Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä? Eläike on monella jo 70 vuotta

Vierailija
20.10.2018 |

Alkoi todenteolla itkettämään, kun kävin katsomassa eläikäni. Tulee varmaan nousemaan tuosta entisestään tai voi olla, että minun ikäluokkani ei enää edes eläkkeelle pääse. Kuinkahan moni pysyy työkykyisenä tuohon ikään asti?

Kommentit (285)

Vierailija
281/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainoissa on toki aina ollut kova maksaminen. Kuitenkin 70-luvulla asuntolaina oli tyypillisesti 2-5 vuoden savotta (meillä on isovanhempien tallentama lehtijuttu asiasta). Vielä 80-luvulla laina-aika oli 8 vuotta, ja sitten asunto oli maksettu.

Nykyään maksamista riittää 20-25 vuotta. Monelle ei ehdi ollenkaan tulla sitä hetkeä, että saisi käyttää työssä ansaitun palkkansa ihan kokonaan muuhun ilman lainanlyhennystä.

Vierailija
282/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen heti ruotsin meininki. Henkilökohtaiset eläkekassat, tili siis. Että jokainen saa vain sen, minkä on ansainnut.

Nykyisiset työeläkkeet menee meidän eläke vero maksuista.

Ja 60 - 70 vuotiast eläkeläiset lilluu välimerellä meidän toimiessa maksumiehinä.

Tämä olisi tosi hieno homma. 

Eläkevakuutusyhtiöiden pari sataa miljardia jaettaisiin nykyisille eläkeläisille ja pullamössöt saisivat aloittaa eläkerahoituksensa ihan puhtaalta pöydältä. Ja saisivat tosiaan sen mitä ovat ansainneet.

Nykyiset eläkeläiset ovat kartuttaneet vain murto-osan nykyisistä eläkevaroista. Nyt työssäkäyvät ovat kartuttaneet valtaosan, ja jatkavat kartuttamistaan.

Taitaisi tulla eläkeläiselle itku, kun annettaisiin indeksikorotettuna takaisin vain se, mitä on itse maksanut. Ennen vuotta 1993 ei edes peritty suoraan työntekijän palkasta työeläkemaksua. Uskomatonta mutta totta. Suuret pullamössöikäluokat pääsivät siis kuin koira veräjästä, maksamatta juuri mitään. Eipä siinä ole nykyeläkeläinen paljon kassaa kartuttanut, kun kokonaismaksutaakka on nyt liki 25 % ja silloin, kun pullamössöt astuivat työelämään 60-luvun taitteen molemmin puolin, kokonaismaksutaakka oli vain 5 %.

Koko 60-luvun kokonaismaksutaakka oli 5 %, 70-luvun aikana kokonaismaksutaakka nousi 5 prosentista yli kymmeneen, mutta yli 20 prosentin mentiin vasta vuonna 1995.

Nyt taas ensi vuonna nousee eläkemaksuprosentti. Joku roti tähän pitäisi saada, ei työssäkäyvät jaksa tällaista maksutaakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuossa on se ero. Esimerkki eläkeläinen saa 1800 euroa kk. Se on liian paljon.

Meidän tulevien sukupolvien eläkkeet tulevat olemaan pienempiä, seuratkaa eläkekertymälspouanne. Mieheni saa 70 vuotiaana noin 1400 euroa eläkettä kuussa super tuloillaan, siis tulevaisuudessa ja jos hän jaksaa tehdä töitä sinne asti, siis pysyy työkykyisenä. Itse tulen 70 vuotiaana saamaan vähemmän eläkettä.

Nyky eläkeläiset valittaa, että 1000 euroa on liian pieni eläke. Sillä ei tule toimeen. Mites me, nykyiset työikäiset tulemme toimeen, kun meidän eläkkeiden taso on paljon alhaisempi, kuin teillä???? Tähän epäkohtaan tulisi puuttua nyt. Meidän maksamat eläkemaksut pitäisi ohjata meille, henkilökohtaisille tileille, niin kuin ruotsissa. Ei siis teidän eläkkeiden maksuun!!!

Jos nykyiset eläkkeet leikattaisiin max. Tasolle 1000 eur kk, se olisi oikein.

Kukaan ei uskalla puhua tästä tai tehdä asialle mitään.

Näin se on. Minä olen ottanut opiskeluun lainaa -90-luvun laman aikaan, kun korot olivat huipussaan. Akateemiseen ammattiin olen valmistunut 15 vuotta sitten, mutta pätkätyöläisenä minun palkkani on 1000-1600 e kuukaudesta riippuen. Omistusasunnon ostamisesta ei ole ollut toivoakaan. Todellakaan en halua olla maksamassa näitä ylisuuria eläkkeitä, jotka voivat olla suuruudeltaan tuplasti minun palkkani.

Vierailija
284/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisko ite säästää ja hankkia rahaa eikä olla riippuvainen jostain systeemistä? Ota elämäsi omiin käsiisi.

Kannattaisi, mutta lisäksi olisi kiva jos ei tarvitsisi maksaa järjestelmään, josta ei itse ikinä saa mitään.

Keskipalkkaa tienaavan koko verotaakka on tyypillisesti jo yli 60% bruttopalkasta, työnantajan maksut, alvit yms verot huomioiden. Aivan sairastahan se on, ja pahemmaksi vaan menee.

Ihmisten pitäisi itse hoitaa nämä asiat, minun pitäisi varmaan muuttaa jonnekkin, missä ihmiset ovat vielä itse vastuussa itsestään.

Vierailija
285/285 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekusetus on onnistunut tähän saakka ja näköjään jatkuu, koska nuoria ja nuoria aikuisia ei vielä kiinnosta eläkeasiat.

Yllätys tulee olemaan karu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan