Kipeän epämukava asia: Kun joku haluaa olla väkisin ystäväsi, miten toimisit?
Monille meistä on varmasti tullut elämässä eteen tällaisiakin tilanteita, kun joku haluaa sinnikkäästi olla läheinen ystäväsi, mutta sinua ei kiinnosta. Tilanne on saanut alkunsa jostain yhdistävästä: Asutte samassa taloyhtiössä ja törmäilette pihalla, samoja yhteisiä kavereita / kaveriporukkaa, sama harrastus, työkaveri jonka kanssa käy syömässä ja tauoilla, opiskelukaveri jonka kanssa ollaan pari koulutehtävissä, lasten kavereiden vanhempi tms. Kun on pari kertaa tällaiselle tuttavalle tarjonnut vaikka autokyydin harrastuksesta kotiin, käynyt yhdessä hänen ja hänen omien lasten ikäisten lastensa kanssa leikkipuistossa tai jutellut taloyhtiön pihalla niin huomaa hänen takertuneen tiukasti itseensä, jotkut kutsuvat siinä vaiheessa jo itseä ystäväksi ja ei oikein tiedä mitä sanoisi kun itse kokee sen toisen vain tuttavaksi eikä sen enempää halua. Sitten alkaa tulla tiheitä soittoja ja viestejä "Koska nähdään, ei olla taaskaan pitkään aikaan tavattu, oon yksinäinen ja kaipaan seuraa, voitaisko mitenkään nähdä lähiaikoina", soittoja joissa toinen kaataa kaikki ongelmansa niskaasi, syyllistämistä kun et ehdi tavata, ystävänpäivänä best friends forever -kortteja jne. Ongelmana ettet itse erityisemmin pidä ko. ihmisestä etkä halua häntä läheiseksi ystäväksesi, kauempi tuttavuus on ihan jees.
Yhteen lopulta katkaisin välit aika kylmästi poistamalla hänet Facebook-kavereistani ja jättämällä vastaamatta hänen yhteydenottoihinsa, tämä hävetti ja syyllistytti vuosia, mutta olin jo niin ahdistunut hänen jatkuvasta painostuksestaan etten keksinyt muuta. Pari pyörii edelleen ympärillä ja heihin vaan pidän sinnikkäästi etäisyyttä ja rajoja, otan vain harvoin heihin päin yhteyttä enkä aina vastaa kun he ottavat muhun yhteyttä. Jollekin sanoin suoraan ettei hänen seura kiinnosta, mistä seurasi pitkä draama ja kostotoimenpiteet mun mustamaalaamisineen.
Mikä olisi kaunis ja kunnioittava tapa karistaa ympäriltään ei-toivotut ystäviksi itseään tuovat kun haluaisi kuitenkin itse valita ne läheisimmät tyyppinsä? Eikä haluaisi loukata sitä toista mitenkään, muttei haluaisi hänen kanssaan kovin paljoa vapaa-aikaansakaan jakaa.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän vastaamatta puheluihin ja viesteihin. Joskus lankean vastaamaan kuulumisten kyselyyn, mutta kun aletaan kysellä tapaamista, jätän viestit vain lukematta. Nyt olen löytänyt käyttämästäni viestistä toiminnon, joka blokkaa toisen osapuolen yksityisviestit kokonaan, vaikka vielä voidaankin viestiä "julkisella tilalla" ja nähdä toistemme päivitykset ja kommentoida niihin. Sori, olen ghostaaja.
Missä on selkärankasi? Katosiko se vai eikö sitä koskaan ollutkaan?
Tämä ei liity mitenkään selkärankaan. Missään ei ole sääntöä, että jos olet esim. Jonkun yhteisön tai porukan viestitysryhmässä niin sinun täytyy kaikkien kanssa myös yksityisesti viestitellä. Jokaisella on oikeus määritellä ne yhteydenpidon rajat itse. Jos joku pommittaa sinua viesteillä, sinulla ei ole mitään velvollisuutta niihin vastata.-eri
Eli siis mieluummin antaa itsestään monelle ihmiselle todella kummallisen vaikutelman, kuin että sen sijaan kieltäytyisi jämptisti? Pakonomainen konfliktien välttely saa aikaan paljon ongelmia.
Mulla on ainakin selkärankaa sen verran, etten pidä velvollisuutenani mukautua sellaisen ihmisen tyyliin, joka vaatii asioiden vääntämistä rautalangasta. Mulle sama vaikka kihisee itsekseen, en ole vastuussa hänen tunteistaan, varsinkaan kun en ole itse tupannut hänen seuraansa. Ja näin ollen mulla ei myöskään ole velvollisuutta asettua suoraan konfliktiin suhteessa, jonka hän itse on päässään kehitellyt.
Juoksetko kadullakin pakoon, jos joku tuttava yrittää sinua moikata? Se on täysin rinnastettavissa siihen, että jätät muiden viesteihin vastaamatta. Käytöksesi kertoo puutteellisista sosiaalisista taidoistasi. Epäilemättä sinulla on hyvin omalaatuisen ihmisen maine, muttei mitenkään myönteisessä mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän vastaamatta puheluihin ja viesteihin. Joskus lankean vastaamaan kuulumisten kyselyyn, mutta kun aletaan kysellä tapaamista, jätän viestit vain lukematta. Nyt olen löytänyt käyttämästäni viestistä toiminnon, joka blokkaa toisen osapuolen yksityisviestit kokonaan, vaikka vielä voidaankin viestiä "julkisella tilalla" ja nähdä toistemme päivitykset ja kommentoida niihin. Sori, olen ghostaaja.
Tämä ei liity mitenkään selkärankaan. Missään ei ole sääntöä, että jos olet esim. Jonkun yhteisön tai porukan viestitysryhmässä niin sinun täytyy kaikkien kanssa myös yksityisesti viestitellä. Jokaisella on oikeus määritellä ne yhteydenpidon rajat itse. Jos joku pommittaa sinua viesteillä, sinulla ei ole mitään velvollisuutta niihin vastata.-eri
Eli siis mieluummin antaa itsestään monelle ihmiselle todella kummallisen vaikutelman, kuin että sen sijaan kieltäytyisi jämptisti? Pakonomainen konfliktien välttely saa aikaan paljon ongelmia.
Mulla on ainakin selkärankaa sen verran, etten pidä velvollisuutenani mukautua sellaisen ihmisen tyyliin, joka vaatii asioiden vääntämistä rautalangasta. Mulle sama vaikka kihisee itsekseen, en ole vastuussa hänen tunteistaan, varsinkaan kun en ole itse tupannut hänen seuraansa. Ja näin ollen mulla ei myöskään ole velvollisuutta asettua suoraan konfliktiin suhteessa, jonka hän itse on päässään kehitellyt.
Tämä. En koe tarpeelliseksi saati järkeväksi alkaa sanoa toiselle suoraan, että "seurasi ei kiinnosta, lopeta viestittely". Ennemmin olen naamatusten kohdatessa mukava, mutta jätän vastaamatta viesteihin, mistä järkevä ihminen päättelee, että tuota ihmistä ei ilmeisesti viestittely kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. En koe tarpeelliseksi saati järkeväksi alkaa sanoa toiselle suoraan, että "seurasi ei kiinnosta, lopeta viestittely". Ennemmin olen naamatusten kohdatessa mukava, mutta jätän vastaamatta viesteihin, mistä järkevä ihminen päättelee, että tuota ihmistä ei ilmeisesti viestittely kiinnosta.
Olet yksinkertaisesti vastenmielinen hyypiö. Vain todella epäsosiaalinen ja huonot käytöstavat omaava ihminen käyttäytyy noin. Mitä sanot, jos tuttavasi kysyy sinulta kasvotusten mikset vastaa hänelle?
Jos ihminen ei ymmärrä, etä yksipuolinen viestittely ja tapaamisten ehdottelu tarkoittaa ettei toista kiinnosta, on hänellä ongelmia sosiaalisissa taidoissa ja toisaalta persoonana saattaa olla takertuva ja vaativa. Silloin ei voi olettaa, että tämä on "kohteliaan etäinen" jatkossa, jos sanoo suoraan ettei kiinnosta.
Jotkut yksinäiset voisivat myös katsoa peiliin, jos kukaan ei tunnu seuraansa kaipaavan, sorry.
Jostain syystä ap annat sitten väärää viestiä, jos noin käy usein. Älä ole yliystävällinen ja seuraan hakeutuva jos et kaipaa lisää ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä, ap, jos yrittäisit saattaa nämä kaveria kaipaavat ihmiset yhteen? Tutustuttaisit heidät toisiinsa. Se on hirveä tunne, kun itse yrittää saada kavereita, mutta kaikilla on jo oma elämänsä, eivätkä halua minua siihen. Sen takia en osaa oikein enää puhua ihmisille, kun minulla ei ole paljoa ihmiskontakteja.
Tällä tavalla saa kaksi loukkaantunatta ja vihaista ystävä kanditaattia. Tästä oli joskus ketju, että joku yritti tutustuttaa kaksi yksinäistä ystäväänsä ja kumpikin niistä otti nokkiinsa.
Mä tutustustutin toisiinsa kaksi ihmistä, jotka aina valitti yksinäisyyttä ja elämän kurjuutta. Kummaltakin oon nyt kuullut että se toinen on ajoittain aika raskasta seuraa. No sepäs yllättävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä pahempaa on, jos on erehtynyt ottamaan sellaisen ihmisen ystäväkseen ja sitten vasta aikojen päästä tajuaa, että eihän tämä tule koskaan "toimimaan". Miten katkaista välit siinä vaiheessa. En halua olla liian tarkka siitä kuka kelpaa kaveriksi, mutta jossain se raja kulkee. Kaikki ihmisen huonot puolet eivät sitä paitsi tule esille heti tuttavuuden alussa. Moni voi vaikuttaa paljon järkevämmältä ja mukavammalta kuin todellisuudessa on. Joskus käy kyllä toisinkin päin, eli oudolta sekopäältä vaikuttava ihminen voikin olla tosi hyväsydäminen ja ihana kun hänet oppii tuntemaan paremmin. Joten miten valikoida seuransa viisaasti.
Jos on ystäväksi asti päästänyt, silloin toinen osapuoli varmaan kaipaisi jo suoraa puhetta, vaikka saattaakin loukkaantua siitä. Sen ymmärrän, ettei satunnaiselle ystäväksi pyrkivälle tuttavalle voi käytännön syistä niin välttämättä tehdä, mutta ystävä sen ansaitsee, vaikka tilanteesta tulisikin hieman kiusallinen. Kiusallisuus on kuitenkin yleensä ohimenevää.
Minä olen tällä hetkellä tuollaisessa tilanteessa sinä toisena osapuolena, ja on rasittavaa, miten kaveri minua roikuttaa. Alkuun oltiin tiiviisti tekemisissä (varmaan aika 50:50 molempien aloitteista), jonka jälkeen kaveri alkoi aika äkkiä ylistää miten olen paras ystävä ikinä, josta hämmennyin kovin, mutta olin toki otettukin. Tällöin aloin itsekin lähentyä tunnetasolla enemmän, kun kerran tiesin olevani toiselle tärkeä.
Noh, tuli uusia ”parhaita ystäviä ikinä”, ja näitä sitten hehkutettiin. En ollut varsinaisesti mustasukkainen, mutta hieman tökeröltä se tuntui. Minä jatkoin kuten ennenkin, olihan ystäväni tärkeä. Nyt tilanne on edennyt siihen, että tämä ystäväni peruu tapaamisia kanssani tekosyihin vedoten, mutta kuitenkin haluaa tavata silloin, kun ei muutakaan seuraa saa. Ollaan osa samaa isompaa, läheistä porukkaa, ja nyt tämä yksi ystävä jättää minua systemaattisesti kutsumatta yhteisiin juttuihin. Jos kysyn voinko tulla mukaan, ei käy, koska ”halutaan nyt tehdä tää tällä porukalla”. Muut kaverit sitten ihmettelee, miksen ole mukana, muttei kukaan asiaan puutu tai sitä liiemmin ihmettele, jos siitä kerron. Vastaavasti mun järjestämiin juttuihin (esim jonkun yksittäisen ystävän kanssa) tämä entinen ”paras ystävä ikinä” tunkee mukaan jos mahdollista, ja raahaa mukaan joukon sivullisiakin.
Hajottaa toden teolla tämä tilanne. Olen kysynyt, mistä on kyse, muttei ystäväni ainakaan suoraan sano, ettei enää pidä minusta ja miksei. Kenties meillä ei sitten hänen mielestään synkkaakaan, mutta suoruutta kaipaisi. Pelkään jääväni tätä myötä koko porukasta, mikä olisi kamalaa, koska ei mulla muita sen läheisempiä ystäviä ole, kuin tuon porukan jäsenet.
Ymmärrän, että suhun sattuu mutta toisaalta ymmärrän myös ystävääsi. Jos hänellä on aidosti jotakin, jonka takia ei enää halua olla läheisissä tekemisissä sun kanssa niin kenties hän teki fiksusti vain viilentäessään välit. Jos hän olisi pamauttanut sulle suoraan ettei halua olla enää ystäväsi niin olisi samalla menettänyt ystävän ja aika pitkälti myös tämän kaveriporukan. Ei sillä, että kaveriporukka olisi automaattisesti lähtenyt suun matkaan matkaan mutta kyllä kahden ihmisen välirikko vaikuttaa myös muuhun porukkaan. Nyt selkeäti ystäväsi ei kuitenkaan ole jutellut näiden muun porukan kanssa susta tai teidän viilentyneistä väleistä, jos nämä ovat kerran aidosti ihmetelleet, kun olet ollut poissa.
Mitkä viilentyneet välit ne on jos toinen välillä haluaa tavata ihan yllättäen kahdestaan ja esittää enimmäkseen ihan normaalia, mutta samaan aikaan lopettaa sen bff-hehkutuksen ja alkaa jättää mua ulkopuolelle tapaamisista? Enemmänkin viilennetyt minusta. Porukassamme on etäisempiä ja läheisempiä tyyppejä, osa tapaa jatkuvasti kahden kesken tai pienemmällä porukalla joitain eikä koskaan toisia, ja se on ihan ok. Yksipuolisesti muuttunut tilanne pitäisi kuitenkin jotenkin selittää. Ei mua muu porukka hylkäisi jos tämän yhden kanssa ei oltaisi enää tekemisissä, koska ei ne muut ole sen enempää hänen kuin minun ystäviä. Tällainen toiminta taas tuntuu enemmänkin yritykseltä savustaa minut ulos, en vain ymmärrä, miksi. Ei se kuitenkaan onneksi yhden tekemänä onnistu niin kauan kun muut haluavat minuakin tavata. Mutta mielestäni tällainen tilanne todennäköisemmin aiheuttaa draamaa koko porukkaan kuin suorasanaisempi lähestymistapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet yksinkertaisesti vastenmielinen hyypiö. Vain todella epäsosiaalinen ja huonot käytöstavat omaava ihminen käyttäytyy noin. Mitä sanot, jos tuttavasi kysyy sinulta kasvotusten mikset vastaa hänelle?
Sanon, että saatan lukea viestit, mutta harvoin jaksan vastata ja että ei maksa vaivaa lähetellä minulle yksityisviestejä.
Yhteen lopulta katkaisin välit aika kylmästi poistamalla hänet Facebook-kavereistani ja jättämällä vastaamatta hänen yhteydenottoihinsa, tämä hävetti ja syyllistytti vuosia, mutta olin jo niin ahdistunut hänen jatkuvasta painostuksestaan etten keksinyt muuta.
Tuo kuulostaa aika kauhealta, mikäli teit noin ilman mitään selityksiä.
Monella tuntuu olevan joku työkaveri tai harrastuksesta tuttu ihminen joka haluaisi kaveriksi. No entäpä silloin kun vastaava ihminen on melkein perhettä? Veljen tyttöystävä on vähän liian innokas tutustumaan. Tulee toimeen meidän äidin ja mun muiden sisarusten kanssa ja olettaa ilmeisesti munkin hyväskyvän hänet ja haluavan viettää aikaa. Itsehän en pidä koko ihmisestä ja voisi mun puolesta vaikka kuolla pois, ihan kamalan kiusallista koko ajan kun pitää keksiä ties mitä tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei ymmärrä, etä yksipuolinen viestittely ja tapaamisten ehdottelu tarkoittaa ettei toista kiinnosta, on hänellä ongelmia sosiaalisissa taidoissa ja toisaalta persoonana saattaa olla takertuva ja vaativa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei ymmärrä, etä yksipuolinen viestittely ja tapaamisten ehdottelu tarkoittaa ettei toista kiinnosta, on hänellä ongelmia sosiaalisissa taidoissa ja toisaalta persoonana saattaa olla takertuva ja vaativa. Silloin ei voi olettaa, että tämä on "kohteliaan etäinen" jatkossa, jos sanoo suoraan ettei kiinnosta.
Jotkut yksinäiset voisivat myös katsoa peiliin, jos kukaan ei tunnu seuraansa kaipaavan, sorry.
Minä kyllä ymmärrän, ettei toista kiinnosta jos hän ghostaa minut, mutta todellakin kaipaisin selitystä. Usein olen peiliin katsonut ja itkenyt, kuinka paska olen, mutta avomieheni ja lapsuuden perheeni kyllä viihtyy seurassani. Minulla on myös yksi ystävä, jonka kanssa tavataan muutaman kerran vuodessa. Mutta uusia kavereita en ole saanut. Minulle kelpaisi ihan hyvin, että minulle sanottaisiin esim. että "Minulla ei ole nyt aikaa uusiin kaverisuhteisiin" tai "En itse koe meitä tarpeeksi samanlaisiksi". Mutta jos kukaan ei kerro syytä, niin syytän itseäni. En roiku kenessäkään epätoivoisesti, ja olenpa itsekin tässä vuosien aikana kerran laittanut orastavan kaveruuden katkolle, ja selitinkin syyn toiselle osapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Yhteen lopulta katkaisin välit aika kylmästi poistamalla hänet Facebook-kavereistani ja jättämällä vastaamatta hänen yhteydenottoihinsa, tämä hävetti ja syyllistytti vuosia, mutta olin jo niin ahdistunut hänen jatkuvasta painostuksestaan etten keksinyt muuta.
Tuo kuulostaa aika kauhealta, mikäli teit noin ilman mitään selityksiä.
Mä harkitsen samaa yhden tosi raskaan ja takertuvan tyypin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ap annat sitten väärää viestiä, jos noin käy usein. Älä ole yliystävällinen ja seuraan hakeutuva jos et kaipaa lisää ystäviä.
Ahaa, eli nyt on jo kiellettyä käyttäytyä ystävällisesti ja hyvien tapojen mukaisesti, jos ei tahdo toisesta läheistä ystävää itselleen? Ei kuulosta mukavalta tämä teidän systeeminne.
Tehän kuulostatte aivan näiltä epätoivoisilta miehiltä, jotka viestittelevät tunnin välein ja koettavat muotoilla viestejään niin, että jos se nainen nyt sittenkin kiinnostuisi ja vastaisi, kun näin hienosti kirjoitan. Jos toinen ei omaehtoisesti ota yhteyttä tai vastaa viesteihin, niin mitäpäs luulet hänen sinusta ajattelevan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nainen jota vältellään, lähettää naispuoliselle tutulleen "Best friends forever" - kortteja vuosia? Ap trolololoo tai sitten käyttäytyy hämmentäen?
Vierailija kirjoitti:
Tehän kuulostatte aivan näiltä epätoivoisilta miehiltä, jotka viestittelevät tunnin välein ja koettavat muotoilla viestejään niin, että jos se nainen nyt sittenkin kiinnostuisi ja vastaisi, kun näin hienosti kirjoitan. Jos toinen ei omaehtoisesti ota yhteyttä tai vastaa viesteihin, niin mitäpäs luulet hänen sinusta ajattelevan.
Minä ajattelen, että tällainen ihminen on huonokäytöksinen tollo. Että olen tehnyt virhearvion kuvittelemalla tätä ihmistä mukavaksi. Hyvä juttu, että hänen idioottimaisuutensa paljastui, niin voi jatkaa hyvillä mielin matkaani eteenpäin ja unohtaa hänet. Tyhmiä ihmisiä riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, eli nyt on jo kiellettyä käyttäytyä ystävällisesti ja hyvien tapojen mukaisesti, jos ei tahdo toisesta läheistä ystävää itselleen? Ei kuulosta mukavalta tämä teidän systeeminne.
En toki voi tietää miten ap hoitaa nuo tapaamiset, mutta itselläni on kokemusta uusista tuttavuuksista jotka puhelee lämpimikseen mm. että voisi joskus käydä kahvilla tai käydä lasten kanssa yhdessä jossain mutta sitä kysyttäessä tulee miljoona tekosyytä ja huomaa ettei sitä ehdotusta ole koskaan tosissaan tarkotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen, että tällainen ihminen on huonokäytöksinen tollo. Että olen tehnyt virhearvion kuvittelemalla tätä ihmistä mukavaksi. Hyvä juttu, että hänen idioottimaisuutensa paljastui, niin voi jatkaa hyvillä mielin matkaani eteenpäin ja unohtaa hänet. Tyhmiä ihmisiä riittää!
Joskus tällaisissa tilanteissa olen kyllä vastaillut viesteihin, mutta yrittänyt pitää puheenaiheen loputtomasti jossakin aivan todella typerässä aiheessa, jonka ei luulisi kiinnostavan yhtään ketään. Nimenomaan, tarkoitukseni on ollut antaa idioottimainen ja typerä kuva itsestäni, jotta toinen perääntyisi loukkaantumatta itse ja käsittämättä, että hänen seuransa ei kiinnostanut minua.
Tällä tavalla saa kaksi loukkaantunatta ja vihaista ystävä kanditaattia. Tästä oli joskus ketju, että joku yritti tutustuttaa kaksi yksinäistä ystäväänsä ja kumpikin niistä otti nokkiinsa.