Kevyempi vuosi 2019
Jatkoa painonpudotusketjulle.
Tämä on laihduttajien vertaistukiketju, missä kirjoitetaan nimimerkeillä. Emme kaipaa neuvoja tai kommentteja ruokavaliosta. Ellet pudota painoa, jatka muualle, kiitos.
Kommentit (1129)
Heips, uutena mukana. Vuoden alusta tavoitteena ollut pudottaa kesään mennessä 10kg ja jouluun mennessä toiset 10. Painoa oli lähtötilanteessa vuoden alussa 72 kg, pituus 160. Nyt paino 67kg, 5kg lähtenyt lähinnä sokerin ja leivän poisjättämisellä sekä annoskokoa huomattavasti pienentämällä. Nyt tarvis keksiä jotain muuta, sillä on jämähtänyt tähän. Liikuntaa en ole lisännyt, joten hommasin crosstrainerin ja yritän sillä nyt saada aineenvaihduntaa vilkkaammaksi... muita vihjeitä? Ruokavalioon en oikein keksi enää muutettavaa.
T. Sukkis
Hyviä kommentteja aamupalasta :) Jonkin aikaa sitten oli lehdissäkin juttua siitä, että aamupalan tärkeys on myytti, ts. laihduttajan ei kannata ruveta syömään aamupalaa jos ei sitä ennenkään ole syönyt. Tulee vain turhia kaloreita.
Minulle nämä viikonloput ovat kyllä vaikeampia kuin arki. Arkena on se säännöllinen (joskin aika tylsä) rytmi, viikonloppuisin en osaa sellaista noudattaa.
Eilen join pari olutta, mutta oluessahan itse asiassa ei ole mitään ihan älytöntä määrää energiaa, kevyempää se on kuin viini tai limu. Määrä sitten ratkaisee, ja se, että kuinka usein juo... Itse en kovin usein, ja nipistän sitten muista kaloreista tarpeen mukaan - kun ei ole päivittäistä tai edes viikottaista, niin eiköhän tässä elämässä voi muutama epäterveellinenkin päivä olla.
Tänään aamupaino 56,5kg!
Edelleen epäilen, että syön liian vähän. Olen huono arvioimaan ja pelkään että syön helposti liikaa jos en arvioi todella tiukasti yläkanttiin syömisiäni. Samoin omaa kulutusta on vaikea arvioida. Vielä ei ole mielestäni liian nopeaa painon putoaminen kuitenkaan kun olen aivan laihiksen alkumetreillä, jolloin nesteiden poistuminen kropasta saa vaa'an nopeastikin näyttämään pienempiä lukuja.
Eikö puoli kiloa viikossa ole kuitenkin "normaali" laihdutustahti - vai onko tässä eroa, jos laihduttaa normaalipainon sisällä eikä pois ylipainosta?
Nami
Vierailija kirjoitti:
Muotila tässä. Tarvitsen tsemppejä.
Ensinnäkin onko täällä yhtään muita tosi lihavia, joilla siis n. 30kg pudotus edessä? Luen muiden tekstejä ja alotuspainot pyörivät jossain hiukan päälle 60kg:ssa, joka on mulle kaukainen unelma. Tunnen siis itseni täällä laihdutusketjussakin valaaksi...
Toiseksi, kovasta yrityksestä huolimatta (en ole lipsunut ketodietissäni, paitsi hieman viiniä olen juonut) nyt on paino pysynyt samassa tai jopa hieman noussut. Jotkut kertovat syöneensä karkkia tai Arnoldsin donitseja ja silti onnistuneet pudottamaan....
Ja vielä, nyt kun olen lihavassa kunnnossa, niin kilojen pitäisi alussa karista nopeasti ja alkaa jumittaa vasta lähempänä tavoitetta....
Töissä on ollut kiirettä ja stressiä....
-Muotila-
Tsemppiä. Itselläkin oli alussa se noin 20kg pudotettavaa, lopullista tavoitetta en ole asettanut. Painoin siis alussa hieman päälle 93kg ja jonnekin 70-75 väliin haluaisin päätyä. Alle 70 olen painanut viimeksi teininä, se lienee jo aika utopiaa. Pituutta löytyy 181, eli ihan reilusti.
Tuo Arnoldsin donitsi oli tosiaan mieheni tuomisia. Hän on melkoinen herkuttelija ja vaikka kovasti toivoisin että terveytensä vuoksi hänkin jättäisi herkuttelun pienemmälle, täytyy nyt vaan keskittyä omaan juttuun. Moni muukin on kirjoitellut tästä, itsellä toimii aika ehdoton linja parhaiten. Ei mitään ylimääräistä ja ateriat tarkasti tietyn kaavan mukaan. Tylsäähän tämä tietyssä mielessä on, meilläkin monia pikkukahviloita kävelymatkan päässä ja olisi kiva pistäytyä vaikka kahville ja ottaa pala kakkua, mutta ei se toimi itsellä niin. Se on yllättävän vähän, mitä oikeasti tarvitsee ruokaa päivässä ja millä paino putoaa tasaisesti. Sen opettelu on ollut työn ja tuskan takana ja jatkuu edelleen.
Mutta hei, yritetään tsempata toisiamme :)
Ehkäsetästä
Vierailija kirjoitti:
Syöttekö/käytättekö vitamiineja tai lisäravinteita?
Itse olen napsinut näitä noin vuoden ajan. Oikeastaan mitään konkreettista eroa en ole huomannut, paitsi ehkä tuo biotiini on kasvattanut hiusten maksimipituutta muutaman sentin. Ajattelen kuitenkin, ettei noista nyt mitään haittaakaan voi olla - voisihan sen kolme euroa kuussa käyttää hullumminkin.
- Hattara
Vitamiineja syön syksystä kevääseen.
Repsahdus kesti 2 päivää ja nyt tänään jo syöty ihan järkevä lounas. Kaipa tuollaiset päivätkin kuuluu elämään ettei ole niin tarkkaa mitä syö, kunhan ei tule taas tavaksi. Positiivista on se että tänä aamuna vaaka näyttää edelleen 74.5kg eli nuo kaksi herkkupäivää ei edes nostanut painoa.
🍔
Söin myös eilen pitkästä aikaa irtokarkkeja ja olin yllättynyt, kun niitä ei montaa mennyt. Oli niin makeita, että tuli vaan paha olo.
🍔
Kiva, että ilkeä/t kommentoijat ovat poistuneet ketjusta. Pidin taukoa ketjun seuraamisesta, kun ei kannustanut lukea, mutta nyt oli taas kiva lukea kaikkien teidän kokemuksia.
Minulla on laihdutustavoite 55 kiloa. Aloitin tammikuun alussa eneilyn eli vlc-dietin ja tarkoitus olisi mennä sillä toukokuun loppuun. Kun on näin paljon pudotettavaa, niin hyvät tulokset motivoivat jatkamaan. Lyhyellä tähtäimellä tämä on paljon helpompaa kuin perinteinen dietti, mutta tietenkin tämän jälkeen on edessä totutteleminen syömiseen, jolla pysyy tavoitepainossa.
Äsken herkuttelin kahvilla ja kurkulla. Uskomatonta miten nekin voivat maistua niin hyviltä. Pirtelöiden juonti ei varsinaisesti kyllästytä, eikä erityisiä mielitekoja ole, mutta niiden jälkeen herkuttelu saa ihan uuden määritelmän.
Tsemppiä kaikille! Kesään ei ole enää kuin pikkuhujaus.
Äskeisestä unohtui nimimerkki
Apinanraivo
Mä syön D-vitamiinia ja kalaöljykapseleita. Yritän saada ravinteita muuten ihan ruoasta. Joskus harvoin käytän esim. Ferrofortea tai jotain muuta rautapitoista, sillä en aina saa tarpeeksi rautaa, ja punasolut on monesti ollut pieniä. Varsinaisia rautakuureja en ole syönyt ilman lääkärin kehoitusta.
Aamupalan olen aina syönyt, enkä osaisi olla ilman. Tosin monesti kuulee kehotuksen, että aamupalan olisi oltava aika runsas, mutta kyllä mulle on riittänyt kahvi ja esim. pieni annos viiliä, puuroa, ruisleipä tai pari kananmunaa.
Eilen tein iltanaposteltavaksi paahdettuja kikherneitä, joista tuli hyvin maustettujen suolapähkinöiden makuisia. Lähti nälkä hyvin ja oli kiva syödä pitkästä aikaa jotain suolaisempaa herkkua.
-Lyydi
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kommentteja aamupalasta :) Jonkin aikaa sitten oli lehdissäkin juttua siitä, että aamupalan tärkeys on myytti, ts. laihduttajan ei kannata ruveta syömään aamupalaa jos ei sitä ennenkään ole syönyt. Tulee vain turhia kaloreita.
Minulle nämä viikonloput ovat kyllä vaikeampia kuin arki. Arkena on se säännöllinen (joskin aika tylsä) rytmi, viikonloppuisin en osaa sellaista noudattaa.
Eilen join pari olutta, mutta oluessahan itse asiassa ei ole mitään ihan älytöntä määrää energiaa, kevyempää se on kuin viini tai limu. Määrä sitten ratkaisee, ja se, että kuinka usein juo... Itse en kovin usein, ja nipistän sitten muista kaloreista tarpeen mukaan - kun ei ole päivittäistä tai edes viikottaista, niin eiköhän tässä elämässä voi muutama epäterveellinenkin päivä olla.
Tänään aamupaino 56,5kg!
Edelleen epäilen, että syön liian vähän. Olen huono arvioimaan ja pelkään että syön helposti liikaa jos en arvioi todella tiukasti yläkanttiin syömisiäni. Samoin omaa kulutusta on vaikea arvioida. Vielä ei ole mielestäni liian nopeaa painon putoaminen kuitenkaan kun olen aivan laihiksen alkumetreillä, jolloin nesteiden poistuminen kropasta saa vaa'an nopeastikin näyttämään pienempiä lukuja.
Eikö puoli kiloa viikossa ole kuitenkin "normaali" laihdutustahti - vai onko tässä eroa, jos laihduttaa normaalipainon sisällä eikä pois ylipainosta?
Nami
Vähän nyt korjaan sinun kirjoitusta. Annoksessa keskiolutta on keskimäärin noin kaksinkertainen määrä kaloreita verrattuna annokseeen kuivaa valkoviiniä. Toki jos juo puoli litraa viiniä niin siinä on sitten enemmän kaloreita kuin puolessa litrassa olutta mutta eihän sitä niin mitatakaan vaan annoksittain.
Ja älä ota tätä ilkeilynä, ajattelin vaan tarkentaa :)
Päivittäisen energiansaannin nostaminen 1500 kcal:sta 1600:aan on vaikuttanut siten, etten ole enää tarvinnut laihduttamiseen "välipäiviä". Niiden aikana energiansaantini oli 2000 kcal. Viikoittainen energiansaanti suht sama, mutta ei tarvitse enää miettiä kiusausta välipäivään, ja kuinka monta niitä sitten tuleekaan viikossa... :) Tai sitten olen vain tottunut tähän nykyiseen energiamäärään. Pari viikkoa siihen tosiaan meni, ja olisi ehkä mennyt enemmänkin, ellen olisi koko tammikuun harjoitellut vähentämään.
Mun taktiikka on ostaa jääkaappi aivan täyteen ruokaa, ja syödä aina kun tulee nälän aavistus, sitä mitä tekee mieli ja on saatavilla. Se on tärkeää, jotta pysyn tyytyväisenä. Aika isot massat kyllä menee, paino pysytellyt 63 kilon kieppeillä, mutta tiedän että onnistuu ja laihtumiseen tulee vauhtia liikunnan myötä.
A
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään aamupaino 56,5kg!
Nami
Vähän nyt korjaan sinun kirjoitusta. Annoksessa keskiolutta on keskimäärin noin kaksinkertainen määrä kaloreita verrattuna annokseeen kuivaa valkoviiniä. Toki jos juo puoli litraa viiniä niin siinä on sitten enemmän kaloreita kuin puolessa litrassa olutta mutta eihän sitä niin mitatakaan vaan annoksittain.
En väittänyt missään kohti että yhdessä annoksessa viiniä on enemmän kaloreita kuin yhdessä annoksessa olutta. Mutta itse olen ainakin törmännyt siihen, että olutta pidetään paljon pahempana (ihan energiansaannin puolesta) kuin vaikka limua, vaikka määrät suunnilleen samoja. Toki alkoholilla on sitten muita haittoja.
Nami
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään aamupaino 56,5kg!
Nami
En ole tuo lainaamasi henkilö. Minä juon melkeinpä kaikki nesteet yhtä nopeasti niiden energia- tai alkoholisisällöstä riippumatta. Olen yrittänyt opetella juomaan hitaammin, mutta huonolla menestyksellä. :( Tämän vuoksi minäkin katson energiasisältöä per tilavuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään aamupaino 56,5kg!
Nami
En väittänyt missään kohti että yhdessä annoksessa viiniä on enemmän kaloreita kuin yhdessä annoksessa olutta. Mutta itse olen ainakin törmännyt siihen, että olutta pidetään paljon pahempana (ihan energiansaannin puolesta) kuin vaikka limua, vaikka määrät suunnilleen samoja. Toki alkoholilla on sitten muita haittoja.
Nami
Ok :) en jotenkin osannut arvata että joku pitäisi viinin ja oluen tilavuusarvoja vertailukelpoisina keskenään, mutta onhan niitäkin toki jotka juovat noita saman verran riippumatta siitä kumpi juoma on kyseessä. Sen takiahan olutta pidetäänkin pahempana, kun sitä yleensä juodaan määrällisesti paljon enemmän. Kun vaikkapa kaksi isoa tölkkiä olutta menee iltaa istuessa kuin huomaamatta, mutta harvempi juo samalla lailla litraa viiniä. Tai vastaavasti, harvemmin näkee kenenkään juovan vain paria desiä olutta kerrallaan, kuten viinin kanssa tehdään.
Pitkä päivä ylitöitä, ennen olisin palkinnut itseni jo matkalla kotiin jollakin herkulla, sitten kotona syönyt ison kulhon kermaista pastaa ja punaviinilasin, jälkkäriksi tv:tä katsoessa suklaata ja myöhemmin vielä ehkä saunaolutkin.... vaan enää en palkitse itseäni ruualla. Nyt menen kotiin ja tyydyn ohjelmani mukaisiin ruokiin ja niiden määriin (jotka riittävät kyllä kaikien ravintoaineiden saantiin), toivottavasti tämä tulee selkärangasta vielä siinäkin vaiheessa kun tavoitepaino on saavutettu.
Syön aamupalaa vaihtelevasti, jos herään aikaisin (6-7) ja lounaaseen on pidempi aika, syön aamupalaa, viikonloppuina munakkaan, kiireamuina esim. Raejuustoa ja hedelmän. Jos herään myöhään 9-11 niin saatan skipata aamupalan ja juoda vain kahvin. Aamuisin en ole yleensä kovin nälkäinen.
Fixaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa ruokaoppaassa joku professori kuvitteli että jotkut jättävät aamulla syömättä kun "uskovat" ettei aamiainen maistu(??) Herää kysymys MIKSI kukaan turhaan kuvittelisi tuollaista ja jättäisi vain omaksi kiusakseen syömättä aamulla.
Aamiaisen merkitystä korostetaan ihan liikaa. Söisin tietysti heti aamulla jos pystyisin, mutta kun en vaan pysty, tulee huono olo. Juon kupin kahvia ja syön sitten muutama tunti heräämisestä töissä päivän ensimmäisellä kahvitauolla, vapaalla jossain sopivassa välissä. En tiedä, olenko ihan hakoteillä, kun ajattelen, että pitäisi syödä vasta sitten kun on nälkä, ei ennaltaehkäisevästi. Minulla kroppa on jo aika hyvin tottunut säännölliseen ateriarytmiin ja näläntunne tulee jonkin aikaa ennen totuttua ruokailuaikaa.
Tänään lähden vapaapäivän kunniaksi hiihtämään, vielä kun on mahdollisuus. Hiihdin nuorena paljonkin ja olen taas tykästynyt lajiin. Odotan kyllä sitäkin, että pääsen kesällä pyöräilemään, josko pyörä jo kestäisi vähän keventynyttä ruhoani.
Luumuhillo
Makuaisti on geeneissä,luulisin että aamulla syöminen myös.
Mulla nälkä aamuisin riippuu siitä, kuinka paljon syöminen on edellisenä päivänä painottunut iltapäivään. Sellainen vatsalaukun kutistumiseen liittyvä kipu ei haittaa, mutta se haittaa jos nälkä häiritsee keskittymistä.
Nyt syön taas, yleensä en näin myöhään... on kevyttä, joten voi olla että aamulla on jo kuitenkin pieni nälkä. Syön aamulla vähän, ehkä parikin kertaa. Lykkään näin lounasta, muuten syön jo klo 10 kuin hevonen.
A
Kannattaa tarkistaa kilpirauhasarvot. Vajaatoiminta pitää painon ylhäällä, vaikka mitä tekisi.
Kokemus kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa kilpirauhasarvot. Vajaatoiminta pitää painon ylhäällä, vaikka mitä tekisi.
Millä mekanismilla? Lisääkö voimattomuus/huono olo (?) napostelua, jotta tulisi parempi olo?
Pyöräily on kivaa, talviurheilusta taas en pidä ollenkaan. Itse odotan eniten, että tiet sulaisivat, jolloin uskaltaisi taas tehdä kunnon tehokkaita kävelylenkkejä. Talvella se on sellaista lipsuttelua ja varomista koko ajan.
Ehkäsetästä