Kevyempi vuosi 2019
Jatkoa painonpudotusketjulle.
Tämä on laihduttajien vertaistukiketju, missä kirjoitetaan nimimerkeillä. Emme kaipaa neuvoja tai kommentteja ruokavaliosta. Ellet pudota painoa, jatka muualle, kiitos.
Kommentit (1129)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on suurimmalla osalla kansasta ollut mahdollisuus säätää ruokavaliotaan tutkimustietoon perustuen vasta joku 20 vuotta. Sitä ennen oli vain viranomaiset tuputtamassa sokeria, pullaa ja margariinia. Nyt virsi on vaihtunut täysjyviin ja rypsiöljyyn, vaikka ne tuhoavat suoliston aika merkittävältä osalta kansasta.
Ruokavaliosuositusten suurin ongelma on se, että niitä ei noudateta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa kilpirauhasarvot. Vajaatoiminta pitää painon ylhäällä, vaikka mitä tekisi.
Millä mekanismilla? Lisääkö voimattomuus/huono olo (?) napostelua, jotta tulisi parempi olo?
Vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa. Vajaatoiminnan aiheuttamaan lihomiseen tai laihtumattomuuteen ei siis voi käytännössä lainkaan vaikuttaa syömisellä.
No ei kai se energia tyhjästä synny. Ei aineenvaihdunta tuota energiaa.
Ihmisen yleensä pitää syödä, eikö vain?
Hidastuneellakin aineenvaihdunnalla tarvii saman energiamäärän tiettyyn liikkumiseen, sikäli kun jaksaa liikkua entiseen tapaansa. Jos kulutus laskee levossa, syömistä on vähennettävä kun paino alkaa liiaksi nousta. Ei se vajaatoiminta siis itsessään lihota, vaan kyvyttömyys muuttaa tottumuksia.
Anna jo olla, kun et mitään asiasta ymmärrä.
Kyllä mua kiinnostaa tietää. Oletko eri mieltä alkuperäisestä mietteestäni?
Ai tuosta napostelusta? Vai jostain muusta?
Niin, mietin että jos on vähän huono olo eikä jaksa keskittyä, tuleeko naposteltua ihan vain sen takia että jaksaisi paremmin? Vai onko huono vointi (olettamani) sellaista, ettei tee mieli edes syödä? Vai vaikuttaako edes suoranaisesti, eli niin että tiedostaisi syövänsä/olevansa syömättä voinnin takia?
Vajis itsessään ei aiheuta mitään napostelutaipumusta, vaan paino nousee jos on noustakseen juuri sillä samalla ruokavaliolla millä paino on aiemmin pysynyt samana. Vähemmillä kaloreilla paino saattaa pysyä samana tai nousta siitä huolimatta. Vajaatoiminnalla aineenvaihdunta ei toimi samalla tavalla kuin terveellä, eli silloin ei päde mitkään "kuluta enemmän kuin syöt", vaan ihan ensimmäisenä on saatava toimiva hoito sairauteen. Ja itse asiassa vajaatoiminnalla elimistö ei muutenkaan toimi samalla tavalla kuin terveellä, koska kilpirauhanen vaikuttaa niin moneen asiaan.
Se on tosiaan aineenvaihdunnallinen vaiva. Paaston ja/tai ketodieetin on todettu korjaavan sokeri-, kilpirauhas-, vatsa- ym. arvoja/vaivoja. Taatusti turvallisempaa kuin joku pillerien vetäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa kilpirauhasarvot. Vajaatoiminta pitää painon ylhäällä, vaikka mitä tekisi.
Millä mekanismilla? Lisääkö voimattomuus/huono olo (?) napostelua, jotta tulisi parempi olo?
Vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa. Vajaatoiminnan aiheuttamaan lihomiseen tai laihtumattomuuteen ei siis voi käytännössä lainkaan vaikuttaa syömisellä.
No ei kai se energia tyhjästä synny. Ei aineenvaihdunta tuota energiaa.
Ihmisen yleensä pitää syödä, eikö vain?
Hidastuneellakin aineenvaihdunnalla tarvii saman energiamäärän tiettyyn liikkumiseen, sikäli kun jaksaa liikkua entiseen tapaansa. Jos kulutus laskee levossa, syömistä on vähennettävä kun paino alkaa liiaksi nousta. Ei se vajaatoiminta siis itsessään lihota, vaan kyvyttömyys muuttaa tottumuksia.
