Suomessa on maailman eniten lapsettomaksi jääneitä miehiä
Miehillä keskeinen syy lapsettomuuteen on sopivan kumppanin puuttuminen.
Suomessa on maailman eniten lapsettomaksi jääneitä miehiä. Lastensaanti-iän ylittäneistä suomalaismiehistä joka neljäs on lapseton. Tilastossa lastensaanti-iän ylittäneet ovat täyttäneet 45 vuotta.
”Jotkut heistä saavat toki vielä lapsia, mutta kyse on hyvin pienestä osuudesta”, kertoo Väestöliiton tutkimusprofessori Anna Rotkirch.
”Tällä hetkellä 30-vuotiaiden miesten kohdalla luku tulee oletettavasti olemaan vielä korkeampi, koska heidän sukupolvessaan syntyvyys on laskenut rajusti.”
Rotkirchin mukaan lapsettomien osuus on lisääntynyt viime vuosikymmenen aikana vahvasti kaikissa ikäryhmissä.
Useampi kuin joka viides nainen ja joka neljäs mies tulee olemaan vailla omaa lasta elämänsä aikana. Valtaosa heistä olisi toivonut tulevansa vanhemmaksi.
Miehillä keskeinen syy lapsettomuuteen on sopivan kumppanin puuttuminen. Väestöliiton kyselytutkimuksessa 20–35-vuotiaista miehistä yli puolet kertoi lapsettomuuden syyksi kumppanin puuttumisen. Joka neljäs vastaaja kertoi, että elämässä on muita mielenkiinnon kohteita kuin perheen perustaminen.
Koulutustaso vaikuttaa miesten lapsettomuuteen siten, että pelkän perusasteen koulutuksen saaneet miehet jäävät useammin lapsettomiksi kuin korkeasti koulutetut. Naiset saavat lapsia tasaisesti kaikissa koulutusluokissa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/artikkeli-1.329103
Kommentit (1016)
Vierailija kirjoitti:
On paradoksaalista, että juuri maassa missä miehet ovat ottaneet naiset tasavertaisiksi, jäävät useiten ilman tahtomaansa jälkikasvua. Mistä tämä kertoo?
Siitä, että tämä tasa-arvoinen maa on niin kallis, että ihmisillä ei ole varaa lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei v*ttu mitä naisten syyllistämistä taas. Miehet on ihan itse syyllisiä omaan asemaansa. Katsokaa peiliin lampaat!
Tein 2 lasta eri miesten kanssa. Luulisi kelpaavan. Ei mutta mähän olen täys hutsu, kun on useampi isä, vaikka toinen onkin haudassa.
Mähän olin ekan kanssa nuori ja lapsen isällä ei mennyt hyvin, sehän oli kai minun vikani. (Vaikka kannattelinkin häntä juuri niin kuin täällä vaaditaan, vaikka se onkin naisen tyhmyyden osoitus.) En ole koskaan käyttänyt päihteitä, rajoitin siis häntä ja mahdollistin toisen juomisen.
Sittemmin tapasin itseäni nuoremman miehen, joka muutti kotoaan meille. Kauheaa, vein siltä vapauden ryypiskellä ja nssia ympäriinsä ja tein siitä väkisin isäpuolen.
Vanhempi lapseni kasvoi aikuiseksi, kouluttautui yliopistossa ja löysi tyylisensä kumppanin. Lisäksi hän tekee muuta työtä, lapsia ei ole.
On se nyt kumma, kun ei tavallinen duunari kelpaa, vie työn joltakulta toiselta ja syyllistyy vielä suomalaisten joukkokatoon kun ei lisäänny.
Jne jne jne jne....
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 37v komea ja työelämässä oleva mies. Minulla ei ole lapsia siksi koska haluan kumppanin jolla ei ole lapsia... plus kemiat täytyy matsata. Sellasta ei ole tullu vielä vastaan. Oma ikäset alkaa olemaan jo liian vanhoja synnyttämään. Täytyy alkaa katsomaan 25-30v naisia.
