Kertokaa kuulemianne HUONOJA säästö- ja ansaintavinkkejä
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Kommentit (669)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonelämpötilaa pitää laskea 2 astetta ja sitten valoja vähemmälle. Joo. Lämpö kuuluu vuokraan ja asunto muutenkin kylmä. Pimeässäkö pitäisi opiskella? Niin ja on energiansäästölamput[/quote]
Energiansäästölamput on kyllä yksi vuosituhannen puhallus. Lamput kestää vain murto-osan siitä mitä hehkulamput ja maksavat ainakin 10x enemmän. Sähkön hinta siis valaistuksessa moninkertaistunut.
Totta, itsellä ledilamput, niihin piti jo vähän säästää rahaa, että sai ostettua. Hehkulamput sitäpaitsi lämmittivät huoneilmaa palaessaan.
Erittäin heikko ansaintakeino on jakaa ilmaisjakelulehtiä, sillä huomattava osa ajasta menee ensin niiden erilaisten mainosten lajitteluun ja vaikka olisi ahkerakin jakaja, niin palkkataso on minimitasolla. Lisäksi monissa postiluukuissa lukee nykysin "ei mainoksia eikä ilmausjakelulehtiä."
Vierailija kirjoitti:
Myy digi- ja sähköverkot ylikansallisille yrityksille, äläkä lopeta siihen, myy kaikki valtion infra.
👍🏻👍🏻Joo ja tähän päälle myy arabeille ja aasialaisille vesivarannot, yksityistä posti ja kilpailuta jätehuolto ja kaikki muu henkihieveriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Eli siis, jos katson että tuossa paketti juustoa 250g, enpäs ostakaan tuota 500g pakettia koska on kalliimpi... MUTTA siinä 500g paketissa onkin halvempi kilohinta, eli jos ostan kaksi niitä 250g pakettia, tulee se kalliimmaksi kuin ostaa se 500g paketti.
Toivottavasti tajusin tämän näin helpolla... :D
Jos mulla on taskussa rahaa vain tuohon 250g pakettiin, niin mitä se 500g paketin halvempi kilohinta mua jeesaa?
Oisit ajatellu asiaa edellisellä kerralla, ja ostanu silloin sen 500 gramman paketin.
Nyt olisi vielä kaapissa 250 grammaa jäljellä.
Niin, 250g ois syöty ja 250g kaapissa homeessa.
Juusto säilyy jääkaapissa vahapaperiin säilöttynä kuukausia, ostan paljon juustoja kauppahalleista ja vielä ei ole homeista juustoa löytynyt kaapista.
No kivat sulle, mutta ei jankkaamiseltasi tullu mieleen että juusto ei ollut se jutun punainen lanka. Vaihda juuston tilalle vaikka "elintarvike X" ja irroita rikkinäinen levy grammaristasi.
Pointti on se, että pitäisi tajuta että jatkossakin tarvitaan sitä elintarviketta, ja että taloutta pitäisi suunnitella pidemmälle kun seuraavaan rahapäivään asti. Mikä ei osalle onnistu, he pysyvät köyhinä, pysyisivät vaikka saisivat kuinka paljon tulonsiirtoja.
Tulee mieleen siskoni, jolle selitin, että 50€/kk on vuodessa 600€. "Ai on vai?"
Tämä sisko kun oli ja on edelleen sitä mieltä, ettei ole väliä jos tekee pieniä heräteostoksia harvase päivä. Kaikki rahat "kuuluu" kuluttaa, ettei vaan tilille jää yhtään euroa.
Asiahan ei minulle muuten kuuluisi, mutta lievästi veetuttaa ikuinen rahan lainaaminen ja kateus toisten rahoista. On se niin väärin, että voin maksaa laskut eräpäivänä.
Tienaan muuten itse vähemmän kuin tämä pummi.
Poimi ruuaksesi sieniä ja marjoja. Joo, ravintoarvo on melko vähäinen, ja pelkillä puolukoilla ja tateilla ei elä. Hyötyliikuntaa kyllä saa ja marjoista myös vitamiineja, mutta tarvittavat kalorit ja ravintoaineet tulee kyllä muualta.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin heikko ansaintakeino on jakaa ilmaisjakelulehtiä, sillä huomattava osa ajasta menee ensin niiden erilaisten mainosten lajitteluun ja vaikka olisi ahkerakin jakaja, niin palkkataso on minimitasolla. Lisäksi monissa postiluukuissa lukee nykysin "ei mainoksia eikä ilmausjakelulehtiä."
Höpö höpö. Tunnen yhden eläkeläispariskunnan, jotka ylläpitävät autoa mainosjakelurahoilla, ja auto parantaa heidän arkeaan paljonkin.
Köyhälle kelpaisi pääjohtajan liksa, jos ei tarvitsisi tehdä töitä sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Eli siis, jos katson että tuossa paketti juustoa 250g, enpäs ostakaan tuota 500g pakettia koska on kalliimpi... MUTTA siinä 500g paketissa onkin halvempi kilohinta, eli jos ostan kaksi niitä 250g pakettia, tulee se kalliimmaksi kuin ostaa se 500g paketti.
Toivottavasti tajusin tämän näin helpolla... :D
Jos mulla on taskussa rahaa vain tuohon 250g pakettiin, niin mitä se 500g paketin halvempi kilohinta mua jeesaa?
Oisit ajatellu asiaa edellisellä kerralla, ja ostanu silloin sen 500 gramman paketin.
Nyt olisi vielä kaapissa 250 grammaa jäljellä.
Niin, 250g ois syöty ja 250g kaapissa homeessa.
Juusto säilyy jääkaapissa vahapaperiin säilöttynä kuukausia, ostan paljon juustoja kauppahalleista ja vielä ei ole homeista juustoa löytynyt kaapista.
No kivat sulle, mutta ei jankkaamiseltasi tullu mieleen että juusto ei ollut se jutun punainen lanka. Vaihda juuston tilalle vaikka "elintarvike X" ja irroita rikkinäinen levy grammaristasi.
Pointti on se, että pitäisi tajuta että jatkossakin tarvitaan sitä elintarviketta, ja että taloutta pitäisi suunnitella pidemmälle kun seuraavaan rahapäivään asti. Mikä ei osalle onnistu, he pysyvät köyhinä, pysyisivät vaikka saisivat kuinka paljon tulonsiirtoja.
Tulee mieleen siskoni, jolle selitin, että 50€/kk on vuodessa 600€. "Ai on vai?"
Tämä sisko kun oli ja on edelleen sitä mieltä, ettei ole väliä jos tekee pieniä heräteostoksia harvase päivä. Kaikki rahat "kuuluu" kuluttaa, ettei vaan tilille jää yhtään euroa.
Asiahan ei minulle muuten kuuluisi, mutta lievästi veetuttaa ikuinen rahan lainaaminen ja kateus toisten rahoista. On se niin väärin, että voin maksaa laskut eräpäivänä.
Tienaan muuten itse vähemmän kuin tämä pummi.
Usein samapalkkaisilla työkavereilla joku saa säästöön ja toisella ei riitä rahat mihinkään.
Laihduta, niin ruokaa kuluu vähemmän, ei tule niin kalliiksi. Terveellinen ruoka voi olla jopa kalliimpaa, vaikka sitä kuluu määrällisesti vähemmän. Laihtunut joutuu uusimaan lähes koko vaatekaapin sisällön, ja se vasta kalliiksi tuleekin.
"Laita kaikki lähdön viisi hevoselle numero kaksi."
Tuosta puskurirahastosta. Tietysti todella moni köyhä ymmärtää, että puskurirahasto täytuisi olla. Ymmärtää jopa sen, että se toisi turvaa ja mielenrauhaa elämään. Itse olen monesti jopa itkenyt, että jospa saisi joskus pienen puskurirahaston. Niin paljon tämä elämä ja tilanne stressaa.
Mutta kun nyt on niin, että puskurirahastoon pistetty raha ei ole köyhällä joku ylimääräinen tai tarpeeton rahasumma. Se on summa, pienikin, joka on aina pois jostain muusta.
En puhu nyt turhuuksista.
Jos puhutaan vuositasolla niin sen vuoden aikana vaan tulee sitten tilanne, että siihen ehkä jo säästettyn rahaan täytyy koskea.
Vuosi on pitkä aika, tulee ehkä pakollinen hammaslääkärikäynti, hammas lohkeaa tai alkaa särkeä, pakko mennä, joku muu terveyskeskuskäynti, joku laite rikkoontuu kotona, talvikengät hajoaa, kirpparilta ei löydy jalkaan sopivia, no köyhä elää samaa elämää kuin muutkin ihmiset. Pienillä rahoilla vain.
On eri asia laittaa pieni summa sivuun ja kasvattaa kun sitä on varaa pitää siellä sen koko vuoden.
Saati sitten jo pari vuotta, jos tilille on kertynyt 50-100 euroa niin parin vuoden aikana takuulla tulee tilanne johon sitä rahaa tarvitaan. Tai ainakin osaa siitä. Ajatellaan nyt, että 50 euroa on yhden vuoden säästöt ja se pitää parin vuoden kuluessa ottaa pois. Pieni summa sinällään, mutta iso säästää.
No jos laskee vielä, että 50 euroa vuodessa niin muutamassa vuodessa se on satasia. No on 5 vuodessa 250 euroa.
Mutta kun se ei ole viidessä vuodessa 250 euroa kun sitä on jouduttu vuosien aikana kuluttamaan.
Näissä ohjeissa nähdään itsestäänselvänä jatkumona aina se, että säästetty summa kasvaa koko ajan. Ja köyhä ei sitä ymmärrä.
Ei sitä, että se ei välttämättä kasva säännöllisesti.
Ja köyhä taas ymmärtää sen.
Ymmärrän se myös, että hyvä kun olsi edes joku summa. Mutta ymmärrän myös sen kuinka ankeata on elää kituuttamalla ja sitten tilillä on 50 euroa vuosien sahaamisen jälkeen.
Itse olen jo sen ikäinen, että en edes välttämättä elä viiden vuoden kuluttua. Mieluummin käytän sen 5 euroa kuussa nyt kuin jätän epämääräiseen tulevaisuuteen.
Minulla ei ole varaa elää sitku-elämää. Se 5 euroa saattaa olla minulle nyt tärkeämpi kuin siellä tilillä, ellei muuten niin henkisesti. Jos saan sillä hetken nauttia, vaikka kahvikupposesta muiden "normaalien" ihmisten seurassa.
Tai vaikka kohtalotoverien, vielä parempi. Saatan tuottaa sillä pienelöä rahalla iloa tai helpotusta myös jollekin toiselle sillä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on noussut väärällä jalalla sängystä kun on noin ilkeitä kommentteja heti aamusta
Nämä "köyhät" ostelee joka päivä "halpoja pikkuostoksia" tajuamatta mitä ne maksaa kuukaudessa ja vuodessa.
Jep. Ja mikään toimiva neuvo ei kelpaa, kun se ei muuta hokkuspokkuksella tilannetta ihan toiseksi. Ei tajuta ettei ne marjat yksin, eikä leipominen itse, eikä sekään että tekee jouluruuat itse. Vaan että se on kokonaisuus.
Ja että mimimituilla ei ole tarkoituskaan vuosia ja vuosikymmeniä venyä, vaan parantaa itse sitä tilannetta niin että ei enää elää tuilla.
Jos minä, yksineläjä jolle ei tule edes jouluvieraita syömään, alkaisin laittaa ja paistaa joulukinkut, lanttu- peruna- ym laatikot itse sähköuunissa tuntikausia niin tulisi takuulla kalliimmaksi kuin ostaa aatonaattona tai aattona tarjouksesta ne muutamat laatikot ja muutaman sata grammaa valmiita kinkkusiivuja.