Anna jo olla, kun et mitään asiasta ymmärrä.
Kyllä mua kiinnostaa tietää. Oletko eri mieltä alkuperäisestä mietteestäni?
Ai tuosta napostelusta? Vai jostain muusta?
Niin, mietin että jos on vähän huono olo eikä jaksa keskittyä, tuleeko naposteltua ihan vain sen takia että jaksaisi paremmin? Vai onko huono vointi (olettamani) sellaista, ettei tee mieli edes syödä? Vai vaikuttaako edes suoranaisesti, eli niin että tiedostaisi syövänsä/olevansa syömättä voinnin takia?
Vajis itsessään ei aiheuta mitään napostelutaipumusta, vaan paino nousee jos on noustakseen juuri sillä samalla ruokavaliolla millä paino on aiemmin pysynyt samana. Vähemmillä kaloreilla paino saattaa pysyä samana tai nousta siitä huolimatta. Vajaatoiminnalla aineenvaihdunta ei toimi samalla tavalla kuin terveellä, eli silloin ei päde mitkään "kuluta enemmän kuin syöt", vaan ihan ensimmäisenä on saatava toimiva hoito sairauteen. Ja itse asiassa vajaatoiminnalla elimistö ei muutenkaan toimi samalla tavalla kuin terveellä, koska kilpirauhanen vaikuttaa niin moneen asiaan.
Se on tosiaan aineenvaihdunnallinen vaiva. Paaston ja/tai ketodieetin on todettu korjaavan sokeri-, kilpirauhas-, vatsa- ym. arvoja/vaivoja. Taatusti turvallisempaa kuin joku pillerien vetäminen.
Ikävä kyllä moni joutuu turvautumaan muihin vaihtoehtoihin, kun diagnoosi ja lääkitys on niin vaikea saada :(
Tänään on kahdeksan viikkoa täynnä ja kokonaispudotus on nyt kahdentoista kilon luokkaa. Aivan tarkkoja lukemia en antiikkivaa'allani saa, mikä toisaalta on ihan hyväkin. Digitaalivaaka tuottaa herkästi pettymyksiä, jos paino onkin vaikka syistä x/y/z hetkellisesti hieman koholla. Myöskin painon putoaminen jollain tavalla konkretisoituu, kun näkee painon kipuavan asteikolla aina vain matalammalle.
Paino putosi kuun alusta aika hitaalla tahdilla, mutta nyt paino on humahtanut kaksi kiloa viime viikosta, vaikka pidinkin lauantaina "aikuisten karkkipäivän". Ostin siis irtokarkkeja (120 g), joita napostelin pitkin päivää. Ennenhän tuollaisen määrän olisi syönyt helposti yhdeltä istumalta, mutta nyt riitti pari karkkia kerralla, ja sain niistä siten koko päiväksi mielihyvää. (Paino sanalla mieli.)
Jo vuoden alussa mietin sitä, pitäisikö karkkikoukusta päästä lopullisesti eroon. Olin koko tammikuun ilman minkäänlaisia sokereita, mutta huomasin, ettei sellainen ehdottomuus itselleni sovi. Herkut tuottavat niin paljon elämyksiä, etten edes haluaisi kuvitella mitään rutiininomaista ja kuivakkaa parsakaaliarkea itselleni. Joku palstajankkaaja saattaisi todeta tähän, että olen täten tuomittu olemaan ikuisesti lihava, joten haluan täsmentää olevani edelleen normaalipainoinen.
Ja aiempaan keskusteluun liittyen: meillä (kahden hengen talous) tehdään ostokset pääosin Prismassa. Tavallisena kuukautena sinne menee noin 250 euroa, mutta tämä kuukausi selvittiin 190 eurolla. Toki tuohon hintaan vaikuttaa sekin, että tässä kuussa on tullut enemmän tyhjättyä pakastinta, kuin täytettyä sitä.
- Hattara
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko arvioitte säästävänne ruokamenoissa, kun laihdutatte? Vai meneekö enemmän rahaa? Vois kuvitella, että jos ei fileitä rupea syömään niin säästää myös joka kuukausi ihan mukavasti... Mitä teillä menee päivässä omaan ruokaan, arviolta?
A
Itse säästän selkeästi nyt, kun olen pätkäpaastolla ja syön mallilla aamiainen+välipala+illallinen tai lounas+välipala+illallinen. Napostelut on jääneet pois kokonaan. Meniskö mulla joku viitisen euroa päivässä ruokaan kun ennen saattoi mennä 10-20 euroa päivässä kun ostin kaikkea ylimääräistä, ja enemmänkin jos alkoholit lasketaan mitkä olen nyt lopettanut. Nyt on melkein semmoinen ongelma että ostan kaupasta vanhasta tottumuksesta liikaa ruokaa (tosin nyt terveellistä sipsien sijaan) ja sitten mietin mitä sillä kaikella teen :D
Pystyt syömään vain 3 kertaa päivässä? Mä joskus taisin tehdä niin, en tosin tiennyt sanasta "pätkäpaasto"... Ateriani olivat opiskeluaikoina valtavia, koska en jaksanu olla koko ajan kokkaamassa. Harvoin jaksoin tehdä sellaisia ruokia, jotka on kylmänä/uudelleen lämmitettynä hyviä (kuten makaronilaatikko, lasagne, jne.) Mut joo, kuukaudessa voi säästää satoja euroja jo pelkästään sillä, ettei osta niin prosessoitua ruokaa... Mulla oli ennen hirveä tyyli ostaa ruokaa kotiin "varmuuden vuoksi", ja sitten meni paljon roskiin! Vasta kun tulot pieneni, tajusin että vähemmälläkin pärjää. Tietysti ruoka on viimeinen asia, josta haluaa elämänlaadussaan tinkiä. Joskus vaan kun sitä haaveilee grillatuista kaloista, ja erilaisista terveellisistä herkuista, miettii kuinka paljon rahaa ruokaan saisikaan laitettua... Tai kuinka paljon säästäisi, jos olisi pari päivää syömättä... Jos kuitenkin jotain siltä väliltä, ainakin toistaiseksi. Luulen että parikymppisenä sitä kestää nälkää hyvin, vanhemmiten se tuntuu liian masokistiselta. Paitsi silloin, kun on paljon ulkoharrastuksia ja syöminen on enemmän sivuseikka.
A
Onnea Ehkäsetästä! Olet painossa, jossa toivoisin olevani kesäkuussa. (Vaatii todella tsemppausta minulta, eli nähtäväksi jää...)
Ruokalaskukeskusteluun: en ole huomannut laskua ruokamenoissa. Olenkin ostanut mct öljyä ja gheeta bullet kahviin. (tosin kestävät kauan) Olen myös ostanut avokadoja ja kaikenlaisia vihanneksia hintaa katsomatta. Toisaalta ei kulu niin paljon leipään ja herkkuihin.
Kyselin muiden kokemuksia bullet kahvista, en ainakaan huomannut vastauksia? Mulla nyt menossa vaihe, että on otettava taukoa, koska maku on alkanut vaan etoa. Palaan kyllä varmasti bullet kahvin juojaksi, koska pitää todella hyvin aamupäivän/päivän ajan nälkää. Ehkä auttaisi, jos gheen vaihtaisi tavalliseen suolattomaan voihin?
Ja muuten dietissä on mennyt ihan hyvin, mutta juuri eiliseltä on kerrottava repsahduksia. Söin määrällisesti liikaa ja uskokaa tai älkää menin lankeamaan vihreisiin kuuliin....huh (häpeää)...älkää kysykö, miksi mulla oli niitä vielä jemmassa joululta....
-Muotila-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko arvioitte säästävänne ruokamenoissa, kun laihdutatte? Vai meneekö enemmän rahaa? Vois kuvitella, että jos ei fileitä rupea syömään niin säästää myös joka kuukausi ihan mukavasti... Mitä teillä menee päivässä omaan ruokaan, arviolta?
A
Itse säästän selkeästi nyt, kun olen pätkäpaastolla ja syön mallilla aamiainen+välipala+illallinen tai lounas+välipala+illallinen. Napostelut on jääneet pois kokonaan. Meniskö mulla joku viitisen euroa päivässä ruokaan kun ennen saattoi mennä 10-20 euroa päivässä kun ostin kaikkea ylimääräistä, ja enemmänkin jos alkoholit lasketaan mitkä olen nyt lopettanut. Nyt on melkein semmoinen ongelma että ostan kaupasta vanhasta tottumuksesta liikaa ruokaa (tosin nyt terveellistä sipsien sijaan) ja sitten mietin mitä sillä kaikella teen :D
Pystyt syömään vain 3 kertaa päivässä? Mä joskus taisin tehdä niin, en tosin tiennyt sanasta "pätkäpaasto"... Ateriani olivat opiskeluaikoina valtavia, koska en jaksanu olla koko ajan kokkaamassa. Harvoin jaksoin tehdä sellaisia ruokia, jotka on kylmänä/uudelleen lämmitettynä hyviä (kuten makaronilaatikko, lasagne, jne.) Mut joo, kuukaudessa voi säästää satoja euroja jo pelkästään sillä, ettei osta niin prosessoitua ruokaa... Mulla oli ennen hirveä tyyli ostaa ruokaa kotiin "varmuuden vuoksi", ja sitten meni paljon roskiin! Vasta kun tulot pieneni, tajusin että vähemmälläkin pärjää. Tietysti ruoka on viimeinen asia, josta haluaa elämänlaadussaan tinkiä. Joskus vaan kun sitä haaveilee grillatuista kaloista, ja erilaisista terveellisistä herkuista, miettii kuinka paljon rahaa ruokaan saisikaan laitettua... Tai kuinka paljon säästäisi, jos olisi pari päivää syömättä... Jos kuitenkin jotain siltä väliltä, ainakin toistaiseksi. Luulen että parikymppisenä sitä kestää nälkää hyvin, vanhemmiten se tuntuu liian masokistiselta. Paitsi silloin, kun on paljon ulkoharrastuksia ja syöminen on enemmän sivuseikka.
A
Joo kyllä pystyn vaikka en siihen aluksi uskonutkaan :) eikä näläntunnekaan vaivannut kuin ensimmäiset pari päivää. Koitan olla kuitenkin syömättä aivan valtavia annoksia koska tunnen itseni sen verran hyvin että tiedän voivani syödä vaikka 5000 kaloria sen 8 tunnin aikana ongelmitta :D
Miten muilla vaihtelee päivittäin paino? Yleensä punnitsen kerran viikossa, keskiviikkona, mutta tällä viikolla olen kokeillut joka päivä. Saldo:
Ma 85.7
Ti 85.7
Ke 84.6
To 84.2
Pe 84.7
Syön joka päivä samalla tavalla, siis samassa rytmissä ja samankokoiset annokset. Ylikaloreita ei missään nimessä tule. Mutta silti tulee tuollaisia tyhmiä hyppyjä, kuten vaikkapa tänään yhtäkkiä puoli kiloa enemmän..
Joo, pitää palata siihen viikottaiseen.
Ehkäsetästä
Vierailija kirjoitti:
Miten muilla vaihtelee päivittäin paino? Yleensä punnitsen kerran viikossa, keskiviikkona, mutta tällä viikolla olen kokeillut joka päivä. Saldo:
Ma 85.7
Ti 85.7
Ke 84.6
To 84.2
Pe 84.7Syön joka päivä samalla tavalla, siis samassa rytmissä ja samankokoiset annokset. Ylikaloreita ei missään nimessä tule. Mutta silti tulee tuollaisia tyhmiä hyppyjä, kuten vaikkapa tänään yhtäkkiä puoli kiloa enemmän..
Ehkäsetästä
Johtuisko siitä, että elimistö ei ole kone.
Vierailija kirjoitti:
Onnea Ehkäsetästä! Olet painossa, jossa toivoisin olevani kesäkuussa. (Vaatii todella tsemppausta minulta, eli nähtäväksi jää...)
Ruokalaskukeskusteluun: en ole huomannut laskua ruokamenoissa. Olenkin ostanut mct öljyä ja gheeta bullet kahviin. (tosin kestävät kauan) Olen myös ostanut avokadoja ja kaikenlaisia vihanneksia hintaa katsomatta. Toisaalta ei kulu niin paljon leipään ja herkkuihin.
Kyselin muiden kokemuksia bullet kahvista, en ainakaan huomannut vastauksia? Mulla nyt menossa vaihe, että on otettava taukoa, koska maku on alkanut vaan etoa. Palaan kyllä varmasti bullet kahvin juojaksi, koska pitää todella hyvin aamupäivän/päivän ajan nälkää. Ehkä auttaisi, jos gheen vaihtaisi tavalliseen suolattomaan voihin?
