IL: Merja päätti rikastua äitiyslomalla, nyt omaisuus on jo 300 000 euroa - neuvoo, miten taviskin voi vaurastua: ”Alkuun pääsee 15 eurolla”
"Sijoittaminen on nyt muotia, ja sitä markkinoidaan myös taviksille. Mutta onko pieni- tai keskituloisen, opiskelijan, keikkatyöläisen tai eläkeläisen oikeasti realistista rikastua sijoittamalla vaatimattomia rahavirtojaan?
Kyllä on, väittää tässä kuussa ilmestyvän kirjan Sijoittajaksi 7 päivässä (Alma Talent)toinen kirjoittaja Merja Mähkä, joka on itse onnistunut kerryttämään 300 000 euron sijoitusomaisuuden.
Hän on samalla elävä esimerkki siitä, ettei sijoittamiseen tarvita talousalan tutkintoa.Mähkä aloitti oman vaurastumisprojektinsa äitiyslomalla. Säännöllinen säästäminen ja sijoittaminen sekä 60 000 euron alkupääoma, jota oma isä oli kartuttanut hänelle lapsuudesta saakka, kasvattivat salkun nykymittaansa."
"7 vinkkiä pieni- ja keskituloiselle sijoittajalle
1. Lopeta ostelu. Helpointa on luopua siitä, mitä sinulla ei vielä ole, joten omaksu kriittisempi ote siihen, mitä ostat.
2. Älä ratkaise asioita hankkimalla tavaraa – eiväthän ne edes mahdu minnekään.Tarvitsetko kakkutarjotinta kerran vuodessa? Tai jotain työkalua? Lainaa se, älä osta! Jos tiedät tarvitsevasi jotain asiaa vain kerran tai pari, mieti miten sen voisi korvata.
3. Ala pitää kirjaa menoistasi. Se on kiinnostavaa ja palkitsevaa, kun siitä innostuu. Ennen kaikkea se on silmiä avaavaa.Rahaa menee yllättävän paljon kaikkeen pieneen, kuten tuoreyrtteihin, karkkeihin, pullovesiin, miniporkkanoihin ja niin edelleen.
4. Aseta tavoitteita ja säästä ensin. Kun sinulla on tavoite, johon säästät, ostoksista on henkisesti helpompi kieltäytyä.
5. Älä usko, mitä sinulle sanotaan kulutuksesta. Lehdet saattavat väittää, että jokainen nainen tarvitsee 200 euron korkokengät. Ei tarvitse. Tiedosta se, että sinulle luodaan tarpeita.
6. Mieti, mikä sinulle on tärkeää, ja käytä rahaa siihen – harkitusti. Kun itsensä kanssa tekee tiliä siitä, mikä on tärkeää, moni huomaa, että tärkeää ovat perhe, ystävät ja harrastukset. Panosta rahasi fiksusti niihin.Silloin myös lohdutusostelusta on helppo luopua.
7. Tienaa enemmän tai hanki lisätuloja. Älä jumitu ajatukseen, että palkat ovat kiinteitä.Monilla aloilla niistä voi neuvotella. Helpointa palkan nostaminen on yleensä työtehtäviä tai -paikkaa vaihdettaessa. Lisätuloja voi hankkia vaikka Airbnb:n kautta tai myymällä pois hyväkuntoiset esineet, joilla ei ole käyttöä."
https://www.iltalehti.fi/talous/a/943337d1-b9b9-486b-bc6c-05e13968fd53
Kommentit (427)
Hmmmm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen säästänyt ja sijoittanut koko aikuisikäni, mutta mulla ei varmaan tule koko elämäni aikana olemaan sitä 60 000 euroa ylimääräistä, jolla tuo rouva aloitti sijoittamisen. Ja jonka hän sai lahjaksi.
Kehtaakin jakaa neuvoja, että älä osta kalliita korkkareita. Enpä olekaan ikinä tajunnut!
Ärsyttää, miten vieraantuneita jotkut on muiden elämästä.
Et varmasti ole säästänyt ja sijoittanut koko aikuisikääsi jos et muka saa 60 000e kasaan. Tuon summan saa kuka tahansa yli 2000€/kk brutto tienaava ihminen kasaan 10-20v sisään helposti.
Itselläni bruttopalkka vaihtelee 2500-3500€ välillä ja olen nyt 3v aikana saanut säästettyä yli 40 000€ ja ei, tämä ei ollut leuhkimista varten vaan ihan esimerkiksi. Tottakai useilla ihmisillä on pienempi palkka tai isompi palkka, mutta säästäminen on mahdollista.
Eli olet säästänyt joka ikinen kuukausi yli 1000 euroa. Todella hyvin, jos palkka on vain 2500 brutto tai enintään 3500. Ilmeisesti asut tosi halvalla tai jotain muuta poikkeavaa kuluissasi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen on sillä tavalla koukuttavaa. Että kun on ensin saanut ostettua jotain sillä että muutaman kuukauden laittoi 15€, nälkä kasvaa syödessä. Sitä alkaa miettiä että voisinko ehkä tässä kuussa laittaa vähän enemmän. Loppujen lopuksi alkaa miettiä että onko se Tallinnanreissukaan ihan niin välttämätön, vai laittaisinko ne rahat sijoitustilille... tämä on se mekanismi mikä käynnistyy.
Tämä juuri! Sijoittaminen ei ole pelkästään sitä että laittaa rahaa sivuun, vaan se on prosessi joka alkaa toimia korvien välissä. Tulee tietynlainen rahantaju ja oppii näkemään omien päivittäisten valintojen seuraukset pitkällä tähtäimellä. Esim. kahvilassa ollessaan voi miettiä, että minulta menee tähän nyt melkein 20€ ja sillä rahalla saisin yhden Fortumin osakkeen, joka nakuttaisi joka kevät vähintään euron osinkoa hautaan saakka.
Ei osakesäästäjän elämä silti tarvitse olla askeesia. Riittää, että oppii punnitsemaan kaikkia ostoksiaan tarkasti. Oppii laittamaan rahat niihin asioihin, joista itse todella nauttii. Ja jättää pois kaiken sellaisen harkitsemattoman kulutuksen joka ei paranna omaa elämänlaatua sen maksetun rahan edestä. Oppii myös ymmärtämään, että jos nyt jätän käyttämättä rahan X, minulla on tulevaisuudessa ostovoimaa rahan X+Y edestä. Kun malttaa nuorena olla kuluttamatta kaikkia rahojaan, niin vähän vanhempana voi kuluttaa enemmän. Ero on todella suuri verrattuna niihin ihmisiin, jotka sortuvat kulutusluottoihin ja/tai osamaksuihin. Jokainen voi tehdä omalla kohdallaan valinnan, onko oma ostovoima ansiotulot + sijoitustuotot vai ansiotulot - kulutusluottojen korot.
Eihän tuossa olekaan ongelma se, että tähän menee nyt 20 euroa vaan se, mikä osake on se, joka niitä osinkoja nakuttelee ja miten niihin käytännössä pääsee kiinni ilman järjettömiä transaktiokustannuksia. Näistä eivät nämä menestyjät koskaan kerro mitään, vaan saarnataan jostain monien satojen eurojen kengistä. Niin, sitten vastaus onkin, että se vaatii pitkää perehtymistä ja enpäs kerrokaan omia niksejäni. Eli ei se sitten ollutkaan niin helppoa.
Mitä järjettömiä transaktiokuluja. Nuo kulut ovat tyyliin maksimissaan 1% ostoksen hinnasta (esim nordealla) jos ostaa pieniä määriä. 1% ei missään nimessä ole säästäjälle järjetön, ja ostamalla yli 800euron ostoksia tuotakin saa pienemmäksi. Ainoastaan jos meinaat jatkuvasti vekslata lappuja salkkuun ja pois tuo olisi järjetön.
No olen käsittänyt, että tuon välityspalkkion lisäksi tulee muitakin kuluja, mitä lie salkunhoito-, avaus- ja palvelumaksuja. Näin on ollut ainakin joskus vuosia sitten, mutta ehkä näitä ei enää ole. Juuri näistähän ei missään oikein kerrota.
Tarvitset lisäksi arvo-osuustilin. Nordeassa arvo-osuustili on maksuton, jos olet edellisen vuosineljänneksen aikana tehnyt vähintään yhden kaupan. Muussa tapauksessa joudut maksamaan arvo-osuustilistä vajaat 2 eur / kk. Muita maksuja ei ole tuon prosentin kaupankäyntipalkkion lisäksi.
Nordnetillä arvo-osuustili on maksuton, mutta kaupankäyntipalkkiot pienissä ostoksissa suuremmat.
Eli käytännössä riittää kun avaa arvo-osuustilin ja sen kauttako pystyy suoraan tekemään niitä toimeksiantoja? Muuta ei tarvita?
Ensin pitää suorittaa palikkatesti sen instrumentin kohdalla millä haluat käydä kauppaa.
Niin, tätä se suuri sijoittajien viisaus sitten on. Lässytetään vain jostain 200 euron kengistä, mutta sitten kun kysytään ihan niitä käytännön tason ohjeita ja vinkkejä (huom, ei itse sijoittamiseen, vaan niiden sijoittamisessa tarvittavien välineiden hankintaan ja niiden vertailuun), näitä ei saa sitten millään.
Rautalangasta: pankki haluaa tietää että ymmärrät mitä olet ostamassa ja millä ehdoilla. Vaativampiin instrumentteihin saatetaan vaatia myös aiempaa kokemusta.
Nämä sinun pitää itse hankkia.
En kyllä ymmärtänyt tästä mitään. Kyllä minä ymmärrän, mitä osakkeet ovat ja millä ehdoilla niitä ostan (riskit, tuotto-odotukset, erilaiset instrumentit, palkkiot jne). Mutta se, mikä minulle on hämärän peitossa on se, mitä ovat ne keinot, joilla näitä voin hankkia. Onnistuuko kaikki toimet esim verkkopankissa, millaisia sopimuksia pitää tehdä ja kenen kanssa, miten saan ulos raportteja ja millaisia jne. Jos haluan vaikka ostaa sukset ja tiedän täsmälleen minkälaiset sukset haluan ja tarvitsen ja tiedän jopa kaupan, joka sellaisia myy, mutta jos siellä kaupassa on jokin omituinen verkkokauppatilaussysteemi, miten ihmeessä se suksi/hiihtotietämykseni auttaa asiaa? Ymmärrätkö, mitä tarkoitan.
Kaipaat siis apua kaupankäyntipalveluiden avaamiseen? Sitä saat parhaiten omasta pankistasi. Jos eivät sellaisia tarjoa, valitse toinen palveluntarjoaja.
Juuri näin! Kuten olen tässä jo useampaan kertaan sanonut, omassa pankissani näyttää nuo palvelut olevan hankalan takana, joten kaipaisin vinkkejä siitä, mitä muita vaihtoehtoja on olemassa. Ja pankin vaihto ei siis houkuta. Tuon Nordnetin moni onkin maininnut ja sitä pitänee lähteä tutkimaan. Juuri tällaisia vinkkejä siis luulisi muidenkin kaipaavan noiden säästövinkkien sijaan. Ihan siis käytäntöä eikä sitä yleisen tason liibalaabaa, joita erilaiset talousblogit ovat pullollaan.
No niin sitten vain toimeksi vaikka Nordnetin kanssa. En halua välttämättä erityisesti mainostaa ko.yritystä mutta ns. kivijalkapankeilla voi olla suuri houkutus esittää sijoittaminen jotenkin niin hankalana, ettäs sinun kannattaa vain sijoittaa heidän kalliisiin rahastoihinsa tai muihin eksoottisiin instrumentteihin. Siis itseasiassa päinvastoin kuin antavat ymmärtää. Nordnet tai muu vastaava on juuri sopivan konstailematon ja läpinäkyvä sijoituspalvelujen tarjoaja epävarmalle sijoittajalle ja aloittelijalle.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa menee tuoreyrtteihin? Oikeesti?
Onneksi luin tästä! Mä nimittäin kipuilen rahojen riittämisen kanssa, ja ostan tuoreyrttejä joka viikko, ainakin 2 kpl/vk.
Nyt jätän ne pois, yrtitön elämä täältä tullaan!! Ja rahat pelastuu!
Vierailija kirjoitti:
Eli tuolla riittää se tilin avaaminen vai tarvitaanko vielä jotain muuta? Minulla on ollut pankissa jo kymmenisen vuotta rahasto, jolle en ole tehnyt yhtään mitään paitsi sinne on mennyt joka kuukausi 50 euroa. Siellä taitaa nyt olla 7000 euroa. Osakkeista minulla ei ole mitään hajua, miten niitä saan ostettua. Olen käsittänyt, että noissa pankkien valmiissa rahastoissa se tuotto on pienempi, kun niistä otetaan välistä rahaston hoitoon liittyviä provikoita. Onko siis parempi siirtyä noihin suoriin osakkeisiin vai saanko suunnilleen yhtä hyvän tuoton pankin rahastoilla? Jostain olen saanut käsityksen, että nuo pankkien rahastot ovat vain pankkien rahastuskeino.
Pankin rahastoissa on yleensä kuluja. Vaikka se ei olisi %-määrältään iso, tekee se ajan kuluessa ison summan menetettyä rahaa.
Selvitä oman rahastosi kulut ja laske mitä se tekee esimerkiksi kymmenessä vuodessa.
Nordnetin superrahastot ovat kuluttomat.
Hmmmm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen säästänyt ja sijoittanut koko aikuisikäni, mutta mulla ei varmaan tule koko elämäni aikana olemaan sitä 60 000 euroa ylimääräistä, jolla tuo rouva aloitti sijoittamisen. Ja jonka hän sai lahjaksi.
Kehtaakin jakaa neuvoja, että älä osta kalliita korkkareita. Enpä olekaan ikinä tajunnut!
Et varmasti ole säästänyt ja sijoittanut koko aikuisikääsi jos et muka saa 60 000e kasaan. Tuon summan saa kuka tahansa yli 2000€/kk brutto tienaava ihminen kasaan 10-20v sisään helposti.
Itselläni bruttopalkka vaihtelee 2500-3500€ välillä ja olen nyt 3v aikana saanut säästettyä yli 40 000€ ja ei, tämä ei ollut leuhkimista varten vaan ihan esimerkiksi. Tottakai useilla ihmisillä on pienempi palkka tai isompi palkka, mutta säästäminen on mahdollista.
Ensinnäkin olet elänyt melko halvalla että pystyt säätämään lähes puolet palkastasi. Ja toiseksi tuo henkilö ei väittänyt etteikö hänellä olisi nyt koossa 60 000€ vaan ettei hänellä ole ikinä ollut tuollaista määrää ylimääräistä kerralla laittaa vain sijoitukseen. On minullakin nykyisin noin 65000€ osakesalkku, en silti lake että minulla olisi tuon verran ylimääräistä. Suurin kerralla sijoituksiin laitettava potti on ollut 15000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen on sillä tavalla koukuttavaa. Että kun on ensin saanut ostettua jotain sillä että muutaman kuukauden laittoi 15€, nälkä kasvaa syödessä. Sitä alkaa miettiä että voisinko ehkä tässä kuussa laittaa vähän enemmän. Loppujen lopuksi alkaa miettiä että onko se Tallinnanreissukaan ihan niin välttämätön, vai laittaisinko ne rahat sijoitustilille... tämä on se mekanismi mikä käynnistyy.
Tämä juuri! Sijoittaminen ei ole pelkästään sitä että laittaa rahaa sivuun, vaan se on prosessi joka alkaa toimia korvien välissä. Tulee tietynlainen rahantaju ja oppii näkemään omien päivittäisten valintojen seuraukset pitkällä tähtäimellä. Esim. kahvilassa ollessaan voi miettiä, että minulta menee tähän nyt melkein 20€ ja sillä rahalla saisin yhden Fortumin osakkeen, joka nakuttaisi joka kevät vähintään euron osinkoa hautaan saakka.
Ei osakesäästäjän elämä silti tarvitse olla askeesia. Riittää, että oppii punnitsemaan kaikkia ostoksiaan tarkasti. Oppii laittamaan rahat niihin asioihin, joista itse todella nauttii. Ja jättää pois kaiken sellaisen harkitsemattoman kulutuksen joka ei paranna omaa elämänlaatua sen maksetun rahan edestä. Oppii myös ymmärtämään, että jos nyt jätän käyttämättä rahan X, minulla on tulevaisuudessa ostovoimaa rahan X+Y edestä. Kun malttaa nuorena olla kuluttamatta kaikkia rahojaan, niin vähän vanhempana voi kuluttaa enemmän. Ero on todella suuri verrattuna niihin ihmisiin, jotka sortuvat kulutusluottoihin ja/tai osamaksuihin. Jokainen voi tehdä omalla kohdallaan valinnan, onko oma ostovoima ansiotulot + sijoitustuotot vai ansiotulot - kulutusluottojen korot.
Eihän tuossa olekaan ongelma se, että tähän menee nyt 20 euroa vaan se, mikä osake on se, joka niitä osinkoja nakuttelee ja miten niihin käytännössä pääsee kiinni ilman järjettömiä transaktiokustannuksia. Näistä eivät nämä menestyjät koskaan kerro mitään, vaan saarnataan jostain monien satojen eurojen kengistä. Niin, sitten vastaus onkin, että se vaatii pitkää perehtymistä ja enpäs kerrokaan omia niksejäni. Eli ei se sitten ollutkaan niin helppoa.
Mitä järjettömiä transaktiokuluja. Nuo kulut ovat tyyliin maksimissaan 1% ostoksen hinnasta (esim nordealla) jos ostaa pieniä määriä. 1% ei missään nimessä ole säästäjälle järjetön, ja ostamalla yli 800euron ostoksia tuotakin saa pienemmäksi. Ainoastaan jos meinaat jatkuvasti vekslata lappuja salkkuun ja pois tuo olisi järjetön.
No olen käsittänyt, että tuon välityspalkkion lisäksi tulee muitakin kuluja, mitä lie salkunhoito-, avaus- ja palvelumaksuja. Näin on ollut ainakin joskus vuosia sitten, mutta ehkä näitä ei enää ole. Juuri näistähän ei missään oikein kerrota.
Tarvitset lisäksi arvo-osuustilin. Nordeassa arvo-osuustili on maksuton, jos olet edellisen vuosineljänneksen aikana tehnyt vähintään yhden kaupan. Muussa tapauksessa joudut maksamaan arvo-osuustilistä vajaat 2 eur / kk. Muita maksuja ei ole tuon prosentin kaupankäyntipalkkion lisäksi.
Nordnetillä arvo-osuustili on maksuton, mutta kaupankäyntipalkkiot pienissä ostoksissa suuremmat.
Eli käytännössä riittää kun avaa arvo-osuustilin ja sen kauttako pystyy suoraan tekemään niitä toimeksiantoja? Muuta ei tarvita?
Ensin pitää suorittaa palikkatesti sen instrumentin kohdalla millä haluat käydä kauppaa.
Niin, tätä se suuri sijoittajien viisaus sitten on. Lässytetään vain jostain 200 euron kengistä, mutta sitten kun kysytään ihan niitä käytännön tason ohjeita ja vinkkejä (huom, ei itse sijoittamiseen, vaan niiden sijoittamisessa tarvittavien välineiden hankintaan ja niiden vertailuun), näitä ei saa sitten millään.
Rautalangasta: pankki haluaa tietää että ymmärrät mitä olet ostamassa ja millä ehdoilla. Vaativampiin instrumentteihin saatetaan vaatia myös aiempaa kokemusta.
Nämä sinun pitää itse hankkia.
En kyllä ymmärtänyt tästä mitään. Kyllä minä ymmärrän, mitä osakkeet ovat ja millä ehdoilla niitä ostan (riskit, tuotto-odotukset, erilaiset instrumentit, palkkiot jne). Mutta se, mikä minulle on hämärän peitossa on se, mitä ovat ne keinot, joilla näitä voin hankkia. Onnistuuko kaikki toimet esim verkkopankissa, millaisia sopimuksia pitää tehdä ja kenen kanssa, miten saan ulos raportteja ja millaisia jne. Jos haluan vaikka ostaa sukset ja tiedän täsmälleen minkälaiset sukset haluan ja tarvitsen ja tiedän jopa kaupan, joka sellaisia myy, mutta jos siellä kaupassa on jokin omituinen verkkokauppatilaussysteemi, miten ihmeessä se suksi/hiihtotietämykseni auttaa asiaa? Ymmärrätkö, mitä tarkoitan.
Kaipaat siis apua kaupankäyntipalveluiden avaamiseen? Sitä saat parhaiten omasta pankistasi. Jos eivät sellaisia tarjoa, valitse toinen palveluntarjoaja.
Juuri näin! Kuten olen tässä jo useampaan kertaan sanonut, omassa pankissani näyttää nuo palvelut olevan hankalan takana, joten kaipaisin vinkkejä siitä, mitä muita vaihtoehtoja on olemassa. Ja pankin vaihto ei siis houkuta. Tuon Nordnetin moni onkin maininnut ja sitä pitänee lähteä tutkimaan. Juuri tällaisia vinkkejä siis luulisi muidenkin kaipaavan noiden säästövinkkien sijaan. Ihan siis käytäntöä eikä sitä yleisen tason liibalaabaa, joita erilaiset talousblogit ovat pullollaan.
Näitä käytännön ohjeita löydät jokaisen pankin ja sijoituspalveluja tarjoavan yrityksen sivuilta. Mutta koska joka pankilla ja palveluntarjoajalla on vähän omat systeeminsä, ei joku bloginkirjoittaja voi antaa yleispäteviä ohjeita.
No onhan tässkin ketjussa jo näitä annettu. On kerrottu tuosta nordean systeemistä ja nordnetistä ja jokin muukin vielä taidettiin mainita. Eihän nordea esimerkiksi kerro omilla sivuillaan, että jos ei ole tiliä heidän pankissaan, nordnetinkin kautta on helppo sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisilla pankeilla tulee, esim nordnetissä ei.
Oli näin ehkä historiassa. Nordealla ja OP:lla nykyään jopa halvempaa kuin nordnetillä pieniä sijoituksia tehdässä. Ulkomaille sijoittaessa Nordea ylivoimainen verrattuna OP:iin.
Vierailija kirjoitti:
Lisätuloja airbnb:llä? Mihis minä muutan sitten?
Kakkos tai kolmosasunnollesi tietysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakesijoittaja oppii ajan kanssa, sama juttu kuin muissakin harrastuksissa. Nykyisin välityspalkkiotkin ovat varsin kohtuulliset, esim. Nordeassa on pienissä kaupoissa max 1%. Eli jos ostaa yhden 20€ osakkeen, välityspalkkio on 20c. Ei ole siis siitä kiinni, etteikö jo pienellä rahalla voisi _aloittaa_. Ajan kanssa oppii säästämään enemmän ja summat kasvavat. Ajan myötä myös osingoista tulee ihan merkittävä lisä niihin palkasta säästettyihin rahoihin.
Jos haluaa tietää mikä osake varmasti maksaa osinkoja seuraavat 50 vuotta, niin kannattaa suunnata katse niihin osakkeisiin, jotka ovat maksaneet osinkoja jo 50 vuotta tai 100 vuotta. Tällaisia yrityksiä on paljon. Ja ostamalla yrityksiä eri toimialoilta, voi olla melko varma että niitä osinkoja tulee kohtalaisen tasaiseen tahtiin. Ei ole mitään rakettitiedettä tämä.
Monella tuntuu olevan turhan suuri kynnys siihen aloittamiseen. Kuvitellaan, että kaikki rahat menee tai että pienillä summilla ei ole merkitystä. Silti sanoisin, että kannattaa aloittaa. Siitä se lähtee, pikku hiljaa. Ja aika on sijoittajan puolella.
Eli jos minä nyt marssin pankin tiskille ja sanon, että haluan yhden 20 euron osakkeen, sinä lupaat, että se maksaa minulle ainoastaan 20 senttiä? :D Nyt en ihan usko tätä.
Ei, et saa PANKIN TISKILTÄ. sieltä se maksaa paljon enemmän. Nykyään on keksitty sellainen kuin Internetti, jota sinäkin käytät. Siellä on myös pankeilla palveluita. Tuttavallisemmin kutsutaan ihan verkkopankiksi. Verkkopankista voit tehdä tuohon hintaan ostoksen halutessasi.
Hiljattain tällaista omassa verkkopankissani kurkkasin, mutta siellä tuli ilmoitus, että minulla ei ole oikeuksia tai toimeksiantosopimusta tms ja käskettiin ottamaan yhteys konttoriin tai asiakaspalveluun. En tutkinut asiaa sen tarkemmin. Minulla siis on jokin rahastosopimus tehty aikoja sitten, mutta kun yritin avata sitä osinkopuolta verkkopankissa, ei onnistunut.
Et ole tehnyt sitä testiä että ymmärrät mitä olet tekemässä. Kauppaa voit käydä sitten kun olet sen testin tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Hmmmm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin olet elänyt melko halvalla että pystyt säätämään lähes puolet palkastasi. Ja toiseksi tuo henkilö ei väittänyt etteikö hänellä olisi nyt koossa 60 000€ vaan ettei hänellä ole ikinä ollut tuollaista määrää ylimääräistä kerralla laittaa vain sijoitukseen. On minullakin nykyisin noin 65000€ osakesalkku, en silti lake että minulla olisi tuon verran ylimääräistä. Suurin kerralla sijoituksiin laitettava potti on ollut 15000€.
Ööh, saan säästettyä 3200 nettotuloista 2000 e / kk. Minulla on muutaman vuoden päästä 96 000 e kasassa ;)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nyt alkaa keuhkoamaan sijoittamisesta kun on ennustettu bear markettia. Kokeneet sijoittajat järjestelvät parhaillaan salkkujaan laskusuhdanteen varalle. Tuntuu hieman siltä että välittäjät yrittävät paikkailla tuloaukkoja markkinoimalla palveluja "pienille" asiakkaille.
Toisaalta kohta on hyvä hetki alkaa sijoittaa kun osakkeet halpenevat.
Ei laskumarkkinat tarkoita sitä että ei osteta mitään, jos ollaan kartuttamassa omaisuutta. Silloin ostetaan eri yhtiöitä, eli sellaisia joilla on vakaa tuotto, eivätkä kärsi niin paljoa kulutuksen laskusta. kyllä minulla nyt on ostot keskittynyt jo puoli vuotta defensiivisiin "tylsiin" yhtiöihin, juurikin uuden kassavirran saamisen vuoksi. Summatkin ovat hiukan pienempiä kun samalla kerätään sotakassaa. Mutta ei se sijoittaminen lopu ja jäädä paikalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nyt alkaa keuhkoamaan sijoittamisesta kun on ennustettu bear markettia. Kokeneet sijoittajat järjestelvät parhaillaan salkkujaan laskusuhdanteen varalle. Tuntuu hieman siltä että välittäjät yrittävät paikkailla tuloaukkoja markkinoimalla palveluja "pienille" asiakkaille.
Toisaalta kohta on hyvä hetki alkaa sijoittaa kun osakkeet halpenevat.
Ei laskumarkkinat tarkoita sitä että ei osteta mitään, jos ollaan kartuttamassa omaisuutta. Silloin ostetaan eri yhtiöitä, eli sellaisia joilla on vakaa tuotto, eivätkä kärsi niin paljoa kulutuksen laskusta. kyllä minulla nyt on ostot keskittynyt jo puoli vuotta defensiivisiin "tylsiin" yhtiöihin, juurikin uuden kassavirran saamisen vuoksi. Summatkin ovat hiukan pienempiä kun samalla kerätään sotakassaa. Mutta ei se sijoittaminen lopu ja jäädä paikalleen.
Asia on juuri näin. Itsellä salkun veivaaminen defensiiviseen suuntaan oli vielä pidempi projekti, yli vuoden. Kesti se aika hyvin laskussa, vaikka vähän miinukselle menikin siinä kohdin.
Ja yo. lainaukseen liittymättömänä kommenttina pitää todeta, että ei se 60000€ muuttaminen viisinkertaiseksi summaksi nyt ihan niin helppoa ole kuin moni kuvittelee eli pitää siinä jo aika paljon oikeita valintoja tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Kaikki osinkotiedot on julkisia. Sijoittamalla vakavaraisiin yhtiöihin, jotka ovat aikaisemmin maksaneet hyvin osinkoa todennäköisesti pääsee pitkälle. Äkkirikastumisen voi toki unohtaa, mutta riskit on pienet ja tuotto melko varma. Kustannukset taas löytyy ihan avoimesti vaikka omasta nettipankista tai esim. Nordnetistä. (Esim. Nordealla on ostokulut 1% ja säilyttäminen ilmaista, jos tekee n. neljä kauppaa vuodessa eli oikeasti alkuun pääsee todella pienillä rahoilla). KIvasti pääsee alkuun, kun alkaa ostaa esim 5-7 suomalaista yritystä pikku hiljaa itselle sopivilla summilla. Myöhemmin voi nälkä kasvaa syödessä ja sitten voi alkaa katsoa ulkomaisia yrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakesijoittaja oppii ajan kanssa, sama juttu kuin muissakin harrastuksissa. Nykyisin välityspalkkiotkin ovat varsin kohtuulliset, esim. Nordeassa on pienissä kaupoissa max 1%. Eli jos ostaa yhden 20€ osakkeen, välityspalkkio on 20c. Ei ole siis siitä kiinni, etteikö jo pienellä rahalla voisi _aloittaa_. Ajan kanssa oppii säästämään enemmän ja summat kasvavat. Ajan myötä myös osingoista tulee ihan merkittävä lisä niihin palkasta säästettyihin rahoihin.
Jos haluaa tietää mikä osake varmasti maksaa osinkoja seuraavat 50 vuotta, niin kannattaa suunnata katse niihin osakkeisiin, jotka ovat maksaneet osinkoja jo 50 vuotta tai 100 vuotta. Tällaisia yrityksiä on paljon. Ja ostamalla yrityksiä eri toimialoilta, voi olla melko varma että niitä osinkoja tulee kohtalaisen tasaiseen tahtiin. Ei ole mitään rakettitiedettä tämä.
Monella tuntuu olevan turhan suuri kynnys siihen aloittamiseen. Kuvitellaan, että kaikki rahat menee tai että pienillä summilla ei ole merkitystä. Silti sanoisin, että kannattaa aloittaa. Siitä se lähtee, pikku hiljaa. Ja aika on sijoittajan puolella.
Eli jos minä nyt marssin pankin tiskille ja sanon, että haluan yhden 20 euron osakkeen, sinä lupaat, että se maksaa minulle ainoastaan 20 senttiä? :D Nyt en ihan usko tätä.
Ei vaan menet nettipankkiin ja avaat siellä arvo-osuustilin (ilmaista ainakin Nordeassa). Sen jälkeen teet toimeksiannon, jolla ostat sen yhden osakkeen ja kyllä se maksaa sen 20,20 eur :). Sen jälkeen omista yhden osakkeen.
Vierailija kirjoitti:
Luin tuota huvittuneena.. mulla ei ole mitään lehtitilauksia tai salijäsenyyttä, ei syödä ulkona (joskus tilataan pitsaa), ostetaan -30 % tuotteita ja hyödynnetään alet.. ja ennen seuraavaa palkkaa tilillä 0 e. Ei paljoon ole mistä säästää.. ehkä jätetään pitsa tilaamatta 😀
Jokainen pystyy jostain nipistämään, jos haluaa. Ei pidä takertua salijäsenyyksiin ja latteihin, vaan miettiä omasta elämästä asioita. Toki jos kokee, että kaikesta mihin rahaa laittaa saa niin paljon käyttöarvoa tai iloa, ettei halua tinkiä, sekin on valinta.
Tiedän Merjan FB:n kautta ja kirjoituksissaan vaikuttaa hyvinkin järkevältä eikä ollenkaan siltä, miksi yritätte häntä maalata. Minusta on erittäin hyvä, että taviksia yritetään saada sijoittamaan. Kansakunnan vaurastuminen on ihan kaikkien etu, vrt ruotsalaiset, joille sijoittaminen on ihan kansanhupia.
Pankkien rahastoihin ei välttämättä kannata koskea. Nordnetin kuluttomat indeksit tai ihan osakepoiminta vaikkapa Nordean arvo-osuustilin kautta. Ehkä sitä ei yhden ihmisen elinaikana mitään miljoonia kasaan saa, jos nollasta lähtee ja 15e/kk sijoittaa, mutta esim eläkkeelle mukavasti useita satasia nettotuottoa kuukaudessa voi hyvinkin hankkia. Tai vaikka tehdä kevyempää työviikkoa työuran loppupäässä.
Ja ideahan on sijoittaa enemmän, jos suinkin jonain kuukautena pystyy.
Eli alkuun pääsee 60 015 eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla kokemusta näistä 20e/1 osake kaupoista Nordeassa? Mulla on. Ei nimittäin mene toimeksiannot tuollaisilla pikkusummilla/määrillä läpi. Tarkemmin sanottuna 3x40e ei onnistunut. Karkkirahakaupat käydään halvemmilla osakkeilla.
Miksei menisi läpi. Minulla on tosin pienin ostos 130 euroa ja jenkkipörssistä 10 osaketta. Ja hyvin meni läpi.
No johan mä sanoin, että ei mene läpi. Nordeassa on lapsilukko pörssissä. Varmaan itse testaat tuon heti maanantaina, jos yhä väität, että olen väärässä.
Oliko sulla liian matala rajahinta? Mun pienin Nordean kautta tehty kauppa oli 120 eur (Helsingin pörssiin) ja hyvin meni läpi. Muutenkin sijoitan kerralla 120-300 eur eli Nordealle ihan nappikauppaa, mutta aina on läpi mennyt.
Kyllä lainan saaminen kasvattaa rahoitusvarallisuutta. Punaiselle puolelle tulee tietysti vastaava velka joten nettovarallisuus ei lainan saamisen hetkellä tietenkään muutu mihinkään mutta pidemmällä aikavälillä lainan ottaminen tietysti voi vaikuttaa nettovarallisuuteen kummin päin vain, riippuen siitä miten rahoitusvarallisuuttasi hoidat ja kuinka paljon velasta korkoja maksat.
Ohis.