Kertokaa kuulemianne HUONOJA säästö- ja ansaintavinkkejä
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Kommentit (669)
Kannattaa keittää kahvi itse ja laittaa termariin, eikä ostaa kahvia kahvilasta!
Ainoa vinkki joka toimii, on ottaa elämänasenteeksi "ahne saa kaiken."
Kela pistää myymään sijoitukset. Kaikki säästöt pitää olla käteisenä, tai veroparatiisissa piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa keittää kahvi itse ja laittaa termariin, eikä ostaa kahvia kahvilasta!
Se yksi julkkisköyhä muuten osti tt-tuella noita ärräkahveja - ja laittoi 200€ kuukaudessa musiikkiharrastukseen. Mahtavaa priorisointia...
Olen laskenut, että yksineläjälle tulee halvemmaksi se ruisleivän ostaminen kuin alkaa kotona leipomaan ja paistamaan sähköuunissa.
Sähkön pienikin kulutuksen nosto nostaa heti siirtohintaa ja sitä kautta sähkölaskua. Usein yllättävän paljon.
Huomaan sen selkeästi heti jo kuukauden sähkölaskussa.
Myös pienessä pakastimessa kannattaa säilyttää muita kuin alle euron ruisleipiä miinus 30 % alennus.
Silloin tilaa jää järkeville tuotteille, kuluttaahan sähköä se pakastinkin. Sähkön kulutus on eräs vinkki minulla josta kannattaa säästää. Se on ihan järkevää.
Sämpylöitä kyllä leivon, siihen taitoni riittää. Ja paistuu nopeasti.
Ja paistan samalla sitten jotain muutakin ruokaa.
Mutta tosi on, että monesti joidenkin ruokatarvikkeiden osto, itse valmistus ja sähkönkulutus on suurempi kuin säästö.
Varsinkin kun paistoaika on pitkä.
Ja kun köyhän kaapeissa on vähän mitään ylimääräistä, esimerkiksi mausteita tai ruokalajissa tarvittavia muita hiukan perustarvikkeista poikkeavia ainesosia.
Olen lukenut kyllä ruokaohjeita, ja miltei aina niissä on monta kertaa niin paljon sellaista aineita joita ei minulta löydy eikä edes niihin ole tarvetta normaalissa elämässä.
Miksi ihmeessä ostaisin vähillä rahoillani niitä erikoisempia, esimerkiksi mausteita tai vastaavia, jos tarvitsen sen rahan muuhunkin riittämään.
Joku nyt sanoo, että jätä ne pois kun laitat. Mutta kyllä se ruoka silloin maistuu aika valjulta jos miltei kaikki ne aineosat jotka ovat viihen ruokaan tarkoitettu jätetään pois.
Ostan sen yhden annoksen silloin kun saan tarjouksesta tai alennuksesta.
Maksan silloin vain sen annoksen hinnan, en ylimääräisistä tarvikkeista joita on miltei pakko ostaa jos laitan kotona.
Niitä tarvikkeitahan ei myydä usein kuin määrätyssä myyntikoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on noussut väärällä jalalla sängystä kun on noin ilkeitä kommentteja heti aamusta
Nämä "köyhät" ostelee joka päivä "halpoja pikkuostoksia" tajuamatta mitä ne maksaa kuukaudessa ja vuodessa.
Jep. Ja mikään toimiva neuvo ei kelpaa, kun se ei muuta hokkuspokkuksella tilannetta ihan toiseksi. Ei tajuta ettei ne marjat yksin, eikä leipominen itse, eikä sekään että tekee jouluruuat itse. Vaan että se on kokonaisuus.
Ja että mimimituilla ei ole tarkoituskaan vuosia ja vuosikymmeniä venyä, vaan parantaa itse sitä tilannetta niin että ei enää elää tuilla.
Jos minä, yksineläjä jolle ei tule edes jouluvieraita syömään, alkaisin laittaa ja paistaa joulukinkut, lanttu- peruna- ym laatikot itse sähköuunissa tuntikausia niin tulisi takuulla kalliimmaksi kuin ostaa aatonaattona tai aattona tarjouksesta ne muutamat laatikot ja muutaman sata grammaa valmiita kinkkusiivuja.
Ja enempään ei olisi rahaakaan.
Pitää myös ajatella, että on erilaisia elämäntilanteita ja elämäntapoja köyhilläkin. Ja köyhä osaa nähdä mikä on järkevää ja mahdollistahänen tilanteessaan.
Ei köyhät ole sen tyhmempiä kuin näitä haukkuja antavatkaan.
Toisaalta tuntuu, että ehkä jopa toisinpäin.
Köyhä pystyy asettumaan toisten asemaan aika usein, ainakin tajuaa eron ja erilaisuuden ihmisten elämäntilanteissa, mutta parempiosaiset näkevät aina asiat omasta näkökulmastaan ja elämäntilanteestaan ja neuvot kumpuavat aina sieltä.
"Kun minä nyt olen perheellinen ja laitan perheelleni kaikki jouluruuat itse ja kutsun vielä sukulaiset ja ystävät syömään sitä laittamaani ruokaa niin miksi se köyhä ei vaan millään tee samoin ja ymmärrä, että se kannattaa".
Huonelämpötilaa pitää laskea 2 astetta ja sitten valoja vähemmälle. Joo. Lämpö kuuluu vuokraan ja asunto muutenkin kylmä. Pimeässäkö pitäisi opiskella? Niin ja on energiansäästölamput
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan ryhtynyt minimalistiksi ja säästää sitä kautta. Eli myy suurimman osan omaisuuttaan pois ja elää tyytyväisenä pienissä tiloissa vähillä tavaroilla?
Virve Fredman (minimalismista bloggaava) elää vapaaehtoisesti vain muutamalla vaatekappaleella, muistaakseni kaksi mustaa mekkoa ja yhdet housut tms.
Jos olisit seurannut Virven ketjua olisit huomannut, että on luovuttanut ja ostelee halpismekkoja pois heittämiensä tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Prepaid liittymä tulee halvemmalsi kuin tavallinen puheliittymä."
No ei tasantarkkaan nykypuhelimessa tule. Itsellä ei ole mahdollisuutta saada tavallista liittymää koska takaus vei luottotiedot ja prepaid liittymän puhrlinlasku on kuussa helposti 50-60 euroa.
Soita vähemmän.
Hahhaa. Tästä tulikin mieleeni äitini loistoneuvo: älä soita koskaan kenellekään, vaan ainoastaan vastaanota puheluita. Melko urpo neuvo, kun mun puhelinlaskuni koostuu etupäässä puheluista virastoihin tai terveyskeskukseen. Niistä harvemmin soitellaan että onko kaikki ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on noussut väärällä jalalla sängystä kun on noin ilkeitä kommentteja heti aamusta
Nämä "köyhät" ostelee joka päivä "halpoja pikkuostoksia" tajuamatta mitä ne maksaa kuukaudessa ja vuodessa.
Jep. Ja mikään toimiva neuvo ei kelpaa, kun se ei muuta hokkuspokkuksella tilannetta ihan toiseksi. Ei tajuta ettei ne marjat yksin, eikä leipominen itse, eikä sekään että tekee jouluruuat itse. Vaan että se on kokonaisuus.
Ja että mimimituilla ei ole tarkoituskaan vuosia ja vuosikymmeniä venyä, vaan parantaa itse sitä tilannetta niin että ei enää elää tuilla.
Jos minä, yksineläjä jolle ei tule edes jouluvieraita syömään, alkaisin laittaa ja paistaa joulukinkut, lanttu- peruna- ym laatikot itse sähköuunissa tuntikausia niin tulisi takuulla kalliimmaksi kuin ostaa aatonaattona tai aattona tarjouksesta ne muutamat laatikot ja muutaman sata grammaa valmiita kinkkusiivuja.
Ja enempään ei olisi rahaakaan.Pitää myös ajatella, että on erilaisia elämäntilanteita ja elämäntapoja köyhilläkin. Ja köyhä osaa nähdä mikä on järkevää ja mahdollistahänen tilanteessaan.
Toisaalta tuntuu, että ehkä jopa toisinpäin.Köyhä pystyy asettumaan toisten asemaan aika usein, ainakin tajuaa eron ja erilaisuuden ihmisten elämäntilanteissa, mutta parempiosaiset näkevät aina asiat omasta näkökulmastaan ja elämäntilanteestaan ja neuvot kumpuavat aina sieltä.
"Kun minä nyt olen perheellinen ja laitan perheelleni kaikki jouluruuat itse ja kutsun vielä sukulaiset ja ystävät syömään sitä laittamaani ruokaa niin miksi se köyhä ei vaan millään tee samoin ja ymmärrä, että se kannattaa".
No ei osaa jokainen köyhä nähdä mikä on järkevää. Jotkut tuhlaa tukipäivänä kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Huonelämpötilaa pitää laskea 2 astetta ja sitten valoja vähemmälle. Joo. Lämpö kuuluu vuokraan ja asunto muutenkin kylmä. Pimeässäkö pitäisi opiskella? Niin ja on energiansäästölamput[/quote]
Energiansäästölamput on kyllä yksi vuosituhannen puhallus. Lamput kestää vain murto-osan siitä mitä hehkulamput ja maksavat ainakin 10x enemmän. Sähkön hinta siis valaistuksessa moninkertaistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja enempään ei olisi rahaakaan.Pitää myös ajatella, että on erilaisia elämäntilanteita ja elämäntapoja köyhilläkin. Ja köyhä osaa nähdä mikä on järkevää ja mahdollistahänen tilanteessaan.
Toisaalta tuntuu, että ehkä jopa toisinpäin.Köyhä pystyy asettumaan toisten asemaan aika usein, ainakin tajuaa eron ja erilaisuuden ihmisten elämäntilanteissa, mutta parempiosaiset näkevät aina asiat omasta näkökulmastaan ja elämäntilanteestaan ja neuvot kumpuavat aina sieltä.
"Kun minä nyt olen perheellinen ja laitan perheelleni kaikki jouluruuat itse ja kutsun vielä sukulaiset ja ystävät syömään sitä laittamaani ruokaa niin miksi se köyhä ei vaan millään tee samoin ja ymmärrä, että se kannattaa".No ei osaa jokainen köyhä nähdä mikä on järkevää. Jotkut tuhlaa tukipäivänä kaiken.
Tosi paljon on köyhiä, jotka extrarahan ilmaantuessa ostavat uudet, suuremman telkkarin vielä toimivan tilalle. Sama läppärin ja puhelimen kanssa, uusi malli on saatava. Ja sitten kärvistellään kun loppukuussa ei ole rahaa ruokakauppaan eikä etenkään sitä kymppiä rahastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei voi ostaa joka päivä mitään halpoja pikkuostoksia.
Koska silläkeinoin rahat loppusivat kesken kuun ja miten sitten sen jälkeen joka päivä tekisi edes halpoja pikkuostoksia.
Köyhä ei voi joka päivä ostaa edes yhtään mitään.
Tyhmyyden huippu on olla tämä käsittämättä tai ilkeyden huippu olla olevinaan käsittämättä, tai yleisimmin nämä kulkevat käsi kädessä molemmat yhdessä.Sanon taas jo monesti, kuka kadehtii tai tuntee jotain kaunaa köyhiä ihmisiä kohtaan.
No tietysti "me veronmaksajat", unohtui hetkeksi.
Mutta eiköhän köyhät maksa siitä köyhyyden synnistään ihan tarpeeksi muutenkin.
En tunne ketään normaali- keski- tai suurituloista joka olisi halukas vaihtamaan elämäänsä ja tulotasoaan köyhän kanssa.
Minä olin 3 vuotta yksinhuoltaja, joka teki töitä 1700 euron bruttopalkalla. Käteen ei tuntunut jäävän yhtään mitään. Asun kamalassa kerrostalossa lapseni kanssa. Minulla ei ollut autoa, vanha televisio, josta ei nähnyt mitään ja, jota häpesin. 10 vuotta sitten täällä seudulla ei meinannut kirpparilta löytyä edes pienten lasten vaatteita järkevään hintaan, vaan järkevämpää oli ostaa kaikki uutena. Jouduin ostamaan myös laskulla, koska aina ei ollut rahaa.
Jos joskus näin vaikka halvan 2-3 euron kauneudenhoitotuotteen kaupassa jouduin pohtimaan ostanko sen vai ostanko itselleni suklaalevyn. Join halvinta kahvia. En mennyt hammaslääkäriin, koska tiesin että oli tulossa sähkölasku samaan aikaan ja lapsen päivähoitomaksut. En ladannut 38 e (?) bussikorttia 3 viikkoon vaan kävelin ja joinain päivinä juoksin töihin samalla lastenvaunuja työntäen. Peruin useat treffit, koska minulla ei olisi ollut varaa kahvi-sidukkakierrokselle.
Nykyään asiat ovat eri tavalla. Tienaan 4000-5000 e kuukaudessa, ajan 40 000 euron tämän vuoden autolla ja asun omakotitalossa viisihenkisen perheeni kanssa. Minulla on 60 000 euron salkku, joka tuottaa ihan kivasti. Kun saan tilille osinkoja mietin, miten paljon se 200-300 e olisi auttanut minua silloin kuin olin oikeasti tosi köyhä. Minulle jopa 20 euroa oli toisinaan siihen aikaan ISO raha. En edelleenkään törsäile menemään, vaan säästän ja sijoitan itselleni ja lapsilleni kuukausittain rahaa.
Kaikki myötätunto on köyhien puolella, tiedän miten se pennien laskeminen uuvuttaa, vituttaa ja tappaa kaiken luovuuden ja innon. Kaikki eivät pääse köyhyydestä eroon ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?
Samaa sarjaa: leivo itse leipäsi. No en tasan leivo, kun halvin ruisleipä maksaa alle euron, ja ruisleivän leipominen kotona ylittää minun tietotaitoni.
Miten musta tuntuu, että ne kaikkein vajaaälyisimmät, laiskimmat ja osaamattomimmat on niitä köyhimpiä ulisijoita? Minä tienaan yli 4000€ kk, ja tasan tarkkaan sienestän, marjastan ja leivon myös pakkaseen + iltalenkillä minulla on aina muovipusseja tyhjiä pulloja varten. Ja osaan kyllä ulkoa Marttojen ohjeet + luen Niksi-Pirkkaa. En ymmärrä miksi ihmiset jaksaa valittaa jos ei ole saanut rahaa säästöön omilla taidoillaan ja viitseliäisyydellään.
Niin montakohan "halpaa" euron ostosta nämä rahattomat päivässä tekevät? Niistä tulee vuodessa isot rahat.
Tämä on taas niin oletusta ja yleistystä.
Minä köyhä esimerkiksi käyn kaupassa vain silloin kuin on joku loppunut. Juuri siksi, että on turhauttavaa kulkea siellä varsinkin loppukuusta kun ei ole varaa ostaa mitään muuta kuin se maitopurkki tai vessapaperi.
Jos rahaa on nyt vaikka 1-5 euroa niin siinä ei "joka päivä" laiteta euroa yhtään ylimääräiseen.
Ristiriitaista: jos rahat ovat vähissä tai jopa loppu eli on rahaton niin missä ihmeessä on se aarrearkku josta köyhä sitten aina vaan ottaa niitä uusia euroja joka päivä ostaakseen niitä turhuuksia?
Sen aarrearkun minäkin haluaisin löytää.Käsittäkää nyt hyvät ihmiset: kun on alkukuusta maksanut vuokran, sähkön ja muut pakolliset laskut niin loppukuuksi ihan oikeasti jää hyvin vähän rahaa. Miten siitä voi silloin laittaa turhuuksiin. Kun kaikesta turhasta ja jopa jostain tarpeellisestakin on jo luopunut ajat sitten.
Miten se on niin vaikea ymmärtää?Miten voi edes pienistä vuosituloista tulla vuodessa "isot rahat"? Eihän olisi silloin, eikä kukaan muukaan, köyhä? Vaan keskituloinen tms.
Vaikka lopettaisin syömisen niin minulla ei paljon kymppitonnin päälle nettona vuodessa tilille tule silti.
Ei pienistä tuloista suuria rahoja voi taikoa millään keinoin.
Onko joku väittänyt että pienistä tuloista voi vuodessa säästää isot rahat? En ole huomannut. Mutta jos aina väheksyen ajattelet ettei pienistä tuloista voi eikä kannata säästää niin köyhänä tulet pysymään. Nimenomaan köyhänä pitäisi ymmärtää se säästämisen tärkeys ja lisätulojen raapiminen lähes mistä tahansa. Ehkä ensimmäisenä vuonna saat säästöön 100€, toisena 50€ ja seuraavana 200€. Mutta jostain pitää aloittaa ja se on sinnikkään pitkäjänteisen ihmisen hommaa, joka ei sovi tuulispäille joilla raha aina polttelee käsissä. Minä olen vuosikymmeniä säästänyt pienistä tuloista ja hankkinut lisätuloja ihan mistä tahansa laillisesta toiminnasta. Nyt on muutama kymppitonni jemmassa ja minimi työttömyyspäivärahalla saikulla ollen, säästän edelleen jokaikisen euron minkä säästöön saan. Usein on joutunut säästöjä käyttämään mutta olen säästänyt sen summan takaisin tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Helsingissä (tai varmaan jossain muussakin isossa kaupungissa) tuo on ihan ok vinkki. Joskin markkinat on vaikeat, koska Helsingissä on jo pullonkerääjiä ja esimerkiksi romanikerjäläiset tekee sitä jo ammattimaisesti.
romanit varastavat ammatikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?
Samaa sarjaa: leivo itse leipäsi. No en tasan leivo, kun halvin ruisleipä maksaa alle euron, ja ruisleivän leipominen kotona ylittää minun tietotaitoni.
Miten musta tuntuu, että ne kaikkein vajaaälyisimmät, laiskimmat ja osaamattomimmat on niitä köyhimpiä ulisijoita? Minä tienaan yli 4000€ kk, ja tasan tarkkaan sienestän, marjastan ja leivon myös pakkaseen + iltalenkillä minulla on aina muovipusseja tyhjiä pulloja varten. Ja osaan kyllä ulkoa Marttojen ohjeet + luen Niksi-Pirkkaa. En ymmärrä miksi ihmiset jaksaa valittaa jos ei ole saanut rahaa säästöön omilla taidoillaan ja viitseliäisyydellään.
Niin montakohan "halpaa" euron ostosta nämä rahattomat päivässä tekevät? Niistä tulee vuodessa isot rahat.
Minä köyhä esimerkiksi käyn kaupassa vain silloin kuin on joku loppunut. Juuri siksi, että on turhauttavaa kulkea siellä varsinkin loppukuusta kun ei ole varaa ostaa mitään muuta kuin se maitopurkki tai vessapaperi.
Jos rahaa on nyt vaikka 1-5 euroa niin siinä ei "joka päivä" laiteta euroa yhtään ylimääräiseen.
Ristiriitaista: jos rahat ovat vähissä tai jopa loppu eli on rahaton niin missä ihmeessä on se aarrearkku josta köyhä sitten aina vaan ottaa niitä uusia euroja joka päivä ostaakseen niitä turhuuksia?
Sen aarrearkun minäkin haluaisin löytää.Käsittäkää nyt hyvät ihmiset: kun on alkukuusta maksanut vuokran, sähkön ja muut pakolliset laskut niin loppukuuksi ihan oikeasti jää hyvin vähän rahaa. Miten siitä voi silloin laittaa turhuuksiin. Kun kaikesta turhasta ja jopa jostain tarpeellisestakin on jo luopunut ajat sitten.
Miten se on niin vaikea ymmärtää?Miten voi edes pienistä vuosituloista tulla vuodessa "isot rahat"? Eihän olisi silloin, eikä kukaan muukaan, köyhä? Vaan keskituloinen tms.
Vaikka lopettaisin syömisen niin minulla ei paljon kymppitonnin päälle nettona vuodessa tilille tule silti.
Ei pienistä tuloista suuria rahoja voi taikoa millään keinoin.Onko joku väittänyt että pienistä tuloista voi vuodessa säästää isot rahat? En ole huomannut. Mutta jos aina väheksyen ajattelet ettei pienistä tuloista voi eikä kannata säästää niin köyhänä tulet pysymään. Nimenomaan köyhänä pitäisi ymmärtää se säästämisen tärkeys ja lisätulojen raapiminen lähes mistä tahansa. Ehkä ensimmäisenä vuonna saat säästöön 100€, toisena 50€ ja seuraavana 200€. Mutta jostain pitää aloittaa ja se on sinnikkään pitkäjänteisen ihmisen hommaa, joka ei sovi tuulispäille joilla raha aina polttelee käsissä. Minä olen vuosikymmeniä säästänyt pienistä tuloista ja hankkinut lisätuloja ihan mistä tahansa laillisesta toiminnasta. Nyt on muutama kymppitonni jemmassa ja minimi työttömyyspäivärahalla saikulla ollen, säästän edelleen jokaikisen euron minkä säästöön saan. Usein on joutunut säästöjä käyttämään mutta olen säästänyt sen summan takaisin tilille.
Niin. Mutta jos ei saa säästettyä miljoonaa, jollakin logiikalla ei kannata säästää edes pientä puskuria, josta kuitenkin on kovasti apua kun "joulu yllättää" tms.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön kulutus on eräs vinkki minulla josta kannattaa säästää. Se on ihan järkevää.
Sähkön säästö on järkevää, mutta taloudellisesti säästöpotentiaalissa kyse on aika usein pikku hiluista. Ellei sitten aio vetää ihan extreme-moodissa ja istua pimeässä ja/tai kylmässä loppuelämäänsä.
Normaali ihminen harvoin lähtökohtaisesti ns. törsää sähköä eli se säästäminen on sitten herkästi sitä, että revitään mikroaaltouunin töpseli seinästä, ettei kello vie sähköä ja kännykkää ladataan kirjastossa yms. älytöntä.
Jos vaikka 5W lampun käyttömäärää vähentää 2 tuntia vuorokaudessa, niin jää säästöön, sähkön kokonais-kWh-hinnasta riippuen, noin 0,30 - 0,70 euroa VUODESSA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pienistä tuloista suuria rahoja voi taikoa millään keinoin.Onko joku väittänyt että pienistä tuloista voi vuodessa säästää isot rahat? En ole huomannut. Mutta jos aina väheksyen ajattelet ettei pienistä tuloista voi eikä kannata säästää niin köyhänä tulet pysymään. Nimenomaan köyhänä pitäisi ymmärtää se säästämisen tärkeys ja lisätulojen raapiminen lähes mistä tahansa. Ehkä ensimmäisenä vuonna saat säästöön 100€, toisena 50€ ja seuraavana 200€. Mutta jostain pitää aloittaa ja se on sinnikkään pitkäjänteisen ihmisen hommaa, joka ei sovi tuulispäille joilla raha aina polttelee käsissä. Minä olen vuosikymmeniä säästänyt pienistä tuloista ja hankkinut lisätuloja ihan mistä tahansa laillisesta toiminnasta. Nyt on muutama kymppitonni jemmassa ja minimi työttömyyspäivärahalla saikulla ollen, säästän edelleen jokaikisen euron minkä säästöön saan. Usein on joutunut säästöjä käyttämään mutta olen säästänyt sen summan takaisin tilille.
Niin. Mutta jos ei saa säästettyä miljoonaa, jollakin logiikalla ei kannata säästää edes pientä puskuria, josta kuitenkin on kovasti apua kun "joulu yllättää" tms.
Osalle todella se joulu yllättää, joka vuosi. Sitten valitetaan, miten ei ole lapsille edes jouluruokaa jne. Kun sitten annetaan neuvoja, valittaja suuttuu, koska ne koskevat jotakin merkityksetöntä laatikkoa tai puuroa, joka on ihan halpaa ja on turha alkaa säästää pieniä summia, kun ne rahat mene hukkaan kuitenkin.
Jätä päivittäinen thaichaimatelattekaffe-noutokahvi ostamatta. Säästät huomaamattasi viikossa neljäkymppiä! :)