Ja muuten dietissä on mennyt ihan hyvin, mutta juuri eiliseltä on kerrottava repsahduksia. Söin määrällisesti liikaa ja uskokaa tai älkää menin lankeamaan vihreisiin kuuliin....huh (häpeää)...älkää kysykö, miksi mulla oli niitä vielä jemmassa joululta....
-Muotila-
mä en pysty juomaan noita rasvakahveja mut olen vaihtanut sen vihreään teehen. eli nytkin aamiainen oli klo7.30 vihreä tee stevialla plus 10g kookosöljyä - 10.30 lounas munakas kinkulla juustolla ja pinaatilla - välissä saatan juoda taas teen rasvalla jos tuntuu siltä - päivällinen on kolmen aikaan kanafielttä kermalla ja kasviksia: parsa, paprika, kesäkurpitsa, sipuli ja päälle cesarkastiketta - iltapala kuudelta eli kanaa ja salaattia cesarkasitkkeella. sit alkaa paasto joka loppuu aamulla klo10 (tai ton teen juon illalla ja aikasemmin aamulla mut ruokaa vasta klo 10).
Nyt tammikuun alusta -6kg. vielä olis toinen samanalainen jäljellä. tammikuu meni tiukalla ketokarppauksella, helmikuu hiukka löysemmin koska kaikkiin aterioihin en pystynyt vaikuttamaan, nyt maaliskuun kokeileen karppaus plus pätkäpaasto. pääasia et paino on alaspäin. vauhdilla ei niin väliä. kesään on vielä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ma 85.7
Ti 85.7
Ke 84.6
To 84.2
Pe 84.7Syön joka päivä samalla tavalla, siis samassa rytmissä ja samankokoiset annokset. Ylikaloreita ei missään nimessä tule. Mutta silti tulee tuollaisia tyhmiä hyppyjä, kuten vaikkapa tänään yhtäkkiä puoli kiloa enemmän..
Ehkäsetästä
mulla saattaa heittää useamman kilon. johtuu ihan nesteiden keräääntymisestä. nyt kun hiilariton ruokavalio niin aamupaino aika sama joka päivä - mut on siin edelleen eroja. ihan riippuu miten juonut ja liikkunut plus naisilla hormonit sekottaa.
Tee tai kahvi rasvalla kuulostaa etovalta :|
Vierailija kirjoitti:
A
kävin juuri kaupassa ja noin 50€ sinne humpsahti. mutta noilla kyl taitaa mennä pitkälle ens viikkoon ennekuin kauppaan eksyn. kanafilettä (ale), naudanlihasuikaletta, jauhelihaa, kasviksia, rasvoja, hedelmiä, siemennäkkäri. Lapselle karkkia ja nakkeja+hodareita kun tulee kavreita kylään tänään. Ja lapselle esim leipää jugurttia yms. lapsi syö pääsääntösesti samaa ruokaa kuin minäkin mutta lisään hänelle pastaa tai riisiä lisukkeeksi. ja hänellä on herkkupäiviä, mulla e kun ei tee edes mieli.
-milli
Vierailija kirjoitti:
Tee tai kahvi rasvalla kuulostaa etovalta :|
niin minäkin luulin. kahvi onkin pahaa. en juo. mut hyvä vihreä tee+kaakaorasva tai neutraalin makuinen kookosöljy+stevia on ihan super hyvää! menee herkun korvikkeestä ihan heittämällä. ja kun stevia ei ole perinteinen makeutusaine niin se ei aiheuta riippuvuutta vaan sitä vähentää ja vähentää kun maistuu liian makealle kun ei muuta makeaa syö
-milli
Latasin sulamon apin luuriini ja tajusin syöväni ihan väärin. Liian vähän protskua, liikaa hedelmiä ja yllättävän paljon huonoa rasvaa. Sulamo on oiva keksintö. Aina mukana ja helppo käyttää.
Vuodenvaihteesta on lähtenyt 9 kiloa ja tosi helposti. Ekat kaksi viikkoa meni syömisen opettelussa uudestaan ja sen jälkeen ollut helppoa kuin heinän teko.
Ansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskusteltiin aiemminkin, mutta asia on pyörinyt mielessä taas. Miten te saatte tunnesyömisen hallintaan vai saatteko? Itse nautin syömisestä ihan toimintana, en vain ravinnon saamisen kannalta ja vaikka nyt tuntuu siltä, että itsekurilla on helppo pitää mieliteot poissa, koko elämän mittaisena tapana se tuntuu vaikealta. Kyse ei ole nälästä, eli tämä ei ole ruokavalio-ongelma sinänsä, vaan miten opitaan pois erilaisista tavoista, vaikkapa siitä, että sohvalla on kiva syödä jotain, kun katselee illalla telkkaria. Tai päiväkahvin kanssa juustokakku maistuu ihanalta.
Ja korostan siis, että nälkä minulla ei ole, paasto toimii hyvin. Mutta pääseekö näistä päänsisäisistä malleista koskaan irti? Lääkäri sanoi minulle joskus, että psykologiset syömistavat voivat olla pahempia addiktioita kuin esim päihteet, koska syömistä ei voi kokonaan laittaa katkolle.
Ehkäsetästä
herkkuihin auttaa hiilarittomuus. Mä aloin karppaamaan tammikuussa ja makean himo katos viikossa. Sen viikon kituutin tuolla kaakaorasvateestevialla aina kun teki mieli hyvää. nyt kahvilassa ei tee mieli mitään herkkuja. ja huom. mä olen se joka ottaa ihanimmaan pullan kakun keksin suklaamötteröisen AINA.ihan käsittämätön kun se sokerikoukku on kadonnut. mikä fiilis.
Olen myös opetellut leipomaan ilman vehnäjauhoja ja sokeria. munavaahtoa koivusokeria mantelijauhoja psylliumia yms. ja paljon rasvaa. hyviä ne on päälle viel marjoja ja vaikka kermavaahtoa stevialla makeutettuna. nam nam
-milli
Itsekurilla ei kannata yrittää laihduttaa. Syön normaalin iltapalan kun katson telkkua, en napostele silloin mitään ylimääräistä.No niinhän sitä sanotaan, mutta kerro toki miten sitä oppii pois laihdutuksen ja hyvän elämäntavan kannalta huonoista tavoista muuta kuin pidättäytymällä niistä? Silloin kun ongelma on psykologinen, ei fyysinen.
Ehkäsetästä
Mikä se yks filosofia on nimeltään, "mindfulness"? Siinä tietääkseni keskitytään syömään vain se, mistä todella nauttii - silloin ei varsinaisesti tarvitse pidättäytyä (koska lähtökohta on se mitä sydämestään haluaa syödä, ei se mistä haluaa kieltäytyä. Jos olen oikein ymmärtänyt.
Olen hieman tuolla filosofialla syönytkin. Kaiken ruuan pitää olla aidosti hyvää, mitään yhdentekevää saati pahaa en syö. Mutta ei se varsinaisesti siihen auta, kun haluaisi lähteä jonnekin syömään kakkua tms.
Uskoisin että kunhan olen lähempänä tavoitepainoa, ehkä satunnaisesti voi sallia itselleen ne kahvilahetket kakkuineen yms.
Ehkäsetästä
Ehkäsetästä
Oletko kokeillut raakakakkuja? Tai ihan uunissakin voi tehdä jonkinlaisia kakkuja ilman vehnäjauhoja ja sokeria. Entäs omenapaistos-> pannulla paistetaan omenaa, päälle kanelia ja vaniljarahkaa. On hyvää. Miuku 🐈
En ole raakakakkuja itse tehnyt, kavereilla kyllä syönyt. Niistäkin minulla on varsin sellainen mielikuva, että turhaa mättöä, mutta reseptejä varmasti on laidasta laitaan.
Kiitos omenavinkistä :)
Ehkäsetästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskusteltiin aiemminkin, mutta asia on pyörinyt mielessä taas. Miten te saatte tunnesyömisen hallintaan vai saatteko? Itse nautin syömisestä ihan toimintana, en vain ravinnon saamisen kannalta ja vaikka nyt tuntuu siltä, että itsekurilla on helppo pitää mieliteot poissa, koko elämän mittaisena tapana se tuntuu vaikealta. Kyse ei ole nälästä, eli tämä ei ole ruokavalio-ongelma sinänsä, vaan miten opitaan pois erilaisista tavoista, vaikkapa siitä, että sohvalla on kiva syödä jotain, kun katselee illalla telkkaria. Tai päiväkahvin kanssa juustokakku maistuu ihanalta.
Ja korostan siis, että nälkä minulla ei ole, paasto toimii hyvin. Mutta pääseekö näistä päänsisäisistä malleista koskaan irti? Lääkäri sanoi minulle joskus, että psykologiset syömistavat voivat olla pahempia addiktioita kuin esim päihteet, koska syömistä ei voi kokonaan laittaa katkolle.
Ehkäsetästä
Itsekurilla ei kannata yrittää laihduttaa. Syön normaalin iltapalan kun katson telkkua, en napostele silloin mitään ylimääräistä.
No niinhän sitä sanotaan, mutta kerro toki miten sitä oppii pois laihdutuksen ja hyvän elämäntavan kannalta huonoista tavoista muuta kuin pidättäytymällä niistä? Silloin kun ongelma on psykologinen, ei fyysinen.
Ehkäsetästä
Mikä se yks filosofia on nimeltään, "mindfulness"? Siinä tietääkseni keskitytään syömään vain se, mistä todella nauttii - silloin ei varsinaisesti tarvitse pidättäytyä (koska lähtökohta on se mitä sydämestään haluaa syödä, ei se mistä haluaa kieltäytyä. Jos olen oikein ymmärtänyt.
Olen hieman tuolla filosofialla syönytkin. Kaiken ruuan pitää olla aidosti hyvää, mitään yhdentekevää saati pahaa en syö. Mutta ei se varsinaisesti siihen auta, kun haluaisi lähteä jonnekin syömään kakkua tms.
Uskoisin että kunhan olen lähempänä tavoitepainoa, ehkä satunnaisesti voi sallia itselleen ne kahvilahetket kakkuineen yms.
Ehkäsetästä
Ehkäsetästä
Oletko kokeillut raakakakkuja? Tai ihan uunissakin voi tehdä jonkinlaisia kakkuja ilman vehnäjauhoja ja sokeria. Entäs omenapaistos-> pannulla paistetaan omenaa, päälle kanelia ja vaniljarahkaa. On hyvää. Miuku 🐈
En ole raakakakkuja itse tehnyt, kavereilla kyllä syönyt. Niistäkin minulla on varsin sellainen mielikuva, että turhaa mättöä, mutta reseptejä varmasti on laidasta laitaan.
Ehkäsetästä
herkkuihin auttaa hiilarittomuus. Mä aloin karppaamaan tammikuussa ja makean himo katos viikossa. Sen viikon kituutin tuolla kaakaorasvateestevialla aina kun teki mieli hyvää. nyt kahvilassa ei tee mieli mitään herkkuja. ja huom. mä olen se joka ottaa ihanimmaan pullan kakun keksin suklaamötteröisen AINA.ihan käsittämätön kun se sokerikoukku on kadonnut. mikä fiilis.
Olen myös opetellut leipomaan ilman vehnäjauhoja ja sokeria. munavaahtoa koivusokeria mantelijauhoja psylliumia yms. ja paljon rasvaa. hyviä ne on päälle viel marjoja ja vaikka kermavaahtoa stevialla makeutettuna. nam nam
-milli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ma 85.7
Ti 85.7
Ke 84.6
To 84.2
Ehkäsetästä
mulla saattaa heittää useamman kilon. johtuu ihan nesteiden keräääntymisestä. nyt kun hiilariton ruokavalio niin aamupaino aika sama joka päivä - mut on siin edelleen eroja. ihan riippuu miten juonut ja liikkunut plus naisilla hormonit sekottaa.
Pilkunviilausta varmaan jonkun mielestä, mutta tuskin noudatat hiilaritonta ruokavaliota. Olisi hyvä puhua asiasta oikealla nimellä, siksi kun vhh:sta on niin paljon vääriä käsityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäsetästä
Itsekurilla ei kannata yrittää laihduttaa. Syön normaalin iltapalan kun katson telkkua, en napostele silloin mitään ylimääräistä.
No niinhän sitä sanotaan, mutta kerro toki miten sitä oppii pois laihdutuksen ja hyvän elämäntavan kannalta huonoista tavoista muuta kuin pidättäytymällä niistä? Silloin kun ongelma on psykologinen, ei fyysinen.
Ehkäsetästä
Ehkäsetästä
Ehkäsetästä
Ehkäsetästä
-milli
Karppaus ei ole hiilaritonta. Edes ketokarppaus ei ole.
Mikko mitä teet kun elämä meni pilalle lopullisesti