Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien perheiden ahdinko pahenee: lasten talvivaatteisiin ei ole rahaa, kirpputoreillakin liian kallista

Vierailija
13.11.2018 |

Mitä mieltä olette? Onko hätä ja kurjuus totta vai haetaanko lapsi-, ja eläinlauman keskellä "jouluapua.fi" tyyppistä kerjäämisavustusta? Yh jo monessa polvessa, isiä riittää ja osasta ei ole edes tietoa. Ja uutta mukulaa on tulossa. Ja juuri jouluksi pitää saada vaikka mitä kaikkea. Minun mielestä tässä haisee hoax! https://yle.fi/uutiset/3-10495016

Kommentit (407)

Vierailija
281/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"

Minä en välitä teknologiasta, mutta lapsi usein pyytää mummilta jotain laadukasta lahjaksi ja mummi mielellään ostaa. Pitäiskö mun myydä pojan lahjat ja vaihtaa halvempaan, niin oltaisiin kunnon vähävaraisia?

On teidänkin mummolla prioriteetit kunnossa, jos lapsen perhe niin köyhä että perusasioihin ei varaa mutta lapselle ostetaan kalliita puhelimia tmv. No ehkä se kallis teknologia tuo sitten jotain. iPhonen hinnalla lähtee kaksi ihmistä etelään lomalle äkkilähdöllä...

"...lapsi usein pyytää mummilta jotain laadukasta lahjaksi..."

Vanhemmatko näin on neuvoneet lasta tekemään?

Mä mieluummin suon lapselleni sen iphonen kuin tuhlaisin sen kahden ihmisen etelänmatkaa, mutta jokaisella omat prioriteettinsä.

Nippanappa tullaan toimeen, mutta oma äitini on ilmoittanut, että tuhlaa mielellään rahojaan lapsenlapsiinsa eli mun lapsiin, koska haluaa niin.

En ole pyytänyt mitään.

Mä taas ostaisin sillä rahalla lapseni (jos lapseni siis olisi köyhä) perheelle ruokaa ja lapsenlapsille vaatteita. Ei iPhone nälkää pidä eikä paljon pakkasillakaan lämmitä. Mutta jokaisellahan on omat prioriteettinsä. 

Vierailija
282/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meitä oikeasti köyhiä lapsiperheitä on. Mieheni on rekkakuski, itse sairastuin reumaan ja nivelpsoriakseen ja olen sairauspäivärahalla toistaiseksi. Lääkkeet ovat todella kalliita. Lapsia meillä on 2. Me elämme vaatimattomasti, emme ostele turhia. En kerjää avustuksia mistään, en edes kuulu facebookiin. Lapsille kelpaavat halvatkin lahjat. Me aikuiset emme mitään tarvitse, joulun voi luoda vähemmälläkin. Onnellisuus on tärkeintä.

Mekin olemme "köyhiä" näillä yhteiskunnan mittareilla mitattuna. Mutta emme nosta tukia tai hae avustuksia. Pärjäämme omalla työllämme. Emme halua uhrata kaikkea aikaamme ja voimiamme paiskimalla töitä yhtään ylimääräistä, kuin on tarvis. Haluamme, että aikaa jää perheelle.

Perheemme nettotulot ovat 2100e/kk. 2 aikuista ja 2 lasta.

Asumme ok-talossa, joka on kohta velaton.

Asumme suuressa kaupungissa.

Omistamme uudehkon auton. Käymme muutaman kerran vuodessa ulkomailla.

Lapsemme harrastavat kumpikin yhtä harrastusta. Säästöjä on myös pahan päivän varalle.

En todellakaan ymmärrä tuota "ei oo rahaa" valittamista. Mihin nämä sitä tuhlaavat?

Meille on vallan hyvin riittänyt tuo summa.

Mielestämme elämme hyvää ja terveellistä elämää. Emme ole askeetteja. Pidän kauniista kodista, ja laadukkaista vaatteista. Mutta ostan kaikkea hyvin harkitsevasti ja harvoin.

Tänä syksynä tarvitsin merinovillaisen kaulahuivin, joka kestäisi vuosia. Sellainen olisi ollut kohtuu hinnalla Stockkan Hullareilla, mutta päätin etsiä kirpputoreilta.

Löysin Marja Kurjen beigen villahuivin 1e kierrätyskeskuksesta. Olin erittäin tyytyväinen.

Lomamatkamme suunnittelen mahdollisimman edullisesti, esim Thaimaan lomamme maksoi kaikkiaan 690e. Syömiset ja kuljetukset sekä lennot ja majoitus siis. Eli säästin n.70e/kk vuoden ajan.

Pienet tulot vaativat kekseliäisyyttä. Mutta kyllä niillä voi pärjätä.

Nämä ovat myös arvokysymyksiä.

"Asumme ok-talossa, joka on kohta velaton" ja lapset on ilmeisesti vielä pieniä? Muuten tekstisi kuullostaa keksityltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuun alussa kun on tukipäiviä ostetaan hullun kiilto silmissä ja kiimatippa persiissä ripsiliimoja, siideriä, viiniä ja sullesilletolle ja hälleäp*rille burgereita. Viikon päästä itketään ripsiliimat rutussa köyhyyttä ja kerjätään kolmen viikon ruoka-avut "säälittävillä" tarinoilla.

Nykyajan köyhä on se perhe jossa tienataan yhteensä 2000-2500e/kk käteen TYÖSTÄ ja silti maksetaan itse eläminen. Näitä ydinperheitä haluaisin auttaa.

Täällä kirjoittaa perheenäiti, jonka perheessä käteen jää juurikin tuo kyseisen rahavälin summa/kuukausi (sis. lapsilisät ja palkat) ja kaikki maksetaan itse. Valtio kylläkin tukee meitä siis lapsilisien muodossa. Meillä on mahdollisuus ostaa lapsille talvipuvut ja välikaudelle ulkovaatteet uutena kaupasta.

Ilmaiset vinkit kaikille

1. Suunnitelmallisuus kaikessa, kauppalistoissa lähtien, joulukin on joka vuosi samaan aikaan, se ei voi yllättää ketään.

2. Osta vain tarpeeseen, ei heräteostoksia.

3. Rakennekynnet, tekoripset, tupakan alkoholin yms. Voi unohtaa, turhaa rahanmenoa.

4. Säästä. Vaikka 20€/kk, jostain se on aloitettava.

5. Hyödynnä kirppareita/sukulaisia/ystäviä vaatteiden kierrätyksessä.

6. Kilohinnat kaupassa suurennuslasin alle.

7. Kauden kasvikset kaupasta mukaan.

8. Pyydä tarvittaessa apua läheisiltä/sosiaalitoimistosta/kirkolta ajoissa, ettei tilanteesi mene aivan toivottomaksi.

9. Jos kuitenkin olet toivottomassa tilanteessa, etsi siihen ratkaisu, tai taho joka voi auttaa ratkaisussa.

10. Tee päätös ja ala työskentelemään paremman huomisen puolesta, älä jää "olosuhteiden uhriksi".

Vierailija
284/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Professorit huutaa lehdissä, että lapsia pitäs tehdä enemmän. Eka jokainen hallitus ajaa perheiltä kaiken alas ja silti köyhyyden keskelle pitäs vääntää uusia veronmaksajia. Sillähän ei ole väliä miten ihmiset pärjää, pääasia on että niitä tehtäis enemmän.

Aika harva täällä on köyhä. Ei köyhien syvntyvyyden lisääminen vaikuta mitään koko maan syntyväisyyden kannalta. Ongelma on, että työssäkäyvät ei enää tee lapsia, duunarimiehet ovat lopettaneet vissiin sänkyhommat kokonaan. Ei niiden lasten tekoa meille varakkaille yksinään kannata jättää, jos haluaa, että köyhistä pidetään jatkossakin huolta. Ja mitä tulee niihin toppavaatteisiin, niin toimeentulotukiperheet voivat hakea täydentävästä toimeentulotuesta rahaa lasten talvivaatteisiin.

Täydentävää toimeentulotukea talvivaatteisiin ei todellakaan saa tosta noin vain.

Ymmärtäkää nyt että ei ole rahaa. Jos tulee hädin tuskin itsekään toimeen niin miten millään suhteella olisi toivoa jos on kaksi tyhjätaskua. Minä luulen että moni ajattelee että kai tässä jotenkin oma aika kitkutellaan.  Sen jälkeen menköön helvettiin koko valtio.

Vierailija
285/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmalla tilastoidaan ihmisten elintasoa ja tuloja neljän elintasoluokan avulla.

1 = äärimmäinen köyhyys

2 = köyhyys

3 = kohtalainen/hyvä elintaso

4 = hyvä/korkea eliontaso

Suomessa ja muissa pohjoismaissa jokainen kuuluu luokkaan 4 ja kansalliset köyhyysrajan alla elävätkin ovat vielä luokassa 4.  

Hyvää ja tervettä elämää elääkseen ihminen ei tosiaan tarvitse kampaajaa, kummoista kosmetiikkaa, meikkejä, savukkeita, koriste-esineitä, montaa talvitakkia tai kenkäparia, televisiota, kallista puhelinta, ravintoloissa ja baareissa käymistä, merkkivaatteita, moccamasteria, astianpesukonetta, suoratoistopalvelua, lihaa joka päivä, takeaway-kahveja, lomamatkaa...

Ongelmamme on suhteellinen köyhyys ja se että tasa-arvoajattelu on viety liian pitkälle. Me opetamme lapsemme kiusaamaan niitä, joilla ei ole iPhonea tai Adidaksen verkkareita ja voimme myös opettaa toisin paitsi sanoin myös omalla esimerkillä. Omalla esimerkillämme opetamme lapsemme myös tavoittelemaan parempaa tai tyytymään osaansa sekä säästämään tai elämään kädestä suuhun. 

Liian moni aikuinen suomalainen on opetettu elämään kädestä suuhun.

Tuo on kyllä totta, että täällä on totuttu monenlaiseen luksukseen, ja hankkimaan sitä kädestä suuhun elämällä.

Mutta mikä huolestuttaa itseäni pienituloisena, on tietty perusturvallisuuden puute, mikä on tullut ihan viime vuosina. Tunne siitä, että apua ei luultavasti saisi, ainakaan kunnollista apua, jos jotain sattuisi. Ennen luotin aina siihen, että apua kyllä saa ja esim. sairaudet hoidetaan, vaikkei rikas olisikaan. Nykyään ahdistaa sellainen ajatus, että pitäisi rikastua, jotta itse ja omat läheiset olisivat turvassa - koska hoito täytyisi pahimmassa tapauksessa hakea yksityiseltä, tai sitten jätetään kuolemaan.

Tämä saattaa olla ihan irrationaalinen pelko, en tiedä onko esimerkiksi terveydenhuolto oikeasti niin huonolla tolalla nykyään, mutta luottamukseni järjestelmään on kokenut viime vuosina muutaman kolauksen. Läheinen lähetetty pari kertaa kotiin hengenvaarallisen sairauden kanssa (on tuuria, ettei kuollut), kunnon hoitoa ei saa ellei itse asiaa selvittele netissä (tästähän aina potilaita haukutaan, mutta perheenjäsenelleni annettiin väärä lääkitys ennen kuin asiasta huomautettiin lääkäreille - siis useammille lääkäreille, keikkalääkäreitä tuntuu nykyään suurin osa olevan), tutkimuksia ei tehdä vaikka huolestuttavia oireita olisi, koska säästöt (etenkin jos on vähänkin vanhempi ihminen kyseessä), kunnon hoitosuhdetta hoitavaan lääkäriin ei enää synny (kts. keikkalääkärit), ja niin edelleen.

Terveydenhuolto on toki vain yksi (merkittävä) osa sitä perusturvallisuuden tunnetta, mutta se on vaikuttanut kaikkeen. On sellainen pieni pelko ja ahdistus mukana arkipäivässä, että miten kaikesta selviää.

Säästäminen ja penninvenytys ei haittaisi yhtään, jos tuntisi elämänsä olevan turvallisella pohjalla.

Voin samaistua sun kanssa tohon terveydenhuoltoon. Jos olisi varaa yksityiselle, menisin heti. Pariin kertaan ehkä olisi varaa, muttei lisätutkimuksiin.

Vierailija
286/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on asiat suht hyvin. Sitten on olemassa näitä mullemullekaikkiheti perheitä jossa molemmat vanhemmat on kouluttamattomia ja tyhmiä, sekä saamattomia ja elävät tuilla. Nämä vanhemmat sitten valittavat vaikka mistä lehdissä ja muualla vaikka ovat ihan itse aiheuttaneet kurjuutensa. 

Näin on ja valitettavasti pilaavat auttamishalun, mistä kärsivät oikeat 'uhrit'. On näitä perheitä, jossa ei ole varaa ostaa talvivaatteita, mutta kun hetki sitten oli rahaa (mikä oli pidemmäksi ajaksi tarkoitettu) niin ostettiin pleikka ja käytiin Kanarialla. Ja sitten on näitä, joilla ei oikeasti ole ja jotka eivät ola muutenkaan vastuuttomia. Mutta kun nämä rotukoiralauman keskeltä huutelijat pilaavat näidenkin maineen.

Itse olisi tosi iloinen jos saisin jollekin oikeasti köyhälle teinille esim käydä ostamassa kunnon kouluvaatteet yms, mutta kun näitä en sieltä jouluavusta tavoita.

Vierailija
287/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole suomessa köyhyyttä lapsiperheillä. On huonosti raha-asioita ja taloutta hoitavia keskenkasvuisia, kaikki-mulle-tänne-heti-vanhempia.

Itse pienipalkkaisena yh:na saan itseni ja lapseni elätettyä ilman mitään tukia ja elareita, ja rahaa jää jopa säästöön. Vaatii toki kieltäytymistä kaikista turhista mielihaluista, kampaaja, kauneushoidot, uudet vaatteet, sisustaminen ja "huvinvuoksi-ostelu" on pannassa. Lapsillekin opetan, että kaikkea ei tarvitse saada, ja muistutan että olemme siltikin etuoikeutettuja ja "rikkaita", meillä on katto pään päällä, sisällä lämmintä, luku- ja kirjoitustaito, tarpeeksi lämmintä vaatetta ja mukuloilla jopa ylellisyyksiä kuten polkupyörät ja kännykät.

Vierestä seuraan useampiakin tuttuja perheitä, joissa ainainen rahapula ja yhteiskunnalta vaaditaan avustuksia. Omat rahat tuhlataan juurikin edellä mainittuihin, on sisustettu ja sisustusta vaihdetaan usein, tilataan verhoja ja koriste-esineitä. Laitatetaan pigmentoidut kulmakarvat ja geelikynnet. Ostetaan uusia vaatteita, käydään baareissa, poltetaan tupakkaa ja juodaan saunakaljoja ja viiniä. Ja matkustellaan ja yövytään hotelleissa. Ja opetetaan sama elämäntyyli lapsillekin, jotka valittavat että eivät suostu käyttämään kirppikseltä ostettuja vaatteita ja h&m-vaatteetkaan eivät kelpaa kun ei ole "merkkiä".

Se että sinun tuttavapiirissäsi ei ole köyhiä lapsiperheitä, ei tarkoita etteikö niitä Suomessa olisi. Kyllä niitä kuule on.

Vierailija
288/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuun alussa kun on tukipäiviä ostetaan hullun kiilto silmissä ja kiimatippa persiissä ripsiliimoja, siideriä, viiniä ja sullesilletolle ja hälleäp*rille burgereita. Viikon päästä itketään ripsiliimat rutussa köyhyyttä ja kerjätään kolmen viikon ruoka-avut "säälittävillä" tarinoilla.

Nykyajan köyhä on se perhe jossa tienataan yhteensä 2000-2500e/kk käteen TYÖSTÄ ja silti maksetaan itse eläminen. Näitä ydinperheitä haluaisin auttaa.

Täällä kirjoittaa perheenäiti, jonka perheessä käteen jää juurikin tuo kyseisen rahavälin summa/kuukausi (sis. lapsilisät ja palkat) ja kaikki maksetaan itse. Valtio kylläkin tukee meitä siis lapsilisien muodossa. Meillä on mahdollisuus ostaa lapsille talvipuvut ja välikaudelle ulkovaatteet uutena kaupasta.

Ilmaiset vinkit kaikille

1. Suunnitelmallisuus kaikessa, kauppalistoissa lähtien, joulukin on joka vuosi samaan aikaan, se ei voi yllättää ketään.

3. Rakennekynnet, tekoripset, tupakan alkoholin yms. Voi unohtaa, turhaa rahanmenoa.

8. Pyydä tarvittaessa apua läheisiltä/sosiaalitoimistosta/kirkolta ajoissa, ettei tilanteesi mene aivan toivottomaksi.

9. Jos kuitenkin olet toivottomassa tilanteessa, etsi siihen ratkaisu, tai taho joka voi auttaa ratkaisussa.

10. Tee päätös ja ala työskentelemään paremman huomisen puolesta, älä jää "olosuhteiden uhriksi".

Pidätkö ihmisiä ihan tyhminä? Suurimmalla osalla pienituloisista on jo nämä kaikki keinot käytössä.

Ei kaikki käytä geelikynsiä tai hiuslisäkkeitä. Kaikilla ei ole läheisiä joilta voi kierrättää vaatteita tms. Ei osteta heräteostoksia ym. Kaikki tuleva menee elämiseen ja ylikalliiseen vuokraan (kaupungin asunto, etsin halvempaa), en polta/juo, en pysty säästämään 20 euroa kuussa, lasken excelillä kuukauden tulot ja menot joka kuukausi etukäteen ja budjetoin viikon ruokamenot etukäteen, kilpailutan puhelinliittymät ja netin vuosittain. Joulua emme onneksi vietä. Kommenttisi oli ärsyttävä.

T. Kahden teinin yh, jonka ahdinkoon on yksi ainut pelastus - työpaikka! (Jota yrityksistä huolimatta en ole vielä onnistunut saamaan)

Vierailija
289/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiset vinkit kaikille

Pidätkö ihmisiä ihan tyhminä? Suurimmalla osalla pienituloisista on jo nämä kaikki keinot käytössä.

Ei kaikki käytä geelikynsiä tai hiuslisäkkeitä. Kaikilla ei ole läheisiä joilta voi kierrättää vaatteita tms. Ei osteta heräteostoksia ym. Kaikki tuleva menee elämiseen ja ylikalliiseen vuokraan (kaupungin asunto, etsin halvempaa), en polta/juo, en pysty säästämään 20 euroa kuussa, lasken excelillä kuukauden tulot ja menot joka kuukausi etukäteen ja budjetoin viikon ruokamenot etukäteen, kilpailutan puhelinliittymät ja netin vuosittain. Joulua emme onneksi vietä. Kommenttisi oli ärsyttävä.

T. Kahden teinin yh, jonka ahdinkoon on yksi ainut pelastus - työpaikka! (Jota yrityksistä huolimatta en ole vielä onnistunut saamaan)

Mielenkiinnosta kysyn vaihdatko myös liittymät vuosittain?

Vierailija
290/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen virallisesti köyhä, työssä käyvä kahden lapsen yh-äiti.

Köyhyys on korvien välissä, koska niin paljon voi omalla kuluttamisellaan säästää.

Olen pahoillani, jos kuvitellaan saatavan kaikki ilmaiseksi mitään tekemättä.

Vierailija
291/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiset vinkit kaikille

Mielenkiinnosta kysyn vaihdatko myös liittymät vuosittain?

Ärsyttikö taas? Liittymien vuosittaiset vaihdot tulevat kalliimmaksi.

Vierailija
292/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Professorit huutaa lehdissä, että lapsia pitäs tehdä enemmän. Eka jokainen hallitus ajaa perheiltä kaiken alas ja silti köyhyyden keskelle pitäs vääntää uusia veronmaksajia. Sillähän ei ole väliä miten ihmiset pärjää, pääasia on että niitä tehtäis enemmän.

Sipilän huoltosuhdeuhkailu on aivan tuulesta temmattu. Sen mukaan jokaisen pariskunnan tulisi tehdä yli kaksi lasta - se tekeekin hyvää isossa mittakaavassa, jokaisen sukupolven tulisi olla aiempaa isompi. Tämän lisäksi jos nyt tekee lapsia niin ei se auta suurien ikäluokkien hoitamiseen, iso ikäluokat ehtivät kuolla ennenkuin nyt alulle laitettavat ehtivät hätiin. Robotiikka on avain tuohon ongelmaan. 

Varsin pelottavaa ettei tuossa asemassa oleva ihminen osaa näin yksinkertaista matematiikkaa...

Robotekniikka ei auta asiaa tippaakaan.

Jos lapsia syntyy sukupolvessa vähemmän kuine dellisessä niin yhteiskunta köyhtyy. Tämän maan talous on hajoamassa kokonaan eläkeläisten takia. Kaiken syyllinen on se että täällä ei tehdä lapsia.

Vierailija
293/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meitä köyhiä perheitä on ja paljon. Meidän perheeseen kuuluu isä, äiti ja lapset 2 ja 4. Tammikuussa meitä on jo viisi. Mies ei ole työelämässä osin nuoruuden hölmöyksien vuoksi ja minulla epäsäännölliset tulot. Meille kaikki apu on tervetullutta, kiitollisena otamme vastaan. Tiedän että jotkut ovat sitä mieltä miehen pitäisi mennä töihin vaan kun tehtyjä ja tekemättä jättämistä(koulu) ei voi enää muuttaa. Miestäni ja lapsiani rakastan. Tämä on meidän elämä ja valintamme. Älkää tuomitko, rakastakaa ja huomioikaa myös vähempiosaiset.

Aikuisenakin voi opiskella?

Löhemmäs 40 vuotiaan ei kannata edes opiskella. Kukaan ei palkkaa uuteen ammattiin ihmistä 40 vuotiaana jos hänellä ei siitä ole kokemusta.

40 vuotiailta odotetaan jo 20 vuoden kokemusta alalta

Vierailija
294/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meitä köyhiä perheitä on ja paljon. Meidän perheeseen kuuluu isä, äiti ja lapset 2 ja 4. Tammikuussa meitä on jo viisi. Mies ei ole työelämässä osin nuoruuden hölmöyksien vuoksi ja minulla epäsäännölliset tulot. Meille kaikki apu on tervetullutta, kiitollisena otamme vastaan. Tiedän että jotkut ovat sitä mieltä miehen pitäisi mennä töihin vaan kun tehtyjä ja tekemättä jättämistä(koulu) ei voi enää muuttaa. Miestäni ja lapsiani rakastan. Tämä on meidän elämä ja valintamme. Älkää tuomitko, rakastakaa ja huomioikaa myös vähempiosaiset.

Ööö, kyllä esimerkiksi opiskelu onnistuu nuoruusiän jälkeenkin. Ihan käsittämätöntä selittelyä ja uhriutumista.

Töihin se ei enää vaikuta.

Keski-ikäisenä on aivan turha enää yrittää muuttaa työuraansa.

Vierailija
295/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löhemmäs 40 vuotiaan ei kannata edes opiskella. Kukaan ei palkkaa uuteen ammattiin ihmistä 40 vuotiaana jos hänellä ei siitä ole kokemusta.

Niinpä, mitä tuota turhaan edes yrittämään mitään kun voi vain valittaa ja ruikuttaa ja syytellä muita kun loisiminen ei ole tarpeeksi mukavaa.

Vierailija
296/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiset vinkit kaikille

Vaikutat todella vihaiselta ja katkeroituneelta. Kokeileppa vaikka varamiespalvelun listoilla oloa hetki ja ylläty, kuinka tekevälle löytyy töitä niin paljon, kuin jaksaa tehdä. Ja samalla luot kontakteja työnantajiin. Lapsesi ovat teini-ikäisiä, ja jos ovat sinun taitosi elämässä perineet, niin eivät kuole kotona nälkään, vaikka työaika ei olisi 8-16.

Vierailija
297/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, mitä tuota turhaan edes yrittämään mitään kun voi vain valittaa ja ruikuttaa ja syytellä muita kun loisiminen ei ole tarpeeksi mukavaa.

Juu ja lapsille opetetaan se ainoa tapa mikä osataan, ruikutus, kerjäys ja tukien varassa eläminen. Mitä sitä turhaan opiskelemaan kun muut opiskelee. Syitä riittää.

Vierailija
298/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipäjonossa seistään kymmenen mukulaa ympärillä, tupakka huulessa velka-Volvo käynnissä kadun varressa. Ihanaa olla köyhä!

Höpö höpö.

Vierailija
299/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole ihanaa kun rikkaat ja/tai pihit voi päteä ja tuntea olonsa yleväksi antamalla täällä näitä vinkkejä

Enemmän on kyse siitä, että me pienituloiset, joilla jää elämiseen (kun maksamme itse asumisemme) suunnilleen sama kuin toimeentulotukien nostajilla, ihmettelemme, miten heillä ei riitä rahat, kun meilläkin riittää. Vai arvostaako sitä rahaa enemmän, kun sen eteen on tehnyt töitä?

Vierailija
300/407 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meitäkin joille kelpaa. Itse ostan tosi halvalla lapsen harrastuskaverin vanhat vaatteet aina kun äiti laittaa pieneksi menneet kiertoon. Halvalla saan, ja meitä ei nypyt haittaa kun ei käydä missään hienoissa paikoissa. :)

Kannattaa vaan kysellä, esim. päiväkodin kautta meillä päin vaihdellaan vaatekasseja ja kahvipaketteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän