Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkö lapsuuden asian olet tajunnut "köyhäilyksi" aikuisena?

Vierailija
27.01.2019 |

Mä muistelin äidilleni joskus kuinka meillä syötiin lapsena 90-luvun alussa usein sellaista liha-riisimössöä, jossa oli ihan valtavasti kaalia. Siis varmaan 3/4 koko jutusta. Se oli ihan ok, mutta muistelin vaan. Äiti sanoi sitten että No arvaappa kumpi maksaa vähemmän, kaali vai sianliha? Eli se ei ollutkaan kulinaarinen valinta vaan rahakysymys. En ollut tietenkään lapsena tajunnut.

Kommentit (1364)

Vierailija
141/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni vei mut syntymäpäivänä kirpparille ja sain valita vhs elokuvan itselleni lahjaksi

Vierailija
142/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt v. -82. Kun mulla alkoi menkat, niin minulke ei ostettu siteitä, pöllin sitten niitä kavereiden kotoa, käytin samaa sidettä monta päivää, kunnes oli pakko heittää pois kun vuosi yli. Kuivailin niitä siteitä paperilla rutistellen ja vuokrasin paperilla. Muistan niiden siteiden hajun ikuisesti..

Mulle ei ostettu myöskään koskaan rintaliivejä. Sain kahdet kaverin vanhat säälistä, ei haitannut, että ympärysmitta oli 10cm liian pieni. Liiksatunneilla oli kurja niiden kanssa juosta 1500m. Liivit virttyivät lopulta ihan rikki ja haisivat karmealle. Käytin niitä kaksia ainakin kolme vuotta, koko yläasteen.

Vaatteet oli mikä mistäkin haalittu. Naapurimme oli töissä Alkossa ja iso mies. Antti meille vanhat työpaitansa kun niillä vaihtui puvusto. Käytin sit niitä yläaste-lukioajan.

Kun kävin töissä, niin äitini otti ne rahat. Lukiossa en ostanut yhtäkään uutta kirjaa, monet kurssit menin ilman kirjoja. Kun meni kokeeseen uusintaan vasta, niin sai lainaksi jonkun kaverin kirjan kokeeseen lukua varten. Niinpä olin yleensä kaikkina koepäivinä sairaana.

Vessapaperiakaan ei meillä ollut. Sitä pöllittiin koulusta ym. Tai rypisteltiin sanomalehteä. Muistan kuinka kyllästynyt olin kun nuorena aikuisena joka paikassa oli vessapaperia ihan vapaasti otettavissa. En vieläkään ole oppinut olemaan kahmimatta ilmaista kamaa. Ihan sama mitä se on.

Niin ja suihkusaippuaa, sellaista nestemäistä käytin aikuisena ensimmäisen kerran. Olihan näitä vaikka mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikon kaveriksi piti keittää aina iso kattila pottuja. Kuulemma pelkkä maksalaatikko oli niin kallista!

Vierailija
144/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötän koiraanikin 10x paremmin, kuin mitä te olette kokeneet.

Eipä enää ihmetytä palstan "taso".

Sínkkumies

Vierailija
145/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt v. -82. Kun mulla alkoi menkat, niin minulke ei ostettu siteitä, pöllin sitten niitä kavereiden kotoa, käytin samaa sidettä monta päivää, kunnes oli pakko heittää pois kun vuosi yli. Kuivailin niitä siteitä paperilla rutistellen ja vuokrasin paperilla. Muistan niiden siteiden hajun ikuisesti..

Mulle ei ostettu myöskään koskaan rintaliivejä. Sain kahdet kaverin vanhat säälistä, ei haitannut, että ympärysmitta oli 10cm liian pieni. Liiksatunneilla oli kurja niiden kanssa juosta 1500m. Liivit virttyivät lopulta ihan rikki ja haisivat karmealle. Käytin niitä kaksia ainakin kolme vuotta, koko yläasteen.

Vaatteet oli mikä mistäkin haalittu. Naapurimme oli töissä Alkossa ja iso mies. Antti meille vanhat työpaitansa kun niillä vaihtui puvusto. Käytin sit niitä yläaste-lukioajan.

Kun kävin töissä, niin äitini otti ne rahat. Lukiossa en ostanut yhtäkään uutta kirjaa, monet kurssit menin ilman kirjoja. Kun meni kokeeseen uusintaan vasta, niin sai lainaksi jonkun kaverin kirjan kokeeseen lukua varten. Niinpä olin yleensä kaikkina koepäivinä sairaana.

Vessapaperiakaan ei meillä ollut. Sitä pöllittiin koulusta ym. Tai rypisteltiin sanomalehteä. Muistan kuinka kyllästynyt olin kun nuorena aikuisena joka paikassa oli vessapaperia ihan vapaasti otettavissa. En vieläkään ole oppinut olemaan kahmimatta ilmaista kamaa. Ihan sama mitä se on.

Niin ja suihkusaippuaa, sellaista nestemäistä käytin aikuisena ensimmäisen kerran. Olihan näitä vaikka mitä.

Sinulle on myönnetty illan wt palkinto.

Sínkkis

Voitko mennä pois pilaamasta hyvää ketjua, kiitos.

Eri

Vierailija
146/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauheliha-makaroni -sörsseli, nykyisin nimeltään "nistipata" (jee O_o).

Joo, kuulin tuon termin 18v. pojaltani...

Vierailija
147/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle on myönnetty illan wt palkinto.

Sínkkis

Voitko mennä pois pilaamasta hyvää ketjua, kiitos.

Eri

Minähän tämän ketjun nostin.

Sama

Sínkkis

Sen sijaan, että haukut voisit kiittää minua.

Vierailija
148/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille pääsin, mutta se vaati puuronsyöntiä aamulla ja iltaisin.

Hyvä, että syötiin puuroa, jotta sain nähdä maailmaa jo ennen 10. ikävuottani.

--

Puuro on nykyään minulle täysi kauhistus, muta onneksi jälkikasvuni popsii sitä innoissaan.

Vierailija
149/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viha ei kanna pitkälle.

Rakkautta,

Sínkkis

Vierailija
150/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut omaa hevosta...

Vierailija
151/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustoakin kun voi tehdä vaikka itse, eikä ole erityisen kallista. (halvat juustot)

Siksi ei voi kun ihmetellä joidenkin köyhien logiikkaa.

Sínkkis

Vielä 90-luvulla juustovalikoima oli paljon pienempi ja Edam oli halvinta, joka maksoi yli 5 markkaa 400 gramman palanen. Muistan ettei aina ollut varaa ostaa.

Vierailija
152/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä varmaan 70-luvulla kaikki oli köyhäilyä, mutta en minä sitä tajunnut. Pohjoisen maaseudulla se oli ihan tavallista elämää. Sukat parsittiin, vanhat vaatteet leikeltiin ja kudottiin matoiksi, housunpolviin laitettiin paikat, vanhoja neuleita purettiin, lanka suoristettiin ja siitä pystyi kutomaan vielä esim. sukanvarsia, pipoja, kaulahuiveja. Tavallista ruokaa oli perunat ja ruskea kastike, perunamuusi, maitoperunat. Perunat oli omasta takaa, joten niitä syötiin joka päivä. Äiti leipoi itse leivät, sämpylät ja pullat. Ja leikkasi meidän lasten hiuksetkin. Ei ollut autoa, ei sisäsaunaa ja oli mustavalkotelkkari. Mutta lapsuuteni oli hyvin onnellinen, enkä koskaan ajatellut, että olemme köyhiä tai edes vähävaraisia. 

Vierailija
153/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinaa ei ostettu alkosta vaan isoisä keitteli sen itse. Kunnes nimismies vei sen.

Vierailija
154/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viinaa ei ostettu alkosta vaan isoisä keitteli sen itse. Kunnes nimismies vei sen.

Vei sen isoisän siis. Vei se toki ne viinatkin takavarikkoon ja heilui kuulemma samana iltana hulluna päissään.

Vierailija
155/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se vuoden wt-palkinnon saanut, siteiden v.82-syntynyt pöllijä. Sinänsä olet Sinkki oikeassa, että olihan meillä se kodin meno alkeellista, mutta sieltä me olemme enemmän vähemmän menestyksekkäästi rämmitty elämään kiinni.

Koska lähtökohtamme oli kurja, niin opimme tekemään töitä ja pärjäämään sinnikkäästi. Itse pääsin pisimmälle, on kaksi akateemista tutkintoa ja perheeni kuuluu ylempään keskiluokkaan. Nykyiset tuttavat näkevät minut vähän "hienona" ja ylellisenä rouvana. Ani harva tietää taustastani, nykyään en tunne alemmuutta, lähinnä nauran tälle elämälle.

Arvoni ovat erilaiset kuin useimmilla, en pelkää huomista eikä vastoinkäymiset juuri hetkauta. Uskallan myös tiukoissa neuvotteluissa ottaa kovan roolin. Niinpä töissä hoidan tärkeimpiä tilanteita.

Nykyään käytän kuukuppia. :D

Vessapaperia on aina ja lapsilla asiat vimpan päälle. Mutta säästeliäs olen.

Vierailija
156/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun piti ajaa BMW-XS:llä ennenkuin sain kultavaihteisen Mersun.

Aaaaa.

Vierailija
157/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken.

Tajusin vasta tosi aikuisena, että olihan vanhemmilla rahaa. Se oli vain sellaista päänaukomista, ettei ole rahaa, kaikki on kallista yms.

Tätä myös harrasti mieheni vanhemmat hänen lapsuudessaan. Eivätkä olleet köyhiä. Taustalla ehkäpä pelko että lapsi alkaisi vaatimaan/ruinaamaan jos ymmärtää että rahaa on.En tiedä.Nyt ovat mielestään köyhiä eläkelläisiä,asuvat etelässä,mökki täällä pohjosessa ja autoa vaihdetaan joka kolmas vuosi.Ovat syntyneet 40 luvulla,saavat hyvää eläkettä molemmat.

Mun vanhemmilla aikoinaan huonommat palkat mutta ei koskaan köyhiksi itseämme lapsena luultu.Ruokaa ja vaatteita oli sopivasti.Kaikkea mitä halusi ei tietenkään saanut.Mutta ei mitenkään sairaalloista pihistystä tai säästämistä meitä lapsia kohtaan,niinku mieheni perheessä.

Vierailija
158/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se vuoden wt-palkinnon saanut, siteiden v.82-syntynyt pöllijä. Sinänsä olet Sinkki oikeassa, että olihan meillä se kodin meno alkeellista, mutta sieltä me olemme enemmän vähemmän menestyksekkäästi rämmitty elämään kiinni.

Koska lähtökohtamme oli kurja, niin opimme tekemään töitä ja pärjäämään sinnikkäästi. Itse pääsin pisimmälle, on kaksi akateemista tutkintoa ja perheeni kuuluu ylempään keskiluokkaan. Nykyiset tuttavat näkevät minut vähän "hienona" ja ylellisenä rouvana. Ani harva tietää taustastani, nykyään en tunne alemmuutta, lähinnä nauran tälle elämälle.

Arvoni ovat erilaiset kuin useimmilla, en pelkää huomista eikä vastoinkäymiset juuri hetkauta. Uskallan myös tiukoissa neuvotteluissa ottaa kovan roolin. Niinpä töissä hoidan tärkeimpiä tilanteita.

Nykyään käytän kuukuppia. :D

Vessapaperia on aina ja lapsilla asiat vimpan päälle. Mutta säästeliäs olen.

Joo, en mä sitä tarkoittanutkaan. Jotkut oppivat vastoinkäymisistä, toisista tulee lannistuneita miinustajia.

Mutta kyllä heilläkin on toivoa, jos eivät päästä vihaa sydämeensä.

Sínkkis

Vierailija
159/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukkien parsiminen 1960-luvulla. Tosin lapsuudenkotini ei ollut köyhä, mutta äiti oli säästäväinen.

Minä parsin vieläkin, eilenkin parsin mieheni tavalliset kenkäsukat, villasukista puhumattakaan.

Mitkä on kenkäsukat?

Ohuemmat kuin villasukat, esim. puuvillaiset pikkukengissä pidettävät sukat eli kenkäsukat. Erotuksena sisällä pidettävistä villasukista.

Eli nilkkasukat?

Ei. Nilkkasukka kertoo vain sukan pituuden, ei käyttötarkoitusta. Kengissä voi pitää myös polvisukkia tai varrettomia sukkia, ei vain nilkkasukkia.

No ei tuo kenkäsukkakaan kovin kuvaava ole, koska kenkiäkin on monenlaisia, myös sellaisia, joissa voi pitää villasukkia.

Voisiko tämän pissistelyn nyt lopettaa? Kenkäsukka on vanha vakiintunut termi. Googlaa vaikka ja katso kuvia niin ehkä alkaa aueta.

Vierailija
160/1364 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä ´82 pöllijä. Kyllä mäkin olen vähän hamsteri, että kaikki pitää laittaa talteen ja asioita on vaikeata hävittää.

Vielä nykyäänkin pohdin, että mitenhän voisi vaikka "uusio"käyttää jotain materiaaleja. Etenkin jos siinä on metallia tai puuta, niin sitähän voi käyttää vaikka mihin ..

Viimevuosina olen vasta oppinut kylmästi viskaamaan jotain tarpeetonta mäkeen. Jos säilytystilaa olisi loputtomasti, niin en heittäisi vieläkään ..

Sínkkis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän