Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien perheiden ahdinko pahenee: lasten talvivaatteisiin ei ole rahaa, kirpputoreillakin liian kallista

Vierailija
13.11.2018 |

Mitä mieltä olette? Onko hätä ja kurjuus totta vai haetaanko lapsi-, ja eläinlauman keskellä "jouluapua.fi" tyyppistä kerjäämisavustusta? Yh jo monessa polvessa, isiä riittää ja osasta ei ole edes tietoa. Ja uutta mukulaa on tulossa. Ja juuri jouluksi pitää saada vaikka mitä kaikkea. Minun mielestä tässä haisee hoax! https://yle.fi/uutiset/3-10495016

Kommentit (407)

Vierailija
201/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, koska lapsiperheet kuitenkin kasvattavat tulevaisuuden nuoria. Ei ole lasten vika, jos perheen tulot syystä tai toisesta ovat pienemmät kuin keskituloisten. Voi olla eri syitä pieniin tuloihin, yksinhuoltaja, vanhemmat ei töissä jne. monet muut tilanteet, jotka painavat ihmisiä näihin tulokuoppiin.. siksi juurikin lapsiperheet tarttisivat tukea yhteiskunnalta..en nyt tarkota että kaikki tuet ja verovarat heille..yhtälailla tarvitsevat vaikka pysyvästi sairaat ja vanhukset apua. Mutta se vaan, että kyllä tiukalle menee..lapsiperheillä on jatkuvia hankintoja, kun lapsi kasvaa vaatteistaan..ruoka..kouluun menee jotain rahaa kuitenkin. jne..

Vierailija
202/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"

Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?  

Teknologiastahan tuossa lainaamassasi viestissä puhuttiin, eikä siisteistä vaatteista. Kyllä, minusta on outoa ostaa vaikkapa iPhone, jos siihen ei oikeasti ole varaa. En tiedä tekeekö se minusta sitten köyhien kyykyttäjän. Aika pienituloinen olen itsekin.

-ohis

iPhone on fiksumpi ratkaisu kuin olla tavoittamattomissa. Köyhänkin pitää kuitenkin pystyä kommunikoimaan viranomaisten ja työnantajan kanssa tarvittaessa sekä pystyä jopa tekemään töitä ja täyttämään hakemuksia netin yli tarvittaessa kotonakin. Osa köyhistä on niitä joilla arkipäivät kuluvat todellakin työpaikalla eikä aikaa virastoissa asioimisiin tai kirjastoissa satunnaisten tietokonevuorojen jonottamisiin ole. Silti kaikki pitää saada hoidettua. Köyhällä voi jopa olla työnantaja joka vaatii puhelimelta tiettyä merkkiä tai tietyntasoista suorituskykyä.

Silloin työnantaja myös maksaa työsuhdepuhelimen. Olen samaa mieltä, että köyhänkin pitää pystyä kommunikoimaan puhelimitse. On kuitenkin aika mielenkiintoista, jos köyhä ei kykene siihen kuin kaikista kalleimmalla puhelinmerkillä. Mulla ei ole koskaan ollut iPhonea, vaikka suurituloinen olenkin. Ihan pystyn hoitamaan niin omat kuin työasiatkin huomattavasti halvemmalla luurilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa tavalliseen elämiseen, niin ei ole varaa tehdä myöskään lasta saati useampaa lasta. En enää yritäkään ymmärtää ja suvaita näitä lapsiperheköyhiä. Ihan oma valinta.

Vai miten se menee, hupsista, taas olen paksuna ja lompakko tyhjä?

Mihin on ihan tavallinen järjenkäyttö mennyt vai onko ns. Tavissuomalainen jo todella, todella tyhmä?

Vierailija
204/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa tavalliseen elämiseen, niin ei ole varaa tehdä myöskään lasta saati useampaa lasta. En enää yritäkään ymmärtää ja suvaita näitä lapsiperheköyhiä. Ihan oma valinta.

Mihin on ihan tavallinen järjenkäyttö mennyt vai onko ns. Tavissuomalainen jo todella, todella tyhmä?

Vierailija
205/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tulot paljon pienemmät kuin keskituloisilla, mutta ei se nyt sitä tarkoita, että meille pitäsi tukia maksella, jotta saadaan sama elintaso kuin niillä keskituloisilla tai hyvätuloisilla. Elämä on valintoja. Ja kyllä kaikille voi tulla odottamaton tilanne, mutta sitten rukataan ne kulutustottumukset uusiksi. Tukien pitäisi olla aina vain väliaikainen muoto, että saadaan henkilö tolpilleen ja mielestäni rahalliseen väliaikaiseen tukeen, pitäisi ehdottomasti sisällyttää elämäntapahallinnan kurssi. Kun tulot tippuu syystä tai toisesta, niin sitten opetellaan kuluttamaan tulojen mukaan. Se ei ole myöskään oikein, että opetetaan se jälkikasvu elämään tuilla, siihen tämä pakollinen elämäntapaohjaus olis todella tarpeen, että ne elämäntapatukielätit, jotka eivät itse kykene opastamaan omaa jälkikasvuaan, niin saataisi ainakin ne lapset oppimaan toinen tapa.

Vierailija
206/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuolla tupakka-askin hinnalla ostaa jo kummasti vaatetta.Viikon säästöllä varsinkin.Lidlissä ensiviikolla haalareita,kenkiä yms. tarjolla jos uutta olla pitää.Tori.fi saa vaatepaketteja alle kympillä,itse ostin 6e paketin jossa myös haalari.Noudin ,mutta olisi +5.9 ollut posteineen.20 eri vaatetta sis.Kaikki hyväkuntoista.

Vierailija
207/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"

Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?  

Olen ohis,mutta todellakin typerää yrittää elää leveämmin kuin mihin varaa. Minä katselen telkkaria vanhasta pienestä ruudusta, ajan yli 10 vuotta vanhalla nissanilla, asun pienessä kerrostalokaksiossa.

Saman verran tienaava kaveri osti rahoituksella uuden auton, omakotitalo oli pakko saada, ja kännykkä viimeistä huutoa. Hän on korviaan myöten veloissa ja stressaa asiasta kovasti. Minä olen velaton ja stressitön, KOSKA ELÄN VAROJENI MUKAAN. Tokihan hän näyttää rikkaammalta ulospäin, mutta sekö on kaiken stressinja ahdistuksen väärti, näyttää tuntemattomille että hyvin menee, vaikkei menekään??

Tästä on kysymys, niiltä osin mitä viisaaseen rahankäyttöön tulee.

Osa köyhyydestä voi olla näitä elämänhallintaongelmia, mutta osa äärimmäistä pientuloisuuttakin. Jälkimmäiset yleensä sinnittelevät viimeiseen asti, ettei tarvitsisi keltään pyytää apua. Apua antaessa pitäisikin aina miettiä kohteen mukaan, mikä olisi se paras tapa auttaa.

Vierailija
208/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt just on Lidlin tarjouslehdessä lasten talvivaatteita. Hyviä materiaaleja eikä maksa paljon.

Eihän Lidlissä myydä koululaisille talvivaatteita..

Vierailija
209/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en välitä teknologiasta, mutta lapsi usein pyytää mummilta jotain laadukasta lahjaksi ja mummi mielellään ostaa. Pitäiskö mun myydä pojan lahjat ja vaihtaa halvempaan, niin oltaisiin kunnon vähävaraisia?

On teidänkin mummolla prioriteetit kunnossa, jos lapsen perhe niin köyhä että perusasioihin ei varaa mutta lapselle ostetaan kalliita puhelimia tmv. No ehkä se kallis teknologia tuo sitten jotain. iPhonen hinnalla lähtee kaksi ihmistä etelään lomalle äkkilähdöllä...

IPhone 6 tällä hetkellä n. 300€ ja IPhone se 200€. Ps. Se 1600€ on se uusin malli...

Vierailija
210/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen lapseen tai jopa useampaan on voinut olla varaa mutta valitettavasti elämä ei mene läheskään aina niinkuin haluaisi.

Vierailija
211/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, miksihän suurin osa meillä lastenvaatteita on maksanut 0e? On kierrätyskoreja, vaatteiden vaihtopäiviä, sukulaisista ja kavereilta saa. Joskus on jäänyt varaa tilata joku merkkivaatekin. Lapsilla on jopa Ticketiä, Pomppia, Mini Rodinia jne. mutta toki myös henkkamaukkaa.

Ruokaan nyt ei mene paljon rahaa, minä ja pienet lapset syödään melko vaatimattomasti.

En ymmärrä missä on ongelma? Olen kahden lapsen lähivanhempi ja vielä kotona heidän kanssa.

Siksi että olet onnekas. Meillä ei ole mitään kierrätyskoreja tai sukulaisia ja ystäviä joilta saa ilmaiseksi kampetta. Kaikki ostetaan itse. Onneksi kirppareilta löytää aika kivasti ja tarjouksista,hm.ltä yms.

Vierailija
212/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma ei taida olla ihan tavalliset ihmiset, riippumatta lapsimäärästä. Jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen, joka yhtäkkiä tipahtaa tuloluukuille, osaa kyllä tiputtaa myös kulutustaan. Suurin ongelma on nämä jotka ovat voineet itsekin jo kotoa oppia mallin, että mitään ei tarvitse tehdä, koska tuet. Nämä opettavat sille omalle lapsikatraalleenkin, ettei mitään tarvitse tehdä , koska tuet. Suomen tukijärjestelmä tarvitsisi ison remontin, enkä nyt tarkoita, ettei vähävaraisia saisi tukea. Nykyinen tukijärjestelmä valitettavasti mahdollistaa ns. loisimisen omasta halusta. Tähän pitäisi saada muutos.

Vierailija
213/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen lapseen tai jopa useampaan on voinut olla varaa mutta valitettavasti elämä ei mene läheskään aina niinkuin haluaisi.

Joskus näin. Mutta kun avustusryhmissä oikein kertotaan, miten ollaan oltu vuosikausia työttöminä/sairaana ja silti pieniäkin lapsia on useampi. Niitä hankitaan jo huonoon tilanteeseen koko ajan lisää.

Vierailija
214/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule: jos on sattunut saamaan todella ruoka-aineallergisen lapsen, jonka ihoon ei tunnu mikään voide auttavan niin pitää olla aika julma ihminen etteikö hakisi Protopicia heti kun saa reseptin lääkäriltä ja olisi itse mieluummin vaikka nälissään sen sijaan, että antaisi lapsen piinan jatkua. Kaikki eivät pysty syömään sitä kaupan halvinta makaronia vaikka haluaisivat. Eivät edes tavallisia kaurahiutaleita. Eikä Kelakaan heti hyväksy lääkärintodistusta eikä myönnä hoitovoidekokeiluista alempia hintoja edes lapselle. Sen lisäksi hallitus on vienyt vähäisenkin tuen keliaakikoilta.[/quote]

Iho-oireinen ruoka-aineallergia on hoidettavissa. Lääkäri ja ravitsemusterapeutti kyllä kertoo miten. Vähenee samalla Protopicin tarve, sehän on alaikäiselle myrkkyä. Ja hoitotuki napsahtaa silti tilille. Sillä saa kuukauden Protopicit, jos sossu ei niitä maksa. Gluteenitonta ruokavaliota pystyy toteuttamaan suht edullisesti, vaivaa se vaatii.

Muutkin sairaudet maksaa rahaa, osa vielä paljon enemmän.

Vierailija
215/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole suomessa köyhyyttä lapsiperheillä. On huonosti raha-asioita ja taloutta hoitavia keskenkasvuisia, kaikki-mulle-tänne-heti-vanhempia.

Itse pienipalkkaisena yh:na saan itseni ja lapseni elätettyä ilman mitään tukia ja elareita, ja rahaa jää jopa säästöön. Vaatii toki kieltäytymistä kaikista turhista mielihaluista, kampaaja, kauneushoidot, uudet vaatteet, sisustaminen ja "huvinvuoksi-ostelu" on pannassa. Lapsillekin opetan, että kaikkea ei tarvitse saada, ja muistutan että olemme siltikin etuoikeutettuja ja "rikkaita", meillä on katto pään päällä, sisällä lämmintä, luku- ja kirjoitustaito, tarpeeksi lämmintä vaatetta ja mukuloilla jopa ylellisyyksiä kuten polkupyörät ja kännykät.

Vierestä seuraan useampiakin tuttuja perheitä, joissa ainainen rahapula ja yhteiskunnalta vaaditaan avustuksia. Omat rahat tuhlataan juurikin edellä mainittuihin, on sisustettu ja sisustusta vaihdetaan usein, tilataan verhoja ja koriste-esineitä. Laitatetaan pigmentoidut kulmakarvat ja geelikynnet. Ostetaan uusia vaatteita, käydään baareissa, poltetaan tupakkaa ja juodaan saunakaljoja ja viiniä. Ja matkustellaan ja yövytään hotelleissa. Ja opetetaan sama elämäntyyli lapsillekin, jotka valittavat että eivät suostu käyttämään kirppikseltä ostettuja vaatteita ja h&m-vaatteetkaan eivät kelpaa kun ei ole "merkkiä".

Kampaaja ei ole turhuutta, kyllä mun on siellä käytävä köyhimpiäkin aikoina, koska itse ei saa niin siististi tukkaa leikattua. Mutta uudet vaatteet yms turhuutta toki.

Onko sitä tukkaa pakko leikata? Mulla alkaa olla hiukset polviin, ku en oo 5 vuoteen opiskellessani voinut käydä kampaajalla.

Vierailija
216/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on oikeasti köyhiä ilman omaa syytään. Se on jo täyttä todellisuutta maassamme.

Vierailija
217/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin joo! Ja vuelä: itse olen facen ryhmissä.

Älkää lahjoittako siellä!! Siellä on juuri näitä jotka elättää itsensä näillä ja kiilaa jonossa ne oikeasti tarvitsevat!!

Viekää vaatetta esimerkiksi kierrätyspäiville, vaihtokoreihin jne. Varmasti löytyy oikeita tarvitsijoita. Nämä lusmut ei viitsi sinne lähteä penkomaan.

Ruoka tai lahjakortti lahjoitukset antakaa vaikka jollekin tuttavalle joululahjaksi joka elää niukasti. Tämä on toinen juttu mitä en ymmärrä. Miksi syytää ne ruoat facebookin lusmuille, kun aivan jokaisella joku pienituloinen tuttavapiiristä löytyy? Onko se mediaseksikkäämpää?

T. Se kahden lähivanhempi

Hyvin sanottu. Lähes joka kerta kun lahjoituksia vie niin tulee äiti vastaan tekohärpäkkeiden kanssa ovella, kalliit laukut eteisessä. Juuri nämä osaa perustella ja sepittää ja voittaa kaikki ilmaisen tavaran itselleen. En enää anna facen kautta lahjoituksia.

Vierailija
218/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä voi esim. olla säästänyt siihen kadehtimaasi puhelimeen/tietokoneeseen jonkin aikaa, mutta tietysti kieltäisit tämänkin häneltä vai mitä? 

Voin muuten kertoa, että 99% ei taatusti ole säästänyt, kun puhelimia saa osamaksulla ja nollakorolla.

Monella köyhällä ei ole luottotietoja eli mitään ei saa osamaksulla.

Vierailija
219/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hieman vaikeaa ymmärtää kuinka ihmisellä joka koko ajan valittaa ettei ole rahaa on kuitenkin ripsipidennykset ja geelikynnet. Itse kun vaikka töissä käyn en todellakaan raaskisi maksaa noiden huollosta joka kk.

Vierailija
220/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en välitä teknologiasta, mutta lapsi usein pyytää mummilta jotain laadukasta lahjaksi ja mummi mielellään ostaa. Pitäiskö mun myydä pojan lahjat ja vaihtaa halvempaan, niin oltaisiin kunnon vähävaraisia?

On teidänkin mummolla prioriteetit kunnossa, jos lapsen perhe niin köyhä että perusasioihin ei varaa mutta lapselle ostetaan kalliita puhelimia tmv. No ehkä se kallis teknologia tuo sitten jotain. iPhonen hinnalla lähtee kaksi ihmistä etelään lomalle äkkilähdöllä...

IPhone 6 tällä hetkellä n. 300€ ja IPhone se 200€. Ps. Se 1600€ on se uusin malli...

Jatketaan näistä puhelimista. Sille joka sanoi että iPhonen hinnalla menee 2 hlö etelään. No oletetaan että edellinen puhelin on rikki ja uusi on ostettava. Ostetaan halvin mahdollinen älypuhelin jolla teini jotenkin pärjää mutta joka ei ole ollenkaan mieluinen, 150€. Verrataan tilanteeseen että ostetaan se hyvillä ominaisuuksilla oleva IPhone 300€. Säästöä tulisi halvemman ostamisella 150€. Sillä lähtee ehkä yksi perheestä sinne etelään äkkilähdöllä...