Minkä kappaleen lauloit koulun laulukokeessa ja minkä arvosanan sait?
Ei ole pakko kertoa minkä numeron sait, jos ei halua tai muista, mutta mitä biisejä te valitsitte? Minä muistan, miten alakoulussa piti laulaa sukupuolijaotellut luokan edessä. Eli pojat lauloivat poikien edessä ja tytöt käytävällä, tytöt muiden tyttöjen edessä ja pojat käytävällä. Tämä ei auttanut minua ujoa ihmistä ollenkaan, pelotti ihan hirveästi ja pienellä äänellä inisin siellä edessä. Sain numeroksi aina jotain kasia. Sitten siirryin eri opettajan "alaisuuteen" ja saimme laulaan yksin, vain opettajan edessä. Laulukokeista pamahti sitten kymppiä 😊
Mitkä olivat teidän valintanne aikanne "idols-kisaan"?
Kommentit (553)
Ala-asteella 80-luvulla kun piti laulaa luokassa muiden oppilaiden läsnäollessa niin lauloin huonosti ukko-nooan, ja surkean numeron taisin siitä saada, mutta yläasteella oli laulukoe luokassa pelkän opettajan edessä, niin se meni paremmin, vaikka en nyt kappaletta muistakaan, mutta taisin ainakin kasin saada siitä.
En muista kuin yhden, ja laulu oli Yrjö Kilpisen "Laululle".
Erittäin vaikea kappale laulaa, mutta sain arvosanan 8. Meillä oli musiikinopettajana ammatti pianisti joka esiintyi paljon. Hän oli valtavan kiva ja kaikki pitivät hänestä kovasti. Jokainen sai laulaa opettajalle ihan yksin, toiset odotti vuoroaan toisessa luokassa.
Tyjkkään kovasti laulamisesta ja itsekseni tulee lauleskeltua,
Päivänsäde ja menninkäinen. olin niin älytön jännittäjä että äänen tärisemisen kuuli laulusta :D nyt naurattaa, silloin ei. Taisin saada 9 tai 9+, opettajan mukaan tärinän takia ei voinut antaa parempaa arvosanaa vaikka muuten meni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Oolannin sota. Lauloin reippaasti ja kovaa. Arvosana 6. Eipä ole sen jälkeen paljon laulattanut.
Meitä reippaita oolannin sotalaisia on näköjään muitakin! Huomasin kommenttisi vasta, kun olin omat oolannin sotakokemukseni kirjoittanut. Nyt mietinkin, että ne musikaaliset taisivat valita jotain muita kappaleita. 🤔
PMMP:n pikkuveli. Sain kympin. Oli kyllä 12v itseni huippuhetki varmaan😂 sulosia aikoja
Vierailija kirjoitti:
Ikää 35 vuotta ja taatusti ei ollut koulussa laulukokeita, en ole myöskään kuullut että kenenkään samanikäisen tai nuoremman koulussa olisi ollut. Miksi mummot ja papat kahlaavat tässä rämeessä?
Olen 30 ja joka vuosi oli laulukokeet aina peruskoulun loppuun saakka. Lukiossakin taisi olla, kun otin valinnaisen musiikin.
Vierailija kirjoitti:
Päiväsäde ja menninkäinen
9 -
Siis, Päivänsäde ja menninkäinen. Jäi hienosto n välistä 🙂
Ala-asteella meidän ei muistaakseni tarvinnut laulaa yksin. En muista mitä laulettiin tai minkä arvosanan sain. Yläasteella seiskaluokalla oli jonkunlainen tasotesti laulukoe, jossa lauloin jonkun lastenlaulun, sain 7. Yksin sai laulaa, mutta laulu kuului käytävälle, jossa muut odotti vuoroaan, oli siksi kammottava kokemus. En osannut laulaa nuotissa silloin enkä osaa vieläkään.
Kun olin seiskaluokalla, meillä oli naismusiikinopettaja USA:n Milwaukeesta. Meillä oli laulukoe, johon hän oli valkannut eri lauluja, joista valita ja jos valitsi englanninkielisen Swing low, sweet chariot nimisen hymnin, niin sai paremman arvosanan. Lauloin sen hänelle ja sain kympin sinä vuonna :D
Joutsenlaulu ja ysi arvosanaksi. Tämä oli yläastella. Muita en sitten muistakkaan : D
En muista laulua, mutta minulla on matala ja joskus myös heleä ääni joka soi hieman muista erillään. Mutta kun piti laulaa musiikinopettajalle niin tulikin yhtäkkiä vähän oopperatyyliin korkealta ja kovaa. Hämmennyimme molemmat; mutta ysi tuli.
Lauloin yläasteella v. 1994 laulun On suuri sun rantas autius, ja sain numeroksi 10.
Vierailija kirjoitti:
PMMP:n pikkuveli. Sain kympin. Oli kyllä 12v itseni huippuhetki varmaan😂 sulosia aikoja
Se on kyllä Noitalinna Huraa -bändin biisi. Ei PMMP:n joka teki siitä coverin.
En enää muista mutta kymppi oli koko peruskoulun ajan.
Seiskan laulukokeessa olisi pitänyt valita itse laulu, ja kun en ollut valinnut, opettaja sanoi, että laula vaikka Jänis istui maassa. No senhän minä sitten hoilotin, eikä tainnut oikein hienosti mennä, kun todistuksen numero taisi olla 6, ja sentään sain kiitettävän teoriakokeesta...
Joka vuosi eri kappale ja aina 10.
Ala-asteella sain aluksi seiskaa. Laulua ei saanut ikinä valita itse. Muistan laulaneeni Edelweissin, sitten sen jonkun joka alkaa "Ilon ääni ihanainen", sekä jonkun "Yhteinen aurinko" -nimisen johon en ole muualla törmännyt. Parina viimeisenä vuonna opettaja alkoi sanoa, että vaikka mun laulu ei mene ihan oikein vieläkään, se kuitenkin sujuu paremmin kuin aiemmin, ja kun menestyin teoriakokeessakin hyvin, hän taipui antamaan musiikinnumeroksi seiskan sijasta kasin. Yläasteella sain kasin ja pääsin kuoroonkin. Yläasteella laulettiin päivänsäde ja menninkäinen. Tykkäsin laulamisesta ja ala-asteella harmitti, kun en päässyt koulun kuoroon. Onneksi laulukokeet eivät tappaneet innostusta. Olen harrastanut laulua tavalla tai toisella aina siitä lähtien, kun pääsin sinne yläasteen kuoroon. Ja mulla on itse asiassa ihan hyvä äänikin. Ei se ala-asteen opettajakaan varmasti väärässä ollut kun antoi seiskan, ilmeisesti mun sävelkorva tosiaan kehittyi myöhään.
Kysyin teini-ikäiseltä pikkusiskoltani nykyisestä musiikinopetuksesta ja kuulemma heillä oppilaat eivät laula ollenkaan tunneilla! Opettaja siellä yksinään laulaa ja muut kuuntelevat tai säestävät tarjolla olevilla instrumenteilla.
Lisäyksenä vielä, että ekalla luokalla en jännittänyt laulukoetta yhtään, mutta sen jälkeen kyllä.