Köyhien perheiden ahdinko pahenee: lasten talvivaatteisiin ei ole rahaa, kirpputoreillakin liian kallista
Mitä mieltä olette? Onko hätä ja kurjuus totta vai haetaanko lapsi-, ja eläinlauman keskellä "jouluapua.fi" tyyppistä kerjäämisavustusta? Yh jo monessa polvessa, isiä riittää ja osasta ei ole edes tietoa. Ja uutta mukulaa on tulossa. Ja juuri jouluksi pitää saada vaikka mitä kaikkea. Minun mielestä tässä haisee hoax! https://yle.fi/uutiset/3-10495016
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"
Köyhä voi esim. olla säästänyt siihen kadehtimaasi puhelimeen/tietokoneeseen jonkin aikaa, mutta tietysti kieltäisit tämänkin häneltä vai mitä?
Noin on ehkä yksi sadasta. Loput vinkuu rahat sossusta tai sitten hankkii sen puhelimen osamaksulla ja sitten tilittää lehdessä, kuinka rahat menee "pakollisiin" laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Niin joo! Ja vuelä: itse olen facen ryhmissä.
Älkää lahjoittako siellä!! Siellä on juuri näitä jotka elättää itsensä näillä ja kiilaa jonossa ne oikeasti tarvitsevat!!
Viekää vaatetta esimerkiksi kierrätyspäiville, vaihtokoreihin jne. Varmasti löytyy oikeita tarvitsijoita. Nämä lusmut ei viitsi sinne lähteä penkomaan.
Ruoka tai lahjakortti lahjoitukset antakaa vaikka jollekin tuttavalle joululahjaksi joka elää niukasti. Tämä on toinen juttu mitä en ymmärrä. Miksi syytää ne ruoat facebookin lusmuille, kun aivan jokaisella joku pienituloinen tuttavapiiristä löytyy? Onko se mediaseksikkäämpää?
T. Se kahden lähivanhempi
No missä näitä on? Neuvoloihin lahjoitus pöydät ja ei se kyllä kouluissa ja päiväkodeissakaan pahitteeksi olisi. Mikäs sen parempi paikka myydä esim. Pieneksi jääneitä luistimia tai harrastusvälineitä. Päiväkoti kirpputori. 😁
Onko kukaan oikeasti tutkinut mihin se raha köyhillä menee? Mulla ainakin tulotaso kasvoi silmissä kun pääsin opintotuelta työttömyysetuuksille. Sitä kun vaan jatkoi samaa opiskelijaelämää menojen puolella niin riitti rahaa lapsellekin.
Vierailija kirjoitti:
Tein kelan laskurilla laskelman asumistuesta ja tulos 0e.
Vuokramenot (vesi, lämmitys ja sähkö mukaan) 980e/kk ja joku omavastuu olis 917e/kk ja hyväskyttävät asumismenot 723e/kk. Yhtään vuokrakolmiota en löytänyt täältä tuohon 723 euron hintaan. Milloin sitä asumistukea sitten saa?
T. Se 2500e käteen tienaava perhe.
Meillä miehen palkka n.2000-2300e käteen,minä kotihoidontuella 300e ja saadaan asumistukea 200e. Vuokra plus autopaikka ja vesi on n.950e.
Olipa raakaa tekstiä. Jos sairastut itse joku päivä sen verran, että joudut työkyvyttömäksi, niin ehkä et ajattele sitten enää noin itsekkäästi. Jos sairastut vakavasti, niin palkanmaksu loppuu 2-3 kk:ssa, vuoden päästä loppuu Kelan sairaspäivärahakin, ja tipahdat sossun luukulle. Vakuutuksilla voi yrittää ennakoida/turvata tulevaisuutta mahdollisen sairauden varalta, mutta jos selkä esim. menee, niin vakuutusyhtiön mielestä olet terve, tai kyseessä vanha vamma. Taloutesi voi kaatua myös kun puoliso tai lapsi sairastuu vakavasti. Näitä sattuu myös nuorille. Kukaan meistä ei ole teräksestä tehty. Vähän empatiaa huono-osaisemmille, kiitos!
Kirpparilla saa parilla eurolla toppapukuja kun merkillä ei ole väliä ja pieni naarmu polvessa ei haittaa. Mä en edes viitsi ostaa mitään parempia pukuja, pihalla se lapsi rymyää kuitenkin suurimman osan ajasta.
Kaikki todennäköisesti tuntevatkin empatiaa äkillisesti sairastuneita kohtaan ym. tapauksia kohtaan, MUTTA en yhtään ihmettele, että sääliä ei tunneta niitä työttömiä tms. kohtaan, jotka kaikesta huolimatta tuhlaavat niitä vähiä varojaan päihteisiin tai kaikenmaailman merkkihörsötyksiin. Kun on olemassa köyhiä ja "köyhiä". ei ole maailma niin mustavalkoinen, vaan on iso osa sellaisia "köyhiä", jotka ovat ihan itse omalla kuluttamisellaan köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan oikeasti tutkinut mihin se raha köyhillä menee? Mulla ainakin tulotaso kasvoi silmissä kun pääsin opintotuelta työttömyysetuuksille. Sitä kun vaan jatkoi samaa opiskelijaelämää menojen puolella niin riitti rahaa lapsellekin.
Tätä ihan oikeasti voidaan miettiä ja onko vaatimusten taso liian korkea, se molo siellä kirpparilla maksaa 40e mutta se Prisman puku 4e niin ei pitäisi olla rahasta kiinni kellään. Monesti annetaan nettikirppareilla ilmaiseksi vaatteita missä on tahraa tai joku pieni reikä, mutta ei ne menoa haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"
Minä en välitä teknologiasta, mutta lapsi usein pyytää mummilta jotain laadukasta lahjaksi ja mummi mielellään ostaa. Pitäiskö mun myydä pojan lahjat ja vaihtaa halvempaan, niin oltaisiin kunnon vähävaraisia?
On teidänkin mummolla prioriteetit kunnossa, jos lapsen perhe niin köyhä että perusasioihin ei varaa mutta lapselle ostetaan kalliita puhelimia tmv. No ehkä se kallis teknologia tuo sitten jotain. iPhonen hinnalla lähtee kaksi ihmistä etelään lomalle äkkilähdöllä...
Järkyttävän raakoja kommentteja joillakin kirjoitti:
Olipa raakaa tekstiä. Jos sairastut itse joku päivä sen verran, että joudut työkyvyttömäksi, niin ehkä et ajattele sitten enää noin itsekkäästi. Jos sairastut vakavasti, niin palkanmaksu loppuu 2-3 kk:ssa, vuoden päästä loppuu Kelan sairaspäivärahakin, ja tipahdat sossun luukulle. Vakuutuksilla voi yrittää ennakoida/turvata tulevaisuutta mahdollisen sairauden varalta, mutta jos selkä esim. menee, niin vakuutusyhtiön mielestä olet terve, tai kyseessä vanha vamma. Taloutesi voi kaatua myös kun puoliso tai lapsi sairastuu vakavasti. Näitä sattuu myös nuorille. Kukaan meistä ei ole teräksestä tehty. Vähän empatiaa huono-osaisemmille, kiitos!
Eihän kukaan syytä ihmisiä siitä, että heillä on vähemmän rahaa käytettävissä. Ongelma on se, että ihan toimeentulotuellakin on mahdollista kattaa lapsen menot, jos käyttää rahan järkevästi. Eihän se ole mikään automaatio että menettää järkensä kun tulee taloudellista takapakkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä voi esim. olla säästänyt siihen kadehtimaasi puhelimeen/tietokoneeseen jonkin aikaa, mutta tietysti kieltäisit tämänkin häneltä vai mitä?
Voin muuten kertoa, että 99% ei taatusti ole säästänyt, kun puhelimia saa osamaksulla ja nollakorolla.
Ja kaikki tuo pitäisikin olla mielessä silloin, kun harkitsee kytky- tai osamaksukauppojen tekemistä tai kulutusluoton ottamista. Pitää muistaa, että vaikka nyt olisikin varaa maksaa lyhennykset, jo parin kuukauden päästä tilanne voi olla ihan toinen. Valitettavan moni vaan ei ajattele koko asiaa ja sitten ollaan pulassa, kun jotain sattuukin. Lisäksi pitää välittömästi, kun jotain sattuu, alkaa ajamaan menoja alemmas eikä yrittää viimeiseen asti ylläpitää samaa elintasoa kuin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan täydestä sydämestäni sosiaaliturvaa, mutta jotenkin odottaisi ihmisiltä edes vähän omaa yritystä ja halua edes yrittää mennä elämässä eteenpäin.
Ei omakaan pankkitili pullistele, mutta laskut on maksettu, ruokaa on pöydässä ja joskus voi pientä ekstraakin hankkia.
Olen samaa mieltä! On hyvä että apua on saatavilla hätätilanteessa, mutta sitä en hyväksy että jäädään passiivisena pysyvästi toisten avun varaan, uhriudutaan eikä edes mietitä mitä itse voisi tehdä tilanteensa kohentamiseksi. Varmasti tukien ja avustusten piirissä on todella paljon niitä joilla oikeasti olisi mahdollisuus tilannettaan muuttaa. Jos he tarttuisivat toimeen, menisivät vaikka niihin ”huonompiikin” töihin, vaihtaisivat asunnon halvempaan, muuttaisivat kulutustottumuksiaan, opiskelisivat töitä saadakseen jne avustukset riittäisivät paremmin niitä oikeasti tarvitseville. Koska on myös niitä jotka eivät voi tilanteelleen ainakaan lyhyellä aikavälillä mitään. On sääli jos ahneiden ja mukavuudenhaluisten ”köyhien” takia jotka ovat tilanteessaan omista valinnoistaan ja tavoistaan johtuen, tukirahat jossain vaiheessa loppuvat eikä niitä kipeimmin apua tarvitsevia enää voida auttaa. Parempiosaisilla ihmisillä on kyllä edelleen empatiakykyä ja halua auttaa, mutta huijarit, laiskurit ja elämäntapa-pummit vievät motivaation auttaa kun oikeita tarvitsijoita on niin vaikea erottaa joukosta jos ei tunne henkilökohtaisesti.
Mutta on varaa Netflixeihin sun muihin nettitöllöttimiin ja älylaitteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Perheiden kanssa työskennellessä erottuu selvästi kaksi rahankäytön arkkityyppiä. Hyvätuloinen pihi perhe varjelee rahojaan paljon fiksummin kun köyhät vanhemmat. Pihit ostaa käytettyjä puhelimia, köyhät kytkyllä uusia. Pihit ostaa suojakuoret niihin käytettyihin puhelimiinsa, köyhät ostaa sitten uuden kytkyn kun puhelimen näyttö hajoaa. Pihit syö aamulla puuroa, köyhät jugurttia, leipää ja leikkeleitä, pihit tekee kotona nyhtöpossua, köyhät menee koko perheen kanssa Rossoon, pihit pitää yhtä maksukanavaa kerrallaan, köyhät kaikkea mitä vaan keksii pitää, pihit ostaa lastenvaatteet kirpparilta, köyhät tilaa merkkituotteita netistä. Pihit kävelee ja pyöräilee, köyhät autoilee osamaksuautolla. Pihit tekee kotona eväät töihin, köyhät käy lounaan snägäriltä. Pihit pitää samaa talvitakkia ja talvikenkiä muutaman vuoden, köyhät ostaa muodin mukaan. Pihi käy itse poimimassa marjat ja sienet, köyhät ostaa torilta (jos ostaa ollenkaan). Pihit ottaa kaupasta karkit elokuviin, köyhät sitten finnkinon paljon kalliimmeista laareista. Pihit myy tarpeettomia tavaroita pois jatkuvasti, köyhät hamstraa kaappeihin. Pihit leipoo itse sämpylät, köyhät ostaa valmiina. Pihit ostaa leluja lapselle tarpeen mukaan, köyhä heti kun löytää jotain mielenkiintoista. Pihit vie lapsia puistoon ja uimaan, köyhät hoploppiin. Mutta sitten kun pitäisi maksaa perheen asuminen tai lapselle harrastus, niin meneekin köyhällä sormi suuhun.
En vaan voi ymmärtää, miten voi hyvätuloisillakin ne menot olla pienemmän kun köyhällä. Välillä tuntuu että lapsilla pitäisi olla oma edunvalvoja pitämässä huolta, että vanhemmat eivät omalla rahankäytöllään aiheuta lapselle haittaa. Toistaiseksi lapset on kuitenkin vanhempiensa armoilla. Surullista.
Tuossahan pihissä perheessä lapsikin oppii rahan ja tavaran arvoa siinä sivussa. Sehän näillä köyhillä on kun ei ole koskaan ollut ketään kuka näyttää esimerkkiä vastuullisesta taloudenhoidosta, mammat vaan vertailee rakenneripsiään ja miehet sitä kenen bemari syö eniten bensaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan syytä ihmisiä siitä, että heillä on vähemmän rahaa käytettävissä. Ongelma on se, että ihan toimeentulotuellakin on mahdollista kattaa lapsen menot, jos käyttää rahan järkevästi. Eihän se ole mikään automaatio että menettää järkensä kun tulee taloudellista takapakkia?
Niinpä! Oikeastaan on kummallista että Suomessa muka vasinaista köyhyyttä olisi koska kakki ovat oikeutettuja toimeentulotukeen, joka kuten sanoit riittää kyllä jos rahat käyttää siihen mihin ne on tarkoitettu. Ongelma on varmaan ennemminkin köyhyyden kokemus kun omaa tilannetta verrataan muihin lähipiirissä oleviin. Jos itsellä on paljon tiukempaa rahallisesti, tuntuu tietysti köyhältä kun ei voi ostaa sitä mitä muut. Sitten käy niin että sortuu elämään yli varojensa ja siitä syystä rahat ei sitten riitäkkään enää ruokaan ja muuhun välttämättömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheiden kanssa työskennellessä erottuu selvästi kaksi rahankäytön arkkityyppiä. Hyvätuloinen pihi perhe varjelee rahojaan paljon fiksummin kun köyhät vanhemmat. Pihit ostaa käytettyjä puhelimia, köyhät kytkyllä uusia. Pihit ostaa suojakuoret niihin käytettyihin puhelimiinsa, köyhät ostaa sitten uuden kytkyn kun puhelimen näyttö hajoaa. Pihit syö aamulla puuroa, köyhät jugurttia, leipää ja leikkeleitä, pihit tekee kotona nyhtöpossua, köyhät menee koko perheen kanssa Rossoon, pihit pitää yhtä maksukanavaa kerrallaan, köyhät kaikkea mitä vaan keksii pitää, pihit ostaa lastenvaatteet kirpparilta, köyhät tilaa merkkituotteita netistä. Pihit kävelee ja pyöräilee, köyhät autoilee osamaksuautolla. Pihit tekee kotona eväät töihin, köyhät käy lounaan snägäriltä. Pihit pitää samaa talvitakkia ja talvikenkiä muutaman vuoden, köyhät ostaa muodin mukaan. Pihi käy itse poimimassa marjat ja sienet, köyhät ostaa torilta (jos ostaa ollenkaan). Pihit ottaa kaupasta karkit elokuviin, köyhät sitten finnkinon paljon kalliimmeista laareista. Pihit myy tarpeettomia tavaroita pois jatkuvasti, köyhät hamstraa kaappeihin. Pihit leipoo itse sämpylät, köyhät ostaa valmiina. Pihit ostaa leluja lapselle tarpeen mukaan, köyhä heti kun löytää jotain mielenkiintoista. Pihit vie lapsia puistoon ja uimaan, köyhät hoploppiin. Mutta sitten kun pitäisi maksaa perheen asuminen tai lapselle harrastus, niin meneekin köyhällä sormi suuhun.
En vaan voi ymmärtää, miten voi hyvätuloisillakin ne menot olla pienemmän kun köyhällä. Välillä tuntuu että lapsilla pitäisi olla oma edunvalvoja pitämässä huolta, että vanhemmat eivät omalla rahankäytöllään aiheuta lapselle haittaa. Toistaiseksi lapset on kuitenkin vanhempiensa armoilla. Surullista.
Tuossahan pihissä perheessä lapsikin oppii rahan ja tavaran arvoa siinä sivussa. Sehän näillä köyhillä on kun ei ole koskaan ollut ketään kuka näyttää esimerkkiä vastuullisesta taloudenhoidosta, mammat vaan vertailee rakenneripsiään ja miehet sitä kenen bemari syö eniten bensaa.
Aivan! Lapset oppii mitä eroa on haluamisella ja tarvitsemisella.
Kato ei oo rahaa penskojen vaatteisiin kun Malluaskeihin palaa 7 euroo päiväs. Ja pitää Pertsan kans dokata joka toinen viikonloppu vähintään. Ja tietty ripsipidennykset ja naama pakkeliin niin saa haarat auki ja lisää pullia uunista ulos.