Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläinrääkkäykseen fanaattisella raivolla suhtautuvat sekasyöjät

Vierailija
26.09.2018 |

Esimerkiksi lemmikkieläinten rääkkäys herättää sekasyöjissäkin varsin voimakkaita reaktioita.

Herää kysymys, miksi näille ihmisille sitten on ihan OK, että eläimiä kasvatetaan tapettavaksi vankileirimäisissä olosuhteissa ja kuljetetaan teurastettavaksi niin ahtaasti, että monet eläimistä vammautuvat kuljetuksen aikana. Yksittäinen eläinrääkkääjä tuomitaan ja usein hänelle toivotaan samaa kohtaloa kuin rääkkäämälleen eläimelle, mutta toisaalta tuetaan vastaavaa toimintaa säännöllisesti rahalla.

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ihmisillä on paljon jaloja ja yleviä eettisiä periaatteita, joita he noudattavat tinkimättömän suoraselkäisesti aina siihen asti kuin he itse joutuisivat luopumaan nautinnoistaan.

Niin, ja vegaanit ajattelevat olevansa muiden yläpuolella. Tuttavaperhe on vegaaneja ja heillä ei ole autoa (pummivat kyllä autokyytejä muilta), he syövät yllätys, yllätys vegaaniruokaa (ja heidän pieni lapsensa syyttää esim. lihaa syöviä aikuisia valinnoistaan), he eivät osta nahkavaatteita tms. (mutta H&M käy kuitenkin), kotimainen liha on tottakai vegaaniuden myötä pannassa (mutta kiinalaista alkuperää olevia soijatuotteita yms. syödään)

Onko pikkuisen ristiriitaista?

Olen vegaani enkä ajattele olevani muiden yläpuolella. Minua kyllä ahdistaa kun kaikki pakollinenkin kuluttaminen on sidottu epäeettisiin ja epäekologisiin tuotantotapoihin. Helpoin teko millä voi vähentää kärsimystä on vähentää eläinperäisten tuotteiden käyttöä.

Tiedätkö, mäkin oon ollut lähes vegaani. Liityin jopa Animaliaan. Siinä vaiheessa kun selvisi, että monet tuntemistani vegaaneista pitävät itseään maailman pelastajina (ja lentävät kuitenkin ulkomaille) niin peräännyin.

Mun mielestä vegaanius on ihan ok, mutta onko siitä pakko tehdä sellainen show? Miksi esim. soijanakkeja tehdään? Eikö voitaisi laittaa vegaanille soijarouhetta lautasella? Olisi halvempaakin. Ja monet vegaanien syömistä ruuista ovat usein ulkomaista alkuperää. Kavereilla oli usein ulkomaisia vegaanivalmisruokia-eikö voisi valmistaa itse? 

Ja mitä tämä "En pidä epäeettisistä ja epäekolgisista tuotantotavoista" tarkoittaa? Miten syömäsi soija/tofutuotteet on tuotettu? Entä se eko-puuvilla tai hammatsahna?

Soijanakkeja ostavat pääasiassa sekasyöjät, jotka haluavat vähentää lihansyöntiä tai joille on tulossa vegaaneja vieraaksi.

Usein ruuan tuominen ulkomailta on ekologisempaa, kuin Suomessa tuottaminen, esimerkiksi kurkku kannattaa talvella tuoda Espanjasta eikä kasvattaa kasvihuoneesta. Tietäisit tämän, jos olisit oikeasti vegaani/ kiinnostunut asioista.

Kannatan kyllä kotimaisten tuotteiden suosimista, silloin kuin ne ovat sesongissa ja kannustan ihmisiä lisäämään esimerkiksi nauriin syöntiä (vanha suomalainen viljelykasvi, jonka peruna syrjäytti trendikkyydellään, nykyään nauriit menevät karjanruuaksi).

Vierailija
42/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mahdollisimman paljon riistaa. Ja yritän valita sen eettisemmän vaihtoehdon. Olen kuitenkin sekasyöjä.

Vastakysymyksenä voin kysyä, miksi kasvissyöjät käyttävät niin paljon avokadoa, jonka kasvatus ei ole eettistä nähnytkään? Ja muutenkin ruoka-ainetta jotka rahdataan kaukaa? Useasti lihansyöjät suosivat lähituotantoa eli suomalaista lihaa. Avokadon kasvatus tuhoaa valtavasti eläimiä ja niiden elinympäristöä. Eikö eläinten kärsimys haittaa, kun se tapahtuu kaukana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen valmistamaan ihmisiä, ei kyseenalaistamaan valintoja. Jokaisen valinnoista löytyy epäeettisyyttä. Tiedon lisääntyminen auttaa tekemään valintoja.

Vierailija
44/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön mahdollisimman paljon riistaa. Ja yritän valita sen eettisemmän vaihtoehdon. Olen kuitenkin sekasyöjä.

Vastakysymyksenä voin kysyä, miksi kasvissyöjät käyttävät niin paljon avokadoa, jonka kasvatus ei ole eettistä nähnytkään? Ja muutenkin ruoka-ainetta jotka rahdataan kaukaa? Useasti lihansyöjät suosivat lähituotantoa eli suomalaista lihaa. Avokadon kasvatus tuhoaa valtavasti eläimiä ja niiden elinympäristöä. Eikö eläinten kärsimys haittaa, kun se tapahtuu kaukana?

Kas, avokadotrolli. Edelleenkään avokadoja ei tuoda Suomeen vain kasvissyöjille, niin kuin ei tuoda kahvia, kaakaopapuja tai tupakkaakaan. Minun puolestani avokadon tuonti voidaan lopettaa, pärjään ilmankin.

Vierailija
45/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokadolla ja muilla trendisafkoilla on aina ongelmansa. Eivät nekään mene ihan vegaanien piikkiin, kyllä minä sekasyöjänä ihan samaa ulkomaan tuontitavaraa syön kuin muutkin.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suosikkihedelmalla-tuhoisa…

http://www.kulutus.fi/artikkelit/vastuullisten-ruokatrendien-vastuuttom…

Vierailija
46/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle Areenasta löytyy ihan ilmaiseksi katsottavana sellainen puolen tunnin pläjäys kuin ”Kidu ensin, kuole sitten”. Näin meillä tämän päivän Suomessa kohdellaan eläimiä teurastamoissa ja näin hyvin sitä valvotaan. Asiat on ”kunnossa” vain lakipykälissä. Ohjelmassa puolueettomat ammattilaiset arvioivat salaa kuvatun materiaalin perusteella väärinkäytöksiä ja lopetuksen kivuttomuutta. Myös itse teurastamon johtaja kommentoi asiaa.

Tuli vaan mieleen kun vähän aikaa sitten kauhisteltiin uutisissa ja niiden kommenttiosioissa parmankinkun alkuperää. Kun se suomalaisten jokapäiväinen jauheliha ei ole yhtään sen eettisempää.

Vierailija
47/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikki on seuraeläin. Ruokaeläin on elintarvike.

Molemmat tuntevat kipua.

Niinpä teurastus tapahtuu kivuttomasti.

Tuotantoeläinten elinkaari on järkyttävän lyhyt, mutta sen aikaa kun ne ovat elossa, niin jokaisen päivän tulisi olla niille kivuton. Ei ole oikein elollista ja tuntevaa eläintä kohtaan, että sen jokainen elontunti on kipua ja kärsimystä ja vasta teur astus sen pelastaa kärsimykseltä. Eläimiä voi kohdella hyvin ja rakkaudella, ei niitä ole syytä kohdella huonosti.

Miten broileri kasvaa nykyään? Munasta teurastukseen-kerro KOKO elinkaari. Sama juttu sialla ja naudalla. Sulla näyttää olevan aivan käsittämättömät luulot, eikä mitään tietoa. Ota selvää, ennenkuin kirjoitat lisää ignoranttia tekstiä tähän ketjuun.

Minulla ei ole aikaa ryhtyä luennoimaan usean eläinlajin tuotantoelinkaaresta ongelmineen, mutta otetaan nyt vaikka kanat. Ensinnäkin jos olet kukkotipu niin joudut suurella todennäköisyydellä tainnuttamatta ja täysin elävänä silppuriin pää edellä, joka rusentaa ruumiisi sentti sentiltä, koska ei kanaa ilman kukkoa, mutta kukot eivät muni. Kukkopojan elinkaari on siis 1 päivä tai ei päivääkään ja kuolema on tuskallinen alkaen nokan päästä. Haluaisitko kukkopojaksi kukkopojan paikalle? Toinen vaihtoehto on hiilidioksidi, mutta ei sekään kivutonta ole, voit joko lukea tarkemman selvityksen tai kokeilla itse itsellesi vaikka autotallissa.

Jos olet kana niin liukuhihnalajittelun ja pakkauksen jälkeen päädyt munimaan virikehäkkiin, lattiakanalaan tms. 1-2 vuoden iässä sinut vaihdetaan nuorempaan, koska munantuotantosi on laskenut. Tämä tehdään isossa kanalassa niin, että koko osasto vaihdetaan kerralla ja osasto putsataan. Pihaan tulee hiilidioksidiauto, jossa heipat sinulle. Siis aivan täysin terveet kanat vaihdetaan parin vuoden välein munantuotannon maksimoimiseksi.

Broilerintuotannossa pahimmat ongelmat ovat katkenneet raajat (kyllä, se katkennut luu, jonka ympäriltä syöt on katkennut elävältä eläimeltä). Niitä roikotetaan liukuhihnalla jaloista, tilanahtaus, toisten nokkiminen, kannibalismi, ylisuuri massa luustoon nähden jne.

Naudat erotetaan vasikkana emostaan, kenties elää koko elämänsä päästään köytettynä parteen, pakkosiemennetään peräsuolen läpi, pakkosynnytys joka vuosi, 4 v. tuotantomäärä laskee, joten pistetään teuraaksi. Siihen kaikki sorkkataudit jne. + estetty sosiaalinen elämä + poikkeusluvat, ettei vaan lehmä pääsisi ulos.

Yököttää jo niin paljon, että googlettele itse.

Vierailija
48/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko AP idiootti? Tuskinpa kellekään on ok, että meidän tuotantoeläimet kärsivät, vaan jopa sekasyöjät haluavat että tuotantoeläimet saavat hyvän elämän ja tuskattoman kuoleman. On aivan normaalia myös tuomita lemmikkeihin tai mihinkään elävään kohdistuva kiduttaminen ja vääryys.

Vai oletko se sama maatalousyrittäjä jankkaaja toisesta ketjusta joka ei halunnut että teitä maaseudun ihmisiä kiusataan kun me sekasyöjät haluamme paremmat olot sunkin tuotantoeläimille. 

Sinähän puhuit ja kerroit kuinka et välitä eläimistä. Todellakin teen kaikkeni että sunlaiset yrittäjät joutavat konkurssiin ja boikotoin tuotteitasi jatkossakin.

Tuotantoeläimelle ei ole tiedossa hyvää elämää tai kivutonta kuolemaa. Suurinosa tuotantoeläimistä elää 1/20 osan normaalista elämän pituudestaan ja senkin vankeudessa. Olot usein saastaiset ja elämät sairastavat. Teurastuksessa eläin pelkää ja tietää kuolevansa. Sika on maapallon 4. älykkäin eläin. Vegaanius ja täysi boikotointi on ainoa vaihtoehto

Hmm, hieman epäloogista. Miten kauan lehmä eläisi luonnossa? Entä sika? Ovatko olot saastaiset, vai keksitkö?

Miten ja mitä eläimet sairastavat? Suomessa vs. muu Eurooppa/maailma. Kertoisitko, onko salmonella Suomessa ongelma. Hieman taas näyttää siltä, että värikynää käytetään, jätetään kertomatta asioita joko tahallaan tai tietämättömyyttään. 

Ihan tiedoksesi, hygienian ja innovaatioiden vuoksi Suomen eläinten tautitilanne on maailmanlaajuisesti ottaen huippuluokkaa. Myöskään ruokamyrkytykset eivät ole Suomessa (ja Pohjoismaissa) arkipäivää kuten muualla maailmassa. Lisäksi teurastettaessa eläimelle pyritään aiheuttamaan niin kivuton kuolema kuin on mahdollista. Mitä se sitten tarkoittaa? Ottakaa asioista selvää!

Vierailija
49/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ihmisillä on paljon jaloja ja yleviä eettisiä periaatteita, joita he noudattavat tinkimättömän suoraselkäisesti aina siihen asti kuin he itse joutuisivat luopumaan nautinnoistaan.

Niin, ja vegaanit ajattelevat olevansa muiden yläpuolella. Tuttavaperhe on vegaaneja ja heillä ei ole autoa (pummivat kyllä autokyytejä muilta), he syövät yllätys, yllätys vegaaniruokaa (ja heidän pieni lapsensa syyttää esim. lihaa syöviä aikuisia valinnoistaan), he eivät osta nahkavaatteita tms. (mutta H&M käy kuitenkin), kotimainen liha on tottakai vegaaniuden myötä pannassa (mutta kiinalaista alkuperää olevia soijatuotteita yms. syödään)

Onko pikkuisen ristiriitaista?

Olen vegaani enkä ajattele olevani muiden yläpuolella. Minua kyllä ahdistaa kun kaikki pakollinenkin kuluttaminen on sidottu epäeettisiin ja epäekologisiin tuotantotapoihin. Helpoin teko millä voi vähentää kärsimystä on vähentää eläinperäisten tuotteiden käyttöä.

Tiedätkö, mäkin oon ollut lähes vegaani. Liityin jopa Animaliaan. Siinä vaiheessa kun selvisi, että monet tuntemistani vegaaneista pitävät itseään maailman pelastajina (ja lentävät kuitenkin ulkomaille) niin peräännyin.

Mun mielestä vegaanius on ihan ok, mutta onko siitä pakko tehdä sellainen show? Miksi esim. soijanakkeja tehdään? Eikö voitaisi laittaa vegaanille soijarouhetta lautasella? Olisi halvempaakin. Ja monet vegaanien syömistä ruuista ovat usein ulkomaista alkuperää. Kavereilla oli usein ulkomaisia vegaanivalmisruokia-eikö voisi valmistaa itse? 

Ja mitä tämä "En pidä epäeettisistä ja epäekolgisista tuotantotavoista" tarkoittaa? Miten syömäsi soija/tofutuotteet on tuotettu? Entä se eko-puuvilla tai hammatsahna?

Niin tarkoitan pakollisella kuluttamisella juuri sitä, että minun, yksittäisen ihmisen, on mahdotonta selvittää kaikkien tuotteiden tuotantoketjujen eettisyyttä ja epäekologisuutta. Tarvitaan lainsäädäntöä, ettei EU-alueelle saa esimerkiksi tuoda avokadoja järjestäytyneen rikollisuuden hallitsemilta markkinoilta, ns. kertakäyttövaatteita tai elektroniikkaa, jonka valmistamiseen käytetty työvoima on käytännössä orjatyövoimaa, eikä elektroniikan tuottamisella voittonsa tekevä joudu huolehtimaan sen käsittelystä vastuullisesti elinkaaren lopussa. On hyvä kysymys, mitä on edes tarpeellista tuoda kaukaa. Joka tapauksessa, helpoin yksittäinen eettinen ja ekologinen teko on lopettaa eläinperäisten tuotteiden käyttö ravinnossa - ja lopettaa kaikki turha kuluttaminen muutenkin.

Muihin kysymyksiisi: Kritisoit lihaa muistuttavia tuotteita. Nämä tuotteet helpottavat ihmisten siirtymistä kasviperäiseen ravintoon ja niille on kysyntää. Ihmisen on vaikea muuttaa rutiineja, eikä siitä tarvitse ketään syyllistää. Jos voi tehdä eettisemmän valinnan ostamalla paheksumiasi soijanakkeja soijalla ruokitusta eläimestä tehtyjen nakkien sijaan, miksi ei? Minäkin kannatan lähellä tuotettua ruokaa. Jos sinä kannatat, lopetat soijalla ruokittujen eläinten syömisen, sillä yli 75% Suomeen tuodusta soijasta menee tuotantoeläimille.

Vegaanit eivät ole immuuneja kognitiiviselle dissonanssille ja joskus ihmisillä on tarve kokea tekevänsä asioita paremmin kuin muut. Vegaaneilla ja lihansyöjillä. En osaa sanoa, miksi. Ymmärrät kuitenkin, että lentävä lihansyöjä kuluttaa enemmän kuin lentävä vegaani, eikä kukaan meistä ole täydellinen, enkä tunne ketään kuka sitä keneltäkään edellyttäisi. Vihaiset ja ahdistuneet ihmiset saattavat toki sanoa rumasti ja tuomita toisia, mutta ketä kiinnostaa.

Vierailija
50/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko AP idiootti? Tuskinpa kellekään on ok, että meidän tuotantoeläimet kärsivät, vaan jopa sekasyöjät haluavat että tuotantoeläimet saavat hyvän elämän ja tuskattoman kuoleman. On aivan normaalia myös tuomita lemmikkeihin tai mihinkään elävään kohdistuva kiduttaminen ja vääryys.

Vai oletko se sama maatalousyrittäjä jankkaaja toisesta ketjusta joka ei halunnut että teitä maaseudun ihmisiä kiusataan kun me sekasyöjät haluamme paremmat olot sunkin tuotantoeläimille. 

Sinähän puhuit ja kerroit kuinka et välitä eläimistä. Todellakin teen kaikkeni että sunlaiset yrittäjät joutavat konkurssiin ja boikotoin tuotteitasi jatkossakin.

Tuotantoeläimelle ei ole tiedossa hyvää elämää tai kivutonta kuolemaa. Suurinosa tuotantoeläimistä elää 1/20 osan normaalista elämän pituudestaan ja senkin vankeudessa. Olot usein saastaiset ja elämät sairastavat. Teurastuksessa eläin pelkää ja tietää kuolevansa. Sika on maapallon 4. älykkäin eläin. Vegaanius ja täysi boikotointi on ainoa vaihtoehto

Hmm, hieman epäloogista. Miten kauan lehmä eläisi luonnossa? Entä sika? Ovatko olot saastaiset, vai keksitkö?

Miten ja mitä eläimet sairastavat? Suomessa vs. muu Eurooppa/maailma. Kertoisitko, onko salmonella Suomessa ongelma. Hieman taas näyttää siltä, että värikynää käytetään, jätetään kertomatta asioita joko tahallaan tai tietämättömyyttään. 

Ihan tiedoksesi, hygienian ja innovaatioiden vuoksi Suomen eläinten tautitilanne on maailmanlaajuisesti ottaen huippuluokkaa. Myöskään ruokamyrkytykset eivät ole Suomessa (ja Pohjoismaissa) arkipäivää kuten muualla maailmassa. Lisäksi teurastettaessa eläimelle pyritään aiheuttamaan niin kivuton kuolema kuin on mahdollista. Mitä se sitten tarkoittaa? Ottakaa asioista selvää!

Sivuutit kokonaan eläimen kärsimyksen elämänsä aikana, mainitset vain että teurastus on mahdollisimman kivutonta (kunhan se vain voidaan kustannustehokkaasti järjestää, money firs).

Vierailija
51/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP ei varmaan ole idiootti, vaan ihmettelee, miksi ihmiset rahoittavat eläinteollisuutta kun yleisesti tiedetään, että tuotantoeläimillä ei ole mahdollisuutta lajityypilliseen elämään ja heihin kohdistuu tuotantoketjussa tarpeetonta väkivaltaa, joillain enemmän kuin toisilla tietysti. Yksikään eläin ei halua kuolla.

Vierailija
52/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sekasyöjä, joskin suurimmaksi osaksi kasvissyöjä. En voinut hyvin pelkällä kasviravinnolla, mutta vältän lihaa pelkästään eettisistä syistä. Mulla on valtavia tunnontuskia tuotantoeläinten kohtelusta, pyrin syömään riistaa ja lintuja, mutta pahaa tekee silti. Tiedostan olevani tekopyhä, mutta koitan silti tehdä omalta osaltani edes jotakin eläinten olon parantamiseksi, ja koen, että vähäkin on tyhjää parempi. Jos joku edes lemmikkien huonosta kohtelusta älähtää, on se kai parempi kuin ei ollenkaan?

Vierailija
53/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa ihmiskunta pysynyt vegaaneina alusta lähtien, niin ei tarvitsisi näitä kirjoitella. Tosin ei olisi:

- tietokoneita

- sähköä

- taloja

- kirjoitustaitoa

- jne

Kirmaisimme jossain pöheikössä ruokaa keräävinä ekologisina saaliseläiminä.

Vierailija
54/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Samat ihmiset järkyttyy siitä tiedosta, että kiinassa/koreassa on ihan normaalia syödä koiria ja kissoja. Kehtaavat vielä paheksua sitä ja se on kuulemma väärin :( hyi kiinalaiset! Possua kyllä voivat syödä hyvällä omalla tunnolla, vaikka possu on yhtä älykäs kuin koira ja jotkut pitää niitäkin lemmikkeinä. Kaksinaismoralismia.

Itse en syö ollenkaan lihaa. Moni sekasyöjä paheksuu/ivaa. Itse eivät varmasti söisi kissanlihaa jos sitä tarjottaisiin, tulee sellainen vastenmielinen olo. Mulle se vastenmielinen olo tulee kaikesta lihasta, siksi en syö mitään lihaa. Sitä moni ei ymmärrä.

Vierailija
55/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riistaa syödään Suomessa muutama prosentti lihansyönnistä, eli se on lähinnä kuriositeetti. Kannatan kyllä kotimaisen riistan käyttöä.

Kotimaista lihaakin siirrellään ympäriinsä, teurastamoihin, teollisuuslaitoksiin pakattavaksi, jakelukeskuksiin ja sitten myymälöihin. Suorempiakin reittejä on, mutta suurten laitosten kautta kulkee paljon lihaa, joku senkin ostaa.

Ja avokadoista ei voi syyttää vain kasvissyöjiä, kyllä niitä syövät sekasyöjätkin. Muita epäekologisia tuontituotteita: taatelit, riisi, kahvi, tupakka, kaakaopavut... Tämä kommentoija jättää tietenkin juhla mokan kauppaan ja juo vain takapihalta keräämistään kasveista valmistettua yrttijuomaa...

Vierailija
56/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä, ja suhtaudun intohimoisesti eläintensuojeluun. Syön taatusti luomua lihaa ja munia, en juurikaan käytä juustoa tai maitoa.

Vierailija
57/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa ihmiskunta pysynyt vegaaneina alusta lähtien, niin ei tarvitsisi näitä kirjoitella. Tosin ei olisi:

- tietokoneita

- sähköä

- taloja

- kirjoitustaitoa

- jne

Muun eliökunnan kannalta tilanne olisi paljon parempi. Valtava määrä lajeja on kuollut ja kuolee sukupuuttoon ihmisen toiminnan takia ja tuhoamme kiihtyvällä tahdilla myös oman lajimme olemassaolon edellytykset.

Vierailija
58/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa vegaaneista on sitä meltä, että tuotantoeläinlajeista voidaan luopua. Lehmät elävät Intiassa ja villisiat menestyvät meillä.

Mieti nyt itse, jos olisit vaikka 100 prosenttisesti terve, mutta lapsesi viedään, et saa koskettaa parhaita kavereitasi, etkä saa liikkua muutoin kuin laskeutumalla makuulle ja nousemalla takaisin ylös pääsi ollessa kiinni parressa. Ulostat ritilälle ja makaat siinä ulosteessasi kunnes se siivotaan. Ruokaa heitetään pari kertaa päivässä ja tissit imetään tyhjiksi. Eläimillä on vietit, vaistot ja vahva sosiaalinen elämä, ne tarvitsevat aktiviteetteja ja liikuntaa.

On toki tiloja, joissa tehdään asiat paremmin, onneksi! Ongelmana on nyt se, että vieläkin sallitaan parressapito jne., joten tarvitaan ainakin rutkasti parannuksia siihen asti kun ollaan valmiita luopumaan tuotannosta kokonaan, ehkä, ehkä ei, ehkä tulevaisuuden ihmiset ovat fiksumpia.

Ongelmien totaalikieltäminen on turhaa, koska ongelmia on.

Vierailija
59/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivuutit kokonaan eläimen kärsimyksen elämänsä aikana, mainitset vain että teurastus on mahdollisimman kivutonta (kunhan se vain voidaan kustannustehokkaasti järjestää, money firs).

Suomessa kärsimys elämän aikana? En ymmärrä tuotakaan väitettä. Esim: Intiassa matkaillessani monella "vapaana" elävällä eläimellä oli asiat huonommin kuin meillä tuotantoeläimillä. Lehmät söivät roskia Delhissä kadulla (en muuten ole koskaan nähnyt niin laihaa lehmää Suomessa), koirilla oli järjestään kolme jalkaa tai vähemmän, kissoilla rähmivät silmät tai niitä ei ollut. 

Ei muualla maailmassa ole aikaa ja resursseja miettiä eläinten hyvinointia. Suomessa asioita tehdään ja kehitetään JATKUVASTI eläimille parempaan suuntaan.

Ja sitäpaitsi, jos Suomessa lopetettaisiin lihantuotanto, niin taatusti se liha jostain tuotaisiin. Suomalaiset ovat kuitenkin yli 90 %  sekasyöjiä. Ja silloin ei olisi mahdollista edes valita, miten eettisistä oloista se tulee.

Vierailija
60/149 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- tietokoneita

- sähköä

- taloja

- kirjoitustaitoa

- jne

Kun katsoo nykymaailmaa, tuo ei edes kuulosta pahalta.