiehelleni että joudun pitämään omaa puhelinta mukana leikkaussalissa lasten vuoksi, eikä tämä ole koskaan ollut ongelma.

Voi sitten vähän ketuttaa, kun monen sumplimisen kautta haet " kipeän" lapsesi jälleen kerran kesken päivän pois hoidosta ja huomaat, että lapsesi on terve kuin pukki.

Nim. Toinen leikkausalihoitaja

Vierailija
191/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen leikkaussalihoitaja ja aina olen päässyt hakemaan lapsia pois päiväkodista tarvittaessa. Leikkaussalissa voi useimmiten pitää omaa puhelinta mukana ja monesti salin pöydällä on useampi puhelin rivissä, niin omat kännykät kuin talon puhelimet. Leikkaussalissa soi puhelimet jatkuvasti, kun vuodeosastolta kysellään jatkohoito-ohjeita, tai kokemattomampi lääkäri konsultoi kokeneempaa lääkäriä jne. Kun leikkaus on käynnissä niin kesken kaiken harvemmin pääsee omaa puhelintaan käyttämään. Jos kuitenkin tiedän että lapsi saattaa sairastua kesken työpäivän pyydän kollegaa menemään instrumenttihoitajaksi, jotta voin vastata puhelimeen tarvittaessa.

Jos joudun lähtemään kesken päivän hakemaan lasta kotiin, ilmoitan asiasta esimiehelle ja on hänen tehtävä miettiä miten leikkaustoiminta jatkuu. Jos kirurgi tai hänen lapsensa sairastuu niin päivän loput leikkaukset voidaan yleensä peruuttaa tai siirtää kiireellisimmät toiseen leikkaussaliin. Kukaan ei ole korvaamaton.

Olen kertonut päiväkotiin ja kouluun työni luonteesta ja etten aina pysty vastaamaan puhelimeen. He ovat tämän ymmärtäneet. Meillä ei ole tukiverkkoja lähellä, joten mitään varahakijoita ei ole olemassa. Olen myös kertonut esimiehelleni että joudun pitämään omaa puhelinta mukana leikkaussalissa lasten vuoksi, eikä tämä ole koskaan ollut ongelma.

Voi sitten vähän ketuttaa, kun monen sumplimisen kautta haet " kipeän" lapsesi jälleen kerran kesken päivän pois hoidosta ja huomaat, että lapsesi on terve kuin pukki.

Nim. Toinen leikkausalihoitaja

Mikä vttu on leikkausalihoitaja? :D

Vierailija
192/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä puhelinta tartte pitää mukana. Annat päiväkodille työpaikkasi numeron.

Olen asiantuntijatyössä, ja liikun päivät asiakkaiden luona erilaisissa palavereissa ja sellaisissa. En siis ole työpaikalla fyysisesti paikalla siten, että jos sinne soittavat, niin joku voisi hakea minut puhelimeen. Pomokaan ei saa minua kiinni muuten kuin siitä kännykästäni. Ap

Hyvin outoa, että tuollaisessa työssä ei ole työpuhelinta. Miten ne tärkeet asiakkaat saa sinut kiinni? Ei mitenkään?

Sähköpostilla tietenkin. 

En ole tuo jolle vastaat, mutta omassa työssäni on samoin, käyn kyllä asiakkaiden luona tapaamisissa, ja niiden ajaksi pistän puhelimen kiinni. Keskityn aina siihen kulloinkin esillä olevaan asiakkaaseen. Muilla on aikaa sen verran odottaa, kun en mikään ambulanssikuski ole ammatiltani.

Vierailija
193/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ensimmäiseksi miehesi numero. Hän voi lähteä hakemaan lasta tai järjestää varahakijan.

Vierailija
194/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap on tehnyt lapsia jos oma työ on tärkeämpää?!? Mitä helvettiä sinun päässä liikkuu? Yhisä

Ai ap on vaan itsekäs eikä sen mies? Ja ap tehnyt yksin lapsen? Mitä ihmettä? On sitovia töitä. Voin hyvin kuvitella, ettei esim. lääkäri päivystyksestä lähde tuosta noin vaan lapsen hakuun.

No olkoon mies missä vain, se ei poista toisen vastuuta, vaan jopa lisää sitä. Ei kai tässä ole mitään ihmeelistä?

Vierailija
195/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat ap sinne päiväkotiin, että asia selvä, lähden heti hakemaan, kun saan koneen kiinni/ilmoitettua pomolle/tämän asiakkaan asiat hoidettua tms. jotain riittävän epämääräistä. Harva meistä on töissä päiväkodin vieressä, joten joka tapauksessa menee tunti tai toinenkin, että pääsee paikalle.

Sitten sovit pomon kanssa, koska voit lähteä ja teet työsi siihen malliin, että lähtö onnistuu.

jos soitto tulee lounaan jälkeen, haet lapsen päiväkodista suunnilleen siihen aikaan kuin hakisit muutenkin ja valittelet sitä, kun bussivuorot ei osu yksiin jne. Jos päiväkodissa ollaan tuohtuneita, kun et päässyt heti, syytä liikennettä, esimiestä tai mitä tahansa muuta seikkaa kuin itseäsi. Sinä lähdit heti kun pääsit, tätä kannattaa korostaa.

Lapsesi tuskin on kovin sairas, yleensä eivät päiväkodista noudettaessa ole, mutta muista siellä korostaa sitä,miten kamalaa on, kun lapsi on niin kipeä. Et ole jaksanut leikkiä tms. jolloin lapsi kyllä kertoo, että on leikkinyt ja ulkoillut eikä edes huomannut olevansa sairas. Sinä korostat hoitajille, miten kurjaa on, kun lapsi on ollut koko päivän näin kipeä!

Syvällä sisimmässäsi kiroat koko nykysysteemin, mutta esität reipasta. Ja sitten menet sen aika lailla terveen lapsen kanssa kotiin ja mietit, että mikä on se sairaus, joka oireilee vain päivähoidossa.

Itse pääsin aikoinani valtion virassa päällikkölääkärinä lähtemään itse pois helposti töistä melkein koska vain, kerran soittivat päiväkodista kun lapsi oli ulkona vähän liukastunut ja loukannut alaetuhampaiden ikenet johonkin pihaporttiin tms. Soittivat sieltä jä suorastaan määräsivät viemään lapsen hammaslääkäriin. No veinhän minä, ihme että saikin ajan heti kunnalliseen päivystykseen mutta onhan siellä toki päivystävä hammaslääkäri näitä akuutteja hätätapauksia varten. Vähän siinä hammaslääkärin kanssa naureskeltiin tilanteelle että tuodaan nyt sitten näytille vaikka olisin minä itsekin sinne suuhun osannut vilkaista kyllä. Jonkun verran on joutunut ikeniä ja suuta aikoinaan yleislääkärinäkin päivystyksissä katsomaan ja ompelemaankin, joskin selvät hammasvammat toki hammaslääkärille kuuluvat. Mutta onpa niinkin tyhmiä potilaita terveyskeskuksissa tullut vastaan että ovat luulleet että hammaslääkärillekin tarvitaan jokin lähete terveyskeskuslääkäriltä. Toki lastenhoitajakin asiassa silloin noudatti vain työpaikan ohjeistusta ja oli ottanut valmiiksi esiin johtavan hammaslääkärin numeronkin

Et sitten lääkärinä (?) ymmärtänyt, että koska lapset on vakuutettu päiväkodin puolesta niin tapaturmissa kannattaa aina käydä näytillä? Tämä on teidän etu jos joskus myöhemmin ilmenee jotain kuten esim. lasten hammastapaturmissa voi käydä.

Vierailija
196/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se palstalla usein esiin tuotu mielipide, ettei lapsia pidä tehdä, jollei ole varaa elättää niitä? Siksi kannattaa käydä töissä. Valitettava (ja lainvastainen) tosiasia vain on, että Suomessa on monessa työpaikassa heikoilla, jos joutuu kovin usein lapsia hakemaan. Ei tipu sellaiselle ekstraajalle tuntia, tai määräaikaiselle sopparin jatkoa.

Vierailija
197/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pk.ssa ole aikaa eikä edes velvollisuus miettiä laskeeko lapsen kuume. Soitto vain vanhemmille joiden tehtävä on seurata lapsen vointia. Päiväkodissa me ollaan lapsen kanssa niin monta tuntia päivässä ja päiviä vuodessa että tunnetaan ne ja huomataan nopeasti, jos lapsi ei ole oma itsensä. Joskus lapset ovat kertoneet, että ovat saaneet yöllä särkylääkettä ja tietty kuume nousee taas päiväkodissa. Sitten vanhemmat tulleet ihmetellen hakemaan kipeää lasta. Siis näinkin.

Vierailija
198/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, musta tuntuu että se paniikki on niillä lastaan hakemaan joutuvilla vanhemmilla 😁

Vierailija
199/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itsellä ja miehellä on ollut varaa suunnitella omaa työuraa sen verran, että on voitu kiertää kaukaa tuollaiset paskaduunit missä esimies määrää kuka saa käyttää puhelinta työajalla ja kuka ei. Olisi mielenkiintoista kuulla ammattiliittojen näkemys tuohon, kuulostaa laittomalta. Peruskouluillakaan ei ole oikeutta kieltää kännykän käyttöä tai mukana pitämistä.

Työpäivän aikanakin jokaisella on oikeus lakisääteisiin taukoihin tai käydä vaikka vessassa, eikö näidenkään aikana saa käyttää omaa puhelinta? Asutteko jossain missä on vaikea löytää uusi työpaikka tai onko ala vaikeasti työllistävä vai miksi alistutte tuollaiseen mielivaltaan?

Ja hei, vaikka tämä palsta on tänään ollutkin täynnä kirurgeja, lentäjiä ja lentoemoja, tämä ei koske teitä.

Vierailija
200/385 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ajat muuttuneet. Itse muistan miten lapsena kipeänä juuri odotettiin hakijaa eristettynä toisessa huoneessa. Ei siinä muistaakseni ollut mitään outoa. Vanhemmat tuli kun ehtivät.

Itse olen alalla jossa myös työtä ei voi oikein kesken jättää enkä pysty puhelimeen vastaamaan. Esimies voi vastata mutta ei siitäkään hirmusti iloa jos itsellä raato pöydällä.

Mutta sitten taas töistä voin olla poissa niin paljon kuin lystään. Kyllä ne kuolleet pakkases sit odottaa, mut juuri tuo et keskenolevasta työstä en liiku mihinkään.