Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi

Vierailija
03.01.2019 |

Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...

Kommentit (536)

Vierailija
141/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en varsinaisesti vietä "älä osta mitään" -vuotta, koska luen todella paljon - varsinkin kirjoja, joita ei Suomesta saa, eikä e-kirjoina. Toisaalta sitten vaateostot eivät pahemmin kiinnosta. En ole koskaan ollut oikein innostunut vaatteista, vaikka nainen olenkin - käytän aina farkkuja, t-paitoja, neuleita ja pyrin etsimään niitä joko kirppiksiltä tai alennusmyynneistä. Käytän kaikki niin loppuun, että farkuissakin on kunnon reikiä.

Harrastan kotimaisen vanhan lasin ja keramiikan keräilyä, mutta minulla on ollut jo pitkään tiukka raja sille, mitä maksan. Vähentää tuhlailua, ja tekee satunnaisista kirppislöydöistä paljon makeampia.

Lahjoiksi ostin jouluna aikuisille ystäville ns. kulutustavaraa: teetä, kahvia, muuta syötävää/juotavaa ja lapsille lahjakortit Hoplopiin tms. liikuntapuistoon. (Saavat muksut liikuntaa pelaamisen lisäksi, ja tulee tuettua vähän niitä palvelujakin.)

Ruokaa ostan yleensä tarjouksista, ja suunnittelen niiden mukaan tulevien päivien ruokalistan. Tämän opin jo aikoinaan kotona. Suurin menoerä tänä vuonna tulee olemaan uusien renkaiden osto autoon (ikävää, mutta välttämätöntä) ja seuraavaksi suurin täydellinen hammastarkastus (mm. röntgenkuvat jotta näkee, mitä muovipaikoille kuuluu) ja mahdollinen jälkihoito.

Vierailija
142/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

elän aina noin, koska olen köyhä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin nyt niin etten 2-vuoteen ostanut itselle muuta kuin ruokaa/pakolliset hygieniajutut..olipa ihana nakata kaikki pikku reikäiset ja puhki kuluneet nyt pois kun ostin alesta uusia vaatteita..en niitäkään kohtuuttomasti, mutta nyt ei taas tarvii ainakaan tänä vuonna mitään😊Säästöön tosin ei oo mitään jääny kun elämiseen ja perheeseen rahat kuluu..se onkin suurin syy miksi en itselleni osta kuin harvoin👍🏼

Vierailija
144/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksipiippuinen juttu. Osaksi itse olen samoilla linjoilla että pitää ostaa vain todelliseen tarpeeseen ja vähentää tavaran  määrää. Samalla olen tosi huolissani kauppojen sulkemisista ja myyjien jäämisestä työttömiksi. Väkeä vähennetään jatkuvasti kaupanalalla ja ne jotka vielä on työssä, tekevät kahden tai jopa kolmen ihmisen työt ja uupuvat. Miten tuonkin ongelman voisi ratkaista? Surullista lukea näistä päätöksistä vaikka täysin ymmärränkin miksi näin tehdään.

Mielellään ostaisin palveluja, jos olisi varaa. Esimerkiksi mieluummin korjauttaisin pyykkikoneeni kuin ostaisin uuden. Mutta se uusi kone tulee edullisemmaksi kuin vanhan korjauttaminen.

Jotenkin kestämätön ajatus, että kaikkien pitäisi kantaa koteihinsa niin paljon Kiinassa valmistettua tavaraa, että noiden tavaroiden viivakoodien piippauttajilla riittää töitä. Ehkä täytyy vain hyväksyä, että vähittäiskauppa on auringonlaskun ala.

Jos oikeasti haluamme kantaa huolta suomalaisten työllisyydestä hukkumatta krääsään, menemme vaikka hierojalle. Anna kun arvaan: liian kallista.

Ja sitten on olemassa vielä yksi alue: erikoiskaupat. Minä ostin viimeksi sukset. Ei olisi tullut mitään ilman asiantuntevan myyjän ja voitelutyypin apua. Jouduin jonottamaan puoli tuntia ennen kuin sain palvelua.

Henkilökohtaisesti uskon, että tulevaisuudessa yhä useampi elättää itsensä someverkostojen avulla: leipoo leipää naapurustolle, tekee lumitöitä, korjaa vaatteita, kuka mitäkin. Marjojen poimiminen nousee arvoonsa. Eli globalisaatio kääntyy lokalisaatioksi ja juuri erilaisten asioiden korjaustaidot nousevat arvoonsa.

No tähän suuntaan ollaan menossa kovaa kyytiä eli kauppoja loppuu kiihtyvään tahtiin. Onhan se hyväkin että kulutus vähenee mutta itse kun on kaupanalalla ollut vuosikausia, tekee  pahaa kun tietää että työkaverit ja itsekin jää työttömäksi sen vuoksi.  Muistan kun olin eräässä kaupassa töissä ja koitettiin selvitä kuukaudesta toiseen laskujen kanssa, myynnit laski ja asiakasmäärät pieneni. Nekin asiakkaat jotka kävi kaupassa vielä, kehuivat hymyillen että tulin vain katselemaan, olen tehnyt päätöksen että en osta enää mitään mitä en välttämättä tarvitse. Tai että tilaan tämän tuotteen verkkokaupasta/Kiinasta niin saan halvemmalla. Jotenkin tuli sellainen olo että tulivat ilkkumaan "katsos myyjätyttö, näin minä teen sinut työttömäksi!". Ja samat mammat sitten ilkkuu julkisesti myyjän kuullen "miksei ne nuoret mene töihin, tuolla vain venyvät kaupungilla päivästä toiseen. Töitä on kyllä!" samaan aikaan kun itse julistavat ostolakkoaan. Tekee pahaa ja loukkaa! Tiedän tiedän, eivät sitä puolta ajatelleet vaan omaa kulutustaan. Tämähän se on se valtava ristiriita kun itsekin haluan kulutusta vähentää mutta en halua lisätä työttömyyttä. Ehkä pitää alkaa miettimään uusia tapoja elättää itsensä, hyvissä ajoin. 

Tuo on kyllä kulutuksen vähenemisen paha haittapuoli. Työpaikat vähenee rajusti ja muutenkin Suomessa on jo liikaa työttömyyttä. Eikä kaikki voi alkaa terveydenhoitoalallekaan. Se lienee ainoa millä on tulevaisuudessa työpaikkoja. Kaikki eivät edes sovellu sille, vaan olisivat suorastaan vaarallisia siinä työssä. Mitäpä työpaikkoja sitten paljon jää, ehkä jotkut peruskoulun opettajat. Ammatillisia opettajiakaan tuskin kohta juuri tarvitaan, kun ei ole järkeä kouluttaa ketään aloille joilla ei ole ollenkaan töitä.

No voihan kestävämpi liiketoiminta ja uudet toimintatavat luoda uusia työpaikkoja.

Jos joku keksisi ryhtyä tekemään polveen ja sen alle ylettyviä mekkoja ja hameita niin ostajia löytyisi koska kaikki eivät voi käyttää töissä vaatteita, jotka paljastavat liikaa istuutuessa tai kumartuessa. Tulevan pohjepituisen helman trendin on äkännyt jo Henkkamaukkakin. Suomalainen voisi tarjota eettisesti aikuisilla teetettyä C- ja D-mallistoina.

Midimitta on ollut pitkään muodikas ja ulkomaisista nettikaupoista sitä kyllä löytyy. Olisi kyllä kiva jos suomalaisistakin.

Vierailija
145/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi älä osta mitään ylimääräistä vuosi. Ostan sen mitä tarvin eikä mitään muuta. Vaatteita en aio ostaa itselle enkä lapsille. Tyttärelle tosin on ehkä pakko ostaa rintaliivit, on sen ikäinen ja murrosiän merkkejä ilmassa, että ei tässä voi mennä enää kauan, kun alkaa tarvia liivejä.

Vierailija
146/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikon saldo: halusin ostaa mm. jättimäisen kesähellehatun, sellaisen jossa noin puolen metrin lieri, paperia, hiekka tai musta. En ostanut, tai oikeastaan tilannut. Halusin myös tilata uudet Lushin Valentine-tuotteet, minulla on yhä joulualesta ostettuja, joten en ostanut.

Ostin ruokaa, mutta hillitysti. Miinuksena ostin muutaman muotilehden, joita selatessa totesin, että ei olisi kannattanut.

Bonus: siivosin vaatekaapista muutaman mekon ja asusteen pois.

Vierailija
147/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaan kämpän lämpöä asteella ja käydään suihkussa vain joka toinen päivä. Säästyy energiaa!

Vierailija
148/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme paskaa? Otsikossa ap väittää viettävänsä älä-osta-mitään-vuotta, ja heti perään luettelee mitä kaikkia sitten kuitenkin on ostamassa? "ihan vaan välttämättömiä" ja "käytettynä". Eli ei muutu toiminta mihinkään, mutta piti tulla jeesustelemaan jollain maailmanpelastus-ideologialla?

Vierailija
149/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viime aikoina (muutaman kk:n sisään) ostanut vaatteita, vuokia, paistinpannun, tuulettimen, sisustustyynyjä (ah rakastan niitä), pari pientä koristetta kotiin, lattiavalaisimen, baaripöydän ja siihen neljä tuolia, ihanan lyhdyn jossa on kaunista kuviointia ja en kai muuta jännää.

Vierailija
150/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen viime aikoina (muutaman kk:n sisään) ostanut vaatteita, vuokia, paistinpannun, tuulettimen, sisustustyynyjä (ah rakastan niitä), pari pientä koristetta kotiin, lattiavalaisimen, baaripöydän ja siihen neljä tuolia, ihanan lyhdyn jossa on kaunista kuviointia ja en kai muuta jännää.

Paitsi ihanan maton. Ja saunakiulun, mutta se ei kiinnosta ketään.

Vierailija
151/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi ihanan maton. Ja saunakiulun, mutta se ei kiinnosta ketään.

Ja pesukoneen.

Vierailija
152/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäis ostaa muijalle kuivausrumpu. Haittaakse?

Vierailija
153/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitäis ostaa muijalle kuivausrumpu. Haittaakse?

Ai teillä on pyykkikoneet vain emännällä?

Vierailija
154/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollainen ole mikään "Älä osta mitään"-vuosi, jos ostat kuitenkin esim. ruokaa, lääkkeitä tai vaatteita. Jos sinulla olisi oikeasti sellainen vuosi, että et osta mitään, niin et ostaisi sitten todellakaan mitään. Tuo sinun vuotesi nimi on pikemminkin "Älä osta mitään tarpeetonta".

Vierailija
155/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaan kämpän lämpöä asteella ja käydään suihkussa vain joka toinen päivä. Säästyy energiaa!

Minä olen atoopikko, joka vaikuttaa olevan allerginen omalle hielleen. Pakko käydä pikasuihkussa tai seuraa sellainen kutina, johon ei auta edes lääkärin määräämät kolme Ataraxia päivässä.

Vierailija
156/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole vielä valmis sitoutumaan olemaan ostamatta mitään ns. turhaa koko vuodeksi, mutta olen päättänyt pitää kirjaa tuollaisista ostoksista koko vuoden ajan. Laitan siis puhelimen muistioon ylös aina päuvämäärän, ostoksen ja sen hinnan ylös, niin voin vuoden päästä katsoa mitä on tullut ostettua. Uskon jo tämän tavan, kun pitää raportoida irselleen ostoksistaan vähentävän suuresti pelkkiä hupiosteluja. Ehkä sitten ensi vuonna kokeilen olla ostamatta mitään hyödytöntä :)

Olen harrastanut tätä samaa jokusen vuoden. Kirjaan ylös kaikki tavara/vaate/sisustus ostokseni sekä niiden hinnan, lisäksi kirjoitan perään miksi sen ostin. Virheostokset ovat vähentyneet ja listat lyhentyneet huomattavasti, mutta välillä käy niin, että tuotteen perässä lukee heräteostos. Mielitekojen kanssa on vielä tekemistä..

Vierailija
157/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuollainen ole mikään "Älä osta mitään"-vuosi, jos ostat kuitenkin esim. ruokaa, lääkkeitä tai vaatteita. Jos sinulla olisi oikeasti sellainen vuosi, että et osta mitään, niin et ostaisi sitten todellakaan mitään. Tuo sinun vuotesi nimi on pikemminkin "Älä osta mitään tarpeetonta".

Halusin nimetä mun vuoden noin radikaalisti sen vuoksi, että olisin mahdollisimman tinkimätön tuon asian suhteen. Sitä paitsi kirjoitin tuon aloitusviestin aivan ex tempore enkä jäänyt tuota muotoilua sen tarkemmin miettimään.

Voit mun puolestani pitää tätä "päätöksenä olla ostamatta turhuuksia".

Ap

Vierailija
158/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuota jo jonkin aikaa harjoittanut ja nyt olen ongelmissa, koska olisi pakko ostaa töihin pari talvimekkoa, ainakin yhdet housut ja legginsit, uimapuku ja villakerrasto.

Mutta kun en halua/jaksa/viitsi lähteä etsimään mistään, nettikaupoissa ei usein ole tarpeeksi tietoa ostamisen tueksi ja laatu epäilyttää. Joten taas yritetään sinnitellä eteenpäin ilman noita. Talvitakin sain marraskuussa ostettua kun neljäs talvi ilman lämmintä takkia alkoi ajatuksena vituttaa liikaa. Päätin, että en poistu kaupungista ennen kuin olen sellaisen löytänyt. Viisi tuntia meni ja 400 euroa köyhdyin, mutta löytyi sopiva: väriltään, malliltaan, kestävyydeltään ja eettisyydeltään. Toivottavasti kestää taas 10 vuotta kuten edellinenkin.

Vierailija
159/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusi kuukautta sitten päätin aloittaa älä osta mitään -vuoden, ja ensimmäiset kolme kuukautta meni hyvin. Sitten sorruin alennusmyynnissä, ja ostin kaksi talvitakkia, toppiliivin, kahdet housut, muutaman topin, collegetakin, kahdet leggingsit, kaksi 6 kpl/pakkausta alushousuja ja kolmet sukat. Kampaajalla en ole käynyt, ja käyn siellä vasta ensi kesänä. Puolustustukseni voin sanoa, että nyt minulla on talvitakkeja loppuelämäkseni 😏. Ei siis ole hyvin mennyt, mutta nyt aion skarpata.

Katsotaankohan kirjojen ostaminen turhaksi? Olenhan ostanut niitä aika paljon, sillä harrastan lukemista, ja aina pitää olla kohtalainen määrä kirjoja luettavana. Pyrin ostamaan kirjatkin alennettuun hintaan, mutta eilen ostin normaalihintaisen kirjan. Ruokiakin ostan harkiten, mutta kuitenkin niin, että parasta ja hyvää. Hieman huolettaa tuleva kevät vaatteiden oston suhteen, sillä tapanani on ollut ostaa keväisin uusia vaatteita. Ja lenkkikengät tarvitsen kohta uudet. Siitä olen tyytyväinen, että kotiin en ole ostanut mitään uusia tavaroita, ja suuntaus on se, että entisistäkin pitäisi alkaa hiljalleen luopumaan. Suunnitelmissamme on muuttaminen pienempään asuntoon.

Vierailija
160/536 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko "Ostan vähemmän tavaraa mutta enemmän palveluita vuosi" Esimerkiksi pesula hakee petivaatteet ja matot. Hinta oli yllättävän halpa ja säästyy vaivaa kun mattoja ei tarvi raahata ympäri kylää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi