Suomessa on maailman eniten lapsettomaksi jääneitä miehiä
Miehillä keskeinen syy lapsettomuuteen on sopivan kumppanin puuttuminen.
Suomessa on maailman eniten lapsettomaksi jääneitä miehiä. Lastensaanti-iän ylittäneistä suomalaismiehistä joka neljäs on lapseton. Tilastossa lastensaanti-iän ylittäneet ovat täyttäneet 45 vuotta.
”Jotkut heistä saavat toki vielä lapsia, mutta kyse on hyvin pienestä osuudesta”, kertoo Väestöliiton tutkimusprofessori Anna Rotkirch.
”Tällä hetkellä 30-vuotiaiden miesten kohdalla luku tulee oletettavasti olemaan vielä korkeampi, koska heidän sukupolvessaan syntyvyys on laskenut rajusti.”
Rotkirchin mukaan lapsettomien osuus on lisääntynyt viime vuosikymmenen aikana vahvasti kaikissa ikäryhmissä.
Useampi kuin joka viides nainen ja joka neljäs mies tulee olemaan vailla omaa lasta elämänsä aikana. Valtaosa heistä olisi toivonut tulevansa vanhemmaksi.
Miehillä keskeinen syy lapsettomuuteen on sopivan kumppanin puuttuminen. Väestöliiton kyselytutkimuksessa 20–35-vuotiaista miehistä yli puolet kertoi lapsettomuuden syyksi kumppanin puuttumisen. Joka neljäs vastaaja kertoi, että elämässä on muita mielenkiinnon kohteita kuin perheen perustaminen.
Koulutustaso vaikuttaa miesten lapsettomuuteen siten, että pelkän perusasteen koulutuksen saaneet miehet jäävät useammin lapsettomiksi kuin korkeasti koulutetut. Naiset saavat lapsia tasaisesti kaikissa koulutusluokissa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/artikkeli-1.329103
Kommentit (1016)
Eikös siitä ole vain pari viikkoa kun kirjoiteltiin valituksia siitä miten joku mies oli "huijattu" (lue: mies oli jättänyt ehkäisyn naisen varaan) isäksi, ja pari viikkoa sitä ennen miehestä joka masentui kun vaimo ei suhtautunut suopeasti kilpaurheiluharrastuksen aloittamiseen lapsiperheessä. Siitä, kun valitettiin siitä että naiset vaativat miehiltä liikaa (kuten puhtaita vaatteita lapsen päällä) taloudenhoidon suhteen on hieman pidempi aika. Tähän kun vielä lisätään palstalla jatkuvasti esiintuleva ilmiö siitä miten lasten olemassaolon ei pitäisi vaikuttaa miehen elintasoon ja elämäntyyliin mitenkään, niin kyllä siitä ihan omanlaisensa kuva piirtyy, eikä se kuva varsinaisesti positiiviselta vaikuta noin miesten osalta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan loistavaa että nuoret miehet ovat ymmärtäneet faktat ja uskaltavat elää sen mukaisesti! Ei lapsia typerysten kanssa. Suomalaisen naisen puolityhjää geenipoolia on aivan turha jatkaa.
Olen kolmekymppinen kahden tutkinnon mies. Mensan jäsen. Hyvässä duunissa. Urheilullinen mutta en porukan komein enkä alfauros.
Hyvännäköiset (ei paljon vaadi suomessa) yliopistonaiset ovat järkyttävän arrogantteja ja eivät kelpuuta. Hyvännäköiset ovat pelkästään arrogantteja typeryksiä. 'Tavalliset' kolmekymppiset etsivät jo paniikissa siittäjää, tik tak tik tak. Ei kiinnosta.
Mistä siis löytäisin lapselleni hyvän vaimon? Mielenkiintoni suomalaisiin naisiin on jo mennyt. Olenko siis luuseri? No, tätä palstaa lukiessani totean että enpä paljoa menetä. Hyvät geenini menevät hukkaan vaan menköön. Pitäkää tunkkinne. Etsin elämääni sisältöä muualta.
haahahaaa, unohdit listastasi patologisen valehtelijan ja av-ammattilaisen :D :D :D Pidämme kiitos tunkkimme, helpottaa kummasti renkaiden vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan loistavaa että nuoret miehet ovat ymmärtäneet faktat ja uskaltavat elää sen mukaisesti! Ei lapsia typerysten kanssa. Suomalaisen naisen puolityhjää geenipoolia on aivan turha jatkaa.
Olen kolmekymppinen kahden tutkinnon mies. Mensan jäsen. Hyvässä duunissa. Urheilullinen mutta en porukan komein enkä alfauros.
Hyvännäköiset (ei paljon vaadi suomessa) yliopistonaiset ovat järkyttävän arrogantteja ja eivät kelpuuta. Hyvännäköiset ovat pelkästään arrogantteja typeryksiä. 'Tavalliset' kolmekymppiset etsivät jo paniikissa siittäjää, tik tak tik tak. Ei kiinnosta.
Mistä siis löytäisin lapselleni hyvän vaimon? Mielenkiintoni suomalaisiin naisiin on jo mennyt. Olenko siis luuseri? No, tätä palstaa lukiessani totean että enpä paljoa menetä. Hyvät geenini menevät hukkaan vaan menköön. Pitäkää tunkkinne. Etsin elämääni sisältöä muualta.
Täällä toinen kaltaisesi. Jos joskus epäilen päätöstäni elää ilman parisuhdetta, niin vahvistusta päätöksen oikeellisuudesta ei tarvitse kaukaa hakea. Tänään täältä pieni muikkari. Toivotan teille naisille kuitenkin antoisaa elämää. Miehiä käy sääliksi.
Nämä ovat miehille äärimmäisen kipeitä asioita. Meilläkin jäi harrikka ostamatta, koska vaimo osti sillä rahalla 10 000 tuikkukippoa. Ja kaksi sisustustarraa. Nyyh!
Joka neljäs 40v mies jää lapsettomaksi? Turha tässä on enää yrittää. Kiusaajat olivat oikeassa. Ei musta ole mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomaksi tässä varmaan jää. Työtön mies kun on pelkkää roskaa naisten silmissä. Naiset kun on suomessa rahan ahneita materialisteja ja työtön mies ei voi tarjota naiselle ylellisyyksiä niin eivätpä kelpuuta.
Ei kyse ole ahneudesta vaan siitä yksinkertaisesta faktasta, että työttömän on todella vaikea saada raavituksi kasaan niin paljon rahaa, että se riittää lapsen elatukseen. Se on noin 600 euroa kuussa, jos tilastollisesti laskee. Ei minulla ainakaan työttömänä ole sellaisia rahoja edes itseeni, saati toiseen. Lapsilisäkin on vain satasen.
Toki kuka tahansa voi jäädä työttömäksi milloin tahansa, se on myös riski mikä pitää vaan hyväksyä. Mutta työssäkäydessä voi edes kuvitella säästävänsä rahaa sukanvarteen pahan päivän varalle. Esim. minun työttömyyteni ja sairastelukuluni ovat syöneet säästöni jo aikapäiviä sitten, ja elän täysin kädestä suuhun. On vaan realismia, etten hommaa lasta tällaisessa tilanteessa, saati toisen työttömän kanssa. Valtion elatettavaksihan se raukka joutuisi, eikä siinä nyt ole mitään järkeä.
Eli unohda nyt jo se ahneus. Ihan on kyse siitä saako leipää pöytään, paitaa päälle ja kaikkia näitä härpäkkeitä mitä lapsi tarvitsee ja haluaa (lelut, pyörät, kirjat jne.).
Hyvin saa katettua perustarpeet kun ei osta tuikkukuppeja ja sisustustarroja.
Perustarpeista kuten moottoripyöristä, mönkijöistä, seinän kokoisista televisioista, kolmesta kompressorista ja paalillisesta saunakaljaa ei kuitenkaan ole tarpeellista luopua.
Minulla on jäänyt nuo kaikki väliin vaikka olenkin ollut ns hyvätuloinen. Edes pienintä alumiinibusteria trailereineen ei ole ollut varaa ostaa.
Ai miksikö? Siksi että erehdyin alkaa perheelliseksi ahneen naisen kanssa. Vasta viimeiset kaksi vuotta olen sanonut "ei!" turhille matkoille yms, säästäen 15 kE.
Jotka muuten meni LVI-remppaan viime kuussa ja kun pyysin naista maksamaan hänen unelmakämppänsä olennaisesta peruskorjauksesta 5000E, johan alkoi huuto ja vaikerrus kun se vie lomabudjetin etc.
Nainen voisi kysäistä jos hänen ystävistään joku olisi lvi-asentaja ja neuvotella hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monta yli40v lapsetonta miestä.Moni on suoraan sanonut,ettei uskaltanu ottaa riskiä,että eron tullessa joutuu maksamaan järkyttäviä elatusmaksuja.Jokainen mies tuntee monta miestä jotka kertovat millaiseen rahapulaan on joutunut eron jälkeen.
Tosissaanko sinusta miehen elatusvelvollisuus lapsia kohtaan pitäisi katketa erossa?
KYLLÄ !
Joka ikinen kerta kun NAINEN on se eron aloitteen tekijä, olkoonkin sitten avio- tai avoliitto. Sitten jos aloitteen tekijä eron suhteen on mies, silloin on vain oikeus ja kohtuus että mies maksaa. Perusperiaate on se että, joka aiheuttaa sen eron, se myös maksaa aiheuttamastaan touhusta tulevat kulut. Ja koska 80 % naisista on syyllisiä eroihin, on vain oikeus ja kohtuus että nämä erilleen kasvajat ja itsensä etsiskelijät myös maksavat itse aiheuttamansa jäljet.
Hahahhaaa. Tämä on kyllä paras aivopieru aikoihin. Jos mies ei maksaisi elatusmaksuja lapsista silloin, kun nainen haluaa erota, pitäisi naisten jättää ne lapset isälle. Kyllä siinä useampikin isukki tulisi toisiin aatoksiin, kun yksinhuoltajuus lasten kanssa siintäisi. Ajatella tilannetta, jossa lapsi on vaikka noin puolivuotias ja isän pitäisi jäädä eron sattuessa kotiin lasta hoitamaan, koska hoitoon ei niin pientä voi vielä. Isukilla ei välttämättä olisi edes yhtä kokonaista päivää takana lastenhoitoa ja pitäisikin jäädä yksin lapsesta huolehtimaan. Vois tulla isälle pupu pöksyyn. Oikeasti.
Käytännässä sinun ehdotuksesi tarkoittaa sitä, että vain miehillä olisi oikeus erota. Muuten isän ei tarvitsisi huolehtia omista lapsistaan ollenkaan. Ihan saisasta. kaikkea sitä ihminen miettiikin. Ejkä suurimmalle osalle miehiä on vain parempi, ettei lisäänny. Ja se on ehdottomasti myös lapsen onni.
Kuka oikeasti aivoilla varustettu ihminen tähän maailmaan enää lapsia hankkisi edes? Muutenkin se on täyttä valetta että naisia kiinnostaisi isän koulutus; ulkonäkö on se joka ratkaisee kun jälkeläiselle halutaan parhaat mahdolliset geenit ja naiset ovat valmiita uhraamaan hyvinkin paljon saadakseen näiden alffojen siemenen kun tietävät että voivat myöhemmin helposti hankkia beetan elättämään sen lapsen lupaamalla seksiä jota eivät todellisuudessa tule antamaan lähes koskaan vaan käyvät vieraissa alituiseen.
Maa hanmuuttokulut on miljardeja vuodessa.
Ne rahat on pois työllistymisestä, koulutuksesta ja ihan kaikesta.
Nyt ihmetellään miksi ihmiset syrjäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävä tutkimustulos. Mä luulin, että huonosti koulutetut sikiää eniten ja nuorina.
Kyllähän miehissä nämä syrjäytyneet eivät onneksi lisäänny. Ja ne ovat juuri niitä huonostikoulutettuja. Yleensä nämä peräkammaripojat ovat nippanappa selvinneet peruskoulusta ja eivät juurikaan naisten kanssa pääse pelehtimään. Jo pitkään on ollut tiedossa, että huonosti koulutetut miehet ei lisäänny ja siinä ei luulisi olevan mitään pahaa. Hyvä niin. Ja ehkä huonosti koulutettujen naistenkaan ei pitäisi lisääntyä. Ainakaan niiden , joilla on elämänhallinta hukassa.
Mutta sitä ihmettelen tässä aloituksessa, että siinä painotetaan miten miehet jäävät lapsettomiksi kumppaninpuutteen vuoksi. Eiköhän tuo ole aika selvää ja pätee myös naisiin. Moni nainenkin jää lapsettomaksi koska ei löydä sitä elämänkumppania ja ei halua tehdä yksinäistä lasta. Yh harvemmin on se haluttu vaihtoehto kasvattaa lapsi. Yleensä vaan käy niin, että mies lähtee kävelemään ja nainen jää lapsen kanssa yksin. Jotkut, mutta harvemmat tekevät lapsen harkitusti yksin.
Mitä jos se matalasti koulutettu syrjäytynyt mies onkin juuri se kuka ei petä ja lähde kävelemään?
Sitähän ei koskaan tiedä kuka lähtee ja kuka ei. Mielummin kuitenkin terve ja älykäs lisääntymiskumppani kuin sellainen, joka tuskin lähtee kävelemään (kun ei muitakaan saa?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä naisia hävetä tämä ketju?
Ei kokonaisuudessaan. Löytyy täältä yksinkertaistettuja ja äärimmilleen kärjistettyjä yleistyksiäkin, mutta mulla on tapana tällä palstalla hyppiä sellaiset yli ja olla provosoitumatta. Olipa aihe mikä tahansa. Öyhöttelijät voi jättää omaan arvoonsa ja keskittyä kuuntelemaan mitä sillä asiallisesti itseään artikuloivalla on asiaa. Muuten täällä on minusta hyvääkin keskustelua (olen menossa sivulla kuusi).
Asiallisia joka ei leimaa viidesosaa miehistä ongelmaisiksi? Todella harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen kaltaisesi. Jos joskus epäilen päätöstäni elää ilman parisuhdetta, niin vahvistusta päätöksen oikeellisuudesta ei tarvitse kaukaa hakea. Tänään täältä pieni muikkari. Toivotan teille naisille kuitenkin antoisaa elämää. Miehiä käy sääliksi.
Miksi käy sääliksi? Tuossahan maalaillaan kuvaa miten kamalia naiset on ja elämä ihanaa ilman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomaksi tässä varmaan jää. Työtön mies kun on pelkkää roskaa naisten silmissä. Naiset kun on suomessa rahan ahneita materialisteja ja työtön mies ei voi tarjota naiselle ylellisyyksiä niin eivätpä kelpuuta.
Ei kyse ole ahneudesta vaan siitä yksinkertaisesta faktasta, että työttömän on todella vaikea saada raavituksi kasaan niin paljon rahaa, että se riittää lapsen elatukseen. Se on noin 600 euroa kuussa, jos tilastollisesti laskee. Ei minulla ainakaan työttömänä ole sellaisia rahoja edes itseeni, saati toiseen. Lapsilisäkin on vain satasen.
Toki kuka tahansa voi jäädä työttömäksi milloin tahansa, se on myös riski mikä pitää vaan hyväksyä. Mutta työssäkäydessä voi edes kuvitella säästävänsä rahaa sukanvarteen pahan päivän varalle. Esim. minun työttömyyteni ja sairastelukuluni ovat syöneet säästöni jo aikapäiviä sitten, ja elän täysin kädestä suuhun. On vaan realismia, etten hommaa lasta tällaisessa tilanteessa, saati toisen työttömän kanssa. Valtion elatettavaksihan se raukka joutuisi, eikä siinä nyt ole mitään järkeä.
Eli unohda nyt jo se ahneus. Ihan on kyse siitä saako leipää pöytään, paitaa päälle ja kaikkia näitä härpäkkeitä mitä lapsi tarvitsee ja haluaa (lelut, pyörät, kirjat jne.).
Hyvin saa katettua perustarpeet kun ei osta tuikkukuppeja ja sisustustarroja.
Siis työtön? Hyvin löytyy se 600 kuussa laittaa lapseen 18 vuoden ajan?
Kuten sanottu, niin minä en ainakaan omalla työttömyystuellani siihen mitenkään kykene. Ihmeisiin saa kyllä pystyä, että se 490 euroa (plus lapsilisä 100) riittää kahden hengen elättämiseen kuukaudessa tässä maassa. Tai kahden työttömän taloudessa noin 1000 euroa kuukaudessa paitsi laskuihin ja pakollisiin juokseviin menoihin, myös kolmen ihmisen elättämiseen. Melkoinen maagi olet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän perheen lapsena kiitän sinua tästä valinnastasi. Kouluvuodet voivat olla yhtä helvettiä jos joudut viettämään ne karseassa seurassa köyhän alueen koulussa ja jos sinulla ei ole koskaan rahaa edes kunnon ruokaan. Syntymätön lapsi ei tunne kärsimystä.
Eipä kestä, yhteiskunnan puolesta. :) Olen sanonut jo pitkään, että rakastan lapsiani niin paljon etten anna heidän syntyä tälle planeetalle.
Minä olen 37v komea ja työelämässä oleva mies. Minulla ei ole lapsia siksi koska haluan kumppanin jolla ei ole lapsia... plus kemiat täytyy matsata. Sellasta ei ole tullu vielä vastaan. Oma ikäset alkaa olemaan jo liian vanhoja synnyttämään. Täytyy alkaa katsomaan 25-30v naisia.
Vierailija kirjoitti:
Maa hanmuuttokulut on miljardeja vuodessa.
Ne rahat on pois työllistymisestä, koulutuksesta ja ihan kaikesta.Nyt ihmetellään miksi ihmiset syrjäytyy.
Hys hys nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko miehet tyhmiä kun rakastuvat ja pariutuvat työttömien naisten kanssa. Tai vaihtoehtosesti, se nainenkin voi tienata. Etkö todellakaan näe että jokin ei käy järkeen.
Siis tietysti jos toinen tienaa tonnitolkulla kuukausittain eikä häntä haittaa se, että toinen ei pysty osallistumaan perheen elatukseen juuri ollenkaan rahallisesti, niin antaa palaa vaan olipa sukupuolet kummin päin tahansa. Mutta jos itselläkään ei ole kovin ihmeelliset tulot, juuri ja juuri selviää sujuvasti menoistaan, niin eihän silloin kannata kuvitellakaan, että työttömän kanssa kannattaisi lapsia alkaa tekemään. Ei miehen eikä naisen. Silloin ei vaan ne rahat yksinkertaisesti riitä, tässä maassa on vaan liian kallista sellaiseen. Sehän on pelkästään järkevää.
Ja huomasitko, että minä en puhunut viestissäni mitään siitä että onko se oletettu toinen työtön nainen tai mies. Ihan sama, se pätee kumminkin päin. Itsestänihän minä siinä muutenkin puhuin enimmäkseen. Saa työttömän kanssa parisuhteessa olla, se on totaalisen asia erikseen, mutta nyt puhuttiinkin siitä mikä ne rahat imee lopullisestikin eli lapsesta. Se kannattaa köyhän jättää väliin. Ei parisuhdetta. Miehen tai naisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käy sääliksi? Tuossahan maalaillaan kuvaa miten kamalia naiset on ja elämä ihanaa ilman?
Niinhän se onkin, saan sinkkuna tarpeeni tyydytettyä vallan mainiosti. Lisäksi minulla on ihan normaaleja fiksuja naisia ystävinä, minua kohtelevat hyvin, mutta miehensä ei kunnioituksella juhli, vaikka osalistuvatkin kotitöihin. Heitä säälin. Milloin on hiiri ja milloin sika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä naisia hävetä tämä ketju?
Ei kokonaisuudessaan. Löytyy täältä yksinkertaistettuja ja äärimmilleen kärjistettyjä yleistyksiäkin, mutta mulla on tapana tällä palstalla hyppiä sellaiset yli ja olla provosoitumatta. Olipa aihe mikä tahansa. Öyhöttelijät voi jättää omaan arvoonsa ja keskittyä kuuntelemaan mitä sillä asiallisesti itseään artikuloivalla on asiaa. Muuten täällä on minusta hyvääkin keskustelua (olen menossa sivulla kuusi).
Ohiksena tähän vastaukseen jatkan, että miksi niiden naisten pitäisi tässä ketjussa hävetä?? Enemmän minua hävettäisi miehenä, nämä teidän tuikkukippu, sisustustarra naiset. Mistä te niitä naisia hommaatte, kun ne tuollaisia on. Kevätverhoja ei vielä kai ole mainittu, mutta eihöhän nekin vielä mainita.
Samaten miesten mielestä vain miehet elättää perhettä ja kuitenkin rahat loppuu siihen paikkaan kun erotaan. Miksi ne miesten rahat ei enää sitten riitä lasten elatukseen, kun avuioliitossa kuitenkin ovat maksaneet "kaiken" ja ne rahat on silloin riittäneet? Ettei vaan olisi käytetty silloin myös niitä vaimon tienaamia rahoja perheen menoihin?. Miehet niitä aivopieruja tässäkin ketjussa latelee. ja aina ne samat argumentit. Osaan ne jo ulkoa:
-tuikkukipot (iso investointi, saa kirpparilta jos jonkinlaista 10 sent /kpl
-sisustustarrat (?mitä ne on?)
-kevätverhot (kuka vaihtaa?)
-mies yksin tienaa ja elättää koko perheen
-naiselle ei kai palkkaa makseta, ja jos maksetaan laittaa sen vaateisiin ja meikkeihin.8Kuitenkin jaksetaan vinkua, miten suomalainen nainen ei pidä huolta itsestään, ei meikkaa, ei käytä hienoja vaatteita, kulkee alennuslenkkareissa jne. Todella ristiriitaista)
-kun erotaan, ja miehen täytyy maksaa muutama satanen kk lapselle elatusta, rahat loppuu siihen paikkaan.
-aina niitä elareita maksetaan koko loppuikä, vaikka lapset olisivat jo teini-iässä erotessa ja täyttäisivät parin vuoden kuluttua 18v.
Tätä ei ole vaikea päätellä.