Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväksikäyttö työharjottelussa

Vierailija
29.05.2026 |

Noin kuukauden vain hyllytin kaupassa ilmaisena orjana, enkä saanut ohjaajalta edes mitään hyvää palautetta. Jo toisena päivänä sanottiin että olen liian hidas, myöhemmin tuli lisäksi palautetta, että on mennyt tuotteita väärille paikoille. Minulla on kyllä hahnotushäiriö, mikä vaikeutti hommaa jonkin verran. No kuitenkin tein ihan niin hyvin kuin pystyin, enkä todellakaan ollut mikään laiska. Jossakin vaiheessa alkoi kyllä todella ärsyttämään koko homma, joten onko ihmekään, jos meni huonommin hommat. Ahdisti vain koko työpaikka. Koen täysin epäreiluksi koko harjoittelun minua kohtaan. En päässyt edes tekemään mitään niitä asioita mitä olisi pitänyt. Välillä annettiin olla siinä luulossa, että olisi mahdollisuus päästä tekemään muutakin, mutta se oli vaan huijausta. Kaikenlaisia tekosyitä keksittiin, minkä takia jouduin vain hyllyttämään, enkä ole mikään teini edes, vaan ihan aikuinen. Tuntui etten edes harjoittelijana, jolla ei ole aiempaa kokemusta alalta, saisi tehdä mitään virheitä ja minua kohdeltiin kuin olisin ihan tyhmä. Ja nyt tunnenkin itseni ihan tyhmäksi. Ei kyllä enää lopussa kiinnostanut vaikka olisi tullutkin virheitä. Ja miksi paikka edes ottaa harjoittelijan, jos tietää ettei ole resursseja opettaa niitä asioita mitä pitäisi? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vaan, että kenenkään ei pitäisi mennä noihin ilmaisharjoitteluihin, itse en todellakaan enää ikinä mene

Vierailija
2/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, mutta miten voi mennä tuotteita väärään paikkaan? Siinähän lukee, mitä missäkin pitäisi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia en mene koskaan harjoitteluun kun pitäisi olla heti täydellinen ja tehdä kaikki kuten palkkatyöntekijät.

Vierailija
4/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt, mutta miten voi mennä tuotteita väärään paikkaan? Siinähän lukee, mitä missäkin pitäisi olla.

Eli virheitä ei voi sattua? Ja kun yrittää olla nopea niin helpommin tulee virheitä. Opin kyllä, että pitää ihan aina tarkistaa se viivakoodi. Tuotteita on samannäköisiä vaikka kuinka paljon. Ja kun hyllytät 6h päivässä ilmaiseksi maanantaista perjantaihin niin meneehän siinä motivaatiokin koko hommaan. 

Vierailija
5/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No semmoista orjahommaahan nuo ovat ja orjana myös kohdellaan. 

Vierailija
6/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaupan ala, mut meillä harjoittelijat ja työkokeilijat tulee näkemään millaista alan työ on ja kokeilemaan kestääkö vaikka selkä sitä tehdä. Aika perusrutiinihommia tekevät ekat viikot tai kuukaudet, koska niidenkin opetteluun menee aikansa ja ne pitää mennä oikein. Jos on motivoitunut, oppii ja kysyy niin mielellään otetaan ajan kanssa mukaan tekemään monipuolisemmin, sieltä on alalle päätynyt opiskelemaankin useampia.

Mut jos menee vähän sinnepäin ja tulee tunne ettei harjoittelija osaa eikä viitsi eikä yritä, niin aika vaikea siinä on mitään mielenkiintoista tarjota kun ne omat oikeat työtkin pitää tehdä.

Mut toki harjoittelijoita pyöritetään meidänkin ja joka alalla apukäsinä, eikä kaikilla ole mahdollisuuksia opiskelupaikkaan tai alalle työllistymiseen vaikka olisi kuinka hyviä tekijöitä.

Itse yritän antaa realistisen kuva alan kieltämättä huonoista työmahdollisuuksista jo aluksi, jolloin voi itse arvioida haluatko tehdä meillä jatkoa harjoitteluun vai miettiikö paremman työllisyyden alaa jatkossa.

Mut apn kohdalla luulen, että jos perusrutiinihyllytys on mennyt hitaasti ja tullut virheitä, niin ei siinä ole muuta voitu neuvoa ennenkuin se alkaa sujua ja jos ei oo alkanut niin eihän sille mitään voi. Joku vähemmän tarkkaa hahmottamista vaativa homma vois olla parempi eli erilainen harjoittelupaikka?

Vierailija
7/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaupan ala, mut meillä harjoittelijat ja työkokeilijat tulee näkemään millaista alan työ on ja kokeilemaan kestääkö vaikka selkä sitä tehdä. Aika perusrutiinihommia tekevät ekat viikot tai kuukaudet, koska niidenkin opetteluun menee aikansa ja ne pitää mennä oikein. Jos on motivoitunut, oppii ja kysyy niin mielellään otetaan ajan kanssa mukaan tekemään monipuolisemmin, sieltä on alalle päätynyt opiskelemaankin useampia.

Mut jos menee vähän sinnepäin ja tulee tunne ettei harjoittelija osaa eikä viitsi eikä yritä, niin aika vaikea siinä on mitään mielenkiintoista tarjota kun ne omat oikeat työtkin pitää tehdä.

Mut toki harjoittelijoita pyöritetään meidänkin ja joka alalla apukäsinä, eikä kaikilla ole mahdollisuuksia opiskelupaikkaan tai alalle työllistymiseen vaikka olisi kuinka hyviä tekijöitä.

Itse yritän antaa realistisen kuva alan kieltämättä huonoista työmahdollisuuksista jo aluksi, jolloin voi itse arvioida haluatko tehdä meillä jatkoa harjoitteluun vai miettiikö paremman työllisyyden alaa jatkossa.

Mut apn kohdalla luulen, että jos perusrutiinihyllytys on mennyt hitaasti ja tullut virheitä, niin ei siinä ole muuta voitu neuvoa ennenkuin se alkaa sujua ja jos ei oo alkanut niin eihän sille mitään voi. Joku vähemmän tarkkaa hahmottamista vaativa homma vois olla parempi eli erilainen harjoittelupaikka?

Ap ei ole normaali vaan hieman hidas muutenkin. 

Vierailija
8/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä päässyt tällä kurssilla monet muutkaan ruokakaupoissa muihin hommiin kun hyllyttämään.  

Vierailija
9/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin jäisinkin eläkkeelle, kun nykyajan työelämään, johon tuskin ikinä kelpaan

Vierailija
10/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheen pitkä kirjoitus mutta et kertonut edes että mitä sä opiskelet ja mitä sun olis pitänyt harjoitella. Olet kyllä vähän tyhmä.

Vierailija
11/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheen pitkä kirjoitus mutta et kertonut edes että mitä sä opiskelet ja mitä sun olis pitänyt harjoitella. Olet kyllä vähän tyhmä.

No kaikkea mitä nyt kaupan työhön kuuluu. mitä väliä sillä on mitä opiskelen, tämä oli työvoimakoulutus. Sä oot tosi tyhmä

Vierailija
12/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole palkkatyötä tiedossa ko. kaupasta niin eikö tuo ole ihan sama miten niitä hyllyttää. Ottaa homman huumorin kannalta ja laittelee vähän luovemmin 😁

Vierailija
13/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku isompi kauppa niin vie vaan hyllytettävän rullakon johonkin piiloon, huikkaa että valmis ja menee taukotiloihin hengailemaan. 

Vierailija
14/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikkea mitä nyt kaupan työhön kuuluu. mitä väliä sillä on mitä opiskelen, tämä oli työvoimakoulutus. Sä oot tosi tyhmä

Jos ei perushyllytystä osaa, niin aika vaikea tällaista hlöä on laittaa kassalle tai tekemään tilauksia, mikä vaatii vielä enemmän tarkkuutta. Kassalla pitää myös koko ajan huomioida ympäristöä siinä oman työn ohessa. 

Vierailija
15/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei perushyllytystä osaa, niin aika vaikea tällaista hlöä on laittaa kassalle tai tekemään tilauksia, mikä vaatii vielä enemmän tarkkuutta. Kassalla pitää myös koko ajan huomioida ympäristöä siinä oman työn ohessa. 

No eihän siellä kassalla harjotteittelija yksin olisikaan

Vierailija
16/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi yksi toinen työntekijä sanoi että hänen mielestään olin pärjännyt ihan hyvin ja ollut huolellinen. Ja kun opettaja kävi työpaikalla ja kysyi pomolta on mun mahdollista päästä kassalle niin hän sanoi että kyllä sen jälkeen kun kesätyöntekijät on perehdytetty. Eli valehteli kirkkain silmin

Vierailija
17/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi yksi toinen työntekijä sanoi että hänen mielestään olin pärjännyt ihan hyvin ja ollut huolellinen. Ja kun opettaja kävi työpaikalla ja kysyi pomolta on mun mahdollista päästä kassalle niin hän sanoi että kyllä sen jälkeen kun kesätyöntekijät on perehdytetty. Eli valehteli kirkkain silmin

Siis onko*

Vierailija
18/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos pyytäisit päästä tutkimuksiin? Hyllytyksen osaa apinakin.

Vierailija
19/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelija on muillakin aloilla usein sellainen, joka laitetaan tekemään paskaduunit, joita ei itse haluta tehdä.

Vierailija
20/23 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos pyytäisit päästä tutkimuksiin? Hyllytyksen osaa apinakin.

Mitä jos menisit pois kiusaamasta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi