Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi
Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Mitä näille ihmisille nyt kuuluu? Vieläkö on into päällä vai joko lopahti?
Mulla ainakin on into päällä edelleen 😊 En ole lipsunut lupauksesta eikä ole tehnyt tiukkaakaan. Oon hiton ylpeä itsestäni, kun kiersin alet kaukaa. Mistään ei ole pulaa edelleenkään. Jossain vaiheessa on tietysti lapsille katsottava isompia vaatteita, mutta ostan ainoastaan käytettynä. Kaikki mitä tässä maailmassa voi tarvita, on jo tehty moneen kertaan. Ei tarvitse ostaa uutta. No, alusvaatteet sentään uutena 😁 Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä liityn seuraan! Maailmaan on tehty jo kaikki tarvittava tavara, ja ihmiset ostaa kun houkutellaan kuluttamaan. Olen itse koko syksyn ja talven myynyt viime vuosien virheostoksiani pois nettikirppiksillä. Ärsyttää, miten paljon rahaa niihinkin on mennyt.
Eilen metsästin itselleni lähes uudet talvikengät kirppikseltä, edelliset talvikenkäni myin jo syksyllä pois kun tuntuivat tosi pahalta jalassa pienen kävelyn jälkeen. Voi että olin tyytyväinen että uudet kengät löytyivätkin käytettyinä.
Etkö pelkää kirppiskenkien jalkasientä, luteita tai muuten vaan toisen ihmisen hikivarpaiden hajuja???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on into päällä edelleen 😊 En ole lipsunut lupauksesta eikä ole tehnyt tiukkaakaan. Oon hiton ylpeä itsestäni, kun kiersin alet kaukaa. Mistään ei ole pulaa edelleenkään. Jossain vaiheessa on tietysti lapsille katsottava isompia vaatteita, mutta ostan ainoastaan käytettynä. Kaikki mitä tässä maailmassa voi tarvita, on jo tehty moneen kertaan. Ei tarvitse ostaa uutta. No, alusvaatteet sentään uutena 😁 Ap
Minä taas sorruin itsepetokseen ja hankin ompelutarvikkeita, "ainahan näitä tarvitaan.." Onneksi en muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on aiemmin ostanut hulluna tavaraa nurkat täyteen, voi ihan hyvin pitää tuollaisen vuoden. Kannattaa. Jotenkin vain viisaammalta tuntuu sellainen asenne, että ostaa sen mitä tarkoin harkittuaan tarvitsee, koska jokainen kuitenkin jotakin tarvitsee. Eli lopettaa maanisen ostamisen ja maanisen "en osta mitään"-villityksen ja alkaa elää ns. normaalisti. Miksi ihmeessä tässäkin asiassa on vain ääripäitä?
Ensinnäkin en todellakaan ostellut aiemminkaan "hulluna". Saatoin ostaa esim yhden kirjan kahdessa kuukaudessa, jouluksi koristenauhoja kuuseen.. Jonkun pienen (jälkeenpäin ajateltuna turhan) jutun silloin tällöin. Ikinä en ole tilannut mitään Kiinasta. Silti niidenkin muutaman jutun ostaminen ärsyttää nyt. Rahan ja luonnonvarojen tuhlausta.
Eikä ollut tarkoitus mitään villitystä kannattaa tai edesauttaa. Ihan vain omasta puolestani kirjoitin koko aloituksen.
ApNo, en tarkoittanut hyökätä erityisesti sinua kohtaan, mutta noin yleensä olen kyllästynyt vähän tällaiseen vouhotukseen, että "kaikilla ihmisillä on niin paljon tavaraa, ettei mitään tarvitse ostaa". Jos ei esim. vuoteen tai kahteen tarvitse ostaa vaatteita tai vaikka kosmetiikkaa, niin kyllä se minusta on merkki siitä, että niitä kaapeissa aika paljon on. Vaatteet kun kuluvat rikki (nykyisin vielä valitettavan nopeasti) ja kosmetiikka kuluu eli niitä on pakko ostaa välillä. Jos on aiemmin ostanut paljon, on totta kai hyvä käyttää vanhat varastot loppuun, mutta jotenkin ajattelen, että sen jälkeen olisi hyvä tavoitella järkevää ja kohtuullista ostamista. Tämä ei ole sinulle suunnattua kritiikkiä, mutta nykyisin pukeutumisoppaat alkavat tyypillisesti neuvolla "inventoi vaatekomerosi sisältö" sillä ajatuksella, että sieltä aina löytyy yllätyksiä. Kun ei löydy. Jos minulta hajoavat farkut, enkä osta uusia, minulla ei ole farkkuja. Enkä ole ainoa. Meitä "vanhanaikaisia" kuluttajiakin on aika paljon eli emme tee heräteostoksia, mutta ostamattakaan ei voi olla pidemmän päälle, jos ei halua alasti kulkea.
Mulla on vähän vaatteita ja ne kestää vuosia, eikä mun tarvitse vuosittain ostaa kuin alusvaatteita ja sukkia. Mulla on esim. yhdet farkut kerrallaan, nykyiset ovat pari vuotta vanhat ja ei mitään vikaa vielä, uutena alle 50 € maksaneet, eli ihan halppiskamaa. Edelliset kesti 5-6 vuotta ja hintaluokka oli suunnilleen sama.
Kyllä nykyisetkin vaatteet kestää käyttöä. Musta tuntuu, että moni pilaa vaatteensa pesemällä turhaan (monesti tuuletuskin riittäisi), käyttämällä liian alhaisia pesulämpötiloja ja huuhteluainetta, ja kuivaamalla kuivausrummussa. Toki sitä kankaan vahvuutta, ompelujälkeä ja materiaaliakin kannattaa katsoa ja jättää esim. polyesterit kauppaan.
Minäkin olen nimenomaan kaivannut kestäviä vaatteita, mutta vaikka mielestäni pesen normaalisti, eivät ne vaan kestä. Jokin vuosi sitten päätin Prisma-vaatteideni jatkoksi sijoittaa ja tilasin Peter Hahnilta kalliimpia vaatteita, joita suunnittelin käyttäväni oikein monta vuotta. Jotkut vaatteet ovat olleet ihan ok, mutta pakko sanoa, että suurin osa hajoaa, nyppyyntyy tms. jopa nopeammin kuin vähintään puolet halvemmat markettivaatteet.
Oletan Teidän tarkoittaneen pitkiä housuja, paidat ovat olleet hyvälaatuisia, näin olen kokenut, ne ovat useita vuosia vanhoja.
Jahas, jollakin on matti kukkarossa vuosi.
Meillä alettiin säästämään omaan taloon! :) Ajankohtainen asia meidän pienillä tuloilla ehkä vasta n. kymmenen vuoden päästä, mutta onpahan jokin selkeä säästökohde + ei houkuta olla tuhlailemassa kaikkeen pieneen jatkuvasti. Saadaan kuukaudessa n. 500€ säästöön, jos ollaan tarkkoina.
Omasta shoppailuinnostani huolimatta olen jättänyt viikottaiset visiitit halpakauppoihin ("ostin, kun sain halvalla") välistä, ja tiedättekö mitä? En ole edes huomannut/kaivannut koko asiaa! Arkeni ei ole yhtään huonompilaatuista, päinvastoin. Rahaa olen silti käyttänyt turhuuksiinkin, mm. suhannut taksilla jonkin verran, mutta rahaa on siltikin enemmän jäljellä tässä vaiheessa kuukautta kuin yleensä!
Kuinka monella todellisuudessa täytyisi ostaa vuosi kun rahat eivät riitä kuin välttämättömään mikä noista tulee myös mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä liityn seuraan! Maailmaan on tehty jo kaikki tarvittava tavara, ja ihmiset ostaa kun houkutellaan kuluttamaan. Olen itse koko syksyn ja talven myynyt viime vuosien virheostoksiani pois nettikirppiksillä. Ärsyttää, miten paljon rahaa niihinkin on mennyt.
Eilen metsästin itselleni lähes uudet talvikengät kirppikseltä, edelliset talvikenkäni myin jo syksyllä pois kun tuntuivat tosi pahalta jalassa pienen kävelyn jälkeen. Voi että olin tyytyväinen että uudet kengät löytyivätkin käytettyinä.
Etkö pelkää kirppiskenkien jalkasientä, luteita tai muuten vaan toisen ihmisen hikivarpaiden hajuja???
En pelkää. En ole ikinä pelännyt kirppisvaatteitakaan. Talvikenkiä käytän paksun sukan kanssa. Nämä kengät olivat sitä paitsi ihan hajuttomat ja ulkonäöstä ja pohjien kunnosta päätellen vain sovitetut tai muuten erittäin vähän käytetyt. :)
Hai, minulla on aina en osta mitään vuosi
Minäkin olen jo liittynyt, en osta kuin aivan välttämättömimmän. Sanon itselleni aina kun herää se tunne, että nyt pitää shoppailla, että nyt ohi. Ei osteta. Mene kaapille ja katso, löytyisikö sieltä jotain "uutta päällepantavaa" Aina on löytyny.
Minäkin aloitin hankinnattoman vuoden ja lisäksi määräsin itselleni viikkobudjetin ruokaan, ulkonasyömisiin ym. viihteisiin. Tänään kävin kaupassa lopuilla viikkorahoillani ja huomasin yhtäkkiä että olin ahdistunut ja mielessä vaelsi outoja itsetuntoa murentavia ajatuksia ja huonommuuden tunteita. Tuntui hullulta kokea sellaista, vaikka tilillä mötköttää satoja euroja ja kyse on vain omasta valinnasta olla ostamatta mitään ylimääräistä. Ehkä lapsuuden ajan köyhyyden traumat ja äitini ahdistus rahapulasta kumpusi esiin. Tajusin, että olen ehkä ostanut paljon elämässäni tämän tunteen välttämiseksi. Pysäyttävä havainto. Aiemmin olen ostanut, jos on mieli tehnyt, enkä ole hintoja juuri katsonut.
Liityn seuraan. Aioin ensin lopettaa vain vaatteiden ostamisen vuodeksi, mutta en tarvitse mitään muutakaan. En edes kirppikseltä. Kaikkea on. Sen sijaan ajattelin kyllä vähentää tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska luovut netistä ja kännykästä? Ei ne ole mitään pakollisia tarpeita. tekopyhä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen jo liittynyt, en osta kuin aivan välttämättömimmän. Sanon itselleni aina kun herää se tunne, että nyt pitää shoppailla, että nyt ohi. Ei osteta. Mene kaapille ja katso, löytyisikö sieltä jotain "uutta päällepantavaa" Aina on löytyny.
Koska katkaiset netin ja puhelinliittymän? Tekopyhä.
Pakosta joudun olemaan ostamatta juuri mitään. Töissä ollessani sain 1670 € käteen ja siitä jäi joka kuukausi säästöön matkatilille 200-300, eli kerran vuodessa olen käynyt ulkomaanmatkalla. Nyt kun jouduin YT neuvottelujen seurauksena työttömäksi, tulot suorastaan romahtivat. Käteen jää alle 1000 € kuukaudessa. Verotus työttömyyskorvauksesta on hurjaa, 25%, sitä en voi käsittää!
Eli ihan joka asiasta on säästettävä, ei uusia vaatteita, ruokakaupassa on tarkkaan katsottava kilohinnat ym. Kahvila ja ravintolakäynnit pois kokonaan, lehtitilaukset lopetin...
Tuntuu niin ankealta!
Vierailija kirjoitti:
Pakosta joudun olemaan ostamatta juuri mitään. Töissä ollessani sain 1670 € käteen ja siitä jäi joka kuukausi säästöön matkatilille 200-300, eli kerran vuodessa olen käynyt ulkomaanmatkalla. Nyt kun jouduin YT neuvottelujen seurauksena työttömäksi, tulot suorastaan romahtivat. Käteen jää alle 1000 € kuukaudessa. Verotus työttömyyskorvauksesta on hurjaa, 25%, sitä en voi käsittää!
Eli ihan joka asiasta on säästettävä, ei uusia vaatteita, ruokakaupassa on tarkkaan katsottava kilohinnat ym. Kahvila ja ravintolakäynnit pois kokonaan, lehtitilaukset lopetin...
Tuntuu niin ankealta!
Käy laskemassa verokorttisi uudelleen niin ei ole enää.
Jee, tämä vuosi kuljetaan vanhoissa vaatteissa!
Minäkin olen päättänyt olla ostamatta mitään. Maamme porvaristo on jo pitkään hehkuttanut, miten sijoittaminen ja rikastuminen on mahdollista kaikille. Siispä tästä eteenpäin rahat poikimaan, ei enää kulutukseen!
Hei!
Lähes kaikki huonekaluni ovat käytettyjä. Ennen minulle usein sanottiin että miksen osta uusia Ikeasta. Nyt yhtäkkiä olenkin muodikas ja retro. Vaatteita en juurikaan osta. En käy shoppailemassa. Korjaan vanhoja vaatteitani, koska laatu oli ennen paljon parempaa.
Olen 62-työtön yksin elävä nainen. Tuloni vuodessa n 16 000 € brutto, josta maksan asuntolainaa. Työttömän veroprosentti on aina 25%. Ansiosidonnaisella päivärahalla. Netto kuukausituloni on 890 -1030 €. asumistukea saan 58€ Asumiskulujenjälkeen käyttööni jää 200-300 €/kk. Aktiivimalli puree, vaikka olin vuosikymmenet töissä.
Eli ilmankin yrittämistä saapi olla tosi ekolookinen.
Tää olikin vauva sivusto, mut onhan mulla noita lapsenlapsia :)
Varasta