Mies vaatii isyystestejä
Tein positiivisen raskaustestin viime torstaina ja kerroin miehelleni samana päivänä. Tänään mieheni vilautti mahdollisuutta, että ei välttämättä ole isä, koska käytti kondomia. Ei ole ennen epäillyt pettämistä, mutta nyt sitten ilmeisesti kehtaa. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti testi. Sen jälkeen ero ja elarit.
Sitä testiä joutuu odotamaan 8 kk, sitä ei voi tehdä ennen lapsen syntymää. Kivaa odotusta epäilijän kanssa.
Voi tehdä raskausaikana jo jonkinlaisen eikä siihen tarvita edes lapsivesipunktiota vaan ilmeisesti ihan äidin verikoe riittää. Tästä on palstalla toistuvasti, tuo raskausajan isyystesti ei ollut edes kallis.
https://dnacenter.com/suomi/syntymaa-edeltava-dna-testaus/?gclid=Cj0KCQ…
Tuossa alapeukuttajille, oli ensimmäinen Googlen mainos. Oli se lähes 1700 e, mutta jos olisin aloittajan absurdissa tilanteessa niin pistäisin miehen maksamaan oman testinsä. Itse ihmettelen sitä bloggaajaa, joka ei tehnyt tuota testiä vaikka isäehdokkaita oli useampi. Siis jos itselläkään ei ole tietoa lapsen isästä niin miksei halua ottaa siitä selvää raskausaikana.... mutta jep, ei uutta Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku kertoa, miten lapsen isyys todistaa, ettei nainen ole pettänyt? Ehkä ehkäisy on vain ollut parempi tai pettänyt vasta raskaaksi tulon jälkeen? Kun kerran tuollaisen ajatuksen päähänsä saa, niin tuskin lähtee pelkällä testillä pois.
Teillä on jotenkin ihan kieroutunut näkemys tähän koko asiaan. Ei kyse minusta ole epäilemisestä, vaan siitä että haluaa uskon sijaan tietää. Jos ei se mies ole aiemminkaan vauhkonnut pettämisepäilyistä, niin tuskin hän nyt yhtäkkiä on alkanut sen enempää epäilemään, hän vaan haluaa olla varma ettei ole lapsen isyyden osalta väärässä. Ei voi olla kohtuuton pyyntö.
Ymmärrän miestä, jos hänellä ei ole aiemmin lapsia ja ei mielestään ole tehnyt virheitä kondomin käytössä. Siinä paniikissa käy läpi kaikki pimeimmätkin vaihtoehdot, kun selvästikään lisääntyminen ei ole ollut vielä kummankaan halu, kun ehkäisyä on käytetty.
Mun mustasukkainen tapapettäjämies vaati isyystestejä kun lapset oli jo kouluikäisiä. Totesin sille, että ei mikään ongelma, tehdään vaan ja tilaa niitä saman tien heti parilta eri firmalta netistä, sillä ymmärtääkseni varmuus on enimmillään noin 99% ja että sinä et tietenkään tuota lukua usko. Minulla ei ollut epäilystäkään lasten isästä, joten miksi olisin vastustellutkaan. Miehen kylmäävä vastaus oli ”En mä tarvi enää mitään testejä, sä vastasit mulle oikeilla sanoilla.” Eli jos olisin vahingossa kyseenalaistanut testit, olis äijä saanu lisää tulta hulluuteensa. On muuten ex-mies nykyään ja olen hyvin onnellinen ihminen ilman häntä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku kertoa, miten lapsen isyys todistaa, ettei nainen ole pettänyt? Ehkä ehkäisy on vain ollut parempi tai pettänyt vasta raskaaksi tulon jälkeen? Kun kerran tuollaisen ajatuksen päähänsä saa, niin tuskin lähtee pelkällä testillä pois.
Naiset itsehän tuota tuntuvat enemmänkin uskottomuustestinä pitävän..? Miehille riittää se varmuus isyydestä. Pettämisen suhteen ollaan samassa veneessä kaikki, sitä ei voi mikään testi poissulkea joten on vaan pakko luottaa. Isyyshuijauksen mahdollisuuden sen sijaan voi poissulkea yhdellä kertaluontoisella testillä, enkä käsitä miksi tästä väännetään ongelma. Miehille ei anneta mitään ylimääräistä, vaan se tieto johon naisella jo luonnostaan on etuoikeus. Tasataan vaan tilanne.
Pitäisikö reiluuden nimissä ehdottaa vastasyntyneiden osastolle vauvarulettia, kun ei kerran se varma tieto oman lapsen perimästä saa mitään merkitä?
Voiko isyystestin tehdä ilman äidin lupaa/tietämättä? Itsellä ikää 36 vuotta ja häkellyttävän moni yli antaa paljaalla. Tiedän, vainoharhainen olen tässä asiassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kondomia tavanomaisesti käytettäessä on vuoden aikana 10% riski raskauteen. Ei taida ap:n mies tätä tietää.
Se perustuu käyttäjän virheisiin vuoden aikana! Eli jos spermaa esim. kondomia poistaessa pääsee sisälle tai se repeää! En kestä, tästä on täällä vääntöä joka viikko ja aina nuo samat todennäköisyysluvut revitään. Mutta kun tilanteessa, jossa kondomi pysyy paikallaan eikä kertaakaan repeä tai vuoda, riski vuoden sisällä raskautumiseen on lähempänä nollaa kuin 10 %
Jep, me ollaan käytetty miehen kanssa kondomia ainoana ehkäisynä kohta 10 vuotta ja kertaakaan ei ole hajonnut enkä ole tullut huomaamatta raskaaksi. Vesitesti on tehty jälkeenpäin aina, jos kondomi on näyttänyt tai tuntunut vähänkin oudolta, ja aina on ollut ehjä. Todellakin siis uskon, että virheettömässä käytössä riski on lähes nolla, enkä ihmettelisi yhtään, jos mies haluaisi isyystestin, jos nyt yhtäkkiä tulisin huomaamatta raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voiko isyystestin tehdä ilman äidin lupaa/tietämättä? Itsellä ikää 36 vuotta ja häkellyttävän moni yli antaa paljaalla. Tiedän, vainoharhainen olen tässä asiassa. :)
öööööö et voi tuntemattomien lapsia alkaa testauttamaan huvin vuoksi, mutta toki oikeusteitse voit pyrkiä mihin vain. Aviomiehenä sinulla olisi oikeus varmistaa isyys tai avopuolisona tai ylipäätään miehenä, joka olisi juridisesti lapsen isä, joko avioliiton tai isyyden tunnustamisen kautta. Mutta ei, et voi lähteä tuntemattoman lapsen kanssa omin luvin testaamaan, että voisko tämä olla minun. Oli kuitenkin mielestäsi aihetta tulla ylpeilemään palstalle, että ainakin herpes löytyy?
Näistä keskusteluista jää aina päälimmäisenä mieleen, että todella monet naiset eivät osaa lainkaan asettua miehen asemaan tässä asiassa. Sekin lienee evoluutiopsykologinen piirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
öööööö et voi tuntemattomien lapsia alkaa testauttamaan huvin vuoksi, mutta toki oikeusteitse voit pyrkiä mihin vain. Aviomiehenä sinulla olisi oikeus varmistaa isyys tai avopuolisona tai ylipäätään miehenä, joka olisi juridisesti lapsen isä, joko avioliiton tai isyyden tunnustamisen kautta. Mutta ei, et voi lähteä tuntemattoman lapsen kanssa omin luvin testaamaan, että voisko tämä olla minun. Oli kuitenkin mielestäsi aihetta tulla ylpeilemään palstalle, että ainakin herpes löytyy?
Ei ei ei. Lähipiiristä löytyy toinen mies joka sai naisen raskaaksi yhden illan jutun jälkeen. Nyt makselee elareita kiltisti, ei koskaan kehdannut vaatia elareita. Nainen oli osa kaveriporukkaa ja on vieläkin, mies ei.
Mikä mulla on, ei vaatinut siis isyystestiä koskaan! Takaisin lepäilemään.
Vierailija kirjoitti:
Entä kun testiä vaatii täysin ulkopuolinen harhainen yksilö?
No mitä sitten? Jos se henkilö ei muuten häiritse niin sanoo vaan, että mene pois ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sellaista tehtäisiin? Entäs tilanteessa jossa nainen tulee raskaaksi parisuhteessa, mutta mies epäilee isyyttään. Voiko testin tehdä lapsen syntymän jälkeen ilman äidin lupaa tai että äiti saa tietää? Kai sitä voi itse vanupuikolla ottaa sylkinäytteen lapsesta ja itsestään ja ykityisellä selvittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sellaista tehtäisiin? Entäs tilanteessa jossa nainen tulee raskaaksi parisuhteessa, mutta mies epäilee isyyttään. Voiko testin tehdä lapsen syntymän jälkeen ilman äidin lupaa tai että äiti saa tietää? Kai sitä voi itse vanupuikolla ottaa sylkinäytteen lapsesta ja itsestään ja ykityisellä selvittää?
Entä kun ei epäile? On sellaistakin.
Eikö avioliiton perusta ole rakkaus, luottamus ja kunnioitus?
Jos vahinkoraskauden yhteydessä, mies vaatii testiä, ei avioliitolla ole perustaa eikä liittoa ole syytä jatkaa.
Mehän ei voida tietää miten mikäkin raskaus on alkanut, muuta kuin omalta kohdalta. Ei vaikka joku olisi sanonut raskauden olleen vahinko. On vahinkoja ja vahinkoja ja yleensä vauvauutisen jälkeen ollaan niin sekaisin onnesta, ettei edes muisteta sitä kertaa kun..
Pitäisi olla pakollinen testi. Mitäpä jos nainen valehtelee tai ei tiedä kuka on isä? Mitä jos isällä on periytyvä sairaus? Näitäkin tapauksia tulee että lapsella puhkeaa tauti ja tätä kautta selviääkin ettei kasvatti-isä olekkaan biologinen isä.
Kyllä näyttää provot uppoavan mameihin helposti. Hyvin ootte jaksaneet jankuttaa taas. Ap on varmasti tyytyväinen.
Miehille petetyksi tulemisessa on kamalaa etenkin se, jos joutuu kasvattamaan käenpoikaa omilla resursseillaan, luullen saaneensa lapsia. Se vaimon häärääminen muiden miesten kanssa on sitten toinen asia. Täytyy muistaa, että lisääntymispuuhaahan pariutuminen on. Jos ei saa omia lapsia, kuolee sukupuuttoon.