Siis mitä? Eläike on monella jo 70 vuotta
Alkoi todenteolla itkettämään, kun kävin katsomassa eläikäni. Tulee varmaan nousemaan tuosta entisestään tai voi olla, että minun ikäluokkani ei enää edes eläkkeelle pääse. Kuinkahan moni pysyy työkykyisenä tuohon ikään asti?
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole eläkettä tarpeeksi kertyneenä tai tule olemaan, että voisivat jäädä eläkkeelle vanhana. Tai joutuvat keksimään lisäansioita. Useilla ei ole edes lapsia tukena. Ellei tule päätöstä että kaikki saavat riittävät eläkkeet tuloihin ja asemaan katsomatta, jota ei ole näkyvissä. Ellei sitten ole mahdollista että maksaa enemmän eläkemaksuja per/kk tai erillisiä summia, mutta sekään ei ole kaikille mahdollista - jos ollenkaan mahdollista? Saati sijoittaminen köyhille. Onko tarkoitus että vain suurituloiset miehet ja keskituloiset naiset pärjäävät elämässä, vai voisiko kaikille olla riittävä raha.
Mikäs aivotuhnu tuossa tuli, miksi suurituloiset miehet ja keskituloiset naiset?
Kuvitteletko että miehet jotenkin tarvitsevat enemmän rahaa kuin naiset? Miksi ihmeessä?
Ei näille nykynuorille edes löydy mitään töitä, ehkä pääsevät jonkinsortin vakituiseen työsuhteeseen n. 60 vuotiaina kun työn edellinen haltija heittää lusikan nurkkaan. Siinä sitten enää pitkään tarvitse työelämässä sinnitellä. Ja nykyisiä työssäkäyviä odottaa YT:t ennen eläkeikää, saa sitten istuskella niillä pupukurseilla askartelemassa ja laulamassa aa kudi kudi ramssamsaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 80-luvun lopulla ja eläkkeelle näillä näkymin aikaisintaan muistaakseni 68,5v tai 69v. -93 ei edes ole ennustetta tarjolla.
Vuonna -89 syntyneelle eläkeikä on 67 v 5 kk. Voit alkaa nostaa puolikasta eläkettä 63 v 5kk iässä ja jatkaa töissä tai olla jatkamatta jos ei huvita. Mutta jatka toki näitä ”muistaakseni” väristelyjä, seuraavan kerran ehkä muistelet että jotakin 72 vuotta se sun eläkeikäsi on. Ja ethän sinä jolle yhteiskunta ei muutenkaan ole ikinä tarjonnut mitään varmasti ikinä mitään eläkettä anna.
Epäilen vahvasti, että edes suurin osa vieläkään elää 70-100-vuotiaiksi joten tavoite on ilmeisesti odotella että porukka kupsahtaa vanhuuttaan tai muiden iän tuomien komplikaatioiden takia töihin. Kyllä sitä porukkaa just tossa 70v kieppeillä alkaa kaatumaan.
Eläkeikä vuonna 2000-syntyneelle on 68 v 2 kk. Sitä nuoremmille ei ole laskelmaa.
Pientä liioittelua väittää että se kovin monille olisi jo yli 70 vuotta. Nykyisin faktoilla ei ole juuri mitään väliä, vouhottaminen on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä on jo ongelmia näiden 63 vuotiaiden kanssa varsinkin, jos on johtavassa asemassa.
Mitä ongelmia muka. Te nuoret ehkä aihrutate ongelmia siellä.
Saisi edes valita, ettei halua maksaa mitään eläkemaksuja ja kasaisi itse omat eläkerahansa kun siitä eläkkeestä ei kuitenkaan pääse nauttimaan vastakuin haudassa. Sama työttömyysmaksujenkin kanssa, kun nykyään ei näymmä saa olla edes työttömänä ja nostaa niitä työttömyysrahoja.
gamlasenmatti kirjoitti:
Joopa. itse 50+. mietityttää kun 90-luvulla olleita työkavereita ilmestynyt hesarin c osaan sunnuntaina. 67 v, 65 v, 69 v. no oli 44 v. ja 28 v joskus myös.
40-50 lukulaisilla ei taida 70v tulla mittariin monellakaan. tai jos tulee niin pitää olla kansanedustajan tulot ja eläke, ei ole liikaa rasitettu työnteolla ja eläkekin hyvä.
itse otan varhaiseläkkeen heti kun saa.
1940 syntyneet ovat jo 78 vuotiaita. Jos et ole vielä eläkkeellä, niin mitään varhaiseläkettä et tule saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikä vuonna 2000-syntyneelle on 68 v 2 kk. Sitä nuoremmille ei ole laskelmaa.
Pientä liioittelua väittää että se kovin monille olisi jo yli 70 vuotta. Nykyisin faktoilla ei ole juuri mitään väliä, vouhottaminen on tärkeintä.
Tuo on alin eläkeikä 2000 syntyneille. 1987 syntynet ovat viimeiset joille on laskettu tavoite-eläkeikä ja sen on 70 vuotta (alin eläkeikä 67v 3kk)
Itse olen syntynyt 1971 ja alin eläkeikä 65v 10kk ja tavoite 67v 10kk.
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/vanhuuselake-ika…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on alin eläkeikä 2000 syntyneille. 1987 syntynet ovat viimeiset joille on laskettu tavoite-eläkeikä ja sen on 70 vuotta (alin eläkeikä 67v 3kk)
Itse olen syntynyt 1971 ja alin eläkeikä 65v 10kk ja tavoite 67v 10kk.
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/vanhuuselake-ika…
Tavoite-eläkeikä liittyy elinaikakertoimeen ja se on arvio, joka voi muuttua. Se lyödään lukkoon kullekin ikäluokalle melko lähellä varsinaista eläkeikää ,joka on sinulle 65v 10kk.
Ihan turha tuolla tavoite-eläkeiällä on vouhottaa. Jos elinajanodote ei nouse odotetusti ei nouse tavoite-eläkeikäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe toimistohommissa mitään estettä olla töissä vaikka 72-vuotiaaksi. Kroppaa kuluttavilla ammateilla pitäisi edelleen päästä ajoissa eläkkeelle. Miksi ihmisen pitäisi olla 30-40 vuotta eläkkeellä, jos on työkykyinen?
Tiedätkö mitä vuosikymmenten istumatyö voi tehdä selälle?
Entä oletko huomannut uuden oppimisen vaikeutumisen ikääntyvillä? Kumpiko oppii vaikka uuden tietojärjestelmän käytön nopeammin, 25 vuotias vai 70 vuotias?
Mutta sinähän olet tämä työttömien kadehtija. Haluaisit kaikkien muiden ihmisten raatavan palkattomina orjina elämänsä vauvaikäisestä kuolemaan asti vailla lomia tai muita etuja, työleireissä asuen ja jätteitä syöden. Joku ongelma sinulla on ihmisvihasi ja kateutesi kanssa.
Mitähän oikein selität? Työssä saadaan yleensä palkkaa. Ei kai nytkään palkka lakkaa, kun ihminen täyttää esim. 60 vuotta? En vain voi ymmärtää tätä, että viimeiset 30 vuotta elämästä pitäisi saada matkustella ja harrastaa. Jos riittää voimia ja energiaa, niin yhtä hyvin voi tehdä vielä töitäkin. Vaikka sitten puolta työaikaa. Kuka ne eläkkeet maksaa, jos eläkeläisiä on enemmän kuin työssä käyviä?
Mistä nuorille riittää työpaikkoja, jos eläkeikäiset jumittavat niissä?
Kokkareiden ja EK:n unelma on, että saadaan tavallinen kansa raatamaan töissä mahdollisimman vanhaksi, että eläkeellä vietetty aika jäisi mahdollisimman vähiin ja eläkkeitä maksettaisiin mahdollisimman vähän. Tai kenties vielä "parempaa": Työntekijä kuolee jo työnsä ääressä, jolloin ei tarvitse maksaa eläkkeitä ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Olisin saanut jäädä eläkkeelle mutta käyn silti töissä.
Mitä ihanaa siinä kotiinjäämisessä on.
Viet ahneudessasi joltakin nuoremmalta, ehkä työttömältäkin työpaikan kun et malta jäädä eläkkeelle.
Ei työtä - ei tulevaisuutta. Näin aika moni nuori jo ajattelee. Ei tarvitse ihmetellä että miksi syntyvyys laskee.
Eläkeikä alkaa juuri silloin, kun olet kykenevä/valmis maksamaan itse itsellesi eläkettä. Yhteiskunta alkaa maksaa omaa osuuttaan sitten joskus lakisääteisessä iässä. Kannattaa herätä ajoissa ja ymmärtää, että oma eläkesäästäminen pitää nykyään ja tulevaisuudessa tehdä itse. Kaikkea ei pidä lyhytnäköisesti tuhlata Thaimaan-matkoihin, unelma-asuntoihin ja ripsenpidennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikä alkaa juuri silloin, kun olet kykenevä/valmis maksamaan itse itsellesi eläkettä. Yhteiskunta alkaa maksaa omaa osuuttaan sitten joskus lakisääteisessä iässä. Kannattaa herätä ajoissa ja ymmärtää, että oma eläkesäästäminen pitää nykyään ja tulevaisuudessa tehdä itse. Kaikkea ei pidä lyhytnäköisesti tuhlata Thaimaan-matkoihin, unelma-asuntoihin ja ripsenpidennyksiin.
Olet oikeassa, vaikka se karulta tuntuukin. Itse yritän säästää niin, että voisin jäädä pois töistä 60-vuotiaana eli 20 vuoden kuluttua. Toisaalta taas yritän nauttia myös nykyhetkestä, koska elämän pituutta ei pysty ennustamaan.
Oikeistoa äänestämällä eläkeikäsi siirtyy yli yhdeksänkymmennen.
Mä kirosin kans sitä miten korkeaksi eläkeikä on noussut; nyt en enää joudu sitä murehtimaan vaan koitan pärjätä töissä ja sinnitellä edes vielä jokusen vuoden, vaikka olen vasta 41 v.. näin se elämä voi muuttua yhden diagnoosin myötä..
Koittaa vielä sekin päivä, että nämä nykyisistä eläkeläisistä valittajatkin ovat vanhoja, sitten tietää miltä tuntuu, kun toisaalta ei pitäisi olla eläkkeellä "nauttimassa", muttei töissäkään "viemässä nuorten paikkaa". Kuolo korjaa kyllä jokaisen ja se kelpaisi ilmeisesti, mutta korjaa se ne valittajatkin.
Kaikilla ei ole eläkettä tarpeeksi kertyneenä tai tule olemaan, että voisivat jäädä eläkkeelle vanhana. Tai joutuvat keksimään lisäansioita. Useilla ei ole edes lapsia tukena. Ellei tule päätöstä että kaikki saavat riittävät eläkkeet tuloihin ja asemaan katsomatta, jota ei ole näkyvissä. Ellei sitten ole mahdollista että maksaa enemmän eläkemaksuja per/kk tai erillisiä summia, mutta sekään ei ole kaikille mahdollista - jos ollenkaan mahdollista? Saati sijoittaminen köyhille. Onko tarkoitus että vain suurituloiset miehet ja keskituloiset naiset pärjäävät elämässä, vai voisiko kaikille olla riittävä raha.