Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttu nelikymppinen nainen sano mulle että ”kyllä sunkin kannattas hankkia ajokortti jos vaikka sun puolisolle käy jotain eikä hän pysty ajamaan autoa”

Vierailija
23.10.2018 |

Mulla siis ei ajokorttia ja mun miehellä on.

Tää ihminen joka tän sammakon möläytti on nainen joka on nelikymppiseksi saakka ollut ajokortiton ja nyt kun pari kuukautta sitten sai vihdoin hankittua itse ajokortin möläytti että kannattas munkin hankkia ajokortti.

Mietin vaan mielessäni että ”jaa-a, mites itse olet sitten pärjännyt nelikymppiseksi ilman ajokorttia vaikka mies se sultakin kotoa löytyy”. Ääneen en sanonut mitään. Vaihdoin vaan puheenaihetta.

Ihmeellisiä nää tällaiset ihmiset jotka itse saa jonkun ahaa-elämyksen jossain elämänsä vaiheessa ja alkavat sitten toitottaa muillekin sitä että ”kyllä sunkin kannattas.....”

Kommentit (284)

Vierailija
221/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortittomat, millainen koulutus teillä muuten on?

Tää nyt ontuu. Korkeasti koulutetut asuvat kaupungeissa, kaupungissa ei ajokortti ole pakollinen. Meidän työpaikalle lääkärit pääasiassa pyöräilee töihin.

Enemmän niitä kortillisia on amiksilla jossakin joensuun perukoilla

Teidän lääkäreillä on siis lääkärin koulutus ja koska he ajavat pyörällä töihin, heillä ei ole ajokorttia. Mikä mahtaa olla tilanne Joensuun perukoilla asuvilla lääkäreillä? Eikun sori, lääkärit asuvat meillä kaupungissa, ei niitä missään maaseuduilla ole.

Vierailija
222/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortittomat on pahimpia lokkeilijoita. Kuvitellaan, että kaverit kuskaa sormea napsauttamalla ja vielä ilmaiseksi. Ihmetellään miksi pitää maksaa "niin paljon" bensarahaa, kun mennään porukalla pidempi matka ja kuvittelevat, että kuski toimii kuskina ajonautinnon vuoksi. Jatkuvat kusitauot tai röökitauothan on kuskille suorastaan taivaallisia, kun matkaan voi niin käyttää paljon enemmän aikaa.

😒

Jos huomaa kyselevänsä toisilta kyytiä yhtään minnekään, niin silloin tietysti on oman kortin hankkimisen paikka. Mutta itse en ole koko aikuisikänäni toisten kyytejä tarvinnut, vaan kävelen tai kuljen taksilla/bussilla/junalla silloin, kun jonnekin täytyy mennä. Ja kun keskikaupungilla asuu, tarvitsee sitä taksiakin todella, todella harvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni jokaisella olisi hyvä olla ajokortti. Koskaan ei tiedä mitä sattuu. Puoliso voi kuolla, julkiset voivat olla lakossa ym ja kiireellä pitäisi päästä jonnekin. Taksit ovat kalliita ja on kaikenkarvaista taksaria nykyään kilpailyn vapauduttua. Ajokortti ja auto tuovat vapautta ja riippumattomuutta.

Näin on ja se pitäisi kustantaa jokaiselle peruskoulun päättyessä. Ajokortti on yleissivistystä.

On kummallista että ajokorttia ei tarvitse hankkia. Sen maksullisuus on syynä.

Ajokortti pitäisi olla maksuton kaikille hankittavaksi myös niille jotka eivät enää opiskele.

Tässä olisi vasemmistolle tai kokoomukselle hyvä paikka parantaa Suomea.

Voisin käydä sivistävässä mielessä kortin, jos se tosiaan kustannettaisi veronmaksajien piikkiin. Samalla tavoin opiskelin ruotsin kielenkin peruskoulussa ja lukiossa. Olen sen ansiosta uskaltanut muuttaa Ruotsiin töihinkin ja asunut Ruotsissa neljävuotta. Ei sinällään mennyt hukkaan veronmaksajien rahat ruotsin kielen suhteen ja varmasti jos olisi kortti niin käyttäisin sitä pitkiin työmatkoihin. Nyt en, kun ei ole korttia ja en hanki. Syynä on liian korkea hinta ja autoilu ei ole koskaan kiinnostanut minua. Autot ovat vähän sama kuin jääkiekkoilijalle Charles Baudelaire runot. Toki jos se on osana koulutusta ja maksettu niin voin kortin opiskella. Muuten en.

Muuten en kyllä ala maksamaan mitään kortteja ja autoja. Mielestäni liian kalliita ja epäystävällisiä ympäristölle. Sinällään odottaisin muilta samaa asennetta vaikkapa ruotsin kieltä kohtaan. Että miksi ette aikoinaan hankkineet "kielikorttia" elämäänne.

Olitteko tyhmiä vai laiskoja?

Millä tavoin ei mennyt (Suomen) veronmaksajien rahat hukkaan, jos kerran Ruotsissa asut ja työskentelet? Sinähän maksat verosi Ruotsiin.

Aivan täysin hukkaan meni. Onneksi sinulle ei ole ajokorttia sentään suomalaisten selkänahasta maksettu!

Olen nykyään taas Suomessa ja työsuhteessa. En käyttänyt tukia sen neljän vuoden aikana 2009-2013 . Sain palkan ja säästöt. Säästöni on vieläkin tallessa ja kulutan niitä Suomeen sitä mukaa kun tarvitsen. En todellakaan käytä säästöjä ajokorttiin vaan ostan mieluummin vaikka niitä kotimaisia vihanneksia.

Odottaisin muiltakin työttömiltä sitä että voisi käydä naapurimaassa töissä hankkimassa vähän pesämunaa loisimisen sijaan. Sen lisäksi loisitaan vielä että ei edes opiskeltu ilmaista kielikorttia elämään. Kyllä hävettäisi minua.

Kannattaisi viimeistään myöhään se ruotsin kieli opiskella kuin elää loppu elämänsä häpeässä.

Te tuhlasitte kielikorttin mahdollisuudet. Häpeäisitte.

Vierailija
224/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli hätätilanteita varten pitäisi seisottaa pihalla kallista autoa?

Halvemmankin auton voi ostaa kuin sen Vehon automalliston kalleimman mallin.

Sinä et tarvitse autoa kauppareissuihin, lasten viemiseen tarhaan/kouluun/lääkäriin, sukulointiin, lomareissuihin tai mihinkään?

Ja vakuutukset, katsastus, talvi- ja kesärenkaat, bensat? Mun työpaikka tukee julkisen käyttöä ja maksan bussilipusta 50e kk.

Vakuutuksen kattavuuden voi itse päättää, se vaikuttaa vuosihintaan. Vakuutukset kannattaa myös kilpailuttaa vuosittain. Renkaitakaan ei tarvitse joka kesä/talvi ostaa uusia. Katsastus maksaa jotain 40e, hui hirveää. Ajoneuvoverolle ei voi mitään, mutta siihen voi vaikuttaa katsomalla vähän millaisen auton ostaa (teho, päästöt, polttoaineenkulutus). Bensa maksaa sen mitä maksaa, ajoneuvon valinnalla ja ajotavalla voi vaikuttaa myös polttoainekuluihin. Huoltoja tulee silloin kun tulee, määräaikaishuollot kannattaa tehdä ajallaan. Maksan mielelläni siitä, että auto on käytettävissäni 24/7 juuri silloin kun haluan eikä tarvitse olla bussiaikataulujen orja ja hytistä pysäkillä pakkasessa ja kanniskella kauppakasseja kotiin töistä tullessa monen bussinvaihdon kanssa. Minulla ei mene edes satasta kuussa kaikkiin auton kuluihin, vakuutukset ym laskettuna mukaan.

On muuten aika kallis bussilippu sinulla jos maksat 50e/kk ja se on vielä työnantajasi tukema.

Vierailija
225/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki vaan, mitäs sitten teet kun metsän keskellä asut ja mies jättää? Niinpä niin.

Vierailija
226/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en normaalisti pahastu kyydin kyselemisestä ja autan yleensäkin mielelläni jos voin. Silloin kyllä ärsyynnyn kun tyyppi, joka keuhkoaa auton omistamisen turhuudesta ja typeryydestä pummaa jatkuvasti kyytejä.

Ärsyttää yleensäkin kun ihmiset tekevät välttämättömyydestä hyveen. Ihan sama onko se hyve autottomuus vai autollisuus, yhtä typerä ylpeyden aihe.

Vierailija
227/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella naisella tulee olla ajokortti, oma ammatti (ja työpaikka) sekä oma pankkitili. Eletään kuitenkin 2010-luvulla.

Ei täällä Helsingissä kyllä tarvii olla ajokorttia. Tässä taloyhtiössä, jossa me asutaan, ei oo yhtään parkkipaikkaa, ei autotalleja tai -katoksia. Spora kulkee vierestä. Metrollekaan ei oo kuin alle puol kilometrii.

Entä jos spirat ja bussit ovat lakossa ja pitäisi kiireellä päästä jonnekin? Menetkö sitten taksilla?

Vierailija
228/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 60 vuotta olen selvinnyt ilman ajokorttia. Työelämässä olen yli 40 vuotta selvinnyt julkisilla. Maalla asun ja työmatkaa ollut vaihtelevasti, pääosin kuitenkin noin 30 km. Auton kustannuksilla pystyy ajelemaan kiireellisiä ajoja aika paljon taksillakin. No, ei ole toistaiseksi niitäkään ajoja ollut suuremmin. Kauppareissut onnistuu kävellen tai pyörällä. Isommat tavarat tilaan netistä kotiinkuljetuksena ja sillä tavalla voi päivittäistarpeetkin saada helposti sitten kun ei enää omin voimin pääse kauppaan. Että turha minulle on päivitellä kortittomuuttani! :)

Vierailija
229/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortittomat, millainen koulutus teillä muuten on?

FM

Asun kaupungissa lähellä kaikkea, hyvät julkiset yhteydet, ei mökkiä tai lemmikkiä, lapsia ei tarvitse kuskata jne. En koe ongelmaksi maksaa esim. taksia sen pari kertaa vuodessa minkä sitä tähän mennessä on tarvinnut. En pummaa kyytejä myöskään.

Auto on monelle tarpeen, mutta ei kaikille. En ymmärrä kiihkoilua, en puolin enkä toisin, eli väittämistä että kaikki tai ei kukaan tarvitse autoa/ajokorttia.

Vierailija
230/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo vuosia sitten kun käytiin paikallisessa leikkipuistossa ja oltiin ahkeria käyttäjiä tyttäreni kanssa. Tuttuiltiin äitien kanssa ja niin pois päin. Juteltiin ihan henk.koht.asioistakin.

No,olihan se sitten tiedossa että mulla ei ole ajokorttia .

Vuosi pari kun lapseni oli siirtynyt jo pväkoti elämään,tuli äiti sanomaan minulle,että se ei kuulema ole normaalia jos ei ole ajokorttia. Kävimme samassa leikkipuistossa,samaan aikaan.

?!

Näin itä-Helsingissä.

Vierailija
231/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ajaa korttia pelkästään hätätilanteita varten. Jos haluaa osata ajaa autoa, niin autokoulu ei riitä. Sen lisäksi pitää myös ajaa tarpeeksi usein.

Vierailija
232/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella naisella tulee olla ajokortti, oma ammatti (ja työpaikka) sekä oma pankkitili. Eletään kuitenkin 2010-luvulla.

Ei täällä Helsingissä kyllä tarvii olla ajokorttia. Tässä taloyhtiössä, jossa me asutaan, ei oo yhtään parkkipaikkaa, ei autotalleja tai -katoksia. Spora kulkee vierestä. Metrollekaan ei oo kuin alle puol kilometrii.

Entä jos spirat ja bussit ovat lakossa ja pitäisi kiireellä päästä jonnekin? Menetkö sitten taksilla?

Olen kulkenut jalan, pyörällä tai taksilla. Halvempaa se taksin käyttö poikkeustilanteissa on kuin auton ostaminen ja ylläpito vaan siksi että sitä ehkä tarvitsee jonkun julkisen liikenteen poikkeustilanteen takia.

Vierailija
233/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun isällä  on ajokortti, mutta hän ei enää aivohalvauksen vuoksi pysty/saa ajaa. Äiti haluaisi mökille päästä, mutta kuka kuskaisi - äidillä ei ole korttia. Siinäpä vastaus sinulle, kyllä minun mielestäni on ihan hyvä ajatella tulevaa. Ei vara venettä kaada, eikä sunkaan periaatteellisista syistä kannata olla korttia suorittamatta.

Vierailija
234/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmettelen sitä, miten otetaan itsestäänselvyytenä, että kaikilla (tai edes kovin monilla) on varaa kustantaa ajokortti? Se kuitenkin maksaa vähintään toista tuhatta euroa. Olen itse ollut nuoresta lähtien töissä, mutta en tiedä milloin koittaa se päivä, että säästössä olisi niin paljon rahaa ylimääräistä, että voisin mennä autokouluun... Olen aina ihmetellyt, miten niin moni voi ajaa kortin jo juuri täysi-ikäistyttyään, ja veikkaan, että nämä ihmiset ovat aika varakkaista perheistä ja vanhemmat ovat kortin saannissa auttaneet.

Vierailija
235/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajoin ajokortin vajaa nelikymppisenä, koska muutin maalle. Aiemmin asuin aina Helsingin keskustassa enkä tarvinnut korttia tai autoa mihinkään. Taksi ja julkiset sekä fillari vei minne piti. Kaupungissa elämä oli helppoa ilman korttia/autoa. Mökillekin pääsi helposti julkisilla.

En kuitenkaan olisi muuttanut maalle ilman, että ajan kortin ja ostin auton. Mielestäni heti autokoulun jälkeen on tärkeää päästä ajelemaan, että ajotaito paranee ja säilyy. En myöskään halua olla YHTÄÄN mieheni armoilla autokyytien ja menemisten suhteen, kun julkiset kulkee tosi huonosti. Ahdistuisin heti!

Olin hyvin itsenäinen ajokortittomanakin, mutta koska elämän tilanne muuttui, niin itsenäisyyttä piti ”varjella” hankkimalla kortti tai sitten olisi pitänyt jäädä asumaan kaupunkiin. Oma auto on kiva ja viihdyn hyvin maalla, mutta rakastin myös sitä vapaata kaupunkilaiselämää, kun ratikka vei, taksi toi eikä ollut huolen häivää parkkipaikoista tai drinkkien määristä..

Vierailija
236/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta harrastusta ja työpaikkaa olisi ainakin minun elämäni varrella jäänyt väliin ilman ajokorttia. Eiköhän sitä hengissä selviäisi ilmankin, mutta miksi ehdoin tahdoin rajoittaa elämäänsä? Itse ainakin päin vastoin haluan mahdollistaa itselleni asioita. En olisi puolisoni kanssa yhdessä kun en olisi päässyt treffeillä käymään. Monta ystävää olisi jäänyt näkemättä ja monet tapahtumat kokematta. Toki sitä olisi sitten tehnyt jotain muuta pienemmissä ympyröissä, mutta kuitenkin. Nopea ja helppo liikkuminen tekee elämästä helpompaa. Sen takia yksityisautoilu on niin suosittua.

Vierailija
237/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti täällä periferiassa ollaan tosiaankin niin paljon paremmin toimeentulevia pienten asumiskulujen takia, että täysi-ikäistyvien lasten laitto autokouluun on itsestäänselvyys.

Vierailija
238/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
239/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudassa oleva luu ajaa kortin vaikka satavee! kirjoitti:

Hanki vaan, mitäs sitten teet kun metsän keskellä asut ja mies jättää? Niinpä niin.

Silloin varmaan muutetaan muualle sieltä metsän keskeltä. Sitä varten on onneksi taksi ja muuttofirmat, jos se mies nyt ihan oikeasti vain häipyy ja jättää vaimon konkreettisesti keskelle pusikkoa ihmettelemään.

Vierailija
240/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta harrastusta ja työpaikkaa olisi ainakin minun elämäni varrella jäänyt väliin ilman ajokorttia. Eiköhän sitä hengissä selviäisi ilmankin, mutta miksi ehdoin tahdoin rajoittaa elämäänsä? Itse ainakin päin vastoin haluan mahdollistaa itselleni asioita. En olisi puolisoni kanssa yhdessä kun en olisi päässyt treffeillä käymään. Monta ystävää olisi jäänyt näkemättä ja monet tapahtumat kokematta. Toki sitä olisi sitten tehnyt jotain muuta pienemmissä ympyröissä, mutta kuitenkin. Nopea ja helppo liikkuminen tekee elämästä helpompaa. Sen takia yksityisautoilu on niin suosittua.

Minä taas ainakin vielä toistaiseksi pidän juuri näistä pienistä ympyröistä ja olen kotona viihtyvä ihminen muutekin. Työpaikallekin on vain kilometri matkaa. Jos olisin yhtään meneväluonteisempi ihminen, voisi ajokortti tietysti olla pakollinen, ja tietysti silloin, jos jostakin syystä haluaisin muuttaa syrjempään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän