Elatusmaksuihin saatava joku tolkku
Siis aivan käsittämätöntä.
Itselläni 3 lasta joista maksan 2000 e nettotuloista n.600e elatusmaksuja. Lasten äiti elatuskyvytön eikä töihin aio mennäkkään. Palkkani nousi 2200e nyt joudun maksamaan
n. 800e. Siis vaikka palkka olisi minulla 1200e tai 2400e niin käytettävissä olisi aina se n.600e suojaosa.
Eli sata euroa enemmän kuin toimeentulotuki. Ei kyllä motivoi Työnteko tällä hetkellä.
Voisinkohan lopettaa tai vähentää työmäärää vaikka puolella, saman verran aina jää.
Kyllä suojaosuuden pitäisi olla ainakin 1000e.
Ihmettelen myös miten lasten elatus ja elämä kallistuu aina kun palkkani nousee .
Kommentit (1316)
Kuka sinua tuollaisia summia määrää maksamaan? Ei ole pakko suostua, elatusmaksuista tehdään sopimus, jonka molemmat huoltajat allekirjoittavat.
Kukaan ei ole käskenyt sikiämään kuin kanit.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole käskenyt sikiämään kuin kanit.
... Tai lisääntymään elatuskyvyttömän työnvieroksujan kanssa.
Miks pitää elättää lapsia, vaikka on jättänyt ne jo?
Olen samaa mieltä. Jos minä saan ydinperheessä palkankorotuksen, niin en minä sitä lapsiini tuhlaa, ellei ole pakko.
Ihmettelen nyt sitä, mistö se ex tietää, että olet saanut palkankorotuksen. Kyllä siitä pitää olla hys hys, ja reagoida vasta sotten, kun ex on oikeuteen asiaa vetämässä.
Terv. Lähiäiti
Tee niinkuin minun lasten isä ja hanki äkkiä uusi vaimo ja uudet lapset niin valtio hoitaa maksut entiselle elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Miks pitää elättää lapsia, vaikka on jättänyt ne jo?
Lasten ei kuulu kärsiä jättämisestä.
Minulla taas varakas ex ei ole ikinä maksanut senttiäkään elatusta. Jo maksettua merenrantalukaaliaan ei lasketa, tienaa paperilla vain sen tietyn määrän, millä vielä katsotaan varattomaksi, ja loput tienaa pimeästi ja isänsä antaa rahaa myös. Kela eli yhteiskunta maksaa sitten minimielarit, kun mies on muka "varaton"..
Maksat 200€/lapsi
Mitä luulet ydinperheessä menevän rahaa lasta kohti kuukaudessa?
Vai kuvitteletko yhteiskunnan eli naapurin Reinon elättävän jälkikasvusi vai mikä on aloituksesi tarkoitus.
Meillä molemmilta vanhemmilta menee palkka kokonaisuudessaan perheen hyväksi.
Riemusta kiljuisin, jos makaaisin 200€/kk lasta kohden, ilman hoitovastuuta ja palkattomia poissaoloja, kun lapsi viedään neuvolaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Jos minä saan ydinperheessä palkankorotuksen, niin en minä sitä lapsiini tuhlaa, ellei ole pakko.
Ihmettelen nyt sitä, mistö se ex tietää, että olet saanut palkankorotuksen. Kyllä siitä pitää olla hys hys, ja reagoida vasta sotten, kun ex on oikeuteen asiaa vetämässä.
Terv. Lähiäiti
Sehän ei haittaa, jos lapsi joutuu sijaiskärsijäksi ja elää vaatimatonta elintasoa ja köyhyyttä, kunhan vanhemmilla pyyhkii hyvin.
Mistä suojaosuudesta sinä nyt puhut? Onko tässä oikeasti kysymys siitä, että olet aikaisemmin jättänyt elatusmaksut maksamatta ja niitä peritään nyt ulosoton kautta?
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Vai kuvitteletko yhteiskunnan eli naapurin Reinon elättävän jälkikasvusi vai mikä on aloituksesi tarkoitus.
Riemusta kiljuisin, jos makaaisin 200€/kk lasta kohden, ilman hoitovastuuta ja palkattomia poissaoloja, kun lapsi viedään neuvolaan jne.
No ei mene kyllä missään perheessä rahaa 650€/lapsi... Niinhän se tuon laskelman mukaan olisi. Ap maksaa 200€, jolloin tietysti ex käyttää myös 200€ ja sitten vielä lapsilisä yh-korotuksin noin 150€/kk. Meneekö oikeasti jollakin tuo summa lapsiin joka kuukausi? Jos menee niin kyse ei todellakaan ole enää pelkistä pakollisista menoista...
Ohis
No ei muuta kuin vaatimaan lähivanhemmuutta niin pääset halvemmalla. Eikun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
No ei mene kyllä missään perheessä rahaa 650€/lapsi... Niinhän se tuon laskelman mukaan olisi. Ap maksaa 200€, jolloin tietysti ex käyttää myös 200€ ja sitten vielä lapsilisä yh-korotuksin noin 150€/kk. Meneekö oikeasti jollakin tuo summa lapsiin joka kuukausi? Jos menee niin kyse ei todellakaan ole enää pelkistä pakollisista menoista...
Ohis
Sori, ajatusvirhe, 550€/kk siis. Mutta ei mene kyllä lähelle sitäkään!
No jos ulosotossa on velkaa, niin kannattee laittaa elarit ulooton kautta myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Ohis
Menee helposti eikä riitäkään, jos laskee päivähoitomaksut ja asumismenot mukaan.
No nyt höpötät. Meinaatko että kun saat kk 200 e enemmän käteen, niin se koko summa siirtyy elatusmaksuun. Höpö höpö.. ja mikä ihmeen 600 suojaosa. Lasketa elarit uusiksi.
Meillä exä maksaa elaria 150 e kk. Laskurilla tuli 350 e. Mut en sit halunnut exän kukkaronnyörejä tiukille, kun hänellä on lainaa jota ei lasketa menoksi. Noh, onko tyytyväinen, ei ole. Valehteli lapsellekin, että hän maksaa äidille 500 e kk. Ja valittaa minulle, kun en jousta elareissa, kun on tiukkaa hänellä ja uudella puolisolla... pyh..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Ohis
Ap:n ex on elatuskyvytön. Voiko silloin laskea myös hänen osallistuvan lasten elatukseen 200 eurolla/kk?
Joo. Lapsipuolelleni menee kuukaudessa lähes 300 euroa, ja äitinsä pitäisi myös maksaa puolet. Mihin hittoon ala-asteikäinen tarvitsee 600€/kk? Eipä ainakaan rahat hänen hyväkseen mene, luulisi tuolla saavan edes kunnon talvitakin, mut ei. Ihan sääliksi käy.
Äitinsä ei yllättäen ole tehnyt töitä ikinä.
Ei lapsia, ei stressiä, ei laskuja.