Köyhien perheiden ahdinko pahenee: lasten talvivaatteisiin ei ole rahaa, kirpputoreillakin liian kallista
Mitä mieltä olette? Onko hätä ja kurjuus totta vai haetaanko lapsi-, ja eläinlauman keskellä "jouluapua.fi" tyyppistä kerjäämisavustusta? Yh jo monessa polvessa, isiä riittää ja osasta ei ole edes tietoa. Ja uutta mukulaa on tulossa. Ja juuri jouluksi pitää saada vaikka mitä kaikkea. Minun mielestä tässä haisee hoax! https://yle.fi/uutiset/3-10495016
Kommentit (407)
Meillä on oikeasti köyhä perhe eli tuloni ovat juuri ja juuri tomeentulorajan yläpuolella. Silti pojalla on vaatteita, jopa merkki-sellaisia, ei pulaa leluista isän tai äidin luona jne. Tosin minulla ei ole rakennekynsiä eikä merkkilaukkuja, mutta enpä valita lehdissä, että ei ole rahaa.
Mielessä tosin kävi, että miksi olen niin tyhmä, että maksan itse, miksi en käytä mummin joululahjarahaa (50 e) hajuveteen ja pyydä lapselle vaatteita joltain apuryhmältä.
Ei ole suomessa köyhyyttä lapsiperheillä. On huonosti raha-asioita ja taloutta hoitavia keskenkasvuisia, kaikki-mulle-tänne-heti-vanhempia.
Itse pienipalkkaisena yh:na saan itseni ja lapseni elätettyä ilman mitään tukia ja elareita, ja rahaa jää jopa säästöön. Vaatii toki kieltäytymistä kaikista turhista mielihaluista, kampaaja, kauneushoidot, uudet vaatteet, sisustaminen ja "huvinvuoksi-ostelu" on pannassa. Lapsillekin opetan, että kaikkea ei tarvitse saada, ja muistutan että olemme siltikin etuoikeutettuja ja "rikkaita", meillä on katto pään päällä, sisällä lämmintä, luku- ja kirjoitustaito, tarpeeksi lämmintä vaatetta ja mukuloilla jopa ylellisyyksiä kuten polkupyörät ja kännykät.
Vierestä seuraan useampiakin tuttuja perheitä, joissa ainainen rahapula ja yhteiskunnalta vaaditaan avustuksia. Omat rahat tuhlataan juurikin edellä mainittuihin, on sisustettu ja sisustusta vaihdetaan usein, tilataan verhoja ja koriste-esineitä. Laitatetaan pigmentoidut kulmakarvat ja geelikynnet. Ostetaan uusia vaatteita, käydään baareissa, poltetaan tupakkaa ja juodaan saunakaljoja ja viiniä. Ja matkustellaan ja yövytään hotelleissa. Ja opetetaan sama elämäntyyli lapsillekin, jotka valittavat että eivät suostu käyttämään kirppikseltä ostettuja vaatteita ja h&m-vaatteetkaan eivät kelpaa kun ei ole "merkkiä".
Myisin kirpparilla halvalla köyhille perheille mutta aikuiset virolaiset miehet ostelevat halvat haalarit pois, myyvät ilmeisesti eteenpäin.
Minusta on outoa väittää, että kirpputoreillakin on kallista. Ei ainakaan lastenvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"
Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suomessa köyhyyttä lapsiperheillä. On huonosti raha-asioita ja taloutta hoitavia keskenkasvuisia, kaikki-mulle-tänne-heti-vanhempia.
Itse pienipalkkaisena yh:na saan itseni ja lapseni elätettyä ilman mitään tukia ja elareita, ja rahaa jää jopa säästöön. Vaatii toki kieltäytymistä kaikista turhista mielihaluista, kampaaja, kauneushoidot, uudet vaatteet, sisustaminen ja "huvinvuoksi-ostelu" on pannassa. Lapsillekin opetan, että kaikkea ei tarvitse saada, ja muistutan että olemme siltikin etuoikeutettuja ja "rikkaita", meillä on katto pään päällä, sisällä lämmintä, luku- ja kirjoitustaito, tarpeeksi lämmintä vaatetta ja mukuloilla jopa ylellisyyksiä kuten polkupyörät ja kännykät.
Vierestä seuraan useampiakin tuttuja perheitä, joissa ainainen rahapula ja yhteiskunnalta vaaditaan avustuksia. Omat rahat tuhlataan juurikin edellä mainittuihin, on sisustettu ja sisustusta vaihdetaan usein, tilataan verhoja ja koriste-esineitä. Laitatetaan pigmentoidut kulmakarvat ja geelikynnet. Ostetaan uusia vaatteita, käydään baareissa, poltetaan tupakkaa ja juodaan saunakaljoja ja viiniä. Ja matkustellaan ja yövytään hotelleissa. Ja opetetaan sama elämäntyyli lapsillekin, jotka valittavat että eivät suostu käyttämään kirppikseltä ostettuja vaatteita ja h&m-vaatteetkaan eivät kelpaa kun ei ole "merkkiä".
Rikkaiden parasta huvitusta on seurata kuinka köyhät nokkii toisiansa ja ylpeilee kuka kaluaa vähiten heille heitettyjä luita.
Onneksi osa tajuaa tyytyä niukkaan osaansa ja saavat suurta tyydytystä halveksimalla kaltaisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Myisin kirpparilla halvalla köyhille perheille mutta aikuiset virolaiset miehet ostelevat halvat haalarit pois, myyvät ilmeisesti eteenpäin.
Etteivät ostelisi omille lapsilleen ja läheisten lapsille?
Mulla on pitkäaikaissairaus ja sen vuoksi talous aika huonolla tolalla. Mutta jouluapuryhmä olisi kyllä viimeinen oljenkorsi, en kehtaisi julkisesti pyytää apua. Pyytäisin mieluummin jopa äidiltä apua tai joltain tutulta.
Professorit huutaa lehdissä, että lapsia pitäs tehdä enemmän. Eka jokainen hallitus ajaa perheiltä kaiken alas ja silti köyhyyden keskelle pitäs vääntää uusia veronmaksajia. Sillähän ei ole väliä miten ihmiset pärjää, pääasia on että niitä tehtäis enemmän.
Kuun alussa kun on tukipäiviä ostetaan hullun kiilto silmissä ja kiimatippa persiissä ripsiliimoja, siideriä, viiniä ja sullesilletolle ja hälleäp*rille burgereita. Viikon päästä itketään ripsiliimat rutussa köyhyyttä ja kerjätään kolmen viikon ruoka-avut "säälittävillä" tarinoilla.
Nykyajan köyhä on se perhe jossa tienataan yhteensä 2000-2500e/kk käteen TYÖSTÄ ja silti maksetaan itse eläminen. Näitä ydinperheitä haluaisin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"
Minä en välitä teknologiasta, mutta lapsi usein pyytää mummilta jotain laadukasta lahjaksi ja mummi mielellään ostaa. Pitäiskö mun myydä pojan lahjat ja vaihtaa halvempaan, niin oltaisiin kunnon vähävaraisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?
Ei köyhän sovi näyttää siistiltä tai säästää pikkuhiljaa fiksua vaatetta päälleen. Se on synti jos köyhän lapsi on hyvännäköinen ja omaa hyvää makua.
Kirpparilta köyhän on ostettava käytetty pari numeroa liian iso, tupakalta haiseva pomppa josta puuttuu vetoketju ja toinen hiha. Lapsille ilmaiskorista jotain käyttökelpoista vaikka karsean näköistä.
Turhaa köyhät yrittää elää kuin rikkaat, sehän on naurettavaa, eikö totta. Silloinhan ei erottaisi kuka on köyhä ja kuka on rikas jos köyhäkin pystyy käymään kampaajalla!!!
Kyllä meitä oikeasti köyhiä lapsiperheitä on. Mieheni on rekkakuski, itse sairastuin reumaan ja nivelpsoriakseen ja olen sairauspäivärahalla toistaiseksi. Lääkkeet ovat todella kalliita. Lapsia meillä on 2. Me elämme vaatimattomasti, emme ostele turhia. En kerjää avustuksia mistään, en edes kuulu facebookiin. Lapsille kelpaavat halvatkin lahjat. Me aikuiset emme mitään tarvitse, joulun voi luoda vähemmälläkin. Onnellisuus on tärkeintä.
Suomessa on asiat suht hyvin. Sitten on olemassa näitä mullemullekaikkiheti perheitä jossa molemmat vanhemmat on kouluttamattomia ja tyhmiä, sekä saamattomia ja elävät tuilla. Nämä vanhemmat sitten valittavat vaikka mistä lehdissä ja muualla vaikka ovat ihan itse aiheuttaneet kurjuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ohis,mutta todellakin typerää yrittää elää leveämmin kuin mihin varaa. Minä katselen telkkaria vanhasta pienestä ruudusta, ajan yli 10 vuotta vanhalla nissanilla, asun pienessä kerrostalokaksiossa.
Saman verran tienaava kaveri osti rahoituksella uuden auton, omakotitalo oli pakko saada, ja kännykkä viimeistä huutoa. Hän on korviaan myöten veloissa ja stressaa asiasta kovasti. Minä olen velaton ja stressitön, KOSKA ELÄN VAROJENI MUKAAN. Tokihan hän näyttää rikkaammalta ulospäin, mutta sekö on kaiken stressinja ahdistuksen väärti, näyttää tuntemattomille että hyvin menee, vaikkei menekään??
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse sain aikoinaan mm. tv:n ja tietokoneen lahjaksi.
Just tänään kävin kirppareilla katslemassa itselleni talvitakkia, sellaista jota voisin pitää pihahommissa päällä. Halvin oli 8 e, ja semmoinen resu tietenkin. Eli kyllä, kirpparivaatteet ovat kohtuuttoman hintaisia nykyään. Täytyy toivoa että joku lahjoittaa minulle, tai voin sen pari euroa maksaa, mutta en yhtään enempää jos meinaan syödäkin loppukuun.
Ei köyhän lapsilla saa olla tietokonetta eikä älykännykkää.
Menköön kakrut töihin hiilikaivoksille niinkuin ennen vanhaa!
Vierailija kirjoitti:
Professorit huutaa lehdissä, että lapsia pitäs tehdä enemmän. Eka jokainen hallitus ajaa perheiltä kaiken alas ja silti köyhyyden keskelle pitäs vääntää uusia veronmaksajia. Sillähän ei ole väliä miten ihmiset pärjää, pääasia on että niitä tehtäis enemmän.
Nimenomaan. Sitten jos lapsia erehtyy tekemään, niin oma syy jos ei pysty kunnolla elättämään. Mutta jos ei tee, niin paha paha ja haukut niskaan veloille.
Tottakai on vaikea asettua vaikea asettua vähävaraisten asemaan, mutta totta se on... Suomessakin on köyhiä perheitä!