Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi
Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...
Kommentit (536)
Tällaiset "säästä - älä osta mitään" -ketjut on vaarallisia.
Yhteiskunta ei pyöri, jos ei kuluteta.
Näillä toimilla puuhataan vain uutta lamaa...
Ja sitten kaikilla menee vain entistä kehnommin.
Ja silloin on ihan pakko sitten säästää... ja olla ostamatta mitään!
Mä oon leikannut omat hiukseni vuosikaudet. Palaute on ollut hyvää koskapa moni ystäväni on halunnut minun leikkaavaan hiuksensa. Mulla on tietynlainen hiustyyppi ja pyörteet kasvusuunnassa sellaiset että monikin parturi on haksahtanut leikkaamaan huonon mallin päähäni. Itse tiedän tasan tarkkaan miten kannattaa leikata ja hiukset laittaa jotta tulee hyvännäköinen.
Vierailija kirjoitti:
No valita niille työnantajille kun eivät palkkaa ihmisiä töihin tai maksa edes siedettävää palkkaa, jolla voisi kuluttaa. Tai niille hyvin tienaaville, jotka eivät kuluta tarpeeksi. Pienituloisella tai köyhällä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nipistää kulutuksesta ja saksia omat hiuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Meikinpoistoaineella tai niillä kertakäyttöisillä kosteilla meikinpoistoliinoilla voi puhdistaa vaatteista rasvatahroja, meikkitahroja ja vaikka mitä muuta sellaista jälkeä, joka ei lähde pyykissä pois tekstiileistä. Puhdistamalla entisiä vaatteita ja tavaroita ei tarvitse ostaa uutta likaantuneen tilalle.
Tämä! Itse käytän joskus myös kynsilakanpoistoainetta hankalimpiin tahroihin. :D
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt noin viimeiset 30 vuotta. Vaatteet tosin ostan pääosin uusina, koska kirppiksiltä ei löydy enää laatua kuin vintagepuolelta. Vuodessa käytän rahaa (kaikkeen eli asumiseen, vakuutuksiin, matkoihin, ruokaan...) noin 15 000 e ja loput tulot eli noin 32 000 e sijoitan.
Parina viime vuonna olen säästänyt jopa enemmän, koska konmarituksesta innostuneet tuttuni kantavat minulle tavaroitaan. Esimerkiksi kattiloita, pyyhkeitä, verhoja jne. on saatavilla ilmaiseksi lähes käyttämättöminä.
15000 jaettuna 12 kk tekee 1250 kuussa. Aika vähän syötte ja reissaatte, jos tuo riittää. Tai sitten asumiskustannukset ovat lähes nolla.
Minäkin aloitin "älä osta mitään" -vuoden. Tajusin, että olen elänyt melkein mitään ostamatta tähänkin asti. En ole lentänyt vuosiin, enkä muutenkaan matkusta paljon. En omista autoa. Käytän ajattomia, kestäviä vaatteita ja kenkiä. Kestositeet on olleet käytössä yli vuosikymmenen. Viime vuonna aloitin "no poo" -ajan hiusten suhteen ja lopetin kampaajalla käymisen (pitkät hiukset voi tasoittaa kotonakin) .
Mutta nyt oli vielä jostain luovuttava, ihan säästösyistäkin, ei vain kulutuksen minimointisyistä. Peruin lehtitilaukset. Yksi lapsen harrastusleiri, jonka yleensä maksan, saa nyt jäädä pois. Luovuin talouspaperista (jostain syystä tämä oli aluksi lapsiperheessä vaikeaa, vaikka muistan opiskelijana eläneeni aina ilman talouspaperia). Luovuin sokeripitoisista herkuista.
Ainoa ei-välttämätön asia, jota en hennonut lopettaa, on luonnonsuojeluliiton jäsenmaksu. :)
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaa voi kunhan kuluttaa ekologisesti ja eettisesti. Ihminen ei tarvi samasta vaatteesta viittä eri versiota kaappiinsa. Suomessa ei ole ikinä sellaisia ilmoja, että tekonahkakenkien ostaminen olisi järkevä teko. Tekokuitujen käytön vähentäminen puhdistaa meidän yhteisiä juomavesiämme mikromuovista.
Miksei saisi muka ostolakossa ollessaan nauttia vaikkapa ekokampaajan palvelusta tai aidosta oliiviöljysaippuasta? Ei ostolakkoilu tarkoita sitä, että istuu kotonaan likaisena ja ruokkoamattoman näköisenä. Käytän mieluummin ammattilaisen palveluita kuin haalin lisää tavaraa, jota en tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt noin viimeiset 30 vuotta. Vaatteet tosin ostan pääosin uusina, koska kirppiksiltä ei löydy enää laatua kuin vintagepuolelta. Vuodessa käytän rahaa (kaikkeen eli asumiseen, vakuutuksiin, matkoihin, ruokaan...) noin 15 000 e ja loput tulot eli noin 32 000 e sijoitan.
Parina viime vuonna olen säästänyt jopa enemmän, koska konmarituksesta innostuneet tuttuni kantavat minulle tavaroitaan. Esimerkiksi kattiloita, pyyhkeitä, verhoja jne. on saatavilla ilmaiseksi lähes käyttämättöminä.15000 jaettuna 12 kk tekee 1250 kuussa. Aika vähän syötte ja reissaatte, jos tuo riittää. Tai sitten asumiskustannukset ovat lähes nolla.
Eikös tuossa ollut kyse yhdestä ihmisestä? Esim. velattoman kerrostalokaksion yhtiövastike, vesi ja sähkö voi olla vaikkapa 300 € kuussa, jolloin muuhun elämiseen jäisi 950 € kuussa. Tai vuokrayksiö joltain pieneltä paikkakunnalta 400 €, sähkön ja veden jälkeenkin jäisi 800 € elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen mallinen kuluttaminen on vielä vaarallisempaa. Yhteiskunta voi pyöriä kestävälläkin mallilla, mutta maapallo ei jaksa epäkestävää kulutusta. Ideaalitilanteessa hyvälaatuista tavaraa valmistettaisiin vain tarpeeseen, ja pääasiassa kulutus perustuisi palveluiden ostamiseen tavaran sijaan, esim. vuokraaminen.
Mun lakko on erilainen, saan ostaa, jos olen myynyt jotain.
Mulla on ollut kirppispöytä 2 vkoa, huutiksessä oli vuoden kaupat, eli 50 kauppaa ja sitten vielä pari fb kauppaa.
Rahaa on tullut toista tonnia ehkä ole ostanut vielä mitään konkreettista.
Aion pitää viikolla 8 seuraavan kirppisviikon.
Joo kyllä tuo ajatus että tänä vuonna katson mitä ostan ja säästän on hyvä ajatuksena mutta kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu vuosi on pitkä aika. Esim. Meillä hajosi viime vuonna uuni, jonka korjaus oisi maksanut paljon joten ostimme uuden. Pesukone sanoi itsensä irti viime kesänä, joku osa tipahti eikä käynnistynyt enää eli uusi oli hankittava, lisäksi auto oli pariin otteeseen korjaamolla viime vuonna. Eli isoja juttuja jotka imee rahaa... Lisäksi lasten harrastukset, vaatteet tms. Ruokaa, asuminen, tms. Eipä sitä rahaa juuri jää
Kyllä taas uutena vuotena sovittiin miehen kanssa että nyt tänä vuonna katsotaan mihin raha menee. Niin johan muksuille piti hiihtovälineet ostaa, koulussa hiihtoa eikä tietenkään löytynyt kirpparilta mitään kun oisi tarvinnut. Kengät pitimyös pojalle ostaa kun edelliset hajosi. Mies osti myös kengät itselleen, linja-auto kortti oli ladattava, kyllä rahaa vaan menee. Kaikki ollut pakollisia ostoksia.
There is enough in the world for everyone' s need. but not enough for everyone's greed (Frank Buchman)
Viisaasti sanottu ja niin totta.
Mä olen tämän viikon aikana huomannut ostavani lähinnä tylsyyteen. Tällä viikolla on ollut niin kiire, että en ole ehtinyt tylsistyä ja hairahtua selailemaan nettikauppoja tai käyskentelemään ostarissa. Etenkin noi nettikaupat ovat mulle kompastuskivi.
