Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä? Eläike on monella jo 70 vuotta

Vierailija
20.10.2018 |

Alkoi todenteolla itkettämään, kun kävin katsomassa eläikäni. Tulee varmaan nousemaan tuosta entisestään tai voi olla, että minun ikäluokkani ei enää edes eläkkeelle pääse. Kuinkahan moni pysyy työkykyisenä tuohon ikään asti?

Kommentit (285)

Vierailija
141/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat ikäluokat käy äänestämässä. Heidän mielestään on reilua että he pääsevät eläkkeelle 63 vuotiaina, ja te maksatte 24 prossaa palkastanne eläkemaksuja. Sekin on heidän mielestään reilua että te pääsette eläkkeelle ehkä 70 jälkeen, ja surkeilla eläkkeillä.

Vierailija
142/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikä on poliittinen päätös. Miksi olette äänestäneet valtaan tyypit jotka eivät halua päästää teitä aikaisemmin eläkkeelle? Eläkeikää voi alentaa, jos poliittista halua löytyy.

Eivät pienet ikäluokat pysty vaikuttamaan tähän äänestämällä. Eikä mikään puolue edes aja pienten ikäluokkien asiaa, ahne sukupolvi on jyrännyt päätöksenteossa jo puolueiden sisäisellä tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin monenkaan täytyy (tai saa) olla töissä seutsemänkymppiseksi. Kun 50 vuotiaistakin halutaan jo eroon liian vanhoina. Sitä ollaan sitten vain työttömänä siihen asti kunnes pääsee pieneksi jääneelle eläkkeelleen. Jos on enää hengissäkään silloin.

No siinähän tulee säästää eläkkeissä.

Jos tyypit on 20 v työuransa lopussa työttöminä, niin sehän vaikuttaa eläkkeisiin todella paljon.

Sitten saa ihmetellä takuueläkkeen suuruista eläkettään, vaikka oli muka hyvä koulutus ja työkin aikanaan.

Vierailija
144/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni se elinajanodote on jo kääntynyt laskuun ainakin rapakon takana. Jos täälläkin syödään mitä sattuu ja liikuntaa ei käytännössä ole työssä eikä vapaa-ajalla, niin tämä eläkeongelma saattaa kadota itsestään.

Vierailija
145/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni se elinajanodote on jo kääntynyt laskuun ainakin rapakon takana. Jos täälläkin syödään mitä sattuu ja liikuntaa ei käytännössä ole työssä eikä vapaa-ajalla, niin tämä eläkeongelma saattaa kadota itsestään.

USA:ssa eliniänodotetta laskevat huumekuolemat, eli yhteys työstä eläköitymiseen on jokseenkin rajallinen.

Vierailija
146/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1960 ja tavoite- eläkeikäni on 64,9. Ja korkein mahd. eläkeikäni 69.

Täytän 59 , olen täysin terve, työkykyinen ja hyväkuntoinen. Mitään  hinkua eläkkeelle ei todellakaan ole ja toivon että pysyisin terveenä ja ainakin osa-työkykyisenä tavoite- eläkeikääni asti.  Mikäli työkykyä riittää, aion käydä töissä ainakin 68-vuotiaaksi.

Kyllä harrastamaan ja matkailemaan ehtii lomillakin, ei näitä varten tarvitse jäädä eläkkeelle makoilemaan. 

Vierailija
147/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykypäivän kolmekymppisellä OLE mitään eläkepäivää. Tiedän että kuulostaa radikaalilta juu, mutta niin se on, tai siis tulee olemaan. Ei ole mitään "kun täytät X, niin..." ei ei ei.... säästät itse, tai kuolet köyhänä.

Vierailija
148/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikä on poliittinen päätös. Miksi olette äänestäneet valtaan tyypit jotka eivät halua päästää teitä aikaisemmin eläkkeelle? Eläkeikää voi alentaa, jos poliittista halua löytyy.

Eivät pienet ikäluokat pysty vaikuttamaan tähän äänestämällä. Eikä mikään puolue edes aja pienten ikäluokkien asiaa, ahne sukupolvi on jyrännyt päätöksenteossa jo puolueiden sisäisellä tasolla.

55 vuotiaat ovat nyt suurin ikäluokka. Hekään eivät pääse täydelle eläkkeelle kuin himpun alle 67-vuotiaina. Ja alle 23 vuotiaana tehdystä työstä ei ole eläkettä tulossa silloinkaan.

Vierailija
149/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa tietää että näin 1986 syntyneenä miehenä elän keskimäärin 90 vuotiaaksi.

Vierailija
150/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikänen ap on. Mä olen syntynyt -91 ja muistaakseni eläkeikäni oli jonkun laskurin mukaan noin 67 vuotta.

Eli voi olla 67, mulla on 67v 5kk ja olen syntynyt 1986, eli sulla se on väistämättä korkeampi. Todella epäoikeudenmukaista, tiedän. Surullisinta on se, ettei kukaan poliitikko uskalla edes puhua tästä asiasta.

Outoa. Olen syntynyt jo 1963 ja täysi eläke tulossa vasta 66,7 vuotiaana.

Että näköjään ei niin kovaa tahtia elinaikakerroin venytä eläkkeellepääsyä nuoremmilla ikäluokilla.

Nuoremmilla on sentään se etu, että eläkettä karttuu jo alle 23 vuotiaana tehdystä työstä. Mutta kaikki tullaan olemaan kusessa kuitenkin. Mutta voihan olla, ettei elä niin vanhaksi.

Laskitpa tavoite-eläkeikäsi hieman väärin.! Oikea  tavoite eläkeikäsi on n. 65,8

Vierailija
151/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1960 ja tavoite- eläkeikäni on 64,9. Ja korkein mahd. eläkeikäni 69.

Täytän 59 , olen täysin terve, työkykyinen ja hyväkuntoinen. Mitään  hinkua eläkkeelle ei todellakaan ole ja toivon että pysyisin terveenä ja ainakin osa-työkykyisenä tavoite- eläkeikääni asti.  Mikäli työkykyä riittää, aion käydä töissä ainakin 68-vuotiaaksi.

Kyllä harrastamaan ja matkailemaan ehtii lomillakin, ei näitä varten tarvitse jäädä eläkkeelle makoilemaan. 

Onneksi olkoon.

Olen syntynyt 1963 ja tavoite-eläkeikä 66,7 vuotta. Niin se homma etenee.

Vierailija
152/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä on jo ongelmia näiden 63 vuotiaiden kanssa varsinkin, jos on johtavassa asemassa.

Luulis että johtajat jaksavat pisimpään.

Vierailija
153/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä on jo ongelmia näiden 63 vuotiaiden kanssa varsinkin, jos on johtavassa asemassa.

Luulis että johtajat jaksavat pisimpään.

taitaa olla ongelma niillä alaisilla ei johtajilla.

Vierailija
154/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat ikäluokat käy äänestämässä. Heidän mielestään on reilua että he pääsevät eläkkeelle 63 vuotiaina, ja te maksatte 24 prossaa palkastanne eläkemaksuja. Sekin on heidän mielestään reilua että te pääsette eläkkeelle ehkä 70 jälkeen, ja surkeilla eläkkeillä.

Ne, jotka pääsevät eläkkeelle 63-vuotiaina, ovat jo melkeimpä päässeet.

Ihan vaan sivuhuomiona. Lohdutukseksi voin sanoa, että eläkeläisten veroprosentti on palkansaajia suurempi samansuuruisesta eläkkeestä/palkasta.

Vierailija
155/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka helvetti luulee, että mitään eläkejärjestelmää on edes olemassa 20v päästä?

Vierailija
156/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisiä ei näköjään saisi olla olemassakaan.  Ovat pelkkä suuri kuluerä.

Aika suuri kuluerä on meistä jokainen ollut ikävuosinaan 0-20 v.  Ja monet vielä siitä ylikin.  Lapset käyvät tarhassa ja koulussa, minkä yhteiskunta maksaa.  Kotihoidontuet ja lapsilisät, asumistuet.  Ilmaiset neuvolat ja hammaslääkärit.  Tätä ei kukaan marise, paitsi vapaaehtoisesti lapsettomat.

Sitten ollaan töissä (oletetaan nyt niin) sinne 60-70 -vuotiaiksi ja loppuikä n. 20 v. ollaan taas yhteiskunnan kuluerä.

Ja sitten on se kääntöpuoli.  Vanhemmat tietenkin käyttävät lapsiinsa rahaa, joten ovathan he siis myös kuluttajia.  Aivan yhtä lailla kuluttajia ovat myös vanhukset.  Eivät hekään ilmaiseksi elä.  Vanhukset työllistävät paljon tiettyjä aloja, esim. hoitoalaa ja vapaa-ajanviettoaloja, hyväkuntoiset vanhukset matkustelevat ja harrastavat, käyvät kylpylöissä ja lomakohteissa.  Toimijoita ja työntekijöitä niissäkin tarvitaan. 

Nyt kun olen eläkkeellä, maksan itse kaikki terveyspalveluni.  Ennen sen maksoi työterveyshuolto, kunnallisella alalla siis yhteiskunta. 

Suuret ikäluokatko pullamössösukupolvi?  Lähtivät töihin suoraan koulunpenkiltä, monet ei saaneet edes kouluja käydä enempää.  Siitä vaan kauppoihin myyjättäriksi ja perheisiin kotiapulaisiksi, pojat sahoille ja tehtaisiin ja rakennuksille, ei kukaan saanut kotoaan täysi-ikäiseksi tultuaan autoa ja ajokorttia, ei ollut mahdollista edes itse hommata omalla työllään, muuta kuin pojat sitten innoissaan jonkun rämisevän risan ritsan, siitä sitä vaan lähdettiin elämään.  Yleensä kotoa pois mahdollisimman varhain.  Pöllimetsät, halonhakkuut, kaivosta kannettavat vedet, jolla pestiin vauvanvaipat, kun ensin vesi hellalla kuumennettiin.  Kaikki nämä on kuulkaas aivan olleet arkipäivää vielä suurille ikäluokillekin, hyvin vähästä on jouduttu ponnistamaan.  Ei ollut asumistukia eikä kotihoidontukia, kaikki piti tehdä mahdollisimman vaikean kautta.  Ja nyt haukutaan pullamössöksi.

Äänestäkää kokoomusta ja kepua, niitähän te niin suuressa arvossa pidätte, kun kuvittelette olevanne näille pääomapuolueille tärkeitä ja tarpeellisia.  Kyllä ne niiden demarien ja jopa skdl:n aikanaan aikaansaamat edut ja avut teiltä pois viilaavat, kun vaan tarpeeksi niitä kannatatte.  Olen minä joutunut senkin näkemään, että jopa kaupungissa kasvanut tavan työläisnuori toitotti kepua omana puolueenaan.  Kun se yksi missikin siihen liittyi.

Vierailija
157/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa todellisuuteen. Kannattaa aloittaa säästäminen ja sijoittaminen tulevaisuuden turvaksi.

Pullomössösukupolvi, joka aloitti käytännössä eläkkeensä hädin tuskin kuusikymppisenä tulee jakamaan rahastot itselleen vielä lähiaikoina. Ei tarvitse meidän muiden eläkkeistä edes haaveilla kun heillä on taitettu indeksi. 

Pullomössö?

Se on se märkä sukupolvi. Kohta kuolo korjaa ja jättävät meille kaiken omaisuutensa, jota emme halua.

Vierailija
158/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

55 vuotiaat ovat nyt suurin ikäluokka. Hekään eivät pääse täydelle eläkkeelle kuin himpun alle 67-vuotiaina. Ja alle 23 vuotiaana tehdystä työstä ei ole eläkettä tulossa silloinkaan.

Silloin, kun eläkeuudistus tuli, tämän ikäluokan (silloiset 5-kymppiset) uutisoitiin olevan uudistuksen suurin häviäjä. Eläke kertyy uuden mallin mukaan, mutta mitään niistä positiivisista uudistuksista (esim. eläkkeen kertyminen vanhempainvapaalla ja alle 23v tehdystä työstä) ei heitä koske. Tai siis meitä.

Vierailija
159/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin monenkaan täytyy (tai saa) olla töissä seutsemänkymppiseksi. Kun 50 vuotiaistakin halutaan jo eroon liian vanhoina. Sitä ollaan sitten vain työttömänä siihen asti kunnes pääsee pieneksi jääneelle eläkkeelleen. Jos on enää hengissäkään silloin.

No siinähän tulee säästää eläkkeissä.

Jos tyypit on 20 v työuransa lopussa työttöminä, niin sehän vaikuttaa eläkkeisiin todella paljon.

Sitten saa ihmetellä takuueläkkeen suuruista eläkettään, vaikka oli muka hyvä koulutus ja työkin aikanaan.

Toisaalta ei koulutus ja työssäolokaan takaa mitään. Uudistettu kertymä on niin surkea, että vaikka jaksaisin töissä eläkeikään asti, tuskin tulen toimeen.

Ennenhän eläke saattoi olla jopa 60% tuloista. Nyt hyvä, jos 40%.

Vierailija
160/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiä ei näköjään saisi olla olemassakaan.  Ovat pelkkä suuri kuluerä.

Aika suuri kuluerä on meistä jokainen ollut ikävuosinaan 0-20 v.  Ja monet vielä siitä ylikin.  Lapset käyvät tarhassa ja koulussa, minkä yhteiskunta maksaa.  Kotihoidontuet ja lapsilisät, asumistuet.  Ilmaiset neuvolat ja hammaslääkärit.  Tätä ei kukaan marise, paitsi vapaaehtoisesti lapsettomat.

Sitten ollaan töissä (oletetaan nyt niin) sinne 60-70 -vuotiaiksi ja loppuikä n. 20 v. ollaan taas yhteiskunnan kuluerä.

Ja sitten on se kääntöpuoli.  Vanhemmat tietenkin käyttävät lapsiinsa rahaa, joten ovathan he siis myös kuluttajia.  Aivan yhtä lailla kuluttajia ovat myös vanhukset.  Eivät hekään ilmaiseksi elä.  Vanhukset työllistävät paljon tiettyjä aloja, esim. hoitoalaa ja vapaa-ajanviettoaloja, hyväkuntoiset vanhukset matkustelevat ja harrastavat, käyvät kylpylöissä ja lomakohteissa.  Toimijoita ja työntekijöitä niissäkin tarvitaan. 

Nyt kun olen eläkkeellä, maksan itse kaikki terveyspalveluni.  Ennen sen maksoi työterveyshuolto, kunnallisella alalla siis yhteiskunta. 

Suuret ikäluokatko pullamössösukupolvi?  Lähtivät töihin suoraan koulunpenkiltä, monet ei saaneet edes kouluja käydä enempää.  Siitä vaan kauppoihin myyjättäriksi ja perheisiin kotiapulaisiksi, pojat sahoille ja tehtaisiin ja rakennuksille, ei kukaan saanut kotoaan täysi-ikäiseksi tultuaan autoa ja ajokorttia, ei ollut mahdollista edes itse hommata omalla työllään, muuta kuin pojat sitten innoissaan jonkun rämisevän risan ritsan, siitä sitä vaan lähdettiin elämään.  Yleensä kotoa pois mahdollisimman varhain.  Pöllimetsät, halonhakkuut, kaivosta kannettavat vedet, jolla pestiin vauvanvaipat, kun ensin vesi hellalla kuumennettiin.  Kaikki nämä on kuulkaas aivan olleet arkipäivää vielä suurille ikäluokillekin, hyvin vähästä on jouduttu ponnistamaan.  Ei ollut asumistukia eikä kotihoidontukia, kaikki piti tehdä mahdollisimman vaikean kautta.  Ja nyt haukutaan pullamössöksi.

Äänestäkää kokoomusta ja kepua, niitähän te niin suuressa arvossa pidätte, kun kuvittelette olevanne näille pääomapuolueille tärkeitä ja tarpeellisia.  Kyllä ne niiden demarien ja jopa skdl:n aikanaan aikaansaamat edut ja avut teiltä pois viilaavat, kun vaan tarpeeksi niitä kannatatte.  Olen minä joutunut senkin näkemään, että jopa kaupungissa kasvanut tavan työläisnuori toitotti kepua omana puolueenaan.  Kun se yksi missikin siihen liittyi.

Mutta saisithan sinä julkisen puolen terveyspalveluja käyttää halutessasi. Vaikka eivät ole täysin ilmaisia, niin yhteiskunta niistä suurimman osan maksaa. (Ja yhteiskunta niistä työterveyshuollon palveluistakin kelakorvauksina maksaa työnantajalle takaisin)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän