Kevyempi vuosi 2019
Jatkoa painonpudotusketjulle.
Tämä on laihduttajien vertaistukiketju, missä kirjoitetaan nimimerkeillä. Emme kaipaa neuvoja tai kommentteja ruokavaliosta. Ellet pudota painoa, jatka muualle, kiitos.
Kommentit (1129)
Ja tietysti olen jättänyt sipsit kokonaan pois sekä vähentänyt huomattavasti karkinsyöntiä. Edelleen kyllä sallin itselleni pienen annoksen salmiakkia tai muutaman suklaapalan silloin tällöin, ettei kiusaus kasvaisi liian suureksi, koska tiedän että kun lähtee lapasesta, lähtee kunnolla.
Luumuhillo
En ole koskaan aiemmin kirjoittanut tälle palstalle, mutta nyt aloitan. Olen kyllä lukenut koko ketjun läpi.
Aloitin elämäntapamuutoksen vuosi sitten. Lähtöpaino silloin 90kg. Pituutta 160cm. 15kg pudotettu ja toinen 15kg vielä tavoitteena. Nyt pari kuukautta paino juminut 75kg. Onneksi ei kuitenkaan ole noussut.
Syy miksi nyt päätin liittyä mukaan on että tänään tuli ensimmäinen kunnon repsahdus. Hampurilaista, lihapiirakkaa ja leipää. Ei varmaan tullut laitettua suuhun tänään mitään terveellistä mutta suunta ei ole kuin ylöspäin.
Nimimerkkiä on hankala keksiä niin laitan viestien perään 🍔-emojin.
🍔
Moni tuntuu vannovan aamupalan nimeen, paitsi ehkä pätkäpaastoilijat?
Minulla on arkisin melko säännöllinen ruokailurytmi (nykyään), ja siihen kuuluu se, etten syö aamupalaa, vaan päivän ensimmäinen ateria on lounas n. klo 12. Herään klo 8 ja juon kahvia n. klo 9. En ole ikinä välittänyt aamupalan syömisestä enkä aio sitä väkisin ruveta syömäänkään - yritin kyllä, ei mitään positiivisia vaikutuksia. Siitä tulee vain turhia kaloreita, jos väkisin yrittää naamaansa jotain ahtaa itselleen epäsopivaan aikaan, eikä ruoasta saa silloin myöskään mitään nautintoa. Aamupalan syömättä jättäminen ei myöskään vaikuta minulla iltasyömisiin, jos lounas, välipala ja päivällinen ovat kuitenkin sopivin aikavälein ja fiksusti koostettuja.
Eilen oli tortillapäivä, mutta kevyillä kasvistäytteillä, ei juustoja, ei lihaa eikä raskaita kastikkeita. Näitä kun söin päivälliseksi niin eipä tarvinnut iltapalaa erikseen ja nälkä oli normaalisti vasta tänään lounasaikaan. Tämän lisäksi olin syönyt lounaaksi kasviskeittoa ja sämpylän, välipalaksi hedelmän ja pähkinöitä. Lihomiseni on aiheuttanut tosiaan liian raskas ruoka, liian suuret annoskoot ja liian usein herkuttelu, ja pienenä tehosteena liikunnan väheneminen säännöllisestä täysin nollaan. Iltapainotteisesti söin silloinkin kun olin hoikka ja terve (=normaali kolesteroli), aamupala on minulle ollut aina turha.
Ruokapäiväkirjaani kun katselin, niin on kyllä mahdollista, että olen joinain päivinä syönyt "liian vähän" (en nimittäin punnitse ruokia) ja mietenkin, että olenko ruvennut syömään jopa liian kevyesti tai ehkä arvioinut energiantarpeeni aivan väärin. Punnitsen itseni 1-2 kertaa viikossa, joten jos nyt alkaa näyttää siltä että painoa tippuu liian nopeasti, niin täytynee tehdä asialle jotain. Olen laihduttanut kolmisen viikkoa, joten vielä on vaikea sanoa kun alussa nesteiden takia painoa putoaa heti se pari kiloa.
Nami
Itse en syö aamupalaa ollenkaan. Joskus todella harvoin, mutta yleensä ei vaan maistu mikään aamulla. Enkä tietoisesti paastoile.
Kaikissa laihdutusvinkeissä hoetaan aamupalan tärkeydestä, mutta en vaan pysty syömään aikaisin aamulla. Mutta onneksi on kiloja lähtenyt ilman aamupalaakin.
🍔
Mun mielestä aamupala on tosi tärkeä. Itselläni ainakin menee päivä pilalle jos en sitä syö. Mutta mehän ollaan erilaisia. Itsehän harrastin ennen sitä etten syönyt aamupalaa, lounaalla olikin sitten kauhea nälkä, samoin illalla. Se on sellainen oravanpyörä minulle. Voin ehdottomasti paremmin kun syön aamupalan. Miuku 🐈
Mä syön aamupalan, ja pian sen jälkeen ison lounaan.
Pidän ruokapäiväkirjaa ainakin helmikuun ajan. Maaliskuussa kirjaan viikon aikana syömäni ruuat, ja lasken vasta jälkikäteen kilokalorit, nähdäkseni onko (kuukauden harjoittelun jälkeen) juuri eroa jos k.kalorit laskee, tai ei laske päivän mittaan.
Eilen söin (nettopainoja, en syö kuoria...) :
460 g A+ jogurttia (tavallinen, maustamaton)
260 g banaani (2 isoa)
260 g omenaa (kotimainen, Rubinola)
670 g satsumia
200 g lihaa (nauta ja possu, kevyt)
270 g sipulia
180 g perunaa
270 g punakaalia
150 g kirsikkatomaatteja, säilöttyjä
10 g voita
Seuraavaksi mielessä on kalakeitto ja ruisleipä.
A
Hyvin sujuneen viikon päätteeksi pari lasillista erittäin kuivaa kuohuvaa 🥂 ja Netflix.
Elämä on joskus aika kivaa. 😊
Rinkeli
Syöttekö/käytättekö vitamiineja tai lisäravinteita?
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, ei laihdutusruuasta saa kaikkea tarvitsemaansa.
Huomenta! Tuntuu, että viikonloppuna on aikaa panostaa omaan hyvinvointiin. Arki on niin hektistä. Ihanaa syödä kiireetön aamupala ja lähteä heti aamusta treenaamaan. Kuinka monet viikonloput sitä onkin tullut maattua sohvalla baari-illan jälkeen ja maanantaina entistä väsyneempänä töihin. Se rentoutumiseen tarkoitettu vapaa-aika ei olekaan virkistänyt + kallistakin vielä juomia kiskoa baarissa puhumattakaan niistä ruuista. Nyt on onneksi kauas taakse jäänyt sellainen elämä. Koitin nyt miettiä ja suunnitella ensi viikon ruuat etukäteen. Kulunut viikko kävi vähän kalliiksi kun tuli haettua vain salaattivaunusta useana päivänä valmista lounaaksi. Ihanaa viikonloppua kaikille! Miuku 🐈
Vierailija kirjoitti:
Ei.
A
Taitaa tulla hienot ulkoiluilmat.
Eilen tein tunnin kävelylenkin, se oli vasta toinen helmikuun aikana. Jäät on sulanu kävelyteiltä aika hyvin, vielä kun harjattaisiin pikkukivet pois niin olisi parempi. Tietty vielä ei voi kun jää sitoo. Sekin on tärkeää lenkkeilymukavuuden kannalta, ettei tuuli nosta pölyä. Yleensä tuuli vie nopeasti pölyn rippeet kun pikkukivet on harjattu pois.
A
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tulla hienot ulkoiluilmat.
Eilen tein tunnin kävelylenkin, se oli vasta toinen helmikuun aikana. Jäät on sulanu kävelyteiltä aika hyvin, vielä kun harjattaisiin pikkukivet pois niin olisi parempi. Tietty vielä ei voi kun jää sitoo. Sekin on tärkeää lenkkeilymukavuuden kannalta, ettei tuuli nosta pölyä. Yleensä tuuli vie nopeasti pölyn rippeet kun pikkukivet on harjattu pois.
A[/quote
Jep, täydellinen ulkoilusää👌Hei tosi pitkän lenkin oot tehny, hienoa! Kyllä on mukavaa kun nykyään paistaa aurinko näin aamutuimaan jo 🌤️ Nukkuuko kaikki muut vielä? Miuku 🐈
Vanhassa ruokaoppaassa joku professori kuvitteli että jotkut jättävät aamulla syömättä kun "uskovat" ettei aamiainen maistu(??) Herää kysymys MIKSI kukaan turhaan kuvittelisi tuollaista ja jättäisi vain omaksi kiusakseen syömättä aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa ruokaoppaassa joku professori kuvitteli että jotkut jättävät aamulla syömättä kun "uskovat" ettei aamiainen maistu(??) Herää kysymys MIKSI kukaan turhaan kuvittelisi tuollaista ja jättäisi vain omaksi kiusakseen syömättä aamulla.
Sitkeä "uskomus" ainakin minulla.
Joskus päätin että pakkohan minun on opetella aamupala syömään, kun se kerran on niin äärettömän tärkeä. Kun sitten gradua tehdessä oli mahdollisuus kiireettömiin aamuihin, parin kuukauden ajan laitoin itselleni monipuolisen, täysipainoisen ja herkullisen aamiaisen, ajatuksena että totun ajatukseen ja lähtee tavaksi. En tottunut eikä lähtenyt.
Totesin, ettei itku kurkussa väkisin syömisessä ole mitään mieltä, ja palasin vanhaan kahviaamiaiseeni. Elossa on pysytty näinkin.
Rinkeli
Vierailija kirjoitti:
Otin ihan kokeilumielessä n. kuukauden CLA-kuurin, ajattelin ettei siitä mitään haittaakaan ole. Vaikuttaa siltä, että siitä on ollut hyötyä, joten taidan hakea uudenkin purkin.
Luumuhillo
Huomenta kaikki, kylpyläloma meni suhteellisen maltillisin herkutteluin, mutta en aio punnita ennen ensi viikkoa kuitenkaan. Tervetuloa uudet, hyviä keskusteluja täällä ollut.
Aamupalasta olette jutelleet. Itse en ole koskaan sellaista kaivannut, mutta toki esim hotelleissa tulee aamupalaa syötyä. Koen kuitenkin rajoittavana, että vaikkapa neljäsosa päivän kaloreiata tulisi jatkuvasti aterialla, jota ei edes kaipaa. Eikä minulla aamulla syöminen todellakaan pienennä päivän muuta nälkää. Ehkä jopa päinvastoin, nälkä tulee aika nopeasti uudelleen, vaikka olisi syönyt tyyliin kananmunia ja muuta, jonka pitäisi pitää nälkää. Itsellä tukevahko lounas toimii loppupäivän nälän hillitsijänä.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Ehkäsetästä
Vierailija kirjoitti:
Aamiaisen merkitystä korostetaan ihan liikaa. Söisin tietysti heti aamulla jos pystyisin, mutta kun en vaan pysty, tulee huono olo. Juon kupin kahvia ja syön sitten muutama tunti heräämisestä töissä päivän ensimmäisellä kahvitauolla, vapaalla jossain sopivassa välissä. En tiedä, olenko ihan hakoteillä, kun ajattelen, että pitäisi syödä vasta sitten kun on nälkä, ei ennaltaehkäisevästi. Minulla kroppa on jo aika hyvin tottunut säännölliseen ateriarytmiin ja näläntunne tulee jonkin aikaa ennen totuttua ruokailuaikaa.
Tänään lähden vapaapäivän kunniaksi hiihtämään, vielä kun on mahdollisuus. Hiihdin nuorena paljonkin ja olen taas tykästynyt lajiin. Odotan kyllä sitäkin, että pääsen kesällä pyöräilemään, josko pyörä jo kestäisi vähän keventynyttä ruhoani.
Luumuhillo
Vierailija kirjoitti:
Syön d- ja c-vitamiinia, en muuta.
Ehkäsetästä
Ei minulla varsinaisesti ole mitään dieettiä, vaan noudatan ns. normaalia ruokavaliota, jos siis gluteeniton lakto-ovo on normaali... Periaatteessa samanlaista ruokaa mitä söin aiemminkin, mutta annoskoot pienempiä ja koostumus järkevämpi. Yritän myös olla ottamatta ylimääräistä stressiä siitä, että välillä on pakko livetä ruokavaliosta. Liikuntaa lisäilen hiljalleen ja jaksan koko ajan paremmin.
Luumuhillo