Pitäisi keksiä jokin muu kiinnostava ajanviete tylsiin pieniin hetkiin. Ennen seurasin joitakin blogeja, mutta nykyään nekin ovat pelkkiä yhteistyöpostauksia täynnä. Ei kiinnosta. Vinkkejä saa laittaa hyvistä blogeista tai nettisivustoista, joilla on mielenkiintoisia artikkeleita!
Mä olen sortunut kirppiksillä ostoksiin 3 kertaa tänä vuonna. Pitäisi päästä siitäkin eroon....
Tavaroiden ostamisen sijaan olen keksinyt muita tapoja käyttää rahojani. Museokortti on ollut tosi hyvä ostos. Pitäisi vaan käyttää sitä enempi. Kahviloita olen käyttänyt enempi pari vuotta, ravintolassa ja elokuvissa käyntiä lisäsin äskettäin, seuraavaksi teatteria ja joogaa. Eiköhän nämä riitä nyt ensi alkuun pyörittämään kansantaloutta mun osalta, kun jotkut oli siitä huolissaan....
Mä olen siirtynyt lukemaan käsityö-, matka- ja ympäristöaiheisia blogeja. Löytyy myös esim kirja-, teatteri- ja ruoka-aiheisia paljon eli ei ole pakko lukea niitä kaupallisia lifestyleblogeja.
En ole ostanunut enää muutamaan vuoteen kuin todella tarpeelliset ostokset, nekin
minimoiden. Ja esim. joululahjoja meidän suvussa on kautta aikojen ostettu vain 2 lahjaa / henkilö. Myös lapsillekin.
Ikinä en ole edes harrastanut shoppailua.
Maailman vaatejäte vuori näkyy varmaankin kuuhun asti.......
Sisustuksessa olen minimalisti, samoin myös pukeutumisessa.
Mitä näille ihmisille nyt kuuluu? Vieläkö on into päällä vai joko lopahti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksipiippuinen juttu. Osaksi itse olen samoilla linjoilla että pitää ostaa vain todelliseen tarpeeseen ja vähentää tavaran määrää. Samalla olen tosi huolissani kauppojen sulkemisista ja myyjien jäämisestä työttömiksi. Väkeä vähennetään jatkuvasti kaupanalalla ja ne jotka vielä on työssä, tekevät kahden tai jopa kolmen ihmisen työt ja uupuvat. Miten tuonkin ongelman voisi ratkaista? Surullista lukea näistä päätöksistä vaikka täysin ymmärränkin miksi näin tehdään.
Mielellään ostaisin palveluja, jos olisi varaa. Esimerkiksi mieluummin korjauttaisin pyykkikoneeni kuin ostaisin uuden. Mutta se uusi kone tulee edullisemmaksi kuin vanhan korjauttaminen.
Jotenkin kestämätön ajatus, että kaikkien pitäisi kantaa koteihinsa niin paljon Kiinassa valmistettua tavaraa, että noiden tavaroiden viivakoodien piippauttajilla riittää töitä. Ehkä täytyy vain hyväksyä, että vähittäiskauppa on auringonlaskun ala.
Jos oikeasti haluamme kantaa huolta suomalaisten työllisyydestä hukkumatta krääsään, menemme vaikka hierojalle. Anna kun arvaan: liian kallista.
Ja sitten on olemassa vielä yksi alue: erikoiskaupat. Minä ostin viimeksi sukset. Ei olisi tullut mitään ilman asiantuntevan myyjän ja voitelutyypin apua. Jouduin jonottamaan puoli tuntia ennen kuin sain palvelua.
Henkilökohtaisesti uskon, että tulevaisuudessa yhä useampi elättää itsensä someverkostojen avulla: leipoo leipää naapurustolle, tekee lumitöitä, korjaa vaatteita, kuka mitäkin. Marjojen poimiminen nousee arvoonsa. Eli globalisaatio kääntyy lokalisaatioksi ja juuri erilaisten asioiden korjaustaidot nousevat arvoonsa.
No tähän suuntaan ollaan menossa kovaa kyytiä eli kauppoja loppuu kiihtyvään tahtiin. Onhan se hyväkin että kulutus vähenee mutta itse kun on kaupanalalla ollut vuosikausia, tekee pahaa kun tietää että työkaverit ja itsekin jää työttömäksi sen vuoksi. Muistan kun olin eräässä kaupassa töissä ja koitettiin selvitä kuukaudesta toiseen laskujen kanssa, myynnit laski ja asiakasmäärät pieneni. Nekin asiakkaat jotka kävi kaupassa vielä, kehuivat hymyillen että tulin vain katselemaan, olen tehnyt päätöksen että en osta enää mitään mitä en välttämättä tarvitse. Tai että tilaan tämän tuotteen verkkokaupasta/Kiinasta niin saan halvemmalla. Jotenkin tuli sellainen olo että tulivat ilkkumaan "katsos myyjätyttö, näin minä teen sinut työttömäksi!". Ja samat mammat sitten ilkkuu julkisesti myyjän kuullen "miksei ne nuoret mene töihin, tuolla vain venyvät kaupungilla päivästä toiseen. Töitä on kyllä!" samaan aikaan kun itse julistavat ostolakkoaan. Tekee pahaa ja loukkaa! Tiedän tiedän, eivät sitä puolta ajatelleet vaan omaa kulutustaan. Tämähän se on se valtava ristiriita kun itsekin haluan kulutusta vähentää mutta en halua lisätä työttömyyttä. Ehkä pitää alkaa miettimään uusia tapoja elättää itsensä, hyvissä ajoin.
Tuo on kyllä kulutuksen vähenemisen paha haittapuoli. Työpaikat vähenee rajusti ja muutenkin Suomessa on jo liikaa työttömyyttä. Eikä kaikki voi alkaa terveydenhoitoalallekaan. Se lienee ainoa millä on tulevaisuudessa työpaikkoja. Kaikki eivät edes sovellu sille, vaan olisivat suorastaan vaarallisia siinä työssä. Mitäpä työpaikkoja sitten paljon jää, ehkä jotkut peruskoulun opettajat. Ammatillisia opettajiakaan tuskin kohta juuri tarvitaan, kun ei ole järkeä kouluttaa ketään aloille joilla ei ole ollenkaan töitä.
Elämysten aloilla löytyy tulevaisuudessa töitä ja mielellään sellaisten jotka luodaan tyhjästä.Kuten kirjat ja tietokonepelit. Turismi on toinen, mutta nyt ihmisiä yritetään aivopestä etteivät he matkustaisi. Vaikka todellisuudessa pelkästään tavaroiden matkustaminen pitäisi kieltää ja ihmisille keksiä mahdollisimman vähäsaasteisia keinoja matkustaa. Ehkä purjelaivailu ja kaikki siihen liittyvä työ lisääntyy.
Myös kaikenlainen tekeminen ja harrastaminen tulee lisääntymään. Käsityöt, urheilu, rentoutuminen, pelaaminen, musiikki ja sen tekeminen ja opettaminen. Ruuanlaitto ja sisustaminen ovat jo olleet pinnalla. Tulevaisuudessa uskon ettei kyse ole enää vain valmiin ostamisesta, vaan ihmiset haluavat itse tehdä ja osallistua. Eli ei enää Kiinasta ostettua akryylipatalappua vaan itse kudottu villapatalappu. Johon on tilattu villat jostain suomalaisesta luomu lammastilalta.Ihmeellistä, ettei mikään firma tee matkailuaiheisia tietokonepelejä! Kävisin mielelläni tutkimassa pyramideja ja muitakin maailman ihmeitä mutta vihaan matkustamisen fyysistä puolta ja etenkin odottelua.
Tässä muuten erinomainen idea pelifirmoille. 50-100€ hinnalla voisit jossain määrin räätälöidä virtuaalimatkan johonkin matkakohteeseen. Tätä odotellessa.
Korjautin kodinkoneen, vaikka lähes samalla rahalla olisi saanut uuden, mutta korjauttamalla on yksi romu vähemmän kaatopaikalla ja työllistävä vaikutus on hyvä asia.
Meillä seuruelaisilla tämä on ihan jatkuva käytäntö hai sie
En aloita lakkoa, vaan voin ostaa, jos saan myytyä jotain kotoa.
Kirppispaikka oli heti vuoden alussa viikon ja tänään haettiin jo 10.s fb kauppa kotoa.
Aloitan kohta Konmarin katsomosen Netflixistä.