Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä? Eläike on monella jo 70 vuotta

Vierailija
20.10.2018 |

Alkoi todenteolla itkettämään, kun kävin katsomassa eläikäni. Tulee varmaan nousemaan tuosta entisestään tai voi olla, että minun ikäluokkani ei enää edes eläkkeelle pääse. Kuinkahan moni pysyy työkykyisenä tuohon ikään asti?

Kommentit (285)

Vierailija
261/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset eläkeläiset pitäisi laittaa töihin. On väärin, että he mskoilevst ja me ollaan töissä 70 vuoyisikdi. Herätkää ja vastustajaa, eläkeläiset töihin nyt. Ja eläkkeet pois.

Itse aloitin työelämässä,kun olin 15v. Minkähän ikäisenä sinä menit töihin? Eläkkeelle jäin 63v. Kunhan teet yhtä pitkän työuran, voit arvostella meitä eläkeläisiä ihan vapaasti.

Vierailija
262/285 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen heti ruotsin meininki. Henkilökohtaiset eläkekassat, tili siis. Että jokainen saa vain sen, minkä on ansainnut.

Nykyisiset työeläkkeet menee meidän eläke vero maksuista.

Ja 60 - 70 vuotiast eläkeläiset lilluu välimerellä meidän toimiessa maksumiehinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen heti ruotsin meininki. Henkilökohtaiset eläkekassat, tili siis. Että jokainen saa vain sen, minkä on ansainnut.

Nykyisiset työeläkkeet menee meidän eläke vero maksuista.

Ja 60 - 70 vuotiast eläkeläiset lilluu välimerellä meidän toimiessa maksumiehinä.

Tämä olisi tosi hieno homma. 

Eläkevakuutusyhtiöiden pari sataa miljardia jaettaisiin nykyisille eläkeläisille ja pullamössöt saisivat aloittaa eläkerahoituksensa ihan puhtaalta pöydältä. Ja saisivat tosiaan sen mitä ovat ansainneet.

Vierailija
264/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisko ite säästää ja hankkia rahaa eikä olla riippuvainen jostain systeemistä? Ota elämäsi omiin käsiisi.

Voidaan tehdä niin ettei eläkemaksuja tarvitse maksaa niin pystyy niistä säästämään itselle :) 

Sitä pystyy säästämään kuule pienistä tuloista muutenkin. Ei muutakuin pörssiin ostoksille ja tulovirtaa rakentamaan. Eläkkeelle mennessä salkun koko pitää olla sellainen että osingoilla pystyy elämään.

Vierailija
265/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On turha muutenkin elää ”sitten kun olen eläkkeellä” -asenteella.

Säästän ja sijoitan nyt 28-vuotiaana kyllä osakkeisiin, rahastoihin ja kiinteistöihin, mutten ajattele edes eläkeasioita.

Isäni kuoli 4 vuotta ennen eläkkeelle pääsyä.

Hän olisi saanut eläkkeensä 72 000 euron vuositulojen mukaan. Sinne meni se eläke.

Vierailija
266/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisko ite säästää ja hankkia rahaa eikä olla riippuvainen jostain systeemistä? Ota elämäsi omiin käsiisi.

Voidaan tehdä niin ettei eläkemaksuja tarvitse maksaa niin pystyy niistä säästämään itselle :) 

Sitä pystyy säästämään kuule pienistä tuloista muutenkin. Ei muutakuin pörssiin ostoksille ja tulovirtaa rakentamaan. Eläkkeelle mennessä salkun koko pitää olla sellainen että osingoilla pystyy elämään.

80 luvulla laitettiin 100 000 euroa ja nyt jäljellä 40 000 että kiitos vaan neuvosta. Kyllä kannattaa "Sijoittaa"

Vierailija
267/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt -75 ja eläkeikäni näyttäisi olevan 68v. Eipä taida onnistua, olen IT diplomi-insinööri ja jo nyt tuntuu tiukalta pysyä teknisessä kehityksessä mukana, teen äärimmäisen teknistä työta erittäin kehittyvällä osa-alueella - saati että kehityksessä pysyminen olisi yhtään helpompaa 25 vuoden kuluttua :) Enköhän mä käy jo hitaalla silloin...

Mun tavoite on jäädä eläkkeelle (eli työttömyyskortiston asiakkaaksi) kun täytän 60v. Haluan nauttia elämästä enkä kulkea rollaattorin tukemana konttorin neukkareiden väliä.

Olen yrittänyt järjestää rahoituksen 60v jälkeiseen aikaan. Mulla on useita sijoitusasuntoja, joista saan pääomatuloa. Ja tietysti jonkun sijoitusasunnon voi myydä jos haluaa kerralla enemmän käyttöpääomaa.

No se kertoo ennemminkin sinun kyvyistäsi kuin iästäsi. Olen sinua vanhempi, opiskelen yhä (täysin uutta alaa) yliopistossa, samalla kun olen töissä kehitystehtävissä alalla joka on teknisen kehityksen eturintamassa. Silti minua turhauttaa tämä muutoksen hitaus.

Vierailija
268/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette ole tyytyväisiä eläkejärjestelmään, olette äänestäneet väärää puoluetta.

en ole, minun äänestämäni ehdokkaan puolueesta ei yksikään ehdokas päässyt eduskuntaan.

Vierailija
269/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän työ ja elämäntyyli on paljon kuluttavampaa kuin työ 70-90 -luvuilla. Myös istumatyö on todella istumatyötä, vastaa sitä, mitä opiskeluissa halusin välttää - liukuhihnan ääressä tehtaassa istumista samaa liikettä tehden koko pv. 

Tietysti voisi ajatella, että ensin tekisi viisi-kuusikymppiseksi fyysistä työtä ja sitten kun kroppa ei enää kestä sitä, voisi kuvitella istuvansa vielä 10-20 vuotta, mutta enpä usko kyllä sitäkään. 

Oma kroppa alkaa olla pilalla 20 vuoden istumisen jälkeen ja vielä pitäisi jaksaa toinen 20 vuotta. 

Vierailija
270/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti aika moni 70-vuotias käy jo sen verran hitaalla, että ihan kaikki hommat eivät suju enää yhtä vetreästi kuin nuoremmilta.

Kävin äänestämässä ennakkoon seurakuntavaaleissa ja kyllä meinasi mennä hermo yli-ikäisten vaalivirkailijoiden takia. Julmettu säätäminen ja höseltäminen ennen kuin asia oli saatettu maaliin, kaksi virkailijaa hössötti lappujensa kanssa ja sittenkin meinasi mennä väärin.

Vierailija
271/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen Mohikaani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyeläkeläisistä 41 % keikkuu köyhyysrajalla 1200 euron nettoeläkkeellä. Tai sen alapuolella reilusti. Noita suurituloisia eläkeläisiä on about viidesosa.

Mä oon aina ihmetelly tätä valitusta mitä jaksetaan jauhaa näistä pienistä eläkkeista. Jos 1200 euroa kuussa ei riitä eläkeläisille, niin miten se riittää lapsiperheelle?

Lapsiperheet kait saavat joitain avustuksiakin mm. lapsilisät,ehkä asumistuet ym. Kaikki eläkeläiset eivät saa mitään tukia. Loppusumma saattaa olla aika lailla erilainen. Mutta kaikenkaikkiaan onhan tuo 1200 nykyään tosi pieni summa.

En siis halua kuulostaa julmalta, ostaisin mielelläni kaikille oman ponin. Ongelma on että se maksaa rahaa. Se minkä se eläkeläinen saa, on pois siltä joka sen maksaa. Itselläni on pienituloinen kaveri, tulot nettona n. 1400e/kk, lapsilisän lisäksi ei mitään muita avustuksia. Siitä pitää sitten maksaa auto (töihinkin pitää päästä) sekä kämppä (kämppääkään ei voi mistään ihan landelta ostaa kun työt on PKS-seudulla). Ja näistä tuloistaan tämä kaveri maksaa melkeinpä 50% veroa (n. 20% valtiolle ja 25% tyel) jotta voi rahoittaa eläkeläisille sellaiset edut mitä ei tule itse saamaan. Kaverilla oma eläkeikä on 70 vuoden paikkeilla, mutta en usko että tulee siihen asti elämään. Ja sitten nää eläkäläiset, joilla on paremmat eläke-edut kun tällä kaverilla tulee ikinä olemaan, tulevat valittamaan että eivät ole varastaneet tarpeeksi. Ahne loisparvi, ei mitään kiitollisuutta

Eli kaverillasi on liian suuri veroprosentti.

Mä saan 1200-1600 käteen kuussa ja veroprosentti on 12,5.

Tyel on on tosiaan 6,35%, mistä revit 25?

Tuo 6,35 on vain se palkanleikkaus (siirretty työntantajan sivukuiluista työntekijän maksettavaksi) joka on tehty.

Vierailija
272/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80 luvulla laitettiin 100 000 euroa ja nyt jäljellä 40 000 että kiitos vaan neuvosta. Kyllä kannattaa "Sijoittaa"

jo jos vaikka 100 000 markkaa olette sijoittaneet ja siitä on jäljellä 40 000 euroa, niin onhan siinä vielä reaalista arvonnousuakin jäljellä noin 7000€. Mutta tyhmiä ootte jos ette ole ajallisesti yhtään hajauttaneet ja sijoittaneet tuottoja takaisin. 

Vierailija
273/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiä ei näköjään saisi olla olemassakaan.  Ovat pelkkä suuri kuluerä.

Aika suuri kuluerä on meistä jokainen ollut ikävuosinaan 0-20 v.  Ja monet vielä siitä ylikin.  Lapset käyvät tarhassa ja koulussa, minkä yhteiskunta maksaa.  Kotihoidontuet ja lapsilisät, asumistuet.  Ilmaiset neuvolat ja hammaslääkärit.  Tätä ei kukaan marise, paitsi vapaaehtoisesti lapsettomat.

Sitten ollaan töissä (oletetaan nyt niin) sinne 60-70 -vuotiaiksi ja loppuikä n. 20 v. ollaan taas yhteiskunnan kuluerä.

Ja sitten on se kääntöpuoli.  Vanhemmat tietenkin käyttävät lapsiinsa rahaa, joten ovathan he siis myös kuluttajia.  Aivan yhtä lailla kuluttajia ovat myös vanhukset.  Eivät hekään ilmaiseksi elä.  Vanhukset työllistävät paljon tiettyjä aloja, esim. hoitoalaa ja vapaa-ajanviettoaloja, hyväkuntoiset vanhukset matkustelevat ja harrastavat, käyvät kylpylöissä ja lomakohteissa.  Toimijoita ja työntekijöitä niissäkin tarvitaan. 

Nyt kun olen eläkkeellä, maksan itse kaikki terveyspalveluni.  Ennen sen maksoi työterveyshuolto, kunnallisella alalla siis yhteiskunta. 

Suuret ikäluokatko pullamössösukupolvi?  Lähtivät töihin suoraan koulunpenkiltä, monet ei saaneet edes kouluja käydä enempää.  Siitä vaan kauppoihin myyjättäriksi ja perheisiin kotiapulaisiksi, pojat sahoille ja tehtaisiin ja rakennuksille, ei kukaan saanut kotoaan täysi-ikäiseksi tultuaan autoa ja ajokorttia, ei ollut mahdollista edes itse hommata omalla työllään, muuta kuin pojat sitten innoissaan jonkun rämisevän risan ritsan, siitä sitä vaan lähdettiin elämään.  Yleensä kotoa pois mahdollisimman varhain.  Pöllimetsät, halonhakkuut, kaivosta kannettavat vedet, jolla pestiin vauvanvaipat, kun ensin vesi hellalla kuumennettiin.  Kaikki nämä on kuulkaas aivan olleet arkipäivää vielä suurille ikäluokillekin, hyvin vähästä on jouduttu ponnistamaan.  Ei ollut asumistukia eikä kotihoidontukia, kaikki piti tehdä mahdollisimman vaikean kautta.  Ja nyt haukutaan pullamössöksi.

Äänestäkää kokoomusta ja kepua, niitähän te niin suuressa arvossa pidätte, kun kuvittelette olevanne näille pääomapuolueille tärkeitä ja tarpeellisia.  Kyllä ne niiden demarien ja jopa skdl:n aikanaan aikaansaamat edut ja avut teiltä pois viilaavat, kun vaan tarpeeksi niitä kannatatte.  Olen minä joutunut senkin näkemään, että jopa kaupungissa kasvanut tavan työläisnuori toitotti kepua omana puolueenaan.  Kun se yksi missikin siihen liittyi.

No Johan on taas juttua. Kuten kaikissa sukupolvessa, myös suurissa ikäluokissa on lähtökohdissa hyvin suuria eroja. Jossain on varmasti 70-luvullakin pesty vielä pyykkiä avannossa, toisaalta todella moni suurista ikäluokista vaurastui hyvin, hyvin vähällä koulutuksella.

Olen syntynyt vuonna 1972 ja vanhempani ovat sitä suurinta ikäluokkaa 1946. Asuimme isän vanhemmilta saadussa asunnossa Helsingin kantakaupungissa, isälläni oli sekä auto että ajokortti, äiti ajoi ajokortin minun ollessani pieni lapsi. Taloudesta löytyi pesukone ja vuodesta 1977 muuton myötä myös astianpesukone ja kaikki muut mukavuudet.

Kumpikin vanhemmistani opiskeli yliopistossa, jonne oli hyvin helppo päästä sisään. Kumpikaan ei ikinä valmistunut, kun töihin pääsi ilman tutkintoja. Molemmat vanhemmat pysyivät samalla työnantajalla kaksikymppisestä eläkeikään, äiti jäi eläkeputkeen vapaaehtoisesti jo 59-vuotiaana, isä 63 vuotiaana. Äiti ponnisti ylioppilaspohjalta johtotehtäviin vakuutusalalla, isästä tuli markka-aikaan optiomiljonääri. Siis ylioppilaspohjalta. Kokeilkaapa nykyään.

Varallisuutta kertyi kivasti kun ei alunperin ollut asuntolainaa ja kun vaihtoivat isompaan, niin inflaatio söi lainan.

Molemmat ovat niin irti nykytodellisuudesta kuin olla ja voi ja kaikkien tuttujeni vanhemmat ovat samanlaisia.

Oli suuri häpeä kun en ällän papereistani huolimatta päässyt kuin vasta kolmannella yrittämällä yliopistoon haluamalleni alalle. Kun hekin "huonoista lähtökohdista" pääsivät heti. Myös se, että olen ollut työttömänä on heille suuri kauhistus. Kun hekin pääsivät ja pysyivät töissä vaikkei ollut edes koulutusta.

Lastenlapsia hoitamaan heitä ei todellakaan tarvitse edes kysyä, he kun ovat omat lapsensa jo hoitaneet ja nyt on oma aika. Äitini muistaa aina, kuinka Äitiysloma oli 3 kk ja hän palkatta uhrautui olemaan kotona 5 kk. Tuppaa unohtumaan, että sen jälkeen anoppi tuli meille kotiin hoitamaan minua. Päiväkodissa olen ollut 3-vuotiaasta ja kaikki kesät olimme veljeni kanssa isovanhemmilla mökillä. Jos olimme sairaana, ei ikinä tarvinnut vanhempien jäädä kotiin vaan isovanhemmille meidät vietiin.

Tuntuu että tällä porukalla aika kultaa muistot ja puhutaan omasta lapsuudesta ikään kuin se olisi omaa aikuisuutta. Eli puhutaan niiden omien vanhempien elämästä avannossa tapahtuvine pyykkeineen ja hellahuoneineen. Aika harva enää 70-80 luvulla eli noin.

Suomi on iso maa ja jos Helsingissä asuttiin vauraasti jo 70-luvulla niin samoin ei välttämättä ollut vielä maaseudulla. Minä olen syntynyt -50 luvun alussa ja olen käynyt kouluni maaseudulla ja kodissani ei tuolloin ollut vielä juoksevaa vettä. Ulkohuusissa käytiin tarpeilla  ja pihasaunassa peseydyttiin ja tämä oli vielä ihan tavallista meidän kylällä. Meille tuli vesijohto, sauna ja suihku ja sisävessa 70-luvun lopulla, silloin en tietysti enää asunut kotona.

Opintojeni alussa asuin alivuokralaisasunnossa, myöhemmin pääsin asuntolaan. Otin opintolainaa, minkä turvin pystyin opiskelemaan. Toisin sanoen, sinun vanhempasi ovat syntyneet kultalusikka suussa, mutta niin ei ole kaikkien laita.

Valmistuin yo-pohjaiseen ammattiin, mutta palkka ei ollut päätä huimaava. En väittäisi olevani isopalkkainen eläkeläinen, brutto n 1800 euroa/kk. Olin työelämässä 66 vuotiaaksi asti. Asun kyllä nyt omistusasunnossa ja autan paljon lastenlasten hoidossa. Eläke riittää, kun ei törsäile. Suututtaa nämä puheet suurista eläkkeistä ja helpolla pääsemisestä. 

Eiköhän ne ulkohuussit ole aika pieni hinta siitä, että suuret ikäluokat ovat saaneet nauttia ainutkertaisen suosiollisen talouskannatuksen koko ikänsä. Opintolainalla opsikellaan nykyisinkin, mutta erona kun vaan on se, että työpaikkaa se ei välttämättä tuota eikä ainakaan palkkaa, joka olisi verrannollinen suurten ikäluokkien palkkatasoihin. Näistä nuorempien ikäluokkien pätkätöistä kun ei oikein pysty ponnistamaan niihin omistusasuntoihin tai edes lasten tekoon, jotta voisi hyvätuloisena eläkeläisenä hoidella lapsenlapsiaan kuten sinä.

Vierailija
274/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuossa on se ero. Esimerkki eläkeläinen saa 1800 euroa kk. Se on liian paljon.

Meidän tulevien sukupolvien eläkkeet tulevat olemaan pienempiä, seuratkaa eläkekertymälspouanne. Mieheni saa 70 vuotiaana noin 1400 euroa eläkettä kuussa super tuloillaan, siis tulevaisuudessa ja jos hän jaksaa tehdä töitä sinne asti, siis pysyy työkykyisenä. Itse tulen 70 vuotiaana saamaan vähemmän eläkettä.

Nyky eläkeläiset valittaa, että 1000 euroa on liian pieni eläke. Sillä ei tule toimeen. Mites me, nykyiset työikäiset tulemme toimeen, kun meidän eläkkeiden taso on paljon alhaisempi, kuin teillä???? Tähän epäkohtaan tulisi puuttua nyt. Meidän maksamat eläkemaksut pitäisi ohjata meille, henkilökohtaisille tileille, niin kuin ruotsissa. Ei siis teidän eläkkeiden maksuun!!!

Jos nykyiset eläkkeet leikattaisiin max. Tasolle 1000 eur kk, se olisi oikein.

Kukaan ei uskalla puhua tästä tai tehdä asialle mitään.

Vierailija
275/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, alennetaan sitten eläkeikää. Eihän se vaadi kuin poliittisia päätöksiä. Eläkerahastoista ei rahat lopu. Siitä ei kannata huolehtia.

Vierailija
276/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset eläkeläiset pitäisi laittaa töihin. On väärin, että he mskoilevst ja me ollaan töissä 70 vuoyisikdi. Herätkää ja vastustajaa, eläkeläiset töihin nyt. Ja eläkkeet pois.

Aivan niin, mihin töihin? Eihän niitä töitä riitä nuoremmillekaan. Eiköhän kuitenkin olisi parempi jos työikäiset saisivat töitä.

Vierailija
277/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiivistää tätä ketjua niin lopputulos on: eläkeikä alemmaksi ja eläkeläisiltä eläkkeet pois! Sitten kaikki ovat tyytyväisiä. Kivaa kaikille sit vaan.

Vierailija
278/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yhtään tykkää siitä, että toimistotyön oletetaan onnistuvan täysin ihmisen fyysisestä kunnosta riippumatta, kun on niin ”kevyttä”.

Ei se ole välttämättä ollenkaan kevyttä. Istuminen ei ole ihmiselle hyväksi ollenkaan, eikä jatkuva tietokoneella työskentely onnistu vaikkapa fyysisesti selkävaivaiselta tai vaikka olkapäävaivaiselta.

Terveelläkin ihmisellä menee selkä ja hartiat pahaan kuntoon, jos näpyttelee liikaa tekstiä ja tekee pitkää päivää.

Jos on jatkuvia kipuja, on vaikea keskittyä vaativaan aivotyöhön.

Jos pitää lukea paljon tai analysoida monimutkaisia visuaalisia juttuja, kuten kaavioita, ei näkö saa olla huono.

Stressaava ja nopeatempoinen työ kuluttaa ihmistä, eivätkä aivot kestä jatkuvaa painetta vuosikymmenien ajan. Moni tietotyö edellyttää myös hyvää työmuistia ja lähimuistia, ja ne rappetuvat iän myötä ihan yhtä paljon kuin kroppakin.

Vierailija
279/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiä ei näköjään saisi olla olemassakaan.  Ovat pelkkä suuri kuluerä.

Aika suuri kuluerä on meistä jokainen ollut ikävuosinaan 0-20 v.  Ja monet vielä siitä ylikin.  Lapset käyvät tarhassa ja koulussa, minkä yhteiskunta maksaa.  Kotihoidontuet ja lapsilisät, asumistuet.  Ilmaiset neuvolat ja hammaslääkärit.  Tätä ei kukaan marise, paitsi vapaaehtoisesti lapsettomat.

Sitten ollaan töissä (oletetaan nyt niin) sinne 60-70 -vuotiaiksi ja loppuikä n. 20 v. ollaan taas yhteiskunnan kuluerä.

Ja sitten on se kääntöpuoli.  Vanhemmat tietenkin käyttävät lapsiinsa rahaa, joten ovathan he siis myös kuluttajia.  Aivan yhtä lailla kuluttajia ovat myös vanhukset.  Eivät hekään ilmaiseksi elä.  Vanhukset työllistävät paljon tiettyjä aloja, esim. hoitoalaa ja vapaa-ajanviettoaloja, hyväkuntoiset vanhukset matkustelevat ja harrastavat, käyvät kylpylöissä ja lomakohteissa.  Toimijoita ja työntekijöitä niissäkin tarvitaan. 

Nyt kun olen eläkkeellä, maksan itse kaikki terveyspalveluni.  Ennen sen maksoi työterveyshuolto, kunnallisella alalla siis yhteiskunta. 

Suuret ikäluokatko pullamössösukupolvi?  Lähtivät töihin suoraan koulunpenkiltä, monet ei saaneet edes kouluja käydä enempää.  Siitä vaan kauppoihin myyjättäriksi ja perheisiin kotiapulaisiksi, pojat sahoille ja tehtaisiin ja rakennuksille, ei kukaan saanut kotoaan täysi-ikäiseksi tultuaan autoa ja ajokorttia, ei ollut mahdollista edes itse hommata omalla työllään, muuta kuin pojat sitten innoissaan jonkun rämisevän risan ritsan, siitä sitä vaan lähdettiin elämään.  Yleensä kotoa pois mahdollisimman varhain.  Pöllimetsät, halonhakkuut, kaivosta kannettavat vedet, jolla pestiin vauvanvaipat, kun ensin vesi hellalla kuumennettiin.  Kaikki nämä on kuulkaas aivan olleet arkipäivää vielä suurille ikäluokillekin, hyvin vähästä on jouduttu ponnistamaan.  Ei ollut asumistukia eikä kotihoidontukia, kaikki piti tehdä mahdollisimman vaikean kautta.  Ja nyt haukutaan pullamössöksi.

Äänestäkää kokoomusta ja kepua, niitähän te niin suuressa arvossa pidätte, kun kuvittelette olevanne näille pääomapuolueille tärkeitä ja tarpeellisia.  Kyllä ne niiden demarien ja jopa skdl:n aikanaan aikaansaamat edut ja avut teiltä pois viilaavat, kun vaan tarpeeksi niitä kannatatte.  Olen minä joutunut senkin näkemään, että jopa kaupungissa kasvanut tavan työläisnuori toitotti kepua omana puolueenaan.  Kun se yksi missikin siihen liittyi.

No Johan on taas juttua. Kuten kaikissa sukupolvessa, myös suurissa ikäluokissa on lähtökohdissa hyvin suuria eroja. Jossain on varmasti 70-luvullakin pesty vielä pyykkiä avannossa, toisaalta todella moni suurista ikäluokista vaurastui hyvin, hyvin vähällä koulutuksella.

Olen syntynyt vuonna 1972 ja vanhempani ovat sitä suurinta ikäluokkaa 1946. Asuimme isän vanhemmilta saadussa asunnossa Helsingin kantakaupungissa, isälläni oli sekä auto että ajokortti, äiti ajoi ajokortin minun ollessani pieni lapsi. Taloudesta löytyi pesukone ja vuodesta 1977 muuton myötä myös astianpesukone ja kaikki muut mukavuudet.

Kumpikin vanhemmistani opiskeli yliopistossa, jonne oli hyvin helppo päästä sisään. Kumpikaan ei ikinä valmistunut, kun töihin pääsi ilman tutkintoja. Molemmat vanhemmat pysyivät samalla työnantajalla kaksikymppisestä eläkeikään, äiti jäi eläkeputkeen vapaaehtoisesti jo 59-vuotiaana, isä 63 vuotiaana. Äiti ponnisti ylioppilaspohjalta johtotehtäviin vakuutusalalla, isästä tuli markka-aikaan optiomiljonääri. Siis ylioppilaspohjalta. Kokeilkaapa nykyään.

Varallisuutta kertyi kivasti kun ei alunperin ollut asuntolainaa ja kun vaihtoivat isompaan, niin inflaatio söi lainan.

Molemmat ovat niin irti nykytodellisuudesta kuin olla ja voi ja kaikkien tuttujeni vanhemmat ovat samanlaisia.

Oli suuri häpeä kun en ällän papereistani huolimatta päässyt kuin vasta kolmannella yrittämällä yliopistoon haluamalleni alalle. Kun hekin "huonoista lähtökohdista" pääsivät heti. Myös se, että olen ollut työttömänä on heille suuri kauhistus. Kun hekin pääsivät ja pysyivät töissä vaikkei ollut edes koulutusta.

Lastenlapsia hoitamaan heitä ei todellakaan tarvitse edes kysyä, he kun ovat omat lapsensa jo hoitaneet ja nyt on oma aika. Äitini muistaa aina, kuinka Äitiysloma oli 3 kk ja hän palkatta uhrautui olemaan kotona 5 kk. Tuppaa unohtumaan, että sen jälkeen anoppi tuli meille kotiin hoitamaan minua. Päiväkodissa olen ollut 3-vuotiaasta ja kaikki kesät olimme veljeni kanssa isovanhemmilla mökillä. Jos olimme sairaana, ei ikinä tarvinnut vanhempien jäädä kotiin vaan isovanhemmille meidät vietiin.

Tuntuu että tällä porukalla aika kultaa muistot ja puhutaan omasta lapsuudesta ikään kuin se olisi omaa aikuisuutta. Eli puhutaan niiden omien vanhempien elämästä avannossa tapahtuvine pyykkeineen ja hellahuoneineen. Aika harva enää 70-80 luvulla eli noin.

Suomi on iso maa ja jos Helsingissä asuttiin vauraasti jo 70-luvulla niin samoin ei välttämättä ollut vielä maaseudulla. Minä olen syntynyt -50 luvun alussa ja olen käynyt kouluni maaseudulla ja kodissani ei tuolloin ollut vielä juoksevaa vettä. Ulkohuusissa käytiin tarpeilla  ja pihasaunassa peseydyttiin ja tämä oli vielä ihan tavallista meidän kylällä. Meille tuli vesijohto, sauna ja suihku ja sisävessa 70-luvun lopulla, silloin en tietysti enää asunut kotona.

Opintojeni alussa asuin alivuokralaisasunnossa, myöhemmin pääsin asuntolaan. Otin opintolainaa, minkä turvin pystyin opiskelemaan. Toisin sanoen, sinun vanhempasi ovat syntyneet kultalusikka suussa, mutta niin ei ole kaikkien laita.

Valmistuin yo-pohjaiseen ammattiin, mutta palkka ei ollut päätä huimaava. En väittäisi olevani isopalkkainen eläkeläinen, brutto n 1800 euroa/kk. Olin työelämässä 66 vuotiaaksi asti. Asun kyllä nyt omistusasunnossa ja autan paljon lastenlasten hoidossa. Eläke riittää, kun ei törsäile. Suututtaa nämä puheet suurista eläkkeistä ja helpolla pääsemisestä. 

Eiköhän ne ulkohuussit ole aika pieni hinta siitä, että suuret ikäluokat ovat saaneet nauttia ainutkertaisen suosiollisen talouskannatuksen koko ikänsä. Opintolainalla opsikellaan nykyisinkin, mutta erona kun vaan on se, että työpaikkaa se ei välttämättä tuota eikä ainakaan palkkaa, joka olisi verrannollinen suurten ikäluokkien palkkatasoihin. Näistä nuorempien ikäluokkien pätkätöistä kun ei oikein pysty ponnistamaan niihin omistusasuntoihin tai edes lasten tekoon, jotta voisi hyvätuloisena eläkeläisenä hoidella lapsenlapsiaan kuten sinä.

Kyllä se ulkohuussi kuvastaa hyvin sitä tasoa, missä Suomessa vielä -70 luvullakin elettiin. Oli paljon asioita, mitkä olivat esim Helsingissä arkipäivää, mutta muualta puuttuivat.

Eikä niitä työpaikkojakaan niin ollut, siksihän sinne Ruotsiin lähdettiin sankoin joukoin. Yhteen aikaan oli käsite "hätäaputyömaat" ts nuoria miehiä kuljetettiin toisille paikkakunnille esim tietöihin lapiomiehiksi.

Kuinka moni lähtisi nyt "hätaputöihin" satojen kilometrien päähän parakkimajoituksiin?

Opintorahajärjestelmää ei ollut olemassakaan, mistä nyt nautitaan. Kaikkihan eivät nykyään ota opintolainaa, vaan yrittävät selvitä opintorahalla. Lasten päivähoitoa ei ollut vielä 70-luvulla, vain sosiaalisin perustein irtosi tarhapaikka lapsille. Lapsille haettiin päivähoitopaikkoja kaupan ilmoitustaululla. Jos äidin oli pakko jäädä kotiin lapsia hoitamaan, ei tuosta ajasta tullut mitään eläkekertymää. Nämä kaikki on nyt korjattu nuorempien sukupolvien kohdalla. 

Siihen omistusasuntoon piti muuten säästää monta vuotta, mitään ulkomaanmatkoja ei tehty, kun säästettiin asuntosäästötilille, että sitten päästäisiin siihen velkaiseen asuntoon.

Se työpaikan saaminen riippuu nuorempienkin kohdalla ihan siitä ammatinvalinnasta, jotkut alat työllistävät paremmin kuin toiset. Eivät kaikki nuoret tee pätkätöitä, ihan samoin meissä eläkeläisissä on niitä, jotka ovat joutuneet vaihtamaan ammattia, jääneet pitkäaikaistyöttömiksi jne. 

Vierailija
280/285 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä euroja te 80-luvulla laitoitte?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän