Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi
Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt kampaajalle kertaakaan koko 2000-luvulla. Tähän asti on löytynyt joku, joka on kyllästynyt katsomaan nopeasti kasvavia suoria pitkiä hiuksiani ja halunnut leikata. Kohta varmaan pitää opetella leikkaamaan itse. Kampausta ei kannata vaihtaa vaikeammin leikattavaksi, vaikka joidenkin mielestä pitkät hiukset eivät sovi vanhemmille (eli yli 30-vuotiaille) naisille. Kampaamohinnat ovat tosi kalliita. Toivottavasti harmaa on muotia sitten kun hiukset alkavat vaihtaa väriä, tai kenties kalju naisellakin.
Sama täällä. Opettelin leikkaamaan 20 vuotta sitten omat hiukseni ensin. Sitten koko perheen tukat.
Rahaa on säästyy noin 2000 euroa vuodessa joka vuosi.
Kahdessa kymmenessä vuodessa 40 000 euroa kuta kuinkin saanut säästöön pelkistä parturikustannuksista. Osakkeisiin olemme sijoittaneet pääosin rahat, ja osinkoja tulee kyllä mukavasti joka vuosi.
Minä myös. Ja poikani 23- ja 13-vuotiaat eivät enää suostu parturiin, koska minulta saa paremman hiustenleikkuun. Omat hiukseni osaan myös leikata niin, ettei tarvitse kampaajan jäljiltä kulkea pussi päässä muutamaa viikkoa.
Osaat omat hiuksesi leikata paremmin, kuin ammattilainen ?
Jos käyt kampaajalla, joudut kävelemään paperipussi päässä.
Pikkasen vaikea uskoa.
Katso peiliin. Onko muut samaa mieltä ? Jos kampaaja tekee huonoa jälkeä, veikkaan syy on siinä, ettet osaa kertoa mitä haluat ja haluat kampaajasi on ajatustenlukija.
Uskon kyllä poikiani, kun eivät edes halua kampaajalle.
Peiliin on kyllä katsottu ja tosiaan paljon tyytyväisempänä kuin kampaajien jäljiltä. On jännä huomata mitä kaikkea oppii itse kun ei noudata kulutushysteriaa.
Miksi joku ei osaisi leikata hiukset kotona?😲
Meillä aina leikattu. Kampaajat eivät osaa vaikka kuinka selittää.
Youtubesta nykyään oppii kaikki maailman taidot.
Sori mutta mielummin käyn suomalaisella kampaajalla antamassa rahaa suomalaisiin palveluihin kuin ostan Kiinasta saksia tai katson rahaa ulkomaalaisten tutoriaalientekijöiden taskuun.
Monella muulla myös, kiitos Sipilän :D
Alanuolten määrästä päätellen jotain av-mammaa kiukuttaa kamalasti kun joku leikkaa itse hiuksensa Kiinasta ostetuilla saksilla tutoriaaleja katsellen ja uskaltaa olla vieläpä tyytyväinen lopputulokseen :D
En edelleenkään aio tulla suivaantuneen mamman kampaamoon vaan leikkaan itse ja säästän :D
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta mielummin käyn suomalaisella kampaajalla antamassa rahaa suomalaisiin palveluihin kuin ostan Kiinasta saksia tai katson rahaa ulkomaalaisten tutoriaalientekijöiden taskuun.
Hienoa, että sinulla on varaa ostaa palveluita.
Itse leikkaan tavallisilla marketista ostetuilla Fiskarseilla hiukset. Kai ne joskus oli Suomessa valmistetut. Videoita en tuohon tarvitse.
Meikinpoistoaineella tai niillä kertakäyttöisillä kosteilla meikinpoistoliinoilla voi puhdistaa vaatteista rasvatahroja, meikkitahroja ja vaikka mitä muuta sellaista jälkeä, joka ei lähde pyykissä pois tekstiileistä. Puhdistamalla entisiä vaatteita ja tavaroita ei tarvitse ostaa uutta likaantuneen tilalle.
Onnea vaan sulle! Sinulla ei sitten ilmeisesti ole ongelmaa huonolaatuisten kenkien ja housujen kanssa. Minulla on uudet talvikengät. Syynä, että entisistä hajosi pohja. Sitten on upouudet talvilenkkarit, koska entisistä lenteli nastat jonnekin. Kävin kysymässä suutarilta korjausta: 40€. Päätin ostaa alesta uudet 79€. Olihan ne entiset kuluneet jo sisältäkin. Kesällä ostin uudet ballerinat, jotka levisi ekassa sateessa. Liimaukset petti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meikkipussin vetoketju ei ollut toiminut vuosiin."
Itse tein uuden meikkipussin vanhan kuluneen repun ulkotaskusta, jossa oli ehjä vetoketju. Leikkasin ulkotaskun irti. Toimii!
Itse repusta iso vetoketju rikki, joten muu osa reppua joutuu valitettavasti roskiin.Monesti vetoketjujen metallinen lukko on ajan mittaan ”väsynyt”. Rikkinäisestä esineestä ei tarvi vaihtaa tai vaihdattaa koko vetoketjua vaan riittää kun suutari puristaa lukkoa hieman kasaan. Myös YLE on tehnyt operaatiosta opetusvideon YouTubeen ja korupihtien omistajat voivat puristella metallilukkoja kuntoon kotonaankin jos vetoketju ei toimi tai housujen vetoketju aukeilee tuon tuosta omia aikojaan.
Se meikkipussi oli tullut tiensä päähän.
Vetoketjun hampaat olivat kuluneet, pussi oli likainen sisältä ja ulkoapäin. Mikään pesu ei vienyt pinttynyttä meikkivoidetta pois.Mutta pussi löysikin uuden käyttäjän. Kollegani tarvitsi säilytyspussin paplareille ja hän sai pussin ja pussi pääsi käyttöön.
Hän tarvitsi toisen ihmisen meikkivoiteista pinttyneen pussin paplareilleen?
Joo, ekologisuus on hieno juttu, mutta rajansa silläkin.
Joo, meikkivoidetta oli siellä litrakaupalla, vai ?
Hän tarvitsi pussin, jossa säilyttää paplareita. Säilytyspaikka on kylppärissä, kaapin sisällä.
Pussihan oli käynyt pesukoneessa, eli oli puhdas, mutta siinä oli likatahroja, jotka eivät sotke, tai leviä.
Työkaveri kertoi pussi on juuri sopivan kokoinen ja nätimpi kuin entinen pussi, joka oli vanha muovipussi, kaikki tyytyväisiä .
Vierailija kirjoitti:
Alanuolten määrästä päätellen jotain av-mammaa kiukuttaa kamalasti kun joku leikkaa itse hiuksensa Kiinasta ostetuilla saksilla tutoriaaleja katsellen ja uskaltaa olla vieläpä tyytyväinen lopputulokseen :D
En edelleenkään aio tulla suivaantuneen mamman kampaamoon vaan leikkaan itse ja säästän :D
Kampaajan koulutus kestää muutaman vuoden, mutta Av mamma oppii leikkaamisen jalon taidon vaan katsomalla YouTubea. Osaa myös leikata omat hiuksensa ja on siinä parempi kuin ammattilainen.
Eihän tosta voi olla kateellinen, surullinen tai mitään muutakaan. Hienoa on, että olet tyytyväinen kätesi jälkeen ja voit mennä ulos ilman paperipussia.
Hiusten leikkaaminen ei kuulu mitenkään ostolakon henkeen. Tuossa kohtaa puhutaan säästämisestä ei ostolakosta. Hiusten leikkuu ei kuulu edes kulutushysterian piiriin sillä se on ihan normaali tarve ihmiselle yhteiskunnassa leikata hiukset siististi.
Ostolakko on eri asia kuin säästäminen. Kirpparilta ostaminen ei ole ostolakkoa vaan ihan yhtälailla kuluttamista kuin tavallisesta kaupasta ostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaajan koulutus kestää muutaman vuoden, mutta Av mamma oppii leikkaamisen jalon taidon vaan katsomalla YouTubea. Osaa myös leikata omat hiuksensa ja on siinä parempi kuin ammattilainen.
Eihän tosta voi olla kateellinen, surullinen tai mitään muutakaan. Hienoa on, että olet tyytyväinen kätesi jälkeen ja voit mennä ulos ilman paperipussia.
Epäilen, että kampaajan muutaman vuoden koulutuksessa opetetaan vähän muutakin kuin hiusten leikkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Hiusten leikkaaminen ei kuulu mitenkään ostolakon henkeen. Tuossa kohtaa puhutaan säästämisestä ei ostolakosta. Hiusten leikkuu ei kuulu edes kulutushysterian piiriin sillä se on ihan normaali tarve ihmiselle yhteiskunnassa leikata hiukset siististi.
Ostolakko on eri asia kuin säästäminen. Kirpparilta ostaminen ei ole ostolakkoa vaan ihan yhtälailla kuluttamista kuin tavallisesta kaupasta ostaminen.
Miksi joku ei voi olla ostolakossa säästämisen vuoksi? Voihan sana 'ostolakko' viitata myös siihen ettei osta mitään turhaa, eikä vain turhaan tavaraan. Lakkoilkoon jokainen tavallaan.
Ja kun viittasit kirppareihin, etteivät ne kuulu ostolakkoon. Jos sinulta hajoaa korjauskelvottomaksi jotain niin eikö sitä saa korvata kirpputorilta ostetulla tuotteella?
Itse luen tätä ketjua juuri säästövinkkelistä.
niin vaikee sun on ostaa ku oot persaukinen
Ajattelin minäkin vähentää. Eilen kuitenkin eksyin Primarkiin ja mukaan tarttui alesta 13 euron keinonahkatakki. On muutakin tullut hankittua jo tässä kuussa. No ainakin aitovillainen neuletakki, alehinta 27 euroa.
Pitäisi käydä kyllä kaapit läpi!
Tammikuun ekalla viikolla meni rahaa 56 euroa, nyt tokalla viikolla 297 euroa (summassa mukana robotti-imuri hajonneen tilalle - on muuten ihana :D).
Ensi viikolla yritän ostamatta kahvia, otan kotoa termarin mukaan töihin.
Näissä on vaan ongelmana se, että koskaan et tiedä onko kamat laitettu roskalavalle sisäilmaongelmien tai luteiden takia, jolloin voit tietämättäsi siirtää niiden aiheuttamat ongelmat uuteen paikkaan. Kovamuoviset ja metalliset yms. esineet voinee pestä riittävän hyvin, mutta tekstiilit, puu ja huokoiset materiaalit ovat aina riski.