Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?
Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊
Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?
Kommentit (553)
Itse säveltämänä punk kappale "haist maikka v i t t u".
En muista minkä numeron sain, tietenkään.
Olin ehkä 8-9 vuotias. Laulukokeissa minun piti laulaa kaksostyttöjen kanssa, jotka eivät olleet kovinkaan musikaallisia. Laulu alkoi " Koivun oksaan korkealle, teki peippo pesän, tiri- tiri- teijaa, tiri- tiri- teijaa, lauloi kaiken kesän. Opettajan pulpetin vieressä; kolme, neljä kertaa yritimme; emme vain onnistuneet yhtäaikaisesti. Myöhemmin olen harrastanut musiikkia; laulanut, soittanut pianoa, soittanut haitaria etc
Jotain kohtuuvaikeata koulun laulukirjasta, 9 oli musiikista.
Lauloin aina saman biisin; ”Kukkuu käkönen, luojan lintunen”. Olin surkea laulaja ja sain ihan ansaitusti seiskan. Valitsemalla mahdollisimman lyhyen biisin minimiin sekä oman että kaikkien kuulijoiden kärsimyksen. Tämä 80-luvulla, kun vielä ala-asteella ainakin meillä pakotettiin kaikki laulamaan luokan edessä. Nykyään toivottavasti näistä on jo päästy 🧐
Vanha kaivostyömies asui kaltahalla kanjonin, oli hällä nuori tytär nimeltänsä Clementin...
Taisin saada 9.
Koko luokan edessä sekä laulettiin että soitettiin nokkahuilua. Lauloin "Ajettih da tsiganaiset" mutta suomeksi. Soitin Yellow river ja 9. Melko traumaattista enkä ole karaokessakaan erehtynyt laulamaan kuin kerran - selvin päin. Koska olin kuski, niin arvelin, etteivät muut muista seuraavana päivänä.
En muista mitä lauloin mutta aina ne suoritettiin opettajan kanssa kahden kesken. Kasi/ysi oli musiikkinumero. Vasta aikuisella iällä oli ensimmäinen julkinen esiintyminen laulussa.
Oolannin sota. Lauloin reippaasti ja kovaa. Arvosana 6. Eipä ole sen jälkeen paljon laulattanut.
Jostakin käsittämättömästä syystä lauloin Jo Karjalan kunnailla lehtii puu. Ujelsin kuin olisi sahaa soittanut (äänialani altto).
Arvosana oli kuitenkin 9.
Muistan myös, että tohkeissani rullasin huomaamattani mekon helmaa ylöspäin.
Lauloin Uralin pihlajan kuudennella. Ujostutti ja lauloin hiljaa. Opettaja hymyili ja nojautui myötätuntoisesti minuun päin, jotta kuulisi jotain. Lauloin aina vain hiljempaa ja opettaja siirtyi lähemmäs. Lopulta hänen korva oli melkein suuni edessä. Sain ihme kyllä kuitenkin ysin.
Yksi opettaja pakotti laulamaan kaikkien kuullen ja se oli kamalaa. Kaikkien oli tuolloin laulettava Lumiukko ostoksilla.
Sitten muistan laulaneeni Ihme ja kumman sekä
Maria Copacabanasta. Nämä sai laulaa pelkälle opettajalle.
Numeroita en muista.
PAIMENPOIKA - laulun. "Jäi toiset aamulla nukkumaan kun otin konttini naulaltaan..."
Sain arvosanan 10 ja olin koulun kuorossa kansa- ja oppikoulussa.
Nyt olen jo eläkeläinen mutta lauluharrastus jäi, nykyisin kirkkokuorossa.
Mahtava peräsin ja pulleat purjeet. Nelonen ja 2 t. arestia
Ihan joku jänis istui maassa ym. helppo kappale. Lähes kaikki luokastani teki niin. Ei ollut kamalaa, vaikka olin ujo. Numeroksi tuli 8 niinku lähes kaikki saivat. 9-10 laulajat olivat laulaneet jotain vaativampaa.
Ala-asteella vedin Partisaanivalssin. Piti laulaa luokan edessä. Aivan kamalaa ujolle, vaikka musiikkiluokka olikin. Edelleenkään en esiinny yksin laulaen enkä soittaen, vain ryhmissä.
Oli kappale mikä hyvänsä sain 5. Asteikolla 10 -4. Mietin miksi yleensä koko laulukieli pidetään, kun numero tulee pärstäkertoimen mukaan. Viimeisenä vuonna sain 8, kun en osallistunut.
Ihan ekalla luokalla. Opettaja antoi luvan mennä johonkin nurkkaan laulamaan, kun olin niin kauhuissani. Siellä sitten vinguin hiljaa itsekseni sitä laulamistani. En voi muistaa, mikä laulu se oli, olko edes mikään. Kirja oli kädessäni. Siitä sitten niitä sanoja peräkkäin inisin. Näin sen suoritin. Myöhemmin kyllä tuollainen arkuus ja ujous karkosi, onneksi, ja aika nopeastikin.
Kolmannella tai neljännellä luokalla kaikkien piti laulaa Karhunpoika sairastaa ja lisäksi jokin itse valittu laulu, en vaan muista minkä valitsin. Vuotta tai paria myöhemmin lauloin Katri Helenan Paikka auringossa. Ysin muistelen saaneeni lauluista. Paikalla oli vain opettaja, ei sentään tarvinnut kaikkien edessä laulaa.
Vieläkö nykyään pidetään laulukokeita? Toivottavasti ei. Kamalaa laulaa vasten tahtoaan ja etukäteen kamala jännitys. Muutoinkin typerää arvioida laulua, ei kaikki pysy nuotissa vaikka kuinka yrittäisi.
Ja se Oolannin sota oli kauhia... Kovaa, mutten erityisen korkealta. Arvosana 7. Eka luokka. Silloin valkeni, etten osaakaan laulaa, vaikka olin niin luullut.
Ensimmäisessä laulukokeessa lauloin äidiltä oppimani laulun. Seiska. Sen jälkeen lauloin aina jotain koulussa opittua. Ysi tai kymppi, aina.
Myöhemmin ymmärsin, että äitini laulaa melko pahasti väärin.