Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären työkokeilupaikassa ei saa katsoa puhelimesta kelloa, esimies käski hankkimaan rannekellon

Vierailija
20.10.2018 |

Voiko olla sallittua tuollainen? Seinällä ei ole kelloa. Puhelimesta ei saisi katsoa. Tytär onkin nyt tehnyt niin että menee vessaan ja katsoo siellä puhelimesta kelloa.

Ei kai esimies voi velvoittaa hankkimaan rannekelloa jos ei sitä aio korvatakaan?

Kommentit (225)

Vierailija
141/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen päiväkodissa töissä ja meillä pitäisi jättää kännykät pukukaappiin työpäivän ajaksi. Itse kyllä ihan avoimesti rikon tätä kieltoa. Mitä se haittaa jos lapset nukkuu ja selaan nukkarissa uusia ideoita? Monesti myös kuunnellaan musiikkia, etsitään tietoa, näytän askarteluideoita lapsille puhelimen näytöltä ynnä muuta. Ja kyllä, katson sitä kelloa myös kännykästäni. Ulkona talvella on aika hankala rannekello kaivaa monen hihan alta esiin. Joskus saatan, hui kauhea, katsoa myös kuka on laittanut viestiä ja jopa lyhyesti vastata. Tauoilla tätä ei voi tehdä kun taukoja ei ehdi pitämään joka päivä. Tai edes joka viikko.

Itselläni ärsyttää että työnantaja ei luota ammattitaitooni ja arvostelukykyyni sen vertaa että sallisi puhelimet taskussa työaikana. Eipä tosin minulle ole asiasta vielä tullut suoraan sanomaan, että ilmeisesti tällainen nuori hallitsee kännykkäetiketin kuitenkin ihan hyvin.

Varmasti työpaikassa on ollut ongelmia jonkun työntekijän puhelimenkäytön kanssa. Itse olen töissä sairaalassa, ja en yhtään pistäisi vastaan tuollaista kieltoa meilläkään. Periaatteessa oman kännykän käyttö työaikana taukojen ulkopuolella on kielletty, mutta kyllä vain jotkut viestittelevät jopa potilaan sängyn vierestä kavereilleen niin, että joutuvat kysymään uudestaan mitä potilas sanoi, tai katsovat puhelimesta Netflixiä samaan aikaan kun voisi tehdä ihan työjuttujakin. Tuntuu täysin käsittämättömältä, mutta kun ei ole edes yhden tai kahden työntekijän ongelma.

Vierailija
142/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hoitoalalla, ja meillä on työharjoittelijoita ja työssä kokeilevia aika ajoin.

Suurin ongelma onkin juuri tuto "kellon katselu"!  Tupataan unohtumaan päiväsaliin tai kahvihuoneeseen vaipuneena kännykän lumoihin. Hoitotoimenpiteissä tai jos on määrä pitää seuraa vanhuksille tai viedä ulkolenkille, silmät on liimattu kännykkään ja varsinainen tehtävä unohtuu: seuranpito asiakkaalle.

Meillä on voimassa puhelinkielto myös meiltä työntekijöiltä! Omia puheluita ja muuta kännykän räpläilyä ei työaikana sallita. Sen ehtii tehdä sitten kahvitauolla jos on pakko, ja työajan jälkeen.

Miltä itsestäsi tuntuisi, jos hoitaja toisella kädellä sohisi puuroa suuhusi tai jonnekin sinne päin huomio kiinnittyneenä kännykkään? Sitten näistä ei saisi huomauttaa!

Työkokeiluun ja harjoitteluun tullaan tutustumaan oikeaan työelämään, kaikessa raadollisuudessaan!

Entäs jos sille vanhuksille lukee vitsejä tai uutisia sieltä puhelimesta samalla kun lykkii sitä pyörätuolissa ulkona? Tai jos vanhusten kanssa pidetään vaikka levyraati puhelinta hyödyntäen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te taivastelijat, kertokaas, miten moni teistä tekee töitä niin, ettei kelloa näe tietokoneen ruudulta tai mistään seinäkellosta? Hyvähän se on sanoa, jos itse näkee omassa työssään sen koko ajan. Minä olen työskennellyt paikassa, jossa seinäkelloa ei ollut työpisteelläni ja aina piti käydä takahuoneessa katsomassa, milloin voisi pitää tauon tai sitten joku työkaveri tuli huikkaamaan, että nyt on tauon aika. Ja monta kertaa työpäiväkin venähti 15-20 minuuttia, kun ei jaksanut/ ehtinyt mennä katsomaan, mitä kello on. 

Mitäs valitat, hommaa se rannekello. Niitä tosiaan saa muutaman euron hintaan halvimmilla. Sitten et enää oo yliaikaa. Mietippä minkä arvoista se on vs. halpa rannekello. Tyhmä🙄

Vierailija
144/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rannekelloja ja hyvin, hyvin, hyvin edullisesti. Suosittelen, että ostat tyttärellesi rannekellon.

Myös seinäkelloja saa hyvin, hyvin edullisesti ja työnanatajalla olisi kyllä oltava sellainen eikä vaatia työntekijää käyttämään rannekelloa. Puhelimen käyttöä työnantaja saa kuitenkin kieltää jopa kellonajan katsomiseen.

Kuinkahan monta seinäkelloa pitäisi esim. sairaalaan laittaa? Eikö olisi helpompi, että työntekijät hommavat sen viiden euron kellon, jota voivat katsoa ihan niin useasti kuin haluavat. 

Sairaalaympäristössä rannekellot valitettavasti ovat kiellettyjä käsihygieniasyistä. Pukuun kiinnitettäviä taskukelloja kyllä on olemassa. Mutta turha varmaan sanoakaan, että oman puhelimen kuljettaminen työasun taskussa saati sen näpytteleminen työtehtävien lomassa ei sairaalassa tulisi mieleenkään.

Vierailija
145/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä juttu tämä oikein on, ettei työikäisellä nuorella ole omaa kelloa!? Eikö nykyvanhemmat osta lapselleen kelloa viimeistään eskarissa? Täytyyhän nyt lapsella kello olla, että oppii katsomaan siitä ajan, oppii menemään kouluun ajallaan ja muihinkin menoihin. 

Kyllä saavat vanhemmat katsoa itseään peiliin jos lähettävät lapsensa töihin ilman kelloa!

Vierailija
146/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä juttu tämä oikein on, ettei työikäisellä nuorella ole omaa kelloa!? Eikö nykyvanhemmat osta lapselleen kelloa viimeistään eskarissa? Täytyyhän nyt lapsella kello olla, että oppii katsomaan siitä ajan, oppii menemään kouluun ajallaan ja muihinkin menoihin. 

Kyllä saavat vanhemmat katsoa itseään peiliin jos lähettävät lapsensa töihin ilman kelloa!

Ei ole tarvinnut, koska puhelimessa on kello. Nyt tarvitsee, kipin kapin kauppaan.

Vierailija
147/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä hommassa ei saa käyttää kännykkää eikä rannekelloa työaikana.  seinällä jossain huoneessa on onneks kelloja.

Vierailija
148/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko aika monta sellaista työssä, jossa ei edes halua ottaa puhelinta työvaatteiden taskuun likaantumaan tai rikkoutumaan. Mieti nyt vaikka esim. puutarhurin, hoitajan tai maatalouslomittajan hommia. Rannekello on erittäin kätevä. 

Minä taas en ottaisi rannekelloa tuollaisiin hommiin. Paremminhan se puhelin tai kello taskussa on suojassa kuin ranteessa. Silloin, kun vielä käytin, tai yritin käyttää, rannekelloja, siitä seurasi vain hajonneita kelloja ja allergista ihottumaa ranteeseen. Ostinkin taskukellon, mutta en ole löytänyt yhtä hyvää uutta, sen jälkeen, kun se sattui lähtemään varmaan mukaan.  Taskukellossakin oli kyllä omat ongelmansa kyllä, se unohtui helposti väärien vaatteiden taskuun ja naisten vaatteissa ei aina ole taskuja edes.

Vierailija
149/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

iPhonella onnistuu kellonajan selvitys kelloon koskematta, huikkaamalla "Hei Siri"

Siri: "Pling"

Sinä: "Kellonaika"

Siri: "Se on seitsemäntoista neljäkymmentä" 

Tätä voi varmaan käyttää joissakin olosuhteissa. Hoitotyössä kätevä? 

Vierailija
150/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

iPhonella onnistuu kellonajan selvitys kelloon koskematta, huikkaamalla "Hei Siri"

Siri: "Pling"

Sinä: "Kellonaika"

Siri: "Se on seitsemäntoista neljäkymmentä" 

Tätä voi varmaan käyttää joissakin olosuhteissa. Hoitotyössä kätevä? 

Siis puhelimeen koskematta, piti olla. Mulla onnistuu vaikka puhelin on kotelossa, parin metrin päässä

Vierailija
151/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työntekijä hankkii itse kellon, työnantaja ei saa tulla mussuttamaan millainen se on. Siksi puhelimesta katsomisen pitää olla ok, tai työnantaja hankkikoon itse kellonsa.

Missä kohtaa tuota kelloa on kukaan muu tarvinnut kuin tuo ap:n tytär?

Vierailija
152/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti itse on ilmeisesti työtön koska ei tiedä työpaikan pelisääntöjä.

Kännykkään vilkuillaan tauoilla-ei työaikana.

Asiakkaana koen erittäin ärsyttäväksi jos esim. kassa, tarjoilija, bussikuski, parturi, pappi, lääkäri ym vilkuilisivat kännykkäänsä.

Jos ihan oikeesti haluaa olla töissä ja pitää työpaikan ja saada jopa palkkaa-niin kännykkä pois!

Vierailija
153/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän puhelimen pitäisi olla edes mukana työtehtävissä vaan pukuhuoneessa kaapissa tai laukussa. Miten oikein olet lapsesi kasvattanut jos hän ei tätä tiedä?

Vierailija
154/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä se kellonkatsominen kännykästä ei jää vaan siihen.

kas kummaa meneekin työajasta puolet puhelimen ääressä.

Vierailija
155/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan orjat työskentelevät ap:n aloituksen tavalla.Minkälaisia runkkarei..ta ihmiset ovat kun menevät tuollaisiin työpaikkoihin?Kokeilkaa kasvattaa selkäranka

Vierailija
156/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te taivastelijat, kertokaas, miten moni teistä tekee töitä niin, ettei kelloa näe tietokoneen ruudulta tai mistään seinäkellosta? Hyvähän se on sanoa, jos itse näkee omassa työssään sen koko ajan. Minä olen työskennellyt paikassa, jossa seinäkelloa ei ollut työpisteelläni ja aina piti käydä takahuoneessa katsomassa, milloin voisi pitää tauon tai sitten joku työkaveri tuli huikkaamaan, että nyt on tauon aika. Ja monta kertaa työpäiväkin venähti 15-20 minuuttia, kun ei jaksanut/ ehtinyt mennä katsomaan, mitä kello on. 

No jos monta kertaa on päässyt tapahtumaan tuollaista, niin noilla ylityörahoillasi ostat sen kellon itsellesi. Vähän niinkuin, että tyhmyydestä sakotetaan, kun et aiemmin ole ymmärtänyt ostaa kelloa ja välttyä tuollaiselta virheeltä. Minä näen aina kellon kun haluan, en ole riippuvainen muista ja heidän kelloistaan, koska olen sen itselleni ostanut ja omassa ranteessa sitä pidän. Kätevää ja suositeltavaa, vaikka toisaaltahan se on työnantajasta varmaan kivaa kun teet ja teet, etkä edes tiedä tekeväsi ylitöitä.

Vierailija
157/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilkuiletko sä useinkin omaa puhelintasi sitten töissä? Ihan normikäytäntöhän tuo on, että oman puhelimen käyttö työaikana on kielletty ilman esimiehen lupaa. Varsinkin, jos on asiakaspalvelu ala kyseessä niin ei todellakaan voi jotain puhelinta vilkuilla. Rannekellojakin on nykyään yhtä nättejä, kuin korut, joten ei luulisi olevan ainakaan siltä kannalta ongelma sellaista pitää?

Kohta sitten se kännykkä on siinä kellossa myös. Siten onnistuisi.

Vierailija
158/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän puhelimen pitäisi olla edes mukana työtehtävissä vaan pukuhuoneessa kaapissa tai laukussa. Miten oikein olet lapsesi kasvattanut jos hän ei tätä tiedä?

Höpsis. Pakko olla kännykkä lähellä, jos vaikka päiväkodista soittavat.

Vierailija
159/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluksi mennyt tämä maailma, kun kaikki vilkuilut lasketaan somettamiseksi ja puhelimessa roikkumiseksi. Kyllä vaan katson kelloa puhelimesta, jos ei ole muuten näkyvillä. Töissäkin.

Mä myös googletan paljon työhön liittyviä juttuja, vinkkejä ja muutenkin etsin tietoa. Muutenkin jos on hiljainen hetki, en näe mitään syytä, miksei sitten voisi somettaakin.

Ei siinä mitään, jos työnantajasi on valmis maksamaan sinulle täyttä palkkaa somettamisesta ja vaikka sitten ihan tuntitolkulla vessassa istumisestakin. Monet työnantajat ovat vaan sellaisia nipottajia, että haluaisivat sen työntekijän tuottavan jotain, jotta sitten olisi jotain mitä laittaa siihen palkkatilille.

Sinunlaisella asenteella varustettu työnantaja olisi haluttua tyyppiä varsinkin nuorten työntekijöiden kohdalla. Paljon rahaa ja somettamista työajalla ja joskus sitten työntekoa väliin.

Vierailija
160/225 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Pakko olla kännykkä lähellä, jos vaikka päiväkodista soittavat.

Montako kertaa oikeasti näin on käynyt? Mulla on kaksi lasta ja yhden kerran on tarhasta soitettu. Kumpikaan ei enää tarhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi