Tuttu nelikymppinen nainen sano mulle että ”kyllä sunkin kannattas hankkia ajokortti jos vaikka sun puolisolle käy jotain eikä hän pysty ajamaan autoa”
Mulla siis ei ajokorttia ja mun miehellä on.
Tää ihminen joka tän sammakon möläytti on nainen joka on nelikymppiseksi saakka ollut ajokortiton ja nyt kun pari kuukautta sitten sai vihdoin hankittua itse ajokortin möläytti että kannattas munkin hankkia ajokortti.
Mietin vaan mielessäni että ”jaa-a, mites itse olet sitten pärjännyt nelikymppiseksi ilman ajokorttia vaikka mies se sultakin kotoa löytyy”. Ääneen en sanonut mitään. Vaihdoin vaan puheenaihetta.
Ihmeellisiä nää tällaiset ihmiset jotka itse saa jonkun ahaa-elämyksen jossain elämänsä vaiheessa ja alkavat sitten toitottaa muillekin sitä että ”kyllä sunkin kannattas.....”
Kommentit (284)
Eikö teitä kortittomia _nolota_ sanoa, että teillä ei ole ajokorttia?
Vierailija kirjoitti:
Pidän aika uivelona aikuista ihmistä, jolla ei ajokorttia ole.
Yksi ihan perusasia jätetty hankkimatta. Onko tyhmyys vai arkuus vai saamattomuus taustalla? Mikä tahansa niistä, niin ei hyvä. En palkkaisi sellaista ihmistä mihinkään.
On varmaan joillekin ihan rahakysymys. Muitakin syitä keksin, mutta tuskin nyt tyhmyys syynä on.
Vierailija kirjoitti:
Eli hätätilanteita varten pitäisi seisottaa pihalla kallista autoa?
Halvemmankin auton voi ostaa kuin sen Vehon automalliston kalleimman mallin.
Sinä et tarvitse autoa kauppareissuihin, lasten viemiseen tarhaan/kouluun/lääkäriin, sukulointiin, lomareissuihin tai mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan monet naimisissa olevat naiset luottavat siihen että mies pysyy rinnalla loppuelämän ja siksi ei kerätä omaa vararahastoa, ei opetella perusasioita "miesten töistä", ei ole ajokorttia, ei tiedetä miten lamppu vaihdetaan, ei osata tankata, lisätä öljyä eikä yhtään mitään. Kotona ei tunneta lämmitysjärjestelmää, ei pysy vasara kädessä, ei osata nurmikkoa leikata, vaihtaa pyörään uutta sisärengasta, jopa maksaa laskuja jos mies sen aina tekee. Eräskin nainen sanoi että ei voi kilpailuttaa sähkösopimusta kun ei ole miestä :D Kyllä ne ihan naisillekin vastaavat puhelimeen kun soittaa. Ei pidä heittäytyä avuttomaksi jos on mies. Sitten alkaa itku ja parku kun mies lähtee, sairastuu tai peräti kuolee. Joten suosittelen kaikille naisille (naimisissa oleville) varautumista pahan päivän varalle, myös sitä ajokorttia kannattaa harkita jos ei asu keskellä kylää palvelujen vieressä.
Johan on yleistämistä, ja paksua sellaista.
Kyllähän se yllättävän yleistä on. On myös toisinpäin, yksin jäänyt mies ei osaa edes kahvia keittää, ruuanlaitosta nyt puhumattakaan. Irronnutta nappiakaan ei osata ommella kiinni, ja pyykinpesu on täysi mysteeri. Imuri on eksoottinen kapine ja vessanpesukin on outo juttu. Ja miksi pyyhkeitä pitää pestä, kun niihin kuivataan juuri pestyt kädet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tuo vapaus ja itsenäisyys, jonka ajokortti tuo?
Olen itekseni asuva kortiton 36v nainen ja hyvinkin itsenäinen ja vapaa. Osittain juurikin sen takia, ettei ole autosta kuluja.
Tai palstan mukaan en olekaan.. kaikkea sitä täältä lukeekin. :D
Me oltiin perheen kanssa viikonloppuna läheisessä kansallispuistossa keräämässä sieniä ja grillaamassa makkaraa nuotiolla. Sinne on jotain 20 km matkaa, eikä julkisesta liikeenteestä tietoakaan. Oli oikein hauska päivä viettää yhdessä. Pienille lapsille tuo on vähän turhan pitkä matka pyöräillä.
Sinä olisit varmaan mennyt taksilla? Tosin autoilua sekin on.
Olisi jäänyt menemättä, kun en nauti tuommoisesta retkeilystä. Sienet löytyy lähimetsästä tai torilta.
Ei mulla autoilua ole vastaan. Ihmettelin, että miten mun vapaus ja itsenäisyys siinä rajoittuu?
Totta kai se vapaus ja itsenäisyys rajoittuu, kun on riippuvainen aikatauluista, kulkuyhteyksistä.
Sinä olet sidottu siihen autoon, sama asia.
😂
Huomannut nuorisossa täällä pääkaupungissa että monella ei ole korttia. Kuitenkin esim mökeille halutaan kaverin kyytiin. Joskus olisi autonkuljettajankin kiva juhlia ja matkustajien joskus olla kuskeina.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Helsingissä on monia yhteiskäyttöautoilua tarjoavia firmoja ja myös ihan tuntiperusteista autonvuokrausta.
Kortittomat, millainen koulutus teillä muuten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokaisen oma valinta hommaako ajokortin vai ei, mutta helpottaa suurimman osan elämää merkittävästi. Hätätilanteessa ei ole julkisten/taksin varassa ja ennen kuin joku ehtii sanoa ”sitä varten soitetaan ambulanssi”. Joo niin soitetaan, mutta valitettavan usein pääset omalla autolla nopeammin ensiapuun.
No ei se ajokortti muutu autoksi. Monella ajokortillisella EI ole autoa.
Autojen vuokraus/yhteisomistus lisääntyy nopeasti kaupungeissa. Saat auton käyttöösi silloin kun sitä tarvitset niin pitkäksi aikaa kuin tarvitset.
Tuostako nyt kävit loukkaantumaan? Aikamoinen ansarikukka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää naiset joiden puoliso kuolee ja iäkäs, mutta terve ja pirteä nainen huomaa, että kaiken muun ikävän lisäksi nyt loppui mökkeily ja vapaa kulkeminen.
Kuinkahan moni ei siinä vaiheessa mieti että oliko näin ihan pakko käydä?
Mikä estää ajamasta korttia iäkkäänä, mutta terveenä ja pirteänä? No ei niin yhtikäs mikään.
Ei mikään, mutta sitten on sekä iäkäs että kokematon kuski. Ei mikään valttikortti liikenteessä.
Kokemuksen tuoma ylimielisyyskään ja liiallinen luotto omiin taitoihin, mikä korostuu joissain vanhemmissa kuskeissa, ei ole hyvästä. Ehkä on parempi, että kun reagointiaika kasvaa, varovaisuutta on ennemmin pikkuisen liikaa kuin liian vähän niin kuin kokemattomalla iäkkäällä leskirouvalla voi kuvitella olevan.
Olen itse huomannut ajokortin ja auton omistamisen hyödyllisyyden parin viime vuoden aikana. Minulla on ollut kortti kyllä lähemmäs 15 vuotta, mutta ostin auton vasta pari vuotta sitten ja kaikki on nyt niin paljon helpompaa. Ennen piti kauppoihin mennä kahdella eri bussilla painavia ostoskasseja kantaen, nyt voin ajaa kauppaan 10 minuutissa ja takaisintullessa laitan kassit peräluukkuun. Ei tarvitse kantaa mitään, varsinkaan lumi/räntäsateessa tai paukkupakkasilla se ei ollut herkkua, vaan saa ajella kotiin kaikessa rauhassa. Harmittaa kun en ostanut autoa aikaisemmin, olisin säästynyt paljolta vaivalta.
Vierailija kirjoitti:
Säälittää naiset joiden puoliso kuolee ja iäkäs, mutta terve ja pirteä nainen huomaa, että kaiken muun ikävän lisäksi nyt loppui mökkeily ja vapaa kulkeminen.
Mulla on juuri tällainen mökkinaapuripariskunta, tai mies ei ole vielä kuollut mutta on huonossa kunnossa. Vaimolla ei korttia. Surullista. Kaipa se heidän rakas mökkinsä menee kohta myyntiin. Ikävää heille.
Kun oma isäni sairasti Alzheimeria ja äitini oli lujilla, hän tuli aina viivana mökille rentoutumaan niinä päivinä kun sai isäni hoitoon. Äiti ajoi kortin nuorena aviovaimona vuonna 1960 ja osti heti oman Morris Minin. Hän kävi myös erityisesti naisille tarkoitetun kurssin, jossa opetettiin mm. renkaanvaihto ja muut perushuoltotoimenpiteet. Nyt 76-vuotiaana hän ajelee edelleen.
Edesmennyt ukkini sai vielä 95-vuotiaana kortin uusittua viideksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itekseni asuva kortiton 36v nainen ja hyvinkin itsenäinen ja vapaa. Osittain juurikin sen takia, ettei ole autosta kuluja.
Me oltiin perheen kanssa viikonloppuna läheisessä kansallispuistossa keräämässä sieniä ja grillaamassa makkaraa nuotiolla. Sinne on jotain 20 km matkaa, eikä julkisesta liikeenteestä tietoakaan. Oli oikein hauska päivä viettää yhdessä. Pienille lapsille tuo on vähän turhan pitkä matka pyöräillä.
Olisi jäänyt menemättä, kun en nauti tuommoisesta retkeilystä. Sienet löytyy lähimetsästä tai torilta.
Ei mulla autoilua ole vastaan. Ihmettelin, että miten mun vapaus ja itsenäisyys siinä rajoittuu?
Totta kai se vapaus ja itsenäisyys rajoittuu, kun on riippuvainen aikatauluista, kulkuyhteyksistä.
Taidat olla vähän yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää ajamasta korttia iäkkäänä, mutta terveenä ja pirteänä? No ei niin yhtikäs mikään.
Ei mikään, mutta sitten on sekä iäkäs että kokematon kuski. Ei mikään valttikortti liikenteessä.
Kokemuksen tuoma ylimielisyyskään ja liiallinen luotto omiin taitoihin, mikä korostuu joissain vanhemmissa kuskeissa, ei ole hyvästä. Ehkä on parempi, että kun reagointiaika kasvaa, varovaisuutta on ennemmin pikkuisen liikaa kuin liian vähän niin kuin kokemattomalla iäkkäällä leskirouvalla voi kuvitella olevan.
Olen samaa mieltä siitä että vanha kokematonkin kuski voi olla ihan tarpeeksi hyvä, koska muut ominaisuudet kompensoivat enemmän kuin tarpeeksi kokemattomuutta. Arkuus ja itseluottamuksen puute ja tottumattomuus haasteisiin tarttumisesta saattaa olla suurin este ihmisen ikääntyessä sille että ei rohkene ryhtyä uudeksi kuskiksi. Oma äitini ajaa päivittäin vaikka on 85-vuotias mutta takana onkin yli 50 vuoden ajokokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin nyt vakavissasi välität, että 70-vuotias tuore kuski on parempi kuin kokenut 70-vuotias kuski?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmankin auton voi ostaa kuin sen Vehon automalliston kalleimman mallin.
Sinä et tarvitse autoa kauppareissuihin, lasten viemiseen tarhaan/kouluun/lääkäriin, sukulointiin, lomareissuihin tai mihinkään?
Ja vakuutukset, katsastus, talvi- ja kesärenkaat, bensat? Mun työpaikka tukee julkisen käyttöä ja maksan bussilipusta 50e kk.
Vierailija kirjoitti:
Kortittomat, millainen koulutus teillä muuten on?
Tää nyt ontuu. Korkeasti koulutetut asuvat kaupungeissa, kaupungissa ei ajokortti ole pakollinen. Meidän työpaikalle lääkärit pääasiassa pyöräilee töihin.
Enemmän niitä kortillisia on amiksilla jossakin joensuun perukoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vähän yksinkertainen?
Minäkin jäin oikein pohtimaan, millä tavoin olen sidotumpi autooni yhtään sen enempää kuin polkupyörääni tai lenkkareihini?