Kertokaa kuulemianne HUONOJA säästö- ja ansaintavinkkejä
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Kommentit (669)
Vierailija kirjoitti:
"Laita kaikki lähdön viisi hevoselle numero kaksi."
Nimeni on Kuusinen. Olen syntynyt kuudes päivä ja asun Kuusitie kuudessa, kuudes kerros. Siksi päätin mennä raveihin ja laittaa kaikki kuuden vuoden aikana säästämäni rahat hevoseen numero 6. Arvatkaapa, miten kävi? Se hevonen tuli kuudenneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?
Samaa sarjaa: leivo itse leipäsi. No en tasan leivo, kun halvin ruisleipä maksaa alle euron, ja ruisleivän leipominen kotona ylittää minun tietotaitoni.
Miten musta tuntuu, että ne kaikkein vajaaälyisimmät, laiskimmat ja osaamattomimmat on niitä köyhimpiä ulisijoita? Minä tienaan yli 4000€ kk, ja tasan tarkkaan sienestän, marjastan ja leivon myös pakkaseen + iltalenkillä minulla on aina muovipusseja tyhjiä pulloja varten. Ja osaan kyllä ulkoa Marttojen ohjeet + luen Niksi-Pirkkaa. En ymmärrä miksi ihmiset jaksaa valittaa jos ei ole saanut rahaa säästöön omilla taidoillaan ja viitseliäisyydellään.
Hyvä ruisleipä on itselleni sellainen nautinto, että rahan säästämisen vuoksi en ala sitä tekemään kotona.
Kovin olet kiukkuinen vaikka sinulla on paljon rahaa säästössä. Ettei vain ala stressiä pukata tuosta jatkuvasta touhuamisesta?
Aina noilla on tekosyy. Jos leipä on nautinto, niin oikeastiko itse leivottu ei sitä olisi?
Köyhä pysyy köyhänä koska on laiska ja tyhmä. Mitään ei osata, mitään ei viitsitä, jonkun muun pitäisi sitä luksusta köyhälle tuoda.
Tuossa oli kyse ruisleivästä. Siis ruisleivästä. Oikeasti ajattelen sinun hermostuvan siitä, että köyhä nauttii hyvästä ruisleivästä. Hyi olkoon, nauttiminen ei kuulu köyhälle, köyhän pitää kärsiä.
Köyhä ei saa nauttia ruisleivästä jos hän ostaa sen kaupasta.
Ainoastaan silloin saa hiukan kun on itse juuresta alkaen vaivannut, hapattanut ja sitten paistanut itse.
Ei silloinkaan mitenkään niin paljon kuin hyvätuloiset. Varsinkin kun se itsetehty on luultavasti likilaskoista ja mautonta. Mutta se onkin köyhälle oikein, ei niin priimaa tarvitse olla.
Joka tapauksessa: köyhän pitää nähdä vaivaa nautintonsa eteen. Oli siinä vaivassa järkeä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Laita kaikki lähdön viisi hevoselle numero kaksi."
Nimeni on Kuusinen. Olen syntynyt kuudes päivä ja asun Kuusitie kuudessa, kuudes kerros. Siksi päätin mennä raveihin ja laittaa kaikki kuuden vuoden aikana säästämäni rahat hevoseen numero 6. Arvatkaapa, miten kävi? Se hevonen tuli kuudenneksi.
Eikös se mennyt niin, että mies oli syntynyt 5.5.55 5-lapsisen perheen viidentenä lapsena. Asui osoitteessa Viides linja 5, viidennessä kerroksessa. Oli siis pakko pelata V5-raviveikkauksessa viidennen lähdön hevosta numero 5. No se tuli viidenneksi, mutta viis siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukomatkojen sijaan suosi viikonloppumatkoja Eurooppaan, tulevat paljon halvemmaksi. Kun olisi varaa lähteä edes viikonloppumatkalle...
No esimerkiksi Viroon saa laivamatkoja tarjouksesta eurolla, Viron sisäisiä bussimatkoja samoin. Tallinnasta ja etenkin muista kaupungeista majoitusta saa helposti parilla kympillä yö. Eikö ole varaa edes viikonloppumatkaan?
Meinasitko olla reissussa koko viikonlopun syömättä, kun ruokarahat menee matkakustannuksiin?
Eihän tätä nyt saa täällä sanoa, tulee paha mieli neuvojille.
Ei köyhille annetuissa neuvoissa tavitse järkeä olla, pääasia on, että saa neuvoa.
Hyvä puoli on, että matka tuntuu pitemmältä kun on kun ei ole ruokarahaa ostaa syömistä tai kahvia. Saati viinaa tai kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Eli siis, jos katson että tuossa paketti juustoa 250g, enpäs ostakaan tuota 500g pakettia koska on kalliimpi... MUTTA siinä 500g paketissa onkin halvempi kilohinta, eli jos ostan kaksi niitä 250g pakettia, tulee se kalliimmaksi kuin ostaa se 500g paketti.
Toivottavasti tajusin tämän näin helpolla... :D
Jos mulla on taskussa rahaa vain tuohon 250g pakettiin, niin mitä se 500g paketin halvempi kilohinta mua jeesaa?
Oisit ajatellu asiaa edellisellä kerralla, ja ostanu silloin sen 500 gramman paketin.
Nyt olisi vielä kaapissa 250 grammaa jäljellä.
Niin, 250g ois syöty ja 250g kaapissa homeessa.
Juusto säilyy jääkaapissa vahapaperiin säilöttynä kuukausia, ostan paljon juustoja kauppahalleista ja vielä ei ole homeista juustoa löytynyt kaapista.
No kivat sulle, mutta ei jankkaamiseltasi tullu mieleen että juusto ei ollut se jutun punainen lanka. Vaihda juuston tilalle vaikka "elintarvike X" ja irroita rikkinäinen levy grammaristasi.
Pointti on se, että pitäisi tajuta että jatkossakin tarvitaan sitä elintarviketta, ja että taloutta pitäisi suunnitella pidemmälle kun seuraavaan rahapäivään asti. Mikä ei osalle onnistu, he pysyvät köyhinä, pysyisivät vaikka saisivat kuinka paljon tulonsiirtoja.
Tulee mieleen siskoni, jolle selitin, että 50€/kk on vuodessa 600€. "Ai on vai?"
Tämä sisko kun oli ja on edelleen sitä mieltä, ettei ole väliä jos tekee pieniä heräteostoksia harvase päivä. Kaikki rahat "kuuluu" kuluttaa, ettei vaan tilille jää yhtään euroa.
Asiahan ei minulle muuten kuuluisi, mutta lievästi veetuttaa ikuinen rahan lainaaminen ja kateus toisten rahoista. On se niin väärin, että voin maksaa laskut eräpäivänä.
Tienaan muuten itse vähemmän kuin tämä pummi.
Mä olen myös törmännyt tällaisiin ihmisiin jotka ovat muille kateellisia rahasta, vaikka saattavat itse tienata jopa enemmän. Eivät ymmärrä, että pointti on siinä, että ei tuhlaa turhuuksiin mielihalujen mukaan.
(Rahankäytön suunnitelmallisuus kannattaa opetella. Tuloista joka kk edes pienikin summa rahaa sivuun. Ja ruokakauppaan suunnitellun listan kanssa. Siinäkin voi säästää useamman kympin kuussa. Kannattaa unohtaa woltit ja muut mistä tilata ruokaa. Tulee törkeän kalliiksi).
Eräs kaverini tutki aina pullonpalautusautomaatin viereisen roskiksen. Otti sieltä muovikasseja, kuulemma ihan hyviä. No varmaan osittain, mutta luulen, että joutui osan kyllä pesemään/heittämään uudelleen roskiin.
Säästä lämmityskuluissa myös kylppärissä 🥶
Vierailija kirjoitti:
"Lähde myymään vanhoja esineitä ja vaatteita joille ei käyttöä", kuka niitä ostaisi?
Vielä jos joku valittaa nälkäänsä. Leipä on saatava heti?
Minä myyn tori.fi:ssä kaikkea ylimääräistä ja tarpeettomaksi jäänyttä tavaraa. Kyllä melkein kaiken saa myytyä kun hinta on sopiva. Lapsilta jää jatkuvasti leluja, urheiluvälineitä ja vaatteita pieniksi tai tarpeettomiksi. Niille löytyy hyvin ostajia. Muuton jälkeen meillä jäi paljon tavaraa tarpeettomaksi ja hyvät rahat sai kun myi ylimääräisen. Olen myös myynyt vanhaa pleikkaria ja pelejä, miehen lapsuuden leluja, jotka meinasi heittää roskiin (toisille niillä on keräilyarvoa), kirjoja, DVD:tä yms yms. Olen saanut tuhansia euroja rahaa, kun myyn kaiken pois, mitä en enää itse tarvitse. Ainakin lapsiperheille tämä on hyvä vinkki, sinkuilla sitä ylimääräistä tavaraa ei ehkä niin kerry.
Torissa saa juuri myytyä lasten vaatteita, leluja ja tarvikkeita. Lasten polkupyörät sun muut menee kaupaksi jos ovat ajokuntoisia.
Samoin ehkä pelit. Minulla ei näitä ole.
Ihmettelen kirjojen menekkiä.
Myin nimittäin ihan hyviä kirjoja Torissa, ei mitään kirjavalioita tai Valittujen palojen vaan tunnettujen kirjailijoiden ja kovakantisia. Edes eurolla ei mennyt, kukaan ei edes kysynyt.
Esimerkiksi "hyödytön" kodin pikkutavara ja aikuisten merkittömät vaatteet ei liiku.
Suomen viennin edistäminen osallistumalla EU:n "koronapaketin" maksattamiseen nykyisillä ja tulevilla veronmaksajilla.
Jos lähellä on puisto, uimaranta, tori, kauppakeskus tai oppilaitos, niin tölkkejä ja pulloja voi löytyä ulkoa paljonkin. Ja ahkera kerääjä ansaitsee rahaa.
Hyviä säästövinkkejä on S-ryhmän kauppojen ilta-alennukset, Torin yms. Annetaan-palstat ja Facebookin Roskalava-ryhmät ja kirpputorit. Huonekalujakin löytyy ilmaiseksi roskalavoilta.
Rahankäyttöä ja säästäväisyyttä voi opetella. Esimerkiksi iltapäivälehden ostaminen ja kahvilassa käyminen ovat täysin turhia rahanreikiä. Työpaikalle voi tehdä omat eväät mukaan. Perheen retkelle ja vaikkapa huvipuistoon kannattaa ottaa omat eväät. Rahaa säästyy, kun ei ostella kalliita ruokia ja juomia kahviloista ja ravintoloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Tölkinkeräyslenkit on kuin aarteenetsintää, löytäminen on se hauskuus siinä.
Rahan lainaaminen Kreikalle.
Taidettiin tienata vaan niin peeeerkeleesti.
Vierailija kirjoitti:
Poimi ruuaksesi sieniä ja marjoja. Joo, ravintoarvo on melko vähäinen, ja pelkillä puolukoilla ja tateilla ei elä. Hyötyliikuntaa kyllä saa ja marjoista myös vitamiineja, mutta tarvittavat kalorit ja ravintoaineet tulee kyllä muualta.
Poimi sieniä ja marjoja ---> myyne ja täytä vatsasi haluamallasi ruoalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön kulutus on eräs vinkki minulla josta kannattaa säästää. Se on ihan järkevää.
Sähkön säästö on järkevää, mutta taloudellisesti säästöpotentiaalissa kyse on aika usein pikku hiluista. Ellei sitten aio vetää ihan extreme-moodissa ja istua pimeässä ja/tai kylmässä loppuelämäänsä.
Normaali ihminen harvoin lähtökohtaisesti ns. törsää sähköä eli se säästäminen on sitten herkästi sitä, että revitään mikroaaltouunin töpseli seinästä, ettei kello vie sähköä ja kännykkää ladataan kirjastossa yms. älytöntä.
Jos vaikka 5W lampun käyttömäärää vähentää 2 tuntia vuorokaudessa, niin jää säästöön, sähkön kokonais-kWh-hinnasta riippuen, noin 0,30 - 0,70 euroa VUODESSA.
Kyllä suurimmat säästöt saa kotitaloudessa kun käyttää vettä järkevästi. Ainakin omalla kohdallani olen huomannut että kylmässä työskentely tuplasi vesilaskun, kun töistä tullessa oli pakko mennä kuumaan suihkuun joka ikinen päivä.
EU. Sinne kun laittaa 6 miljardia Sumalaisten veronmaksajien rahoja saa takaisin 2 miljardia. Niistäkin toiset päättää mihin ne saadaan käyttää. Todennäköisesti kehitysapuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Eli siis, jos katson että tuossa paketti juustoa 250g, enpäs ostakaan tuota 500g pakettia koska on kalliimpi... MUTTA siinä 500g paketissa onkin halvempi kilohinta, eli jos ostan kaksi niitä 250g pakettia, tulee se kalliimmaksi kuin ostaa se 500g paketti.
Toivottavasti tajusin tämän näin helpolla... :D
Jos mulla on taskussa rahaa vain tuohon 250g pakettiin, niin mitä se 500g paketin halvempi kilohinta mua jeesaa?
Oisit ajatellu asiaa edellisellä kerralla, ja ostanu silloin sen 500 gramman paketin.
Nyt olisi vielä kaapissa 250 grammaa jäljellä.
Niin, 250g ois syöty ja 250g kaapissa homeessa.
Juusto säilyy jääkaapissa vahapaperiin säilöttynä kuukausia, ostan paljon juustoja kauppahalleista ja vielä ei ole homeista juustoa löytynyt kaapista.
No kivat sulle, mutta ei jankkaamiseltasi tullu mieleen että juusto ei ollut se jutun punainen lanka. Vaihda juuston tilalle vaikka "elintarvike X" ja irroita rikkinäinen levy grammaristasi.
Pointti on se, että pitäisi tajuta että jatkossakin tarvitaan sitä elintarviketta, ja että taloutta pitäisi suunnitella pidemmälle kun seuraavaan rahapäivään asti. Mikä ei osalle onnistu, he pysyvät köyhinä, pysyisivät vaikka saisivat kuinka paljon tulonsiirtoja.
Tulee mieleen siskoni, jolle selitin, että 50€/kk on vuodessa 600€. "Ai on vai?"
Tämä sisko kun oli ja on edelleen sitä mieltä, ettei ole väliä jos tekee pieniä heräteostoksia harvase päivä. Kaikki rahat "kuuluu" kuluttaa, ettei vaan tilille jää yhtään euroa.
Asiahan ei minulle muuten kuuluisi, mutta lievästi veetuttaa ikuinen rahan lainaaminen ja kateus toisten rahoista. On se niin väärin, että voin maksaa laskut eräpäivänä.
Tienaan muuten itse vähemmän kuin tämä pummi.Mä olen myös törmännyt tällaisiin ihmisiin jotka ovat muille kateellisia rahasta, vaikka saattavat itse tienata jopa enemmän. Eivät ymmärrä, että pointti on siinä, että ei tuhlaa turhuuksiin mielihalujen mukaan.
(Rahankäytön suunnitelmallisuus kannattaa opetella. Tuloista joka kk edes pienikin summa rahaa sivuun. Ja ruokakauppaan suunnitellun listan kanssa. Siinäkin voi säästää useamman kympin kuussa. Kannattaa unohtaa woltit ja muut mistä tilata ruokaa. Tulee törkeän kalliiksi).
Tunnen eräänkin köyhän perheen, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä, mutta rahaa ei ole mihinkään. Kotona ei laiteta ruokaa, vaan tilataan pitsaa tai jotain muuta mättöä. Tämä siis melkein joka päivä. Puhelimet ja mööpelit uusitaan kerran vuodessa. Risteilylle tai ryyppäämään pitää päästä, vaikka tili olisi tyhjä.
Tyttö kulki syksyllä kangastossuissa, kun ei ole varaa ostaa kenkiä. Talvella ei ollut hanskoja, kun ei ole rahaa ostaa niitä.
Mikään kello ei kilkata, että rahat riitäisi, jos sitä kulutuskäyttäytymistä vähän muuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ei kannata ostaa halpaa. No kun ei ole varaa kalliiseen.
Tämä pienituloinen on ratkaissut asian ostamalla laadukasta käytettyä. On merkkivaatteisiin erikoistuneita käytettyjen vaatteiden nettikauppoja jne. Markettivaatteen hinnalla saa laadukkaan käytetyn, joka pysyy siistinä pitkään. Toki pitää valikoida laadukas merkki, kaikki merkkivaatteetkaan eivät kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukomatkojen sijaan suosi viikonloppumatkoja Eurooppaan, tulevat paljon halvemmaksi. Kun olisi varaa lähteä edes viikonloppumatkalle...
No esimerkiksi Viroon saa laivamatkoja tarjouksesta eurolla, Viron sisäisiä bussimatkoja samoin. Tallinnasta ja etenkin muista kaupungeista majoitusta saa helposti parilla kympillä yö. Eikö ole varaa edes viikonloppumatkaan?
Meinasitko olla reissussa koko viikonlopun syömättä, kun ruokarahat menee matkakustannuksiin?
Niissä halvimmissa majapaikoissa on keittiö käytössä.
Budjettimatkalla voi syödä leipää ja banaaneja.