Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä? Eläike on monella jo 70 vuotta

Vierailija
20.10.2018 |

Alkoi todenteolla itkettämään, kun kävin katsomassa eläikäni. Tulee varmaan nousemaan tuosta entisestään tai voi olla, että minun ikäluokkani ei enää edes eläkkeelle pääse. Kuinkahan moni pysyy työkykyisenä tuohon ikään asti?

Kommentit (285)

Vierailija
121/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä voi katsoa mikä eläkeikä eri vuosina syntyneillä ihmisillä on:

https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/vanhuuselake-ika…

Oma lapsi oli nyt 17-vuotiaana ensimmäistä kertaa kunnolla kesätöistä ja mukavaa, että niistäkin hiluista kertyy jo eläkettä. 

Tuossa laskurissa ei näköjään lasketa tavoite-eläkeikää 1988 ja sen jälkeen syntyneille. Ilmeisesti noin pitkän ajan päähän ennustaminen on liian epävarmaa. 1987 syntyneille tavoite-eläkeikä on tasan 70 vuotta.

Mitä nuorempana aloittaa säästämisen ja sijoittamisen eläkepäivien varalle, sitä vähemmän tällä asialla tarvitsee vaivata päätänsä. Aika on sijoittajan puolella ja pienistäkin summista kertyy mukava potti, kunhan aloittaa ajoissa. Pitäisi vaan malttaa jo niistä ensimmäisistä kesätyöpalkoista pistää edes jonkin verran sivuun. Vielä parempi jos vanhemmat älyävät säästää lapselleen jo tämän syntymästä lähtien.

Vierailija
122/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai Suomessa nyt eläkkeet ovatkin isompia, kun on myös tienattu enemmän ja verojakin maksettu enemmän. Myös eläminen maksaa paljon enemmän. Turha vertailla näitä maita.

Virossa on moni asia elämisessä jo Suomea kalliimpaa. Suomalaisten ostovoima on Suomessakin edelleen huomattavasti suurempi kuin virolaisten ostovoima Virossa. Sitä voi verrata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa todellisuuteen. Kannattaa aloittaa säästäminen ja sijoittaminen tulevaisuuden turvaksi.

Ei, vaan tervetuloa todellisuuteen ja ala omalta osaltasi kääntää yhteiskuntaa sellaiseksi, joka ei pidä ihmisiä tuotantokoneina, joista pitää ottaa yhä enemmän irti, jotta ne pystyisivät kilpailemaan työtehossa koneiden kanssa.

Menossa on suuri huijaus. Tuotantokyky nousee kokoajan. Pystymme tuottamaan kaikkea koko ajan vähemmällä määrällä ihmistyötä. Tuotantoa taas halutaan jakaa entistä epätasaisemmin.

Vierailija
124/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen lastenkodissa ja eläkeikäni on näköjään 70-vuotta. Ei tätä työtä noin vanhaksi jaksa tehdä ja on vaarallistakin, kun välistä nuoret ovat todella väkivaltaisia. Joku järkevä raja tietyille aloille pitäisi saada.

Vierailija
125/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko oikeasti joskus pääsevänne eläkkeelle? Se systeemi kaatuu kun vanhuksia on liikaa ja töissäkäyviä nuoria liian vähän. Tämähän on tiedetty jo pitkään.

126/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me itse olemme eläkkeistämme päättäneet.

Vierailija
127/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikänen ap on. Mä olen syntynyt -91 ja muistaakseni eläkeikäni oli jonkun laskurin mukaan noin 67 vuotta.

Eli voi olla 67, mulla on 67v 5kk ja olen syntynyt 1986, eli sulla se on väistämättä korkeampi. Todella epäoikeudenmukaista, tiedän. Surullisinta on se, ettei kukaan poliitikko uskalla edes puhua tästä asiasta.

Vierailija
128/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeisiin menee jo nyt lähes puolet kaikista maan sosiaaliturvamenoista. Ajatelkaa sitä!

Onpa kiva maksella noita 61-vuotiaiden eläkkeitä jotka on saatu sellaisella työpanoksella mitä ei sitten eläkkeelle jäätyä ole edes tarvinnut korvata. Omatkin vanhemmat raahaa rahansa ennemmin espanjaan kun Suomeen ja minä yritän sitten pätkätöissä riipiä kasaan vuokrarahoja itseni elättämiseksi. Perintöä tuskin on tulossa, koska heidän omakotitalonsa arvo laskee vuosi vuodelta ja joutuvat varmasti laittamaan jokaisen sentin omiin vanhuspalveluihinsa myöhemmällä iällä. Ei niitä palveluita ainakaan mun roposista pysty maksamaan.

Vierailija
129/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli viisikymppisen on vaikea saada töitä. Seitsemänkymppinen on varmaankin tulevaisuudessa työmarkkinoilla kovaa kamaa. Pitempi pitkäaikaistyöttömyysaika tulee kuitenkin halvemmaksi kuin eläkkeelle päästäminen.

Vierailija
130/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se nähdään. On ihan pakko kouluttautua sellaiselle alalle josta tykkää ja jota on kiva tehdä. Olisi hirveetää raataa hirviötyössä 70 vuotiaaksi asti..

Vierailija
131/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikänen ap on. Mä olen syntynyt -91 ja muistaakseni eläkeikäni oli jonkun laskurin mukaan noin 67 vuotta.

Eli voi olla 67, mulla on 67v 5kk ja olen syntynyt 1986, eli sulla se on väistämättä korkeampi. Todella epäoikeudenmukaista, tiedän. Surullisinta on se, ettei kukaan poliitikko uskalla edes puhua tästä asiasta.

Outoa. Olen syntynyt jo 1963 ja täysi eläke tulossa vasta 66,7 vuotiaana.

Että näköjään ei niin kovaa tahtia elinaikakerroin venytä eläkkeellepääsyä nuoremmilla ikäluokilla.

Nuoremmilla on sentään se etu, että eläkettä karttuu jo alle 23 vuotiaana tehdystä työstä. Mutta kaikki tullaan olemaan kusessa kuitenkin. Mutta voihan olla, ettei elä niin vanhaksi.

Vierailija
132/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikä on poliittinen päätös. Miksi olette äänestäneet valtaan tyypit jotka eivät halua päästää teitä aikaisemmin eläkkeelle? Eläkeikää voi alentaa, jos poliittista halua löytyy.

Vierailija
133/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko oikeasti joskus pääsevänne eläkkeelle? Se systeemi kaatuu kun vanhuksia on liikaa ja töissäkäyviä nuoria liian vähän. Tämähän on tiedetty jo pitkään.

Suurin osa eläkerahoituksesta tulee jo tällä hetkellä arvopaperi- ja rahastotuotoista, ei palkansaajien eläkemaksuista. Ei raha ole maapallolta vähentynyt.

Pitäisi kiinnittää myös huomiota, kuinka eläkeyhtiöt rahoja käyttävät. Näistähän on jatkuvasti uutisia, että rahaa menee sellaiseenkin toimintaan, johon ei saisi.

https://www.hs.fi/aihe/finanssivalvonta/

Vierailija
134/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan selvä, että suuri osa ei pysty olemaan töissä seitsemänkymppiseksi, saati monta vuotta sen yli. Osa terveyssyistä, osa siksi että saa kenkää ennen sitä eikä enää luonnollisestikaan työllisty.

Sitten ollaan sairauseläkkeellä tai roikutaan työttömien kirjoissa ja käydään 69-vuotiaana osoittamassa aktiivisuutta CV:n tekokursseilla, jotka veronmaksajat maksaa...

Toisaalta esim. minun eläkkeeni on suurempi, jos nyt joutuisin työkyvyttömyyseläkkeelle, kuin mitä ennusteen mukainen työeläkkeeni tulee olemaan vanhuuseläkkeelle siirtyessä. Eläkematematiikka on ihmeellistä.

(sairauseläkeläiset ja työttömätkin maksavat veroja. Eläkeläisen veroprosentti on suurempi, kuin vastaavaa palkkatuloa saavalla, eli on huomioitu jo, että eläkeläiset kuluttavat yhteiskunnan varoja enemmän)

Vierailija
135/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aivan selvä, että suuri osa ei pysty olemaan töissä seitsemänkymppiseksi, saati monta vuotta sen yli. Osa terveyssyistä, osa siksi että saa kenkää ennen sitä eikä enää luonnollisestikaan työllisty.

Sitten ollaan sairauseläkkeellä tai roikutaan työttömien kirjoissa ja käydään 69-vuotiaana osoittamassa aktiivisuutta CV:n tekokursseilla, jotka veronmaksajat maksaa...

Toisaalta esim. minun eläkkeeni on suurempi, jos nyt joutuisin työkyvyttömyyseläkkeelle, kuin mitä ennusteen mukainen työeläkkeeni tulee olemaan vanhuuseläkkeelle siirtyessä. Eläkematematiikka on ihmeellistä.

(sairauseläkeläiset ja työttömätkin maksavat veroja. Eläkeläisen veroprosentti on suurempi, kuin vastaavaa palkkatuloa saavalla, eli on huomioitu jo, että eläkeläiset kuluttavat yhteiskunnan varoja enemmän)

Mutta siis minustakin on älytöntä kurssittaa vanhuksia cv:n tekoon.

Toisaalta eiköhän meillä, jotka nyt olemme työiässä ole ne cv:t jo olemassa.

Vierailija
136/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikä on poliittinen päätös. Miksi olette äänestäneet valtaan tyypit jotka eivät halua päästää teitä aikaisemmin eläkkeelle? Eläkeikää voi alentaa, jos poliittista halua löytyy.

Aika suuri konsensus puolueilla oli eläkeiän nostosta. Valitettavasti.

Vierailija
137/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teidän eläkeelle pääsystä tarvitse murehtia. Siinä vaiheessa kun te 20-30v olette eläkeiässä, tekoäly hantsaa teidän entiset duuninne ja saatte lokoilla ihan rauhassa.

Vierailija
138/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä ihmisiä on eri luonteisia ja näkyy myös siinä, mikä on suhtautuminen työhön yli totutun 63 tai 65 eläkeiän. Mun isäni oli puoli vuotta ylimääräistä työssä. Myös muutama muu tuttuni on tehnyt vähän yli eläkeikänsä. He ovat toki olleet toimintakykyisiä ja suurin osa melko kevyessä työssä.

Mitä raskaampi työ on ollut, sitä aikaisemmin ihmiset näyttävät väsyvän, sairastuvan ja rapistuvan. Kauhulla ajattelen omaa tavoite-eläkeikääni 68,5 vuotta. Olen nyt 43 vuotta ja toisinaan melkoisen kypsä tähän hommaan. Minä olen sen tyylinen ihminen, joka kyllä arvostan että ihminen ansaitsee itse elantonsa, mutta aikaa pitää olla elämässä muullekin. Opiskelin työn ohessa 2,5 vuoden ajan käyttäen muutamia opintovapaapäiviä ja loput käytin lomapäivistäni. Olisin mielelläni vaikka vuoden vuorotteluvapaalla, mutta ehtoja kiristettiin kovasti ja sen pitämisen mahdollisuus ei ole toteuttavissa ihan lähivuosina.

Minun työpaikallani se suurituloisimmat johtavassa asemassa olevat ovat mielellään vielä vähän ylimääräistäkin töissä. Peruspuurtajat väsyvät jatkuvasti tiukentuneisiin tavoitteisiin ja haaveilevat suuresta lottopotista, jotta voisi häipyä ennenkuin viedään väkisin saunan taakse.

Suomen ladussa taitavat olla ne terveimmät mummot ja papat, jotka ovat tottuneet liikkumaan ja ovat pysyneet terveinä. He ovat terveitä edelleen ja jaksavat jatkaa liikuntaa ja ylläpitävät toimintakykyään. Eipä ole näin kaikkien kohdalla.

Vierailija
139/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa todellisuuteen. Kannattaa aloittaa säästäminen ja sijoittaminen tulevaisuuden turvaksi.

Ei, vaan tervetuloa todellisuuteen ja ala omalta osaltasi kääntää yhteiskuntaa sellaiseksi, joka ei pidä ihmisiä tuotantokoneina, joista pitää ottaa yhä enemmän irti, jotta ne pystyisivät kilpailemaan työtehossa koneiden kanssa.

Menossa on suuri huijaus. Tuotantokyky nousee kokoajan. Pystymme tuottamaan kaikkea koko ajan vähemmällä määrällä ihmistyötä. Tuotantoa taas halutaan jakaa entistä epätasaisemmin.

Niin, nykyinen eläkevarojen keräystapa alkaa olla aikansa elänyt. Rahaa on liikkeellä enemmän kuin koskaan.

Vierailija
140/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä se nähdään. On ihan pakko kouluttautua sellaiselle alalle josta tykkää ja jota on kiva tehdä. Olisi hirveetää raataa hirviötyössä 70 vuotiaaksi asti..

Juuri näin. Työ on suuri osa elämää ja se tuntuu väkinäiseltä jos sitä tekee vain rahan vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän