Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kipeän epämukava asia: Kun joku haluaa olla väkisin ystäväsi, miten toimisit?

Vierailija
20.10.2018 |

Monille meistä on varmasti tullut elämässä eteen tällaisiakin tilanteita, kun joku haluaa sinnikkäästi olla läheinen ystäväsi, mutta sinua ei kiinnosta. Tilanne on saanut alkunsa jostain yhdistävästä: Asutte samassa taloyhtiössä ja törmäilette pihalla, samoja yhteisiä kavereita / kaveriporukkaa, sama harrastus, työkaveri jonka kanssa käy syömässä ja tauoilla, opiskelukaveri jonka kanssa ollaan pari koulutehtävissä, lasten kavereiden vanhempi tms. Kun on pari kertaa tällaiselle tuttavalle tarjonnut vaikka autokyydin harrastuksesta kotiin, käynyt yhdessä hänen ja hänen omien lasten ikäisten lastensa kanssa leikkipuistossa tai jutellut taloyhtiön pihalla niin huomaa hänen takertuneen tiukasti itseensä, jotkut kutsuvat siinä vaiheessa jo itseä ystäväksi ja ei oikein tiedä mitä sanoisi kun itse kokee sen toisen vain tuttavaksi eikä sen enempää halua. Sitten alkaa tulla tiheitä soittoja ja viestejä "Koska nähdään, ei olla taaskaan pitkään aikaan tavattu, oon yksinäinen ja kaipaan seuraa, voitaisko mitenkään nähdä lähiaikoina", soittoja joissa toinen kaataa kaikki ongelmansa niskaasi, syyllistämistä kun et ehdi tavata, ystävänpäivänä best friends forever -kortteja jne. Ongelmana ettet itse erityisemmin pidä ko. ihmisestä etkä halua häntä läheiseksi ystäväksesi, kauempi tuttavuus on ihan jees.

Yhteen lopulta katkaisin välit aika kylmästi poistamalla hänet Facebook-kavereistani ja jättämällä vastaamatta hänen yhteydenottoihinsa, tämä hävetti ja syyllistytti vuosia, mutta olin jo niin ahdistunut hänen jatkuvasta painostuksestaan etten keksinyt muuta. Pari pyörii edelleen ympärillä ja heihin vaan pidän sinnikkäästi etäisyyttä ja rajoja, otan vain harvoin heihin päin yhteyttä enkä aina vastaa kun he ottavat muhun yhteyttä. Jollekin sanoin suoraan ettei hänen seura kiinnosta, mistä seurasi pitkä draama ja kostotoimenpiteet mun mustamaalaamisineen.

Mikä olisi kaunis ja kunnioittava tapa karistaa ympäriltään ei-toivotut ystäviksi itseään tuovat kun haluaisi kuitenkin itse valita ne läheisimmät tyyppinsä? Eikä haluaisi loukata sitä toista mitenkään, muttei haluaisi hänen kanssaan kovin paljoa vapaa-aikaansakaan jakaa.

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehän kuulostatte aivan näiltä epätoivoisilta miehiltä, jotka viestittelevät tunnin välein ja koettavat muotoilla viestejään niin, että jos se nainen nyt sittenkin kiinnostuisi ja vastaisi, kun näin hienosti kirjoitan. Jos toinen ei omaehtoisesti ota yhteyttä tai vastaa viesteihin, niin mitäpäs luulet hänen sinusta ajattelevan.

Minä ajattelen, että tällainen ihminen on huonokäytöksinen tollo. Että olen tehnyt virhearvion kuvittelemalla tätä ihmistä mukavaksi. Hyvä juttu, että hänen idioottimaisuutensa paljastui, niin voi jatkaa hyvillä mielin matkaani eteenpäin ja unohtaa hänet. Tyhmiä ihmisiä riittää!

Joskus tällaisissa tilanteissa olen kyllä vastaillut viesteihin, mutta yrittänyt pitää puheenaiheen loputtomasti jossakin aivan todella typerässä aiheessa, jonka ei luulisi kiinnostavan yhtään ketään. Nimenomaan, tarkoitukseni on ollut antaa idioottimainen ja typerä kuva itsestäni, jotta toinen perääntyisi loukkaantumatta itse ja käsittämättä, että hänen seuransa ei kiinnostanut minua.

Kyllä toinen tajuaa se, ettei hänen seuransa kiinnosta sinua... Mutta sen lisäksi myös pitää sinua psyykkisesti aika ongelmaisesti ihmisenä.

Vierailija
102/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehän kuulostatte aivan näiltä epätoivoisilta miehiltä, jotka viestittelevät tunnin välein ja koettavat muotoilla viestejään niin, että jos se nainen nyt sittenkin kiinnostuisi ja vastaisi, kun näin hienosti kirjoitan. Jos toinen ei omaehtoisesti ota yhteyttä tai vastaa viesteihin, niin mitäpäs luulet hänen sinusta ajattelevan.

Minä ajattelen, että tällainen ihminen on huonokäytöksinen tollo. Että olen tehnyt virhearvion kuvittelemalla tätä ihmistä mukavaksi. Hyvä juttu, että hänen idioottimaisuutensa paljastui, niin voi jatkaa hyvillä mielin matkaani eteenpäin ja unohtaa hänet. Tyhmiä ihmisiä riittää!

Joskus tällaisissa tilanteissa olen kyllä vastaillut viesteihin, mutta yrittänyt pitää puheenaiheen loputtomasti jossakin aivan todella typerässä aiheessa, jonka ei luulisi kiinnostavan yhtään ketään. Nimenomaan, tarkoitukseni on ollut antaa idioottimainen ja typerä kuva itsestäni, jotta toinen perääntyisi loukkaantumatta itse ja käsittämättä, että hänen seuransa ei kiinnostanut minua.

Kyllä toinen tajuaa se, ettei hänen seuransa kiinnosta sinua... Mutta sen lisäksi myös pitää sinua psyykkisesti aika ongelmaisesti ihmisenä.

Miksi hän sitten pommittaa minua viesteillä ja tahtoo tavata? Onko hän jonkinlainen sadisti? Vai vain todella surullisen epätoivoinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hän sitten pommittaa minua viesteillä ja tahtoo tavata? Onko hän jonkinlainen sadisti? Vai vain todella surullisen epätoivoinen?

Mitä väliä? Miksi edes mietit asiaa, jos seura ei kerran kiinnosta? Sinullahan on selvästi vielä paljon enemmän ongelmia itsesi kanssa. Keskity hoitamaan oma pääsi kuntoon, niin ihmissuhteesi helpottuvat.

Vierailija
104/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella tuntuu olevan joku työkaveri tai harrastuksesta tuttu ihminen joka haluaisi kaveriksi. No entäpä silloin kun vastaava ihminen on melkein perhettä? Veljen tyttöystävä on vähän liian innokas tutustumaan. Tulee toimeen meidän äidin ja mun muiden sisarusten kanssa ja olettaa ilmeisesti munkin hyväskyvän hänet ja haluavan viettää aikaa. Itsehän en pidä koko ihmisestä ja voisi mun puolesta vaikka kuolla pois, ihan kamalan kiusallista koko ajan kun pitää keksiä ties mitä tekosyitä.

Huh huh. Kuolla pois? Ainakin huomaa missä se ongelma todellisuudessa on, tuskin ainakaan veljen tyttöystävässä. 

Vierailija
105/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska sinun viestintäsi on ristiriitaista. Siksi. Pitääkö vääntää rautalangasta...?

Vierailija
106/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ap annat sitten väärää viestiä, jos noin käy usein. Älä ole yliystävällinen ja seuraan hakeutuva jos et kaipaa lisää ystäviä. 

Ahaa, eli nyt on jo kiellettyä käyttäytyä ystävällisesti ja hyvien tapojen mukaisesti, jos ei tahdo toisesta läheistä ystävää itselleen? Ei kuulosta mukavalta tämä teidän systeeminne.

En toki voi tietää miten ap hoitaa nuo tapaamiset, mutta itselläni on kokemusta uusista tuttavuuksista jotka puhelee lämpimikseen mm. että voisi joskus käydä kahvilla tai käydä lasten kanssa yhdessä jossain mutta sitä kysyttäessä tulee miljoona tekosyytä ja huomaa ettei sitä ehdotusta ole koskaan tosissaan tarkotettu. 

Ihmiset ei Suomessa tajua kohteliasta small-talkia. Tietyt asiat ovat kohteliasta sanoa, eikä kenenkään uskota niitä tosissaan ottavan. Kohteliaisuudet ovat kohteliaisuuksi, ei kirjaimellisesti otettavia juttuja.

Vierailija
107/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ap annat sitten väärää viestiä, jos noin käy usein. Älä ole yliystävällinen ja seuraan hakeutuva jos et kaipaa lisää ystäviä. 

Ahaa, eli nyt on jo kiellettyä käyttäytyä ystävällisesti ja hyvien tapojen mukaisesti, jos ei tahdo toisesta läheistä ystävää itselleen? Ei kuulosta mukavalta tämä teidän systeeminne.

En toki voi tietää miten ap hoitaa nuo tapaamiset, mutta itselläni on kokemusta uusista tuttavuuksista jotka puhelee lämpimikseen mm. että voisi joskus käydä kahvilla tai käydä lasten kanssa yhdessä jossain mutta sitä kysyttäessä tulee miljoona tekosyytä ja huomaa ettei sitä ehdotusta ole koskaan tosissaan tarkotettu. 

Ihmiset ei Suomessa tajua kohteliasta small-talkia. Tietyt asiat ovat kohteliasta sanoa, eikä kenenkään uskota niitä tosissaan ottavan. Kohteliaisuudet ovat kohteliaisuuksi, ei kirjaimellisesti otettavia juttuja.

Joo koska ne eivät kuulu kulttuuriin. Pyyteletkö ihan huviksesi ihmisiä joskus kahville vaikket tarkoita sillä mitään? Minusta tuollainen tyhjänjauhaminen ei ole kohteliaisuutta vaan moukkuutta.

Vierailija
108/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo koska ne eivät kuulu kulttuuriin. Pyyteletkö ihan huviksesi ihmisiä joskus kahville vaikket tarkoita sillä mitään? Minusta tuollainen tyhjänjauhaminen ei ole kohteliaisuutta vaan moukkuutta.

Olen aivan samaa mieltä. Voihan sitä kohteliaasti ilmaista toivovansa toiselle hyvää jatkoa ilman, että lupailee yhtään mitään.

Vierailija
109/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen ongelma.

Huomautan bff-intoilijalle, että mehän emme juuri tunne vielä. Tuon julki itsestäni niitä puolia joista hän tuskin pitää.

Olen viileä, kiireinen, huonotuulinen, väsynyt tai huonosti saatavilla.

Viittaan usein laajaan ystäväpiiriini jota en ehdi nähdä niin usein kuin haluaisin.

Vierailija
110/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätän vastaamatta puheluihin ja viesteihin. Joskus lankean vastaamaan kuulumisten kyselyyn, mutta kun aletaan kysellä tapaamista, jätän viestit vain lukematta. Nyt olen löytänyt käyttämästäni viestistä toiminnon, joka blokkaa toisen osapuolen yksityisviestit kokonaan, vaikka vielä voidaankin viestiä "julkisella tilalla" ja nähdä toistemme päivitykset ja kommentoida niihin. Sori, olen ghostaaja.

Missä on selkärankasi? Katosiko se vai eikö sitä koskaan ollutkaan?

Tämä ei liity mitenkään selkärankaan. Missään ei ole sääntöä, että jos olet esim. Jonkun yhteisön tai porukan viestitysryhmässä niin sinun täytyy kaikkien kanssa myös yksityisesti viestitellä. Jokaisella on oikeus määritellä ne yhteydenpidon rajat itse. Jos joku pommittaa sinua viesteillä, sinulla ei ole mitään velvollisuutta niihin vastata.-eri

Eli siis mieluummin antaa itsestään monelle ihmiselle todella kummallisen vaikutelman, kuin että sen sijaan kieltäytyisi jämptisti? Pakonomainen konfliktien välttely saa aikaan paljon ongelmia.

Mulla on ainakin selkärankaa sen verran, etten pidä velvollisuutenani mukautua sellaisen ihmisen tyyliin, joka vaatii asioiden vääntämistä rautalangasta. Mulle sama vaikka kihisee itsekseen, en ole vastuussa hänen tunteistaan, varsinkaan kun en ole itse tupannut hänen seuraansa. Ja näin ollen mulla ei myöskään ole velvollisuutta asettua suoraan konfliktiin suhteessa, jonka hän itse on päässään kehitellyt.

Tämä. En koe tarpeelliseksi saati järkeväksi alkaa sanoa toiselle suoraan, että "seurasi ei kiinnosta, lopeta viestittely". Ennemmin olen naamatusten kohdatessa mukava, mutta jätän vastaamatta viesteihin, mistä järkevä ihminen päättelee, että tuota ihmistä ei ilmeisesti viestittely kiinnosta.

Olet yksinkertaisesti vastenmielinen hyypiö. Vain todella epäsosiaalinen ja huonot käytöstavat omaava ihminen käyttäytyy noin. Mitä sanot, jos tuttavasi kysyy sinulta kasvotusten mikset vastaa hänelle?

Monesti ei muu auta kuin olla juuri se vastenmielinen hyypiö, jos toinen ei muuten ymmärrä etsiä muita kavereita.

Vierailija
111/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätän vastaamatta puheluihin ja viesteihin. Joskus lankean vastaamaan kuulumisten kyselyyn, mutta kun aletaan kysellä tapaamista, jätän viestit vain lukematta. Nyt olen löytänyt käyttämästäni viestistä toiminnon, joka blokkaa toisen osapuolen yksityisviestit kokonaan, vaikka vielä voidaankin viestiä "julkisella tilalla" ja nähdä toistemme päivitykset ja kommentoida niihin. Sori, olen ghostaaja.

Tämä ei liity mitenkään selkärankaan. Missään ei ole sääntöä, että jos olet esim. Jonkun yhteisön tai porukan viestitysryhmässä niin sinun täytyy kaikkien kanssa myös yksityisesti viestitellä. Jokaisella on oikeus määritellä ne yhteydenpidon rajat itse. Jos joku pommittaa sinua viesteillä, sinulla ei ole mitään velvollisuutta niihin vastata.-eri

Eli siis mieluummin antaa itsestään monelle ihmiselle todella kummallisen vaikutelman, kuin että sen sijaan kieltäytyisi jämptisti? Pakonomainen konfliktien välttely saa aikaan paljon ongelmia.

Mulla on ainakin selkärankaa sen verran, etten pidä velvollisuutenani mukautua sellaisen ihmisen tyyliin, joka vaatii asioiden vääntämistä rautalangasta. Mulle sama vaikka kihisee itsekseen, en ole vastuussa hänen tunteistaan, varsinkaan kun en ole itse tupannut hänen seuraansa. Ja näin ollen mulla ei myöskään ole velvollisuutta asettua suoraan konfliktiin suhteessa, jonka hän itse on päässään kehitellyt.

Tämä. En koe tarpeelliseksi saati järkeväksi alkaa sanoa toiselle suoraan, että "seurasi ei kiinnosta, lopeta viestittely". Ennemmin olen naamatusten kohdatessa mukava, mutta jätän vastaamatta viesteihin, mistä järkevä ihminen päättelee, että tuota ihmistä ei ilmeisesti viestittely kiinnosta.

Olet yksinkertaisesti vastenmielinen hyypiö. Vain todella epäsosiaalinen ja huonot käytöstavat omaava ihminen käyttäytyy noin. Mitä sanot, jos tuttavasi kysyy sinulta kasvotusten mikset vastaa hänelle?

Monesti ei muu auta kuin olla juuri se vastenmielinen hyypiö, jos toinen ei muuten ymmärrä etsiä muita kavereita.

Kyllä tuo asenne vielä joskus sinulle tulee kostautumaan.

Vierailija
112/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaiset vihjeitä ymmärtämättömät ihmiset ovat potentiaalisesti niitä, joille se "ei kiinnosta" ei kelpaa, vaan sitten alkaa vielä tiheämpi pommitus, että miksi ei. Sitten haukutaan, että luuletkos olevasi muita parempi ja mustamaalataan kaikille, silti jatkaen pommittamista. Järkevät ihmiset ymmärtävät vähemmästä.

Vierailija
113/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullekin tulee sitten varmasti kipeästi kostautumaan, kun et osta kaikilta puhelinmyyjiltä, allekirjoita kaikkien feissareiden lahjoituslappuja ja istu alas jokaisen perääsi huutelevan puliukon kanssa. Johonkin se raja on vedettävä ja usein paras keino on jättää kerjääjä huomiotta. Eri asia sitten oikeasti apua tarvitsevat ihmiset.

Vierailija
114/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullekin tulee sitten varmasti kipeästi kostautumaan, kun et osta kaikilta puhelinmyyjiltä, allekirjoita kaikkien feissareiden lahjoituslappuja ja istu alas jokaisen perääsi huutelevan puliukon kanssa. Johonkin se raja on vedettävä ja usein paras keino on jättää kerjääjä huomiotta. Eri asia sitten oikeasti apua tarvitsevat ihmiset.

Puhelinmyyjälle ja feissarille sanotaan suoraan "ei kiitos tällä kertaa". Miksei siis myös kaveriksi pyrkivälle? Kohteliaampaa sanoa heti, kuin että "antaa ymmärtää, muttei ymmärtää antaa". Sellainen on ainoastaan oman egon pönkitystä ja ihmisten kiusaamista. Selkeää viestintää alusta alkaen niin kellekäön ei synny väärinkäsityksiä ja kaikki voi säilyttää kasvonsa.

Vierailija
115/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaiset vihjeitä ymmärtämättömät ihmiset ovat potentiaalisesti niitä, joille se "ei kiinnosta" ei kelpaa, vaan sitten alkaa vielä tiheämpi pommitus, että miksi ei. Sitten haukutaan, että luuletkos olevasi muita parempi ja mustamaalataan kaikille, silti jatkaen pommittamista. Järkevät ihmiset ymmärtävät vähemmästä.

Onko epämääräinen vihjailu sinusta kohteliasta?

Vierailija
116/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko epämääräinen vihjailu sinusta kohteliasta?

Vihjailu on epäkohteliasta ja epäkunnioittavaa. Ei usein ole kyse siitä, ettei ymmärtäisi vihjailuja, vaan että toivoo toiselta rehdimpää ja inhimillisempää kohtelua kuin tökerö vihjailu.

Vierailija
117/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan kun tapaamisen päätteeksi toinen sanoo, että olipa kiva tavata. Meidän pitäisi tehdä tämä uusiksi. Toinen sen sijaan, että sanoo eikä ollut ja en halua nähdä sinua ikinä enää, myötäilee ja kiittelee kohteliaasti ja toteaa että sepä olisi hauskaa. Kutsuinko ketään huvikseni kahville tässä?

Vierailija
118/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne.  Itse olen aika introvertti, omaa aikaa vaaliva mutta silti sosiaalinen. Tämä on monesti ongelma uusia ihmisiä tavatessa.  Oli eräs henkilö, joka todella sinnikkäästi pommitti viesteillä, koska "meillä oli niin mukavaa yhdessä." 

Oli kyllä, mutta ei ollut siinä kohtaa henkistä kapasiteettiä tai muutenkaan halua tutustua tähän ihmiseen syvemmin. 

Aikaisempien kokemusten vuoksi olen ylipäätään aika varovainen ihmissuhteissa, saati uusien solmimisessa. Päästän lähelleni vain harvat, joille uskoudun.  Tämä ei silti tarkoita etteikö satunnaisesti voisi olla kivaa muiden henkilöiden kanssa.  On todella hankalaa, kun tapaa henkiöitä, joilla ei tunnu olevan lainkaan sosiaalista pelisilmää. Heille ikään kuin se, että on kerran lupautunut lähtemään jonnekin, jossa on vieläpä ollut hauskaa on yhtä kuin velvollisuus ystävyyteen tämän henkilön kanssa. Sitten aloin saamaan syylistämistä osakseni. Loukannuttiin, kun en ollut yhtäkkiä valmis tiiviseen yhteydenpitoon. Ei tällaisille kuitenkaan uskalla sanoa suoraan, että ehkä meistä nyt ei ylimpiä ystäviä tule. Luulisi, että toinen ymmärtää, kun ainut joka pitää yhteyttä on hän.   

Mikset uskalla sanoa suoraan, jos niin kerran ajattelet? Eikä toinen piiloviestejäsi ymmärrä? Voisi olla silloin vähemmän ärtynyt sinuun kuin ihmeltyään pitkän aikaa mistä toiminnassasi on kyse. Vai pelkäätkö vain yksinkertaisesti konflikteja etkä siksi uskalla toimia suoraan?

Juuri sen konfliktin takia en sano suoraan, koska monesti on se tilanne, että sen konfliktin jälkeenkin on pakko pystyä olemaan tekemisissä tietyllä tasolla. Kyllä se suoraan sanominen katkaisee ne välit kokonaan. Millainen idioo#tti ei tajua, että jos toinen ei suostu mihinkään ylimääräiseen, kannattaa tyytyä etäisempiin väleihin?-eri

No kyllä esim.minä tajuaisin, ei siitä ole kyse. Saattaisin ihmetellä, jos aiemmin tilanne ollut eri. Miettisin mitä tein väärin ehkä. Suoraan sanominen ei katkaisisi välejä kokonaan vaan raikastaisi ilmaa mukavasti. Sen jälkeen voisi aloittaa ihan uudelta pohjalta, kun tietäisi, miten toinen kokee asiat. Siis olla vaikka ihan hyvänpäivntuttu ja nauttia siitä.

Vierailija
119/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne.  Itse olen aika introvertti, omaa aikaa vaaliva mutta silti sosiaalinen. Tämä on monesti ongelma uusia ihmisiä tavatessa.  Oli eräs henkilö, joka todella sinnikkäästi pommitti viesteillä, koska "meillä oli niin mukavaa yhdessä." 

Oli kyllä, mutta ei ollut siinä kohtaa henkistä kapasiteettiä tai muutenkaan halua tutustua tähän ihmiseen syvemmin. 

Aikaisempien kokemusten vuoksi olen ylipäätään aika varovainen ihmissuhteissa, saati uusien solmimisessa. Päästän lähelleni vain harvat, joille uskoudun.  Tämä ei silti tarkoita etteikö satunnaisesti voisi olla kivaa muiden henkilöiden kanssa.  On todella hankalaa, kun tapaa henkiöitä, joilla ei tunnu olevan lainkaan sosiaalista pelisilmää. Heille ikään kuin se, että on kerran lupautunut lähtemään jonnekin, jossa on vieläpä ollut hauskaa on yhtä kuin velvollisuus ystävyyteen tämän henkilön kanssa. Sitten aloin saamaan syylistämistä osakseni. Loukannuttiin, kun en ollut yhtäkkiä valmis tiiviseen yhteydenpitoon. Ei tällaisille kuitenkaan uskalla sanoa suoraan, että ehkä meistä nyt ei ylimpiä ystäviä tule. Luulisi, että toinen ymmärtää, kun ainut joka pitää yhteyttä on hän.   

Mikset uskalla sanoa suoraan, jos niin kerran ajattelet? Eikä toinen piiloviestejäsi ymmärrä? Voisi olla silloin vähemmän ärtynyt sinuun kuin ihmeltyään pitkän aikaa mistä toiminnassasi on kyse. Vai pelkäätkö vain yksinkertaisesti konflikteja etkä siksi uskalla toimia suoraan?

Toki yritän välttää konflitejakin, ikään kuin se olisi jotenkin negatiivinen asia? En ole myöskään tottunut siihen, että tällaisia asioita joutuu aidosti ns. vääntämään rautalangasta. Tulee vähän sellainen: "mä en nyt haluu leikkii sun kaa- fiilis. "  Ei se ole mielestäni mikään piiloviesti, jos en aloita keskusteluja tai pidä häneen yhteyttä, vaan nämä tulevat kaikki hänen puoleltaan.  Kyllä normaali sosiaaliset tavat hallitseva ymmärtää ehkä on tällöin vähän tunkeileva ja toinen ei ole ihan mukana. Ja olen itse asiassa sanonut hänelle, etten tapaa omiakaan ystäviä kovin usein, viihdyn kotona tms. Mutta hän ei ole tästäkään ymmärtänyt.  Miten ystävyys voisi ylipäätään toimia, kun kommunikoidaan niin eri tavoin, eikä hän ymmärrä tai halua ymmärtää. 

Ilmeisesti hän on sitten sanomistesi perusteella tulkinnut sinun olevan ujo ja nyt yrittää piristää sinua. Hienosti hoidettu tilanne! Nauti.

Piristää? Just joo.   Veikkaan, että jos olisin kommentoinut, kuinka tapana on tällaisille ihmisille täräyttää suoraan: " En halua olla ystäväsi, en nyt enkä ikinä. Olet sosiaalisesti taitamaton.  Päästän lähelleni vain harvoja ja valittuja, etkä sinä ole yksi heistä. " Niin luultavasti minut olisi leimattu kylmäksi ja tunteettomaksi. 

Ei noin tartte sanoa, vaan että en ole kiinnostunut läheisemmästä ystävyydestä.

Tosin mistä sitä tietää jos ei tunne henkilöä? Muodostaa kuvan sen perusteella, miltä toinen vaikuttaa.

Vierailija
120/128 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ei voi vielä pitkällisiä johtopäätöksiä vetää, jos yhteyttä ottaa aina sama osapuoli. Monessa oikeassakin ystävyyssuhteessa on niin, että toinen soittelee ja toinen vastailee puhelimeen. Kiirekään ei aina ole tekosyy, varsinkaan jos on kyse ihmisestä jolla on lapsia ja lisäksi vielä vaativa työ. Tee siinä sitten päätelmiä, onko toinen tosissaan vai vain kohtelias.