Tuttu nelikymppinen nainen sano mulle että ”kyllä sunkin kannattas hankkia ajokortti jos vaikka sun puolisolle käy jotain eikä hän pysty ajamaan autoa”
Mulla siis ei ajokorttia ja mun miehellä on.
Tää ihminen joka tän sammakon möläytti on nainen joka on nelikymppiseksi saakka ollut ajokortiton ja nyt kun pari kuukautta sitten sai vihdoin hankittua itse ajokortin möläytti että kannattas munkin hankkia ajokortti.
Mietin vaan mielessäni että ”jaa-a, mites itse olet sitten pärjännyt nelikymppiseksi ilman ajokorttia vaikka mies se sultakin kotoa löytyy”. Ääneen en sanonut mitään. Vaihdoin vaan puheenaihetta.
Ihmeellisiä nää tällaiset ihmiset jotka itse saa jonkun ahaa-elämyksen jossain elämänsä vaiheessa ja alkavat sitten toitottaa muillekin sitä että ”kyllä sunkin kannattas.....”
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortittomat, millainen koulutus teillä muuten on?
Tää nyt ontuu. Korkeasti koulutetut asuvat kaupungeissa, kaupungissa ei ajokortti ole pakollinen. Meidän työpaikalle lääkärit pääasiassa pyöräilee töihin.
Enemmän niitä kortillisia on amiksilla jossakin joensuun perukoilla
Miten kysymys voi ontua? Oma oletuksesi tässä ontuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt ontuu. Korkeasti koulutetut asuvat kaupungeissa, kaupungissa ei ajokortti ole pakollinen. Meidän työpaikalle lääkärit pääasiassa pyöräilee töihin.
Entä kun miehellä on kortti ja perheessä on auto, mutta naisella ei ole korttia? Onko nainen siis lääkäri ja mies karvanoppa-amis?
Juu ja onhan niitä itseohjautuvia autoja jo, kohta koko ajokorttiasia on kuopattu.
Sitä odotellessa..
Useimmilla töihin pyöräilevillä lääkäreillä on takuuvarmasti ajokortti ja melko kallis autokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis kortiton lähäri tai muu hoitsu?
Luuletko ettei niillä pyöräilevillä lääkäreillä ole korttia?
Yksi järkevimpiä päätöksiäni on näköjään ollut laittaa sekä tytär että poika autokouluun heti kun mahdollista, vaikka rahaa ei liiemmälti ollutkaan. Muuten olisi ilmeisesti kasvanut se riski, etteivät korttia ajaisikaan.
On meilläkin ajokortit molemmilla, mutta mennään silti usein kauppaan ja syömään taksilla.
Vierailija kirjoitti:
On meilläkin ajokortit molemmilla, mutta mennään silti usein kauppaan ja syömään taksilla.
Niin pitääkin tehdä, jos viiniä nauttii reippaasti ruuan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitääkin tehdä, jos viiniä nauttii reippaasti ruuan kanssa.
Tai vaikka ei nauttisikaan, niin stressittömämpää, kun ei tarvitse metsästää parkkipaikkaa ja ajaa. Onneksi maailmassa on niin hyvä keksintö kuin taksit.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella naisella tulee olla ajokortti, oma ammatti (ja työpaikka) sekä oma pankkitili. Eletään kuitenkin 2010-luvulla.
Ei täällä Helsingissä kyllä tarvii olla ajokorttia. Tässä taloyhtiössä, jossa me asutaan, ei oo yhtään parkkipaikkaa, ei autotalleja tai -katoksia. Spora kulkee vierestä. Metrollekaan ei oo kuin alle puol kilometrii.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokaisella olisi hyvä olla ajokortti. Koskaan ei tiedä mitä sattuu. Puoliso voi kuolla, julkiset voivat olla lakossa ym ja kiireellä pitäisi päästä jonnekin. Taksit ovat kalliita ja on kaikenkarvaista taksaria nykyään kilpailyn vapauduttua. Ajokortti ja auto tuovat vapautta ja riippumattomuutta.
Näin on ja se pitäisi kustantaa jokaiselle peruskoulun päättyessä. Ajokortti on yleissivistystä.
On kummallista että ajokorttia ei tarvitse hankkia. Sen maksullisuus on syynä.
Ajokortti pitäisi olla maksuton kaikille hankittavaksi myös niille jotka eivät enää opiskele.
Tässä olisi vasemmistolle tai kokoomukselle hyvä paikka parantaa Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä sukulaisnaisella ei ole ajokorttia ja en käsitä, kuinka hän kehtaa ronkua joka asiaan kyytiä suvulta ja naapurustolta. Elämänsä on oikeasti hankalaa ja toisten avun armoilla olemista.
Jos en saisi näin läheltä tilannetta seurata, niin voisin ehkä ihmetellä, että onko ajokortti muka oikeasti ratkaisevan tärkeä. Kyllä on!
Luulen, että nelikymppinen tuttavasi tarkoittaa sinun parastasi kannustamalla sinua ajokortin hankintaan. Selvästikään hän ei kovin hyvin ole nelikymppiseksi ilman ajokorttia pärjännyt, kun on motivoitunut sen hankkimaan.
Minä en vongu kyytejä. Kävelen kaupungissa (pyöräkin on) tai menen bussilla. Maalla taksilla. Autosta liikaa kuluja, kun tarvitsee pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä kortittomia _nolota_ sanoa, että teillä ei ole ajokorttia?
