Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien perheiden ahdinko pahenee: lasten talvivaatteisiin ei ole rahaa, kirpputoreillakin liian kallista

Vierailija
13.11.2018 |

Mitä mieltä olette? Onko hätä ja kurjuus totta vai haetaanko lapsi-, ja eläinlauman keskellä "jouluapua.fi" tyyppistä kerjäämisavustusta? Yh jo monessa polvessa, isiä riittää ja osasta ei ole edes tietoa. Ja uutta mukulaa on tulossa. Ja juuri jouluksi pitää saada vaikka mitä kaikkea. Minun mielestä tässä haisee hoax! https://yle.fi/uutiset/3-10495016

Kommentit (407)

Vierailija
161/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on asiat suht hyvin. Sitten on olemassa näitä mullemullekaikkiheti perheitä jossa molemmat vanhemmat on kouluttamattomia ja tyhmiä, sekä saamattomia ja elävät tuilla. Nämä vanhemmat sitten valittavat vaikka mistä lehdissä ja muualla vaikka ovat ihan itse aiheuttaneet kurjuutensa. 

Näin! Samaa olin kirjoittamassa.

Itse auttaisin mielelläni oikeasti köyhiä, mutta kenenkään perjantaisiidereitä ja röökiaskeja en ala tukemaan.

Kaks tyyppii tunnen, jotka itkee facebookissa, että voisko joku lainaa 20e kun kaapit tyhjinä. Sitten jos joku lainaa, niin 15e menee tupakkatuotteisiin ja 5 menee ruokaan. Ton takia en niille enää vastaa raha-asioissa. Jos on  varaa vetää röökii, niin on varaa syödä.

Vierailija
162/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ahdinko on kova. Rahat eivät riitä keppanakänniin edes ihan joka toinen päivä. Miten ne sitten riittäisivät joihinkin kersojen toppatakkeihin!

Älä viitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"

Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?  

Teknologiastahan tuossa lainaamassasi viestissä puhuttiin, eikä siisteistä vaatteista. Kyllä, minusta on outoa ostaa vaikkapa iPhone, jos siihen ei oikeasti ole varaa. En tiedä tekeekö se minusta sitten köyhien kyykyttäjän. Aika pienituloinen olen itsekin.

-ohis

iPhone on fiksumpi ratkaisu kuin olla tavoittamattomissa. Köyhänkin pitää kuitenkin pystyä kommunikoimaan viranomaisten ja työnantajan kanssa tarvittaessa sekä pystyä jopa tekemään töitä ja täyttämään hakemuksia netin yli tarvittaessa kotonakin. Osa köyhistä on niitä joilla arkipäivät kuluvat todellakin työpaikalla eikä aikaa virastoissa asioimisiin tai kirjastoissa satunnaisten tietokonevuorojen jonottamisiin ole. Silti kaikki pitää saada hoidettua. Köyhällä voi jopa olla työnantaja joka vaatii puhelimelta tiettyä merkkiä tai tietyntasoista suorituskykyä.

Vierailija
164/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"

Köyhä voi esim. olla säästänyt siihen kadehtimaasi puhelimeen/tietokoneeseen jonkin aikaa, mutta tietysti kieltäisit tämänkin häneltä vai mitä? 

Vierailija
165/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole köyhiä. Antaisin meiltä kaikki vauvatarvikkeet jne eteenpäin, mutta vain uusi ja käyttämätön kelpaa ns. köyhille. Joten olen sitten myynyt heille joille kelpaa.

Vierailija
166/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uff myymälöissä myydään kausi loppuun, niitä kannattaa kytätä. Hinnat ovat loppuviikosta 1 euro per vaate. Ja ihan hyviä vaatteita on.

Olemme itse ostaneet juuri noista euron myynneistä laatu vaatteita koko perheelle.

Tsemppiä muille, ja muistakaa Uff In poidtomyynnit.

Vierailija
167/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan täydestä sydämestäni sosiaaliturvaa, mutta jotenkin odottaisi ihmisiltä edes vähän omaa yritystä ja halua edes yrittää mennä elämässä eteenpäin. 

Ei omakaan pankkitili pullistele, mutta laskut on maksettu, ruokaa on pöydässä ja joskus voi pientä ekstraakin hankkia. 

Vierailija
168/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myynyt huutonetissä talvikamppeet pilkkahintaan.... maalis-huhtikuussa, juhannukseen mennessä on parhaat jo myyty, niille jotka osaa ennakoida.

Vierailija
169/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?  

Olen ohis,mutta todellakin typerää yrittää elää leveämmin kuin mihin varaa. Minä katselen telkkaria vanhasta pienestä ruudusta, ajan yli 10 vuotta vanhalla nissanilla, asun pienessä kerrostalokaksiossa.

Saman verran tienaava kaveri osti rahoituksella uuden auton, omakotitalo oli pakko saada, ja kännykkä viimeistä huutoa. Hän on korviaan myöten veloissa ja stressaa asiasta kovasti. Minä olen velaton ja stressitön, KOSKA ELÄN VAROJENI MUKAAN. Tokihan hän näyttää rikkaammalta ulospäin, mutta sekö on kaiken stressinja ahdistuksen väärti, näyttää tuntemattomille että hyvin menee, vaikkei menekään??

Mutta sinä oletkin täydellinen.

Täydellisen sijaan kutsuisin itseäni järkeväksi. Osaan myös...

Ja niin vaatimatonkin vielä.

Kylläpä sulle nyt ottaa koville, että osaan elää varojeni mukaan, ja että ihan kehtaan sanoa sen ääneen, hui! Kuule, se sama on ihan mahdollista sullekin. Kokeile.

Minäkin osaan elää varojeni mukaan ja kehtaan ääneenkin sanoa, mutta minulla ei ole tarvetta lytätä muita eikä kytätä kenenkään toisten elämää (=vetää villejä johtopäätöksiä hatusta).

Vierailija
170/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että Suomesta löytyy niin köyhiä, ettei lapsille saada vaatteita. Lähes kaikilla on ainakin lähisukulaisia, jotka voivat auttaa. Köyhyys on suhteellista. Afrikan köyhä on kuolemassa nälkään. Suomessa köyhän lapsi ei saa yhtä hienoa kännykkää, kuin varakkaampi. Nyky-suomen köyhä lapsi joutuu jakamaan huoneen sisaruksen kanssa. Sotien jälkeen Suomessakaan ei kaikilla lapsilla ollut edes omaa sänkyä huoneesta puhumattakaan. Suurempi ongelma on henkinen Köyhyys, jossa kuvitellaan, että köyhyys on ikuista, eikä enää yritetä mitään. Korkeintaan valitetaan. Tyytymättömyys on ongelmallisin köyhyyden muoto. Sitä potevat myös rikkaat, joille ei riitä mikään.

Vierailija
171/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ohis,mutta todellakin typerää yrittää elää leveämmin kuin mihin varaa. Minä katselen telkkaria vanhasta pienestä ruudusta, ajan yli 10 vuotta vanhalla nissanilla, asun pienessä kerrostalokaksiossa.

Saman verran tienaava kaveri osti rahoituksella uuden auton, omakotitalo oli pakko saada, ja kännykkä viimeistä huutoa. Hän on korviaan myöten veloissa ja stressaa asiasta kovasti. Minä olen velaton ja stressitön, KOSKA ELÄN VAROJENI MUKAAN. Tokihan hän näyttää rikkaammalta ulospäin, mutta sekö on kaiken stressinja ahdistuksen väärti, näyttää tuntemattomille että hyvin menee, vaikkei menekään??

Kylläpä sulle nyt ottaa koville, että osaan elää varojeni mukaan, ja että ihan kehtaan sanoa sen ääneen, hui! Kuule, se sama on ihan mahdollista sullekin. Kokeile.

Minäkin osaan elää varojeni mukaan ja kehtaan ääneenkin sanoa, mutta minulla ei ole tarvetta lytätä muita eikä kytätä kenenkään toisten elämää (=vetää villejä johtopäätöksiä hatusta).

Jos lukisit palstan jouluapu ketjun, niin mitä mieltä olisit siitä, että lahjoittajia haukutaan varsinkin kateellisiksi yms.

Vierailija
172/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lukisit palstan jouluapu ketjun, niin mitä mieltä olisit siitä, että lahjoittajia haukutaan varsinkin kateellisiksi yms.

Häh... mihin tuo nyt liittyy. Ikävää jos haukutaan, tosin ehkä osa johtuu näiden lahjoittajien alentuvasta asenteesta köyhiä kohtaan (niiden lahjoittajien joilla tällainen asenne on) ja sellaisesta "köyhän on oltava nöyrä ja tyydyttävä vaikka risaisimpiin ja kuluneimpiin rääsyihin ja ruuaksi kelvatkoon vaikka hiekka pihalta" asenteesta. TIETENKIN monenlaisia on myös pyytäjissä - luithan nyt tämän lauseen? Mutta on niissä lahjoittajissakin myös muita kuin niitä pyyteettömiä auttamishaluisia. Mutta minusta ihmisten pitäisi kohdella toisiaan ihmismäisesti olipa sitten rikas tai köyhä, auttaja tai avun saaja, toisen ihmisarvoa kunnioittaen.

Vierailija
173/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäksi voidaan alkaa kaikki, systeemia hyväksikäyttäen. Ongelma on saanut jo raiteet, jota päättäjät yrittävät korjata. Nurinaa kuuluu heidän puolelta, jotka ovat hyväksikäyttäneet. Eriskummallisinta on vastareaktio tiliotteiden ja varallisuuden tutkintaan varsinkin yh-äideiltä tai monilapsisilta perheiltä. Köyhillä eläkeläisillä ja pienyrittäjillä tuskin on ongelmaa tutkimuksien suhteen, koska heitä on eniten Suomessa köyhyysrajan alapuolella eläviä.

Vierailija
174/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen suuresti hämmästellyt kavereitani, joiden perheissä molemmat vanhemmat käyvät työssä ja silti tuntuu, että aina ollaan peeaa. No, toisen piti saada lasten kuskaamiseen 30 000€:n auto, rakennettu talot yli varojen (en edes tajua miten saa melkein 300 000€ lainaa 1700€x2 nettotuloilla...!) kaupasta ostetaan ihan joutavanpäiväistä tiluliluliita lapsille, alkoa kuluu viikoittain.... mä asun yksin kolmen kanssa, nettotulot 2000€, toki saan lapsilisät yh-korotuksella ja 160€x3 elatustuen, mutta elätän lapset pääsääntöisesti yksin, koska lasten isä tekee reissutyötä. Silti säästän joka kuukausi 600€ tilille ja rahastoon.

Mutta toisaalta, mun lapsilla ei oo pleikkaria, eikä kalliita harrastuksia tai IPhoneja. Mä en juo alkoholia, enkä tupakoi ja harrastan edullisesti, eli juoksulenkkejä ja lähikuntosalilla käyntiä, jossa vuosi maksaa alle 70€. Mutta koen, että eletään todella mukavasti ja on vara ostaa pesukone, jos se hajoaa jne. Eli osittain ainakin minun tuttavapiirissä köyhyyden syy on varmasti yli varojen eläminen. Ja juu, en koe olevani täydellinen, enkä eläväni mallikkaasti. Mutta jos vähän miettii arjen valintoja, niin säästää jo oivan summan.

Hieman pikkusieluinen kirjoitus. Pleikat ja iPhonet ei aja ketään perikatoon. Ei niitä joka vuosi ostella eikä IPhone ole välttämättä kalliimpi kun Huawei. Riippuu mallista. Autoa usein tarvitaan ja vanhat romutkin voi osoittautua hintapommeiksi. Voi olla että sisustus on välttämättömien huonekalujen ostoa rikkimenneiden tilalle, uutta elektroniikkaa rikkimenneen tilalle. Eri tietenkin on jos ihan huvikseen ostellaan kun edellisetkin on toimivia.

Ihanko pokilla väität että jos niiden köyhien tuki menisi vastuulliselle, järkevälle ja brandihehkutukselle immuunille ihmiselle, niin se vastuullinen ja järkevä ihminen ei saisi rahoja riittämään paremmin kuin köyhä? 

Nimenomaan väitän, en ole brändihehkuttaja missään, en lasten vaatteissa enkä kännyköissä. Kriteereinä riittävän hyvä kapistus käyttöön ja vaatteissa esim. riittävän hyvät ominaisuudet esim. ulkoiluvaatteissa joka tarkoittaa sitä että en osta sitä halvinta haalaria ehkä halpahallista mutta sen hieman keskitasoa halvemman kuitenkin josa on myös hyvät ominaisuudet. Silti, tällaiseen ihan tavalliseen kulutukseen menee hirveästi rahaa lapsiperheillä. Se nyt vaan on faktaa.

Mä en ole samalla kannalla näiden kirpparihehkuttajien kanssa. Olen syvästi ihmetellyt kuka ostaa kirppareilta esim. huonekaluja. Ne mitä itse olen nähnyt ovat olleet selvästi kuluneita, likaisia ja hinta lähes sama kun uudet tarjouksessa. Samoin lastenvaatteet, jos saat halvalla, se on reikäinen tai todella kulunut haalari, jos hyvässä kunnossa hinta vaan parikymppiä uutta halvempi ehkä.

Kyllä tuo pleikka esimerkki olimielestäni huvittava. En tiedä onko sinulla poikaa mutta vaikka tähän tulee vastanapinoita niin lähes kaikilla pojilla on pleikkarit (ainakin minun poikani lähipiirissä, johon kuuluu vaikka mitä varallisuusluokkia) ja aika ulkopuoliseksi jää jos ei ole. Ja ei niitä uusia pleikkareita osteta joka vuosi. Eikös se nelosmalli tullut jo vuosia sitten ja en edes tiedä onko sen jälkeen tullut uutta.

Vierailija
175/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole köyhiä. Antaisin meiltä kaikki vauvatarvikkeet jne eteenpäin, mutta vain uusi ja käyttämätön kelpaa ns. köyhille. Joten olen sitten myynyt heille joille kelpaa.

Ei se aina ole niin, että jos tavarat ei kelpaa, kelpaa vain uusi. Köyhäkään ei tarvitse määräänsä enempää. Sen sijaan se joka ostaa, ostaa tarpeeseen ja silloin kootkin on oikein. 

Itse olen vähävaraisesta perheestä ja äitini ei koskaan kehdannut sanoa ei. Niinpä meillä oli sohvia enemmän kuin tarvittiin ja minä sain usein vaatteita, jotka olivat liian pientä kokoa tai sitten huomattavasti tukevamman lapsen vaatteita, mutta itse olin hoikka. Ei ne koskaan minulle sopineet, vaan  meni pelastusarmeijalle. Paljon oltiin välikätenä pelastusarmeijan ja lahjoittajan välillä, kun tavaraa annettiin liikaa. 

Vierailija
176/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myisin kirpparilla halvalla köyhille perheille mutta aikuiset virolaiset miehet ostelevat halvat haalarit pois, myyvät ilmeisesti eteenpäin.

Minä haluaisin lahjoittaa suomalaisille lapsiperheille. No Facebookissa on roskalava sivuja, jossa annetaan ilmaiseksi, mutta siinäkin oma työnsä. Ehkä näissä työttömien leipäjono jutuissa voisi olla myös vaatteiden lahjoitus. Koulujen ja päiväkotien noutamattomia löytötavaroita ei saa antaa eteenpäin, vaan ne menee roskiin. Niitäkin kyllä voisi myydä koulun pihassa. Harrastusvälineet ym.

Vierailija
177/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä voi olla, jos Ykskaks lähti työpaikka ja toinen saikulla. Meni firma alta ym.

Vierailija
178/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, miksihän suurin osa meillä lastenvaatteita on maksanut 0e? On kierrätyskoreja, vaatteiden vaihtopäiviä, sukulaisista ja kavereilta saa. Joskus on jäänyt varaa tilata joku merkkivaatekin. Lapsilla on jopa Ticketiä, Pomppia, Mini Rodinia jne. mutta toki myös henkkamaukkaa.

Ruokaan nyt ei mene paljon rahaa, minä ja pienet lapset syödään melko vaatimattomasti.

En ymmärrä missä on ongelma? Olen kahden lapsen lähivanhempi ja vielä kotona heidän kanssa.

Vierailija
179/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kelan laskurilla laskelman asumistuesta ja tulos 0e.

Vuokramenot (vesi, lämmitys ja sähkö mukaan) 980e/kk ja joku omavastuu olis 917e/kk ja hyväskyttävät asumismenot 723e/kk. Yhtään vuokrakolmiota en löytänyt täältä tuohon 723 euron hintaan. Milloin sitä asumistukea sitten saa?

T. Se 2500e käteen tienaava perhe.

Vierailija
180/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo! Ja vuelä: itse olen facen ryhmissä.

Älkää lahjoittako siellä!! Siellä on juuri näitä jotka elättää itsensä näillä ja kiilaa jonossa ne oikeasti tarvitsevat!!

Viekää vaatetta esimerkiksi kierrätyspäiville, vaihtokoreihin jne. Varmasti löytyy oikeita tarvitsijoita. Nämä lusmut ei viitsi sinne lähteä penkomaan.

Ruoka tai lahjakortti lahjoitukset antakaa vaikka jollekin tuttavalle joululahjaksi joka elää niukasti. Tämä on toinen juttu mitä en ymmärrä. Miksi syytää ne ruoat facebookin lusmuille, kun aivan jokaisella joku pienituloinen tuttavapiiristä löytyy? Onko se mediaseksikkäämpää?

T. Se kahden lähivanhempi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme