Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi

Vierailija
03.01.2019 |

Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...

Kommentit (536)

Vierailija
101/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidetäänkö samalla raitis vuosi? Siinnä vasta säästääkin.

Minä päätin pitää raittiin vuoden, se ei tule olemaan minulle ongelma, koska en muutenkaan juo paljon, mutta kiinnostaa miten muut ihmiset tähän suhtautuvat. En tule mainostamaan raittiuttani mitenkään tai kyseenalaistamaan muiden juomista, ihan vaan jätän itse juomatta.

Mulla on myös raitis vuosi. Sama mulla, juomiset on lähinnä juhlissa ja ruuan kanssa viiniä, aika harvoin näitäkään. Pidän myös karkittoman ja sipsittömän vuoden. Aion laihtua pelkästään tällä tavalla 10 kiloa tänä vuonna, realistinen tavoite ja aikataulu on riittävä. Tuon enempää ei ole tarvettakaan laihtua. Kaapissa on tavoitevaatteita, joten ei tarvitse uusia ostaa. 

Vierailija
102/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi kuukautta sitten päätin aloittaa älä osta mitään -vuoden, ja ensimmäiset kolme kuukautta meni hyvin. Sitten sorruin alennusmyynnissä, ja ostin kaksi talvitakkia, toppiliivin, kahdet housut, muutaman topin, collegetakin, kahdet leggingsit, kaksi 6 kpl/pakkausta alushousuja ja kolmet sukat. Kampaajalla en ole käynyt, ja käyn siellä vasta ensi kesänä. Puolustustukseni voin sanoa, että nyt minulla on talvitakkeja loppuelämäkseni 😏. Ei siis ole hyvin mennyt, mutta nyt aion skarpata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän onnellisen vuoden. Syön kunnon pihvejä ja en kuuntele naisten ongelmia tai avunpyyntöjä. Tämä vuosi on pyhitetty minulle itselleni. Harrastan ja matkustan ja lomailen. Säästin viimevuonna tätä varten puolenvuoden lomailuun vaadittavat rahat. Onnea minulle vuonna 2019!

Vierailija
104/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksipiippuinen juttu. Osaksi itse olen samoilla linjoilla että pitää ostaa vain todelliseen tarpeeseen ja vähentää tavaran  määrää. Samalla olen tosi huolissani kauppojen sulkemisista ja myyjien jäämisestä työttömiksi. Väkeä vähennetään jatkuvasti kaupanalalla ja ne jotka vielä on työssä, tekevät kahden tai jopa kolmen ihmisen työt ja uupuvat. Miten tuonkin ongelman voisi ratkaista? Surullista lukea näistä päätöksistä vaikka täysin ymmärränkin miksi näin tehdään.

Mielellään ostaisin palveluja, jos olisi varaa. Esimerkiksi mieluummin korjauttaisin pyykkikoneeni kuin ostaisin uuden. Mutta se uusi kone tulee edullisemmaksi kuin vanhan korjauttaminen.

Jotenkin kestämätön ajatus, että kaikkien pitäisi kantaa koteihinsa niin paljon Kiinassa valmistettua tavaraa, että noiden tavaroiden viivakoodien piippauttajilla riittää töitä. Ehkä täytyy vain hyväksyä, että vähittäiskauppa on auringonlaskun ala.

Jos oikeasti haluamme kantaa huolta suomalaisten työllisyydestä hukkumatta krääsään, menemme vaikka hierojalle. Anna kun arvaan: liian kallista.

Ja sitten on olemassa vielä yksi alue: erikoiskaupat. Minä ostin viimeksi sukset. Ei olisi tullut mitään ilman asiantuntevan myyjän ja voitelutyypin apua. Jouduin jonottamaan puoli tuntia ennen kuin sain palvelua.

Henkilökohtaisesti uskon, että tulevaisuudessa yhä useampi elättää itsensä someverkostojen avulla: leipoo leipää naapurustolle, tekee lumitöitä, korjaa vaatteita, kuka mitäkin. Marjojen poimiminen nousee arvoonsa. Eli globalisaatio kääntyy lokalisaatioksi ja juuri erilaisten asioiden korjaustaidot nousevat arvoonsa.

Minä näkisin, että tässä on asenneilmapiirin muutokselle tarvetta. Tavaraa ja etenkin sen määrää arvotetaan jostain syystä kovin korkealle verrattuna elämyksiin tai palveluihin.

Mainitsit tuon hierojalla käynnin. Tottahan se on, että kyllä se tällaisen tavallisen tallaajan lompakolle on aika iso kolaus maksaa 60 e tunnin hieronnasta. Mutta moniko käyttää aivan saman rahan täysin ajattelematta ns. lohtushoppailuun. Kait sitä voisi perustella sillä, että nämä farkut ja pusero ovat käytännöllisiä ja palvelevat paljon pidempään kuin tunnin kestävä hieronta. Mutta mikä on todellinen hyöty näistä uusista vaatteista, jos kotona on jo 10 farkut ja 30 puseroa? Palveluiden ostossa on sekin hieno puoli, ettei niiden käyttö lisää tavaran määrää kotona, se kun on jo monelle toisaalta ongelmakin.

Toinen asennemuutosta kaipaava asia on mielestäni tuotteiden laatu ja määrä. Jostain syystä on syntynyt se yleinen harhakäsitys, että on jotenkin parempi löytö ostaa samalla rahalla 3 kappaletta vuoden kestäviä paitoja kuin yksi paita, joka kestää 4 vuotta. Jos mietitään työpaikkojen säilymistä, niin kauppaa kiinnostanee lähinnä eurot. Kaikkien kannalta järkevämpää olisi tuottaa ja ostaa vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kaupatkin saisivat katsoa tässä asiassa peiliin. Itse kävin hiljattain reklamoimassa paidasta, joka oli muutaman kuukauden käytön jäljiltä aivan roskiskuntoinen. Normaalia kulumista heidän mielestään, ei edes pahoitteluja huonosta laadusta. En olisi edes kaivannut hyvitystä, vaan vaikka sen myöntämistä, ettei ole hyväksyttävää, ettei paita kestä käyttöä tuon pidempään. Eikä ollut edes halpa, vaan 40e t-paidasta. Ostohetkellä kangas vaikutti laadukkaalta ja napakalta, vaan toisin kävi.

Minulle yritti pesukonemyyjä myydä väkisin halpiskonetta, kun kuulemma niitä saa kolme samalla rahalla kuin haluamani konemalli, jonka arvioidaan kestävän 20 vuotta päivittäisessä käytössä.

Kysyin, että kai kodinkoneliike voi sitoutua siihen, että seuraavien 20 vuoden aikana hoitavat ilmaiseksi ja välittömästi uuden koneen asennuksen ja vanhan kierrätyksen, jottei minulle tule kolmesta halpiskoneesta sen enempää vaivaa kuin yhdestä kestävästä. Ei sekään oikein heille sopinut.

Uskon, että tulevaisuudessa korjaamisesta ja kierrättämisestä tulee yhä kannattavampaa, ja nämä palvelut muodostavat myös suuren osan vähittäiskaupan työstä. Niin kuin siellä suksikaupassa, missä tsekattiin myös vanhat sukseni ja harkittiin niiden hiomista.

Muuten hyvä, mutta se sun kallis koneesi ei tule kestämään 20 vuotta. Huippua, jos edes 10.

Vierailija
105/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty. Multa puuttuu verhoja, mattoja, tauluja, huonekaluja. Toivottavasti kesällä puuttuu myös muutama kilo, niin tarvitsen oikeankokoisia vaatteita. Ja on myös pari turhaketta, mitkä kovin kovin toivon saavani. Esimerkiksi 120e maksava pressopannu.

Vierailija
106/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen päättänyt alkaa kuluttamaan. Tavaraa en kaipaa, joten palveluita sitten. Ainoa tapa toipua, jotta talous ei lähde laskuun ja työttömyys lisäänny. Se kierre kun alkaa, niin tapahtuu pelkästään huonoa.

Mä en oikein keksi mitä palveluita voisin edes haluta. Sukulaislapsia toki viedään synttärikrääsän sijaan kiipeilemään tai laskettelemaan. Itse käyn parturissa....siinäpä ne.

Just vaihdoin lapselle nastarenkast fillariin. Jos olisin ostanut työn, mun olis pitänyt viedä pyörä jonnekin, odotella tunti tai ajella hakemaan pyörä seuraavana päivänä. Ja maksaa ajanhaaskuusta ja kilometreistä?

Nyt likkakin näki ettei fillarin huolto ole hankalaa, sen voi oppia kuka vaan eikä "miestentöihin" tarvita penistä.

Etkö syö?

Miten niin? En useinkaan palveluna... Ravintolassa käydään joskus reissussa.

Sanoit, ettet keksi mitään palveluita, jota voisi kuluttaa.

Okei. Sanotaan että laitan vaikka 500 euroa/kk siihen että käydään perheen kanssa useammin ulkona syömässä. En oikein usko tulevani siitä onnellisemmaksi. Ja miten pian Turun kokoisen kaupungin ravintolat on käyty muutamaan kertaan läpi (ei nyt puhuta kepappiloista, vaan kotiruokaa vastaavasta terveellisesmmästä ruuasta), pitääkö jo syksyllä ajaa naapurikaupunkiin syömään, jotta elämys pysyy elämyksenä?

Tai tuo yllä mainittu hieronta....en vain usko saavani nautintoa/rahoille vastinetta mistään hoidoista.

Polttopuut voisi tilata klapeina pihaan, mutta kun tuo mun mies nauttii metsähommista ja tekee ne klapit siinä samalla.... Fiskarsin kirveskin on jo 15-vuotias, että ei sitä tavaraakaan huvikseen ostella.

No Turussahan on vaikka kuinka paljon palveluita joita voi käyttää. Elokuvat, uimahallit, luistelukentät, urheiluhallit, vimma, museot, kielikurssit, työväenopistot, jokilaivat, kosmetologit, suutarit, kampaamot, kiipeilypuistot, kahvilat, Megazone, kylpylät jne. Itse tällaisessa tuppukylässä asuvana kadehdin tuota Turun ja sen kokoisten kaupunkien palveluntarjoajien määrää.

ehkä se vika on sitten siinä, kaikki tuo on ollut saatavilla koko ajan, niin ei kiinnosta enää. Leffatkin on kivampi katsoa töllöstä kalsarisillaan. Kuka muuten lopulta kahmii finnkinon voitot, jääkö suomeen?

Kesällä kadehdin koillismaalaisia heidän hienoista, ilmaisista, uimavesistään....

Sen verran tuli tälle vuodelle muutosta, että uusi auto on vietävä liikkeeseen huoktoon. Jälleenmyyntiarvo on pidettävä kondiksessa sen aikaa kun autosta on velkaa.

Turussa ja ympäristökunnissa on ihan ilmaisia vesiä uimiseen , avantoonkin pääsee talvella.

Vierailija
107/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan käyttö vaikka miten tarpeelliseen tuntui karmaisevalta ja synnilliseltä, koska olin huolissani kaikesta.

En enää jaksa.

Vierailija
108/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksipiippuinen juttu. Osaksi itse olen samoilla linjoilla että pitää ostaa vain todelliseen tarpeeseen ja vähentää tavaran  määrää. Samalla olen tosi huolissani kauppojen sulkemisista ja myyjien jäämisestä työttömiksi. Väkeä vähennetään jatkuvasti kaupanalalla ja ne jotka vielä on työssä, tekevät kahden tai jopa kolmen ihmisen työt ja uupuvat. Miten tuonkin ongelman voisi ratkaista? Surullista lukea näistä päätöksistä vaikka täysin ymmärränkin miksi näin tehdään.

Mielellään ostaisin palveluja, jos olisi varaa. Esimerkiksi mieluummin korjauttaisin pyykkikoneeni kuin ostaisin uuden. Mutta se uusi kone tulee edullisemmaksi kuin vanhan korjauttaminen.

Älkää ihmiset ostako postimyynnistä, etenkään Kiina/Aasiasektorilta! Se on epäekologisuuden huippu: tavara tuodaa yksittäospakattuna Kiinasta, materiaaleissa voi olla mitä vain Euroopassa kiellettyjä kemikaaleja, värejä jne. - ja kivijalkakaupat katoavat.

Samaa kiinakrääsää täällä myydään kaupoissa 200% katteella.

Sen voi jättää  kokonaan ostamatta.

Vierailija
109/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis mielenkiintoista kuulla miten muilta perheellisiltä onnistuu tämä nk. pihistely. Siis kun taloudessa on useampia rahankäyttäjiä. Meillä on minä, mies, kaksi teiniä ja kaksi vähän pienempää lasta.

Yleensä minä käyn meillä kaupassa (omasta tahdosta). Juuri eilen olevinaan tein tulevan viikon ruokaostokset ja nyt mies ilmoitti hakevansa lähikaupasta tortilla-ainekset, kun kuulemma tekee mieli.... Ja tiedän että ostelee samalla muutakin turhaa. Hankalaa jos ei muilla täällä ole samat ajatukset kuin itsellä. Mulla meni eilen n. 120 euroa kauppaan ja apteekkiin ja tänään siis mies tulee hupuloimaan vähintään 50.🙈

Ap

Vinkkivitonen: Hommaa 30 euroa maksava tortillaprässi ja opettele itse tekemään niitä lättyjä joko  vehnästä tai masa harinasta (maissia).Ylimääräiset voi pakastaa.Salsan/tomaattisoosin(pakastettavissa) voi tehdä itse. Juuston voi raastaa ja pakastaa.Päivällisen tähteet voi  pakastaa pienissä rasioissa ja pitää joskus pakastimen tyhjennysillan =  ylijäämät tortillan väliin ja ääntä kohti, riittää että kotona on kasviksia. Ennakoimalla hieman varmistat ettei miehellä ole mitään asiaa kauppaan ostelemaan turhuuksia. Toimii meillä.

Tortillaprässi?😂 Ei siihen herranjumala mitään laitetta tarvita!

Itse olen huomannut sen laskevan kynnystä tehdä tortilloja kun kaulimisen sijaan riittää kunnon painallus.Laite on jo säästänyt hankintahintansa takaisin.Maissitorttillojen kauliminen on sen verran rasittavaa touhua.

Vierailija
110/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis mielenkiintoista kuulla miten muilta perheellisiltä onnistuu tämä nk. pihistely. Siis kun taloudessa on useampia rahankäyttäjiä. Meillä on minä, mies, kaksi teiniä ja kaksi vähän pienempää lasta.

Yleensä minä käyn meillä kaupassa (omasta tahdosta). Juuri eilen olevinaan tein tulevan viikon ruokaostokset ja nyt mies ilmoitti hakevansa lähikaupasta tortilla-ainekset, kun kuulemma tekee mieli.... Ja tiedän että ostelee samalla muutakin turhaa. Hankalaa jos ei muilla täällä ole samat ajatukset kuin itsellä. Mulla meni eilen n. 120 euroa kauppaan ja apteekkiin ja tänään siis mies tulee hupuloimaan vähintään 50.🙈

Ap

Vinkkivitonen: Hommaa 30 euroa maksava tortillaprässi ja opettele itse tekemään niitä lättyjä joko  vehnästä tai masa harinasta (maissia).Ylimääräiset voi pakastaa.Salsan/tomaattisoosin(pakastettavissa) voi tehdä itse. Juuston voi raastaa ja pakastaa.Päivällisen tähteet voi  pakastaa pienissä rasioissa ja pitää joskus pakastimen tyhjennysillan =  ylijäämät tortillan väliin ja ääntä kohti, riittää että kotona on kasviksia. Ennakoimalla hieman varmistat ettei miehellä ole mitään asiaa kauppaan ostelemaan turhuuksia. Toimii meillä.

Loistoidea! Älä osta mitään 2019 -> osta tortillaprässi!

Hyvin sisäistetty no buyn idea...

Sori, omani ostin jo vuosia sitten. Pointti tuossa kirjoituksessa oli  ennakoimalla estää miestä lähtemästä kauppaan ostamaan turhuuksia. Se meni sulta kokonaan ohi.

Vierailija
111/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta joku on opiskellut kodinkonekorjaajaksi ja ehkä perustanut alan yrityksen. Luonnon kannalta on parempi, että korjautamme laitteita emmekä osta uusia. Korjautin pikkuvikaisen kodinkoneen, vaikka samalla rahalla olisi saanut uuden. Korjaaja sai töitä ja kaatopaikalla oli yksi romu vähemmän.

Vierailija
112/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tortillaprässi?😂 Ei siihen herranjumala mitään laitetta tarvita!

Itse olen huomannut sen laskevan kynnystä tehdä tortilloja kun kaulimisen sijaan riittää kunnon painallus.Laite on jo säästänyt hankintahintansa takaisin.Maissitorttillojen kauliminen on sen verran rasittavaa touhua.

Sanoinkin jp aikasemmin, mutta toista tämän vielä: tässä ketjussa ei älyllä juhlita.

Vierailija
113/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä, mutta jos ihmiset eivät osta, talous romahtaa ja sitten ollaan kusessa kaikki. Edes yhteiskunnan peruspalveluita, kuten infraa, koulutusta, terveydenhoitoa ja lasten- sekä vanhustenhoitoa ei voida ylläpitää.

Kuten kommenteista on käynyt ilmi, siirtyminen laajasti paveluiden kuluttamiseen on täyttä utopiaa. Palveluiden osuus kulutuksesta voi kasvaa jossain määrin, mutta ei korvaamaan enää merkittävästi tavaroiden kulutusta, joka on suurelta osin paljon muuta kuin kiinalaista krääsää. Se on asumiseen, pukeutumiseen ja harrastuksiin liittyvää, usein aika kallistakin kulutusta. Ja esimerkiksi vaatteissa sekä jalkineissa jo nyt suuri osa kulutusta on "palveluita", koska hinta muodostuu vaikkapa merkkilenkkareissa pääasiassa myyntikatteista.

Itse käyn esimerkiksi ravintolassa syömässä vain pari kertaa kuussa, koska jo kerran viikossa ravintolaruokailu alkaa tökkiä. Kotona on paljon mukavampi laitella hyvää ruokaa ja syödä rauhassa. Sitä paitsi kotiruokailu on ekologisempaakin, tarvitaan vähemmän ravintolaneliöitä lämmitettäväksi. Monet asiat on kivempi tehdä itse ja jos ryhtyisi ostamaan kaikki arkiaskareet palveluina, niin kyllä siinä äkkiä tylsistyisi. Sitten yrittäisi viihdyttää itseään ja kuluttaa aikaansa maksettujen palveluiden parissa, notkua kahviloissa, ravintoloissa, teatterissa, maksullisissa harrastuksissa, so boring! Paljon ennemmin lähtee lenkille, retkeilemään, matkustelee, ajaa harrasteajoneuvoilla, metsästää, kalastaa, pyöräilee, mitä nyt kukin tekee :)

Kuten joku muukin totesi, on vaikea keksiä paljonkaan lisää palveluita, joita haluaisi käyttää.

Vierailija
114/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt välttämättä haluatte olla eläviä kuolleita niin siitä vaan.

Itse ainakin käytän rahani siihen, mikä tuottaa eniten iloa, mielihyvää ja tyydytystä, olipa sitten tavaraa, palveluita, kaukomatkoja whatever. Ja jos ituhipit yrittää rajoittaa elämääni Suomessa, muutan vain toiseen, vapaampaan maahan, niitä kyllä tulee löytymään meidän elinaikana ja tulevaisuudessakin.

Vierailija
115/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Loistoidea! Älä osta mitään 2019 -> osta tortillaprässi!

Hyvin sisäistetty no buyn idea...

Sori, omani ostin jo vuosia sitten. Pointti tuossa kirjoituksessa oli  ennakoimalla estää miestä lähtemästä kauppaan ostamaan turhuuksia. Se meni sulta kokonaan ohi.

Pizzauuni täytyy myös hankkia kotiin, siltä varalta että mies haluaa pizzaa! Ja popparikone! Ja jäätelökone! Ja ja ja...

Vierailija
116/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa valmistettujen tuotteiden ostamista arvostellaan usein. Todellisuudessa niiden kuluttaminen on oikeasti 90%:sti palveluita ja täten hyvin ekologista. Kun ostat Kiinassa viidellä eurolla valmistetut merkkilenkkarit Suomesta 80 eurolla, tuosta rahasta jää Suomeen 60-70 euroa maahantuojan ja jälleenmyyjän katteisiin eli kotimaisiin palveluihin. Sama pätee hyvin moniin tuotteisiin. 

Vierailija
117/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen päättänyt alkaa kuluttamaan. Tavaraa en kaipaa, joten palveluita sitten. Ainoa tapa toipua, jotta talous ei lähde laskuun ja työttömyys lisäänny. Se kierre kun alkaa, niin tapahtuu pelkästään huonoa.

Mä en oikein keksi mitä palveluita voisin edes haluta. Sukulaislapsia toki viedään synttärikrääsän sijaan kiipeilemään tai laskettelemaan. Itse käyn parturissa....siinäpä ne.

Just vaihdoin lapselle nastarenkast fillariin. Jos olisin ostanut työn, mun olis pitänyt viedä pyörä jonnekin, odotella tunti tai ajella hakemaan pyörä seuraavana päivänä. Ja maksaa ajanhaaskuusta ja kilometreistä?

Nyt likkakin näki ettei fillarin huolto ole hankalaa, sen voi oppia kuka vaan eikä "miestentöihin" tarvita penistä.

Etkö syö?

Miten niin? En useinkaan palveluna... Ravintolassa käydään joskus reissussa.

Sanoit, ettet keksi mitään palveluita, jota voisi kuluttaa.

Okei. Sanotaan että laitan vaikka 500 euroa/kk siihen että käydään perheen kanssa useammin ulkona syömässä. En oikein usko tulevani siitä onnellisemmaksi. Ja miten pian Turun kokoisen kaupungin ravintolat on käyty muutamaan kertaan läpi (ei nyt puhuta kepappiloista, vaan kotiruokaa vastaavasta terveellisesmmästä ruuasta), pitääkö jo syksyllä ajaa naapurikaupunkiin syömään, jotta elämys pysyy elämyksenä?

Tai tuo yllä mainittu hieronta....en vain usko saavani nautintoa/rahoille vastinetta mistään hoidoista.

Polttopuut voisi tilata klapeina pihaan, mutta kun tuo mun mies nauttii metsähommista ja tekee ne klapit siinä samalla.... Fiskarsin kirveskin on jo 15-vuotias, että ei sitä tavaraakaan huvikseen ostella.

No Turussahan on vaikka kuinka paljon palveluita joita voi käyttää. Elokuvat, uimahallit, luistelukentät, urheiluhallit, vimma, museot, kielikurssit, työväenopistot, jokilaivat, kosmetologit, suutarit, kampaamot, kiipeilypuistot, kahvilat, Megazone, kylpylät jne. Itse tällaisessa tuppukylässä asuvana kadehdin tuota Turun ja sen kokoisten kaupunkien palveluntarjoajien määrää.

ehkä se vika on sitten siinä, kaikki tuo on ollut saatavilla koko ajan, niin ei kiinnosta enää. Leffatkin on kivampi katsoa töllöstä kalsarisillaan. Kuka muuten lopulta kahmii finnkinon voitot, jääkö suomeen?

Kesällä kadehdin koillismaalaisia heidän hienoista, ilmaisista, uimavesistään....

Sen verran tuli tälle vuodelle muutosta, että uusi auto on vietävä liikkeeseen huoktoon. Jälleenmyyntiarvo on pidettävä kondiksessa sen aikaa kun autosta on velkaa.

Turussa ja ympäristökunnissa on ihan ilmaisia vesiä uimiseen , avantoonkin pääsee talvella.

Täällä oo kuin sinilevää, paitsi avannossa, siellä on liian kylmä levälle ja uimiseen.

Vierailija
118/536 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tekeminen on myös ekologisempaa. Kun käytät palveluita, niitä käytetään yleensä aina ulkopuolisissa tiloissa, kuntosaleilla, ravintoloissa, korjaamoilla jne. Mitä enemmän ihmiset tekevät itse asioita, sitä vähemmän tarvitaan palveluiden tuottamiseen ja tarjoamiseen liittyviä toimitiloja, niiden lämmitystä ja kunnossapitoa. Ei palveluyhteiskunta ole mitenkään egologinen ja kaupunkilaisen hiilijalanjälki sekä energiankulutus on paljon suurempi kuin maalla asuvan. 

Vierailija
119/536 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuotesi tuntuu olevan "pyrin vähentömään kulutusta vuosi-", jos väitätotsikkosi mukaisesti teet itsesi naurun alaiseksi. Mutta hyvä sulle.

Itsellä on niin pieni palkka että pakostakin kulutan niukasti.

Vierailija
120/536 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä plussana turhan kulutuksen vähentämisessä on myös kemikaalikuorman väheneminen. Noin niinkuin yksilötasolla.

Ollaan esikoisen syntymän jälkeen vähennetty siivouskemikaalien käyttöä huimasti. Esimerkiksi lattiat pesen mikrokuitumopilla ja puhdasta tulee. Myös ruokapöytä ja keittiön tasot puhdistuu ihan vedellä ja rätillä, muistaa vaan ripustaa rätin ilmavasti ja vaihtaa riittävän usein puhtaaseen ja pestä riittävän lämpimässä, ettei ala bakteereja kasvaa. Ei todellakaan tarvitse joka pinnalle omaa ainettaan eikä etenkään suihkia koko aika jollain puhdistus-suihkeella. Myös sellaiset suihkutettavat ilmanraikastimet ja vessan one touchit on tarpeettomia.

Wc ankkaa meiltä vielä löytyy, mutta on niin kamalaa tavaraa, että mielelläni keksisin jonkun luonnonmukaisemman tavan kunhan tämä pullo loppuu.

Kemikaalikuormaa vähentäisi huomattavasti myös se, jos tekisi edes osan omista ihonhoitotuotteista. Itse en valitettavasti ole vielä näin pitkällä, mutta ehkä joskus vielä.

Hyvä! Mäkin pesen käytännössä kaiken etikalla ja astianpesuaineella. Lattialle on kyllä joku vanha pesuaine. En ymmärrä myöskään niitä roikkuvia juttuja vessan pytyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi