Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?
Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊
Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?
Kommentit (553)
Meillä ei saanut valita itse laulua. Annettiin nuotti eteen ja se piti sitten muutaman minuutin itsenäisen harjoittelun jälkeen laulaa solmisoiden (do-re-mi jne.). Numeroksi tuli muistaakseni yleensä ysi.
Jokaista vuotta en muista. Kerran lauloin ainakin Ihme ja kumma. Jollain kerralla Uinu paju pienoinen.
Numeroarvostelua ei meillä ollut.
Inarinjärvi viidennellä luokalla, sain kympin. Yläasteella Syksyn sävel, jännitin kamalasti opettajaa, muistaakseni tuli ysi. Muiden oppilaiden kuullen ei tarvinnut laulaa.
Muistan koulun laulukokeesta vain sen, että arvoasteikko oli 1-5, ja kaikki tytöt saivat 4, kaikki pojat 3 – paitsi kaksi luokan parasta, oikeasti hyvää laulajaa (tyttö ja poika) saivat molemmat 5.
Miks leivo lennät Suomehen niin varhain kevähällä...
Kaikki lauloivat vuorotellen pianon vieressä opettajan soittaessa. Musiikista 9 todistukseen:)
Sain aina 7. Olin niin ujo ja esiintymispelkoinen, että lauluni oli hiljaista piipitystä. Jännitykseltäni en saanut ääntä kuuluviin. Laulukokeet olivat ihan kamalia. Hävetti hirveästi, kun tulokset kerrottiin koko luokan kuulleen ja kaikki muut saivat 9-10 ja minä 7. :( Oikeasti laulan ihan hyvin ja pysyn nuotissa, vaikka eihän minulla lauluääntä ole. Laulan kotona paljon ja soitan pianoa. Edelleenkään en laula muiden kuullen. Haluaisin kuoroon, mutta en todellakaan osallistu enää koskaan yhteenkään laulukokeeseen.
Ala-asteen laulua en muista. Yläasteella taisin laulaa Päivänsäteen ja menninkäisen. Lukiossa lauloin Katson sineen taivaan. Siihen aikaan pyöri tv:ssä se mainos, jossa oli tuo laulu.
Meillä ei (luojan kiitos) pakotettu laulamaan toisten oppilaiden edessä. Jokainen meni vuorollaan pieneen luokkaan laulamaan opettajalle. En muista mitä kappaleita lauloin. Ysin ja kasin tienoilla oli arvosanat.
Meidän piti laulaa Lentäjän poika, ei saanut itse valita. Laulettiin yksitellen varastokopissa opettajalle sekä ääninauhalle. Tämä oli vuonna -95. Sain 6. Kauhea kappale laulaa ja pelkäsin kaikenlaista esiintymistä muutenkin, niin ääni värisi koko laulun ajan. Tapahtuma on jäänyt mieleen liiankin elävästi.
En muista mitä lauloin. Ala-asteella oli luokan edessä, yläasteella vain opettajalle. Jotain seiskaa ja kasia muistaakseni sain, todistuksen numeroa nosti teoriakoe.
Silloin kun minä olin koulussa ei ollut Idolsista tietoakaan. Oli vaan Tenavatähdet :D Sieltä sitten usein valikoitiin laulukokeeseen "hitit". Ainakin Daa-da-daa-da kuului minun valintoihini. Laula ei erikseen arvosteltu. Musiikista minulla oli numerona 9 tai 10
Mä en muista, että meillä olis ollut kuin yksi laulukoe kouluaikana ja senkin vain siksi, että kaverini muistelee aina katkerana opettajalta saamaansa ikävää kommenttia. Ei mitään hajua laulusta tai numerosta.
Yksin laulaminen luokan edessä oli pienelle esiintymispelkoiselle tytölle niin traumaattinen kokemus, että en muista kokeista muuta kuin järkyttävän jännityksen. Pitäisi kieltää lailla tuollainen lasten kiduttaminen.
Ei saanut itse valita kappaletta ja en muista yhtään mikä se oli. Sen muistan kun luulin olevani hyvä laulaja. Sitten kun musiikinopettaja kysyi halukkaita laulamaan kevätjuhlaan, ilmottauduin innokkaana. Opettaja totesi vain että sinua ei ole tässä hyvien laulajien listassa. Sen jälkeen en ole laulanut muuta kuin himassa itsekseni. Taisin olla toisella luokalla. Arvostelu oli vain joku rasti ruutuun hyväksytty.
Oi muistatko vielä sen virren. 60-luvulla. Laulu-musiikkinumeroni oli aina 9-10! Tulin myös toiseksi kansakoulujen välisissä laulukilpailuissa. Kuoromme voitti sarjansa. Luokan edessä esiityminen ei ollut koskaan minulle vaikeaa. Kiitos kannustavien vanhempieni ja opettajien.
Queen- Who wants to live forever. No, ei menny mun laulutaito maikan suusta eteenpäin joten freddyn paikkaaminen jäi haaveeksi.
Sain 7 eli opettaja piti minua toisin sanoen paskana laulajana. En edes muista mitä lauloin. Yläasteella sain 9, mutta niin saivat varmasti kaikki muutkin.
Nykyään laulan mielestäni ihan puhtaasti ja kauniisti. Olen käynyt laulutunneilla. En toki ole edelleen mikään erikoinen ääneltäni.
Lintu ja lapsi
9,5