Oletko tarkoituksella lykännyt noin myöhäiseksi? Tunnen miehiä jotka kuvittelee noin vain vanhempana saavansa 10v nuoremman naisen. Voi ehkä onnistua jos on tosi rikas.
Vierailija kirjoitti:
Taas kertan kun tuodaan miesten ongelma esiin, niin tämä kääntyy miehiä vastaan. Miten minusta tuntuu, että osa naisista ei pysty empatiaan, eikä mihinkään rakentavaan toimintaan. Hämmentävää, koska tunnen paljon fiksuja naisia, jotka eivät todellakaan käyttäytyisi näin. Ovatko tuntemani naiset vain poikkeuksia?
Ei lapsettomuus ole miehille ongelma. Ongelma on vaimo/tyttöystävä joka raskautuu aina ja 100% mieheltä salaa. Tai sitten lapsi onkin naapurin Penan. Mies ei koskaan eikä missään tilanteessa halua lapsia, eikä ainakaan suomalaisen naisen kanssa. Pimperokin venyy ja menee pilalle lapsen saannissa ja kukapa mies sitä sitten enää voi panna?
Minua hämmentää tässä keskustelussa vain se, että joku olettaa miesten haluavan lapsia. Tässäkin ketjussa miesten kommentit on luokkaa "en ikinä haluaisi lasta suomalaisen naisen kanssa. joutuu vielä maksamaan elatusmaksuja, jos ero tulee".
Tai paras: Jos nainen hakee eroa, ei miehen tarvitse maksaa lastensa elatusta(elareita siis)
Tässäkään pitkässä ketjussa ei yksikään mies ole halunnut lapsia, koska naiset.
No silloinhan tässä ei ole mitään ongelmaa. Miehet ei halua lapsia. Ei ongelmaa, että ovat lapsettomia.
Vierailija kirjoitti:
Siirrytään aiheeseen esiliina kysyy :)
Kumman kaa mukulat, kiltin vai jännän?
Järki kyllä sanoisi että kiltin, mutta valitsen kuitenkin jännän niin kuin suurin osa naisista :D
Hyvä kysymys että vastaus ja niin totta valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paraneeko flaksi huikeasti, kun tapahtuu siirtymä köyhästä opiskelijasta hyväpalkkaiseksi?
No todellakin. Kysypä joltain hyväpalkkaiselta dippainssiltä vaikka.
Kaikki tuntemani dippainssimiehet ovat sinkkuja. Toisaalta en tiedä heidän tulojaan, mutta ainakin asunnon ja auton perusteella ollaan setelipuolella
Kaikki paremmin tuntemani dippainssimiehet ovat naimisissa, ja eiköhän suurin osa niistä alan opiskelijoista, joihin työssäni törmään joka arkipäivä sitä ole jonakin päivänä - suurin osa ihan mukavia tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites tää ruotsin kieli nyt tähän kasvavaan lapsettomuuteen ja yksinäisyyteen liittyy
Pojat täällä ovat sitä mieltä, että pakkoruotsi on kaiken inhimillisen kärsimyksen syy, mukaan luettuna heidän naisettomuutensa. :)
Lukioluokallani ysärin alussa oli perinteinen matikka-fysiiikanero jolle kielet oli kompastuskivi, mm toka vuosi ruotsin vuoksi tuplaten, ruotsista kirjoituksista i. Uusintaan ja "sääli-a", juuri ja juuri virkamiestentistä läpi.
Tänään hän on tekniikan tohtori ja johtaa kansainvälistä tutkijatiimiä, kohtuullisen englannin varassa. Hänen kohdallaan ruotsin kieli meinasi olla kynnyskysymys, täysin irrelevantin tekijän vuoksi maailma meinasi menettää hänen kykynsä.
Ja arvatkaas onko kiihkeä pakkoruotsin vastustaja?
Niin, YSÄRILLÄ. Oma veljeni kirjoitti TÄNÄ VUONNA, eikä ollut pakko kirjoittaa ruotsia (vaihtoehtona joko matikka tai ruotsi, jompikumpi pakko kirjoittaa, veli valitsi matikan). Tottakai rämpi ne pakolliset kurssit läpi mutta kyllä ihan puupääkin saa ruotsista vitosen jos vain vähän viitsii ponnistella. En minäkään kaikista lukiokursseistani tykännyt, esim pakolliset tiedeaineet meni lähempänä kutosta kuin kymppiä mutta kuitenkin tein töitä sen verran että ne sai läpi.
Pitäisikö kouluista poistaa kaikki aineet joista pojat ei tykkää? Silloinhan sinne jäisi vaan liikka ja puukässä... Ehkä parempaa olisi että kouluissa kannustettaisiin poikia olemaan sinnikkäämpiä opintojensa kanssa ja teroitettaisiin sitä, että aina ei kaikki elämässä ole ihan kivaa mutta se ei tarkoita että pitää heittää hanskat tiskiin...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 37v komea ja työelämässä oleva mies. Minulla ei ole lapsia siksi koska haluan kumppanin jolla ei ole lapsia... plus kemiat täytyy matsata. Sellasta ei ole tullu vielä vastaan. Oma ikäset alkaa olemaan jo liian vanhoja synnyttämään. Täytyy alkaa katsomaan 25-30v naisia.
Moni mies saisi vielä lapsia kun ottaisi oman ikäisensä naisen. Nainen pystyy synnyttämään vaikka 60 v., mutta toki raskaus vaatii jo siinä vaiheessa apuja. 50 v. asti voi tulla raskaaksi ihan luonnollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävä tutkimustulos. Mä luulin, että huonosti koulutetut sikiää eniten ja nuorina.
Niin, naiset.
Keskenäänkö? Kai niillä lapsilla on isätkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan loistavaa että nuoret miehet ovat ymmärtäneet faktat ja uskaltavat elää sen mukaisesti! Ei lapsia typerysten kanssa. Suomalaisen naisen puolityhjää geenipoolia on aivan turha jatkaa.
Olen kolmekymppinen kahden tutkinnon mies. Mensan jäsen. Hyvässä duunissa. Urheilullinen mutta en porukan komein enkä alfauros.
Hyvännäköiset (ei paljon vaadi suomessa) yliopistonaiset ovat järkyttävän arrogantteja ja eivät kelpuuta. Hyvännäköiset ovat pelkästään arrogantteja typeryksiä. 'Tavalliset' kolmekymppiset etsivät jo paniikissa siittäjää, tik tak tik tak. Ei kiinnosta.
Mistä siis löytäisin lapselleni hyvän vaimon? Mielenkiintoni suomalaisiin naisiin on jo mennyt. Olenko siis luuseri? No, tätä palstaa lukiessani totean että enpä paljoa menetä. Hyvät geenini menevät hukkaan vaan menköön. Pitäkää tunkkinne. Etsin elämääni sisältöä muualta.
Täällä toinen kaltaisesi. Jos joskus epäilen päätöstäni elää ilman parisuhdetta, niin vahvistusta päätöksen oikeellisuudesta ei tarvitse kaukaa hakea. Tänään täältä pieni muikkari. Toivotan teille naisille kuitenkin antoisaa elämää. Miehiä käy sääliksi.
Tehän sitten sopisitte hyvin yhteen - ei anaaliseksi ole homosuhteissa mitenkään pakollista, jos se ajatuksena pelottaa/inhottaa. Tapaamaan vaan ja rakentamaan hyvää suhdetta jaettujen vahvuuksien ja kiinnostusten ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kertan kun tuodaan miesten ongelma esiin, niin tämä kääntyy miehiä vastaan. Miten minusta tuntuu, että osa naisista ei pysty empatiaan, eikä mihinkään rakentavaan toimintaan. Hämmentävää, koska tunnen paljon fiksuja naisia, jotka eivät todellakaan käyttäytyisi näin. Ovatko tuntemani naiset vain poikkeuksia?
Ei lapsettomuus ole miehille ongelma. Ongelma on vaimo/tyttöystävä joka raskautuu aina ja 100% mieheltä salaa. Tai sitten lapsi onkin naapurin Penan. Mies ei koskaan eikä missään tilanteessa halua lapsia, eikä ainakaan suomalaisen naisen kanssa. Pimperokin venyy ja menee pilalle lapsen saannissa ja kukapa mies sitä sitten enää voi panna?
Minua hämmentää tässä keskustelussa vain se, että joku olettaa miesten haluavan lapsia. Tässäkin ketjussa miesten kommentit on luokkaa "en ikinä haluaisi lasta suomalaisen naisen kanssa. joutuu vielä maksamaan elatusmaksuja, jos ero tulee".
Tai paras: Jos nainen hakee eroa, ei miehen tarvitse maksaa lastensa elatusta(elareita siis)
No silloinhan tässä ei ole mitään ongelmaa. Miehet ei halua lapsia. Ei ongelmaa, että ovat lapsettomia.
Tutkimus sanoi että haluaa. En ymmärrä kantaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävä tutkimustulos. Mä luulin, että huonosti koulutetut sikiää eniten ja nuorina.
Niin, naiset.
Ei ole enään mitenkään varmaa sekään, kun ollaan niin emansipaatuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä naisia hävetä tämä ketju?
Ei kokonaisuudessaan. Löytyy täältä yksinkertaistettuja ja äärimmilleen kärjistettyjä yleistyksiäkin, mutta mulla on tapana tällä palstalla hyppiä sellaiset yli ja olla provosoitumatta. Olipa aihe mikä tahansa. Öyhöttelijät voi jättää omaan arvoonsa ja keskittyä kuuntelemaan mitä sillä asiallisesti itseään artikuloivalla on asiaa. Muuten täällä on minusta hyvääkin keskustelua (olen menossa sivulla kuusi).
Ohiksena tähän vastaukseen jatkan, että miksi niiden naisten pitäisi tässä ketjussa hävetä?? Enemmän minua hävettäisi miehenä, nämä teidän tuikkukippu, sisustustarra naiset. Mistä te niitä naisia hommaatte, kun ne tuollaisia on. Kevätverhoja ei vielä kai ole mainittu, mutta eihöhän nekin vielä mainita.
Samaten miesten mielestä vain miehet elättää perhettä ja kuitenkin rahat loppuu siihen paikkaan kun erotaan. Miksi ne miesten rahat ei enää sitten riitä lasten elatukseen, kun avuioliitossa kuitenkin ovat maksaneet "kaiken" ja ne rahat on silloin riittäneet? Ettei vaan olisi käytetty silloin myös niitä vaimon tienaamia rahoja perheen menoihin?. Miehet niitä aivopieruja tässäkin ketjussa latelee. ja aina ne samat argumentit. Osaan ne jo ulkoa:
-tuikkukipot (iso investointi, saa kirpparilta jos jonkinlaista 10 sent /kpl
-sisustustarrat (?mitä ne on?)
-kevätverhot (kuka vaihtaa?)
-mies yksin tienaa ja elättää koko perheen
-naiselle ei kai palkkaa makseta, ja jos maksetaan laittaa sen vaateisiin ja meikkeihin.8Kuitenkin jaksetaan vinkua, miten suomalainen nainen ei pidä huolta itsestään, ei meikkaa, ei käytä hienoja vaatteita, kulkee alennuslenkkareissa jne. Todella ristiriitaista)
-kun erotaan, ja miehen täytyy maksaa muutama satanen kk lapselle elatusta, rahat loppuu siihen paikkaan.
-aina niitä elareita maksetaan koko loppuikä, vaikka lapset olisivat jo teini-iässä erotessa ja täyttäisivät parin vuoden kuluttua 18v.
Teit siis öyhöttelijöistä tuillaisen kiva yhteenvedon. Et taida olla yhtään sen parempi. Tämä on kuitenkin tutkittua tietoa, ja onko niin että suomalaiset miehet eivät vain kelpaa?
Olen parempi. Ostin OMILLA rahoillani 2 tuikkukippoa! Ja miten niin suomalainen mies ei kelpaa? Tä
ällä meilläpäin kaikilla on suomalainen mies. Yhdellä miehellä on venäläinen vaimo. Aiemmin oli useammallakin, mutta ne vaimot lähti aika äkkiä, kun miehet oli juoppoja. Tämä yksi ei ollut ja vaimo on pysynyt. Mutta siis, suomalaisilla naisilla on varmaan yli 90 prosenttisesti suomalainen mies. Mitäs siihen sanot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei koskaan eikä missään tilanteessa halua lapsia, eikä ainakaan suomalaisen naisen kanssa. Pimperokin venyy ja menee pilalle lapsen saannissa ja kukapa mies sitä sitten enää voi panna?
Tämä, koska miehet ei vaan tajua, että isyys on kallista ja sen lisäksi pitäisi vielä hoitaa niitä lapsia ja tehdä puolet kotitöistä. Ihan hyvä, etteivät laiskat ja emotionaalisesti vajaat miehet lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan loistavaa että nuoret miehet ovat ymmärtäneet faktat ja uskaltavat elää sen mukaisesti! Ei lapsia typerysten kanssa. Suomalaisen naisen puolityhjää geenipoolia on aivan turha jatkaa.
Olen kolmekymppinen kahden tutkinnon mies. Mensan jäsen. Hyvässä duunissa. Urheilullinen mutta en porukan komein enkä alfauros.
Hyvännäköiset (ei paljon vaadi suomessa) yliopistonaiset ovat järkyttävän arrogantteja ja eivät kelpuuta. Hyvännäköiset ovat pelkästään arrogantteja typeryksiä. 'Tavalliset' kolmekymppiset etsivät jo paniikissa siittäjää, tik tak tik tak. Ei kiinnosta.
Mistä siis löytäisin lapselleni hyvän vaimon? Mielenkiintoni suomalaisiin naisiin on jo mennyt. Olenko siis luuseri? No, tätä palstaa lukiessani totean että enpä paljoa menetä. Hyvät geenini menevät hukkaan vaan menköön. Pitäkää tunkkinne. Etsin elämääni sisältöä muualta.
Täällä toinen kaltaisesi. Jos joskus epäilen päätöstäni elää ilman parisuhdetta, niin vahvistusta päätöksen oikeellisuudesta ei tarvitse kaukaa hakea. Tänään täältä pieni muikkari. Toivotan teille naisille kuitenkin antoisaa elämää. Miehiä käy sääliksi.
Tehän sitten sopisitte hyvin yhteen - ei anaaliseksi ole homosuhteissa mitenkään pakollista, jos se ajatuksena pelottaa/inhottaa. Tapaamaan vaan ja rakentamaan hyvää suhdetta jaettujen vahvuuksien ja kiinnostusten ympärille.
Niin että aletaan pärsreiän ynpärille kehittelemään kiinnostusta ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? En pidä miehistä seksuaalisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus sanoi että haluaa. En ymmärrä kantaasi.
Kertooko tutkimus, kenen kanssa näitä lapsia sitten halutaan? Kun ei ainakaan naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, naiset.
Voihan jollakin olla muunkin maalainen mies kuin suomalainen? Voi lapsen saada yksinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei koskaan eikä missään tilanteessa halua lapsia, eikä ainakaan suomalaisen naisen kanssa. Pimperokin venyy ja menee pilalle lapsen saannissa ja kukapa mies sitä sitten enää voi panna?
Tämä, koska miehet ei vaan tajua, että isyys on kallista ja sen lisäksi pitäisi vielä hoitaa niitä lapsia ja tehdä puolet kotitöistä. Ihan hyvä, etteivät laiskat ja emotionaalisesti vajaat miehet lisäänny.
Väitteesi kaipaa jotakin faktaa tuekseen, vai oliko tämä mutua?
Maisterin koulutus, etkä ymmärrä lukemaasi? Tuossahan selvästi sanotaan: Huono koulutus= peruskoulu nippanappa käytynä.