Mulla on alkanut "älä osta mitään" -vuosi
Ainoastaan AIVAN TOTAALISEN välttämättömät ostokset teen, mutten yhtään. Mitään. Muuta.
Vaatteet ja käyttötavarat ostan käytettyinä. Itselle en osta mitään vaatetta. Ainoastaan lapsille sen mitä välttämättä tarvitsevat.
Katsotaan josko tänä vuonna jäisi joku lati säästöönkin ...
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt kampaajalle kertaakaan koko 2000-luvulla. Tähän asti on löytynyt joku, joka on kyllästynyt katsomaan nopeasti kasvavia suoria pitkiä hiuksiani ja halunnut leikata. Kohta varmaan pitää opetella leikkaamaan itse. Kampausta ei kannata vaihtaa vaikeammin leikattavaksi, vaikka joidenkin mielestä pitkät hiukset eivät sovi vanhemmille (eli yli 30-vuotiaille) naisille. Kampaamohinnat ovat tosi kalliita. Toivottavasti harmaa on muotia sitten kun hiukset alkavat vaihtaa väriä, tai kenties kalju naisellakin.
Sama täällä. Opettelin leikkaamaan 20 vuotta sitten omat hiukseni ensin. Sitten koko perheen tukat.
Rahaa on säästyy noin 2000 euroa vuodessa joka vuosi.
Kahdessa kymmenessä vuodessa 40 000 euroa kuta kuinkin saanut säästöön pelkistä parturikustannuksista. Osakkeisiin olemme sijoittaneet pääosin rahat, ja osinkoja tulee kyllä mukavasti joka vuosi.
Minä myös. Ja poikani 23- ja 13-vuotiaat eivät enää suostu parturiin, koska minulta saa paremman hiustenleikkuun. Omat hiukseni osaan myös leikata niin, ettei tarvitse kampaajan jäljiltä kulkea pussi päässä muutamaa viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja huomasin, miten usein tuli ostettua ruokakaupasta ruokia, joita jo löytyi kotoa tai jotain herkkuja.. Nyt yritän parhaani mukaan pysyä ostoslistassa ja suunnitella viikon ruokalistan etukäteen. Tämä ihan ettei mene ruokaa hukkaan.
Ap
Meille ostolakossa olijoille on tärkeää, että ruokaa ostetaan viikoksi kerrallaan ja ostetaan ostoslistan kanssa, eikä saa tehdä yhtään poikkeamaa listan ulkopuolelle.
Vaikkakin k-kauppias vaihtaa kananmunien ja rasvojen paikkaa lähes kuukausittain, niitä etsiessä ei saa horjahtaa yhteenkään heräteostokseen.
Helposti, jos työpäivän jälkeen menisi joka päivä nälkäisenä kauppaan tulisi ostettua esim. suklaapatukka tai jotain muroja tms.
Nyt emme osta.
On oltava tiukkana !
Aiemmin kun en käyttänyt kauppakassipalvelua, tuli ruokalaskusta todella suuri helposti, kun niitä kananmunia etsiessä tuli ostettua sellaista ruokaa jota ei tarvitse.
Nyt kun ruoat tilaa netistä kerran viikossa kotiin tai noutaa prismasta, ei tule heräteostoksia.
Hävikkiruoka on minimissä.
Mikä parasta, olen laihtunut 6kg puolessatoista vuodessa.
Kiitos tästä ketjusta! Olin jo selaamassa nettikaupan alea ostaakseni lapselleni maton (hänellä on jo matto, mutta se ei ole mieluisa), mutta saa sekin ostos jäädä. Olen NIIN samaa mieltä siitä, että turhan kuluttamisen on loputtava, tai me hukutaan tavaraan ja scheisseen täällä. Minua on alkanut myös ahdistaa ruokateollisuus. Ensinnäkin tietysti kaikki eläimiin liittyvä, siis niiden kohtelu. Se on mielestäni suunnatonta epäkunnioitusta elämää kohtaan. Haluaisin lopettaa lihan, munien ja maitotuotteiden oston tai ostaa niitä ainoastaan lähitilalta, jonka toimitavat tunnen perinpohjaisesti. Myös ruoan pakkaukset ärsyttävät suunnattomasti, samoin ruokavalmisteet (joiksi lasken myös leivät jne.). Haluaisin tehdä itse ruoan raaka-aineista alusta loppuun saakka. Tähän liittyy myös käsityöläisyyden ja osaamisen arvostus, joka on nykymaailmassa nollatasoa.
Lyhyesti sanottuna toivoisin paluuta esi-industriaaliseen aikaan. Kuluttaisimme vähemmän, mutta paremmin. Ei sen välttämättä tarvitsisi tarkoittaa työpaikkojen vähenemistä, vaan siirtymistä. Ruokatuotantoon ja maatalouteen tarvittaisiin enemmän väkeä, samoin enemmän pienyrittäjiä. Vaikka raha nykymaailmassa liikkuukin, raaka totuus on, että se päätyy loppujen lopuksi kasvattamaan jo valmiiksi paksuja lompakoita eikä kiertoon yhteiseksi hyväksi.
Olen pitänyt kuukausitasolla kirjaa tuloista ja menoista nyt parin vuoden ajan. Kulujen seuraaminen on yllättävän mielenkiintoista ja se on nykyisin todella helppoa, kun nettipankissa (mulla Danske) on hyvät keinot seuraamiseen. Viime vuoden tilinpäätös ei sitten yllättäen ollutkaan kaikilta osin kovinkaan tyydyttävä: vaatekuluni kolminkertaistuivat edelliseen vuoteen nähden.. Kulut olivat niin suuret, että minulla pitäisi nyt olla upea garderobi, mutta eihän se niin upea ole. Olen siis käyttänyt rahat typerästi. En lähde 2019 "älä osta mitään" -linjalle, mutta saattaa olla, että tänä vuonna en todellakaan osta juuri mitään vaatekappaleita. Muuten rahankäyttö on ollut ihan ok, joten syytä äärimmäisyyksiin ei ole. En yleensä osta mitään, mikä ei ole välttämätöntä omien kriteerieni mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa puhelinliittymän 3 eurolla kuukaudessa? Oma liittymämaksu Telialla on 10 euroa, vaikka puhelimella ei voi kuin soittaa ja laittaa tekstiviestejä ja tuo kymppi menee, vaikka ei soittaisi yhtään puhelua tai laittaisi yhtään tekstiviestiä. 3 euron liittymään voisin jo uskollisen asiakkuuteni vaihtaa, sillä kaikenlaisesta turhasta datasiirrosta pakkomaksaminen tympäisee. Sonera/Telialla muutamassa vuodessa kuukausimaksu on noussut 2 eurosta 10 euroon, joten aika hurja nousu.
Elisa Saunalahdelta on tuo minun liittymä, otettu viime vuoden maaliskuussa. Sinulla ilmeisesti on siinä joku tekstari/puhepaketti? Itse maksan testarit ja puhelut käytön mukaan, mutta en koskaan soita kenellekään joten halvaksi tulee.
Ei ole edes mitään tekstari/puhepaketti vaan kaikki puhelut ja tekstiviestit maksavat kympin tuon kympin päälle. Kymppi menee, vaikka koko kuukauden aikan ei teksii puhelimella mitään.
Vierailija kirjoitti:
Listataan tänne saman tien ainettomat ja edulliset huvitukset eri paikkakunnilla.
Toivottavasti jokainen ilmiantaa oman kotipaikkakuntansa jutut koska kotimaanmatkailussa raha jää Suomeen. Voin hyvinkin tehdä miniloman pikkukaupunkiin ja käydä siellä kampaajalla ja kosmetologilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin te muut ostolakkoilijat aiotte käyttää tavaroista säästyneet rahat? Minä aion teettää tänä vuonna kunnollisen hammasremontin. Julkisella, mutta saahan sinnekin rahaa uppoamaan. Ainakin minun purukalustollani.
Säästöön menee kaikki pahan päivän varalle, se kai tässä on tarkoituskin. Just esimerkiksi terveydenhoitoon, koska ikää on jo paljon ja edessä on kiviset tiet sairauksineen.
Hyviä pointteja, tähän olisi kiva saada vastauksia muiltakin! :) Itsellä myös tarkoitus laittaa rahat säästöön tulevaisuuden varalle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa puhelinliittymän 3 eurolla kuukaudessa? Oma liittymämaksu Telialla on 10 euroa, vaikka puhelimella ei voi kuin soittaa ja laittaa tekstiviestejä ja tuo kymppi menee, vaikka ei soittaisi yhtään puhelua tai laittaisi yhtään tekstiviestiä. 3 euron liittymään voisin jo uskollisen asiakkuuteni vaihtaa, sillä kaikenlaisesta turhasta datasiirrosta pakkomaksaminen tympäisee. Sonera/Telialla muutamassa vuodessa kuukausimaksu on noussut 2 eurosta 10 euroon, joten aika hurja nousu.
Elisa Saunalahdelta on tuo minun liittymä, otettu viime vuoden maaliskuussa. Sinulla ilmeisesti on siinä joku tekstari/puhepaketti? Itse maksan testarit ja puhelut käytön mukaan, mutta en koskaan soita kenellekään joten halvaksi tulee.
Ei ole edes mitään tekstari/puhepaketti vaan kaikki puhelut ja tekstiviestit maksavat kympin tuon kympin päälle. Kymppi menee, vaikka koko kuukauden aikan ei teksii puhelimella mitään.
Ei ihan noin halpa mutta halvempi kuin sinun:
https://kauppa.telia.fi/yksityisille/tuotteet/puhelinliittymat.aspx?int…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, suora linkitys ei toimi mutta liittymätyyppi on Rajaton lite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, suora linkitys ei toimi mutta liittymätyyppi on Rajaton lite.
DNA:lta halvin liittymä 4,90 € / kk ja puhelut ja viestit 7 senttiä kappaleelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elin jo koko viime vuoden "älä osta mitään" periaatteella.
Laitoin tavaraa myyntiin kirppikselle. Jos oli ihan pakko jotakin fyysistä (muuta kuin ruokaa) ostaa, ostin kirppikseltä.
Mieluusti ostan nettikirppikseltä. Jos ostaa pöytäkirppikseltä, niin niissä tuotteissa on tavallaan aina se pöydän hinta mukana hinnassa (ja verot).
On ollut kyllä hyvä olo, kun pääsin irti rahan kuluttamisesta.Säästöön jäi viime vuonna yli 7000 euroa enemmän kuin aiemmin.
Parin vuoden kuluttua minulla onkin säästössä sen verran, että saan ostettua elämäni ensimmäisen sijoitusasunnon !
Tehkää perässä.
Kommentoin vielä aikaisempaa kirjoitustani. Olen siis se 7000 euroa enemmän säästänyt.
Pienistä puroista kertyy iso joki: en osta koskaan kahvilakahvia. Minulla on laukussani aina termari, jossa on kahvia. Ystävänikin ovat liittyneet tähän säästökerhoon. Emme mene enää kahvilaan, vaan kirjastoon kahvittelemaan. Jokainen vuorollaan tuo itse leipomiaan keksejä tai jotakin pullaa tai vaikka voileivät.
En osta pullovettä koskaan enää.
Kotona olen risaisissa vaatteissa, nytkin on reikäinen aluspaita päällä. Lopulta se aluspaita menee lattialuutuksi.
En osta kalliitta pesuaineita. Kotona usein pelkkä vesi riittää pesuaineeksi, välillä sitruuna/sooda pesua.
Tämä lista on loputon, mistä pihistän. Ihan kaikesta.Minulla on unelma elämäni ensimmmäisestä sijoitusasunnosta.
Paljon hyviä säästövinkkejä, mutta ihmisenä, joka menee kirjastoon lukemaan ja keskittymään (ja toisinaan nauttimaan kirjastokahvion palveluista) huomautan, että korrekti paikka omien kahvien ja kahvileipien nauttimiseen on oma koti.
Voi toki olla, että teidän kirjastossanne on paikka, joka on tarkoitettu omien eväiden nauttimiseen ja omien kahvien juomiseen, ja henkilö, jonka tehtäviin kuuluu väistämättömän sotkun siivoaminen. Jos näin on, pyydän anteeksi kommenttiani.
Tukholmassa käydessä on ainakin Historiska museétissa oma huone omia eväitään syöville vaikka museossa on oma kahvila. Muutenkin museoon pääsee ilmaiseksi ja esteettömästi.
En ole pannut merkille onko muissa museoissa vastaava käytäntö mutta Historiskassa käydessäni kyllä arvostin sitä, että myös vähävaraisilla on mahdollisuus sivistää itseään ja lapsiaan siinä missä muillakin ja mennä syömään omia eväitään erilliseen huoneeseen. Tukholmassahan voi käydä aineettomalla matkalla. Viking Grace on vielä LNG-laiva, joka ei saastuta Itämerta. Sillekin on joskus hyviä tarjouksia jos kotona olo alkaa tympimään. Miniloma Tukholmassa on ihan kiva irtiotto arjesta.
Ainakin meidän kirjastossa (myyrmäki vantaalla) on peräti kolme pöytää eväiden syöjille. Pöydissä on "eväskyltit" enkä ole ikinä mitään sotkua pannut merkille. Myös mm. luonnontieteellisessä museossa on kiva eväspaikka yläkerrassa. Samoin vaikkapa heurekassa. Kyllä näitäkin nykyään on julkisissa tiloissa. Kahvilan tarjoilut ei edes sovellu kaikille jos on kovin ruokarajoitteinen. (Itse saan vehnästä ja liiasta sokerista vatsani ihan sekaisin. Syön eväitä.)
Paljon hyviä säästövinkkejä, mutta ihmisenä, joka menee kirjastoon lukemaan ja keskittymään (ja toisinaan nauttimaan kirjastokahvion palveluista) huomautan, että korrekti paikka omien kahvien ja kahvileipien nauttimiseen on oma koti.
Voi toki olla, että teidän kirjastossanne on paikka, joka on tarkoitettu omien eväiden nauttimiseen ja omien kahvien juomiseen, ja henkilö, jonka tehtäviin kuuluu väistämättömän sotkun siivoaminen. Jos näin on, pyydän anteeksi kommenttiani.[/quote]
Kiinnitin huomiota ihan samaan. Eihän kirjasto nyt ole mikään evästelypaikka, missä voi rupatella ystävän kanssa muista piittaamatta.[/quote]
Siis kommenttini myyrmäen kirjastosta oli tarkoitettu tähän
Fb- kirppikset ja -roskalavat ovat mainio keino kierrättäjille. Jos olen jotain tarvinnut, aina on löytynyt. Sain jopa pojalleni, joka lähti opiskelemaan, hienon ja kattavan kokonaisen muuttokuorman mukaan, kun vaan pari vuotta ennakoin ja keräsin. Ja tietty itselle tarpeettomat tavarat laitan sinne kiertoon.
Oikeastaan mitään uutta ei tarvitse hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt kampaajalle kertaakaan koko 2000-luvulla. Tähän asti on löytynyt joku, joka on kyllästynyt katsomaan nopeasti kasvavia suoria pitkiä hiuksiani ja halunnut leikata. Kohta varmaan pitää opetella leikkaamaan itse. Kampausta ei kannata vaihtaa vaikeammin leikattavaksi, vaikka joidenkin mielestä pitkät hiukset eivät sovi vanhemmille (eli yli 30-vuotiaille) naisille. Kampaamohinnat ovat tosi kalliita. Toivottavasti harmaa on muotia sitten kun hiukset alkavat vaihtaa väriä, tai kenties kalju naisellakin.
Sama täällä. Opettelin leikkaamaan 20 vuotta sitten omat hiukseni ensin. Sitten koko perheen tukat.
Kahdessa kymmenessä vuodessa 40 000 euroa kuta kuinkin saanut säästöön pelkistä parturikustannuksista. Osakkeisiin olemme sijoittaneet pääosin rahat, ja osinkoja tulee kyllä mukavasti joka vuosi.
Minä myös. Ja poikani 23- ja 13-vuotiaat eivät enää suostu parturiin, koska minulta saa paremman hiustenleikkuun. Omat hiukseni osaan myös leikata niin, ettei tarvitse kampaajan jäljiltä kulkea pussi päässä muutamaa viikkoa.
Osaat omat hiuksesi leikata paremmin, kuin ammattilainen ?
Jos käyt kampaajalla, joudut kävelemään paperipussi päässä.
Pikkasen vaikea uskoa.
Katso peiliin. Onko muut samaa mieltä ? Jos kampaaja tekee huonoa jälkeä, veikkaan syy on siinä, ettet osaa kertoa mitä haluat ja haluat kampaajasi on ajatustenlukija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meikkipussin vetoketju ei ollut toiminut vuosiin."
Itse tein uuden meikkipussin vanhan kuluneen repun ulkotaskusta, jossa oli ehjä vetoketju. Leikkasin ulkotaskun irti. Toimii!
Itse repusta iso vetoketju rikki, joten muu osa reppua joutuu valitettavasti roskiin.Monesti vetoketjujen metallinen lukko on ajan mittaan ”väsynyt”. Rikkinäisestä esineestä ei tarvi vaihtaa tai vaihdattaa koko vetoketjua vaan riittää kun suutari puristaa lukkoa hieman kasaan. Myös YLE on tehnyt operaatiosta opetusvideon YouTubeen ja korupihtien omistajat voivat puristella metallilukkoja kuntoon kotonaankin jos vetoketju ei toimi tai housujen vetoketju aukeilee tuon tuosta omia aikojaan.
Se meikkipussi oli tullut tiensä päähän.
Vetoketjun hampaat olivat kuluneet, pussi oli likainen sisältä ja ulkoapäin. Mikään pesu ei vienyt pinttynyttä meikkivoidetta pois.
Mutta pussi löysikin uuden käyttäjän. Kollegani tarvitsi säilytyspussin paplareille ja hän sai pussin ja pussi pääsi käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein uuden meikkipussin vanhan kuluneen repun ulkotaskusta, jossa oli ehjä vetoketju. Leikkasin ulkotaskun irti. Toimii!
Itse repusta iso vetoketju rikki, joten muu osa reppua joutuu valitettavasti roskiin.Monesti vetoketjujen metallinen lukko on ajan mittaan ”väsynyt”. Rikkinäisestä esineestä ei tarvi vaihtaa tai vaihdattaa koko vetoketjua vaan riittää kun suutari puristaa lukkoa hieman kasaan. Myös YLE on tehnyt operaatiosta opetusvideon YouTubeen ja korupihtien omistajat voivat puristella metallilukkoja kuntoon kotonaankin jos vetoketju ei toimi tai housujen vetoketju aukeilee tuon tuosta omia aikojaan.
Vetoketjun hampaat olivat kuluneet, pussi oli likainen sisältä ja ulkoapäin. Mikään pesu ei vienyt pinttynyttä meikkivoidetta pois.Mutta pussi löysikin uuden käyttäjän. Kollegani tarvitsi säilytyspussin paplareille ja hän sai pussin ja pussi pääsi käyttöön.
Hän tarvitsi toisen ihmisen meikkivoiteista pinttyneen pussin paplareilleen?
Joo, ekologisuus on hieno juttu, mutta rajansa silläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetoketjun hampaat olivat kuluneet, pussi oli likainen sisältä ja ulkoapäin. Mikään pesu ei vienyt pinttynyttä meikkivoidetta pois.Mutta pussi löysikin uuden käyttäjän. Kollegani tarvitsi säilytyspussin paplareille ja hän sai pussin ja pussi pääsi käyttöön.
Hän tarvitsi toisen ihmisen meikkivoiteista pinttyneen pussin paplareilleen?
Joo, ekologisuus on hieno juttu, mutta rajansa silläkin.
Meikkitöhryt irtoavat ihan meikinpoistoaineeseen kastetulla taikasienellä meikkipusseista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaat omat hiuksesi leikata paremmin, kuin ammattilainen ?
Jos käyt kampaajalla, joudut kävelemään paperipussi päässä.
Pikkasen vaikea uskoa.
Katso peiliin. Onko muut samaa mieltä ? Jos kampaaja tekee huonoa jälkeä, veikkaan syy on siinä, ettet osaa kertoa mitä haluat ja haluat kampaajasi on ajatustenlukija.
En ole tuo, jota lainasit, mutta itsekin olen leikannut omat hiukseni jo vuosia ja olen säästänyt näin pitkän pennin. Enkä todellakaan kuvittele, että oma leikkaustulos olisi kuin ammattilaisen jäljiltä, mutta uskallan väittää, ettei se ihan kelvotonkaan ole. Onhan tässä oma käsi jo harjaantunut sen verran ja minulla on myös hyvät Kiinasta tilatut sakset ja muita apuvälineitä, joilla saan sellaisen tuloksen, johon olen tyytyväinen ja joka ei taatusti näytä ihan karsealta. Ei ole aikomustakaan palata kampaajalle, koska saan homman hoidettua itse ihan ilmaiseksi.
Harmittaako sinua jotenkin, jos joku leikkaa omat hiuksensa ja on vieläpä tyytyväinen lopputulokseensa? Oma lehmä ojassa?
Kulutuskysyntä mateli aina vuoteen 2015. Kunnes EKP Draghi sanoi, että Eurooppa tuhoaa itse itsensä, koska kulutus ei lähtenyt nousuun vaikka rahaa painettiin pää märkänä.
Draghi totesi sitten, että ratkaisu voisi olla "MÖÖHÖNMÖÖTTÖ".
Loppu onkin historiaa.
Miljoonalle ihmiselle kun ostetaan kaikki kulutustavarat yhteiskunnan varoilla niin nouseehan se talouskasvu. Puhumattakaan siitä, että miljoonalle rakennettiin uudet asunnot.