Miksi pitäisi aina niin kamalasti nolottaa, jos on jossain asiassa erilainen? Oletko jotenkin rajoittunut persoona?
Eikö sua nolottaisi, jos et olisi saanut peruskoulun päättötodistusta tai et osaisi uida?
Toistan kysymykseni - kortittomat, suositteletteko samaa omille/muiden lapsille?
Ajokortittomat on pahimpia lokkeilijoita. Kuvitellaan, että kaverit kuskaa sormea napsauttamalla ja vielä ilmaiseksi. Ihmetellään miksi pitää maksaa "niin paljon" bensarahaa, kun mennään porukalla pidempi matka ja kuvittelevat, että kuski toimii kuskina ajonautinnon vuoksi. Jatkuvat kusitauot tai röökitauothan on kuskille suorastaan taivaallisia, kun matkaan voi niin käyttää paljon enemmän aikaa.
😒
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokaisella olisi hyvä olla ajokortti. Koskaan ei tiedä mitä sattuu. Puoliso voi kuolla, julkiset voivat olla lakossa ym ja kiireellä pitäisi päästä jonnekin. Taksit ovat kalliita ja on kaikenkarvaista taksaria nykyään kilpailyn vapauduttua. Ajokortti ja auto tuovat vapautta ja riippumattomuutta.
Näin on ja se pitäisi kustantaa jokaiselle peruskoulun päättyessä. Ajokortti on yleissivistystä.
Ajokortti pitäisi olla maksuton kaikille hankittavaksi myös niille jotka eivät enää opiskele.
Voisin käydä sivistävässä mielessä kortin, jos se tosiaan kustannettaisi veronmaksajien piikkiin. Samalla tavoin opiskelin ruotsin kielenkin peruskoulussa ja lukiossa. Olen sen ansiosta uskaltanut muuttaa Ruotsiin töihinkin ja asunut Ruotsissa neljävuotta. Ei sinällään mennyt hukkaan veronmaksajien rahat ruotsin kielen suhteen ja varmasti jos olisi kortti niin käyttäisin sitä pitkiin työmatkoihin. Nyt en, kun ei ole korttia ja en hanki. Syynä on liian korkea hinta ja autoilu ei ole koskaan kiinnostanut minua. Autot ovat vähän sama kuin jääkiekkoilijalle Charles Baudelaire runot. Toki jos se on osana koulutusta ja maksettu niin voin kortin opiskella. Muuten en.
Muuten en kyllä ala maksamaan mitään kortteja ja autoja. Mielestäni liian kalliita ja epäystävällisiä ympäristölle. Sinällään odottaisin muilta samaa asennetta vaikkapa ruotsin kieltä kohtaan. Että miksi ette aikoinaan hankkineet "kielikorttia" elämäänne.
Olitteko tyhmiä vai laiskoja?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tuo vapaus ja itsenäisyys, jonka ajokortti tuo?
Olen itekseni asuva kortiton 36v nainen ja hyvinkin itsenäinen ja vapaa. Osittain juurikin sen takia, ettei ole autosta kuluja.
Tai palstan mukaan en olekaan.. kaikkea sitä täältä lukeekin. :D
Samoin ajattelen. Kortti on, ei autoa. Autottomuus vaikeuttaa vähän, muttei se kyllä itsenäisyyttä vie. Liikenteessä on isot riskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä kortittomia _nolota_ sanoa, että teillä ei ole ajokorttia?
Miksi pitäisi aina niin kamalasti nolottaa, jos on jossain asiassa erilainen? Oletko jotenkin rajoittunut persoona?
Eikö sua nolottaisi, jos et olisi saanut peruskoulun päättötodistusta tai et osaisi uida?
Jos olisin kortiton rahan tai sairauden takia, niin ei nolottaisi. Eikä oikein muutenkaan. Ajokoulu ei ole pakollinen, ei rinnastettavissa uimataitoon tai peruskouluun, vaikka monelle tarpeellinen onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin käydä sivistävässä mielessä kortin, jos se tosiaan kustannettaisi veronmaksajien piikkiin. Samalla tavoin opiskelin ruotsin kielenkin peruskoulussa ja lukiossa. Olen sen ansiosta uskaltanut muuttaa Ruotsiin töihinkin ja asunut Ruotsissa neljävuotta. Ei sinällään mennyt hukkaan veronmaksajien rahat ruotsin kielen suhteen ja varmasti jos olisi kortti niin käyttäisin sitä pitkiin työmatkoihin. Nyt en, kun ei ole korttia ja en hanki. Syynä on liian korkea hinta ja autoilu ei ole koskaan kiinnostanut minua. Autot ovat vähän sama kuin jääkiekkoilijalle Charles Baudelaire runot. Toki jos se on osana koulutusta ja maksettu niin voin kortin opiskella. Muuten en.
Muuten en kyllä ala maksamaan mitään kortteja ja autoja. Mielestäni liian kalliita ja epäystävällisiä ympäristölle. Sinällään odottaisin muilta samaa asennetta vaikkapa ruotsin kieltä kohtaan. Että miksi ette aikoinaan hankkineet "kielikorttia" elämäänne.
Olitteko tyhmiä vai laiskoja?
Millä tavoin ei mennyt (Suomen) veronmaksajien rahat hukkaan, jos kerran Ruotsissa asut ja työskentelet? Sinähän maksat verosi Ruotsiin.
Aivan täysin hukkaan meni. Onneksi sinulle ei ole ajokorttia sentään suomalaisten selkänahasta maksettu!