Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi

Vierailija
03.01.2019 |

Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...

Kommentit (536)

Vierailija
121/536 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin parissa kaupassa tänään, enkä ostanut muuta kuin terveellistä ja tarpeellista ruokaa! Hyvä minä!

Ja vihannekset yms. ostin kaikki irtona, ilman yhtäkään muovipussia. Tämä täytyy ottaa tavaksi.

Vierailija
122/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Uusi viikko edessä. Miten viime viikko meni, ap ja kumppanit? Mitä jätitte ostamassa?

Mulla on enemmänkin sellainen ”harkitsen ostoksiani” -vuosi, eli en halua ostaa mitään ilman todellista ja harkittua tarvetta. Toivon, että projektini auttaa minua erottamaan todellisen tarpeen halusta.

Viikonloppuna olisi tehnyt mieli ostaa vaikka mitä vaatetta alennusmyynneistä, kunnes muistin pullottavan vaatekaappini. Jätin ostamatta.

Urheiluliikkeen nettikaupan alennuksesta tilasinkin sitten kevyttoppatakin, sille oli perusteltu tarve kun nykyinen ainoa talviparkatakkini on ihan liian kuuma ja raskas liikunnallisempaan menoon. Kirpparit katsoin ensin, mutta niistä ei tällä kertaa löytynyt sopivaa. Jotenkin tästä ostoksesta tuli silti syyllinen olo, vaikka kyseessä olikin hyödyllinen tuote itselleni. Jospa tässä menee vielä vähän aikaa, että aivonikin oppivat erottamaan tarpeellisen ostamisen tarpeettomasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni ainakin viikko hyvin. Pelkkää ruokaa ostin. Eikä ollut ees kovin vaikeeta...

Vierailija
124/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä plussana turhan kulutuksen vähentämisessä on myös kemikaalikuorman väheneminen. Noin niinkuin yksilötasolla.

Ollaan esikoisen syntymän jälkeen vähennetty siivouskemikaalien käyttöä huimasti. Esimerkiksi lattiat pesen mikrokuitumopilla ja puhdasta tulee. Myös ruokapöytä ja keittiön tasot puhdistuu ihan vedellä ja rätillä, muistaa vaan ripustaa rätin ilmavasti ja vaihtaa riittävän usein puhtaaseen ja pestä riittävän lämpimässä, ettei ala bakteereja kasvaa. Ei todellakaan tarvitse joka pinnalle omaa ainettaan eikä etenkään suihkia koko aika jollain puhdistus-suihkeella. Myös sellaiset suihkutettavat ilmanraikastimet ja vessan one touchit on tarpeettomia.

Wc ankkaa meiltä vielä löytyy, mutta on niin kamalaa tavaraa, että mielelläni keksisin jonkun luonnonmukaisemman tavan kunhan tämä pullo loppuu.

Kemikaalikuormaa vähentäisi huomattavasti myös se, jos tekisi edes osan omista ihonhoitotuotteista. Itse en valitettavasti ole vielä näin pitkällä, mutta ehkä joskus vielä.

Kemikaalikuorman ja ympäristöystävällisten valintojen tekeminen on nykypäivänä helppoa. Ensinnäkin käyttöön mummon konstit: sooda ja etikka. Soodaa voi käyttää kodin siivouksessa tosi moneen, esim. wc-pöntön ja altaan saa puhtaaksi kun ripottaa soodaa ja pesee sitten märällä rätillä. Peilit ym. puhdistuvat hyvin vesi-etikkasuihkeella ja liinalla pyyhkimällä. Etikkaa voi käyttää myös pyykissä huuhteluaineena, jos niitä tykkää käyttää. Itse en  ole koskaan käyttänyt huuhteluaineita, joten siitä en osaa sen enempää sanoa. En ala tähän nyt kaikkia soodan ja etikan käyttötarkoituksia luettelemaan, netistä löytyy paljon vinkkejä! Halpaa ja ekologista. 

Jos haluaa kuitenkin jotain ostaa valmiina, niin valikoimaa on runsaasti sekä luonnonkosmetiikassa että pesuaineissa. Ihan lähikaupasta ei välttämättä löydy kuin tosi suppea valikoima, jos sitäkään. Mutta Prismasta, Citymarketista jo enemmän. Ruohonjuuri, Ekolo ym. kaupat myyvät myös ja valikoima laaja, myyjät osaavat neuvoa. Kannattaa katsoa, että tuotteessa on joku ekosertifikaatti, esim. ekosert. Osa tuotteista on ns. viherpestyjä. Tästäkin löytyy tietoa googlaamalla. 

Nettikaupoista tilaamalla saa myös pesuaineita sekä luonnonkosmetiikkaa. Vinkkaan muutamia kauppoja: 

Greendeal: luonnonkosmetiikkaa ja kodin pesuaineita, kaikki sertifioitua

Hyvinvoinnin tavaratalo: laaja valikoima luonn.kosmetiikkaa ja kodin puhd.aineita

Jolie, Biodelly, Twistbe suomalaisia luonnonkosmetiikan nettikauppoja, voi kysyä myös neuvoa valinnoissa

Jos haluaa tukea suomalaisia tuotteita, luettelen muutamia ekologisia valintoja: 

Flow: luonnonkosmetiikkaa

Saaren taika: saippuoita ym. 

Ole hyvä: pesuaineita, myös täyttöpakkauksia

Atopik: apteekista saatava luonnonkosmetiikkamerkki, puhdistusaineita ja kasvovoiteita ym. 

Ekopharma: luonnonkosmetiikkaa

Ihan noin muutamia mainitakseni. Googlaamalla löytyy lisää. Todellakin kannattaa miettiä, mitä oikeasti tarvitsee ja olla ostamatta turhuuksia. Mutta kotia siivottava ja jos haluaa pestä hiuksia, hoitaa ihoaan ja ehkä meikatakin, näihin löytyy nykypäivänä helposti luonnonmukaisia ja ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja. Tässäkin on vain se vaara, että kun alkaa tutustua tuotteisiin, haluaa testata aina uutta ja uutta. Maltti on siis valttia. Mutta kodin siivouksessa pääsee hyvin alkuun soodalla ja etikalla, ja kasvovoiteita, shampoita ym. saa jo isommista marketeista. 

Jos olet Facebookissa, luonnonkosmetiikka- ja ekokoti-ryhmistä oppii paljon ja voi kysellä, miten aloittaa. 

125/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätkän samaan malliin. Ostan kaiken uutena ja turhan tavaran poltan

Vierailija
126/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut ostolakossa jo yli 10 v. Hyvältä tuntuu. Ostan kyllä jotakin uutenakin, mutta vain kotimaista ja laadukasta ja mitä ei sellaisena löydy, teen itse. Lahjoiksi annan usein itsetehtyä tai lahjakortin johonkin luontaishoitoon. Myös kirjoja ostan uutena. En myöskään käy kuntosalilla tms., vaan periaatteenani on saada niin paljon hyötyliikuntaa (kaikki mahdolliset asiointimatkat kävellen tai pyörällä, metsätöitä, puiden pilkkomista, risusavottaa, lapiohommia, lumitöitä, puutarhatöitä, marjastusta, sienestystä..) ja ulkoliikuntaa (hiihtoa, luistelua, potkukelkkailua, polkujuoksua, sauvakävelyä, uintia, lumikenkäilyä..) että muuta en tarvitse, paitsi kotijoogaa. Ruuastakin kasvatan ja kerään itse suuren osan. Vanhat vaatteet kudon matoiksi, huonekalut kunnostan.

Tämän vuoden lupaukseni on vähentää someaikani murto-osaan ja vähentää myös yleensä netin käyttöä huomattavasti. Tämä on eka kerta tänä vuonna kun olen tällä palstalla, ennen kävin joka päivä. Lähdin facesta ja instasta, aion luopua myös älypuhelimestani. Annan itselleni luvan olla netissä tunnin päivässä. Nyt jo olen huomannut, miten paljon enemmän saan aikaan, kun en ole netissä. Ihan kuin jostain olisi tullut pari-kolme lisätuntia vuorokauteen. Olen lukenut ja neulonut enemmän ja viestittelyn sijaan soittanut ystävilleni. Kyläilyä pitää myös lisätä, nyt aikaa jää enemmän. 

Vierailija
127/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään "AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset" -juttuja. Vaan jos et osta mitään niin et sitten osta yhtään mitään tai olet selkärangaton luuseri. Ei siis sähköä, vettä, ruokaa, vakuutuksia, ei yhtään mitään.

Hyvää uutta vuotta sinullekin!

Saitko purettua kaiken ulos?

Vierailija
128/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin meni eka viikko! Yhdet sukat meni rikki ja korjasin ne 😀 Ennen vanhaan olisin viskannut roskiin. Kaivoin lasten luistimet esille ja totesin, että yksi tarvitsee uudet mutta ne saan onneksi sukulaiselta. Mies ei muuten käynyt ostamassa tortilla-aineksia vaan söi jotain mitä jo löytyi kaapista 😉

Leipää leivoin itse valmiiksi pakkaseen ja päätin, että enää ei tuoda meidän talouteen leipiä kaupasta.

Tsemppiä kaikille! You can do it!

Ap

Vierailija
129/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen muuten käynyt ruokakaupassa viimeksi perjantaina ja ostin lähes kaiken mitä tarvitaan tällä viikolla. Rahaa meni kauppaan ja apteekkiin 120€. Meitä siis 6 henkeä. Maitoa pitää kyllä hakea lisää. Sen olen päättänyt, että mitään muuta EN osta. Kuljen laput silmillä kaupan läpi!

Ap

Vierailija
130/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan mitä tarvitsen, jos ei ole varaa tai liian kallista, teen itse tai tilaan kiinasta. Tällä hetkellä säästöön jää noin 80% nettopalkasta.

Kiinnostaisi tietää nettopalkkasi ja elämäntilanteesi?

Hieno säästöprosentti joka tapauksessa!

Asun yksin halvassa velattomassa omistusasunnossa, elämiskustannukset alle 500€/kk. Palkan lisäksi saan korvauksia joilla käytännössä maksan elämisen, palkka on pelkkää plussaa.

Vierailija
131/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosia ollut ns ostolakossa, joka kyllä ei mikään tiukka ole, mutta aikaisemmin ostin surutta kaikkea muka tarpeellista.

Vuosia olen myynyt kirpparilla niitä pois eikä loppua näy, mutta suunta on oikea eli kotoa lähtee tavaraa enemmän kuin sinne tulee.

Vielä on järkyttävä määrä sellaista mitä ei kannata myymään lähteä vaan en kuitenkaan raaski pois heittää vaikka tiedän ettei tarvita.

Vierailija
132/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin jo koko viime vuoden "älä osta mitään" periaatteella.

Laitoin tavaraa myyntiin kirppikselle. Jos oli ihan pakko jotakin fyysistä (muuta kuin ruokaa) ostaa, ostin kirppikseltä.

Mieluusti ostan nettikirppikseltä. Jos ostaa pöytäkirppikseltä, niin niissä tuotteissa on tavallaan aina se pöydän hinta mukana hinnassa (ja verot).

On ollut kyllä hyvä olo, kun pääsin irti rahan kuluttamisesta.

Säästöön jäi viime vuonna yli 7000 euroa enemmän kuin aiemmin.

Parin vuoden kuluttua minulla onkin säästössä sen verran, että saan ostettua elämäni ensimmäisen sijoitusasunnon !

Tehkää perässä.

Vierailija
133/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä älä osta sujunut hyvin kanssa. Lapsella pipo oli unohtunut johonkin julkiseen liikennevälineeseen.

Otin sitten kellarista vanhan villapaidan, jonka alalaidasta ompelin lapselle parit pipot. Tosi hyvät tuli. Ihan kuin uudet pipot.

Ompelulankaa on enää puoli lankarullaa jäljellä, voi olla, että joudun ostamaan tänä vuonna uuden lankarullan ):

Vierailija
134/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tämä jatkunut jo vuosia.

Palkkani riittää pakollisiin menoihin.

Pieni tulonlähde on kirppistuotot. Valitettavasti summat pienenee joka kerta.

Teen monelle palveluksia. Hoidan yhden perheen lapsia joka toinen tiistai ja palkaksi saan aina pussillisen kirppistavaraa. Heidän koti on jo tyhjennetty, nyt tavarat tulevat sisaruksilta.

Kun saan jatkuvasti minulle uutta tavaraa, se täysin hillitsee minun ostohalujani, joihin minulla ei ole edes varaa.

Kirppistavarat menevät kiintiöön, 2 x vuodessa minulta noudetaan kotoa 10 banaanilaatikollista ja ne myydään kirppiksellä 50% sopimuksella.

Kasat haetaan touko ka marraskuussa ja samoissa kuussa maksetaan edellisen kerran myynti.

Rahat menevät toukokuun rahat kesälomaan ja marraskuun rahat jouluun.

Joka kerta jätän itselleni jotain ja sitten ehkä vuoden päästä laitan sen kierrätykseen . Mutta saan sen uuden tavaran viehätyksen .

Yksi parhaista puolista on se, että koti on aina siisti ja tiedän mikä missäkin on.

Vierailija
135/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.

Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.

Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...

Sama täällä. Minua ahdistaa ajatus siitä minkälaisella maapallolla lapseni ja lapsenlapseni joutuvat elämään.

Vaikkei meillä mitenkään mällättykään jouluna tai uutenavuotena niin siitä huolimatta jo sekin pieni joululahjamäärä sai ahdistuneeksi vaikka lahjat olivat kaikille järkilahjoja eivätkä mitään hetken kestävää pilipalia.

Vierailija
136/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidetäänkö samalla raitis vuosi? Siinnä vasta säästääkin.

Sopii minulle!

Vierailija
137/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksipiippuinen juttu. Osaksi itse olen samoilla linjoilla että pitää ostaa vain todelliseen tarpeeseen ja vähentää tavaran  määrää. Samalla olen tosi huolissani kauppojen sulkemisista ja myyjien jäämisestä työttömiksi. Väkeä vähennetään jatkuvasti kaupanalalla ja ne jotka vielä on työssä, tekevät kahden tai jopa kolmen ihmisen työt ja uupuvat. Miten tuonkin ongelman voisi ratkaista? Surullista lukea näistä päätöksistä vaikka täysin ymmärränkin miksi näin tehdään.

Mielellään ostaisin palveluja, jos olisi varaa. Esimerkiksi mieluummin korjauttaisin pyykkikoneeni kuin ostaisin uuden. Mutta se uusi kone tulee edullisemmaksi kuin vanhan korjauttaminen.

Jotenkin kestämätön ajatus, että kaikkien pitäisi kantaa koteihinsa niin paljon Kiinassa valmistettua tavaraa, että noiden tavaroiden viivakoodien piippauttajilla riittää töitä. Ehkä täytyy vain hyväksyä, että vähittäiskauppa on auringonlaskun ala.

Jos oikeasti haluamme kantaa huolta suomalaisten työllisyydestä hukkumatta krääsään, menemme vaikka hierojalle. Anna kun arvaan: liian kallista.

Ja sitten on olemassa vielä yksi alue: erikoiskaupat. Minä ostin viimeksi sukset. Ei olisi tullut mitään ilman asiantuntevan myyjän ja voitelutyypin apua. Jouduin jonottamaan puoli tuntia ennen kuin sain palvelua.

Henkilökohtaisesti uskon, että tulevaisuudessa yhä useampi elättää itsensä someverkostojen avulla: leipoo leipää naapurustolle, tekee lumitöitä, korjaa vaatteita, kuka mitäkin. Marjojen poimiminen nousee arvoonsa. Eli globalisaatio kääntyy lokalisaatioksi ja juuri erilaisten asioiden korjaustaidot nousevat arvoonsa.

No tähän suuntaan ollaan menossa kovaa kyytiä eli kauppoja loppuu kiihtyvään tahtiin. Onhan se hyväkin että kulutus vähenee mutta itse kun on kaupanalalla ollut vuosikausia, tekee  pahaa kun tietää että työkaverit ja itsekin jää työttömäksi sen vuoksi.  Muistan kun olin eräässä kaupassa töissä ja koitettiin selvitä kuukaudesta toiseen laskujen kanssa, myynnit laski ja asiakasmäärät pieneni. Nekin asiakkaat jotka kävi kaupassa vielä, kehuivat hymyillen että tulin vain katselemaan, olen tehnyt päätöksen että en osta enää mitään mitä en välttämättä tarvitse. Tai että tilaan tämän tuotteen verkkokaupasta/Kiinasta niin saan halvemmalla. Jotenkin tuli sellainen olo että tulivat ilkkumaan "katsos myyjätyttö, näin minä teen sinut työttömäksi!". Ja samat mammat sitten ilkkuu julkisesti myyjän kuullen "miksei ne nuoret mene töihin, tuolla vain venyvät kaupungilla päivästä toiseen. Töitä on kyllä!" samaan aikaan kun itse julistavat ostolakkoaan. Tekee pahaa ja loukkaa! Tiedän tiedän, eivät sitä puolta ajatelleet vaan omaa kulutustaan. Tämähän se on se valtava ristiriita kun itsekin haluan kulutusta vähentää mutta en halua lisätä työttömyyttä. Ehkä pitää alkaa miettimään uusia tapoja elättää itsensä, hyvissä ajoin. 

Tuo on kyllä kulutuksen vähenemisen paha haittapuoli. Työpaikat vähenee rajusti ja muutenkin Suomessa on jo liikaa työttömyyttä. Eikä kaikki voi alkaa terveydenhoitoalallekaan. Se lienee ainoa millä on tulevaisuudessa työpaikkoja. Kaikki eivät edes sovellu sille, vaan olisivat suorastaan vaarallisia siinä työssä. Mitäpä työpaikkoja sitten paljon jää, ehkä jotkut peruskoulun opettajat. Ammatillisia opettajiakaan tuskin kohta juuri tarvitaan, kun ei ole järkeä kouluttaa ketään aloille joilla ei ole ollenkaan töitä.

No voihan kestävämpi liiketoiminta ja uudet toimintatavat luoda uusia työpaikkoja.

Jos joku keksisi ryhtyä tekemään polveen ja sen alle ylettyviä mekkoja ja hameita niin ostajia löytyisi koska kaikki eivät voi käyttää töissä vaatteita, jotka paljastavat liikaa istuutuessa tai kumartuessa. Tulevan pohjepituisen helman trendin on äkännyt jo Henkkamaukkakin. Suomalainen voisi tarjota eettisesti aikuisilla teetettyä C- ja D-mallistoina.

Vierailija
138/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt välttämättä haluatte olla eläviä kuolleita niin siitä vaan.

Itse ainakin käytän rahani siihen, mikä tuottaa eniten iloa, mielihyvää ja tyydytystä, olipa sitten tavaraa, palveluita, kaukomatkoja whatever. Ja jos ituhipit yrittää rajoittaa elämääni Suomessa, muutan vain toiseen, vapaampaan maahan, niitä kyllä tulee löytymään meidän elinaikana ja tulevaisuudessakin.

Tuskinpa löytyy. Muut maat Saksasta Kiinaan pyrkivät koko ajan vähentämään päästöjen ja roskan määrää - Suomihan tulee jälkijunassa näiden asioiden kanssa verrattuna vaikka nimenomaan Keski-Eurooppaan. Euroopassa ollaan muuten kohta sormi suussa jätevuorien kanssa, kun Kiina kieltäytyi viime vuoden lopulla enää toimimasta meidän (ja Amerikan) kaatopaikkana. Mutta hyvää onnea, Venezuelaan ehkä pääsisit vielä asumaan.

Vierailija
139/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän kyllä rahaa palveluihin jonkin verran. Käyn kerran kuussa kampaajalla ja silloin tällöin hierojalla. Syömässä käydään ulkona pari kertaa kuukaudessa koska sillä ei ole niin ekologisesti väliä, tehdäänkö ruoka itse vai tekeekö sen joku muu. Renkaita ei enää vaihdeta itse ja käytetään rengashotellia. 

Virossa bongasin kerran hyvän tarjouksen: kun kaksi värjäyttää kulmansa ja ripsensä normaalihintainen niin porukan kolmas saa värjäykset ilmaiseksi. Suomessa en ole törmännyt tällaisiin sisäänheittotarjouksiin pienellä paikkakunnalla.

Toisaalta täällä sekä kampaaja ja kauneushoitola on edullisempi kuin tallinnalaiset hoitolat. Ehkä pikamatkalle lähtevän kannattaisi lähteä itsensähemmottrlumatkalle pikkukaupunkiin?

Vierailija
140/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksipiippuinen juttu. Osaksi itse olen samoilla linjoilla että pitää ostaa vain todelliseen tarpeeseen ja vähentää tavaran  määrää. Samalla olen tosi huolissani kauppojen sulkemisista ja myyjien jäämisestä työttömiksi. Väkeä vähennetään jatkuvasti kaupanalalla ja ne jotka vielä on työssä, tekevät kahden tai jopa kolmen ihmisen työt ja uupuvat. Miten tuonkin ongelman voisi ratkaista? Surullista lukea näistä päätöksistä vaikka täysin ymmärränkin miksi näin tehdään.

Mielellään ostaisin palveluja, jos olisi varaa. Esimerkiksi mieluummin korjauttaisin pyykkikoneeni kuin ostaisin uuden. Mutta se uusi kone tulee edullisemmaksi kuin vanhan korjauttaminen.

Jotenkin kestämätön ajatus, että kaikkien pitäisi kantaa koteihinsa niin paljon Kiinassa valmistettua tavaraa, että noiden tavaroiden viivakoodien piippauttajilla riittää töitä. Ehkä täytyy vain hyväksyä, että vähittäiskauppa on auringonlaskun ala.

Jos oikeasti haluamme kantaa huolta suomalaisten työllisyydestä hukkumatta krääsään, menemme vaikka hierojalle. Anna kun arvaan: liian kallista.

Ja sitten on olemassa vielä yksi alue: erikoiskaupat. Minä ostin viimeksi sukset. Ei olisi tullut mitään ilman asiantuntevan myyjän ja voitelutyypin apua. Jouduin jonottamaan puoli tuntia ennen kuin sain palvelua.

Henkilökohtaisesti uskon, että tulevaisuudessa yhä useampi elättää itsensä someverkostojen avulla: leipoo leipää naapurustolle, tekee lumitöitä, korjaa vaatteita, kuka mitäkin. Marjojen poimiminen nousee arvoonsa. Eli globalisaatio kääntyy lokalisaatioksi ja juuri erilaisten asioiden korjaustaidot nousevat arvoonsa.

No tähän suuntaan ollaan menossa kovaa kyytiä eli kauppoja loppuu kiihtyvään tahtiin. Onhan se hyväkin että kulutus vähenee mutta itse kun on kaupanalalla ollut vuosikausia, tekee  pahaa kun tietää että työkaverit ja itsekin jää työttömäksi sen vuoksi.  Muistan kun olin eräässä kaupassa töissä ja koitettiin selvitä kuukaudesta toiseen laskujen kanssa, myynnit laski ja asiakasmäärät pieneni. Nekin asiakkaat jotka kävi kaupassa vielä, kehuivat hymyillen että tulin vain katselemaan, olen tehnyt päätöksen että en osta enää mitään mitä en välttämättä tarvitse. Tai että tilaan tämän tuotteen verkkokaupasta/Kiinasta niin saan halvemmalla. Jotenkin tuli sellainen olo että tulivat ilkkumaan "katsos myyjätyttö, näin minä teen sinut työttömäksi!". Ja samat mammat sitten ilkkuu julkisesti myyjän kuullen "miksei ne nuoret mene töihin, tuolla vain venyvät kaupungilla päivästä toiseen. Töitä on kyllä!" samaan aikaan kun itse julistavat ostolakkoaan. Tekee pahaa ja loukkaa! Tiedän tiedän, eivät sitä puolta ajatelleet vaan omaa kulutustaan. Tämähän se on se valtava ristiriita kun itsekin haluan kulutusta vähentää mutta en halua lisätä työttömyyttä. Ehkä pitää alkaa miettimään uusia tapoja elättää itsensä, hyvissä ajoin. 

Tuo on kyllä kulutuksen vähenemisen paha haittapuoli. Työpaikat vähenee rajusti ja muutenkin Suomessa on jo liikaa työttömyyttä. Eikä kaikki voi alkaa terveydenhoitoalallekaan. Se lienee ainoa millä on tulevaisuudessa työpaikkoja. Kaikki eivät edes sovellu sille, vaan olisivat suorastaan vaarallisia siinä työssä. Mitäpä työpaikkoja sitten paljon jää, ehkä jotkut peruskoulun opettajat. Ammatillisia opettajiakaan tuskin kohta juuri tarvitaan, kun ei ole järkeä kouluttaa ketään aloille joilla ei ole ollenkaan töitä.

Elämysten aloilla löytyy tulevaisuudessa töitä ja mielellään sellaisten jotka luodaan tyhjästä.Kuten kirjat ja tietokonepelit. Turismi on toinen, mutta nyt ihmisiä yritetään aivopestä etteivät he matkustaisi. Vaikka todellisuudessa pelkästään tavaroiden matkustaminen pitäisi kieltää ja ihmisille keksiä mahdollisimman vähäsaasteisia keinoja matkustaa. Ehkä purjelaivailu ja kaikki siihen liittyvä työ lisääntyy.

Myös kaikenlainen tekeminen ja harrastaminen tulee lisääntymään. Käsityöt, urheilu, rentoutuminen, pelaaminen, musiikki ja sen tekeminen ja opettaminen. Ruuanlaitto ja sisustaminen ovat jo olleet pinnalla. Tulevaisuudessa uskon ettei kyse ole enää vain valmiin ostamisesta, vaan ihmiset haluavat itse tehdä ja osallistua. Eli ei enää Kiinasta ostettua akryylipatalappua vaan itse kudottu villapatalappu. Johon on tilattu villat jostain suomalaisesta luomu lammastilalta.

Ihmeellistä, ettei mikään firma tee matkailuaiheisia tietokonepelejä! Kävisin mielelläni tutkimassa pyramideja ja muitakin maailman ihmeitä mutta vihaan matkustamisen fyysistä puolta ja etenkin odottelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi