Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esimerkkejä asioista, joita yli 70-vuotiaan on vaikea ymmärtää

Vierailija
14.01.2019 |

Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, kun taas kerran kävin saman keskustelun isovanhempien kanssa.

Mummo ja pappa kysyivät jälleen meinaanko joskus käydä loppuun lukion, jonka jätin kesken ollessani 19-vuotias. Olen yli kolmekymppinen, mulla on hyvä työ ja ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Olen selittänyt kymmeniä kertoja, ettei siinä olisi enää mitään järkeä ja joka kerta ovat yhtä pettyneitä. Seuraavalla tapaamisella asiaan taas palataan. :D Mitään muistisairautta ei heillä ole, vaan persoonaan liittyvä tapa toistaa kysymys, jos vastaus ei edellisellä kerralla miellyttänyt. Isovanhemmat eivät juuri arvosta koulutustani, heille ylioppilaaksi pääseminen on ainut kehumisen arvoinen suoritus.

Kohtaavatko muut vastaavia tilanteita, joissa maailman muutos ei vain mene vanhemman sukupolven kaaliin?

Kommentit (224)

Vierailija
81/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini melkein 70 v ei millään ymmärrä mikä on ADHD ja miksi siihen syödään lääkkeitä, Epäilen että isälläkin on se, mutta eihän äidin kanssa voi keskustella  aiheesta kun on pihalla kuin lumiukko.

Ja mieheni jäätyä työttömäksi isäni 72v ihmetteli suuresti miten töitä on muka niin vaikea saada, isän asenne oli juurikin että hattu kouraan ja pomon puheille.

ADHD perinnöllistä.Elikkä hyvinkin voi isälläsi olla.

Mun pojilla diagnooseja,periytyneet ovat näiltä vanhemmilta sukupolvilta.Elämässä pärjäsi helpommalla ennen kirjainihminen, nykyään enemmän vaatimuksia kaikilla elikkä lääkitys hyväksi.

Olettaisin että koska minulla on 90 luvulla syntyneitä lapsia niin sen takia olen hyvin tietoinen heidän ikäistensä elämän haasteista.Jos olisin lapseton niin ehkäpä vertaisin itseeni?Myönnän että 70 lukulaisena minulla on ollut helpompaa kun näillä 90 lukulaisilla.Elikkä vertailut menisi siinätapauksessa tietysti 70 lukulaisten eduksi.

Meidän vanhuksilla on lapsenlapsia,jotkut ovat kiinnostuneita lapsenlapsistaan,toiset ei yhtään.Jos ei yhtään kiinnosta niin vaikeahan se on ymmärtää nykynuorten elämän tilannetta.Haasteet erilaiset tänäpäivänä.

Vierailija
82/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7-kymppiset ovat ihania! Heillä on ja on ollut oikea elämä, ei pelkkää virtuaalia. Osaavat kyllä käyttää laitteita, mutta eivät ole niiden orjia. Eivät vieroksu työtä. Monet heistä matkustelevat paljon. Ovat nuorekkaita, mutta omaavat iän mukanaan tuomaa elämänviisautta.

Rakastan ja arvostan rakkaita isovanhempiani yli kaiken!

Eivät vieroksu työtä,jaa-a,mahdollisemman nopeasti eläkkeelle 60 v.

Matkustelevat paljon,totta,rahaa on.

Elämäviisautta,ei todellakaan,jähmettyneitä muotteihinsa.

Sulla on ihanat isovanhemmat,onneksi olkoon.

Mulla ei,yksilöitä ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi on 70 v, päivittää ahkerasti naamakirjaa ja matkustelee, kasvattaa ilokseen kanoja ja hoitaa puutarhaa. Muistaa kyllä 90-luvun laman, on kokenut sen kun yhtäkkiä töitä ei vaan kerta kaikkiaan_ollut_lainkaan. Ei ehdota kenellekään, että mene vaan töihin tuosta vaan.

