Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi

Vierailija
03.01.2019 |

Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...

Kommentit (533)

Vierailija
1/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä liityn seuraan! Maailmaan on tehty jo kaikki tarvittava tavara, ja ihmiset ostaa kun houkutellaan kuluttamaan. Olen itse koko syksyn ja talven myynyt viime vuosien virheostoksiani pois nettikirppiksillä. Ärsyttää, miten paljon rahaa niihinkin on mennyt.

Eilen metsästin itselleni lähes uudet talvikengät kirppikseltä, edelliset talvikenkäni myin jo syksyllä pois kun tuntuivat tosi pahalta jalassa pienen kävelyn jälkeen. Voi että olin tyytyväinen että uudet kengät löytyivätkin käytettyinä.

Vierailija
2/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään "AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset" -juttuja. Vaan jos et osta mitään niin et sitten osta yhtään mitään tai olet selkärangaton luuseri. Ei siis sähköä, vettä, ruokaa, vakuutuksia, ei yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt noin viimeiset 30 vuotta. Vaatteet tosin ostan pääosin uusina, koska kirppiksiltä ei löydy enää laatua kuin vintagepuolelta. Vuodessa käytän rahaa (kaikkeen eli asumiseen, vakuutuksiin, matkoihin, ruokaan...) noin 15 000 e ja loput tulot eli noin 32 000 e sijoitan.

Parina viime vuonna olen säästänyt jopa enemmän, koska konmarituksesta innostuneet tuttuni kantavat minulle tavaroitaan. Esimerkiksi kattiloita, pyyhkeitä, verhoja jne. on saatavilla ilmaiseksi lähes käyttämättöminä.

Vierailija
4/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekään ei ole hyvä, jos jokin tarvittava puuttuu. Pitää olla sopivasti. Turhan roinan ostaminen loppui vuosia sitten. Kulutan entiset ensin.

Vierailija
5/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidin toissavuona. Viime vuonna ostin muutaman vaatekappaleen tammikuussa ja kesällä mekon, kun entistä ei oikeastaan ollut ja oli ne helteet, sekä vähän alusvaatteita. Nyt ostin takin alennusmyynnistä - etsin kyllä kirppareilta, mutta ei löytynyt mieleistä sopivaa kokoa kohtuuhintaan. Tämän jälkeen ostan uutta vain rikki menneiden tilalle - jos tarvitsee.  Alusvaatteitakin on mielestäni riittävästi vuodeksi nyt. T-paitoja en varmaan tarvitse vuosiin, pitää vain pysyä samassa painossa. 

Vierailija
6/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pari viimeisintä vuotta hoitovapaalla ja vieläpä opiskelija, joten rahaa ei tosiaan ollut liikaa.

Vaan on muuten ollut mielenkiintoista huomata, miten vähällä pärjää. Vaateliikkeestä ostin viimeksi college-housut, koska edelliset menivät rikki. Niin ja tavaratalosta ostin villasukat rikkimenneiden tilalle. Ja lapsen vaatteet toki myös uusitaan tarvittaessa, kirppiksiäkin tulee paljon hyödynnettyä. Ja leluja tietysti hankitaan uuden ikäkauden myötä.

Mutta ei ole edes tullut sellaista oloa, että haluaisi mennä ostelemaan. Siitä kun tulee hiljalleen normaalia, että kauppaan mennään vain oikeasti tarvittaessa, eikä vain huvikseen katselemaan ja heräte-ostelemaan. Aion ehdittomasti jatkaa näin siinäkin vaiheessa, kun rahaa on enemmän. En näe enää järkeä huvikseen ostelussa.

Vierailija
7/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama! Rahaa olisi ostella, muttei kiinnosta osallistua tähän turhan tavaran hullunmyllyyn.

On suorastaan nautinnollista ohittaa mainokset, jotka huutavat alennusmyyntejä. Kukaan ei tarvitse jatkuvasti uusia vaatteita, vaikka niitä saisi kuinka halvalla.

Vierailija
8/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan mitä tarvitsen, jos ei ole varaa tai liian kallista, teen itse tai tilaan kiinasta. Tällä hetkellä säästöön jää noin 80% nettopalkasta.

Vierailija
9/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama suunnitelma!

Olen jo aiemmin ollut säästeliäs enkä juurikaan ostele turhia, mutta tänä vuonna teen entistä vähemmän ostoksia. Lapsille ostan mitä tarvitsevat, ja ruokaa, lääkkeitä yms kyllä, mutta en aio ostaa mitään sisustuskamaa/tekstiilejä/huonekaluja, en itselleni vaatteita enkä kenkiä (uskon että pärjään vanhoillakin, vaikka vaate-ja kenkävarastoni on muutenkin jo pienentynyt viime vuosina turhasta tavarasta luopumisen vuoksi)

Aion elää niin vähällä ja ekologisesti kuin pystyn. Ruokahävikkiä opetteken torjumaan myös.

Säästyneet rahat säästöön, ja osaksi elämyksiin.

Vierailija
10/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin kiinnostava ketju. Olen huomannut, että monesti sitä ostaa ihan huomaamattaan, kun jotakin kivaa ja ”tarpeellista” tulee edullisesti vastaan. Kotona saatankin huomata, että minullahan oli tätä tarpeellista tavaraa jo pari melkein samanlaista kappaletta ennestään. Etenkin vaateostoissa minulle käy näin tosi usein. Eli ostan samaa vaatetta, esim. mustaa trikoomekkoa, uudestaan ja uudestaan.

Tietoinen päätös olla ostamatta mitään varmaan auttaisi tällaisiin heräteostoksiin ja myös herättelisi pitämään huolta niistä jo ostetuista tavaroista.

Vierailija
11/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan mitä tarvitsen, jos ei ole varaa tai liian kallista, teen itse tai tilaan kiinasta. Tällä hetkellä säästöön jää noin 80% nettopalkasta.

Kiinnostaisi tietää nettopalkkasi ja elämäntilanteesi?

Hieno säästöprosentti joka tapauksessa!

Vierailija
12/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen päättänyt alkaa kuluttamaan. Tavaraa en kaipaa, joten palveluita sitten. Ainoa tapa toipua, jotta talous ei lähde laskuun ja työttömyys lisäänny. Se kierre kun alkaa, niin tapahtuu pelkästään huonoa.

Vierailija
13/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen päättänyt alkaa kuluttamaan. Tavaraa en kaipaa, joten palveluita sitten. Ainoa tapa toipua, jotta talous ei lähde laskuun ja työttömyys lisäänny. Se kierre kun alkaa, niin tapahtuu pelkästään huonoa.

Mikäpä siinä, jos on varaa niihin palveluihin. Varmaan maapallollakin menisi paremmin, jos isompi osa ihmisistä kuluttaisi rahansa tavaran sijasta palveluihin ja elämyksiin.

Itselläni on tavoitteena säästää tämän vuoden aikana vararahasto pienestä palkasta, joten minimoin myös palveluihin kuluttamisen tänä vuonna.

Vierailija
14/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
15/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein keksi mitä palveluita voisin edes haluta. Sukulaislapsia toki viedään synttärikrääsän sijaan kiipeilemään tai laskettelemaan. Itse käyn parturissa....siinäpä ne.

Just vaihdoin lapselle nastarenkast fillariin. Jos olisin ostanut työn, mun olis pitänyt viedä pyörä jonnekin, odotella tunti tai ajella hakemaan pyörä seuraavana päivänä. Ja maksaa ajanhaaskuusta ja kilometreistä?

Nyt likkakin näki ettei fillarin huolto ole hankalaa, sen voi oppia kuka vaan eikä "miestentöihin" tarvita penistä.

Vierailija
16/533 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa on tässä tehty jo useita vuosia, vaatteita pääasiassa kirpparilta.

Nyt ajattelin vähentää vielä sitäkin.

Kulutan nämä loppuun ennenkuin ostan uusia.

Vierailija
17/533 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt sitten on välttämätöntä? Rajan voi vetää monella tavalla.

Ruoka on välttämätöntä, mutta onko mausteiden ostaminen?

Kotivakuutus ei ole välttämätön, mutta ehkä se kannattaa silti olla.

Lapsille ja sukulaisille joululahjat?

Vierailija
18/533 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähden ja mukaan. Huomasin et mulla on himassa kaikki tarpeellinen. Aion tehdä viikon ruokalistan etukäteen ja minimoida kaupassa käynnin yhteen kertaan viikossa. Eikä muuta kun mitä kauppalapussa lukee.

Vierailija
19/533 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetäänkö samalla raitis vuosi? Siinnä vasta säästääkin.

Vierailija
20/533 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksipiippuinen juttu. Osaksi itse olen samoilla linjoilla että pitää ostaa vain todelliseen tarpeeseen ja vähentää tavaran  määrää. Samalla olen tosi huolissani kauppojen sulkemisista ja myyjien jäämisestä työttömiksi. Väkeä vähennetään jatkuvasti kaupanalalla ja ne jotka vielä on työssä, tekevät kahden tai jopa kolmen ihmisen työt ja uupuvat. Miten tuonkin ongelman voisi ratkaista? Surullista lukea näistä päätöksistä vaikka täysin ymmärränkin miksi näin tehdään.

Mielellään ostaisin palveluja, jos olisi varaa. Esimerkiksi mieluummin korjauttaisin pyykkikoneeni kuin ostaisin uuden. Mutta se uusi kone tulee edullisemmaksi kuin vanhan korjauttaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi