Miten käytännössä toimitaan, kun päiväkodista soitetaan, että lapsi sairastunut ja hänet pitää hakea kesken päivän?
Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).
Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työssä, jossa ei voi pitää kännykkää päällä eikä oikein voi vilkuillakaan sitä kännykkää kuin lounastauolla. Lisäksi jos tulisi tilanne, että pitäisi lähteä kesken työpäivän yllättäen pois, niin se aiheuttaisi isoa haittaa asiakkaille ja firmalle maineen menetystä, kun sovitut työt jää hoitamatta jne, mistä pomo ei tykkäisi (vaikka pomo ei tietenkään voi asiasta valittaa kun lain mukaan oikeus on lähteä). Mutta työstä on siis todella hankala irrottautua kesken päivän ja tosiaan sitä kännykkää ei voi seurata kun tekee töitä. Mies taas on työssä, jossa työpäivinä on autolla satojen kilsojen päässä (työ on tien päällä, illaksi aina kotiin).
Miten te olette käytännössä toimineen päiväkodin ja lapsen mahdollisen sairastumisen kanssa? Ja onko tilanteita ollut usein? Miten esim. leikkaussalihoitajat, opettajat, lääkärit, lentoemännät jne, joiden työpäivät on aika sitovia toimivat?
Huolehdit varahakijan joka pääsee.
Olen siis vasta palaamassa työhön hoitovapaalta, ja siksi kyselen näitä neuvoja. Sukulaiset ja sellaiset on itse työelämässä, joten he eivät käy varahakijoiksi (koska ei esim. terveydenhoitaja-äitini saa lähteä lapsen lapsen takia kesken päivän töistä). Onko esim. MLL:llä varahakijapalvelua? Ap
Se on teidän ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran kokee sen, että lapselle on käynyt tapaturma ja sinua ei saada heti kiinni, koska "puhelinta ei voi pitää mukana / päällä", niin voin kertoa, että sen jälkeen sitä puhelinta pitää mukanaan ja auki, oli työtehtävä mikä tahansa.
Ymmärrän, ettei kirurgi voi poistua kesken leikkauksen, mutta harvassa muussa ammatissa on vastaava tilanne. Jos ihmisellä on sellainen työ, ettei hän voi lähteä kesken päivän sairaan lapsen takia, hoitaa hän itselleen varahenkilön, tavalla tai toisella. Jos tämä ei onnistu, niin ehkä on parempi jättää lapset tekemättä.
No niin, tulihan se sieltä. Parempi jättää lapset tekemättä. Saa sitä ihmetellä, miksi yhä useampi nuori ihminen tekeekin noin tässä syyllistäjien luvatussa maassa.
Mulla on kolme lasta, maailman ihanimmat ja rakkaimmat lapset. Ja arvatkaas mitä, en ole töissä jatkuvassa hälytystilassa siltä varalta, että joku heistä sairastuisi. Välillä kännykkä saattaa unohtua äänettömälle. Itse asiassa olen jopa unohtanut kerran hakea yhden heistä hoidosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdit varahakijan joka pääsee.
Olen siis vasta palaamassa työhön hoitovapaalta, ja siksi kyselen näitä neuvoja. Sukulaiset ja sellaiset on itse työelämässä, joten he eivät käy varahakijoiksi (koska ei esim. terveydenhoitaja-äitini saa lähteä lapsen lapsen takia kesken päivän töistä). Onko esim. MLL:llä varahakijapalvelua? Ap
Se on teidän ongelma.
Joo niin on. Mutta yleensä ihmiset kyselee neuvoja ongelmiinsa kuten minä nyt. Ap
Isovanhemmat on jeesanneet.
Kyllä tällaiset turvaverkko-asiat kannattaa miettiä ennenkuin tulee eteen. Kummit, mummit, ystävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ap aikoo selvitä pienen koululaisen kanssa? Lapsi on yksin kotona aamuisin ja ehkä iltapäivisin, etkö aio vastata puhelimeen jos lapsi soittaa?
Päiväkodissa hän on sentään valvovan silmän alla, yksin kotona ei ja se on ollut itselleni paljon suurempi huoli. Olen joitain kertoja vastannut lasten soittoihinkin kesken palaverin tai asiakastapaamisen eikä kukaan ole osoittanut pahastuneensa, päin vastoin.Miksi lapsi olisi yksin aamuisin? Aika monessa koulussa on nykyisin aamukerho pienimmille.
Päinvastoin, aika monessa paikassa aamukerhot on vedetty alas :(
Vierailija kirjoitti:
Minä olen puheterapeutti ja liikun päivät pitkät asiakkaiden luona paikasta toiseen. Pidän puhelinta niin, että päiväkodista ja mieheltäni tulevat soitot pääsee läpi, muut ovat äänettömällä. Vastaan päiväkodista tukevaan puheluun aina, vaikka olisin oman asiakkaani hoitoneuvottelussa tai missä vain asiakastyössä. Sitten sanon että anteeksi, lapseni on sairastunut, ja lähden menemään. Kyllä normaalilla psyykkeellä ja empatiakyvyllä varustetut ihmiset ymmärtää. Sinunkin asiakkaista monella on varmaan omia lapsia. Ja 2,5 vuoden päiväkotitaipaleen aikana olen saanut yhden soiton kesken päivän. Ei se yleistä ole.
Jätä asiakkaan kuin nalli kalliolle samalla sekuntilla? Puheterapia-ajat ei kestä nin kauan ettei voisi klousata potilasta vai mitä? Luulen että se lapsi voi lepäillä tarhassa vaikka 20min pidempään, ei ainatarvitse olla säntäämässä =)
Aina pitää pystyä hakemaan lapsi?? 😂 Anteeksi puheenjohtaja, päiväkodista soitetaan ja lapseni on kuumeessa. Joudun valitettavasti keskeyttämään istunnon. 😂😂
Oikea vastaus Ap:lle on varahakija. Verkostoidu, verkostoidu, verkostoidu, tai sitten palkkaat jonkun.
Minä kysyn soittajalta, joko ambulanssi on tulossa. Jos vastaus on, että ei, niin kysyn, että miksi minulla sitten olisi sinne kiire. Ehdin varsin hyvin hankkimaan varahakijan, joka tulee, kun ehtii. Ainoastaan hätätapauksessa lähden hakemaan lasta pois hoidosta. Olen pyytänyt kuvaa kuumemittarista lapseni lämmönmittauksen jälkeen, mutta sitäkään en ole saanut, joten päätelmäni on, että lapsi ei välttämättä ole lainkaan sairas. Hoitajat vain haluavat helpotusta päiväänsä.
Aika harvoin käy oikeasti niin, että aamulla terve lapsi sairastuu vakavasti päivän aikana. Tapaturmat ja oksennustauti on asia erikseen. Minulla on 3 päiväkotirumban läpikäynyttä lasta ja ihan muutamat ovat olleet ne kerrat, jolloin on pitänyt kiireellisesti hakea lapsi hoidosta suoraan kotiin tai päivystykseen. Yleensä on riittänyt se, että hakee päiväunien jälkeen. Silloin olen napannut läppärin mukaan ja hoitanut puhelinpalaverina loppupäivän. Olen itse myös asiantuntijatyössä ja kiireellisissäkin projekteissa on riittänyt se, että seuraavana vkl tekee rästihommat. Lisäksi melkein kaiken voi nykyisin tehdä etänä.
Jos et oikeasti voi lähteä töistä, niin sitten palkkaa joku kotiäiti tai eläkeläinen tai opiskelija varahakijaksi. Maksat jotain pientä korvausta siitä, että ovat "hälytysvalmiudessa" puhelin päällä ja lisäksi toteutuneista hoidoista.
Tätä kannattaa kysyä esimieheltä. Miten toimitaan jos joudun lähtemään tai sairastun työkyvyttömäksi äkillisesti kesken työvuoron? Puhelimella tavoittaminen ei nykyään voi olla ongelma, antaa vain sellaisen numeron jossa joku vastaa ja etsii sinut käsiisi.
Jotkut työnantajat, jotka pitävät työntekijöidensä työpanosta korvaamattomana, maksavat mieluummin ulkopuolisen hoitajan sairastuneelle lapselle. Silloin työnantaja osaa myös kertoa mistä numerosta sille muksulle tilataan noutaja. Onneksi oma ei kuulu tällaisiin, koska haluan sen pienen reppanan ihan omaan syliini eikä niin että joku vieras tyyppi hakee.
Sormet ristiin, kertaakaan ei ole tarvinnut hakea kesken päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran kokee sen, että lapselle on käynyt tapaturma ja sinua ei saada heti kiinni, koska "puhelinta ei voi pitää mukana / päällä", niin voin kertoa, että sen jälkeen sitä puhelinta pitää mukanaan ja auki, oli työtehtävä mikä tahansa.
Ymmärrän, ettei kirurgi voi poistua kesken leikkauksen, mutta harvassa muussa ammatissa on vastaava tilanne. Jos ihmisellä on sellainen työ, ettei hän voi lähteä kesken päivän sairaan lapsen takia, hoitaa hän itselleen varahenkilön, tavalla tai toisella. Jos tämä ei onnistu, niin ehkä on parempi jättää lapset tekemättä.
No niin, tulihan se sieltä. Parempi jättää lapset tekemättä. Saa sitä ihmetellä, miksi yhä useampi nuori ihminen tekeekin noin tässä syyllistäjien luvatussa maassa.
Mulla on kolme lasta, maailman ihanimmat ja rakkaimmat lapset. Ja arvatkaas mitä, en ole töissä jatkuvassa hälytystilassa siltä varalta, että joku heistä sairastuisi. Välillä kännykkä saattaa unohtua äänettömälle. Itse asiassa olen jopa unohtanut kerran hakea yhden heistä hoidosta!
Mutta tottahan tuo on, kaikkea ei vanhemmuudessa voi ulkoistaa. Jos töistä ei voi lähteä kesken päivän sairaan lapsen takia, niin on järjestettävä asiat niin, että on varahakija. Jos tämä ei onnistu, niin ehkei kannata hankkia niitä lapsia.
Elämä on valintoja, kaikkea ei voi saada. Mutta jos hankkii lapsia, on niistä lapsista myös kannettava vastuu. Vastuun kantamista on mm se, että asiat on hoidettu niin, että sairas lapsi ei odota siellä hoitopaikassa loppupäivää, koska vanhemmat eivät osaa hoitaa asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn soittajalta, joko ambulanssi on tulossa. Jos vastaus on, että ei, niin kysyn, että miksi minulla sitten olisi sinne kiire. Ehdin varsin hyvin hankkimaan varahakijan, joka tulee, kun ehtii. Ainoastaan hätätapauksessa lähden hakemaan lasta pois hoidosta. Olen pyytänyt kuvaa kuumemittarista lapseni lämmönmittauksen jälkeen, mutta sitäkään en ole saanut, joten päätelmäni on, että lapsi ei välttämättä ole lainkaan sairas. Hoitajat vain haluavat helpotusta päiväänsä.
Lapsi-parka. Jos oma äiti ei välitä, niin kuka välittää :( Säälin lastasi.
Ukkos hakee. Isä. Se joka siitti kersan. Ei ole sun ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää "pomo ei tykkää" -jutut oikein on? Kuulostaa ihan hoitoalalta, otetaan vastuuta niistä asioista, jotka esimiehen pitäisi hoitaa. Ei ole työntekijän vastuulla järjestellä sijaisia tai surkutella, että työt jää tekemättä jos on saikulla. Et sinä keuhkokuumeessakaan voisi töihin mennä, tai jos iskisi vaikka ripuli kesken päivän, niin lähdettävähän se on. Sama juttu, jos lapsi on kipeä. Sinä olet lapsen huoltaja etkä voi jättää sairasta lasta päiväkotiin.
Antakaa niille esimiehillenne se vastuu, joka heille kuuluu. Esimies hoitaa sijaisen ja muutkin käytännön järjestelyihin liittyvät ongelmat.
Olen itsekin vastuullisessa ja sillä lailla sitovassa työssä, että joskus ei yksinkertaisesti oikein voisi olla pois. Mutta mitä vaihtoehtoja on, jos vaikkapa lapsi on vatsataudissa? Ei kukaan mummi tai kummi ota oksentavaa lasta hoitoon. Sitten vaan soitetaan pomolle, että sori mutta en pääse.
Jos olet itse se esimies, niin asia on tietysti kinkkisempi. Tosin esimiesasemaan yltänyt henkilö lienee kyvykäs vaikka palkkaamaan lapsenvahdin.
Eli jos olet yksin paikalla päiväkodissa, on OK soittaa pomolle, sanoa ”sori” ja lähteä kävelemään ja jättää toisten lapset keskenään, jos oma lapsi sairastuu?
Jos hoitoalan yleinen mentaliteetti on se, että mitä vaan voi tehdä kun vastuu on pomon, ymmärrän kyllä miksi vanhusten puolelta kantautuu niin karmivia uutisia.
Itse olen ihan muulla alalla, ja kyllä mä aina pyrin miettimään, miten toiset pärjäävät, silloinkin kun sairastun tai lapsi sairastuu.
Sitten sinä olet järjestänyt varahakijan. Kuinka vaikeaa. Onko tämä niin vaikeaa että aivot ei riitä? Miksi te teette lapsia jos ette osaa niistä huolehtia ja kantaa vastuuta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tällaiset turvaverkko-asiat kannattaa miettiä ennenkuin tulee eteen. Kummit, mummit, ystävät?
Tuleeko yhtään mieleen, että joillakin ne turvaverkot saattaa yllättäen muuttaa muualle, vaihtaa kokopäivätyöhön tai kuolla tms, jolloin ei enää olekaan turvaverkkoja vaikka piti olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko yhtään mieleen, että joillakin ne turvaverkot saattaa yllättäen muuttaa muualle, vaihtaa kokopäivätyöhön tai kuolla tms, jolloin ei enää olekaan turvaverkkoja vaikka piti olla.
Sitten hankit sellaisen, vaikka rahalla. Kuinka vaikeaa tämä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi-parka. Jos oma äiti ei välitä, niin kuka välittää :( Säälin lastasi.
No jos vaikka se päiväkodin hoitaja välittäisi, hänhän se siellä töissä on ja mtannut lapsen kuumeen ja sitten 36.9 asteen kuumeesta soittaa, että äkkiä hakemaan lapsi kotiin, kamalan sairas ja väsynyt. Kun sanon, että mittaa lämpö uudestaan ja lähetä kuva mittarista, soitan lapselle lääkäriajan, niin ei onnistu.
Minulle ei ole kertaakaan soitettu lapsen päiväkodista niin, että lapsi olisi oikeasti ollut sairas. Työnantajallani ei ole velvollisuutta maksaa minulle palkkaa, jos ei ole sairauslomatodistusta ja sitä en lääkäriltä saa, jos lapsi on terve. Miksi tämä on päiväkodissa mahdotonta ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on joskus pitänyt soittaa sukulainen hakemaan, kun en ole pystynyt irtautumaan osastolta ennen seuraavan vuoron saapumista ( olen sh), ja miehellä on pitkä työmatka sekä vähän vastaavanlainen työ. Onni ja etu on ollut laaja ja läheinen suku.
Minulla onneksi on sukulaisia samassa kaupungissa, mutta he ovat kaikki työelämässä kiinni ja vaativissa töissä, aamusta iltapäivään kiinni. En tunne ketään, joka voisi hakea lapsen kesken päivän, joten itse on pakko hakea. Ap
Mikä tässä sitten on ongelma, jos kerran sinun on haettava? Kun lapsi on kipeä, menetkö silloin töihin? Jos sinä alat oksentamaan, niin pysytkö töissä? Selvennätkö hieman ajatusmaailmaasi? Yhisä
Ongelma ei ole se, että jos lapsi sairastuu esim. illalla tai yöllä (tai itse sairastun), silloin olen tietenkin koko päivän pois työstä. Ongelma on vain ne tilanteet, jolloin lapsi sairastuu kesken päivän. Niihin kysyn vinkkejä, että miten muut ovat hoitaneet, jos työ on sitovaa. Ap
Ilmoitan loppupäivän asiakkaille että lapsi sairastunut, tapaamiset peruuntuu, tai peruuntuu sairastumisen vuoksi, ei siinä sen kummenpaa ja sitten hakemaan lapsi päiväkodista. Monesti olen ollut kokouksessa tai tapaamisessa mistä on lähdetty jopa kesken pois kun päiväkodista ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Ukkos hakee. Isä. Se joka siitti kersan. Ei ole sun ongelma.
Niin, voihan se ukko hakea. Luitko aloitustani ollenkaan? Se ukko vaan tekee työtä, jossa on työpäivät tien päällä jossain kolmen sadan kilsan päässä kotoa, että sieltä kestää jonkin aikaa ajaa päiväkodille, vaikka heti lähtisi. Ja sillä työnantajan rekalla ei saa ajaa päiväkodille, vaan se pitää palauttaa, ei siinä turvaistuintakaan olisi. Ap