Kevyempi vuosi 2019
Jatkoa painonpudotusketjulle.
Tämä on laihduttajien vertaistukiketju, missä kirjoitetaan nimimerkeillä. Emme kaipaa neuvoja tai kommentteja ruokavaliosta. Ellet pudota painoa, jatka muualle, kiitos.
Kommentit (1129)
Kahden sähyvinmenneen viikon jälkeen mulla on kunnon cheat weekend.
Näin eilen vanhoja opiskelukavereita ja pidettiin pitkän kaavan kolmen ruokalajin ravintolaillallinen, viinipaketeilla tietty.
Tänään meen vielä kummipojan synttäreille, joissa on tietty kaikkea tarjolla. Mä pystyn juhlissa hyvin hallitsee syömisen (kai takaraivossa raksuttaa, ettei ylipainoinen nyt kehtaa ottaa lisää kakkua/leivoksia yms.) vaan ongelma on juhlien jälkeen, kun herkkuhimo jää päälle...
Koitan päästä heti maanantaina takaisin normaaliin rytmiin.
-Lotuskukka
Hyvinmenneen*, mistäs noi ylimääräiset kirjaimet tuli :'D
Onko kenelläkään kokemusta mysimba laihdutus lääkkeestä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta bupropionista masennuslääkkeenä. Mysimba sisältää myös bupropionia. Kyseessä on amfetamiinijohdannainen, joka vaikuttaa ruokahaluun.
Minulla tuo lääke vei alussa ja annosta nostaessa ehkä viikoksi ruokahaluja pois. Sitten se vaikutus tasaantui. En siis juuri tuntenut nälkää. Laihtumiseen tuo ei olisi varmaankaan auttanut, vaikka vaikutus olisikin kestänyt pidempään. Mä kun en välttämättä ole edes syönyt nälkään, vaan ihan muuten vaan. Lisäksi sellainen pieni kuvotus tuli hetkeksi syömiseen, milloin en toki nähnyt nälkää, vaan söin sitten niitä ruokia, joita teki mieli. Ja enemmänhän sitä teki mieli syödä kaikkea hyvää kuin olla syömättä...
Mutta mysimbasta ei siis ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa kilpirauhasarvot. Vajaatoiminta pitää painon ylhäällä, vaikka mitä tekisi.
Millä mekanismilla? Lisääkö voimattomuus/huono olo (?) napostelua, jotta tulisi parempi olo?
Vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa. Vajaatoiminnan aiheuttamaan lihomiseen tai laihtumattomuuteen ei siis voi käytännössä lainkaan vaikuttaa syömisellä.
No ei kai se energia tyhjästä synny. Ei aineenvaihdunta tuota energiaa.
Tänään oli eka päivä helmikuun aikana, kun mietin "pistänkö ränttäliksi"! Oli juhlapäivä. Haaveilin tuoreesta ruisleivästä kermaisan voin kanssa... Mutta ei ollut ruisleipää kotona. Joten otin taas maustamatonta jogurttia ja banaanin, ja sillä se himo talttui.
Ensi viikolla teemana on keitot.
A
Täällä taas alkanut sujumaan paremmin puolentoista viikon epämääräisen syömisen ja painon jumittamisen jälkeen. Eilen ja tänään olen taas laskenut kaloreita ja syönyt terveellisesti. Kävin jopa vaa'alla vaikka en kyllä uskonut että paino mihinkään olisi hievahtanut, mutta oli kuitenkin puoli kiloa vähemmän (82,5 kg). Eihän tuo paljon ole 1,5 viikon saldoksi mutta ottaen huomioon repsuilut todella positiivista!
Itsellä siis tavoite 70 kg sillä olen 177 cm pitkä. Aloituspaino neljä kuukautta sitten oli 95 kiloa eli nyt ollaan jo puolivälissä; 12,5 kiloa lähtenyt ja saman verran pudotettavaa jäljellä (jos matikkani toimii 😅). Tsemppiä kaikki! Todella motivoivaa lukea muiden kuulumisia!
- Parsakaali
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa kilpirauhasarvot. Vajaatoiminta pitää painon ylhäällä, vaikka mitä tekisi.
Millä mekanismilla? Lisääkö voimattomuus/huono olo (?) napostelua, jotta tulisi parempi olo?
Vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa. Vajaatoiminnan aiheuttamaan lihomiseen tai laihtumattomuuteen ei siis voi käytännössä lainkaan vaikuttaa syömisellä.
Sama se mitä ajattelet, aineenvaihdunnan hidastumisen aiheuttama lihominen on erittäin yleinen kilpirauhasen vajaatoiminnan oire.