Appiukko taas (ovat eronneet, saman ikäisiä) ei tajua edes tekstiviestiä, netistä puhumattakaan. Mutta onkin juonut aivonsa, ei tuo ole pelkkää ikää.

Vierailija
84/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-vuotiaat eivät ole mikään yleistettävissä oleva porukka, vaan tuohon ikäryhmään mahtuu niin tosi nuorekkaita kuin raihnaisia vanhuksiakin. Oman perhepiirini 70-vuotiaiden kanssa ylivoimaisesti vaikein asia on suhde tavaraan: se, että asunto tupaten täynnä tavaraa ei enää kerro vauraudesta vaan elämänhallinnan puutteesta ja epäsiisteydestä.

Hamstrausilmiön olen kyllä todennut lapsiperheissä, joiden vanhemmat ova 70-80-luvuilta. Samoin epäsiisteyden. Vuodehygienia on täysin hukassa ja lasteen huoneet pölyn vallassa ja vaatteita roikkuu joka paikassa.

T.siivooja

Vierailija
85/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvun taitteessa syntyneet ovat voineet olla ihan erilaisissa ympyröissä ikänsä. Toinen on syntynyt ja elänyt Helsingissä akateemisen perheen ainoana lapsena, toinen pienessä mökissä savon perukoilla 15 lapsisessa työläisperheessä, mökissä johon ei tullut edes juoksevaa vettä. Jos näissä ympyröissä on pysynyt koko ikänsä, on 70-vuotiaana maailmankatsomus ja "ymmärrys" varmasti ihan eri planeetoilta.

Vierailija
86/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räppi ei ole laulamista. Ei tartte mennä nuotilleen yhtään. M50

Minä olen myös M50 ja itse asiassa jopa pidän (hyvästä) räpistä. Kuitenkin olen samaa mieltä, että se ei ole laulamista, eikä sen ole tarkoituskaan olla.

Vierailija
87/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että 50-vuotias anoppi on tuo yli 70-vuotias, kun ei vaan käsitä. Ei käsitä, miksen hanki ajokorttia, vaikka aina hänelle selitän uudestaan ja uudestaan, etten pysty hankkimaan, näköni on liian huono vaikka lasit onkin ja minulla on hahmotushäiriö, en hahmota kaistoja.

Ei ymmärrä, miksi ei saanut antaa viikon ikäiselle vauvalle täytekakkua, miksi kielsimme antamasta alle vuoden ikäiselle sokeria, miksi lapsella on atooppinen iho jota pitää rasvata, miksi lapsella on allergia, miksi lapsi pelkää hänen isoa kouluttamatonta rakkiaan, miksi ei saa pitää väkisin lapsesta kiinni, joka ei halua että häneen kosketaan jne. Lista on ihan loputon, aina pitää uudestaan ja uudestaan selittää samat asiat hänelle.

Anoppini on syntynyt 1969. En millään usko, että hän olisi tuputtanut täytekakkua viikon ikäiselle vauvalle. Jotain rotia näihin juttuihin.

No niin vain yritti antaa, en kai minä huvikseni näitä keksi.

Vierailija
88/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on kyllä vanhahtava käsitys nykypäivän 70-vuotiaista. 

Ehkä heillä on vaan eri kokemus kuin sinulla.

Omat vanhempani, isä 78v ja äiti 77v, sairastavat dementiaa ja voin sanoa että omaishoitajana oleminen heille ei ole helppoa. Hyvinä päivinä käyttävät älypuhelimiaan ja tietokonetta itsenäisesti, mutta nyt näitä huonompia päiviä rupeaa valitettavasti olemaan enemmän kuin hyviä.

Vierailija
89/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämä - yt:t tai niiden ainainen uhka, lomautukset, määräaikaiset työsuhteet, vakituisen työn saamisen vaikeus, irtisanotuksi joutuminen huolimatta siitä että olet hoitanut työsi hyvin, jatkuva tavoitettavissa olemisen vaatimus, korkeakoulututkinnosta huolimatta vaikeudet löytää työtä.

Tiesitkö, että suurin osa suomalaisista ei elä tuollaista elämää! Valitsit Helsingin, sait sen,maalla olisi elämä jelpompaa.

Kyllä ainakin Oulussa on juuri tuollaista

Vierailija
90/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja kaikki kaltaisesi olette hieman hitaita, kun niputatte kaikki 70-vuotiaat samaan nippuun. Sama kun kaikista 30-vuotiaista sanoisi, etteivät ole saaneet vielä napanuoraa katkaistua, on nää jutut sellaisia.

Vierailija
91/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummi oli sitä mieltä vielä viime kesään asti,että minä ja nyk.aviomieheni oltiin ”kavereita”. Joo,6:tta vuotta kavereita saman katon alla, ja vasta nyt kun mentiin naimisiin,niin hän on minun mies...

Lisäksi AIVAN käsittämätöntä hänen mielestään,että lapsia ei haluta,koska KUULUU!!

Muutoin nuorekas,mutta nää jutut vain...huoh...

Vierailija
92/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että 50-vuotias anoppi on tuo yli 70-vuotias, kun ei vaan käsitä. Ei käsitä, miksen hanki ajokorttia, vaikka aina hänelle selitän uudestaan ja uudestaan, etten pysty hankkimaan, näköni on liian huono vaikka lasit onkin ja minulla on hahmotushäiriö, en hahmota kaistoja.

Ei ymmärrä, miksi ei saanut antaa viikon ikäiselle vauvalle täytekakkua, miksi kielsimme antamasta alle vuoden ikäiselle sokeria, miksi lapsella on atooppinen iho jota pitää rasvata, miksi lapsella on allergia, miksi lapsi pelkää hänen isoa kouluttamatonta rakkiaan, miksi ei saa pitää väkisin lapsesta kiinni, joka ei halua että häneen kosketaan jne. Lista on ihan loputon, aina pitää uudestaan ja uudestaan selittää samat asiat hänelle.

Anoppini on syntynyt 1969. En millään usko, että hän olisi tuputtanut täytekakkua viikon ikäiselle vauvalle. Jotain rotia näihin juttuihin.

No niin vain yritti antaa, en kai minä huvikseni näitä keksi.

Iällä tuskin mitään tekemistä asian kanssa, vaikuttaa muutenkin tästä maailmasta erkaantuneelta.Kukaan yli 10v ei tunge kakkua vauvalle. Jokainen lapsen saanut tietää rasvauksesta ja rakkien omistajat nyt ovat kykenemättömiä kasvattamaan niitä iästä riippumatta.

1954 syntynyt

Vierailija
93/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummi oli sitä mieltä vielä viime kesään asti,että minä ja nyk.aviomieheni oltiin ”kavereita”. Joo,6:tta vuotta kavereita saman katon alla, ja vasta nyt kun mentiin naimisiin,niin hän on minun mies....

Et sitten tiennyt, että tuon ikäisille "kaveri" on synonyymi perustelukumppanille. Ei siinä ole mitään mitätöivää arvolatausta.

Vierailija
94/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mummi oli sitä mieltä vielä viime kesään asti,että minä ja nyk.aviomieheni oltiin ”kavereita”. Joo,6:tta vuotta kavereita saman katon alla, ja vasta nyt kun mentiin naimisiin,niin hän on minun mies....

Et sitten tiennyt, että tuon ikäisille "kaveri" on synonyymi perustelukumppanille. Ei siinä ole mitään mitätöivää arvolatausta.

Jep, olen kuullut saman, puhutaan "kaverista" kun puhutaan avopuolisosta. Murre asia.

Vierailija
95/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin riippuu ihmisestä. 

7kymppiset miehen isä, isän vaimo ja täti ovat ihan pihalla tietokoneista ja kännyköistä. Käyvät aina esim. pankissa maksamassa laskut. (tavallisia duunareita)

8kymppinen eno taas käyttää sujuvasti tietokonetta ja kännykkää ja hoitaa niillä kaikki asiat. (inssi)

Oma äitini oli 7kymppisenä jopa parempi tietokoneiden kanssa kuin minä.

Vierailija
96/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, meillä on töissä 3 kpl yli 70v ikäisiä, jotka käyttävät suvereenisti tietokoneita ja tekevät töitä täysillä.

Tietokonetta ja nettiä osaavat käyttää hyvin noin vuonna 1935 syntyneet ja sitä nuoremmat. Mutta sitä vanhemmilla käyttötaito putoaa radikaalisti. Eli toisin sanoen he jotka eivöt vielä olleet eläkkeellä kun tietokoneet tulivat työpaikoille osaavat niitä myös käyttää.

Riippuu toki siitä minkälaisia töitä on tehnyt. Äitini on syntynyt 1940-luvun alkupuolella ja oli ihan siivous- yms. hommissa. Ei osaa käyttää tietokonetta ollenkaan. Mutta hänpä onkin suunnilleen ainoa tuntemani tuon ikäinen, joka ei osaa. Mm. hänen sisaruksensa ja edesmenneen isäni sisarukset, joista osa on vielä vanhempia, kyllä osaavat. Osa juuri siksi, että työelämässä ollessan jo joutuivat opettelemaan, osa puolestaan on ihan huvikseen eläkeikäisenä opetellut.

Vierailija
97/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä opin mun mutsilta lauseen ”KVG”. Ei tosin ole ihan seitsemänkymppinen vielä.

Vierailija
98/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistinen sukupolvi täynbä ylemmyydentuntoa.. saivat sotalapsina paljon huomiota ja anteeksi kohdellen pmia lapsiäan ja vanhuksiaan huonosti. Itsekeskeisiä paskiasia. Moni. Ei kaikki.

Pähkähullu kommentti pullamössö-ajan henkilöltä, joka on aina elänyt yltäkylläisyydessä! terv 10-lapsisen katraan seitsemäs.

Vierailija
99/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin työväenopiston kuvankäsittelykurssille. Siellä oli minun lisäkseni vain yksi n 40 vuotias, ja loput eläkeläisiä.

Ajattelin, että mitäköhän tästä tulee, saako ne mummot edes ohjelmaa auki. Lopputulos oli, että ne mummot auttoi meitä kahta nuorempaa :)

Vierailija
100/224 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, meillä on töissä 3 kpl yli 70v ikäisiä, jotka käyttävät suvereenisti tietokoneita ja tekevät töitä täysillä.

Tietokonetta ja nettiä osaavat käyttää hyvin noin vuonna 1935 syntyneet ja sitä nuoremmat. Mutta sitä vanhemmilla käyttötaito putoaa radikaalisti. Eli toisin sanoen he jotka eivöt vielä olleet eläkkeellä kun tietokoneet tulivat työpaikoille osaavat niitä myös käyttää.

Riippuu toki siitä minkälaisia töitä on tehnyt. Äitini on syntynyt 1940-luvun alkupuolella ja oli ihan siivous- yms. hommissa. Ei osaa käyttää tietokonetta ollenkaan. Mutta hänpä onkin suunnilleen ainoa tuntemani tuon ikäinen, joka ei osaa. Mm. hänen sisaruksensa ja edesmenneen isäni sisarukset, joista osa on vielä vanhempia, kyllä osaavat. Osa juuri siksi, että työelämässä ollessan jo joutuivat opettelemaan, osa puolestaan on ihan huvikseen eläkeikäisenä opetellut.

Siitä työstähän se nimenomaan riippui, miten tietokonetta joutui käyttämään. Omissa sukulaisissani on monta 60-70 välillä, jotka eivät joutuneet tietokoneen kanssa tekemisiin, just siivooja, pari kirvesmiestä ja autonkuljettaja. Eräs oli teollisuuden palveluksessa ja joutui opettelemaan sen työtehtävään kuuluvan tietokoneen käytön, mutta ei yhtään mitään muuta.