Tyttären työkokeilupaikassa ei saa katsoa puhelimesta kelloa, esimies käski hankkimaan rannekellon
Voiko olla sallittua tuollainen? Seinällä ei ole kelloa. Puhelimesta ei saisi katsoa. Tytär onkin nyt tehnyt niin että menee vessaan ja katsoo siellä puhelimesta kelloa.
Ei kai esimies voi velvoittaa hankkimaan rannekelloa jos ei sitä aio korvatakaan?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen päiväkodissa töissä ja meillä pitäisi jättää kännykät pukukaappiin työpäivän ajaksi. Itse kyllä ihan avoimesti rikon tätä kieltoa. Mitä se haittaa jos lapset nukkuu ja selaan nukkarissa uusia ideoita? Monesti myös kuunnellaan musiikkia, etsitään tietoa, näytän askarteluideoita lapsille puhelimen näytöltä ynnä muuta. Ja kyllä, katson sitä kelloa myös kännykästäni. Ulkona talvella on aika hankala rannekello kaivaa monen hihan alta esiin. Joskus saatan, hui kauhea, katsoa myös kuka on laittanut viestiä ja jopa lyhyesti vastata. Tauoilla tätä ei voi tehdä kun taukoja ei ehdi pitämään joka päivä. Tai edes joka viikko.
Itselläni ärsyttää että työnantaja ei luota ammattitaitooni ja arvostelukykyyni sen vertaa että sallisi puhelimet taskussa työaikana. Eipä tosin minulle ole asiasta vielä tullut suoraan sanomaan, että ilmeisesti tällainen nuori hallitsee kännykkäetiketin kuitenkin ihan hyvin.
Argh! No ei ihmekään, että noista kakaroista tulee kännykkäzombeja aina vaan nuorempina ja nuorempina, kun jo päiväkodin tädit näyttävät esimerkkiä! Voi kiitoksia oikein paljon.
t. Old school
Mitähän seuraavaksi. Työnantaja kielsi tulemasta pelkissä bikineissä töihin, vaati laittamaan asialliset vaatteet. Ei kait työnantaja voi vaatia vaatteiden käyttöä, varsinkaan jos se kapitalistisika ei korvaa niitä.
Vinkki: työnantaja voi vaatia asiallista vaatetusta, kieltää kännykän käytön, korut, liiallisen meikin, naamalävärit, vaikka mitä.
Ei kannata hakeutua alalle jos kokee rajoitukset ihmisoikeuksien polkemisena.
Jaxuhalit lumihiutaleelle.
Vain otsikon luettuani tulee mieleen, että nykynuoret eivät pysty olemaan erossa somesta ja katsomaan puhelimestaan vain sitä kellonaikaa. Todella kummallista.
Työmoraalikin on monelta hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aika monta sellaista työssä, jossa ei edes halua ottaa puhelinta työvaatteiden taskuun likaantumaan tai rikkoutumaan. Mieti nyt vaikka esim. puutarhurin, hoitajan tai maatalouslomittajan hommia. Rannekello on erittäin kätevä.
Minä taas en ottaisi rannekelloa tuollaisiin hommiin. Paremminhan se puhelin tai kello taskussa on suojassa kuin ranteessa. Silloin, kun vielä käytin, tai yritin käyttää, rannekelloja, siitä seurasi vain hajonneita kelloja ja allergista ihottumaa ranteeseen. Ostinkin taskukellon, mutta en ole löytänyt yhtä hyvää uutta, sen jälkeen, kun se sattui lähtemään varmaan mukaan. Taskukellossakin oli kyllä omat ongelmansa kyllä, se unohtui helposti väärien vaatteiden taskuun ja naisten vaatteissa ei aina ole taskuja edes.
Halpa rannekello taskussa on paras. Mun kännykästä meni kameran linssi pilalle, kun naarmuuntui taskun hiekanmurusia vasten. t: Puutarhuri
Vierailija kirjoitti:
Vain otsikon luettuani tulee mieleen, että nykynuoret eivät pysty olemaan erossa somesta ja katsomaan puhelimestaan vain sitä kellonaikaa. Todella kummallista.
Työmoraalikin on monelta hukassa.
Tuskin monet edes tietävät, mitä työmoraali tarkoittaa. Tällaiseksi on maailma lumihiutaleineen mennyt.
Hyvä kielto
Itsellä rannekello töissä ja olen vartija
Sehän ei jää siihen kellon katsomiseen siksi kielto.
Itse olen myös hankkinut paljon asioita töihin: kenkiä, kumisaappaita, ulkovaatteita.. Satasia on mennyt mutta ei niitä työnantaja korvaa ja verotuksenkin omavastuu on niin iso ettei sekään mitään korvaa. Mutta hankala olisi olla ulkona päiväkodin pihalla pakkasessa ilman sopivia vaatteita.
Että ehkä rannekello on pieni satsaus työelämään.
Säännöt on selvät, jos ei käy, menee muualle"kokeilemaan"
Ihan ymmärrettävää jos on töissä paikassa jossa käsitellään ruokaa. Moni käyttää kännykkää vessassa. Kaikki pöpöt ovat kännykässä ja sitä vilkaistuaan samalla kun käsitellään ruokaa. Sitten ihmetellään kun asiakkaat ovat vatsataudissa.
Meillä on työnantajan ostamat puhelimet. Puhelin on osa työturvallisuutta ja meidän "kellokortti". Se pitää olla mukana ja jos menee työskennellessä rikki saa uuden. Pomo ei tarjoa meille rannekelloja ja jos sellaisen itse hankkii ja rikkoo töissä, pitää ostaa itse uusi. Kelloa saa katsoa puhelimesta, joskus on pakkokin, kun pitää ehtiä tekemään tietyt asiat tiettyjen kellonaikojen välissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää jos on töissä paikassa jossa käsitellään ruokaa. Moni käyttää kännykkää vessassa. Kaikki pöpöt ovat kännykässä ja sitä vilkaistuaan samalla kun käsitellään ruokaa. Sitten ihmetellään kun asiakkaat ovat vatsataudissa.
Nyt tekisi mieli käyttää inhoamaani sanaa; oikeasti.
Onko tosiaan niin, että vessa-asioitakaan ei enää voi hoitaa ilman puhelinta?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työnantajan ostamat puhelimet. Puhelin on osa työturvallisuutta ja meidän "kellokortti". Se pitää olla mukana ja jos menee työskennellessä rikki saa uuden. Pomo ei tarjoa meille rannekelloja ja jos sellaisen itse hankkii ja rikkoo töissä, pitää ostaa itse uusi. Kelloa saa katsoa puhelimesta, joskus on pakkokin, kun pitää ehtiä tekemään tietyt asiat tiettyjen kellonaikojen välissä.
Et ymmärrä mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Se on kasvanut kiinni käteen.
Itseäni ärsyttää tuo, että pitäisi ostaa rannekello omilla rahoilla ilman syytä. Siis miksi kelloa ei saa katsoa puhelimesta? Se on nykyaikaa. Ymmärtäisin jos olisi jokin oikea syy miksi puhelimesta ei saa katsoa kelloa. Työnantajan pitäisi kustantaa työntekijöilleen rannekellot tai vähintään kello seinälle josta näkee ajan.
Toinen mikä työpaikoilla ärsyttää on se, että puhelimen katsomista paheksutaan jopa tauoilla. Enkö minä saa omalla ruokatauolla lukea iltasanomia/taloussanomia puhelimesta? Lehdestä uutisten lukeminen on ok, mutta puhelimesta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessa selfviewet ovat omasta mielestä noloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen päiväkodissa töissä ja meillä pitäisi jättää kännykät pukukaappiin työpäivän ajaksi. Itse kyllä ihan avoimesti rikon tätä kieltoa. Mitä se haittaa jos lapset nukkuu ja selaan nukkarissa uusia ideoita? Monesti myös kuunnellaan musiikkia, etsitään tietoa, näytän askarteluideoita lapsille puhelimen näytöltä ynnä muuta. Ja kyllä, katson sitä kelloa myös kännykästäni. Ulkona talvella on aika hankala rannekello kaivaa monen hihan alta esiin. Joskus saatan, hui kauhea, katsoa myös kuka on laittanut viestiä ja jopa lyhyesti vastata. Tauoilla tätä ei voi tehdä kun taukoja ei ehdi pitämään joka päivä. Tai edes joka viikko.
Itselläni ärsyttää että työnantaja ei luota ammattitaitooni ja arvostelukykyyni sen vertaa että sallisi puhelimet taskussa työaikana. Eipä tosin minulle ole asiasta vielä tullut suoraan sanomaan, että ilmeisesti tällainen nuori hallitsee kännykkäetiketin kuitenkin ihan hyvin.
Argh! No ei ihmekään, että noista kakaroista tulee kännykkäzombeja aina vaan nuorempina ja nuorempina, kun jo päiväkodin tädit näyttävät esimerkkiä! Voi kiitoksia oikein paljon.
t. Old school
Päiväkodin tädit joutuvat käyttämään kännykkää koska siellä on lasten läsnäolo-ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilkuiletko sä useinkin omaa puhelintasi sitten töissä? Ihan normikäytäntöhän tuo on, että oman puhelimen käyttö työaikana on kielletty ilman esimiehen lupaa. Varsinkin, jos on asiakaspalvelu ala kyseessä niin ei todellakaan voi jotain puhelinta vilkuilla. Rannekellojakin on nykyään yhtä nättejä, kuin korut, joten ei luulisi olevan ainakaan siltä kannalta ongelma sellaista pitää?
Täh? Tottakai töissä saa ja pitää välillä katsoa kelloa. Minulla ei ainakaan ole mitään ajantajua, olenko tehnyt töitä kaksi vai kolme tuntia, ellen saisi sitä kellosta tarkistaa. Asiakaspalvelussa yleensä seinällä tai tietokonenäytöllä kello näkyvissä ja sen saa katsottua pikaisesti mitenkään häiritsemättä palvelua. Enemmänhän se asiakasta häiritsee, jos rannekelloa vilkuilee.
Jatkuvastiko sitä kelloa pitää vahtia? Miksi kelloa pitäisi vilkuilla ollenkaan yhtään mistään kesken asiakaspalvelun?
Sain vakipaikan kaupungilta, kun ymmärsin pitää puhelimen taskussa työkokeilussa työaikana. Vain viikon olin työtön ja sen jälkeen soitettiin, että paikka on sinun. Ei kukaan palkkaa ihmistä, joka ei pysty keskittymään työhönsä.