Vierailija kirjoitti:
On, laihdutin sen avulla viime vuonna n 15 kiloa. Ei tuntunut yhtään vaikealta.
Paino aamulla 74.4kg! Viikonlopun syömiset meni miten meni, ravintolaa, juhlia, viiniä aivan liikaa... nyt paluu takaisin arkeen!
-Lotuskukka
Vierailija kirjoitti:
Paino aamulla 74.4kg! Viikonlopun syömiset meni miten meni, ravintolaa, juhlia, viiniä aivan liikaa... nyt paluu takaisin arkeen!
-Lotuskukka
Ravintolassa voi valita fiksusti, juhlia voi ilman mättämistäkin, viinilasillinen tai pari ei kaada laihdutusta, mutta ei kannata siitäkään tapaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus kirjoitti:
Ihmisen yleensä pitää syödä, eikö vain?
Lääkkeet lisää ruokahalua->syö enemmän -> lihoo = pilleri lihotti ?
Aineenvaihdunta hidastuu -> jatkaa ruuan mättämistä samaan tahtiin ->lihoo = aineenvaihdunta lihotti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Lotuskukka
Ravintolassa voi valita fiksusti, juhlia voi ilman mättämistäkin, viinilasillinen tai pari ei kaada laihdutusta, mutta ei kannata siitäkään tapaa ottaa.
Söinkin ravintolassa ihan "fiksusti", mutta kolmesta ruokalajista kertyy silti kaloreita.
Juhlissa en mättänyt, mutta pala kakkua ja pari keksiä nollaa kyllä koko viikon miinuskalorit samantien (laihdutan aika maltillisella kalorivajeella).
Viiniä tai muuta alkoa en kittaa usein, mutta ravintolaillalliseen ystävien kanssa se tällä kertaa kuului.
Mulla ei ole dieettiä vaan elämäntapamuutos, ja en aio erakoitua kotiin loppuelämäkseni. Mun elämä on aika sosiaalinen ja tällaisia tapaamisia tulee aika ajoin. Kyse ei olekaan näistä juhlista, vaan miten jatkan arkea juhlien jälkeen.
Viikonloppu ei onneksi näkynyt vaa'alla tai muutenkaan turvotuksena tms.
Hyvillä fiiliksillä uuteen viikkoon!
Eilen oli vaikea päivä, makasin väsyneenä kotona ja syömiset vähän mitä sattuu. Liikaa, kalorit arviolta jonkin verran plussalla muttei ihan hirveästi. Tänäänkin väsynyt ja vaikea päivä. Olin viittä vaille tilata äsken pizzan, mutta tulin järkiini kun näin tilaukseni kalorimäärän. Mikä siinä on, että hyvästä päivästä ei saa virtaa seuraavaan päivään?
Luumuhillo
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta hidastuu -> jatkaa ruuan mättämistä samaan tahtiin ->lihoo = aineenvaihdunta lihotti?
Luonnollisestihan Sinä tiedät tämän paremmin kuin asiantuntijat.
Tästä keskusteltiin aiemminkin, mutta asia on pyörinyt mielessä taas. Miten te saatte tunnesyömisen hallintaan vai saatteko? Itse nautin syömisestä ihan toimintana, en vain ravinnon saamisen kannalta ja vaikka nyt tuntuu siltä, että itsekurilla on helppo pitää mieliteot poissa, koko elämän mittaisena tapana se tuntuu vaikealta. Kyse ei ole nälästä, eli tämä ei ole ruokavalio-ongelma sinänsä, vaan miten opitaan pois erilaisista tavoista, vaikkapa siitä, että sohvalla on kiva syödä jotain, kun katselee illalla telkkaria. Tai päiväkahvin kanssa juustokakku maistuu ihanalta.
Ja korostan siis, että nälkä minulla ei ole, paasto toimii hyvin. Mutta pääseekö näistä päänsisäisistä malleista koskaan irti? Lääkäri sanoi minulle joskus, että psykologiset syömistavat voivat olla pahempia addiktioita kuin esim päihteet, koska syömistä ei voi kokonaan laittaa katkolle.
Ehkäsetästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan tuo on.
Parempi olla huutelematta, jos on noin kujalla.
Hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta pistää koko kehon toiminnan täysin sekaisin. Pahimmillaan ihminen lihoo paljon lyhyessä ajassa, vaikka ruokahalukin häviäisi. Kivana lisäbonuksena tässä on vielä se, että vajaatoiminnan diagnosointi on Suomessa surkealla tolalla, viitearvot pielessä ja lääkäreiden osaaminen mitä sattuu.