Ja enempään ei olisi rahaakaan.Pitää myös ajatella, että on erilaisia elämäntilanteita ja elämäntapoja köyhilläkin. Ja köyhä osaa nähdä mikä on järkevää ja mahdollistahänen tilanteessaan.
Ei köyhät ole sen tyhmempiä kuin näitä haukkuja antavatkaan.
Toisaalta tuntuu, että ehkä jopa toisinpäin.Köyhä pystyy asettumaan toisten asemaan aika usein, ainakin tajuaa eron ja erilaisuuden ihmisten elämäntilanteissa, mutta parempiosaiset näkevät aina asiat omasta näkökulmastaan ja elämäntilanteestaan ja neuvot kumpuavat aina sieltä.
"Kun minä nyt olen perheellinen ja laitan perheelleni kaikki jouluruuat itse ja kutsun vielä sukulaiset ja ystävät syömään sitä laittamaani ruokaa niin miksi se köyhä ei vaan millään tee samoin ja ymmärrä, että se kannattaa".No ei osaa jokainen köyhä nähdä mikä on järkevää. Jotkut tuhlaa tukipäivänä kaiken.
Juu niin, ja on hyvätuloisia jotka eivät kerää tölkkejä, leivo itse tai laita ruokaa, eivät marjasta ja sienestä. Ja käyvät kahvilassa ja ulkomailla.
Vaikka tämän ketjun mukaan kaikki hyvätuloiset keräävät kaikki mahdolliset marjat ja sienet, leipovat, eivät käy koskaan kahvilassa tai matkustele.
Ihmeellinen on maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen joulua on aina joku martta näyttämässä telkkarissa, miten jouluna säästetään tekemällä lanttu- ja porkkanalaatikot itse. No, sepä se onkin mainio vinkki, kun juuri ne ei muutenkaan maksa juuri mitään. Mutta kyllä köyhän perheen lapset ilahtuu, kun on vuokatolkulla lanttumössöä jouluherkkuna.
Tässä viestissäkin kulminoituu niin hyvin ajatusmaailma mitä en ymmärrä, rahasta on siis tiukkaa mutta silti on varaa arvostella jotain ruokaa mössöksi? ”Surkeita neuvoja kun ei ne mitään mössöä syödä, kertokaa sellaisia ohjeita joilla saadaan kaviaaria pöytään!”[/quote
Saathan sinä tuon viestin noinkin tulkita. :) Olen itse sitä porukkaa, joka yritän pieneltä omalta osaltani mahdollistaa vähävaraisille lapsiperheille mukavaa joulunviettoa. Eikä se joulun viettäminen lanttulaatikosta koskaan ole ollut kiinni, eikä kaviaaristakaan sen puoleen. Jos muistelet omaa lapsuuttasi, voit ehkä saada kiinni ajatuksesta.
Lataa puhelin ja tietokone työnantajan tiloissa. Tyhjennä akku kotona ja toista. Sähkölaskusi tippuu puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta puskurirahastosta. Tietysti todella moni köyhä ymmärtää, että puskurirahasto täytuisi olla. Ymmärtää jopa sen, että se toisi turvaa ja mielenrauhaa elämään. Itse olen monesti jopa itkenyt, että jospa saisi joskus pienen puskurirahaston. Niin paljon tämä elämä ja tilanne stressaa.
Köyhälle / toimeentulotuella elävälle puskurirahasto on hankala homma, semminkin kun tilillä olevat rahat pudottaa toimeentulotukea.
Säästäminen ja taloudenhallinta ei silti ole köyhän yksinoikeus, vaan sopui myös varakkaammille. Ehkäpä puskuri oli suunnattu enemmän sinne.
On mullakin puskuria ja säästän, vaikka vuositulot on kuusinumeroiset.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tuota väitettä että prepaid-liittymä tulisi tavallista liittymää saati puhepakettia kalliimmaksi. Nimenomaan jos puhuu vaikka vain vitosen edestä kuussa verrattuna siihen esim. 19,90 e/kk veloitukseen puhepaketilla, ei siitä mitään hyvitetä tai palauteta. Ja sama homma datan käytön kanssa. Periaatteessa säästää myös perusmaksun.
Prepaid-liittymän kanssa voi tehdä hölmöläisten tavoin, eli ei lataa ollenkaan mitään puhepakettia, mihin kuuluu paljon puheaikaa, viestejä ja rajaton netti, vaan lataa kympillä puheaikaa aina kun saldo loppuu. Hitto siinä palaa kuukaudessa helposti satanen. Puhepaketti kestää koko kuukauden ja se maksaa sen vähän päälle parikymppiä ja sillä saa tekstailla, soitella ja surffata netissä sen mitä tarviikin, eikä lopu kesken kaiken. Hullua sitä on latailla puheaikaa joka päivä. Sillä kympillä ei prepaidin kanssa kovin pitkää puhelua oteta.
Vierailija kirjoitti:
Poimi ruuaksesi sieniä ja marjoja. Joo, ravintoarvo on melko vähäinen, ja pelkillä puolukoilla ja tateilla ei elä. Hyötyliikuntaa kyllä saa ja marjoista myös vitamiineja, mutta tarvittavat kalorit ja ravintoaineet tulee kyllä muualta.
Marjojen ravintoarvo on kylläkin hyvä. Lukuisia hyödyllisiä yhdisteitä
Vanhan ajan säästämisellä oli kyllä monasti pieni hyöty kun rahaa kuitenkaan ennestään niin ollut ja olisi vain pitänyt miettiä miten tienata sitten lisää?
taksimies kirjoitti:
Lataa puhelin ja tietokone työnantajan tiloissa. Tyhjennä akku kotona ja toista. Sähkölaskusi tippuu puoleen.
Valitettavasti ei tipu. Tavallisen älypuhelimen lataaminen maksaa vuodessa alle 5€. Eli sähkölasku tippuu ehkä muutaman kymmenen senttiä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?
Samaa sarjaa: leivo itse leipäsi. No en tasan leivo, kun halvin ruisleipä maksaa alle euron, ja ruisleivän leipominen kotona ylittää minun tietotaitoni.
Miten musta tuntuu, että ne kaikkein vajaaälyisimmät, laiskimmat ja osaamattomimmat on niitä köyhimpiä ulisijoita? Minä tienaan yli 4000€ kk, ja tasan tarkkaan sienestän, marjastan ja leivon myös pakkaseen + iltalenkillä minulla on aina muovipusseja tyhjiä pulloja varten. Ja osaan kyllä ulkoa Marttojen ohjeet + luen Niksi-Pirkkaa. En ymmärrä miksi ihmiset jaksaa valittaa jos ei ole saanut rahaa säästöön omilla taidoillaan ja viitseliäisyydellään.
Hyvä ruisleipä on itselleni sellainen nautinto, että rahan säästämisen vuoksi en ala sitä tekemään kotona.
Kovin olet kiukkuinen vaikka sinulla on paljon rahaa säästössä. Ettei vain ala stressiä pukata tuosta jatkuvasta touhuamisesta?
Aina noilla on tekosyy. Jos leipä on nautinto, niin oikeastiko itse leivottu ei sitä olisi?
Köyhä pysyy köyhänä koska on laiska ja tyhmä. Mitään ei osata, mitään ei viitsitä, jonkun muun pitäisi sitä luksusta köyhälle tuoda.
Tuossa oli kyse ruisleivästä. Siis ruisleivästä. Oikeasti ajattelen sinun hermostuvan siitä, että köyhä nauttii hyvästä ruisleivästä. Hyi olkoon, nauttiminen ei kuulu köyhälle, köyhän pitää kärsiä.
Köyhän ei kannata ostaa huonoa eli halpaa. Siinä se idea että ei pidä säästää vääristä asioista jos kyse on pitkäaikaisesta hankinnasta. Jos ostaa sen kaikkein halvimman talvitakin, niin se ei välttämättä kestä montta vuotta. Viron kielessä "halb" tarkoittaa huonoa.