Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien perheiden ahdinko pahenee: lasten talvivaatteisiin ei ole rahaa, kirpputoreillakin liian kallista

Vierailija
13.11.2018 |

Mitä mieltä olette? Onko hätä ja kurjuus totta vai haetaanko lapsi-, ja eläinlauman keskellä "jouluapua.fi" tyyppistä kerjäämisavustusta? Yh jo monessa polvessa, isiä riittää ja osasta ei ole edes tietoa. Ja uutta mukulaa on tulossa. Ja juuri jouluksi pitää saada vaikka mitä kaikkea. Minun mielestä tässä haisee hoax! https://yle.fi/uutiset/3-10495016

Kommentit (407)

Vierailija
121/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon lomalla Gambiassa ja tulin just hotellille kummiperheeni luota. Isä, äiti ja kolme lastaan asuvat muutaman neliön betonihuoneessa. Ei sähköä, ei juoksevaa vettä, pari patjaa lattialla. Toin tuliaisiksi vähän uutta vaatetta (omilta lapsilta pieneksi jääneitä hyväkuntoisia vaatteita), riisisäkin, sokeria, öljyä ja saippuaa ja liikutuin kun näin miten onnelliseksi sain tehtyä nämä ihmiset vaatimattomilla tuomisillani.

Perheen vanhin poika aloittaa kohta koulun. Olen luvannut auttaa kustannuksissa, esimerkiksi koulupuvun hankinta on edessä. Koko perhe on todella onnellinen ja kiiitollinen että poika pääsee kouluun. Suomessa ihan itsestään selvä asia.

Ollaan onnellisia että ollaan synnytty hyvinvointivaltioon.

Keniassa muuten kaikilla ei ole kenkiä. Porukka päästelee flipflopeilla. Olkaa kiitollisia suomalaiset kengistänne.

Eräässä toisessa Afrikan maassa lapset eivät pääse edes kouluun ja kulkevat avojaloin sekä myyvät turisteille tienvarressa pikkukiviä matkamuistoiksi. Siellä ei ole minkäänlaista sosiaalihuoltoa.

Vierailija
122/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen köyhyys on itseaiheutettua. Kaikki, siis ihan jokainen, on oikeutettuja toimmentulotukeen. Jos sitä ei saa riittämään pakollisiin menoihin kannattaa kyllä miettiä omaa rahankäyttöään. Oikeesti! Rahat kuluu siinä tapauksessa sellaiseen joka ei ole oikeasti pakollista.

Yksi ääripää on taloudenhallinnan omaavissa, että lapsille kuuluvat tuet ja avustukset sijoitetaan vanhempien nimiin. Lapsien peruskuluista ja ruuasta säästetään, ei vanhempien ylimääräistä menoista säästettäessä. Koska tähän puoleen suunnataan katseet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tänään kävin kirppareilla katslemassa itselleni talvitakkia, sellaista jota voisin pitää pihahommissa päällä. Halvin oli 8 e, ja semmoinen resu tietenkin. Eli kyllä, kirpparivaatteet ovat kohtuuttoman hintaisia nykyään. Täytyy toivoa että joku lahjoittaa minulle, tai voin sen pari euroa maksaa, mutta en yhtään enempää jos meinaan syödäkin loppukuun.

Tässä on varmaan kauheasti vaihtelua paikkakunnittain, sillä minun kotikaupungissani tosi siistin toppatakin saa keskimäärin 5 eurolla. Omani on Espritin uudenveroinen toppis, maksoi 4 euroa viime talvena kirppiksellä.

Vierailija
124/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina vaan jauhetaan köyhistä lapsiperheistä. Minäkin olen köyhä, yksin asuva 27v nainen. Kuntoutustuella. Ei varaa ostaa toppahousuja talveksi. Mutta v..ttuakos minusta ja minunlaisista yksin asuvista ihmisistä, kun lapsiperheet on aina tärkeempiä. Aina kun puhutaan köyhyydestä niin puhutaan lapsiperheistä. Voi lapsi raukat, niitä pitää auttaa. ENTÄS ME MUUT??????

Sinä kuulut näkymättömien ryhmään. Jos tietäisin niin laittaisin sinulle vaikka heti ehjät mutta käytetyt ja hajustamattomalla pesuaineella pestyt toppahousut jos väri ja koko miellyttäisivät sinua.

Vierailija
125/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon lomalla Gambiassa ja tulin just hotellille kummiperheeni luota. Isä, äiti ja kolme lastaan asuvat muutaman neliön betonihuoneessa. Ei sähköä, ei juoksevaa vettä, pari patjaa lattialla. Toin tuliaisiksi vähän uutta vaatetta (omilta lapsilta pieneksi jääneitä hyväkuntoisia vaatteita), riisisäkin, sokeria, öljyä ja saippuaa ja liikutuin kun näin miten onnelliseksi sain tehtyä nämä ihmiset vaatimattomilla tuomisillani.

Perheen vanhin poika aloittaa kohta koulun. Olen luvannut auttaa kustannuksissa, esimerkiksi koulupuvun hankinta on edessä. Koko perhe on todella onnellinen ja kiiitollinen että poika pääsee kouluun. Suomessa ihan itsestään selvä asia.

Keniassa muuten kaikilla ei ole kenkiä. Porukka päästelee flipflopeilla. Olkaa kiitollisia suomalaiset kengistänne.

Uff myy Afrikassa täällä lahjoittamia vaatteita. Siis myy myymälöissään!  Minun hyväntekeväisyyteen antamat vaatteet eivät olekaan suoraan päätyneet Afrikan kansalaisille, kuten kuvittelin tyhmyyttäni joskus. Suomessa on muutama liiketila vuokrattu Uffin myymäliä varten, palkat, sivukulut, toimitilavuokrat, hyvä suomalaisille toimitsijoille ja tilojen vuokraajille. Sama Afrikassa. Keniassa edelleen kuljeskellaan fliflopeissa, nilkkurit olisivatkin liian kuumat kun keli on hot.

Eräässä toisessa Afrikan maassa lapset eivät pääse edes kouluun ja kulkevat avojaloin sekä myyvät turisteille tienvarressa pikkukiviä matkamuistoiksi. Siellä ei ole minkäänlaista sosiaalihuoltoa.

Vierailija
126/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myisin kirpparilla halvalla köyhille perheille mutta aikuiset virolaiset miehet ostelevat halvat haalarit pois, myyvät ilmeisesti eteenpäin.

Jos haluat valita ostajat, ei kannata viedä kirpparille. Tai voithan sinä mennä sinne pöydän viereen vartioimaan ja sitten todeta tavarankatsojille, että te ette saa ostaa, koska olette vääränvärisiä, vääränuskoisia, vääränmaalaisia, vääränkielisiä ja vielä kansallispukukin päällä. Vain Oikeanlainen Suomalainen Köyhä saa ostaa tämän käytetyn, kuluneen, eritteisen rytkyn.

Vierailija
127/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Professorit huutaa lehdissä, että lapsia pitäs tehdä enemmän. Eka jokainen hallitus ajaa perheiltä kaiken alas ja silti köyhyyden keskelle pitäs vääntää uusia veronmaksajia. Sillähän ei ole väliä miten ihmiset pärjää, pääasia on että niitä tehtäis enemmän.

Aika harva täällä on köyhä. Ei köyhien syvntyvyyden lisääminen vaikuta mitään koko maan syntyväisyyden kannalta. Ongelma on, että työssäkäyvät ei enää tee lapsia, duunarimiehet ovat lopettaneet vissiin sänkyhommat kokonaan. Ei niiden lasten tekoa meille varakkaille yksinään kannata jättää, jos haluaa, että köyhistä pidetään jatkossakin huolta. Ja mitä tulee niihin toppavaatteisiin, niin toimeentulotukiperheet voivat hakea täydentävästä toimeentulotuesta rahaa lasten talvivaatteisiin.

Ei Suomessa ole todellista köyhyyttä. Sen vaikutelman on saanut kun on näytetty köyhien perheiden elämää vaikka tv:s. Muutama vuosi sitten oli jokin dokumentti nuoren perheen elämästä ja siinä köyhyys ei näkynyt. Oli hyvä asunto, oli iso telkkari ja emäntä oli silminnähden ollut ruuan äärellä. Pukki toi säkillisen lahjojakin. Moni hieraisi silmiään, että perhekö on köyhä. Todellinen köyhyys näkyy siinä, että kaikesta on puute, eikä ole varaa ruokaan, eikä kunnon asuntoon, ei vaatteisiin eikä mihinkään. Jos en väärin muista niin miehellä oli varaa polttaakin.

Tuollaiset TV-ohjelmien köyhät eivät ole köyhyyttä nähneet edes unissaan.

Kun on nälissään ja niin köyhä, että miettii pitääkö alkaa myydä itseään ruokaa vastaan niin silloin alkaa jo tunnistaa itsensä todelliseksi köyhäksi. Olen itse elänyt pelkällä hanavedellä monta päivää elämäni aikana rahapulan vuoksi. Kaurapuurollekin kun on riittänyt muita syöjiä jne eli aikuinen paastoaa halusi tai sitten ei.

Ihan oikeasti. Suomessa saa rahoilla kyllä makaronipusseja kaappiin jemmaan sen verran, että pelkällä vedellä ei tarvi elää. Joku muu syy on hanaveteen kuin tulojen vähyys

Kuule: jos on sattunut saamaan todella ruoka-aineallergisen lapsen, jonka ihoon ei tunnu mikään voide auttavan niin pitää olla aika julma ihminen etteikö hakisi Protopicia heti kun saa reseptin lääkäriltä ja olisi itse mieluummin vaikka nälissään sen sijaan, että antaisi lapsen piinan jatkua. Kaikki eivät pysty syömään sitä kaupan halvinta makaronia vaikka haluaisivat. Eivät edes tavallisia kaurahiutaleita. Eikä Kelakaan heti hyväksy lääkärintodistusta eikä myönnä hoitovoidekokeiluista alempia hintoja edes lapselle. Sen lisäksi hallitus on vienyt vähäisenkin tuen keliaakikoilta.

Vierailija
128/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan käteen 1480 euroa/kuukausi. Sillä maksan vuokran (850e/kk), sähkölaskun, kahden teinin vaatteet ja ruuan, puhelinlaskut, hesarin, nettiyhteyden - ja poika vielä pelaa jääkiekkoa. Rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen, mutta kyllä lapsille joskus suon euron juustot, ja harvemmin pizzaa. Tosin en käy kampaajalla, ostan kaikki omat vaatteeni kirpparilta (silloin kun ostan), en omista autoa, minulla ei ole rakennekynsiä, eikä irtoripsiä, teen ruuan itse ja pyrin aina hankkimaan kaiken ruuan mahdollisimman edullisesti - eli olen ruokakaupassa yleensä 21 jälkeen, jolloin alennus on -60%. Elämme hyvää elämää, meillä on kaikki, mitä tarvitsemme, olkoonkin, että emme elä leveästi - mutta siististi. Lapsille on varaa ostaa ne merkkivaatteet, mitkä lapset kulloinkin tahtovat, ja lapset pääsevät luokka- ja peliturnausretkille silloin kun sellaisia on. Mutta joo, matkustelu, kaikenlainen matkustelu - se on meidän ulottumattomissa. Kerran kävimme päiväretkellä Onnubussilla naapurikaupungissa. Söimme oikeassa ravintolassa ja katselimme nähtävyyksiä. Siinäpä se. 

Vierailija
129/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa te ns hyväosaiset olisitte tyytyväisiä? Silloin kun köyhä lapsiperhe kulkee rääsyissä kerjäämässä? Asuvat sillan alla pahvien päällä? Meillä syötiin tänään niin että mies ja minä emme syöneet, 2 teiniä sai ruokaa. Emme omista mitään, asunto lähtee pian alta kun vuokra nousi taas mutta asumistuki laski reippaasti. Kaupungin asuntoa emme saa kun mehän emme ole kodittomia. Asuntoja ei vain ole. Molemmat lapset sekä minä olemme vaikeasti masentuneita, lapsia kiusataan koulussa, mies toipuu vaikeasta sairauskohtauksesta.

Tulevaisuutta ei ole, onneksi rakastamme toisiamme. En tiedä kauan jaksan tätä.

Teidän haukkumisenne oikeasti satuttaa ja loukkaa.

Asutte selvästi väärällä paikkakunnalla. Jos kerran sekä sinä että mies olette työkyvyttömiä, kannattaa muuttaa johonkin pikkukaupunkiin jossa asuminen on halpaa.

Ette omista mitään? Miksi oli sitten hyvä idea tehdä kaksi lasta ennen kuin on MITÄÄN omaisuutta? Yleensä pitäisi miettiä miten sen perheen aikoo elättää ennen kuin sen perustaa.

Tiedän jo mitä vastaat: ette muka voi muuttaa koska perhe ja lasten ystävät ja byhyy. Tiedätkö, että ne meistä jotka olemme pärjänneet, olemme muuttaneet opiskelemaan, työn perässä, useita kertoja ympäri Suomen? Emme oleta että meille passataan kaikki eteen siellä mihin olemme sattuneet syntymään.

Niin joo, ja opettele laittamaan ruokaa.

Olipas tylytystä! Etkö sinä tajua, että ihmisten terveystilanne voi muuttua todella dramaattisesti siitä ajasta kun lapsia hankittiin? Joillekin perheille voi yhden vuoden aikana tulla kymmenenkin huonoa uutista, jotka muuttavat elämää.

Julkkis voi avautua ja saada empatiaa kun avautuu iltapäiväläpyskän sivulla jostain sairaudesta, joka ei vie työkykyä ja jonka lääkitys on edullinen.

Niin joo, opettele sinä ajattelemaan enemmän ja empaattisemmaksi. Teinit syövät todella paljon. T. Sivullinen

Ottaisitko vastaan elämän- ja taloudenhallinta-avun ilmaiseksi, jos sitä saisit? Pyydä sitä jouluavusta. Olisin täällä valmiina tällä seudulla sitä jakamaan. Aloitettaisiin siitä, että saisit ensin paahdata hteken miten julkkikset ja kaikki muut saavat mielestäsi empatiaa ja heidän lääkityksensä sairauksiin on edullista -sain käsityksen että edullisempaa kuin sinulle.

Minä en ole vailla apua mutta minua iljetti lukea noin ilkeä kommentti ihan todellisessa hädässä olevan tylytyksen kohteeksi joutuneelle.

Eikö siellä jouluasussa ole aina sama porukka? Kaikilla ei ole sisua mennä kysymään jouluapua omalla naamallaan. T. Sivullinen

Vierailija
130/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"

Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?  

Ei köyhän tarvitse sen köyhemmältä näyttää. Mutta jos rahaa on 1X euroa siinä missä naapurilla on 1000X euroa, ei voi ajatella, että ostaa saman kalleimman puhelimen kuin naapurillakin on. Kun rahaa on vähän, tyydytään siihen ei-merkkituotteeseen tai halvempaan merkkiin. Ei syödä lohimedaljonkia vaan silakkapihviä. Köyhänäkin voi olla siistit, puhtaat, sopivat vaatteet, puhelimet ja muut laitteet ja maha täynnä ruokaa - mutta budjetin mukaan. Sellaista "köyhää" arvostetaan kyllä älykkäänä ja asiansa hyvin hoitavana kanssaihmisenä.

Vierailija
131/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keniassa voi kävellä vaikka paljain jaloin ja asua puun alla. Suomessa se ei onnistu.

Vierailija
132/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tänään kävin kirppareilla katslemassa itselleni talvitakkia, sellaista jota voisin pitää pihahommissa päällä. Halvin oli 8 e, ja semmoinen resu tietenkin. Eli kyllä, kirpparivaatteet ovat kohtuuttoman hintaisia nykyään. Täytyy toivoa että joku lahjoittaa minulle, tai voin sen pari euroa maksaa, mutta en yhtään enempää jos meinaan syödäkin loppukuun.

Tässä on varmaan kauheasti vaihtelua paikkakunnittain, sillä minun kotikaupungissani tosi siistin toppatakin saa keskimäärin 5 eurolla. Omani on Espritin uudenveroinen toppis, maksoi 4 euroa viime talvena kirppiksellä.

Todellakin näyttää olevan isoja eroja.

Minä en ylipäänsä osta lapsille kalliita merkkituotteita, koska niitä käytetään max. puoli vuotta ja sitten ne jäävät pieniksi. Itsekin ostan esim. uuden takin vasta, kun edellinen hajoaa tai menee jostain syystä käyttökelvottomaksi, vaikka en köyhä olekaan vaan keskituloinen. Kirpparilla olen myynyt puhtaat, ehjät, hyvät lastenvaatteet ja kengät eteenpäin 0,1-2 eurolla, oli sitten kyse juhlakoltusta tai toppahaalarista tai mistä vaatteesta vain. Jos on nukkaa, laitan ilmaiskoriin. Vuoden ajan kerään lapselta jääviä vaatteita ja tavaroita ja sitten vien kirpparille tarkoituksena saada pöytävuokran verran rahaa takaisinpäin. Jos siitä vielä yli tulee rahaa, käyn ostamassa lapselle jonkun uuden vaatteen, Prismasta tai Halpa-Hallista tietenkin. Hyviä, nättejä vaatteita, kestävät hyvin sen muutaman kuukauden ja lapsikin tykkää.

Vierailija
133/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Professorit huutaa lehdissä, että lapsia pitäs tehdä enemmän. Eka jokainen hallitus ajaa perheiltä kaiken alas ja silti köyhyyden keskelle pitäs vääntää uusia veronmaksajia. Sillähän ei ole väliä miten ihmiset pärjää, pääasia on että niitä tehtäis enemmän.

Aika harva täällä on köyhä. Ei köyhien syvntyvyyden lisääminen vaikuta mitään koko maan syntyväisyyden kannalta. Ongelma on, että työssäkäyvät ei enää tee lapsia, duunarimiehet ovat lopettaneet vissiin sänkyhommat kokonaan. Ei niiden lasten tekoa meille varakkaille yksinään kannata jättää, jos haluaa, että köyhistä pidetään jatkossakin huolta. Ja mitä tulee niihin toppavaatteisiin, niin toimeentulotukiperheet voivat hakea täydentävästä toimeentulotuesta rahaa lasten talvivaatteisiin.

Ei Suomessa ole todellista köyhyyttä. Sen vaikutelman on saanut kun on näytetty köyhien perheiden elämää vaikka tv:s. Muutama vuosi sitten oli jokin dokumentti nuoren perheen elämästä ja siinä köyhyys ei näkynyt. Oli hyvä asunto, oli iso telkkari ja emäntä oli silminnähden ollut ruuan äärellä. Pukki toi säkillisen lahjojakin. Moni hieraisi silmiään, että perhekö on köyhä. Todellinen köyhyys näkyy siinä, että kaikesta on puute, eikä ole varaa ruokaan, eikä kunnon asuntoon, ei vaatteisiin eikä mihinkään. Jos en väärin muista niin miehellä oli varaa polttaakin.

Tuollaiset TV-ohjelmien köyhät eivät ole köyhyyttä nähneet edes unissaan.

Kun on nälissään ja niin köyhä, että miettii pitääkö alkaa myydä itseään ruokaa vastaan niin silloin alkaa jo tunnistaa itsensä todelliseksi köyhäksi. Olen itse elänyt pelkällä hanavedellä monta päivää elämäni aikana rahapulan vuoksi. Kaurapuurollekin kun on riittänyt muita syöjiä jne eli aikuinen paastoaa halusi tai sitten ei.

Ihan oikeasti. Suomessa saa rahoilla kyllä makaronipusseja kaappiin jemmaan sen verran, että pelkällä vedellä ei tarvi elää. Joku muu syy on hanaveteen kuin tulojen vähyys

Kuule: jos on sattunut saamaan todella ruoka-aineallergisen lapsen, jonka ihoon ei tunnu mikään voide auttavan niin pitää olla aika julma ihminen etteikö hakisi Protopicia heti kun saa reseptin lääkäriltä ja olisi itse mieluummin vaikka nälissään sen sijaan, että antaisi lapsen piinan jatkua. Kaikki eivät pysty syömään sitä kaupan halvinta makaronia vaikka haluaisivat. Eivät edes tavallisia kaurahiutaleita. Eikä Kelakaan heti hyväksy lääkärintodistusta eikä myönnä hoitovoidekokeiluista alempia hintoja edes lapselle. Sen lisäksi hallitus on vienyt vähäisenkin tuen keliaakikoilta.

Niin no, tekin saatte kyllä sitä lapsilisää, eikä lääkkeistä Suomessa tarvitse sentään ihan koko hintaa maksaa kenenkään. Lääkekattokin on.

Varmasti ihan jokaisen mahaan löytyy jotain halpaa syötävää. En voi uskoa, etteikö löytyisi.

Vierailija
134/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa te ns hyväosaiset olisitte tyytyväisiä? Silloin kun köyhä lapsiperhe kulkee rääsyissä kerjäämässä? Asuvat sillan alla pahvien päällä? Meillä syötiin tänään niin että mies ja minä emme syöneet, 2 teiniä sai ruokaa. Emme omista mitään, asunto lähtee pian alta kun vuokra nousi taas mutta asumistuki laski reippaasti. Kaupungin asuntoa emme saa kun mehän emme ole kodittomia. Asuntoja ei vain ole. Molemmat lapset sekä minä olemme vaikeasti masentuneita, lapsia kiusataan koulussa, mies toipuu vaikeasta sairauskohtauksesta.

Teidän haukkumisenne oikeasti satuttaa ja loukkaa.

Asutte selvästi väärällä paikkakunnalla. Jos kerran sekä sinä että mies olette työkyvyttömiä, kannattaa muuttaa johonkin pikkukaupunkiin jossa asuminen on halpaa.

Ette omista mitään? Miksi oli sitten hyvä idea tehdä kaksi lasta ennen kuin on MITÄÄN omaisuutta? Yleensä pitäisi miettiä miten sen perheen aikoo elättää ennen kuin sen perustaa.

Tiedän jo mitä vastaat: ette muka voi muuttaa koska perhe ja lasten ystävät ja byhyy. Tiedätkö, että ne meistä jotka olemme pärjänneet, olemme muuttaneet opiskelemaan, työn perässä, useita kertoja ympäri Suomen? Emme oleta että meille passataan kaikki eteen siellä mihin olemme sattuneet syntymään.

Niin joo, ja opettele laittamaan ruokaa.

Olipas tylytystä! Etkö sinä tajua, että ihmisten terveystilanne voi muuttua todella dramaattisesti siitä ajasta kun lapsia hankittiin? Joillekin perheille voi yhden vuoden aikana tulla kymmenenkin huonoa uutista, jotka muuttavat elämää.

Julkkis voi avautua ja saada empatiaa kun avautuu iltapäiväläpyskän sivulla jostain sairaudesta, joka ei vie työkykyä ja jonka lääkitys on edullinen.

Niin joo, opettele sinä ajattelemaan enemmän ja empaattisemmaksi. Teinit syövät todella paljon. T. Sivullinen

Ottaisitko vastaan elämän- ja taloudenhallinta-avun ilmaiseksi, jos sitä saisit? Pyydä sitä jouluavusta. Olisin täällä valmiina tällä seudulla sitä jakamaan. Aloitettaisiin siitä, että saisit ensin paahdata hteken miten julkkikset ja kaikki muut saavat mielestäsi empatiaa ja heidän lääkityksensä sairauksiin on edullista -sain käsityksen että edullisempaa kuin sinulle.

Minä en ole vailla apua mutta minua iljetti lukea noin ilkeä kommentti ihan todellisessa hädässä olevan tylytyksen kohteeksi joutuneelle.

Eikö siellä jouluasussa ole aina sama porukka? Kaikilla ei ole sisua mennä kysymään jouluapua omalla naamallaan. T. Sivullinen

Jos et ole vailla apua, et ehkä ymmärrä. Minä ole ollut vailla apua, minä ymmärrän. Ymmärtääkseni jouluavussa pyydetään häikäilemättä jo maksetuista toimeentulotuista, lapsilisistä, asumistuista ym. huolimatta kalliitakin joululahjoja. Myös jouluruokaa, joka todistetusti on laskettu maksavan saman verran kuin arkiruoka. Naaman kuvaa siellä ei ole, vaan avustajien pitäisi lähettää pakettikuluineen tai tuoda lahjoitukset jouluruokineen kera elävän joulupukin kanssa ovelle. En tiedä, onko siellä joka vuosi samaa porukkaa kinuamassa ylimääräistä aina joulun alla, edelleenkään ei ole naamoja kartalla. On laskettu, todettu ja tuotu ilmi, ettei kyse ole niinkään köyhyydestä, vaan elämäntapahallinnasta. Todellinen apu olisi tietotaito elämän kulmakivissä, kun moni valittelee ettei vertaistukiryhmiä ole tai vanhemmat ovat samaa rataa. Kukaan ei ole koskaan pyytänyt ammattilaisia tai kokeneita auttamaan asioissa, joista olisi todellinen apu. Ja avunantajia on tarjottu tällä saralla.

Vierailija
135/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Miksi lapset eivät syöneet mahaa piukeaksi siellä koulussa?

2) Mannavelli on lähes ilmaista ja siitä riittää hyvin koko perheelle.

3) Vaikeasti masentuneen lapsen kuuluu olla sairaalakoulussa.

4) Miksette vaihda asuinkuntaa halvempaan seutuun?

5) Hyvätuloiset eivät halua nähdä köyhiä rääsyissä kerjäämässä. He haluavat nähdä, että heidän veroistaan köyhille annetut tukieurot käytetään oikein.

6) Jos lapsia kiusataan koulussa, siitä täytyy ottaa yhteys kouluun. Köyhyys ei liity kiusaamiseen vaan se on käytösongelma.

Vierailija
136/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"

Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?  

Olipas pöljä kommentti. Ei tarvitse näyttää köyhältä tai muutenkaan ripotella tuhkaa päällensä sen kummemmin, mutta olisi kuitenkin syytä elää suu säkkiä myöten eikä havitella elintasoa johon ei yksinkertaisesti ole varaa. 

Oli kyllä. Tietämäni ainaiset valittajat rahan puutteesta kulkevat trendivaatteissa, käyvät baareissa, konserteissa, ulkona syömässä ja matkustelevat. Suurin ongelma on päätös, että minkä tatuoinnin ottavat seuraavaksi. Rikkaat kulkevat "köyhän" vaatteissa ja ostokset sijoittuvat tarpeellisiin hankintoihin, ylimääräisiin kuten lomamatkoihin rahat lasketaan etukäteen. Todellisuudessa varakkaat eivät elvistele rahoillaan, elävät niiden puitteissa ja rajoissa. 

Nämä välkyt katsovat että mitä tuhlaamista muutaman euron pizza on - no on se kun niitä tilaillaan joka päivä ja mitäs maksaakaan kuukaudessa ja vuodessa.

Vierailija
137/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intuous kirjoitti:

Minä saan käteen 1480 euroa/kuukausi. Sillä maksan vuokran (850e/kk), sähkölaskun, kahden teinin vaatteet ja ruuan, puhelinlaskut, hesarin, nettiyhteyden - ja poika vielä pelaa jääkiekkoa. Rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen, mutta kyllä lapsille joskus suon euron juustot, ja harvemmin pizzaa. Tosin en käy kampaajalla, ostan kaikki omat vaatteeni kirpparilta (silloin kun ostan), en omista autoa, minulla ei ole rakennekynsiä, eikä irtoripsiä, teen ruuan itse ja pyrin aina hankkimaan kaiken ruuan mahdollisimman edullisesti - eli olen ruokakaupassa yleensä 21 jälkeen, jolloin alennus on -60%. Elämme hyvää elämää, meillä on kaikki, mitä tarvitsemme, olkoonkin, että emme elä leveästi - mutta siististi. Lapsille on varaa ostaa ne merkkivaatteet, mitkä lapset kulloinkin tahtovat, ja lapset pääsevät luokka- ja peliturnausretkille silloin kun sellaisia on. Mutta joo, matkustelu, kaikenlainen matkustelu - se on meidän ulottumattomissa. Kerran kävimme päiväretkellä Onnubussilla naapurikaupungissa. Söimme oikeassa ravintolassa ja katselimme nähtävyyksiä. Siinäpä se. 

Tehän olette oikeutettuja asumistukeen ja toimeentulotukeen noilla tuloilla, hae ihmeessä niin on enemmän rahaa käytettävissä.

Vierailija
138/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten köyhyydessä on kyse elämänhallinnan puutteesta. Ei ennakoida mitään. Kun jättää vuokran maksamatta tässä kuussa, tulee täytenä yllätyksenä, että se pitääkin maksaa ensikuussa ja samaan aikaan vielä ensikuun vuokrakin. Eihän köyhä mitenkään selviä kahdesta vuokrasta saman kuukauden aikana!!! Empatiakyvytön vuokranantaja, kun ei tuollaista asiaa ymmärrä. Talvikin tulee aina yllättäen ja erityisesti joulu. Olisipa joulu joka vuosi samaan aikaan niin pystyisi edes varautumaan! Mutta ei, aina se tupsahtaa postiluukusta mainoksina ja kauppakeskuksissa koristeluina ja joulumusiikkina ihan yllättäen. Ja joka vuosi aikaisemmin. 

Mulla on tuttavapiirissä pari tällaista köyhää ja tyypillistä on, että kun jotain tarvitaan, se pitää saada heti. Ja tarkoitan nyt asioita, joita ihan oikeasti tarvitsee kuten vaikkapa pölynimuri, mutta joita ei olisi mikään välttämättömyys saada sillä sekunnilla. Ja koska oli ihan PAKKO ostaa pölynimuri, ei voinutkaan maksaa sähkölaskua. Osamaksullahan pölkkäriä ei enää saa, kun vanhatkin osamaksut on jo ulosotossa ja luottotiedot menneet. Seuraavassa kuussa tuleekin pakkaset ja apua, lapsilla ei ole talvivaatteita! Sitten ostetaan talvivaatteet ja jää jo toinenkin sähkölasku maksamatta. Pakkohan lapsilla on olla talvivaatteet, kun kerran tuli pakkaset,  Mutta sitten himputin sähköyhtiö alkaa pommittaa maksamattomilla laskuilla viivästyskorkoineen ja kun niihin rästeihin ei vaan ole varaa, tsup... jossain vaiheessa menikin sähköt. Pakastimesta suli kaikki mitä siellä oli ja jääkaapistakin kaikki pilaantui. Ei ole enää ruokaakaan, mutta sähkölaskujen päälle pitäisi maksaa vielä avausmaksukin. 

Joitakin vuosia sitten pelastin yhden tällaisen kaverini pulasta maksamalla toista tonnia hänen velkojaan. Puolen vuoden päästä hän oli kuitenkin taas samassa jamassa tai oikeammin pahemmassakin, koska pesukoneen hajoamisen seurauksena rästiin oli jäänyt jo vuokriakin. 

Vierailija
139/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas pöljä kommentti. Ei tarvitse näyttää köyhältä tai muutenkaan ripotella tuhkaa päällensä sen kummemmin, mutta olisi kuitenkin syytä elää suu säkkiä myöten eikä havitella elintasoa johon ei yksinkertaisesti ole varaa. 

Oli kyllä. Tietämäni ainaiset valittajat rahan puutteesta kulkevat trendivaatteissa, käyvät baareissa, konserteissa, ulkona syömässä ja matkustelevat. Suurin ongelma on päätös, että minkä tatuoinnin ottavat seuraavaksi. Rikkaat kulkevat "köyhän" vaatteissa ja ostokset sijoittuvat tarpeellisiin hankintoihin, ylimääräisiin kuten lomamatkoihin rahat lasketaan etukäteen. Todellisuudessa varakkaat eivät elvistele rahoillaan, elävät niiden puitteissa ja rajoissa. 

Nämä välkyt katsovat että mitä tuhlaamista muutaman euron pizza on - no on se kun niitä tilaillaan joka päivä ja mitäs maksaakaan kuukaudessa ja vuodessa.

Pizza, kebab, hamppariannos maksaa noin 8-10 euroa. Lapsiperheessä joissa lapset on opetettu ransakalaisille ja nakeille, jouluruuan annos kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle kustantaa noin 2,50 euroa henkilö per annos. Että silleen.

Vierailija
140/407 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kirjoitti:

Intuous kirjoitti:

Tehän olette oikeutettuja asumistukeen ja toimeentulotukeen noilla tuloilla, hae ihmeessä niin on enemmän rahaa käytettävissä.

No kun en paikkakuntaa tiedä mutta jotain 400€ ois tuo asumistuki jopa enempi. Entä lapsilisät ja elarit ? No toimeentulolaskurin mukaan niin sielt vois viel jotain tulla... ainakin jos on kuluja lääkkeet tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme