Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Merja päätti rikastua äitiyslomalla, nyt omaisuus on jo 300 000 euroa - neuvoo, miten taviskin voi vaurastua: ”Alkuun pääsee 15 eurolla”

Vierailija
20.01.2019 |

"Sijoittaminen on nyt muotia, ja sitä markkinoidaan myös taviksille. Mutta onko pieni- tai keskituloisen, opiskelijan, keikkatyöläisen tai eläkeläisen oikeasti realistista rikastua sijoittamalla vaatimattomia rahavirtojaan?

Kyllä on, väittää tässä kuussa ilmestyvän kirjan Sijoittajaksi 7 päivässä (Alma Talent)toinen kirjoittaja Merja Mähkä, joka on itse onnistunut kerryttämään 300 000 euron sijoitusomaisuuden.

Hän on samalla elävä esimerkki siitä, ettei sijoittamiseen tarvita talousalan tutkintoa.Mähkä aloitti oman vaurastumisprojektinsa äitiyslomalla. Säännöllinen säästäminen ja sijoittaminen sekä 60 000 euron alkupääoma, jota oma isä oli kartuttanut hänelle lapsuudesta saakka, kasvattivat salkun nykymittaansa."

"7 vinkkiä pieni- ja keskituloiselle sijoittajalle

1. Lopeta ostelu. Helpointa on luopua siitä, mitä sinulla ei vielä ole, joten omaksu kriittisempi ote siihen, mitä ostat.

2. Älä ratkaise asioita hankkimalla tavaraa – eiväthän ne edes mahdu minnekään.Tarvitsetko kakkutarjotinta kerran vuodessa? Tai jotain työkalua? Lainaa se, älä osta! Jos tiedät tarvitsevasi jotain asiaa vain kerran tai pari, mieti miten sen voisi korvata.

3. Ala pitää kirjaa menoistasi. Se on kiinnostavaa ja palkitsevaa, kun siitä innostuu. Ennen kaikkea se on silmiä avaavaa.Rahaa menee yllättävän paljon kaikkeen pieneen, kuten tuoreyrtteihin, karkkeihin, pullovesiin, miniporkkanoihin ja niin edelleen.

4. Aseta tavoitteita ja säästä ensin. Kun sinulla on tavoite, johon säästät, ostoksista on henkisesti helpompi kieltäytyä.

5. Älä usko, mitä sinulle sanotaan kulutuksesta. Lehdet saattavat väittää, että jokainen nainen tarvitsee 200 euron korkokengät. Ei tarvitse. Tiedosta se, että sinulle luodaan tarpeita.

6. Mieti, mikä sinulle on tärkeää, ja käytä rahaa siihen – harkitusti. Kun itsensä kanssa tekee tiliä siitä, mikä on tärkeää, moni huomaa, että tärkeää ovat perhe, ystävät ja harrastukset. Panosta rahasi fiksusti niihin.Silloin myös lohdutusostelusta on helppo luopua.

7. Tienaa enemmän tai hanki lisätuloja. Älä jumitu ajatukseen, että palkat ovat kiinteitä.Monilla aloilla niistä voi neuvotella. Helpointa palkan nostaminen on yleensä työtehtäviä tai -paikkaa vaihdettaessa. Lisätuloja voi hankkia vaikka Airbnb:n kautta tai myymällä pois hyväkuntoiset esineet, joilla ei ole käyttöä."

https://www.iltalehti.fi/talous/a/943337d1-b9b9-486b-bc6c-05e13968fd53

Kommentit (427)

Vierailija
421/427 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen säästänyt ja sijoittanut koko aikuisikäni, mutta mulla ei varmaan tule koko elämäni aikana olemaan sitä 60 000 euroa ylimääräistä, jolla tuo rouva aloitti sijoittamisen. Ja jonka hän sai lahjaksi.

Kehtaakin jakaa neuvoja, että älä osta kalliita korkkareita. Enpä olekaan ikinä tajunnut!

Ärsyttää, miten vieraantuneita jotkut on muiden elämästä.

Et varmasti ole säästänyt ja sijoittanut koko aikuisikääsi jos et muka saa 60 000e kasaan. Tuon summan saa kuka tahansa yli 2000€/kk brutto tienaava ihminen kasaan 10-20v sisään helposti.

Itselläni bruttopalkka vaihtelee 2500-3500€ välillä ja olen nyt 3v aikana saanut säästettyä yli 40 000€ ja ei, tämä ei ollut leuhkimista varten vaan ihan esimerkiksi. Tottakai useilla ihmisillä on pienempi palkka tai isompi palkka, mutta säästäminen on mahdollista. 

Eli olet säästänyt joka ikinen kuukausi yli 1000 euroa. Todella hyvin, jos palkka on vain 2500 brutto tai enintään 3500. Ilmeisesti asut tosi halvalla tai jotain muuta poikkeavaa kuluissasi on.

Tässä vähän tietoa painavien mielipiteiden sijaan:

5% vuotuisella tuotolla kk-säästösummalla 480€/kk 10 vuodessa kertyy 60.000€.

5% vuotuisella tuotolla kk-säästösummalla 240€/kk 20 vuodessa kertyy 60.000€.

Sitten pieni hauska tiedonjyvä:

Jos sinulla on vaikkapa 60.000 € sijoitettuna 5% tuottaviin osinko-osakkeisiin saat vuodessa keskimäärin 250€/kk osinkotuloa eli 3000€/v. Nykyisellä osinkoverotuksella tuosta jää käteen 186 €/kk. Pesämuna ja vanhuuden turva 60.000 € siis tuo pari sataa kuussa levennystä leipään, vaikka et säästäisi penniäkään lisää rahaa! 

Vierailija
422/427 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen säästänyt ja sijoittanut koko aikuisikäni, mutta mulla ei varmaan tule koko elämäni aikana olemaan sitä 60 000 euroa ylimääräistä, jolla tuo rouva aloitti sijoittamisen. Ja jonka hän sai lahjaksi.

Kehtaakin jakaa neuvoja, että älä osta kalliita korkkareita. Enpä olekaan ikinä tajunnut!

Et varmasti ole säästänyt ja sijoittanut koko aikuisikääsi jos et muka saa 60 000e kasaan. Tuon summan saa kuka tahansa yli 2000€/kk brutto tienaava ihminen kasaan 10-20v sisään helposti.

Itselläni bruttopalkka vaihtelee 2500-3500€ välillä ja olen nyt 3v aikana saanut säästettyä yli 40 000€ ja ei, tämä ei ollut leuhkimista varten vaan ihan esimerkiksi. Tottakai useilla ihmisillä on pienempi palkka tai isompi palkka, mutta säästäminen on mahdollista. 

Eli olet säästänyt joka ikinen kuukausi yli 1000 euroa. Todella hyvin, jos palkka on vain 2500 brutto tai enintään 3500. Ilmeisesti asut tosi halvalla tai jotain muuta poikkeavaa kuluissasi on.

Jos sinulla on vaikkapa 60.000 € sijoitettuna 5% tuottaviin osinko-osakkeisiin saat vuodessa keskimäärin 250€/kk osinkotuloa eli 3000€/v. Nykyisellä osinkoverotuksella tuosta jää käteen 186 €/kk. Pesämuna ja vanhuuden turva 60.000 € siis tuo pari sataa kuussa levennystä leipään, vaikka et säästäisi penniäkään lisää rahaa! 

Itse asiassa nämä on alakanttiin. 480 kuukaudessa kertyy 10 vuoden aikana 72000 ja 240 kuukaudessa kertyy 20 vuoden aikana 95000, jos oletetaan 5 % tuotto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/427 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa nämä on alakanttiin. 480 kuukaudessa kertyy 10 vuoden aikana 72000 ja 240 kuukaudessa kertyy 20 vuoden aikana 95000, jos oletetaan 5 % tuotto.

Tajusin: lainattu kirjoittaja on varmaan olettanut, että osingoista maksetaan joka vuosi verot ja vain verojen jälkeen jäljelle jääneet osingot sijoitetaan uudelleen. Tältä välttyy, jos sijoittaa osakeindeksirahastoon.

Vierailija
424/427 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajusin: lainattu kirjoittaja on varmaan olettanut, että osingoista maksetaan joka vuosi verot ja vain verojen jälkeen jäljelle jääneet osingot sijoitetaan uudelleen. Tältä välttyy, jos sijoittaa osakeindeksirahastoon.

Ei sittenkään. Vaikka oletan osingoista maksettavan veroja, en silti päädy 60 000:een, kuyen 422, vaan suurempiin loppusummiin. Kiinnostaisi tietää, mistä 422 on saanut tuon 60 000 minusta se on alakanttiin.

Vierailija
425/427 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskelmissa voi tulla eroja esim. riippuen siitä lasketaanko kk-säästösumman tuotto kuukausitasolla vai vuositasolla. Se, mikä on oikea tapa laskea, riippuu siitäkin, kuinka tuotto muodostuu. Jos osinko irtoaa huomenna, saman osingon saa päivässä tai 360 päivässä. Toki osingon irtoaminen vaikuttaa kurssiin lähellä irtoamista, mutta muutamien kuukausien säteellä vaikutus vähenee.

Tällaiset laskelmat eivät voi olla kuin suuntaa-antavia. Silti nämä minusta tuovat selvästi esille sen, että pitkällä aikavälillä kertyvä pääoma alkaa tehdä työtä säästäjän puolesta.

Vierailija
426/427 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan käy töissä, kun rahaa saisi ilmaiseksi sijoittamalla? Kerro Merja!

Vierailija
427/427 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun pääsee 15 eurolla...sitten voi alkaa mymään seksiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi