Miksi lääkärit ei nykyään halua hoitaa yhtään mitään? Kysyn ihan tosissani, ihan normaalina ihmisenä jolla ei ole aikaisemmin ollut mitään lääkäreitä vastaan
Mun on nyt pitänyt 3 kertaa 5 vuoden sisällä etsiä lääkäriä, joka haluaa tutkia vaivaani, kun ensimmäinen ei ole suostunut. Joka kerta on löytynyt hoitoa vaativa ongelma. Sen löytäminen on vaatinut muuta, kuin perusverenkuvan tai muita perustutkimuksia.
Lääkärit tuntuu jo ovella olevan asennoituneen, että turhasta valitat. Kiukkusia vastauksia, tyhmää nokittelua "no jos nyt noin huolissasi olet huoh ja puuh voi että, no kai se sitten pitää tämmöinenkin tutkia.." ja hoidon torppaamista.
Miksi? Mikä siellä on hätänä? Onko teillä joku työssä muuttunut, rahan määrä, potilaiden määrä? Tuntuu ihan kamalalta käydä nykyään lääkärissä, ei ennen näin ollut.
Kommentit (406)
Jotenkin helpottavaa lukea että henkisesti terveetkin joutuu taistelemaan, että saisi hoitoa somaattisiin vaivoihin. Ettei ne ole tuollaisia vain mt-ongelmaisille.
Vierailija kirjoitti:
Jos rehellisiä ollaan, niin monet myös potilaista/asiakkaista osaavat olla aika hankalia. Ei kuunnella ollenkaan lääkäreitä ja hoitajia, ollaan jopa hoitokielteisiä. Ja silti tullaan sinne terveydenhuoltoon joka on vapaaehtoista?!
Toki jos ei tunnista itseään tällaiseksi hankalaksi tapaukseksi niin sitte eri asia.
Yleisesti ottaen myös terveydenhuollossa "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan".
Miksi kuuntelisin lääkäriä tai hoitajaa joka ei kuuntele minua vaan kohtelee kun idioottia? Samoin yleensä tiedän itse enemmän sairauksistani kun lääkärit ja hoitajat ja surullista on se että yleensä vain katsovat sieltä käypää hoitoa tai googlea ja ehdottavat samoja hoitoja jotka on jo todettu hyödyttömiksi ja selitän mitä on jo kokeiltu kun sinne vastaanotolle menen.
Säästäisi paljon aikaa kun lääkärit toimisivat yhteistyössä potilaan kanssa ja kuuntelisivat mitä on jo kokeiltu ja miten arjessa asiaa jo yritetään hoitaa sen sijaan että luulevat olevansa kaikkivoipia ja tietäviä vain sillä että osaavat googlettaa ja katsoa käypä hoitoa. Sitten kuttuillaan ja olaan ikäviä asiakkaille kun heidän standardi hoito ei toimikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin helpottavaa lukea että henkisesti terveetkin joutuu taistelemaan, että saisi hoitoa somaattisiin vaivoihin. Ettei ne ole tuollaisia vain mt-ongelmaisille.
"Maailman paras terveydenhoito" - pitää taistella, anoa ja rukoilla edes yhtä verikoetta...
Joku kirjoitti aiemmin hoitovirheen reklamoinnin mahdollisuudesta.
Sairaala- ja lääkärikoneisto on Suomessa järjestetty siten, ettei lääkäri yksinkertaisesti tee hoitovirhettä, jos kyse ei satu olemaan ”valelääkäristä”. Mahdollisissa hoitovirhetilanteissakin syy viime kädessä vyörytetään sairaanhoitajalle tai muulle alemmalle hierarkiatasolle.
Hoitovirheestä reklamointi on verrattavissa metsässä huutoon. Lääkärien omaehtoista vastuuta huonosti tehdystä työstä voi hyvin verrata esim. kansanedustajien vastuuseen.
Minulla ja läheisilläni on julkisesta ainoastaan positiivisia kokemuksia. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä on todella paljon töitä ja asiakaskunta on todella laajaa. Uudemman polven lääkärit ovat nykyään tarkkoja omista rajoistaan, eivät ota ylimääräisiä asiakkaita eivätkä kyllä edes halua työskennellä perusterveydenhuollon yksiköissä vaan isommissa sairaaloissa.
Toinen määräävä tekijä on raha. Kunnilla/kaupungeilla on vuosittaiset budjetit terveydenhuollon osalta ja mikäli ylityksiä tulee ei se tietenkään päättäjiä miellytä. Yksi veri- tai pissakoe saattaa maksaa 100-200 euroa. Yksityisillä ei ole tätä ongelmaa sillä joko asiakkaat maksaa sen itse tai lähettävät erikoissairaanhoitoon jolloin maksajaksi vaihtuu kunta tai kaupunki.
Eli lääkäreitä pitää kouluttaa reilusti lisää, jotta lääkäreitä riittää myös terveyskeskuksiin, eikä potilaita halveksuta "omien rajojen" takia.
Kyllä voisi kouluttaa mutta siltikään kukaan ei halua terveyskeskuksiin töihin. Lääkärit pystyvät sanelemaan missä haluavat työskennellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun keskieurooppalaisessa maassa jossa sairaanhoito on kirjaimellisesti ilmaista veronmaksajalle. Ei ole toimistomaksua eikä edes sairaalassa päivämaksuja. Silti jotenkin tämä homma pyörii täällä lähes täydellisesti.
Marraskuussa aloin kokea alavatsakipua joka oli vähän kuin kuukautiskipua mutta jotenkin erilaista. Menin siis lääkäriin ja kuvailin vaivaani juuri noin epämääräisesti. Kipu ei ollut edes kovaa, mutta silti lääkäri laittoi heti kaikkiin mahdollisiin testeihin ja kuvauksiin. Helmikuun alussa pääsen jo leikkaukseen - tuntemukseni oli oikea ja siellä tosiaan on jotain epänormaalia.
Olen 100% varma että Suomessa olisi sanottu, "sulla on hei menkat tulossa, ota buranaa".
Mikä tämä terveydenhuollon ihmemaa on?
Tsekki. Olen käynyt täällä 3 kertaa erikoislääkärillä, joille pääsin 1 päivän - 1 viikon kuluttua lähetteestä. Ilmaista. Olen ollut sairaalassa yhden yön. Ei maksanut mitään. Minulla on tarvittaessa otettava lääke jonka paikallinen "Kela" korvaa kokonaan, haen siis ilmaiseksi apteekista. Omalääkäri ei työskentele terveyskeskuksessa vaan omassa henkilökohtaisessa toimistossaan - ei siis voi olla mitään toimistomaksujakaan kun ei siellä ole mitään vastaanottoa :D. Hoito on ollut erinomaista ja lääkärit puhuvat englantia (vanhemmat sairaanhoitajat eivät mutta heidänkin kanssaan olen aina pärjännyt).
Vierailija kirjoitti:
Sairaala- ja lääkärikoneisto on Suomessa järjestetty siten, ettei lääkäri yksinkertaisesti tee hoitovirhettä, jos kyse ei satu olemaan ”valelääkäristä”. Mahdollisissa hoitovirhetilanteissakin syy viime kädessä vyörytetään sairaanhoitajalle tai muulle alemmalle hierarkiatasolle.
Hoitovirheestä reklamointi on verrattavissa metsässä huutoon. Lääkärien omaehtoista vastuuta huonosti tehdystä työstä voi hyvin verrata esim. kansanedustajien vastuuseen.
Tiesitkö, että tälläisiin erilaisiin salaliittoihin uskova on tutkitusti ja todistetusti huomattavasti keskimääräistä ihmistä tyhmempi? Jostain syystä minulle tuli mieleen ottaa tämä seikka tässä puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on nyt pitänyt 3 kertaa 5 vuoden sisällä etsiä lääkäriä, joka haluaa tutkia vaivaani, kun ensimmäinen ei ole suostunut. Joka kerta on löytynyt hoitoa vaativa ongelma. Sen löytäminen on vaatinut muuta, kuin perusverenkuvan tai muita perustutkimuksia.
Lääkärit tuntuu jo ovella olevan asennoituneen, että turhasta valitat. Kiukkusia vastauksia, tyhmää nokittelua "no jos nyt noin huolissasi olet huoh ja puuh voi että, no kai se sitten pitää tämmöinenkin tutkia.." ja hoidon torppaamista.
Miksi? Mikä siellä on hätänä? Onko teillä joku työssä muuttunut, rahan määrä, potilaiden määrä? Tuntuu ihan kamalalta käydä nykyään lääkärissä, ei ennen näin ollut.[/quote
Ymmärrän jos kyseessä on arvauskeskuslääkäri ne kun ei yleensä ala
millekään. Mene yksityiselle niin asiat lähtee rullaamaan.Tämä koko hupi tapahtui pk-seudulla yksityisellä, jonka nimi myös pölyttäjään viittaa. Sehän tässä hauskaa onkin! Työterveys.
Huonoja kokemuksia mulla myös pölyttäjän omalääkäri-kokeilusta espoossa. Lääkärille ei päässyt vaan akuuttiaika oli aina pelkästään hoitajalle (jolla ei tietenkään ole lääkärin tietoutta). Esimakua sotesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun keskieurooppalaisessa maassa jossa sairaanhoito on kirjaimellisesti ilmaista veronmaksajalle. Ei ole toimistomaksua eikä edes sairaalassa päivämaksuja. Silti jotenkin tämä homma pyörii täällä lähes täydellisesti.
Marraskuussa aloin kokea alavatsakipua joka oli vähän kuin kuukautiskipua mutta jotenkin erilaista. Menin siis lääkäriin ja kuvailin vaivaani juuri noin epämääräisesti. Kipu ei ollut edes kovaa, mutta silti lääkäri laittoi heti kaikkiin mahdollisiin testeihin ja kuvauksiin. Helmikuun alussa pääsen jo leikkaukseen - tuntemukseni oli oikea ja siellä tosiaan on jotain epänormaalia.
Olen 100% varma että Suomessa olisi sanottu, "sulla on hei menkat tulossa, ota buranaa".
Mikä tämä terveydenhuollon ihmemaa on?
Vaikka sellainen ihmemaa olisikin, jossa ammutaan tuon viestin kirjoittajan mukaan tykillä joka ikistä pikkuoiretta, niin ei sellainen systeemi kauaa pystyssä pysyisi, koska kustannukset olisivat aivan älyttömät. Muutenkin koko alkuperäinen aloitus ja ulina ja uhriutuminen asiasta on typerää ja säälittävää. Näissä jutuissa on aina myös se toinen näkökulma, ja ihmisillä on lähes poikkeuksetta kertoa omasta toiminnastaan väritetty ja ruusuinen kuva, kuten tällä aloituksen uhriutujalla.
No kyllä tämä Tsekki on aika kauan pystyssä ollut :). Enkä ole ainoa kokemukseni kanssa - eräs suomalainen ystäväni täällä sai Suomessa kuulla olevansa luulosairas. Tsekissä vihdoin diagnosoitiin vakava autoimmuunisairaus joka vaatii jatkuvaa hoitoa ja oireiden kurissa pitämistä. Suomessa vaan naurettiin ja käskettiin psykiatrille. Ei täälläkään nuhasta valittavaa mummoa syöpäkokeisiin laiteta, mutta kyllä kun rehellisesti on oireista kertonut, aina on päässyt tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Oma englantilainen mieheni ja tämän suku oli lentää perseelleen kun kuuli että suomessa pitää maksaa terveydenhuollosta ja lääkkeistä. Varsinkin synnytyksen hinta ja se että maksat esim 5 minuutista täyden päivän jos menet 23.55 synnärille oli täysin käsittämätön idea. Samoin se että täällä pääsee hankalasti kunnon hoitoon. Myös se että tässä kaupungissa joudut jonottamaan ensin vuoronumerolla flunssa jne sairaiden keskellä pitkäaikaisvaivoissa sairaanhoitajalle joka sitten antaa ajan lääkärille oli suuri ihme. En tiedä kuka siinä voittaa että pitkäaikaissairauden kanssa menee nappaamaan kaikki kiertävät pöpöt jonottaessa.
Heh. Brittien NHS:hän ei ole tunnetusti rahoituksensa suhteen pahassa liemessä. Miehesi ja hänen perheensä pitäisi varmaan perehtyä niihin oman järjestelmänsä rahoitusongelmiin ihan alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että tälläisiin erilaisiin salaliittoihin uskova on tutkitusti ja todistetusti huomattavasti keskimääräistä ihmistä tyhmempi? Jostain syystä minulle tuli mieleen ottaa tämä seikka tässä puheeksi.
Oon pahoillani, että sulla on noin paha olla. Toivottavasti saat apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla elinsiirtopotilaana pitäisi olla hampaat kunnossa,
julkisen puolen hammaslääkäri kiukutteli että ei nää muovipaikat
kuitenkaan pysy ja irronneen paikan korjaamisen sijaan sain ohjeen käyttää
hammastahnaa joka auttaa vihloviin hampaisiin.
Tosin olen jo vanha 63v joten minuun ei kannata enää sijoittaa.
Et ole hirveän vanha vielä.
Ärsyttää suunnattomasti on 63 v haukkuu itseään vanhaksi. Asennetta paremmaksi ja vaadi hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidon saamiseen julkiselta puolelta vaikuttaa se, viittaavatko oireet tai potilaan olemus itse aiheutettuun sairauteen. Esim. ylipaino on aina itse aiheutettu, joten siitä aiheutuvat sairaudet pitää vaan itse kärsiä (diabetes, sydän- ja verisuonitaudit).
Millä tavalla ylipaino on itseiheutettu, jos liikuntakyky on heikentynyt alaraajojen lapsuusaikaisten vammojen hoidonpuutteen vuoksi tai siksi ettei astmaan kirjoiteta lääkitystä? Ellei ihan kaikilla niin hyvin monella kuitenkin ylipaino on juurikin seurausta tästä hoitamatta jättämisestä, ei sen syy.
Syömisellä pystyy vaikuttamaan hyvin paljon siihen ylipainoon vaikka liikuntaa ei pystyisi tehokkaasti harrastamaan.
Ravinto on yllättävän tehokas apu ylipainoonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä on todella paljon töitä ja asiakaskunta on todella laajaa. Uudemman polven lääkärit ovat nykyään tarkkoja omista rajoistaan, eivät ota ylimääräisiä asiakkaita eivätkä kyllä edes halua työskennellä perusterveydenhuollon yksiköissä vaan isommissa sairaaloissa.
Toinen määräävä tekijä on raha. Kunnilla/kaupungeilla on vuosittaiset budjetit terveydenhuollon osalta ja mikäli ylityksiä tulee ei se tietenkään päättäjiä miellytä. Yksi veri- tai pissakoe saattaa maksaa 100-200 euroa. Yksityisillä ei ole tätä ongelmaa sillä joko asiakkaat maksaa sen itse tai lähettävät erikoissairaanhoitoon jolloin maksajaksi vaihtuu kunta tai kaupunki.
Eli lääkäreitä pitää kouluttaa reilusti lisää, jotta lääkäreitä riittää myös terveyskeskuksiin, eikä potilaita halveksuta "omien rajojen" takia.
Kyllä voisi kouluttaa mutta siltikään kukaan ei halua terveyskeskuksiin töihin. Lääkärit pystyvät sanelemaan missä haluavat työskennellä.
Niin, juuri siksi kun heitä koulutetaan liian vähän! Jos jokaiseen kivaan paikkaan olisi 50-100 hakijaa, niin alkaisi ne vähemmän kivatkin kelvata, aivan kuten muillakin aloilla.
Vierailija kirjoitti:
3 vuotta juoksin terveyskeskuksessa saman vaivan takia. Diagnoosi aina pelkkää arvailua ja lääkitys sen mukainen. Väsyin tähän ja menin sitten yksityiselle ja sain heti lähetteen erikoislääkärille.
Sain monien tutkimusten jälkeen diagnoosini. Autoimmuunitauti. Mitään lääkettä tähän ei ollut/ ole. Ainoastaan oireita voidaan lievittää lääkkeillä. Kuitenkin tauti voi tuhota sisäelimeni, joten tämän varalle olin seurannassa puolen vuoden välein että tiedetään jos tilanne pahenee.
Seuranta päättyi siihen kun sain postia, että ette ole tulleet varatulle seuranta- ajalle ja lasku tästä. Soitin heti perään että en ole koskaan saanutkaan tätä aikaa, en puhelimitse enkä postissa. Eivät uskoneet ja tipuin pois heidän listoilta. Vastaus oli, etgä jos oireet pahenee niin täytyy taas hakeutua terveyskeskukseen ja sitä kautta lähete jne.
Olen nyt pari kertaa käynyt terveyskeskuksessa vaivoineni, mutta lähetettä en edelleenkään saa. Googlella ovat katsoneet oirelistaa.
Mutta vielä olen hengissä, joten kaikki toistaiseksi hyvin.
Olitko kohtelias asiaa hoitaessasi? Äidilläni oli vastaava tilanne ja lasku mitätöitiin siinä terveyskeskuksen vastaanotossa ja annettiin uusi aika.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä näillä, jotka rutkuttavat koko ajan, etteivät lääkärit tutki/halua tutkia, on itsellä jotain pielessä. Olen aina mennyt asiasta lääkäriin ja saanut asianmukaisen hoidon, en mene tietäjänä kauppalistan kanssa shoppailemaan omalla puutteellisella tietämyksellä (+google siihen päälle vielä) ja sanelemaan vaatimuksia, vaan luottamaan ammattitaitoon, joskaan en siihenkään luota sinisilmäisesti, JOS on aihetta epäillä sitä.
Ymmärrän myös resurssit, jotka sääntelevät toimintaa: ensimmäisestä päänsärystä ei voi lähettää kaikkia kalliisiin tutkimuksiin ja pitää oiretta lähtökohtaisesti aivokasvaimen indikaattorina. Joillakin se toki on sitä, mutta ei läheskään kaikilla, joten noin ei voida edetä.
Sama asiallinen kohtelu on ollut samoin toimivilla läheisillä ja tuttavilla. Valittajat ja omaa napaa tuijottavat ovat yleensä näitä uhreja sitten. Mutta niin ovat samaiset henkilöt yleensä uhreja muuallakin asioidessaan.
Eli jos ulosanti on sellaista että se ei miellytä lääkäriä, lääkärillä on oikeus viitata kintaalla ja jättää tutkimatta?
En ymmärrä. en tiedä onko tässä jotain naiset vs miehet juttua mutta:
Naisystäväni, jonka kanssa olen seurustellut 2 vuotta, valittaa aina joka kerta missä tahansa lääkärissä käydessään sitä kuinka "ammattitaidottomia" he ovat, eivätkä osaa hoitaa häntä ja hän ei saa haluamaansa.
Minä käyn harvoin lääkärissä mutta aina kun olen käynyt olen saanut tasan tarkkaan sen hoidon minkä olen tarvinnut/odottanut saavani.
Minusta tuntuu että tyttöystäväni on asennoitunut jotenkin huonosti lääkäreitä tai hoitohenkilökuntaa vastaan. Ja kuten naiset yleensä ei osaa kertoa kunnolla ja selkäesti omista kivuistaan ja haluistaan. itse olen aina lääkäriin mennessä kertonut selkeästi mikä minua vaivaa ja kuinka paljon sattuu ja ym ym. se että jos menee lääkäriin ja sanoo toispuoleisia toiveita ja oireita tekkee hoidon suorittamisesta hyvin vaikeaa uskoisin.
Olenko väärässä?
Joo, olin vuoden vaihdossa Briteissä ja minulla oli omalääkäri, tutkimukset ja lääkkeet ilmaisia, käsittämätöntä!