Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?
Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊
Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?
Kommentit (553)
Maamme laulu , sain kympin ja jouduin tahtomattani kuoroon jossa kävin tasan kaksi kertaa : D Inhosin laulamista.
Soitin kitaralla jonku melodian, sain 8. Yläasteella.
Vierailija kirjoitti:
Lintu ja lapsi
9,5
Mulla sama yläasteella! :)
Mä olin niin jukuripäinen että kieltäydyin ehdottomasti laulamasta. Mutta se oli kyllä silkkaa kettuilua opettajalta kun laittoi todistukseen musiikin kohtaan pelkän viivan. Arvosteluasteikko oli sentään 4-10.
Kasilla laulukoe meni silleen, että muut luokkalaiset odottivat käytävässä vuoroaan sillä aikaa, kun kukin vuorollaan kävi luokassa laulamassa opettajalle. En muista enää, mitä lauloin, mutta en kerennyt kuin muutaman säkeen kiekaisemaan, niin ope totesi, että eiköhän tämä riitä (ja antoi numeroksi muistaakseni viitosen tai kuutosen). Kiva ope, ei todellakaan jäänyt mitään katkeruutta - mulla ei oikeesti ollu eikä ole "lauluääntä" ja tuonkin vetelin päin mäntyjä ihan tarkoituksella:)
Vierailija kirjoitti:
Yksin laulaminen luokan edessä oli pienelle esiintymispelkoiselle tytölle niin traumaattinen kokemus, että en muista kokeista muuta kuin järkyttävän jännityksen. Pitäisi kieltää lailla tuollainen lasten kiduttaminen.
Minkähän h*lvetin takia se pitää vielä laulaa luokan edessä. Muistaakseni me laulettiin ala-asteella omista puolpeteista. Silloin olin niin pieni etten tajunnut jännittää, yläasteella en muista että olisi pitänyt laulaa. Olisin kieltäytynyt epäkohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin niin jukuripäinen että kieltäydyin ehdottomasti laulamasta. Mutta se oli kyllä silkkaa kettuilua opettajalta kun laittoi todistukseen musiikin kohtaan pelkän viivan. Arvosteluasteikko oli sentään 4-10.
Viiva kuvastaa hyvin sitä kuinka tärkeä se musiikinnumero oli. Silloin lapsena ei tajunnut ettei niillä numeroilla ole mitään väliä, olisin toivonut että joku aikuinen olisi sen minulle sanonut.
Omille lapsilleni kerron hyvin tarkkaan millä numerolla on merkitystä ja millä ei. Ja turhaa stressiä ei oteta mistään turhasta typeryydestä, kuten esim musiikista. Elämässä on ihan riittävästi stressiä oikeistakin asioista.
Äideistä parhain laulaen/ 10. Viululla soitin musaluokan päätöskokeessa Green leaves arvosana 5 (asteikko 1-5 musaluokassa ja koulutunteja viikossa 6 normaalia enemmän, joka oli pelkkää soitantaa ja musiikin teoriaa).
Laulu on jatkunut läpi vuosien ja myös viulunsoitto jatkuu vieläkin ja yllä mainittu edelleen lempparibiisi soittaa. Osa elannosta tulee musiikin saralta, myös laulujen sanoittajana ja säveltäjänä.
En muista, muuta kuin lukion musiikinopettajan sanat laulukokeen jälkeen:
"Kyllä sulla sävelkorvaa on, mutta laulamaan oppii vaan harjoittelemalla"
En muista laulua mutta meni erittäin hyvin.
Lauloin Vanhoja poikia viiksekkäitä, arvosana 8.
En laulanut, lausuin että Ukko Nooa, ukko Nooa oli kunnon mies ja että en muista enempää sanoja.
Tuolla sain vuonna -95 laulukokeesta vitosen ja vanhemmilta 10 markkaa.
Peruskoulun alotin 1986, mun aikana laulukokeita tuntui olevan jatkuvasti, mutta m-i-n-ä e-n l-a-u-l-a-n-u-t!
en enää muista mutta 10 oli arvosana
"Mä oksalla ylimmällä, oon Harjulan seljänteen. Niin kauas kuin silmä siintää, nään järviä lahtineen..."
Kutonen oli laulunro tuolloin . Yläasteella sain ysin säälistä. En osaa laulaa, mutta kaikki teoriajutut oli kokeissa aina kymppejä ja mulla oli hyvä todistus muuten eli kymppiä suurin osa ja pari ysiä ja liikunta ja musiikki sitten murheenkryynit. Opettajat ehkä säälivät sitten
Yläasteella olin ollut kipeänä edellisellä tunnilla, joten en tiennyt mitään tulevasta laulukokeesta. Siinä sitten open kopissa yritin hätäpäissäni muistaa edes JONKUN laulun sanat, joten rykäisin sen mitä muistin Maamme-laulusta ja arvosanaksi sain 6. Olisi ollut ehkä reilumpaa opettajalta joko antaa laulaa seuraavalla kerralla tai sitten edes lyödä ne Maamme-laulun sanat käteen. Minulla ei lauluääntä ole mutta kyllä minä suunnilleen pysyn sävelessä jos muistan vaan sanat. Tämä on testattu ihan karaoke-peleissäkin, että vaikka ääneni laatu on hirveä niin oikea nuotti löytyy.
Joka vuosi lauloin laulun Kasakkapartio. Olin kovin innokas mutta huono laulaja, ja opettaja antoi kai säälistä aina 7,5 - kasilla kun olisi päässyt kuoroon ja hän halusi varmaan pitää minut kaukana sieltä, koska minulla ei todellakaan ole minkäänlaista nuottikorvaa. Mutta koska rakastin laulamista eikä ope ehkä halunnut tukahduttaa lauluintoani, hän aina antoi sen 7,5 ja kaunnusti, että ehkä ensi vuonna. Ja aina yrtin uudestaan ja uudestaan, vasta vähän vanhempana (yläasteella, toisessa koulussa) että olen liian surkea laulaja :D. Nykyään laulan vain yksin autossa, mutta siellä sitten innokkaasti ja kovaa. Ja hyvä muisto on jäänyt tästä lauluopesta, kun onnistui pitämään minut tyytyväisenä, vaikka en ikinä kuoroon päässytkään (orkesteriin sen sijaan pääsi kaikki, ja siellä olin innokkaana soittamassa nokkahuilua :D)
Ala-asteella lauloin Kilpisjärven mahtava Saana. Sain kympin. Niin pontevasti sujui, että jouduin laulamaan sen joulujuhlissa! Ja luokkakaverit säesti nokkahuiluilla. Siis ei koko melodiaa, vaan jotain välilurituksia. Todennäköisesti elämäni noloin esitys.
Yläasteella ei laulatettu kuin tyttöjä, nykypäivänä sukupuolisyrjintää. Pojat joutui soittamaan rumpuja tai kitaraa laulukokeen tilalla äänenmurroksen takia. Lauloin Syksyn sävelen, kuten puolet luokan tytöistä. Sain kympin.